ساختمان کعبه زرتشت

c.l.c

عضو جدید
درود به تمامی تاریخ دوستان ایران زمین
من میخواهم سوالی در مورد ساختمان کعبه زرتشت که در محل نقش رستم در حوالی شهر مرودشت استان پارس (فارس) کنونی قرار دارد را مطرح نمایم.

آیا بر طبق اسناد موثق تاریخی ساختمان کعبه زرتشت یک زیارتگاه آیینی یا یک محل جهت تطهیر(ببخشید معادل فارسیش رو پیدا نکردم) پادشاهان درگذشته هخامنشی یا یک آتشکده مقدس در زمان سلسله هخامنشیان بوده است ؟؟؟؟؟؟

از تمامی تاریخ دوستان عزیز تقاضا دارم اگر اطلاعات موثقی در رابطه با این موضوع دارند در اختیار علاقه مندان قرار دهند. متشکرم
 

alipiroozz

عضو جدید
منبع رو فعلا يادم نيست ولي يه جايه معتبر خوندم كه يه مكان مقدسي هست كه اول در پاسارگاد به نام زندان سليمان بعد در نقش رستم به نام كعبه زرتشت ساخته شد .
كاربرش هم مانند يك ساعت خورشيديه كه زمان نيايش اهورا رو بر اساس تابش خورشيد تعيين ميكنه .(مانند يك ساعت خورشيدي)
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هنوزم یادم میفته حرص می خورم که نرسیدیم بریم نقش رستم... خیلی دوس داشتم :(
 

af.earthlover

عضو جدید
نمی دونم منظورتون از کعبه چیه ...ولی از مقدس ترین مکان های زرتشتیان ، آتشکده ی پیر سبز چک چک در خوربیابانک است که مراسم آئینی آنها همه ساله در خرداد ماه برگزار میشه و زرتشتیان سراسر دنیا خصوصا هند ، به آنجا میان . باید عرض کنم که خرداد ماه ، از مقدس ترین ماه های زرتشتیان است .
 

MK264

کاربر بیش فعال
کعبه زرتشت لقبیه که اعراب به یک ساختمان که در نقش رستم بود و اونها نمیدانستند اون چی هست دادن به علت شباهتش ساختمانش با کعبه(مکعب-مستطیل) و فکر میکردن این یک مکان مقدس و زیارتی برای زرتشتیان مانند کعبه مسلمانان است.
درباره کاربرد این بنا، نظرات گوناگونی ابراز شده‌است. متاسفانه دانشمندان تاکنون کاربرد بی شک و تردید آن را کشف نکرده‌اند. بخشی از کاربردهایی که به این بنا منسوب شده‌است، چنین اند:[SUP][۱][/SUP]
  • آرامگاه همیشگی داریوش که بعدها انصراف پیدا کرده‌است.
  • آرامگاه موقت (فقط تا پوسیده شدن اجساد)
  • جایگاه آتش مقدس (آتشگاه)
  • جایگاه نگهداری اوستا و کتب دینی
  • جایگاه پرچم‌های شاهی
  • گاهشمار تمام سنگی چند هزار ساله
بنایی با معماری خاصی در «نقش رستم» شیراز وجود دارد که از زمان حمله اعراب به ایران به اشتباه، نام «کعبه زرتشت» را به آن دادند، چون کاربرد واقعی آن را نمی‌دانستند. آن زمان فکر می‌کردند که هر دینی باید برای خود بُتکده یا عبادتگاهی داشته باشد، برای همین فکر کردند این بنا هم مرکزیت یا کعبه زرتشتیان است.

تا امروز حدس می‌زدند کاربرد این بنا، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشکده معبد بوده‌است. اما غیاث آبادی با تحقیقات خود ثابت کرد[SUP][نیازمند منبع][/SUP] این بنا با مقایسه با تمامی بناهای گاهشماری (تقویم) آفتابی در سرتاسر جهان، پیشرفته ترین، دقیقترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی جهان است. این در حالی است که تا قبل از این بنا هم «چارطاقیها» در نقاط مختلف ایران احداث شده بودند و همین وظیفه را با شیوهای بسیار ساده اما دقیق و حرفه‌ای بر عهده داشتند.
تمامی بناهای گاهشماری آفتابی در جهان فقط می‌توانند روزهای خاصی از سال (مانند روزهای سرفصل) را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. اما این بنا با دقت و علمی که در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسیاری از جزئیات روزهای مختلف سال و ماهها را مشخص کند. زرتشتیان با استفاده از این بنا می‌توانستند بسیاری از مناسبتها و جشنهای سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آنها آگاه شوند. بسیاری از بناهای چارطاقی در سطح کشور (به تصور آتشکده) یا به طور کامل تخریب شده و یا تغییر کاربری داده شده‌است. ولی خوشبختانه تعدادی هم مانند چارطاقی «نیاسر» و چارطاقی «تفرش»، سالم مانده و برای ما و نسلهای بعدی باقی مانده‌اند.
کاربرد بنا در دوره هخامنشی هرچه بوده‌باشد، به نظر می‌رسد که بنا در دوران ساسانی و بخصوص اردشیر به اوج اهمیت رسیده‌است. در این دوران سه سنگ‌نوشته مستقل بر روی سکوهای بنا ایجاد شده‌است که اطلاعات گسترده‌ای در خصوص ساسانیان ارائه می‌کند. یکی از مهمترین این سنگ‌نوشته‌ها، درباره کرتیر است.
[SUP]منبع :ویکی پدیا[/SUP]
 

Similar threads

بالا