ساختمان وتأسيسات پرورش طيور-ترويج كشاورزي -گروه y*a*s*e

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان وتأسيسات پرورش طيور

منابعی برای تحقیقاتی در زمینه ی ساختمانها وتاسیسات:
تحقيقات گروه y.a.s.e

-دكتر معماريان ،طراحي ساختمانها وتاسيسات دام وطيور
- مهندس شمسايي ودكتر برقعي و دکتر محمود شیوازادو مهندس حجت الله تاجیک ، تاسيسات وتجهيزات پرورش طيور
- جواد پورضا ، اصول علمي وعملي پرورش طيور
- مراد علي زهري ،كتاب اصول پرورش طيور (1383)
-حيدر رزقي ، كتاب ابزارها و ماشين آلات پرورش طيور(1381)
poultry_new.blogfa.com-
www.astu.blogfa.com-


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان وتأسيسات پرورش طيور-ترويج كشاورزي -گروه y*a*s*e

بخش اول

1-توانايي انتخاب محل و مكان مناسب جهت مرغداري

شرايط جغرافيايي و توپوگرافي محل احداث جايگاه
شناسايي وجود منابع آبي و فاكتورهاي آن
2-شرايط و ضوابط احداث سالن جهت مرغداري

تعيين شكل مناسب سالن ها
آشنايي با مصالح مناسب و احداث ديوارها
3-آشنایی با تأسیسات در مرغداری ها
سیستم های گرمایشی وسرمایشی
سیستم های تهویه و روشنایی


1-توانايي انتخاب محل و مكان مناسب جهت مرغداري


ساختمانها و تاسیسات پرورش طیور باید در زمینهایی احداث شوند که دارای استحکاملازم و شیب مناسب بوده و نسبت به زمینهای اطراف مرتفع تر باشند تا آب برف و بارانبه آنها نفوذ نکرده و در مسیر آبهای جاری قرار نگیرند. با توجه به تنوع آب وهوایی و شرایط اقلیمی و جویهر منطقه ، ساختمانها و تاسیسات محل پرورش بايد به نحوي طراحی و احداث شوند که با شرایط آبو هوایی خاص آن منطقه سازگار باشند.
ساختمان مرغداری را نباید برای استفاده طولانی در نظر گرفت بلکه باید طوری ساخت که حداکثر پس از 10 تا 15 سال بتوان تغییراتی همراه با پیشرفتهای روزمره درامورساختمانی درآن به عمل آورد . در هلند عقیده بر این است كه بايد لانه را برای مدتی حدود 10 سال ساخت تا پس از این مدت بدون این که خسارت زیادی بر مرغداری وارد آید بتوان آن را خراب کرد وبا مصالح باقیمانده لانه جدیدی طبق اصول وقواعد روز بنا نمود.

*تاسیسات و جایگاه طیور باید طوری ساخته شود که در زمستانها گرم و در تابستانها خنك و داراي هواي مرطوب باشد.


نوع آب و هوا



ميزان تغييرات درجه حرارت



گرمسيري



35-18



معتدل گرمسيري



35-10



معتدل خنك



30-10



كويري



50-0



سردسير



40-20




آب وهوای گرمسیری


در اينگونه مناطق ،پيشنهاد مي شود:


1.آشيانه بصورت شرقي /غربي ساخته شده


2.ديوارهاي جانبي آنها باز باشد ، ضمن اينكه مي بايست فاصله آنها نسبت به يكديگر (30-20 متر) را نيز در نظر گرفت .


3.سقف اين نوع آشيانه ها مي تواند شيرواني يا طاق ضربي باشد( بمنظور خروج هوا مي توان بر روي سقف دريچه هايي تعبيه نمود ).



در مناطق باد خيز ، زاويه شيب سقف بايد تندتر در نظر گرفته شود . توصيه مي شوند كه سقف حتما ايزوله باشد ، ضمن اينكه هيچگونه مانعي در سطح داخلي سقف وجود نداشته باشد تا امكان حركت و جريان آزاد هوا بوجود آمده و اين عمل بتواند بطور طبيعي و به آساني صورت پذيرد .


4.در منطقه های گرمسیر بهتراست ساختمان ها عمود بر جهت وزش با ساخته شوند. به طوری


که بتوان از جریان باد برای خنک کردن سالن استفاده کردو بهتر است ساختمان ها دارای پنجره شمالی و شرقی باشند تا کمتر اشعه خورشید باعث گرم شدن داخل ساختمان شود .


جهت باد


آب و هواي معتدل گرمسيري :


در اين نوع آب و هوا توصيه مي شود كه از تهويه جانبي وعرضی استفاده شود . در اين نوع تهويه ورود هوااز يك طرف و خروج آن از طرف ديگر آشيانه خواهد بود .


آب و هواي معتدل :


آشيانه ها در واحدهاي مدرن مرغداري ، بصورت بسته ساخته شده و بايد به خوبي عايق بندي گردند .در آشيانه هاي بسته ميزان گرماي مورد نياز با سيستم تهويه آشيانه بايد متعادل و تنظيم شده باشد(تعادل حرارتي)به عبارت ديگر ميزان توليد گرما و ضايعات آن بايد با سيستم تهويه تنظيم شود.


آب و هواي کويري ( گرم وخشک )


آَشيانه ها بايد بخوبي عايق بندي شوند.


هواکش ها دور متغير سيستم گرمايي و سيستم خنک کننده مناسب داشته باشند عملکرد صحيح و مطلوب اين سيستم ها مستلزم نظارت توجه و کنترل دائم مي باشند درمناطق گرم و خشک نصب سيستم مه پاش و استفاده از اين سيستم در گرمترين موقع روز هنگاميکه درجه رطوبت نسبي نيز کاهش مي يابد به خنک کردن آشيانه کمک بسياري مي کند در اينگونه موارد کاهش 2 تا 3 درجه از دماي هوا مي تواند از استرس و درنتيجه تلفات جلوگيري نمايد .در این مناطق از آشیانه های مخصوص مناطق گرمسیری می توان استفاده نمود همانطور که در استان خراسان از این نوع ساختمانها مشاهده می گردد.


مناطق سردسیری


دراین ساختمانهاباید هدف ،گرم نگاه داشتن سالن در زمستان باشد.بديهي است در اين گونه سالنها بايد از مواد ايزوله و عايق بيشتري استفاده شود. در خصوص جهت وزش باد نیز ضروری است که ساختمانها طوری ساخته شود که باد کمتر وارد آن شود. ونوع فرم سالن هاي نيم دايره معروف به تونل بيشتر مورد نظر مي باشد



پنجره ساختمانها بهتر است جنوبی و غربی باشد تا از گرمای خورشید بیشترین استفاده صورت گیرد.


جهت باد


______________________________


چگونگي ارتباط با مزارع وساختمانهاي ديگر:
سالنهای منطقه تا حدامکان در مناطق آرام قرار گیرند تا از بروز استرس ناشی از سروصدا جلوگیریشود.
ساختمانهای اداری و مسکونی در مدخل مزرعه احداث شوند.
اولین قدم در احداث واحد مرغداری محل مزرعه است و باید به نحوی انتخاب شود که با سایر مراکز پرورش فاصله داشته باشد البته با توجه به اینکه بیماریهایي مثل نیوکاسل و برونشیت از مسافتهای بسیاردور و از طریق مواد به راحتی منتقل می شود و بعضی ازعوامل بیماری زا مثل MG از طریق تماس مستقیم و توسط انسان ویا مواد مختلف منتقل میشود. درمناطقی مثل شمال کشور که رطوبت نسبی زیاد است وامکان استفاده از سیستم خنک کننده تبخیری موجود نیست سیستم آشیانه های باز توصیه می گردد .
ساختمان مرغداری بایددر منطقه ای عاری از آلودگیهای محیطی ساخته شود واز نزدیکترین مزارع پرورش طیور وصنایع مرتبط با آن(کارخانجات تولید خوراک طیور،کشتارگاهها،کارخانجات جوجه کشیو... براساس ضوابط سازمان دامپزشکی فاصله داشته باشد و در مسیر واحدهای مرتبط باصنعت طیور نیز قرارنگیرد و ازنگهداری و پرورش هر گونه پرنده ( کبوتر ، پرندگان زینتی و ...) وحیوانات خانگیدر مكان هاي اطراف محوطه مرغداری جلوگیری شود .
به طور كلي بايد مزارع پرورش طيور حتي الامكان از يكديگر دور باشند اين امر باعث رعايت مسائل بهداشتي و جلوگيري از شيوع بيماري ها مي گردد از اين رو حداقل فاصله يك كيلومتر از مزارع ديگر است.
- چگونگي ارتباط با سايراماكن:
ارتباط جايگاه احداث سالن هاي پرورش با ساير اماكن مانند مراكز توليد و توزيع علوفه ، دارو ، كلينيك دامپزشكي ، مراكز پخش وتوزيع فراورده هاي دامي وامثال آن بايد از طريق راههاي ارتباطي ، جاده ها وساير مراكز ارتباطي و ترابري ميسر ومقدور باشد؛همچنين موقيعتهاي اجتماعي وامكاناتي و خدمات شهري مانند آب ، برق ، تلفن وامثال آن بايد در انتخاب محل مناسب در نظر گرفته شود.
شناسايي وجود منابع آبي وفاكتورهاي آن

ميزان مصرف آب : ميزان مصرف آب تحت تاثير عوامل مختلفي است از جمله :


1- با افزايش سن و افزايش تجمع چربي ميزان مصرف آب افزايش مي يابد. 2- با افزايش درجه حرارت محيط ميزان مصرف آب افزايش مي يابد. 3- با افزايش ميزان نمك جيره كه سبب افزايش دفع آب از بدن مي شود ميزان مصرف آب افزايش مي يابد. 4- در مرغ هاي تخم گذار بعد از گذاشتن تخم و كمي قبل از غروب خورشيد ميزان مصرف آب افزايش مي يابد.


دماي آب: خنك بودن آب باعث افزايش ميزان مصرف آن شدخ كه اين خود باعث افزايش مصرف غذا مي شود. به طور كلي ميزان آب مصرفي حدوداَ دو برابر غذاي مصرف شده است.


راههاي كاهش دماي آب: 1-قرار دادن منابع آب در سايه 2- عايق كاري منابع 3-عايق كاري لوله هاي آب رساني 4- استفاده از يخ

كيفيت آب: كيفيت آب دربرگيرنده ي تمام عوامل موجود در آب است كه مي تواند بر ميزان توليد تاثير گذار باشد از جمله عوامل شيميايي و ميكروبي.

رطوبت : تنظيم رطوبت در سالن از اهميت زيادي برخوردار است زيرا كاهش رطوبت در سالن باعث ايجاد گرد و غبار در سالن مي شود و افزايش رطوبت در سالن سبب رشد باكتري ها،كاهش توانايي دفع حرارت ،كاهش ظرفيت تنفسي طيور و ... مي شود.ميزان رطوبت مناسب سالن به دماي سالن بستگي دارد براي مثال رطوبت مناسب در دماي 20 تا 28 درجه كمتر از 50 % است.


كاهش رطوبت معمولاَ روي نمي دهد و براي برطرف كردن آن مي توان از آب پاشي و از دستگاههاي مه پاش استفاده كرد.


افزايش رطوبت بيشتر روي مي دهد و منابع تامين رطوبت در سالن عبارتند از:1- هواي سالن:كاهش دماي سالن سبب افزايش رطوبت نسبي مي شود . براي رفع اين مشكل ضمن استفاده از مواد عايق بايد دماي سالن را افزايش داد .2-نفوذ رطوبت از كف سالن:براي كنترل اين عامل بايد از عايق رطوبتي استفاده كرد.


3- ريختن آب از آبخوري ها:كنترل مرتب آبخوري 4- تنفس 5- مدفوع
 

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان و تاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-y*a*s*e

ساختمان و تاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-y*a*s*e

بخش دوم
2-شرايط و ضوابط احداث سالن جهت مرغداري


تعيين شكل مناسب سالن هاي مرغداري
ايجاد سالن هاي مناسب شرايط را براي رشد بهتر طيور ،كاهش استرس ،افزايش تخم مرغ وتوليد اقتصادي مؤثر است. ساختمانهای مرغداری بایستی به طریقی ساخته شوند که در زمستان گرم ودر تابستان خنک باشد . رعایت اصول صحیح ساختمان وعایق بندی سقف ودیوارها ووجود دستگاههای تهویه مناسب از تراکم رطوبت جلوگیری می کند و مانع مرطوب شدن بستر شده ؛ بدين ترتیب از شیوع بیماریهای انگلی ازجمله کوکسیدوز جلوگیری به عمل می آورد . در رابطه با ساختمان مرغداری توجه به پنج فاکتور مهم است.
ساختمان مرغداری از نظر پرورش شامل :
1- ساختمان مرغ مادر (چه مرغ مادر گوشتی چه تخمی)
2- ساختمان انکو باسیون
3- ساختمان پرورشی جهت جوجهای گوشتی
ساختمانهای مرغداری از نظر طراحی شامل :
1- مرغداری گوشتی :
الف: سیستم باز: 1) سالنهای پنجره دار 2) سالنهای با دیواره جانبی بازب:سیستم بسته: (بدون پنجره )
2- مرغ مادر: الف : سیستم باز
ب : سیستم بسته: 1 ) سیستم قفس 2)سیستم بستر
3-ساختمان انکوباسیون
۱) سالنهای بسته (بدون پنجره) :در سالنهاي بسته شرايط داخلي سالن ازنظر تهويه، دما، نور و رطوبت قابل کنترل است. در اين سالن ها شرایط محیطی ، مطابق احتیاجات مناسب طیور فراهم می گردد. هوای سالن به وسیله هواکشها خارج و هوای تازه از دریچه های ورودی هوا وارد می گردد. در این نوع سالنها روشنایی تنها به وسیله نور مصنوعی لامپها تامین می شود.
عرض سالن : با توجه به اینکه در سالنهای کنترل شده ، تهویه هوا به طور مکانیکی و به وسیله هواکشها انجام می شود ، بايد عرض ۱۲ متر باشد .
طول سالن: عموماَ طول سالنها را بین ۱۰۰ – ۶۰ متر در نظر می گیرند . با توجه به اينكه پخش دان در این سالنها به طور اتوماتیک و با انواع دانخوریهای اتوماتیک زنجیری و یا حلزونی صورت می گیرد ، طول زیاد سالن باعث کشش زنجیر یا حلزون دانخوری و پارگی آن می گردد و ضمناً فشار زیادی بر روی الکتروموتور دینام دانخوری وارد می شود .
ارتفاع سالن : بیشتر سالنهای مرغداری در مناطق سردسیر ۴/۲ متر و در مناطق گرمسیری ۳ متر و سالنهای قفس دار که در آنها ۵-۴ طبقه قفس روی هم قرار دارد از راس سالن ارتفاع دارند .

(2 سالنهاي باز:
در این سالنها تهویه متکی به جریان طبیعی هواست و مشخصه اصلی این سالنها وجود پنجره هائی دردیوارهای شمالی و جنوبــی آنهاست که به ازای هر 18-15 مترمربع فضای کف یک مترمربع پنجره لازم است.هواي درون سالنهاي باز از نظر دما، رطوبت و نور تابع شرايط محيطي بيرون سالن مي باشد. طراحي اينگونه سالنها بيشتر در مناطق آب و هوايي گرم و معتدل کاربرد دارد سقف سالنهاي باز از تابش مستقيم نور آفتاب و بارندگي در سالن جلوگيري مي کند از معايب اينگونه سالنها اين است که شرايط داخل سالن قابل کنترل نمي باشد و تابع شرايط محيطي است .
الف)سالنهای پنجره دار: دارای پنجره هایی در یک یا هر دو دیوار جانبی هستند واز نور طبیعی خورشید برای روشنایی سالن وتهویه به صورت مکانیکی و به وسیله هواکشها انجام می شود وسقف سالن لبه دار و با یک پیش آمدگی بنا می کنند.
ب)سالنهای با دیوار جانبی باز: برای مناطق گرمسیری و شرجی که به علت رطوبت زیاد هوا نمی توان از تبخیر آب برای خنک کردن سالن استفاده نمود ، ایده آل می باشند.
در زیر این مشخصات شرح داده می شوند :
-عرض سالنهای با دیوار جانبی باز: عرض سالن معمولا ۱۰ متر در نظر گرفته می شود . سالنهای عریض تر از این مقدار بخوبی در هوای گرم تهویه نمی گردند وتجهیزات بیشتری لازم دارد ؛ مشكلات بيشتري نيز دارد.معمولاَ در حدود 2/12 – 8/9 متر باشد.
-دیوارهای جانبی سالن: در سالنهای با دیواره جانبی باز ، تمام دیوار جانبی سالن یا قسمتی از آن باز است و تنها به وسیله توری و پرده محکمی از جنس برزنت یا پلاستیک برای محافظت طیور از سرما و وزش بادهای شدید در فصول سرد مسدود می گردند.
انواع بستر در سالنهای پرورش طیور ، عبارتند از :
1- سالنهای با سیستم قفس: دوران نگهداری مرغ تخمگذاربه سه مرحله پرورش ، رشد و تولید تقسیم می شود که ممکن است یک ، دو و یا هرسه مرحله در قفس نگهداری شوند.
مزایای قفس : کنترل ، بهداشت ، واکسن ، دارو، انتخاب وحذف مرغها آسان است.
کوکسیدیوزوکرچی حذف می شود ؛ می توان تعداد مرغ بیشتری درواحد سطح نگه داشت.
معایب قفس: سرمایه گذاری اولیه زیاد است و مرغها ازنظرفیزیولوزیکی وضعیت بدی دارند چون تحرک کمی دارند.
بدلیل عدم استفاده ازنورخورشید ومواد فضـای گردش خود مرغها کاملا وابسته به جیره هستند و
لکه خونی تخم مرغها بیشتر می شود .

2-سالن با بستر پوشال: تمام کف ، مسطح و در هنگام پرورش طیور روی آن پوشال نجاری و یا انواع دیگر بستر پخش می شود . ارتفاع پوشال را معمولا ۶-۵ سانتیمتر و با رشد طیور بر ارتفاع پوشال اضافه می کنند و در حدود ۱۵-۱۰ سانتی متر در پایان دوره پرورش می رسد .
مزایا:چون مرغها بستررا نوک می زنند کانی بالیسم کمتر می شود و کمتر با کمبود ویتامین های B مواجه می شوند. حرارت ناشی ازتخمیر بستر کمک به گرم شدن لانه می کند و هزینه بستر کم است.
معایب: ابتلا به بیماریهای انگلی وعفونی زیاد و بعلت گردوغبار ابتلا به بیماریهای تنفسی زیاد است و تعویض بستر در هر دوره گران است.
3-سالن با بسترنرده – پوشال:مناســبترین نوع برای مرغ تخم گذار ، جوجـــه و گله های مادرگوشتی است تا بهترجفت گیری نمایند. گاهی بجای نرده از توری استفاده می شود که خوب نیست. حدود60% ازکف باید نرده و40% پوشال باشد. عرض نرده ها 5-5/ 2 سانتیمتر و فضای خالی بین آنها 5/2 سانتیمتربــــوده ودرجهت طول سالن نصب می گردند وارتفاع آن از کف باید 68 سانتیمترباشد.
مزایا: تعداد تخم مرغ بیشتری درواحد سطح تولید می شود و تولید تخم مرغ (نطفه دار)بيشتر است.
معایب: هزینه آن نسبت به تمام پوشال بیشتر است و تولید هرپرنده کمترازبسترتمام پوشال است.
4-سالن با بستر تمام نرده ای:سطح مورد نیازبرای هرپرنده نسبت به بستر پوشال کــمتراست برای گله های تخمگذار و مادرتخمگذار بستر خوبــی است.
نرده ها باید ۵-۵/۲ سانتیمتر عرض و فاصله آنها را از هم ۵/۲ سانتمتر در نظر می گیرند .
جهت نرده ها در امتداد طول سالن باشد وسوراخهای این توری باید ۵×۵/۲ سانتی متر و طول آن در جهت عرض سالن قرار گیرند .

 

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان ها وتاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-گروه y.a.s.e

ساختمان ها وتاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-گروه y.a.s.e

بخش سوم


ج-آشنايي با مصالح مناسب در ساخت سالن هاي مرغداري


مصالح ساختمانی در مقدار اتلاف حرارتی مهم می باشد. تعبیه سقف کاذب (در زیر سقف اصلی، سقف دیگری با فاصله حداقل نیم متری از آن با استفاده از مصالح سبک مانند ایرانیت و .... ساخته می شود) در سالن ها باعث ایجاد فضای خالی و هوای مرده میشود، و این هوای مرده، انتقال حرارت را از سقف به حداقل می رساند.


برای این منظور می توان از مواد زیر استفاده نمود :
الف) چوب: در همه جا تهیه آن امکان پذیر است از نظر حمل و کار گذاشتن آسان است واز نظرعایق بودن بسیار عالی است ودوام چوب نیز اگر خوب تهیه شود بسیار زیاد است.



معایب:از نظر نفوذ حشرات موذی مانند کنه و موش زیاد مطمئن نیست و از نظر آتش سوزی و سوانح بیشتر در معرض خطر است .


ب) ساختمانهای سنگی : در نواحی کوهستانی می توان از سنگ برای ساختن لانه ها استفاده نمود ولی در اطراف شهرها ساختن چنین لانه هائی متداول نیست زیرا سنک گران تهیه می شود.
ج) آجر : اگر قطر دیوارها مناسب انتخاب شود در تابستانها نیز خنک و در زمستان به حد کافی گرم خواهد بود. برای اینکه بهتر عایق باشد یک فضای خالی در بین دو ردیف آجر قرار می دهند تا بدین وسیله با ایزولاسیون هوائی عملا عایق سازی به عمل آید . ضد عفونی کردن آن آسان است و از نظر مبارزه با موش و حشرات نیز مطمئن می باشد از نظر خطرات آتش سوزی نیز ساختمانهای آجری مطمئن تر است .
د) ساختمانهای فلزی : بیشتر برای پرورش جوجه کبابی ها به کار می رود. دیوارها از آلومینیوم یا اوراق آهن موج دار (حلبی) و یا ایرانیت باشد در زمستانها سرد و در تابستانها گرم می شود برای رفع این اشکال اغلب دیوارها را مضاعف می سازند و مواد عایق در بین آنها قرار می دهند و به آسانی تمیز و ضد عفونی می شوند و خطر آتش سوزی در آن کم است و از همه مهمتر قابل انتقال و پیاده کردن است
ه) بلوکهای سیمانی : برای ساختن لانه های دائمی استفاده مي شوند ولي معمولاَ در زمستانها سرد و عايق خوبي نيست.



و) سمنت و بتون آرمه : گران تر از انواع دیگر است حرارت در اینگونه ساختمانها کمتر از بین می رود و گرم کردن لانه در زمستان به خوبی انجام می گیرد . موش و حشرات موذی به سختی می توانند در آن نفوذ کنند از طرفی ضد عفونی کردن آنها نیز آسان است وخطر آتش سوزی در آن کم ، جلوگیری از رطوبت بسیار مطمئن هستند .


عملیات ساختمانی:


1) پی ساختمان:با پي ريزي مناسبميتوان رطوبت لانه را به حداقل رساند و از نفوذ موش و حشرات موذی جلوگیری می كند. اغلب لانه های دائمی مرغداری در اروپا و آمریکا دارای پایه ساختمانی از نوع کانگریت یا سمنت می باشد . هر چه عمق پی بیشتر باشد رطوبت کمتر ومحکم تر و مطمئن تر می شود. در ایران معمولاً برای پایه ساختمان از شفته (مخلوط آهک و خاک و سنگ) استفاده می شود و در بعضی از مرغداری ها از سیمان هم استفاده می گردد . در اروپا معمولا از ترکیب ۱ قسمت سیمان ، ۲ قسمت ماسه شسته شده و ۴ قسمت سنگ ریزه استفاده می شود .عمق این پایه در حدود ۱۵-۶۰ سانتیمتر و عرض آن حداقل دو برابر عرض دیواری آن می باشد .


2-كف سالن ها:


1- کف توری : کف اصلی لانه از زمین معمولی به فاصله یک متر از کف اصلی، تور سیمی یا پرده های چوبی نصب می شود و در نتیجه مدفوع و فضولات مرغها از بین توری ها می گذرد و به کف زمین اصلی می افتد.


2-کف معمولی : رایجترین کف در ایران به شرح زیر است : 20 سانتیمتر از سطح زمین را شن ریزی می کنند . و آن را باید خوب کوبید و طبقه ای از بتون به ضخامت 8 تا 10 سانتیمتر کشید بعد عایق بندی یا قیروگونی کرددر آخر لايه اي به ضخامت 4 تا 5 سانتيمتر


سیمان بر روی قیر گونی کشید.


کف معمولي دارای انواع مختلف باشد :
الف) کف بدون مصالح ساختمانی: در این لانه ها از زمین معمولی به عنوان کف استفاده می کنند (Deep litter ) این کف ها گرم است و منابع طبیعی خوبی برای رشد بعضی میکروارگانیسم های مؤثر در تجزیه فضله و ایجاد ویتامین B۱۲ می باشند.عیب اساسی این کفها اشکال ضد عفونی کردن می باشد .



ب) کف با مصالح ساختمانی: کف ها بسته به مصالح به کار رفته طبقه بندی می شوند :


1) کف چوبی: حداقل ضخامت حدود ۳-۵ سانتیمتر واین پايه باید حداقل ۵۰ سانتيمتر در خاک فرو روند سپس روی آنها الوارها را قرار داد . این الوارها باید در روی پایه ها قرار گیرد.


2) کف های سیمانی : بسیار بهداشتی ، مطمئن و شستشوی آنها به آسانی انجام می گیرد اگر شیب لانه مناسب باشد رطوبت نیز کمتر در لانه نفوذ می کند .کف سیمانی در سالن به علت خواص شیمیایی سیمان، باعث ایجاد سردی در کف سالن می گردد ولی بتن این خاصیت را نداشته و عایق حرارتی محسوب می شود.
3) کف های آجری :اینگونه کف ها بخصوص در اطراف تهران زیاد دیده می شود چنانچه بین آجرها با سیمان به خوبی بند کشی شود از نظر بهداشتی بدون نقص است.
زیرا این کف ها را باید از یک ماده عایق پوشاند اغلب برای این منظور از اوراق کاغذ قیر اندود و یا گونی های آغشته به قیر استفاده می شود . بدین ترتیب لانه گرم تر می شود و نفوذ رطوبت از زمین به داخل لانه کمتر امکان پذیر است .
3)دیوار ساختمان: ساده وکوتاه وارتفاع در ساختمانهای چند ردیفی وآنهایی که دارای سقف دوگانه هستند بلندتر است ارتفاع در ضلع جنوبی بلندتر از شمالی است .



دو نوع از دیوارهای مناسب در مرغداری :
استفاده از بلوکهای سیمانی توخالی: 24 سانتیمتر طرف داخل بلوکها را توسط ورقهای پرس شده واز کاه به ضخامت 5 سانتیمتر پوشانده توسط میخ به دیوار چسبانده از سطح زمین تا ارتفاع یک متری سیمان کاری نموده وبقیه را گچ کاری می کنند طرف خارجی را برای جلوگیری از نفوذ باران سیمانکاری می کنند .
استفاده از آجر معمولی: با استفاده از ورقهای آلومنیوم یا نئوپان رنگ شده عايق كاري مي کنند وطرف بیرون را سیمان کاری کنند .



دیوارهای آجری و بلوکه های سیمانی: از نظر عایق بودن در برابر حرارت و استحکام مناسب هستند اگر ارتفاع کم و سقف ساده است می توان عرض دیواره را 1.5 آجری گرفت ولی اگر ارتفاع زیاد و سقف سنگین است حتما عرض دیوار را بایستی ۲ آجری و حتی بیشتر در نظر گرفت .


-ديوارهاي از جنس بلوك های سيماني: مخصوص مناطق گرمسير يا سردسير هستند و حد فاصل بلوک ها برای عایق بندی با ملات پر نمي گردد و هوا در آن نقش عايق دارد.


ديوارهاي سنگ و گل و خشت: دیواره از داخل تا سقف با سیمان پوشیده شود تا ضد عفونی کردن و شستشوی آن آسان باشد .
دیوارهای فلزی: اين ديوارها به خصوص برای لانه نیمچه ها و جوجه کبابی ها به طور وسیعی در دنیا استفاده می شود و برای گرم کردن لانه در زمستان نیز از مواد عایق حرارت در قسمت داخل دیواره استفاده می شود .



ديوارهاي چوبي: چوبها از خارج رنگ و از داخل با نفت سیاه یا قطران یا ماده ای ایزولان آغشته شود .


ديوارهاي چند لايه ( ساندويچي): اين ديوارها كه بصورت پيش ساخته تهيه مي شوند بدليل استفاده مواد عايق گرما و رطوبت مانند پشم شيشه، يونوليت، پلاستيك و اسفنج فشرده ديوارهاي مناسبي جهت كاهش اتلاف حرارتي در سالن محسوب می گردند.


ارتفاع دیوارها : اغلب دیوارهای سمت جنوبی بلند تر از دیوارهای قسمت شمالی است معمولاَ در ساختمانهای ساده ارتفاع دیوارها در جلو 2.5 - 3 متر و در عقب 2 - 2.5 متر کافی است.ارتفاع دیواره هر چه بیشتر باشد از نظر تهویه بهتر است ولی گرم کردن آن در زمستان مشکل تر می باشد ساختمان دیوارها ممکن است بسته به موقعیت و سلیقه از مواد مختلف تشکیل شود .


4)سقف سالن ها:سقف هاي چند لايه (ساندويچي) كه يك لايه عايق حرارتي در آنها بكار رفته سقف هاي بسيار مناسبي از لحاظ عايق بودن در برابر حرارت و رطوبت مي باشند. سقف هاي چند لايه كه به سقف هاي ساندويچي نيز معروف هستند از يك لايه ايرانيت خارجي، لايه مياني پشم شيشه و يك لايه داخلي ساخته مي شوند، ولي برخلاف سقف هاي تيرآهني و سيماني فشار زيادي را تحمل نمي كنند. ارتفاع بيش از حد سقف نيز سبب اتلاف حرارت مي گردد. ارتفاع مناسب سقف، 5/2 تا 3 متر مي باشد.ارتفاع مناسب سقف از نظرامكان گرم نمودن و تهويه مناسب 5/2 تا 3 متر است.به ازای هر مترمربع از سطح پشت بام نياز به قطر 6/0 تا 8/0 سانتي متر ناودان است كه باید با شيب مناسب و بصورت عايق نصب شود.


انواع سقف ها:


1)سقف های ساده: از نظر ساختمان ارزان ولی تهویه خوب انجام نمی گیرد.


2) سقف های زاویه دار (Gabletype) : برای لانه های بزرگ که تعداد نسبتاَ زیادی این نوع سقف ها مناسب است زیرا تهویه در این لانه به خوبی انجام می گردد امروزه سقف از دو قسمت تشکیل می شود یک سقف خارجی و یک سقف داخلی .


سقف داخلی از مواد ایزولان كه از نظر عایق سازی و جلوگیری از سرد شدن و گرم شدن لانه محفوظ نگاه می دارد.


3) سقف های زاویه دار بی قرینه (Semi monitortype)‌ : برای ساختمانهایی که عرض آنها کم و باریک می باشند بسیار خوب است در برخی از سقف های زاویه دار پنجره های تهویه ای سرتاسری قرار می گیرد .مصالح آن باید خشک و سبک و ارزان باشد .


4)سقف های آجری یا طاقی :اینگونه سقف ها خیلی ارزان تمام می شود (مانند سقف مساجد یا کاروانسراهای قدیمی) ولی عرض لانه را نمی توان زیاد گرفت و در مناطق گرم و خشك و كويري همراه با بادهاي موسمي، سالن هاي دارای طاق ضربي و نماي گنبدي (سالن هاي سنتي)از بازده و كارايي مناسب و مطلوبی برخوردار هستند.


انواع مصالحی که برای سقف به کار می رود عبارتست از :
۱) سقف فلزی: معمولاَ در ایران از آهن سفید استفاده می شود ورطوبت ناپذیر است ولي در نقاط گرمسیر مانند ایران توصیه نمی شود .
۲) سقف های چوبی: در نقاطی مانند شمال ایران که چوب ارزان و تهیه آن آسان ولی دوام آنها کم و خطر آتش سوزی و حمله زیاد است.



۳) سقف های تیر آهنی و بتونی: بدليل داشتن نقش عايق رطوبت ، گرما و سرما و همچنين مقاومت در برابر آتش سوزي جزء بهترين نوع سقف ها هستند.



 

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان ها وتاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-گروه y.a.s.e

ساختمان ها وتاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-گروه y.a.s.e

بخش چهارم
4)در و پنجره:

درها: بایستی طوری ساخته شده باشد که به سادگی باز شود و در موقع کارکردن تولید اشکال ننماید . در ممکن است معمولی یا کشوئی باشد. در لانه های کوچک می توان از درهای کشوئی استفاده کرد ولی در لانه های بزرگ بهتر است از درهای معمولی که در جهت عمودی می چرخند استفاده نمود . ارتفاع درها معمولا ۵/۱-۲ متر کافی است.

پنجره ها: باید طوری ساخته شود که نور کافی حتی در روزهای تاریک ابری نیز وارد لانه شود .
ارتفاع پنجره نیز مهم است هر چه ارتفاع پنجره ها بیشتر و به کف لانه نزدیکتر باشد اشعه آفتاب بهتر در کف لانه پخش می شود.

در نقاط گرمسیر باید پنجره ها به سقف نزدیکتر باشد و به وسیله سایه بان هائی مانع از ورود آفتاب گرم تابستانی به داخل لانه شد و در نقاط سردسیر بر عکس هر چه پنجره ها به کف نزدیکتر باشد بهتر است زیرا مقدار بیشتری اشعه آفتاب به خصوص در زمستان وارد لانه می شود نقاط سردسیر اگر تعداد پنجره ها زیاد باشد سبب سرد شدن لانه می شود .معمولاَ برای هر ۱۵-۱۸ متر مربع فضای کف یک متر مربع پنجره کافی است . در جاهائی که تمام پنجره ها فقط در یک سطح لانه قرار بگیرد باید کمی بیشتر از میزان ذکر شده در نظر گرفت .

معمولاَ سه نوع پنجره در جایگاه طیور در نظر می گیرند:
۱) پنجره های جلوئی: این پنجره ها اغلب در جهت جنوبی یا شرقی لانه قرار می گیرند و پنجره اصلی به شمار می رود .
۲) پنجره های عقبی: این پنجره ها اغلب در جهت شمالی یا غربی لانه قرار می گیرند و بیشتر جهت تهویه لانه بکار می روند . این پنجره ها را اغلب برای جلوگیری از کوران نزدیک به کف یا سقف لانه قرار می دهند تا بر اثر باز کردن پنجره های جنوبی یا شرقی تولید کوران شدید و عوارض ناشی از آن ننماید .اندازه این پنجره ها اغلب کوچک است و به طور ساده ، کشوئی با شیشه یا حتی بدون شیشه ساخته می شود .

۳)پنجره های سقفی: معمولاً در لانه های بزرگ که دارای سقف های زاویه دار هستند.

گاهی در بين زاویه دو سقف پنجره های تهویه ای قرار می دهند .در نقاط گرمسیر از اینگونه پنجره ها به کار می رود .باز کردن این پنجره ها در بین دو سقف به تهویه و خشک شدن لانه در تابستان کمک بسزائی می کند .


-آشنایی با تأسیسات در مرغداری ها
سیستم های گرمایشی وسرمایشی:
استفاده از دستگاههاي هيتر اخيراً در مرغداريهاي بزرگ ايران متداول شده است.
مادرهاي مصنوعي : از اين دستگاه ها براي پرورش جوجه ها تا هشت هفتگي در روش بستر يا زميني استفاده مي شود
انواع مختلف مادر مصنوعي عبارتنداز:
مادر مصنوعي نفتي يا گازي : تامين منبع سوخت آنها درهمه جا آسان و امكان پذير است؛ توليد حرارت كافي مي نمايند.تنظيم حرارت وقتي كه حرارت آن به حد مطلوب رسيد دستگاه ترموستات به خودي خود شعله را قطع مي كند.عيب مادرهاي گازي يا نفتي ، مصرف زياد اكسيژن لانه و گاهي توليد دود و بوي ناراحت كننده براي جوجه هاست.همچنين از نظر آتش سوزي و سوختن جوجه ها بايد پيش بيني هاي لازم را در لانه به عمل آورد.
مادرهاي مصنوعي برقي و مادون قرمز: چنانچه دسترسي به جريان برق باشد ساده ترين نوع مادر مصنوعي انواع الكتريكي آن است . استفاده از مادرهاي الكتريكي وقتي توصيه مي شود كه قيمت برق ارزان ؛ در ضمن مطمئن و مرتب باشد.
دستگاههاي مادون قرمز: نوع ديگر ماشين مادرالكتريكي، دستگاههاي مادون قرمز است كه به جاي مقاومتهاي الكتريكي منبع حرارت از يك يا چند لامپ مادون قرمز تشكيل شده است.
مادرهاي مصنوعي با حرارت مركزي : شبيه به شوفاژهاي آبي است. براي جلوگيري از تلف شدن حرارت اغلب سقف فلزي اين مادرها را از لايه اي پوشالي يا بقاياي نجاري مي پوشانند. اين روش معمولاً در تشكيلات بزرگ كه تعداد زيادي جوجه پرورش داده مي شود كاملاً قابل استفاده است زيرا تلف شدن حرارت كمتر از روشهاي ديگر است
محدود كردن گرما منطقه گرما : معمولاَ در سالنهاي باز، مادرهاي مصنوعي بايستي محصور شوند. در اين صورت ارتفاع ديوار حصار آنها بايد بيش از 30 تا 40 سانتيمتر باشد تا گرما به حدکافي حفظ شده و ضمناَ هوا نيز جريان داشته باشد.
دستگاه هشداردهنده دما : با استفاده ازاين دستگاه درصورت تغییر ناگهانی دما علاوه برهشدار به کاربر در محیط کار میتوان از طریق اتصال به خط تلفن ، کاربر اصلی را نیز مطلع نمود و فرد را از دمای آن محیط آگاه ساخت واز خسارات جبران ناپذیر جلوگیری خواهد کرد. دستگاه قابل تنظیم در دماهای مختلف و با حساسیت بسیار بالا، برای جلوگیری از سرمازدگی و گرمازدگی نيز به کار می رود وعلاوه بر دما ورطوبت، میزان آلودگی محیط را نیزنسبت به گازهای آلوده کننده و خطرناك مثل آمونياك درمرغداری ها نشان می دهد.
سیستم های تهویه و روشنایی:سالن هاي پرورش طيور باز يا بسته اند از اين رو سيستم تهويه آنها طبيعي يا مكانيكي (تونلي،عرضي،طولي،سقفي،كانالي يا فن جت، تهويه از كف و تهويه تركيبي) مي باشد.
هواي درون سالنهاي باز از نظر دما، رطوبت و نور تابع شرايط محيطي بيرون سالن مي باشد. طراحي اينگونه سالنها بيشتر در مناطق آب وهوايي گرم و معتدل کاربرد دارد. سقف سالنهاي باز از تابش مستقيم نور آفتاب و بارندگي در سالن جلوگيري مي کند و معمولاَ ديوارها توسط توريهاي فلزي محصور مي گردند.
در تهویه طبيعي از نیروهای طبیعی و آزاد نظیر صعود هوای گرم و جایگزین شدن آن با هوای سرد و همچنین جریان طبیعی هوا (باد) استفاده می شود و به این ترتیب هوای آلوده و كثیف سالن به خارج هدایت می شود. برای بهبود كیفیت تهویه معمولاً پنجره های جنوبی سالن را نزدیك كف (یك متری كف) و پنجره های شمالی را نزدیك سقف (نیم متری) در نظر می گیرند و ضروری است در این حالت نسبت سطح ورودی هوا به خروجی آن كمتر از 2 به 1 باشد.
تهویه تونلي در شرایط آب وهوای گرم استفاده می شود. در این سیستم هواده ها در يك انتهای آشیانه و هواكشها در انتهای دیگر قرار دارند. هوا در طول آشیانه حركت كرده و سپس خارج می گردد. در اين سيستم يك سرعت بالايي از حركت هوا در طول سالن ايجاد مي گردد كه در سطح مرغان 2 تا 4 برابر نسبت به سرعت هوا در تهويه عرضي مي باشد. در سیستم تونلی فنها باید حداقل درهر دقیقه توانایی تعویض کامل هوای سالن را داشته باشند تا هوا بتواند با سرعت 120 متر بر دقیقه از روی سر پرندگان عبور كند. این جریان هوا باعث خنك كردن پرندگان به ميزان 5 -7 درجه سانتيگراد مي گردد. در شرایط هوای گرم و خشك می توان از سیستمهای تبخیركننده آب، شامل استفاده از مه پاش و یا پوشال براي خنك كردن پرندگان استفاده كرد.
عرض آشيانه × متوسط ارتفاع آشيانه × سرعت مناسب هوا در آشيانه : تعداد هواكش

فاکتورهای مهم فیزیکی که میتواند کارایی مناسب تهویه تونلی را حفظ کند عبارتند از:
سالن باید کاملا" کیپ باشد هوا باید از پدها با مقاومت کمتری عبور کند. اگر سوراخی در دیوار با پوشش داخلی سقف وجود داشته باشد، هوای گرم بجای آنکه از دریچه های ورودی در انتهای سالن وارد شود وارد این سوراخ می شود . فنها باید بطور صحیح راه اندازی شود. جهت کار با تهویه تونلی نیاز به سرعت هوا بالا داریم دریچه ها باید حفظ ،نگهداری شوند و فنها کاملا" تمیز شوند. ایجاد غبار می تواند جریان هوا را به اندازه 30 درصد کاهش دهد.
فنها را با سیمهای مخصوص جوجه گوشتی پوشش ندهید . از فنس های سیمی 1*2 یا 2*4 استفاده کنید بخاطر اینکه پرها را به آسانی جمع نمی کند و تمیز کردن آن آسانتر است. مطمئن شوید که تسمه فن سفت است. تسمه شل باعث کاهش جریان هوا تا 40 درصد می شود. فنها و مه پاشها و ترموستاتها از رطوبت محافظت گردند. اگر شما از سیستم مه پاش استفاده می کنید، چنانچه آنها رطوبت بگیرند لوازمشان باید بزودی تعویض گردند.
تهويه عرضي : در این روش تهویه ، هواکشها و هواده ها در دیوار طولی سالن نصب می شوند و به این ترتیب تهویه بصورت عرضی انجام می گيرد. این روش مناسب تهویه سالن های با عرض 8 تا 12متر است .
تهويه طولي : در این روش دریچه های ورود هوا در انتهای یک طرف سالن در منتهی الیه دیوارهای طولی و هواکشها در انتهای دیگر سالن در منتهی الیه دیوارهای طولی قرار دارند این نوع تهویه در سالنهای با طول کمتر از 60 متر قابل اجرا است. چنانچه طول سالن بیشتر باشد میتوان دریچه های ورود هوا را در دو انتهای سالن و هواکشها را در وسط سالن و یا برعکس نصب کرد در هر حال فاصله هواکشها و هواده ها نباید بیش از 60 متر باشد اگر طول سالن بیشتر باشد ضروری است هواکشها و هواده ها با فاصله ذکر شده در چند قسمت نصب شوند.
تهويه سقفي : در این روش می توان دریچه های ورود یا خروج هوا را در سقف و دیوارها در نظر گرفت این نوع تهویه برای منطقه های بسیار سرد یا بسیار گرم و یا سالنهای با عرض بیشتر از 12 متر مناسب است.
تهويه كانالي(فن جت) : می توان کانالهایی در ارتفاع 30 سانتیمتری از سقف در مرکز سالن نصب کرد واین کانالها معمولاَ از پلاستیک یا ورقه آهن گالوانیزه به شکل استوانه و به قطر 50 تا 100 سانتیمتر ساخته می شوند و دارای سوراخهایی به قطر 5 تا 20 سانتیمتر در اطراف بدنه هستند انتهای این کانال بسته و در ابتدای آن یک فن قوی، هوا را به شدت به داخل کانال هدایت می کند تا هوای دمیده شده از سوراخهای کانال به طرف کف سالن خارج شود و باعث جریان هوای گرم زیر سقف به طرف پایین شود.
تهويه از كف: در روش تهویه از کف که کاملاَََََََََ جدید است در کف سالن کانالهائی ایجاد شده و روی این کانالها منافذی قرار داده می شود و در روی منافذ توریهایی نصب می شود و در انتهای این کانالها هواکشها قرار داده می شوند. این سیستم قابلیت اجرا در سالنهای با ابعاد مختلف و اقلیمهای گوناگون را دارد. وقتی فنها شروع به کار می کنند هوا ازطریق این منافذ وارد کانال می شود واز انتهای کانال خارج می شود. بهترین مکان برای قراردادن این منافذ در زیر دانخوریها و آبخوریهاست زیرا اولاَ بیشترین تجمع مرغها درآنجاست و همچنین فضای مفید سالن را اشغال نمی کند.
تهويه تركيبي: اين روش در مناطق چهار فصل كه در بعضي فصول سرد و در بعضي فصول گرم هستند كاربرد دارد و تلفيقي از دو يا چند روش تهويه مي باشد.اين روش اگر چه نيازمند سرمايه گذاري اوليه بالاتري از ساير روشهاست اما پس از بهره برداري با كاهش هزينه هاي جاري از قبيل سوخت و انرژي جبران هزينه هاي قبلي را مي كند و در نقطه بهينه نسبت به ساير روشها قرار مي گيرد.
 

ف.مظاهری

عضو جدید
ساختمان و تاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-y*a*s*e

ساختمان و تاسيسات طيور-ترويج كشاورزي-y*a*s*e

بخش پنجم​
نكات کلیدی در ارتباط با سیستم تهویه
1- تعداد هواكشها را باید زیاد در نظر گرفت تا فاصله بین آنها كم شود و نقطه كور در سالن كاهش یابد.
2- قدرت هواكشها بین 5000 تا 10000 فوت مكعب در دقیقه توصیه می شود.
3- محاسبه هواكشها باید براساس حداكثر گرمای تابستان و حداكثر وزن زنده طیور باشد.
4- در مواقعی كه به تهویه كمتر نیاز است با محاسبه هوای مورد نیاز فقط تعداد هواكش مورد نیاز را روشن كنید.
5- اگر هیترها در یك سر سالن قرار دارند، هواكشهای مورد نیاز را در سر دیگر سالن روشن كنید.
6- ورود هوا از ناحیه سقف سالن هایی كه ایزوله نشده باشند، توصیه نمی شود.
7- استفاده از انواع كركره سبب كاهش قدرت تهویه شده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
8- هواکشها نبايد براساس قیمت اولیه آنها انتخاب گردند بلکه بايد با رعایت نسبت مصرف برق و محاسبه هزینه کارکرد آن در دراز مدت انتخاب گردند.
سيستمهاي خنك كننده : حرارتهای بالاتر از 25-22 درجه سانتیگراد را نمی توان فقط به وسیله تهویه ها کاهش داد و برای خنک کردن حرارتهای بالاتر نیاز به یک سیستم مستقل خنک کننده در سالن می باشد . در حال حاضر استفاده از سیستمهای خنک کننده مثل کولر های آبی یا گازی صرفه اقتصادی نداشته و باید از روشهای ابتکاری استفاده کرد.
با استفاده از روش کاهش درجه حرارت و در نتیجه سرمایی که در اثر تبخیرسطحی مایعات ایجاد می شود می توان هوایی که وارد سالن می شود را به میزان چند درجه خنک نمود.
مه پاشي : دستگاههاي مه پاشي در داخل سالن قرار مي گيرند ذراتي با قطر 10 تا 15 ميکرون توليد مي کنند که به راحتي تبخير مي شوند. با اضافه كردن ماده ضدعفوني كننده در مخزن سيستم مه پاش مي توان سالن را در هر زماني ضدعفوني كرد و بدين ترتيب سلامتي گله را تا حد زيادي تضمين نمود. اين سيستم مناسب آب و هواي خشك مي باشد و بعلت عدم وجود گرد و غبار و رطوبت مناسب ؛ سيستم تنفسي گله تقريباً در سلامت باقيمانده و نياز به دارو براي درمان بيماريهاي ناشي از وجود گرد و غبار در سالن وجود نخواهد داشت.
پنكه هاي سقفي : نصب پنکه هاي سقفي هواي سالن را خنک نمي کند بلکه با حرارت دادن و دور کردن هواي گرم و مرطوب از پرندگان باعث افزايش کارآيي له له زدن مي شود اين پنکه ها را بايد طوري نصب کرد تا هوا از روي و درميان طيور حرکت کند و جابجايي بهتر صورت گيرد سرعت هوا اگر در حدود 3 متر در ثانيه باشد مفيد است وافزايش سرعت هوا به مقدار بيش از اين وضعيت را نامناسب خواهد کرد .
رنگ آميزي و عايق كاري سقف: رنگ سفيد و براق بيرون سقف دماي داخلي سالن را 3 تا 8 درجه سانتيگراد کاهش مي دهد تنها اشکال اين روش گرم کردن سالن در فصل سرما است عايق کاري سقف نيزچنانچه همراه با لايه هاي خنک کننده مه پاشي و غيره باشد بسيار مفيد است براي عايق کاري از ماده پلي اورتان به عنوان يک ماده عايق و مصالح موجود در منطقه مي توان استفاده کرد به طور مثال با اضافه کردن يک لايه 8 سانتيمتري از علوفه بر روي سقف يک عايق مطلوبي در مقابل گرما ايجاد مي شود در اين روش امکان مقابله با دماي 4 درجه سانتيگراد با توجه به ارتفاع ساختمان وميزان عايق کاري موجود وجود دارد.
آب پاشيدن روي سقف: ميتوان سقف را آب پاشي کرد به ميزاني که آب از سقف چکه کند اين کار به مقدار زيادي آب نياز دارد آب پاشي را بايد قبل از افزايش دما آغاز کرد کيفيت آب مهم است چرا که تيره شدن سقف باعث افزايش جذب حرارت از بيرون مي شود و با بکارگيري اين روش امکان کاهش دماي سالن تا 5 درجه سانتيگراد بدون افزايش رطوبت داخل سالن و مرطوب شدن کود کف وجود دارد .








منابع:

-دكتر معماريان ،طراحي ساختمانها وتاسيسات دام وطيور
- مهندس شمسايي ودكتر برقعي و دکتر محمود شیوازادو مهندس حجت الله تاجیک ، تاسيسات وتجهيزات پرورش طيور
- جواد پورضا ، اصول علمي وعملي پرورش طيور
- مراد علي زهري ،كتاب اصول پرورش طيور (1383)
-حيدر رزقي ، كتاب ابزارها و ماشين آلات پرورش طيور(1381)
poultry_new.blogfa.com-
www.astu.blogfa.com-

َ
 
بالا