سئو به چه معناست؟ – سئو – بهینه سازی سایت

finetco

عضو جدید
سئو به چه معناست؟ – سئو – بهینه سازی سایت


سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است که می توانیم آن را معادل عبارتی مانند SEO یا بهینه سازی موتور جستجو بدانیم که همه آنها در واقع یک معنی دارند در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.


سئو یا همان بهينه‌سازي موتور جستجو را نمی توانیم به معناي فريب بدانیم يا اینکه بگوییم منظور دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي است . در واقع سئو در جهت کمک کردن به بهبود رويت و همچنین ارتباط وب سايت‌ها در نتیجه های جستجوي طبيعي البته با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.


به طور کلی می توانیم بگوییم که سئو مجموعه‌اي از روش‌ها است که در جهت تغيير استراتژيک وب سايت‌ها ایجاد شده است . این روند به بیان مهمترين عوامل مرتبط صفحه می پردازد و همچنین افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو بیان خواهد کرد .


به عبارت دیگر سئو یک فرآیند راحت نمی باشد و نمی توان گفت به آسانی پیاده سازی شده است پس برای این کار نیاز به علم پیش زمینه و همچین دانش زیاد و صبر خواهد بود . موتور‌هاي جستجو به دلیل اینکه به صورت مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود را تغییر می دهند قابل پیش بینی نیستند . به همین علت مهندسين سئو وظیفه دارند که همواره اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگه دارند .


یکی از فعالیت هایی که توسط سئوکار یا متخصص سئو انجام می گیرد سئو سایت یا بهینه سازی سایت می باشد .


الگوريتم رتبه‌بندي گوگل بیشتر از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت داشته است . بخاطر این موضوع مهندسين سئو باید در جهت پياده‌سازي موفق سئو ، مهم‌ترين و اصلی ترین اين معيار‌ها را بدانند .


اوايل شروع سئو


اولين موتور‌هاي جستجو در اوايل سال ۱۹۹۰ بود که کار خود را شروع نمودند ؛ می توانیم به Infoseek،Alta Vista و Yahoo به عنوان محبوب ترین آنها اشاره کنیم . در گذشته مردم به موتورهای جستحو به چشم یک ليست فهرست شده نگاه می نمودند که بر اساس حروف الفبا مانند صفحه زرد، سئو اوليه صورت می گرفته است . در بالایی این لیست می توان ليست صفحاتي همچون AAA را مشاهده کرد .


هنگامی که اینترنت رشد کرد موجب شد که موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر شوند که این موتورها برای کارشان از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده می نمودند . روش کار در این الگوريتم‌ها این گونه بود که معیار کلمه کليدي را بیشتر می کردند و همچنین برای فهم محتویات سایت از برچسب‌هاي شبيه key-words استفاده میکردند . (منظور از کلمات کلیدی همان تعداد دفعاتی است که یک عبارت یا کلمه کلیدی در صفحه استفاده شده است و بر تعداد کل کلمات تقسیم شده است ) .


زمانی که این نمونه پیشرفت ها گسترش پیدا کرد ؛ سئو برای اینکه سایت ها بیشتر نشان داده شوند فعالیت خودش را آغاز کرد . هنگامی که توسط موتورهای جستجو ، رتبه‌بندي صفحات را توسعه داده شد ، مهندسين سئو در واقع به دنبال پيدا کردن راه‌هايي بودند که در جهت تاثيرپذيري رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده نمودن از راهکارها اخلاقي و چه غير اخلاقي باشند .


یک مقاله در نوامبر سال ۱۹۹۶ به واسطه نيويورک تايمز به چاپ رسید که در آن در مورد توسعه دهندگان وب مطالبی درج شده بود که برای اینکه نتایج جستجو در بالای صفحه قرار بگیرد از روش های غیر اخلاقی استفاده می شده است . در واقعه این مقاله بیان می کند که به راحتی توسعه‌دهندگان وب يک سايت را بتوانند به همراه کلمات کليدي خاص که عموما در پشت گرافیک سایت مخفی شده است ، بارگذاری می کنند که در نهایت این کلمات کلیدی توسط موتورهای جستجو شمارش می شود و موجب افزایش رتبه بندی سایت خواهد شد .


پیش از این گفتیم که بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي ویژه در ابتدای کار خيلي راحت و آسان نسبت به امروز بوده است. زمانی که روش‌هاي غير اخلاقي بکار گرفته می شود قرار گرفتن نتایج در بالای لیست تضمین می شود . اما این روزها الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو بصورت پیچیده تری شده اند و برای مهندسین بهینه سازی مشکل است که در موتورهای جستجو دستکاری کنند ، البته این موضوع بین مهندسی سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز موجود می باشد .


سئو چه اهدافی دارد ؟


سئو به وب سایت ها با هدف کمک در بدست آوردن محل بالا در نتیجه های جستجوي طبيعي و بالابردن ارتباط بين صفحات و همچنین کلمات کليدي وارد شده به واسطه کاربران می باشد . اگر صفحات بیش تری با پرس و جوی کاربران به آنها نمایش داده شود موجب می شود که مزایایی زیادتری را به دنبال داشته باشد که این مزایا هم برای موتور جستجو است و زیرا در آن کاربر نتایج زیادتری را پیدا کرده است و هم برای کاربر . در این گونه موارد می توان گفت موتور جستجو قابل اعتماد شده است به دلیل اینکه در بیشترین صفحات خود الگوریتم های مرتبط را نشان می دهد .


زمانی که سئو در جهت افزایش عملکرد رتبه بندی سایت در نتایج جستجوي طبيعي کار خود را آغاز نمود ، این روش به زمان و دانش در جهت پیاده سازی روش های خود نیاز داشت . برای اینکه یک سایت و یک صفحه بهینه باشد نیاز به زمان است که در واقع به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های اولیه می باشد .


سئو ممکن است ماهها یا هفته ها برای رسیدن به یک نتیجه زمان ببرد زیرا این روند به چگونگی استفاده از کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مرتبط می شود . این امکان وجود دارد که به سرعت نتوان نتايج بهينه‌سازي جستجو را دید ولی می توانیم بگوییم پس از گذشت زمان مزایایی سئو موجب می شود تا تعداد بازدیدکنندگان زیاد شود و رتبه بندی سایت افزایش یابد . البته این نکته برای وب سایت های بسیار اساسی و مهم است که نتايج جستجو گوگل را در صفحه اول مشاهده کنند . ( نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليک‌ها را شامل خواهد شد ) .


این موضوع چندان هم تعجب آور نیست زیرا وب سایت ها خدمات و محصولاتی را که می فروشند برای رسیدن به رتبه یک با یکدیگر رقابت می کنند . مثلا شما یک کلمه کلیدی مانند ” بیمه خودکار ” را با ۱ ونیم میلیون جستجو در گوگل در مدت یک ماه به خود اختصاص داده اید حالا موضوع حاکی از این است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدکنندگان را شما به خودتان اختصاص داده اید . این موضوع از دید خیلی از سایت ها بسیار با ارزش تلقی می گردد که در بالای نتایج جستجو قرار بگیرد که بخصوص برای آن دسته از افرادی که با بالا رفتن ترافیک سایتشان ، زیاد شدن تعداد مشتریانشان هم رخ می دهد .


مطالعه دیگری نشان داده است که بسیاری از افرادی که جستجو را انجام می دهند دوست دارند روی پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک نمایند . این مطالعه نشان می دهد که از کاربران گوگل تعداد ۷۲٫۳ درصد آن ها روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک می نمایند و فقط از کاربران میزان ۲۷٫۳ درصد هستند که روی پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک می نمایند . این موضوع را می توانیم از دیگر دلایل شرکت های سئو بدانیم که حاضر می شوند برای این موضوع هم هزینه و هم زمان لازم را اختصاص دهند .




بصورت کلی هدف های سئو را می توانیم به اختصار در قسمت زیر بیان کنیم که عبارت اند از :


تاثیر زیاد در بازدید وب سایت
ایجاد برند
افزایش ترافیک سایت
برخورداری وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتر .
افزایش میزان فروش
ایده آل ترین ابزار برای تبلیغات
سئو


سئو درون صفحه به چه معناست ؟ (On Page SEO)


سئو درون صفحه را می توانیم مرتبط به کنترل محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … و همچنین کنترل مستقيم کدها بدانیم ؛ اگر بخواهیم به عبارت دیگری این موضوع را تعریف کنیم باید بگوییک که هر چیزی که در سایت بازگذاری می شود به SEO On Page مربوط خواهد شد . این روش به طور کلی روشی این است که برای همه تلاش های بهینه سازی به عنوان روش پایه می باشد به دلیل اینکه جایی است که شما بر روی آن کنترل زیادتری خواهید داشت . در واقعه شما هر تغییری در محتویات سایت خودتان ایجاد کنید بر روی نتایج جستجو تاثیر پذیر خواهد بود به همین دلیل مهم می باشد که شما پیش از روش SEO Off Page بتوانید روش SEO On Page بدرستي انجام داده باشید .


سئو بیرون صفحه به چه معناست ؟ (Off Page SEO)


روش بهينه سازی بیرون صفحه بر خلاف روش SEO On Page عمل می کند . در روش SEO On Page توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي صورت می پذیرد ولی در روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل همگی ارتقاهايي می باشد که در بیرون از وب سایت شما صورت می پذیرد که در واقعه این تمامی چیزهای می باشد که میتواند در بدست آوردن رتبه بندی بالای سایت شما کمک نماید .


تمزکز SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (منظور پيوندهايي می باشد که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما صورت می گیرد ) است بعد از آن از روش های خارج از وب سایت استفاده می کند تا به بهینه سازی موتورهای جستجو بپردازد .


SEO Off Page را می توانیم یک فرآيند نامحدود بدانیم واسطه مهندسين سئو برای بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره می گردد .


سئو کلاه – سفيد به چه معناست ؟ (White Hat)


در اصطلاحات فنی این حوزه در واقعه سئو کلاه – سفيد را به دسته ای از تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو پیروی می نمایند ، اشاره داشته است . در واقع این موضوع را نمی توانیم دستکاری موتورهای جستجو یا کاربران و یا فریب بدانیم . گاهی از آن به نام سئو اخلاقی نیز بیان می شود چون می تواند به صورت دراز مدت نیز انجام گردد و یا اینکه برای بدست آوردن رتبه های بالا در نتایج موتورهای جستجو از سیاست های صحیح و یا دستورالعمل ها استفاده می نماید .


سئو کلاه – سیاه به چه معناست ؟ (Black Hat)


می توانیم بگوییم که سئو کلاه – سياه در واقع به گروهی از دستورات اشاره می کند که در جهت بازی ، فریب و دستکاری الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو بکار می رود که هدف در این قسمت این است که رتبه بندی بالا را بدست آورد . این موضوع بسیار مهم این است که شما آگاه باشید این روش ها غیر اخلاقی می باشند و به واسطه هیچ موتور جستجوی تایید نخواهد شد و اگر این روش ها را بکار بگیرید ممکن است برای همیشه خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را دنبال داشته باشید .


این امکان وجود دارد که با انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه به یکباره در نتایج جستجو رشد بالا برود اما می تواند که فهرست پايگاه داده موتور جستجو را به صورت کامل حذف کند و یا منجر به پرداخت جریمه شود .


مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو


در ادامه به برخی از مقالات در حیطه بهینه سازی موتور جستجو اشاره کرده ایم :


پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو در جهت توسعه وب سایت های بزرگ
محقق در این پژوهش اعتقاد دارد زمانی که پیاده سازی وب سایت تمام می شود بسیاری از شرکت ها با مشکل مواجه می شود که این شرکت ها نمی دانند باید چگونه در اینترنت سایت خود را معرفی کنند که برای این منظور بهترین راه بهینه سازی موتور جستجو می باشد . بر اساس ۷۷ معیاری که ازموتورهای جستجو و منابع مختلف در این تحقیق بیان شده است . استراتژی های بهینه سازی برای توسعه وب سایت را به شکل زیر معرفی می کنند :


بهبود ساختار سایت
استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی URL
بهینه سازی کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام دامنه و هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت توسط این پژوهش استراتژی مورد بررسی و توضیح قرار داده شده است و موردی که در جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های است که به شرکت مایکروسافت مرتبط است . برای بهینه سازی موتور جستجو مهمترین و اساسی ترین معیارها از لحاظ محقق شامل عبارت زیر هستند :


اضافه نمودن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه نمودن URL به نقشه سایت
اضافه نمودن نقشه سایت به txt
استفاده کردن از ابزارهای آنالیز در جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو در جهت بالا بردن بهبود رویت وب سایت
محققان در این تحقیق عواملی را در بالا بردن رتبه سایت تاثیر پذیر است را به ۳ قسمت تقسیم بندی می نمایند :


شرکت های دارنده موتور جستجو : جستجوکنندگان در صفحه های موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می نمایند بعد از آن نتایج در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده خواهد شد .
وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو : شرکت هایی که با استفاده نمودن از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می نمایند تا در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه وب سایت ها را بالا ببرند .
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی می باشند که در موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات مورد احتیاجشان تلاش می کنند.
به عقیده محققان کسانی که وظیفه انجام امور بهینه سازی را دارند باید از نهایی ترین تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو آگاه شوند و اموری که سبب می شود ترافیک سایت بالا رود را به صورت دقیقی بشناسند


باید آگاهی لازم از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند را هم در اختیار داشته باشند و به عبارت دیگر می توانیم بگوییم که همیشه باید اطلاعات خود را در سه دسته بروز نگه داشته باشند .


بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
بر اساس دسته ای از مقالات ، مطالعات و راهنمایی ها در این تحقیق ، به برخی از معانی بهینه سازی موتور جستجو بیان شده است . به اعتقاد محققین بهینه سازی موتور جستجو می تواند فرآیندی به شمار بیاید که هرگز تمام نخواهد شد و برای بهتر کردن رتبه سایت تکنیک های بسیاری وجود داشته است در هر صورت برای پیاده سازی آنها مشکلاتی مطرح است :


در این تحقیق برای بهینه سازی تکنیک هایی که عنوان شده است شامل موارد زیر است :


بالا رفتن لینک های خارجی
تغییر اسم فایل ها
لینک یک طرفه
کلمات کلیدی
استفاده نمودن از Meta Tag
استفاده درست از عنوان
استفاده نمودن از txt
فرآیند بهینه سازی محتوا
 
بالا