سئوالات متداول | اعزام و معافیت در وظیفه عمومی (سربازی)

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دسته بندی سوالات:

  1. احضار و اعزام
  2. معافیت پزشکی
  3. معافیت کفالت
  4. موارد خاص
  5. معافیت ایثارگران
  6. معافیت مددجویان
  7. خروج از کشور
  8. معافیت تحصیلی
  9. تعویض کارت


منبع: police.ir
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
احضار و اعزام

احضار و اعزام

- 1 مشمول به چه كسي گفته مي‌شود؟
جواب :مشمول كسي است كه در شمول قانون خدمت وظيفه عمومي قرار داشته باشد. برابر قانون، افراد از 18 سالگي تمام تا 50 سالگي تمام در شمول قانون وظيفه عمومي قرار دارند.


-2 با توجه به تغييراتي كه در قانون وظيفه عمومي صورت گرفته، سن مشموليت در حال حاضر چه سني است؟
جواب : برابر ماده (2) قانون خدمت وظيفه عمومي، هر فرد ذكور ايراني در ماهي كه طي آن ماه به سن 18سال تمام مي‌رسد مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي است.


-3 افرادي كه سن خود را تغيير داده‌اند تكليف آنها چيست؟
جواب :برابر قانون، سن مشمولان از لحاظ خدمت وظيفه عمومي و يا معافيت از آن، تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه بوده و هرگونه تغييري كه بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نمي‌باشد مگر اينكه تغيير سن آنان بر مبناي ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلي مصوب سال 67 صورت گرفته باشد.


- 4 در مورد قانون مربوط به تغيير سن توضيح بيشتري دهيد؟
جواب: برابر ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلي مصوب 1367، تغيير تاريخ تولد اشخاص ممنوع است. در تبصره اين قانون آمده: صاحب شناسنامه تنها يك بار در طول عمر و در صورتي كه اختلاف سن واقعي با سن مندرج در اسناد سجلي به تشخيص كميسيون مربوط، بيش از 5 سال باشد مي‌تواند سن خود را اصلاح نمايد.


-5 تغيير سن براي بستگان مشمول مانند پدر، در ارتباط با معافيت كفالت پذيرفته مي‌شود؟
جواب : خير. سن بستگان و افراد تحت تكفل مشمولان از لحاظ معافيت،‌تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه آنان است و هرگونه تغييري كه بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نخواهد بود مگر اينكه شناسنامه اوليه آنان با حكم قضايي ابطال شده باشد كه در اين صورت شناسنامه جديد ملاك است.


-6 مدت خدمت سربازي در حال حاضر چند ماه مي‌باشد؟
جواب : با توجه به مقررات موجود كه از ابتداي سال 1391 به مرحله اجرا درآمده، مدت خدمت دوره ضرورت به شرح زير مي‌باشد:
الف : خدمت كاركنان وظيفه مأمور به دستگاه‌هاي غير نظامي (امريه): 24 ماه.
ب : خدمت كاركنان وظيفه در نيروهاي مسلح و يگان‌هاي حفاظت در مناطق عادي: 21 ماه.
پ : خدمت كاركنان وظيفه غيربومي در مناطق امنيتي غيردرگير، مناطق عملياتي مناطق محروم و بد‌آب‌وهوا: 19 ماه
ت : خدمت كاركنان وظيفه در مناطق جنگي و امنيتي درگير: 18 ماه​


-7 اگر فردي وضعيت خدمت سربازي خود را مشخص نكرده باشد چه محروميت‌هايي شامل حال او مي‌شود؟
جواب : برابرماده 10 قانون خدمت وظيفه عمومي، انجام امور زير در مورد مشمولين وظيفه عمومي مستلزم ارايه مدرك دالّ بر رسيدگي به وضع مشموليت آنان مي‌باشد:
الف : شركت در آزمايشات رانندگي و اخذ گواهينامه.
ب : دريافت هر گونه وام و كمك‌هاي كشاورزي و صنعتي و دامداري و مسكن از طريق بانك‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني.
پ : كانديدا شدن جهت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ساير شوراها و انجمن‌هاي قانوني.
ت : تحويل اصل گواهينامه يا پايان نامه دوره‌هاي تحصيلي ديپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه.
ث: صدور پروانه كسب و اجازه اشتغال و عضويت در شركت‌هاي تعاوني.
ج : دريافت مستمري از سازمان‌هاي دولتي و وابسته و نهادهاي قانوني.
چ : - استخدام به هر صورت (رسمي، پيماني، روزمزد و خريد خدمت) در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني و شركت‌هاي دولتي.​


-8چه مداركي نشان‌دهنده رسيدگي به وضع مشموليت افراد مي‌باشد؟
جواب:مدارك زير نشان‌دهنده رسيدگي به وضع مشموليت افراد بوده و دارندگان آن مي‌توانند حسب مورد از خدمات موضوع ماده 10 قانون وظيفه عمومي بهره‌مند شوند:
الف: كارت پايان خدمت دوره ضرورت.
ب : كارت معافيت دايم.
پ : برگ معافيت موقت در مدت اعتبار آن.
ت : برگ آماده به‌خدمت بدون غيبت در مدت اعتبار آن.
ث : گواهي اشتغال به تحصيل (معافيت تحصيلي) در مدت اعتبار آن.
ج : گواهي اشتغال به خدمت براي كاركنان وظيفه.
چ : گواهي اشتغال به خدمت براي كاركنان نيروهاي مسلح و افراد متعهد خدمت در دستگاه‌هاي غيرنظامي.
ح :گواهي صادره از واحدهاي وظيفه عمومي.​


-9افرادي كه به صورت كارمندي و يا پيماني به استخدام نيروهاي مسلح درمي‌آيند در صورتي كه قبل از اتمام تعهد از خدمت استعفاء دهند يا بركنار شوند، از نظر خدمت سربازي چگونه با آنان رفتار مي‌شود؟
جواب :اين دسته از افراد در صورتي كه در شمول معافيت‌هاي قانوني قرار نداشته باشند، به نسبت چهارماه خدمت يك ماه از خدمت دوره ضرورت آنان كسر مي‌شود و بقيه خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام مي‌دهند.


-10 افرادي كه ترك تحصيل كرده و يا زير سن مشموليت ديپلم مي‌گيرند، در چه زماني بايد خودشان را براي خدمت سربازي معرفي كنند؟
جواب : اين دسته از افراد پس از رسيدن به 18 سالگي تمام، شش ماه مهلت دارند كه خود را معرفي كنند در غير اين صورت وارد غيبت مي‌شوند مگر اينكه در مهلت شش ماه، در دانشگاه قبول شده و وارد دانشگاه شوند.


-11 مشمولاني كه در خارج از كشور اقامت دارند چگونه خود را معرفي مي‌كنند؟
جواب: اين افراد بايد به نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت خود و در صورت نبود آن، به نزديك‌ترين نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت مراجعه نمايند.


-12 آيا مشمولاني كه براي آنان تاريخ اعزام تعيين شده، مي‌توانند تاريخ اعزام خود را تغيير دهند مثلاً تمديد نمايند؟
جواب :بله. مشموليني كه جهت اعزام به خدمت معاذير دارند و نمي‌توانند در موعد مقرر به خدمت اعزام شوند، اعزام آنان حسب مورد به شرح زير به تعويق مي‌افتد:
الف :مشمولاني كه به علت بيماري و يا صدمات جسماني وارده ناشي از حوادث و سوانح (خارج از موضوع ماده 40 قانون خدمت وظيفه عمومي)، قادر به اعزام به خدمت در موعد مقرر نمي‌باشند و بيماري و مصدوميت آنان مورد تأييد پزشك معتمد سازمان وظيفه عمومي مي‌باشد،‌موعد اعزام آنان با پيشنهاد پزشك مربوط، حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد.
ب : در صورت فوت همسر و فرزند حداكثر 6 ماه، پدر و مادر حداكثر 3 ماه، ‌برادر و خواهر حداكثر 2 ماه و پدر و مادر همسر حداكثر يك ماه از زمان فوت، اعزام مشمول به تعويق مي‌افتد.
پ : مشمولاني كه به علت بروز بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله و يا وقوع حوادث مانند سقوط هواپيما، آتش‌سوزي و ... (خارج از موضوع ماده 40 قانون خدمت وظيفه عمومي)، ‌خود يا يكي از اعضاي درجه يك خانواده (پدر، مادر، همسر و فرزند) به طور جدي آسيب ديده باشند يا منزل مسكوني آنان بالاي 50 درصد خسارت ديده باشد با ارايه مدارك و مستندات معتبر، موعد اعزام آنان حسب مورد و به تناسب ميزان آسيب وارده از زمان آسيب‌ديدگي، از يك تا شش ماه به تعويق مي‌افتد.
ت: پذيرفته‌شدگان قطعي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي (داخل و خارج از كشور) كه زمان ثبت نام و ادامه تحصيل آنان بعد از موعد اعزام باشد، اعزام آنها حسب مورد حداكثر تا شش ماه به تعويق مي‌افتد.
ث : دارندگان برگ اعزام تاريخ‌‌هاي مرداد، شهريور و دي ماه هر سال كه منتظر اعلام نتيجه آزمون‌مراكز سنجش آموزش عالي هستند، موعد اعزام آنان حسب مورد حداكثر تا دو ماه به تعويق مي‌افتد.
ج : ورزشكاران تيم‌هاي ملي با درخواست فدارسيون مربوط جهت اعزام به مسابقات المپيك، جهاني و آسيايي، موعد اعزام آنان بنا به تشخيص رئيس سازمان وظيفه عمومي حداكثر تا چهار ماه به تعويق مي‌افتد.
چ : مشمولاني كه در حال طي مراحل نهايي گزينش و استخدام در نيروهاي مسلح مي‌باشند، در صورت تأييد موضوع از سوي سازمان مربوط، اعزام آنان حداكثر تا 4 ماه به تعويق مي‌افتد.
ح : مشمولان متأهلي كه داراي شرايط خاص (تولد فرزند، بيماري شديد همسر و فرزند و ...) مي‌باشند، موعد اعزام آنان حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد.
خ : مشمولاني كه قصد تشرف به حج تمتّع را دارند موعد اعزام آنان حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد.​

تعويق موعد اعزام شامل مشمولاني مي‌شود كه فاقد غيبت باشند و صرفاً با درخواست مشمول و فقط براي يك بار انجام مي‌شود.


-13 افرادي كه در حين تحصيل به سن مشموليت مي‌رسند بايد چه اقدامي انجام دهند؟
جواب : افرادي كه در حين تحصيل به سن مشموليت مي‌رسند، تا زماني كه برابر مقررات به تحصيل خود ادامه مي‌دهند براي آنان معافيت تحصيلي صادر شده و از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف مي‌باشند.


-14 دانش‌آموزان و دانشجويان در چه زماني بايد خود را براي انجام خدمت سربازي معرفي نمايند؟
جواب : دانش‌آموزان و دانشجويان مشمول در صورت ترك تحصيل، انصراف، اخراج يا فراغت از تحصيل بايد حداكثر ظرف مدت يك سال خود را براي انجام خدمت سربازي معرفي نمايند مگر اينكه در مهلت يك‌ساله بعد از فراغت از تحصيل، در دانشگاه قبول شده و وارد دانشگاه شوند.


-15 در قانون وظيفه عمومي، چه تنبيهاتي براي مشمولان غايب در نظر گرفته شده است؟
جواب : برابر ماده 58 قانون خدمت وظيفه عمومي، مشمولان غايبي كه مدت غيبت اوليه آنان در زمان صلح تا سه ماه باشد، به سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غيبت آنان از سه ماه تا يك سال باشد، به شش ماه اضافه خدمت تنبيه مي‌گردند و مشموليني كه مدت غيبت اوليه آنان در زمان صلح از يك سال تجاوز نمايد علاوه بر شش ماه اضافه خدمت، فراري محسوب شده و به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.


-16 بخشودگي اضافه خدمت شامل چه كساني مي‌شود؟
جواب : بخشش اضافه خدمت سنواتی شامل سربازان حین خدمت و مشمولان غايبی که حداكثر تا تاريخ 22 بهمن ماه سال 1393 خود را برای خدمت مقدس سربازی معرفي نمایند اضافه خدمت سنواتی آنان مورد بخشش قرار گرفته و در شمول بخشودگي اضافه خدمت قرار مي‌گيرند.


-17 آيا امكان استخدام مشمولان در دستگاه‌هاي دولتي وجود دارد؟
جواب :استخدام مشمولان به طور كلي در وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و در كارخانه‌ها و كارگاه‌ها و مؤسسات خصوصي بدون داشتن كارت پايان خدمت و يا كارت معافيت دايم ممنوع است. البته استخدام مشمولان غيرغايب در نيروهاي مسلح با رعايت مقررات مربوط، از محدوديت فوق مستثني مي‌باشد.


-18 آيا مشمولان به طور موقت مي‌توانند اشتغال به كار داشته باشند؟
جواب :بله. اشتغال به كار مشمولان با برگ معافيت موقت مانند معافيت موقت كفالت يا معافيت تحصيلي و همچنين دفترچه آماده به خدمت فقط در مدت اعتبار آنها بلامانع مي‌باشد.


-19 آيا براي استخدام‌كنندگان مشمولان غايب مجازاتي هم در قانون پيش‌بيني شده است؟
جواب :بله. برابر ماده 63 قانون خدمت وظيفه عمومي، استخدام‌كننده يا استخدام‌كنندگان مشمولين غايب در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادها براي هر يك از افراد اول ودوم به كسر نصف حقوق از 6 ماه الي يك سال و در صورت تكرار سه مورد يا بيشتر به انفصال دائم از خدمت توسط دادگاه صالحه محكوم خواهند شد.


-20 آيا به كارگيري موقت مشمولان غايب هم مجازات دارد؟
جواب : بله. برابر ماده 63 مكرر قانون خدمت وظيفه عمومي، كساني كه به نحوي مشمولين غايب را در موسسات دولتي و غير دولتي از قبيل كارخانه‌ها، شركت‌ها، آموزشگاه‌ها، كارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعميرگاه‌ها، به‌كارگيري نمايند توسط نيروي انتظامي، وزارتخانه‌هاي «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» شناسايي و به محاكم صالحه قضايي معرفي مي‌شوند. مجازات اين گونه افراد براي بار اول هزينه سالانه يك سرباز و براي بار دوم و بيشتر هزينه سالانه سه سرباز است.


-21مصاديق غيبت كدامند؟ به عبارتي در چه صورتي افراد وارد غيبت مي‌شوند؟
جواب : مشمولين خدمت وظيفه عمومي كه براي رسيدگي و يا اعزام احضار مي‌شوند چنانچه در مهلت يا موعد مقرر خود را معرفي نكنند غايب شناخته مي‌شوند. موارد غيبت به شرح زير مي‌باشد:
الف :افرادي كه پس از رسيدن به سن 18 سال تمام، ظرف مدت شش ماه خود را معرفي نكنند (اين بند شامل افرادي مي‌شود كه قبل از سن مشموليت ترك تحصيل كرده و يا ديپلم گرفته باشند و در مهلت 6ماهه معرفي، وارد دانشگاه نشده باشند)
ب :دانش‌آموزان و دانشجويان مشمولي كه پس از ترك تحصيل، انصراف، اخراج و يا فراغت از تحصيل، ظرف مدت يك سال خود را معرفي نكرده باشند.
پ :مشموليني كه معافيت موقت دريافت داشته و پس از انقضاء مدت اعتبار، ظرف يك ماه خود را براي تجديد رسيدگي معرفي نكنند.
ت : كاركنان نيروهاي مسلح و متعهدين خدمت در دستگاه‌هاي غير نظامي كه پس از استعفاء يا بركناري، ظرف مدت 6 ماه خود را معرفي نكنند.
ث :دانش‌آموزان و دانشجويان مشمول كه مدت تحصيل آنان بيش از سقف مجاز به طول انجاميده باشد.
ج :مشمولاني كه براي آنان برگ آماده به خدمت صادر شده ولي در موعد اعزام حاضر نشوند.​


-22 شرايط تعهد خدمت در دستگاه‌هاي غير نظامي به عنوان جايگزين خدمت دوره ضرورت چگونه مي‌باشد؟
جواب : برابرقانون، دولت مي‌تواند از خدمات كاركنان وظيفه به صورت استخدام تعهد خدمتي استفاده نمايد كه در حال حاضر نهاد‌هايي مانند وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان هواپيمايي،‌قوه قضاييه، سازمان بنادر و دريانوردي، شركت كشتيراني و شركت ملي نفت‌كش از خدمات كاركنان وظيفه به عنوان استخدام تعهد خدمتي با تعهد 5 تا 10 سال استفاده مي‌كنند.


-23 به متعهدين خدمت در دستگاه‌هاي غير نظامي پس از پايان تعهد، كارت معافيت داده ‌مي‌شود يا پايان خدمت؟
جواب : به متعهدين خدمت در پايان تعهد،‌كارت پايان خدمت داده مي‌شود البته به شرطي كه آموزش نظامي را طي كرده باشند.


- 24 اگر متعهدين خدمت قبل از خاتمه تعهد، از خدمت بركنار شوند يا استعفاء دهند،‌تكليف خدمت سربازي آنان چه مي‌شود؟
جواب : چنانچه علت بركناري از خدمت، بيماري يا عدم صلاحيت ناشي از اعمال غير ارادي آنان به تشخيص سازمان به‌كارگيرنده باشد،‌مدت خدمت انجام شده به تناسب جزء خدمت دوره ضرورت محسوب شده و بقيه خدمت دوره ضرورت را انجام خواهند داد.


-25 براي من برگه اعزام به تاريخ 19/5/94 صادر شده اما برادر ديگرم هم‌اكنون در حال انجام خدمت سربازي است آيا مي‌توانم اعزامم را به عقب بيندازم؟
جواب :بله. برابر قانون شما مي‌توانيد تاريخ اعزام خود را تا خاتمه خدمت برادرتان به تعويق بيندازيد به شرطي كه غيبت نداشته باشيد.


- 26 فرزند من متولد 18/12/1376 مي‌‌باشد وي از چه تاريخي وارد سن مشموليت مي‌شود؟
جواب : فرزند شما در 18 سالگي تمام يعني از تاريخ 01/12/1394 به سن مشموليت خواهد رسيد.


- 27 براي تمديد تاريخ اعزام بايد چگونه اقدام نمايم؟
جواب :شما بايد براي ثبت درخواست تمديد تاريخ اعزام، به يكي از دفاتر پليس 10+ در شهرستان محل سكونت خود مراجعه كنيد. درخواست شما توسط وظيفه عمومي بررسي مي‌شود چنانچه داراي معاذير موجه براي تعويق اعزام باشيد، ‌اعزام شما به تعويق خواهد افتاد. در هر حال پس از گذشت 48 ساعت براي اطلا‌ع از نتيجه درخواست خود مجدداً به دفتر پليس‌+ 10 مراجعه نماييد.


- 28 افرادي كه متقاضي خدمت در سازمانها در قالب امريه سربازي هستند بايد از چه طريقي اقدام نمايند؟
جواب : اين افراد بايد در مهلت معرفي يك ساله كه بعد از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه در اختيار دارند ‌درخواست خود را به سازمان مربوط ارايه دهند و در صورت موافقت آن سازمان، حداقل دو ماه قبل از پايان مهلت يك ساله معرفي و متناسب با تاريخ پذيرش امريه،‌درخواست اعزام خود را از طريق دفتر پليس + 10 ثبت نمايند.


- 29 من تازه از دانشگاه فارغ‌التحصيل شدم و مي‌خواهم زودتر به خدمت سربازي بروم بايد چكار كنم؟
جواب : در صورتي كه نمي‌خواهيد از مهلت يك ساله بعد از فارغ‌التحصيلي استفاده كنيد درخواست اعزام خود را از طريق دفتر پليس + 10 ثبت كنيد و در اولين نوبت اعزام كه ظرفيت خالي وجود داشته باشد به خدمت اعزام خواهيد شد.


- 30 اگر فردي قبل از تاريخ اعزام به خدمت،‌واجد شرايط يكي از معافيت‌ها مثلاً معافيت كفالت شود چه اقدامي بايد انجام دهد؟
جواب : چنانچه افراد پس از دريافت برگ آماده به خدمت و قبل از اعزام،‌واجد شرايط يكي از معافيت‌هاي قانوني شوند مي‌بايست جهت بررسي وضعيت جديد به وظيفه عمومي محل سكونت مراجعه نمايند. در صورتي كه واجد شرايط معافيت شناخته شدند اعزام آنها باطل و مجوز ثبت درخواست معافيت صادر خواهد شد. در هر حال مشمولان نبايد بدون هماهنگي و تأييد وظيفه عمومي، اعزام خود را به تعويق بيندازند.


- 31 من متولد بهمن 1376 هستم. سال گذشته ديپلم گرفتم ولي تاريخ اعزام من مرداد 95 اعلام شده است آيا مي‌توانم زودتر به خدمت اعزام شوم؟
جواب : بله. شما مي‌توانيد با مراجعه به دفتر پليس + 10، درخواست تعجيل تاريخ اعزام نماييد. چنانچه ظرفيت خالي وجود داشته باشد در اولين نوبت اعزام،‌به خدمت اعزام خواهيد شد.


-32دانش آموزانی که در خرداد و تیر ماه سال ورود به مشمولیت و بالاتر فارغ التحصیل می شوند چه مدت مهلت دارند تا خود را معرفی نمایند؟
جواب: فراغت از تحصیل این قبیل دانش آموزان به منزله شهریور ماه همان سال محسوب می گردد و از تاریخ مذکور (از شهریورماه)به مدت یکسال مهلت دارند.


-33 افرادی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت دیپلم یا پیش دانشگاهی می گیرند و یا ترک تحصیل می کنند چه مدت مهلت معرفی دارند؟
جواب: این افراد از اول ماهی که طی آن وارد سن 19 سالگی می شوند به مدت 6 ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص نمایند.


-34 کسر خدمت ایثارگران شامل چه افرادی می باشد؟
جواب:کلیه مشمولین غیر غایب متولد سال 72 و ماقبل آن که در سال 90 و سنوات قبل آن به سن مشمولیت رسیده اند ولی به دلایل قانونی مثل معافیت تحصیلی اعزام آنها به تعویق افتاده است.


-35 آیا کسر خدمت ایثارگران ،شامل کارکنان وظیفه غایب نیز می باشد؟
جواب: برابر ابلاغیه اخیر ستاد کل نیروهای مسلح ، کلیه مشمولان متولد 1372 و ماقبل که تا پایان سال1390 به سن مشمولیت رسیده و به دلایلی تا کنون به خدمت اعزام نشده و دارای غیبت می باشند ، چنانچه تا موعد تاریخ اعزام1393/12/01 و 1393/12/19 خود را معرفی و به خدمت اعزام شوند، در شمول مقررات کسر خدمت ایثارگران مصوب سال 1390 قرار می گیرند.

تذکر:مشمولان غایب مورد اشاره که از اول فروردین ماه 1394 و بعد از آن ، به خدمت اعزام شوند نمی توانند از کسر خدمت ایثارگری سال 1390 استفاده کنند.


-36 آیا کسر خدمت ایثارگران شامل کارکنان وظیفه فراری می شود؟
جواب: کارکنان وظیفه ای که بدون غیبت به خدمت اعزام شده و در حین خدمت مرتکب فرار از خدمت شده اند در شمول مقررات کسر خدمت ایثارگران قرار دارند .


-37پدر بنده دارای 5 ماه سابقه جبهه می باشد آیا کسر خدمت شامل من می شود ؟
جواب: خیر به فرزندان رزمندگانی که کمتر از 6 ماه سابقه جبهه دارند کسر خدمت تعلق نمی گیرد.


-38 بنده 4 درصد جانبازی دارم آیا فرزندم می تواند از کسری استفاده نماید؟
جواب: خیر به فرزندان جانبازان زیر 5 درصد کسری خدمت تعلق نمی گیرد .


-39 وضعیت خدمتی کارکنان نیروهای مسلح که بعد از اخذ درجه از خدمت استعفا ء داده یا اخراج می شوند چگونه می باشد؟
چنانچه مدت خدمت آنها از شروع استخدام تا زمان رهایی از خدمت معادل خدمت دوره ضرورت یا بیشتر باشد از کارت پایان خدمت بهره مند و در صورتی که مدت خدمت آنان کمتر از مدت خدمت دوره ضرورت باشد می بایست کسری خدمت خود را انجام دهند .


- 40 کسر خدمت سربازان دارای فرزند چگونه میباشد ؟
2 ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند شامل سربازان میشود .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معافيت پزشكي

معافيت پزشكي

1. اقدام اوليه مشمولاني كه تقاضاي معافيت پزشكي را مي‌نمايند چيست؟
جواب: مراجعه به دفاتر پليس +10 و اخذ دفترچه راهنما و تكميل اوراق مربوط به معافيت پزشكي و تحويل مدارك تكميل شده به دفاتر پليس+10 مربوط..

2. مشمولي توسط پزشك اوليه معاينه و سالم تشخيص داده شده آيا مي‌تواند به نظر پزشك اوليه اعتراض كند؟
جواب: در صورت داشتن بيماري مي‌تواند اعتراض نمايد.

3. مشمول تقاضاي معافيت پزشكي را مي‌نمايد. ايا مي‌تواند در خلال رسيدگي انصراف دهد؟
جواب: تا طرح پرونده در شوراي پزشكي مشمول حق انصراف ندارد.

4. مشمولي به علت بيماري چشم در شوراي پزشكي سرباز شناخته مي‌شود و از طرفي داراي بيماري ارتوپدي نيز مي‌باشد ايا مي‌تواند براي بيماري دوم اقدام نمايد؟
جواب: چنانچه پرونده مشمول بر اساس بيماري ارتوپدي مورد رسيدگي قرار نگرفته باشد مي‌تواند اقدام نمايد.

5. ميزان ضعف بينايي چشم براي مشمولان عادي و ديپلم چند ديوپتر مي‌باشد؟
جواب:مجموع ديوپتر هر دو چشم بايد بيش از هشت ديوپتري باشد.

6. آيا مشمولين در حين تحصيل مي‌توانند تقاضاي معافيت پزشكي نمايند؟
جواب: مشمولين تا زماني كه اشتغال به تحصيل دارند نمي‌توانند از معافيت پزشكي برخوردار گردند.

7. آيا مشمولي كه تقاضاي معافيت پزشكي را دارد لازم است برگ واكسيناسيون را نيز تكميل كند؟
جواب: مشمولي كه تقاضاي معافيت پزشكي را دارد نيز بايد برگ واكسيناسيون را تكميل كند.

8. مولي در شوراي پزشكي معاف شناخته نمي‌شود. آيا مي‌تواند به راي شورا اعتراض كند؟
جواب: بله، مشمول مي‌تواند به راي شوراي پزشكي اعتراض نمايد كه در اين صورت پرونده حسب مورد در شوراي پزشكي يا شوراي عالي پزشكي رسيدگي خواهد شد.

9. مشمولي در حين خدمت تقاضاي معافيت پزشكي مي‌نمايد آيا مي‌تواند از طريق معاونت وظيفه عمومي اقدام كند؟
جواب: خير- فقط از طريق يگان خدمتي بايد به وضعيت جسمي و رواني وي رسيدگي شود.

10. اظهارنظر در مورد معافيت پزشكي مشمول توسط چه مرجعي صورت مي‌گيرد؟
جواب: اظهارنظر در مورد معافيت پزشكي مشمول توسط شوراي پزشكي صورت مي‌پذيرد.

11. چنانچه مشمولي به صورت باليني در شوراي پزشكي معاينه شده باشد مي‌تواند به نظر شورا اعتراض كند؟
جواب: بله. در اين صورت با اخذ نظر متخصص پرونده مجددا در همان شورا مطرح خواهد شد.

12. در صورت اعتراض مشمول به راي شوراي پزشكي چه اقداماتي صورت مي‌گيرد؟
جواب: چنانچه مشمول به صورت باليني در شورا معاينه و سرباز شناخته شود در صورت اعتراض به راي شورا مشمول حسب معاينه تخصصي به بيمارستان معرفي و سپس پرونده وي مجددا در همان شورا مطرح مي‌گردد.

13. چنانچه پس از معرفي مشمول به بيمارستان و طرح پرونده در شورا او سرباز شناخته شود آيا مي‌تواند باز هم به راي شورا اعتراض كند؟
جواب: بله- در اين صورت پرونده به شوراي عالي پزشكي فرستاده مي‌شود.

14. آيا مشمول مي‌تواند به راي شوراي عالي پزشكي اعتراض كند؟
جواب: خير- زيرا راي شوراي عالي پزشكي قطعي و لازم‌الاجراست.

15. چنانچه مشمولي قبل از اعزام به خدمت در شوراي عالي سرباز شناخته شود آيا در صورت تشديد بيماري مي‌تواند درخواست معافيت پزشكي نمايد؟
جواب: خير- مي‌بايست به خدمت اعزام شود و در صورت تشديد بيماري از طريق يگان خدمتي در خصوص معافيت اقدام نمايد.

16. مشمولين گروه پزشكي (دكتري) در چه صورتي معاف دائم شناخته مي‌شوند؟
جواب: در صورتي كه به علت بيماري قادر به انجام حرفه طبابت نباشند مي‌توانند از معافيت دائم برخوردار گردند.

17. سربازي در حين خدمت دچار شكستگي پا مي‌گردد و براي وي 2 ماه استراحت پزشكي تجويز مي‌گردد. آيا اين مدت 2 ماه جزء خدمت وي محسوب مي‌گردد؟
جواب: خير- فقط مدت يك ماه استراحت پزشكي جزء خدمت دوره ضرورت محسوب مي‌شود.

18. اظهار نظر در خصوص تشخيص نيازمند به مراقب و نگهداري بستگان توسط چه مرجعي صورت مي‌گيرد؟
جواب: شوراي پزشكي وظيفه عمومي.

19. آيا سربازي كه به موجب خدمت به علت بيماري يا نقص عضو معاف مي‌شود در شمول بيمه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرد؟
جواب: بله در شمول بيمه نيروهاي مسلح قرار مي‌گيرد و براي درمان به سازمان و موسسات درماني دولتي اعزام خواهد شد.

20. قد مشمولي كمتر از 150 سانتي‌متر است آيا در شمول معاف دائم قرار دارد ؟
جواب: بله- چنانچه قد مشمول كمتر از 150 سانتي‌متر باشد در شمول معافيت دائم قرار دارد.

21. مشمولي داراي بيماري واريكوسل گريد 3 مي باشد آيا در حد معافيت دائم است؟
جواب: بله- چنانچه در معاينه باليني توسط شوراي پزشكي گريد 3 واريكوسل اثبات گردد در شمول معافيت دائم مي‌باشد.

22. مشمولي مبتلا به بيماري ژنووارم مي‌باشد. در چه صورتي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد؟
جواب: چنانچه فاصله بين زانوها بيش از 10 سانتي‌متر باشد به تشخيص شوراي پزشكي معاف دائم شناخته مي شود.

23. چنانچه بيماري ژنووارم كمتر از 10 سانتي‌متر باشد چه رايي توسط شوراي پزشكي صادر مي‌گردد؟
جواب: چنانچه فاصله زانوها كمتر از 10 سانتي‌متر باشد با تشخيص شوراي پزشكي راي معاف از خدمات رزمي صادر مي‌گردد.

24. مشمول مبتلا به پارگي يك رباط و پارگي مينسك مي‌باشد وضعيت وي چگونه خواهد بود؟
جواب: پس از اخذ نظريه تخصصي پرونده در شورا مطرح و چنانچه تشخيص داده شود كه يك رباط و مينسك پاره شده باشند در شمول معاف از خدمات رزم قرار مي‌گيرد.

25. چنانچه مشمولي دو رباط و مينسك وي دچار پارگي شده باشد چه وضعيتي پيدا مي‌كند؟
جواب: اگر اين موضوع در معاينه تخصصي اثبات گردد به تشخيص شوراي پزشكي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد.

26. مشمولي مبتلا به صافي كف پا مي‌باشد در چه صورتي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد؟
جواب: در صورتي كه صافي كف پا در حد ( Rigid ) (سخت) باشد به تشخيص شوراي پزشكي در حد معافيت دائم قرار مي‌گيرد.

27. مشمولي دچار قطع شست در يك پا مي‌باشد، چه وضعيتي از نظر خدمتي پيدا مي‌كند؟
جواب: قطع شست در يك پا به تشخيص شوراي پزشكي شامل خدمات غيررزمي مي‌باشد.

28. مشمولي 3 انگشت كامل از يك پايش قطع شده است چه وضعيتي از نظر خدمتي پيدا مي‌كند؟
جواب: قطع سه انگشت كامل از يك پا به تشخيص شوراي پزشكي در شمول معافيت دائم مي باشد.

29. بند اول چهار انگشت مشمولي قطع شده، چه وضعيتي از نظر خدمتي پيدا مي‌كند؟
جواب: در اين حالت از آنجايي كه بيش از يك انگشت محسوب مي‌شود به تشخيص شوراي پزشكي در شمول معاف دائم قرار مي‌گيرد.

30. وضعيت خدمتي مشمولي كه داراي يك بيضه مي باشد چگونه است؟
جواب: فقدان يك بيضه به تشخيص شوراي پزشكي در شمول معاف از خدمات رزمي مي‌باشد.

31. مشمولي داراي مدرك تحصيلي ديپلم مي باشد. ضعف بينايي مجموع دو چشم بيش از هشت ديوپتري است. وضعيت خدمتي وي چگونه است؟
جواب: در اين صورت پس از تاييد شوراي پزشكي در حد معافيت دائم مي‌باشد.

32. مشمول داراي مدرك تحصيلي ليسانس مي‌باشد با چه شماره چشمي در حد معافيت دائم قرار مي‌گيرد؟
جواب: چنانچه مجموع ضعف بينايي هر دو چشم بيش از ده ديوپتر باشد به تشخيص شوراي پزشكي در حد معافيت دائم مي‌باشد.

33. مشمولي در خارج از كشور سكونت دارد آيا مي‌تواند در كشور محل سكونت تقاضاي معافيت پزشكي نمايد؟
جواب: بله. با مراجعه به نمايندگي دولت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت مي‌تواند خواسته خود را پيگيري كند.

34. روند رسيدگي به معافيت پزشكي مشمولين خارج از كشور چگونه است؟
جواب:
الف) مراجعه مشمول به نمايندگي جمهوري اسلامي در محل اقامت و تكميل برگه رسيدگي به وضعيت پزشكي.
ب) ارائه مدارك مستند در خصوص بيماري كه به تاييد مراكز درماني معتبر رسيده باشد.
تاييد مدارك توسط مسئول نمايندگي و ارسال آن به نمايندگي مجري معاينات پزشكي ( فعلا در شهر مونيح كشور آلمان مي‌باشد)
ت) ارجاع مدارك به پزشك معاين معتمد توسط نمايندگي مجري معاينات.
ث) دعوت مشمول به نمايندگي مجري معاينات پزشكي.
ج) انجام معاينه توسط پزشك معاين معتمد و اعلام نظر نهايي.
چ) بررسي نظريه و تاييد مدارك پزشكي توسط مسئول نمايندگي مجري معاينات پزشكي.
ح) ارسال مدارك به وزارت امور خارجه.
خ) ارسال مدارك توسط وزارت امور خارجه به سازمان وظيفه عمومي.
د) بررسي مدارك در شوراي پزشكي و صدور راي.
ذ) اعلام راي به وزارت امور خارجه.​

35. مشمولي داراي كارت معافيت پزشكي مي‌باشد در چه صورتي مي‌تواند تقاضاي ابطال كارت نمايد؟
جواب: در صورتي مي‌تواند تقاضاي ابطال كارت معافيت پزشكي را نمايد كه صحت و سلامت كامل خود را به تاييد شوراي ويژه ابطال كارت رسانده باشد.

36. مشمولي كه تقاضاي ابطال كارت معافيت پزشكي را نموده در شوراي ويژه ابطال كارت معاف از رزم تشخيص داده مي‌شود. آيا مي‌تواند به خدمت اعزام شود؟
جواب: خير- زيرا مشمولي كه معاف از رزم تشخيص داده مي شود از سلامتي كامل برخوردار نيست.

37. مشمولي داراي كارت معافيت دائم پزشكي مي باشد آيا در زمان جنگ يا بسيج همگاني به خدمت احضار مي‌گردد؟
جواب: بله. در صورت اعتراض حسب مورد پرونده در همان شورا يا شوراي عالي پزشكي رسيدگي خواهد شد.

38. مشمولي دچار كوتاهي پا مي‌باشد در چه صورتي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد؟
جواب:در صورتي كه به استناد اسكنوگرام كوتاهي بيش از 5/3 سانتي‌متر باشد با تاييد شوراي پزشكي معاف دائم شناخته ميشود.

39. مشمولي دچار اضافه وزن مي‌باشد در چه صورتي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد؟
جواب: چنانچه اضافه وزن وي در اثر بيماري غدد باشد در صورت تاييد شوراي پزشكي و نظريه تخصصي در شمول معافيت دائم قرار مي‌گيرد.

40. مشمولي كارت معافيت پزشكي اخذ كرده چنانچه حائز شرايط معافيت كفالت نيز باشد آيا مي‌تواند كارت معافيت پزشكي خود را باطل نمايد؟
جواب: خير- مشمولي كه كارت معافيت پزشكي اخذ نموده نمي‌تواند به علت حائز شرايط كفالت بودن تقاضاي ابطال كارت خود را نمايد.

41. مشمولي مبتلا به بيماري فتق بوده كه عمل جراحي شده آيا در شمول معافيت قرار دارد؟
جواب: چناچه فتق عمل شده باشد در شمول معافيت نيست ليكن اگر بعد از عمل فتق عود كند در شمول معافيت قرار مي‌گيرد.

42. آيا وجود غيبت مانع از رسيدگي به تقاضاي پزشكي مي‌شود؟
جواب: خير- غيبت مانع از رسيدگي به تقاضاي پزشكي نمي‌شود.

43. مشمولي با غيبت تقاضاي معافيت پزشكي را مي‌نمايد و در شورا سرباز تشخيص داده مي شود. وضعيت اعزام به خدمت وي چگونه خواهد بود؟
جواب: چون با غيبت تقاضاي معافيت پزشكي نموده و در شورا معاف نگرديده با غيبت و اضافه خدمت به خدمت اعزام مي‌گردد.

44. مشمولي تقاضاي معافيت كفالت را مي‌نمايد. درمعاينه پزشك اوليه بيمار تشخيص داده مي‌شود. وضعيت وي چگونه خواهد بود؟
جواب: تقاضاي كفالت وي بررسي و در صورت عدم صدور راي معافيت كفالت وضعيت وي از نظر پزشكي مورد معاينه قرار مي‌گيرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معافیت کفالت

معافیت کفالت

  • ضوابط عمومی معافیتهای کفالت
  • شرایط اختصاصی کفالت پدر
  • ضوابط اختصاصی کفالت مادر
  • شرایط اختصاصی کفالت خواهر
  • کفالت برادر بیمار و کبیر بالای 18 سال
  • کفالت برادر صغیر زیر 18 سال
  • کفالت جد ( پدربزرگ پدری یا مادری)
  • کفالت مادربزرگ (پدری یا مادری)
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ضوابط عمومي معافيتهاي كفالت

ضوابط عمومي معافيتهاي كفالت

1- شروط اصلي براي بهره‌مندي از معافيت‌هاي كفالت كدامند؟
جواب :
الف) رسيدن به سن 18 سال تمام
ب) نداشتن غيبت
ج) يگانه و تنها مراقب بودن بالاي 18 سال

2ـ منظور از نداشتن غيبت چيست؟
جواب : كليه افراد ذكور كه به سن 18 سال مي‌رسند مي‌بايست وضعيت خدمت وظيفه عمومي خود را روشن كنند. در صورت عدم معرفي يا عدم حضور در زمانهايي كه وظيفه عمومي تعيين مي‌كند فرد وارد غيبت مي‌شود.

3- مدت زمان معرفي براي آنكه فردي وارد غيبت نشود چند ماه است؟
جواب: افرادي كه قبل از سن مشموليت ترك تحصيل نموده ويا در دوره متوسطه فارغ التحصيل مي شوند پس از رسيدن به 18سالگي تمام ظرف شش ماه مي بايست خود را به وظيفه عمومي معرفي نمايند .
مثال: فرد ذكوري با تاريخ تولد 20/5/1373 درسال 90 وقبل از آن در مقطع سوم راهنمايي ترك تحصيل كرده چنانچه ظرف مدت 6 ماه از تاريخ 20/5/1391 ( ماه 18 سالگي تمام فرد) تا تاريخ 20/11/1391 خود را معرفي نكند وارد غيبت شده و به عنوان مشمول غايب تلقي مي‌گردد.

4- آيا در حين تحصيل مي‌توان درخواست معافيت كفالت نمود؟
جواب: بله با ارائه گواهي اشتغال به تحصيل معتبر رسيدگي به ادعاي كفالت بلامانع است .

5- منظور از يگانه مراقب بودن بالاي 18 سال يعني چه؟
جواب :يعني آنكه فرد متقاضي كفالت مي‌بايست تنها فرد ذكور (پسر، برادر، نوه) بالاي 18 سال براي خانواده باشد.

6- آيا وجود برادر بيمار بالاي 18 سال براي معافيت كفالت مانع است؟
جواب : چنانچه به تشخيص شوراي پزشكي برادر بيمار قادر به سرپرستي و نگهداري مكفول نباشد در آن صورت تنها فرزند ذكور سالم بالاي 18 سال مي‌تواند درخواست معافيت كفالت نمايد.

7- منظور از مكفول كيست؟
جواب: منظور شخصي است كه مشمول براي سرپرستي و نگهداري وي از خدمت دوره ضرورت معاف مي‌گردد.

8ـ چه كساني به عنوان مكفول محسوب مي‌گردند؟
جواب : پدر- مادر- پدربزرگ- مادربزرگ- خواهر- برادر- همسر- فرزند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شرايط اختصاصي معافيت كفالت پدر

شرايط اختصاصي معافيت كفالت پدر

1- آيا هر فردي كه تك فرزند ذكور خانواده باشد مي‌تواند درخواست كفالت پدرش را نمايد؟
جواب : خير- بستگي به سن پدر و وضعيت جسماني وي دارد.

2- سن پدر براي معافيت فرزندش چند سال بايد باشد؟

جواب : 70 سال تمام

3- نحوه محاسبه سن 70 سالگي چگونه است؟

جواب : تاريخ تولد + عدد 70 = سن 70 سالگي پدر
مثال: براي پدر متولد 01/04/1323 01/04/93=1323+70

4- آيا اگر سن پدر كمتر از 70 سال باشد و بيمار باشد مي‌توان درخواست رسيدگي نمود؟

جواب : بله- در صورتي كه سن پدر كمتر از 70 سال باشد به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي به علت بيماري نيازمند به مراقب تشخيص داده شود در شمول معافيت كفالت قرار مي‌گيرد.

5- وضعيت فرزندان در معافيت كفالت پدر به چه صورت بررسي مي‌گردد؟

جواب :
الف) فرزندان دختر مانع رسيدگي نمي‌باشند.
ب) متقاضي معافيت مي‌بايست تنها فرزند ذكور سالم بالاي 18 سال براي پدر 70سال يا بيمار باشد.

6- آيا اگر برادر يا برادران ديگر مشمول در محل سكونت پدر 70 سال يا بيمار نباشند مثلا در خارج از كشور باشند باز مي توان درخواست كفالت نمود؟

جواب : خير- مشمول متقاضي مي‌بايست تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال باشد مگر آنكه برادر يا برادران صرفا به علت بيماري قادر به نگهداري از پدر نباشند.

7- آيا پدر 70 ساله يا بيمار مي‌تواند فرزند خوانده خود را معاف كند؟

جواب : معافيت كفالت صرفا شامل تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال پدر مي‌گردد اما چنانچه پدري فردي را از كودكي با سير مراحل قانوني با اخذ شناسنامه به نام خود و عنوان فرزند خوانده خود انتخاب كرده باشد بر اساس شناسنامه مي‌توان به ادعاي معافيت كفالت فرزند خوانده رسيدگي نمود.

8- آيا تغييرات سني در شناسنامه پدر در معافيت كفالت تاثيرگذار است؟

جواب : بله- بر اساس مقررات قانون وظيفه عمومي مندرجات و سن اول ملاك رسيدگي است و سن اصلاح شده ملاك رسيدگي نمي‌باشد.

9 ـ چنانچه سند سجلي پدر ابطال شده باشد و شناسنامه جديد اخذ كرده باشد نحوه رسيدگي به چه صورت مي‌باشد؟

جواب : شناسنامه جديد ملاك رسيدگي مي‌باشد.

10ـ اگر پدري داراي دو فرزند ذكور بالاي 18 سال باشد كه يكي از آنان در حبس باشد رسيدگي به چه صورت است؟

جواب : در شمول معافيت قرار نمي‌گيرد.

11- اگر پدركمتراز 70 سال يا بيمار در حبس باشد تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال وي مي‌تواند درخواست كفالت ارائه نمايد؟

جواب : خير- تا زماني كه پدر در حبس است سرپرستي وي به عهده مشمول نمي‌باشد و در شمول معافيت كفالت قرار نمي‌گيرد.

12ـ اگر پدر 70 ساله يا بيمار فرزند اول خود را معاف كفالت كرده سپس آن فرزند به علت بيماري يا فوت شرايط نگهداري و سرپرستي پدر را از دست داده باشد فرزند ديگر وي هم مي‌تواند درخواست كفالت نمايد؟

جواب : بله- در صورت بيماري يا فوت فرد معاف شده مي‌توان به درخواست فرزند دوم رسيدگي نمود.

13-مدت معافيت كفالت پدر چه زماني است؟

جواب : معاف دائم در زمان صلح است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ضوابط اختصاصي معافيت كفالت مادر

ضوابط اختصاصي معافيت كفالت مادر

1- شروط اصلي براي بهره‌مندي از معافيت كفالت مادر كدامند؟
جواب :
الف) مادر به سبب طلاق يا فوت همسر فاقد شوهر باشد.
ب) مشمول تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال براي مادر باشد.

2- مدت معافيت كفالت براي مادر چه مدتي است؟
جواب : از نوع معافيت موقت تا 30 ماه از زمان طلاق يا فوت همسر مي‌باشد.

3- در چه صورت معافيت موقت 30 ماهه به دائم تبديل مي‌شود؟
جواب : در صورتي كه در طول مدت 30 ماهه مادر مجرد و همچنين در قيد حيات باقي بماند و مشمول نيز در مدت مذكور به عنوان تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال باشد.

4- مدت 30 ماه معافيت موقت از چه تاريخي قابل محاسبه است؟
جواب : از تاريخ ثبت طلاق يا فوت شوهر.

5- اگر زمان رسيدگي و درخواست معافيت كفالت بيش از 30 ماه از تاريخ طلاق و فوت شوهر گذشته باشد صدور معافيت چگونه است؟
جواب : معافيت دائم صادر مي‌گردد.

6ـ اگر پدر در حبس بوده يا مفقودالاثر باشد مي‌توان به ادعاي كفالت مادر رسيدگي نمود؟
جواب : خير- در حال حاضر نمي‌تواند ملاك رسيدگي باشد.

7- اگر بعد از خاتمه 30 ماه معافيت موقت مادر ازدواج يا فوت نمايد مي‌توان معافيت موقت را به دائم تبديل نمود؟
جواب : چنانچه درزمان رسيدگي نهايي (پس از30 ماه ) شرايط اوليه همچنان برقرار باشد ولي اگر ازدواج مادر پس از صدور معافيت دائم بلامانع است.

8- اگر در طول 30 ماه معافيت موقت برادر ديگر متقاضي به سن 18 سال برسد رسيدگي به چه صورت است؟
جواب :با رسيدن فرزند ديگر مادر به سن 18 سال معافيت موقت متوقف و به وضعيت جديد وي رسيدگي مي‌شود.

9- اگر متقاضي كفالت به جز مادر برادر يا خواهر صغير زير 18 سال داشته باشد مي‌تواند درخواست تغيير معافيت كفالت برادر يا خواهر صغير خود را بدهد؟
جواب : در صورتي كه پدر فوت كرده باشد بلامانع و در صورت طلاق مادر و در قيد حيات بودن پدر رسيدگي به درخواست كفالت برادر يا خواهر ضغير امكان‌پذير نمي‌باشد.

10- اگر فرزندي كه به دليل مادر از خدمت معاف شده باشد و سپس فوت نمايد مي‌توان به ادعال كفالت فرزند دوم رسيدگي نمود؟
جواب: بله- در صورتي كه فرزند معاف شده به علت بيماري قادر به سرپرستي از مادر نباشد يا فوت نموده باشد رسيدگي به ادعاي كفالت فرزند دوم بلامانع است.

11- چنانچه مادر از شوهران قبلي خود داراي فرزند ذكور بوده كه نزد مادر نباشد آيا مي‌توان به ادعاي كفالت فرزند ديگر وي رسيدگي نمود؟
جواب:خير- فرد متقاضي مي‌بايست به عنوان تنها فرزند پسر بالاي 18 سال براي مادر باشد.

12- آيا شاغل بودن مادر در معافيت كفالت فرزند وي تاثيرگذاراست؟
جواب: خير- شاغل بودن مادر مانع رسيدگي نمي باشد.

13- آيا سالم بودن مادردرمعافيت كفالت فرزندش تاثيرگذار است؟
جواب: خير- براي معافيت كفالت شرط اصلي فاقد شوهر بودن مادر است.

14- در معافيت كفالت مادر محاسبه مدت معافيت موقت ايا از تاريخ وقوع طلاق مي‌باشد يا ثبت آن؟
جواب:ملاك رسيدگي تاريخ ثبت طلاق مادر در دفاتر اسناد رسمي مي‌باشد.

15- چنانچه طلاق مادر به صورت عادي و غيرثبتي صورت گرفته باشد رسيدگي به چه صورت است؟
جواب :اصل طلاقنامه عادي و همچنين اقرارنامه محضري مادر مبني بر طلاق با قيد تاريخ ملاك رسيدگي قرار خواهد گرفت.

16- آياميتوان به تقاضاي كفالت مادري كه فاقد شناسنامه است رسيدگي كرد؟
جواب : خير- تا زماني كه به بر اساس مدارك مستدل از جمله شناسنامه رابطه نسبيت بين مادر و فرزندان احراز نگردد نمي‌توان به ادعاي كفالت رسيدگي نمود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ضوابط اختصاصي معافيت كفالت براي خواهر

ضوابط اختصاصي معافيت كفالت براي خواهر

1- شروط اصلي براي معافيت كفالت خواهر كدامند؟
جواب : الف) پدر فوت كرده باشد ب) مشمول تنها برادر بالاي 18 سال او باشد ج) خواهر سرپرست ديگري غير از مشمول نداشته باشد.

2- در معافيت كفالت خواهر آيا سن ملاك رسيدگي است؟
جواب: خير.

3- در معافيت كفالت خواهر آيا برادر ناتني نيز مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب : خير- فقط برادر تني مي‌تواند تقاضاي معافيت كفالت خواهر را نمايد.

4- اگر پدر در حبس باشد مي‌توان به ادعاي كفالت خواهر صغير رسيدگي كرد؟
جواب : خير- صرفا با فوت پدر مي‌توان به ادعاي كفالت خواهر رسيدگي نمود.

5- اگر خواهر فاقد پدر طلاق گرفته باشد مي‌توان به ادعاي كفالت رسيدگي نمود؟
جواب: بله- در صورت مطلقه بودن خواهر رسيدگي بلامانع است.

6- اگر خواهر مطلقه فاقد پدر داراي فرزند باشد مي‌توان به ادعاي كفالت رسيدگي نمود؟
جواب: در صورتي كه داراي فرزند محجور بالاي 18 سال و يا فرزند صغير زير 18 سال باشد در شمول مصوبه قرار مي‌گيرد.

7- اگر شوهر خواهر فوت كرده باشد و همچنين فاقد پدر باشد برادر مي تواند درخواست سيدگي نمايد؟
جواب :در صورت فوت پدر و شوهر خواهر و همچنين نداشتن فرزند تنها برادر تني بالاي 18 سال وي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

8- آيا با وجود مادر مي‌توان به ادعاي كفالت خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند رسيدگي نمود؟
جواب : بله- در كفالت خواهر وجود مادر مانع رسيدگي نمي‌باشد.

9- آيا شاغل بودن خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع رسيدگي كفالت براي برادر مي باشد؟
جواب:شاغل بودن مانع رسيدگي نمي‌باشد.

10- اگر مشمول داراي برادر بالاي 18 سال ديگري باشد رسيدگي به چه نحو است؟
جواب : صرفا و تنها در صورتي كه برادر بالاي 18 سال به علت بيماري و به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي قادر به سرپرستي از خواهر نباشد رسيدگي بلامانع خواهد بود.

11- مدت و نوع معافيت خواهر چگونه است؟
جواب : از نوع دائم و اعتبار آن در زمان صلح است.

12- آيا وجود برادر ناتني براي معافيت كفالت خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع كفالت برادر تني وي مي‌گردد؟
جواب : خير- وجود برادر ناتني مانع رسيدگي نمي‌باشد.
13- منظور از تني يا ناتني بودن برادر براي خواهر چيست؟
جواب:تني يعني اينكه از پدر و مادر يكي باشند.

14- اگر سرپرستي خواهر فاقد پدر به سازمانهاي خيريه و افراد خير واگذار شده باشد ايا برادر مي‌تواند درخواست معافيت كفالت خواهر را نمايد؟
جواب: در صورتي كه توانايي سرپرستي از خواهر را داشته و عملا سرپرستي از خواهر را به عهده بگيرد مي‌تواند درخواست معافيت كفالت نمايد.

15- در صورتي كه پس از صدور راي كفالت در هيئت رسيدگي خواهر فوت نمايد يا ازدواج نمايد آيا معافيت براي برادر وي صادر مي‌گردد؟
جواب:ملاك رسيدگي واجد شرايط بودن كفالت از زمان رسيدگي و صدور راي كفالت مي‌باشد.

16- چنانچه برادري كه براي خواهر معافيت كفالت اخذ كرده بيمار شود يا فوت نمايد آيا برادر ديگر وي مي تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب : بله- در صورتي كه برادر به علت بيماري قادر به سرپرستي از خواهر نبوده يا فوت نمايد در صورتي كه خواهر همچنان فاقد سرپرست باشد برادر ديگر وي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
كفالت برادر بيمار و كبير بالاي 18 سال

كفالت برادر بيمار و كبير بالاي 18 سال

1-شروط بهره‌مندي از معافيت كفالت براي برادر كبير كدامند؟
جواب:الف) پدر برادر فوت كرده باشد.
ب) برادر بيمار و نيازمند مراقبت باشد.
ج) برادر بيمار فاقد همسر و فرزند سالم باشد .
د) فاقد شغل باشد.

2- آيا مشمول براي معافيت برادر بيمار فاقد پدر و همسر و فرزند بايستي يگانه مراقب باشد؟
جواب : بله متقاضي معافيت مي بايست به عنوان تنها برادر بالاي 18 سال براي برادر بيمارش باشد..

3- چنانچه مشمول متقاضي معافيت داراي دو يا چند برادر بيمار بالاي 18 سال باشد مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب :در صورتي كه برادر يا برادران بيمار مشمول توسط شوراي پزشكي وظيفه عمومي بيمار و نيازمند به مراقب تشخيص داده شوند و مشمول به عنوان تنها برادر سالم بالاي 18 سال محسوب گردد رسيدگي بلامانع خواهد بود.

4- اگر برادر بيمار و نيازمند مراقب و فاقد پدر و همسر داراي فرزند غيرسالم باشد در شمول رسيدگي قرار مي‌گيرد؟
جواب :در صورتي كه فرزند برادر بيمار به علت بيماري و به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي قادر به سرپرستي از پدر نباشد در اين صورت مشمول به عنوان سرپرست نگهدارنده در شمول مصوبه و رسيدگي قرار مي‌گيرد.

5- آيا اگر برادر بيمار فاقد پدر و همسر داراي فرزند ذكور صغير زير 18 سال باشد در شمول مصوبه قرار مي‌گيرد؟
جواب : بله اگر فرزند ذكور برادر زير 18 سال باشد تنها برادر بالاي 18 سال وي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

6- آيا اگر برادر بيمار فاقد پدر و همسر داراي فرزند اناث بالاي 18 سال باشد مي‌توان به ادعاي كفالت برادر وي رسيدگي نمود؟
جواب :بله- فرزندان اناث (دختر) مانع رسيدگي نمي‌باشند.

7- آيا براي برادر بيمار فاقد پدر و همسر و فرزند ذكور برادر ناتني وي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب:چنانچه فاقد برادر تني باشد تنها برادر ناتني بالاي 18 سال وي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

8- در بين برادران ناتني حق تقدم با چه كسي است؟
جواب: حق تقدم با برادري است كه از پدر يكي باشد.

9- منظور از محجوريت فرزند برادر بيمار چيست؟
جواب: يعني اينكه فرزند به علت بيماري ياصغرسن قادر به سرپرستي از پدر نباشد.

10- منظور از فاقد شغل بودن برادر چيست؟
جواب:يعني اينكه شاغل به كار نبوده و منبع درامدي از شغل نداشته و به عنوان بيكار محسوب گردد.

11- نوع و مدت معافيت كفالت براي برادر بيمار چگونه است؟
جواب:از نوع معافيت دائم كفالت و اعتبار آن در زمان صلح مي‌باشد.

12- اگر برادر بيمار و نيازمند به مراقب در حين رسيدگي فوت نمايد ادامه رسيدگي به چه صورتي خواهد بود؟
جواب : چنانچه برادر بيمار قبل از صدور راي كفالت فوت نمايد مراحل رسيدگي متوقف و مشمول شرايط را از دست مي‌دهد و ليكن اگر بعد از صدور راي كفالت فوت نمايد مشمول از معافيت كفالت صادر بهره‌مند خواهد شد.

13- چنانچه برادر بيمار داراي فرزند ذكور زير 18 سال باشد كه در حين رسيدگي به سن 18 سال برسد نحوه رسيدگي چگونه است؟
جواب : رسيدگي به معافيت كفالت برادر متوقف و به ادعاي كفالت فرزند نامبرده رسيدگي خواهد شد.

14- اگر پدر برادر بيمار در حبس باشد آيا در شمول رسيدگي قرار مي‌گيرد؟
جواب : خيردر حال حاضر براي اين نوع معافيت يكي از شروط رسيدگي فوت پدر مي‌باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کفالت برادر صغیر زیر 18 سال

کفالت برادر صغیر زیر 18 سال

1- شروط اصلي براي بهره‌مندي از معافيت كفالت برادر صغيركدامند؟
جواب : الف) پدر برادر صغير فوت كرده باشد . ب) سن برادر به 18 سال تمام نرسيده باشد. ج) مشمول به عنوان تنها برادر بالاي 18 سال وي محسوبگردد.

2- آيا در معافيت كفالت برادر صغير وضعيت جسماني وي نيز قابل بررسي است؟
جواب :خير در معافيت كفالت صرفا صغير بودن وي ملاك رسيدگي بوده و ضعيت جسماني وي مورد رسيدگي قرار نمي‌گيرد.

3- آيا وجود مادر در معافيت كفالت برادر صغير تاثيرگذاراست؟
جواب: خير وجود مادر مانع رسيدگي نمي‌باشد.

4- آيا در معافيت كفالت برادر صغير برادر ناتني هم مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب : در صورتي كه برادر تني نداشته باشد برادر ناتني مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

5- در بين برادران ناتني حق تقدم چگونه است؟
جواب :حق تقدم با برادري است كه از يك پدر باشند.

6- آيا وجود برادر ناتني بالاي 18 سال مانع استفاده معافيت برادر تني وي مي‌گردد؟
جواب : وجود برادر ناتني بالای 18 سال مانع استفاده برادر تنی می باشد.

7- چنانچه برادر يا برادران صغير به سبب فوت پدر تحت حمايت سازمانهاي خيريه يا افراد خير قرار گرفته باشند ايا برادر وي ميتواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب: در صورتي كه متقاضي معافيت كفالت توانايي سرپرستي و نگهداري از صغار را داشته باشد رسيدگي بلامانع خواهد بود.

8- چنانچه برادري كه به سبب صغار از معافيت كفالت استفاده كرده خودش بيمار شود يا فوت نمايد آيا برادر ديگر مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب :در صورتي كه به سبب بيماري حادث قادر به سرپرستي از برادر صغير نباشد يااينكه فوت نمايد برادر ديگر مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

9- چنانچه پدرفرزند صغير در حبس باشد برادر وي ميتواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب: براي اين معافيت در قيد حيات نبودن پدر و فوت وي از شروط اصلي معافيت مي‌باشد.

10- نوع معافيت كفالت برادر صغير و مدت اعتبار آن چقدراست؟
جواب :نوع معافيت دائم و اعتبار آن در زمان صلح مي‌باشد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
كفالت جد(پدربزرگ پدري يا مادري)

كفالت جد(پدربزرگ پدري يا مادري)

1-شروط اصلي براي بهره‌مندي از معافيت كفالت جد (پدربزرگ) كدامند؟
جواب:
الف) فرزندان جد فوت كرده باشند
ب) مشمول تنها نوه ذكور بالاي 18سال جد باشد
ج) جد (پدربزرگ ) دارای 70 سال تمام باشد.

2ـ منظور از فرزندان جد كدامند؟
جواب:كليه فرزندان جد اعم از پسر و دختر.

3- در معافيت كفالت براي جد (پدربزرگ پدري) شرط اصلي كدام است؟
جواب: مشمول مي‌بايست فاقد پدر، عمو و عمه باشد. به عبارتي ديگر پدر يا عمه‌ها يا عموها همگي بايستي فوت كرده باشند و مشمول هم تنها نوه ذكور بالاي 18 سال باشد.

4ـ در معافيت كفالت براي جد (پدربزرگ مادري) شرط اصلي كدام است؟
جواب:مشمول مي‌بايست فاقد دايي و خاله و مادر باشد و به عبارت ديگر دايي‌ها و خاله‌هاي مشمول فوت كرده باشندو مشمول تنها نوه ذكور بالاي 18 سال محسوب گردد.

5 ــ اگر پدربزرگ پدري داراي فرزند بيمار باشد رسيدگي به چه نحو است؟
جواب:در صورتي كه فرزند يا فرزندان بيمار بنا به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي به علت بيماري قادر به سرپرستي پدرشان (جد) نباشند در آن صورت تنها نوه ذكور بالاي 18 سال ميتواند درخواست رسيدگي نمايد.

6- اگر پدربزرگ مادري داراي فرزند بيمار باشد نحوه رسيدگي به چه صورت است؟
جواب:در صورتي كه فرزند يا فرزندان بيمار بنا به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي به علت بيماري قادر به سرپرستي از پدرشان (جد) نباشند در آن صورت تنها نوه ذكور بالاي 18 سال مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

7- منظور از تنها نوه ذكور بالاي 18 سال چيست؟
جواب: يعني اينكه مشمول به عنوان نوه در بين تمامي فرزندان پدربزرگ تنها نوه ذكور بالاي 18 سال براي پدربزرگ پدري يا مادري خود باشد.

8- چنانچه مشمول متقاضي داراي برادر، پسرعمه، پسرعمو، پسردايي يا پسرخاله بالاي 18 سال ديگري باشد كه بيمار است مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد؟
جواب:در صورتي كه نوه ديگري بالاي 18 سال و به علت بيماري و به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي قادر به سرپرستي و نگهداري از پدربزرگ نباشد رسيدگي بلامانع خواهد بود.

9- آيا در معافيت كفالت پدربزرگ مادري وجود پدر مشمول (متقاضي) مانع رسيدگي است؟
جواب:خير- وجود پدر مشمول در معافيت كفالت پدربزرگ مادري مانع رسيدگي نمي‌باشد.

10- آيا در معافيت كفالت جد ( پدربزرگ) شرط سني يا بيماري قابل بررسي است؟
جواب:سن70 سال تمام براي پدربزرگ ملاك رسيدگي است ودر كمتراز آن تاييد شوراي پزشكي مبني بربيماري لازم است.

11ـ در صورتي كه نوه‌اي كه از معافيت كفالت پدربزرگ بهره‌مند شده بيمار يا فوت كرده باشد نحوه رسيدگي چگونه است؟
جواب:در صورتي كه به علت بيماري قادر به سرپرستي از پدربزرگ نباشد و يا به علت فوت سرپرستي پدربزرگ از وي ساقط شده باشد نوه ذكور بالاي 18 سال بعدي مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

12ـ نوع و مدت اعتبار معافيت كفالت جد (پدربزرگ )به چه نحو است؟
جواب: نوع معافيت دائم و اعتبار آن در زمان صلح مي‌باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
كفالت مادربزرگ (پدري يا مادري)

كفالت مادربزرگ (پدري يا مادري)

1- شروط اصلي براي معافيت كفالت جده (مادربزرگ) كدامند؟
جواب :الف) مادربزرگ فاقد شوهر باشد (طلاق يا فوت شوهر)
ب) مشمول تنها نوه ذكور بالاي 18 سال مادربزرگ تلقي گردد.
ج) فرزندان مادربزرگ در قيد حيات نبوده و فوت كرده باشند.

2- منظور از فرزندان جده (مادربزرگ) كدامند؟
جواب : كليه فرزندان وي اعم از پسران و دختران.

3- در معافيت كفالت جده ( مادربزرگ پدري) شروط اصلي كدامند؟
جواب:مشمول فاقد پدر، عمو و عمه باشد و مادربزرگ نيز فاقد شوهر باشد.

4- در معافيت كفالت جده ( مادربزرگ مادري) شروط اصلي كدامند؟
جواب :مشمول دايي و خاله و مادر نداشته باشد و همچنين مادربزرگ شوهر نداشته باشد.

5- منظور از تنها نوه ذكور بودن بالاي 18 سال براي مادربزرگ چيست؟
جواب:يعني اينكه مشمول در بين تمامي نوه‌هاي مادربزرگ تنها نوه ذكور بالاي 18 سال باشد.

6- چنانچه نوه ذكور بالاي 18 سال ديگري وجود داشته باشد اما بيمار باشد وضعيت چگونه است؟
جواب:در صورتي كه نوه‌هاي بالاي 18 سال ديگر به علت بيماري بنا به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي قادر به سرپرستي از مادربزرگ نباشند مشمول به عنوان تنها نوه ذكور سالم بالاي 18 سال مي‌تواند درخواست رسيدگي نمايد.

7- چنانچه شوهر مادربزرگ در حبس باشد آيا مي‌توان به ادعاي كفالت تنها نوه ذكور بالاي 18 سال وي رسيدگي نمود؟
جواب:خير- براي اين نوع معافيت مادربزرگ مي بايست به علت فوت يا طلاق از شوهر فاقد شوهر باشد.

8- چنانچه مادربزرگ داراي فرزند بيمار باشد آيا مي‌توان به ادعاي تنها نوه ذكور بالاي 18 سال وي رسيدگي نمود؟
جواب: در صورتي كه فرزند يا فرزندان بيمار مادربزرگ بنا به تشخيص شوراي پزشكي وظيفه عمومي قادر به نگهداري از مادر نباشند در آن صورت رسيدگي به ادعاي كفالت تنها نوه بالاي 18 سال بلامانع خواهد بود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سوالات متداول معافیت مواردخاص

سوالات متداول معافیت مواردخاص

ا-شرایط استفاده از معافیت سنی را توضیح دهید؟
جواب :اين معافيت با توجه به مدرك تحصيلي و سن مشمول به 5 گروه تقسيم مي گردد:
زير ديپلم ، ديپلم ، فوق ديپلم ( متولدين تا پايان 1354 (
ليسانس ( متولدين تا پايان 1354 (
فوق ليسانس ( متولدين تا پايان 1352 (
دكتري غيرپزشكي ( متولدين تا پايان 1350 (
دكتري پزشكي و دامپزشكي(متولدین تا پایان 1344)

2-آیا مشمولانی که دارای 50 سال سن می باشند نیاز به دریافت کارت معافیت دارند؟
جواب :مشمولینی که بیش از 50 سال از سن آنان سپری شده نیازی به درخواست معافیت ندارند و شناسنامه عکسدار آنان مشروط بر اینکه تغییرات سنی نداشته به منزله روشن بودن وضعیت وظیفه عمومی آنان می باشد.

3-آیا داشتن غیبت مانع استفاده از این نوع معافیت می گردد؟
جواب :خیر غیبت مانع نمی گردد.

4- شرایط معافیت سنی برای متولدین زیردیپلم ،دیپلم،فوق دیپلم چگونه میباشد؟
جواب :متولدین تا پایان سال 1354 می توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند.

5-شرایط معافیت سنی برای متولدین لیسانس چگونه میباشد؟
جواب :متولدین تا پایان سال 1354 می توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند.

6-شرایط معافیت سنی برای متولدین فوق لیسانس چگونه میباشد؟
جواب :متولدین تا پایان سال1352 می توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند.

7-شرایط معافیت سنی برای متولدین دکتری غیر پزشکی چگونه میباشد؟
جواب :متولدین تا پایان سال 1350 می توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند.

8-شرایط معافیت سنی برای متولدین پزشکی و دامپزشکی چگونه میباشد؟
جواب :متولدین تا پایان سال 1344 می توانند از این نوع معافیت استفاده نمایند
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سئوالات متداول معافیت ایثارگران

سئوالات متداول معافیت ایثارگران

  • خانواده شهداء
  • خانواده جاوید الاثرها
  • خانواده آزادگان
  • جانبازان
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
خانواده شهدا

خانواده شهدا

معافيت هاي مربوط به ماده 45قانون خدمت وظيفه عمومي


1- براي شهدا چند نفر از خدمت معاف مي شوند ؟
جواب : كليه فرزندان شهدا از خدمت معاف مي شوند .

2- آيا برادر شهدا از خدمت معاف مي شوند ؟
جواب : درصورتي كه شهيد فاقد فرزند پسر باشد يكي از برادران شهيد از خدمت معاف مي شود .

3- درخانواده اي كه چند شهيد وجود داشته باشد چند نفر از خدمت معاف مي شوند ؟
جواب : كليه فرزندان شهيد از خدمت معاف مي شوند و درصورت نداشتن فرزند به ازاي هر شهيد فاقد فرزند پسر صرفا فقط يكي از برادران شهدا از خدمت معاف مي شوند .

4- اگر شهيد فاقد فرزند ذكور ، داراي چند برادر تني يا ناتني درخانواده باشد حق تقدم استفاده باچه برادري است ؟
جواب : حق تقدم با برادري است كه با شهيد از يك پدرو مادر باشند .

5- درصورتي كه شهيد برادر تني نداشته باشد حق تقدم با چه برادري است ؟
جواب : تقدم با برادري است كه با شهيد از مادر يكي باشند .

6- معرفي و انتخاب يكي از برادران تني شهيد فاقد فرزند براي معافيت به چه صورت است ؟
جواب : انتخاب با پدر درنبود پدر يا مادر ودرنبود پدرو مادر با توافق ساير برادران و هماهنگي بنياد شهيد و ايثارگران انجام مي پذيرد .

7- معرفي و انتخاب يكي از برادران ناتني شهيد فاقد فرزند به چه صورت است ؟
جواب : درصورتي كه شهيد از مادر داراي چند برادر باشد انتخاب برادر با مادر شهيد است و درصورتي كه شهيد برادر مادري نداشته باشد انتخاب با پدرشهيد و درنبود پدر يا مادر شهيد و نبود پدر و مادر با توافق برادران و هماهنگي بنياد شهيد انتخاب و معرفي مي شود .

8- چنانچه شهيد داراي فرزند دختر باشد آيا برادرشهيد مي تواند از معافيت بهره مند گردد؟
جواب : بله دختر شهيد مانع معافيت برادر شهيد نمي گردد .

9- چنانچه شهيد داراي فرزند پسر زير18 سال باشد آيا برادري مي تواند از معافيت استفاده نمايد ؟
جواب : خير براساس ماده 45 قانون شهيد مي بايست فاقد فرزند پسرباشد .

10- چنانچه در گذشته براساس ضوابط ابلاغي آن زمان يكي از برادران شهدا از خدمت معاف شده باشد آيا مي توان براساس ضوابط جديد برادرديگري از خدمت معاف شود ؟
جواب : خير امتيازمعافيت به سبب شهادت فقط براي يك برادرلحاظ شده است .

11- شرايط بهره مندي معافيت فرزندان جاويدالاثرها و يا برادران آنان به چه صورت است؟
جواب : همانند تمامي پرسش هاو پاسخهاي مربوط به خانواده شهداء(موضوع بند الف )

12- آيا مدت جاويدالاثري در اعطاي معافيت تاثيرگذارمي باشد ؟
جواب : تا زماني كه استمرار جاويدالاثري توسط بنياد شهيد و امور ايثارگر تاييد گردد براي كليه فرزندان آنان معافيت دائم صادر مي گردد .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
خانواده جاويد الاثرها

خانواده جاويد الاثرها

1- شرايط بهره مندي معافيت فرزندان جاويدالاثرها و يا برادران آنان به چه صورت است ؟
جواب : همانند تمامي پرسش هاو پاسخهاي مربوط به خانواده شهداء(موضوع بند الف )


2- آيا مدت جاويدالاثري در اعطاي معافيت تاثيرگذارمي باشد ؟
جواب : تا زماني كه استمرار جاويدالاثري توسط بنياد شهيد و امور ايثارگر تاييد گردد براي كليه فرزندان آنان معافيت دائم صادر مي گردد .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
خانواده آزادگان

خانواده آزادگان

امتیازدهی:

1 - مدت آزادگي براي معافيت يك فرزند يا برادر وي چند ماه است ؟
جواب : مدت 24 ماه تمام مي باشد .

2- يك فرد آزاده چند نفر از فرزندان خود را مي تواند از خدمت معاف كند ؟
جواب : به ازاي هر24 ماه سابقه آزادگي يكي از فرزندان آزاده از خدمت معاف مي شوند .

3- شرط بهره مندي برادر آزاده از معافيت چه مي باشد ؟
جواب : چنانچه آزاده فاقد فرزند پسر باشد يك برادر وي مي تواند از خدمت معاف شود .

4- آيا براي هر24 ماه مدت آزادگي آزاده فاقد فرزند پسر، يك برادر وي هم معاف مي شود ؟
جواب : براي آزاده فاقد فرزند پسر به هر ميزان مدت آزادگي فقط يكي از برادران وي از خدمت معاف مي شود .

5- چنانچه براساس ضوابط و مقررات سالهاي گذشته آزاده اي كه مدت آزادگي كمتر از 36 ماه بوده و از امتياز كسرخدمت براي فرزند يا برادرش استفاده كرده آيا با توجه به ضوابط جديد در نظر گرفتن حد نصاب 24 ماه آزادگي براي معافيت مي تواند يك فرزند يا برادر خود را معاف كند ؟
جواب : خير چون از امتياز آزادگي استفاده شده ، امتياز ديگري تعلق نمي گيرد .

6- چنانچه مدت آزادگي كمتراز 24 ماه باشد آيا امتيازي به فرزند وي تعلق مي گيرد ؟
جواب : درصورتي كه آزاده داراي سابقه جبهه و يا جانبازي باشد و جمع مدت آزادگي با جبهه و يا جانبازي به عدد 30 برسد يكي از فرزندان آنان از خدمت معاف مي شوند .

7- آيا تلفيق سوابق آزادگي با جبهه يا جانبازي براي برادر آزاده هم لحاظ مي گردد ؟
جواب : خير اين امتياز فقط براي فرزندان آزادگان درنظر گرفته شده است .

8- آيا براي مازاد سوابق آزادگي بين ( 25 تا 47 ماه ) و ( 49 تا 71 ماه ) و ( 73 تا 95 ماه ) امتيازي تعلق مي گيرد به چه علت ؟
جواب : خير به خاطر اينكه اگر آزاده اي داراي 47 ماه سابقه آزادگي باشد صرفا يك فرزند و اگر داراي 71 ماه سابقه آزادگي باشد فقط 2 فرزند و اگر داراي 95 ماه سابقه آزادگي باشد صرفا 3 فرزند وي مي تواند از خدمت معاف گردد و به سوابق مازاد امتيازي تعلق نمي گيرد .

9- آيا جمع مازاد سوابق آزادگي براي معافيت فرزند ديگر آزاده لحاظ مي گردد ؟
جواب : خير قابل جمع نمي باشد فقط به ازاي هر 24 ماه سابقه آزادگي يك فرزند آزاده از خدمت معاف مي شود .

10- چنانچه آزاده اي براساس ضوابط و مقررات گذشته و به علت صغير بودن فرزندش برادرش از امتيازاستفاده كرده باشد آيا فرزند وي براساس ضوابط جديد مي تواند از امتياز آزادگي بهره مند گردد ؟
جواب : بله مشروط برآنكه مدت آزادگي 48 ماه بيشتر باشد .

11- چنانچه سوابق آزادگي ايثارگر فقط درحد يك امتياز باشد و آزاده چند فرزند واجد شرايط داشته ، انتخاب يك فرزند به چه صورت است ؟
جواب : انتخاب فرزند باآزاده است درصورت فوت آزاده ، انتخاب با مادر فرزندان آزاده درصورت نبود مادر با توافق برادران و با هماهنگي بنياد شهيد صورت مي گيرد .

12- اگرفرزند آزاده اي بعد از اخذ معافيت فوت نمايد يا به بيماري صعب العلاج مبتلا گردد آيا امتياز براي فرزند ديگري لحاظ مي گردد ؟
جواب : خير مگر آنكه سابقه مازاد بر 24ماه آزادگي وي براي معافيت فرزند ديگر كفايت نمايد .

13- آيا به شخص آزاده از لحاظ خدمت وظيفه عمومي امتيازي تعلق مي گيرد ؟
جواب : بله براساس ماده 2 اصلاحي قانون حمايت از آزادگان چنانچه آزاده رزمنده بوده باشد به ازاي 6 ماه آزادگي از كارت پايان خدمت بهره مند ميشود .

14- آيا براي آزادگان غيررزمنده هم امتيازي در نظر گرفته شده است ؟
جواب : بله به ازاي حداقل 6 ماه سابقه آزادگي از خدمت دوره ضرورت معاف مي گردند .

15- آيا آزاده اي كه به سبب آزادگي از خدمت معاف شده يا كارت پايان خدمت دريافت كرده امتياز آزادگي وي براي فرزند وي نيز لحاظ مي گردد ؟
جواب : بله درصورتي كه مدت آزادگي به حد نصاب معافيت برسد فرزند وي نيز مي تواند از امتياز بهره مند گردد .

16- چنانچه مدت آزادگي پدرخانواده به حد نصاب 24 ماه نرسد و همچنين مادر خانواده داراي سابقه آزادگي باشد آيا سابقه والدين براي اعطاي امتياز قابل جمع است ؟
جواب : بله قابل جمع مي باشد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
جانبازان

جانبازان

1-حد نصاب درصد جانبازي براي امتياز معافيت يك فرزند چند درصد است ؟
جواب : حداقل 25 درصد جانبازي .

2-جانبازان چند فرزند خود را مي توانند از خدمت معاف كنند ؟
جواب : به ازاي هر 25 درصد جانبازي يكي از فرزندان آنان از خدمت معاف مي شوند .

3-آيا امتياز جانبازي براي برادران آنان لحاظ مي گردد ؟
جواب : درصورتي كه جانباز فاقد فرزند پسر باشد امتياز به برادر جانباز تعلق مي گيرد .

4-درصورتي كه جانباز فاقد فرزند پسر باشد چند نفر از برادران وي از خدمت معاف مي شوند ؟
جواب : براي جانباز باحداقل 25درصد جانبازي وبالاتر به هر ميزان جانبازي فقط يك برادر وي از خدمت معاف مي گردد .

5-نحوه انتخاب ومعرفي يكي از برادران تني واجد شرايط براي بهره مندي از معافيت جانبازي به چه صورت مي باشد ؟
جواب :انتخاب برادر با جانباز مي باشد در صورت فوت جانباز با پدر ودر صورت فوت پدر با مادر ودر صورت فوت مادر با توافق برادران و هماهنگي بنياد شهيد مي باشد .

6-در صورتي كه جانبازمتوفي فاقد فرزند پسر فاقد برادر تني باشد انتخاب از برادران ناتني به چه صورت مي باشد ؟
جواب : حق تقدم با برادري است كه از مادر با جانباز تني باشد در صوت نداشتن برادر تني از مادر حق انتخاب با پدر خانواده ودر صورت فوت پدر انتخاب يكي از برادران با مادر درصورت فوت مادر با توافق برادران وهماهنگي بنياد شهيد انجام مي پذيرد .

7-مرجع معرفي جانباز براي بهره مندي از امتياز معافيت چه ارگاني است ؟
جواب : در صورتي كه صرفا جانباز باشد بنياد شهيد وامور ايثارگران استان محل سكونت جانباز

8-آيا جانباز نيروهاي مسلح با معرفي نيروهاي مسلح مي توانند از امتياز جانبازي استفاده نمايند ؟
جواب : خير مگر آنكه به صورت تلفيق با سابقه حضور در جبهه معرفي شوند .

9-آيا به مازاد درصد جانبازي بين 26 تا49و51 تا 70 در صد امتيازي تعلق مي گيرد يا نه ؟
جواب : خير براي 25 درصد جانبازي يك فرزند وبراي جانبازان 50 درصد وبالاتر حداكثر 2 فرزند از خدمت معاف مي شوند ومازاد در صد جانبازي قابل جمع نمي باشد .

10-آيا درصد جانبازي پدر ومادر براي رسيدن به حد نصاب معافيت يك فرزند قابل جمع مي باشد ؟
جواب : بله در صورتي كه در صد جانبازي والدين به تنهايي به حد نصاب معافيت نرسد در صورت جانبازي آنان قابل جمع است .

11-چنانچه بر اساس ضوابط ومقررات سالهاي گذشته به سبب نيازمندي جانباز به مراقبت يكي از برادران خدمت از خدمت معاف كرده باشد آيا مي توان برابر ضوابط جديد يك فرزند وي را نيز از خدمت معاف كرد ؟
جواب : بله مشروط به اينكه در صد جانبازي وي حداقل 50در صد يا بالاتر باشد .

12-چنانچه در صد جانبازي كمتر از 25 درصد باشد آيا امتيازي براي فرزند وي در نظر گرفته مي شود يا خير ؟
جواب : در صو رتي كه با سابقه آزادگي يا حضور در جبهه به عدد30 و بالاتر برسد مي توان براي فرزند وي امتيازي در نظر گرفت .

13-چنانچه جمع اعداد مربوط به درصد جانبازي ، ماه حضور در چبهه ويا ماه آزادگي به عدد 60 وبالا تر برسد آيا مي توان دوفرزند وي را از خدمت معاف نمود؟
جواب : خير و براساس جمع سوابق جانبازي ، جبهه و يا آزادگي تنها فقط يك فرزند ايثارگر مي تواند از خدمت معاف شود .

14-چنانچه جانبازي كه درگذشته به سبب بيمار ناشي از جانبازي براي يك فرزند خود را در قالب ماده 44 قانون خدمت وظيفه عمومي معافيت كفالت اخذ كرده باشد آيا مي تواند فرزند ديگر خود را به سبب جانبازي از خدمت معاف نمايد ؟
جواب : بله مشروط براينكه درصد جانبازي حداقل 25 درصد و بالاتر باشد .

15-آيا به خود جانباز هم از نظر خدمت وظيفه عمومي امتيازي تعلق مي گيرد ؟
جواب : بله درصورتي كه حداقل داراي 10 درصد جانبازي باشد از خدمت دوره ضرورت معاف مي شود .

16-چنانچه جانباز از امتياز خود براي معافيت از خدمت استفاده كرده باشد آيا فرزند وي هم مي تواند از امتياز جانبازي استفاده نمايد ؟
جواب : بله با درنظر گرفتن حد نصاب درصد جانبازي ( حداقل 25 درصد )

17-آيا فرزند خوانده قانوني جانباز مي تواند از معافيت استفاده نمايد ؟
جواب : بله مشروط برآنكه بنابر تاييد بنياد شهيد شخص جانباز به سبب ناشي از جانبازي نتواند صاحب فرزند گردد .

18-آيا براي معافيت فرزند خوانده قانوني درصد جانبازي خاصي لازم مي باشد ؟
جواب : خير صرف آنكه جانبازي و عدم توانايي جانباز در صاحب فرزند شدن به تاييد بنياد شهيد رسيده باشد كفايت مي كند .

19-آيا اگر درصد جانبازي جانباز بيش از 50 درصد ، درحد معافيت 2 نفر قرار داشته باشد مي توان علاوه بر فرزند خوانده يك برادر وي راهم از خدمت معاف كرد ؟
جواب : خير براي جانبازان فاقد فرزند صرفا يك نفر از خدمت معاف مي گردد .

20-فرزند خواندگي جانباز به چه صورت اثبات مي گردد ؟
جواب : با تاييد مراجع صالح قضايي .

21-آيا براي بانوان جانباز نيز امتيازي درنظر گرفته شده است ؟
جواب : بله هرفرد اناث كه با حداقل 25 درصد جانبازي مي تواند براي همسرش درخواست معافيت نمايد .

22-معافيت همسرجانبازاناث به چه صورت است ؟
جواب : معافيت بصورت موقت 5 ساله از تاريخ ازدواج جانباز با همسر محاسبه مي گردد درصورت استمرار ازدواج به مدت 5 سال معافيت موقت به دائم تبديل مي گردد .

23-آيا جانباز اناث بالاي 25 درصد كه در گذشته برادر يا فرزند خود را از خدمت معاف كرده است مي تواند برابر ضوابط جديد براي همسر خود نيز درصورت معافيت نمايد ؟
جواب :مشمولي كه باجانباز 25درصد ازدواج كند بارعايت 5سال معافيت موقت معاف دائم است

24-عموي من 24 ماه اسارت و 47 درصد جانبازي دارد و يك پسر هم دارد . آيا مي توانم از ميزان اسارت استفاده كنم ؟
جواب : خير . ميزان كسرخدمت و درصد جانبازي فقط به فرزندان ايثارگران تعلق مي گيرد .

25-من كارت معافيت ايثارگران دارم آيا امكان ابطال كارت من وجود دارد تا برادر ديگر من از اين كارت استفاده كند ؟
جواب : خير طبق قانون جديد ابطال كارت ديگر قابل اجرا نمي باشد.

26-من از خدمت فرار كرده ام و معافيت ايثارگران شامل بنده مي شود براي درخواست اين نوع معافيت بايد به كجا مراجعه كنم ؟
جواب : بايد ابتدا به يگان خدمتي مراجعه کرده تا به وضعیت فرار شما رسیدگی شود وبعد باارائه گواهي اشتغال به خدمت به وظیفه عمومی به درخواست شما رسيدگي می شود.

27-پدر من داراي 45 ماه سابقه جبهه و 15 درصد جانبازي مي باشد برادرم معاف شده است آيا من مي توانم باجمع باقيمانده جبهه و جانبازي پدرمعافيت بگيرم ؟
جواب: بله در صورتی که جمع باقیمانده جبهه و جانبازی پدر به 30 ماه برسد می توانید از معافیت بهره مند شوید.

28-آيا برادرزاده جانباز 25 درصد فاقد فرزند ذکور و برادر ،می تواند از معافيت استفاده نماید ؟
جواب : خير درصورت فقدان فرزندو برادر ، برادرزاده نمي تواند از اين معافيت بهره مند گردد.

29-بنده خواهرم جانباز 30٪ است متاهل مي باشد ولي فرزندي ندارد من مي توانم از معافيت استفاده كنم ؟
جواب : اگر خواهر فاقد فرزند باشد شما مي توانيد از معافيت بهره مند گرديد .

30-من آزاده اي داراي 24 ماه اسارت بوده و فاقد فرزند پسر هستم آيا برادر من مي تواند از اين معافيت بهره مند گردد ؟
جواب : بله آزادگاني كه داراي حداقل 24 ماه اسارت بوده و فاقد فرزند پسر باشند مي توانند تنها يكي از برادران خود را از خدمت دوره ضرورت معاف نمايند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سوالات متداول معافیت مددجویان

سوالات متداول معافیت مددجویان

سوالات متداول معافیت ماده 44مكرر قانون خدمت وظيفه عمومي

1. براي معافيت همسر معلول ،آيا غيبت و فرار مانع رسيدگي مي باشد ؟
جواب : بله در معافیت همسر معلول غیبت مانع بهره مندی مشمول از معافیت خواهد بود .

2. من دوبرادر بالاي 18 سال دارم كه خدمت كرده اند پدرم هم فوت كرده است و مادرم تحت پوشش كميته امداد است آيا معافيت شامل حال من مي شود يا خير ؟
جواب : در صورتی که قبلا برادر دیگر از معافیت کفالت مادر استفاده نکرده باشد می توانید از معافیت مادر تحت پوشش و فاقد همسر با وجود برادران دیگر هم بهره مندشوید.

3. آيا درحين تحصيل مي توان براي معافيت مادر تحت پوشش بهزيستي يا كميته امداد اقدام كرد ؟
جواب : بله رسیدگی به معافیت مدد جویان حین تحصیل مانعی ندارد.

4. آيا غيبت یا فرار مانع رسيدگي به معافيت مادر تحت پوشش كميته امداد يا بهزيستي مي شود ؟
جواب : بله ، درمعافيت مادر تحت پوشش كميته امداد غيبت مشمول مانع بهره مندي وي از معافيت خواهد بود .

5. من تنها پسرخانواده هستم براي معافيت سه خواهر تحت پوشش كميته امداد اگر پدر درقيدحیات باشد مانعي ندارد ؟
جواب : در صورتی که پدر در قید حیات باشد وضعیت جسمانی وی ملاک رسیدگی نبوده و صرفا تحت پوشش بودن پدر یا مادر مشمول در کمیته امداد یا بهزیستی شرط اصلی رسیدگی می باشد.

6. آيا غيبت و فرار مانع استفاده از معافيت سه خواهری مي باشد ؟
جواب : بله غيبت و فرار از خدمت مانع رسیدگی میباشد

7. مطلقه يا متاهل بودن خواهر براي معافيت 3خواهري مانعي ندارد ؟
جواب : خیر تاهل یا مطلقه بودن خواهران مانع معافیت مشمول نمی باشد.

8. در معافيت 3 خواهري آيا برادر ناتني مي تواند از اين معافيت بهره مند گردد ؟
جواب : استفاده برادر ناتني از اين معافيت در صورتي كه خواهران از طريق پدر يا مادر با مشمول داراي رابطه نسبي باشد بلامانع است . ( بايد از پدر و يا از مادر يكي باشد ) .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سئوالات متداول خروج از کشور

سئوالات متداول خروج از کشور

سوالات متداول خروج از كشور
1- خروج از كشور تاچه سني نياز به مجوز از سازمان وظيفه عمومي ندارد؟
قبل از سن مشموليت با عنايت به اينكه سن مشموليت از ابتداي ماه 18 سالگي تمام مي باشد ،لذا خروج اشخاص قبل از سن مشموليت نياز به اخذ مجوز ندارد.
مثال : متولد 4/5/73 از تاريخ 1/5/91 به عنوان مشمول محسوب مي شود وخروج وي تا 1/5/91 نياز به مجوز سازمان وظيفه عمومي ندارد.

2- دانش آموزان و دانشجويان خارج از كشور در صورت فراغت ، اخراج ويا ترك تحصيل تا چه مدت مي بايست خود را به وظيفه عمومي معرفي نمايند؟
اينگونه مشمولان حداكثر 1 سال از تاريخ وقوع فراغت ، اخراج يا ترك تحصيل فرصت معرفي خود به وظيفه عمومي را خواهند داشت

3- آيا مشمولي كه داراي معافيت تحصيلي دانش آموزي يا دانشجويي خارج از كشور است مي تواند به دفعات متعدد به كشور مسافرت نمايد؟
هيچگونه محدوديتي ازسوي وظيفه عمومي دراين زمينه وجود نداردومقررشدوزارتخانه هاي مربوط مجوزهاي ترددسالانه براي اينگونه مشمولان صادر كنند .

4 - سنوات تحصيل دانشجويان در خارج از كشور چگونه مي باشد؟
سنوات تحصيل دردانشگاه هاي خارج از كشور همانند دانشگاه هاي داخل كشور مي باشد وفرقي باهم ندارند.

5ـ آيا دانشجويان انصرافي در خارج از كشور حق تحصيل مجدد را دارند؟
به شرط اينكه 1سال ازتاريخ انصراف آنان سپري نشده باشد واين حق رافقط1باردرطول تحصيل براي دانشگاه هاي داخل وخارج از كشورخواهند داشت.

6- انواع سفرهايي كه مورد استفاده مشمولان مي باشد كدام است؟
سفرهاي علمي – سفرهاي غير علمي – سفرهاي نيمه علمي – سفرهاي مطالعاتي – سفرهاي زيارتي– دوره هاي مشترك

7- ميزان وثيقه سفر هاي مورد استفاده مشمولان چقدر مي باشد؟
سفرهاي علمي : 5 ميليون تومان
سفرهاي غير علمي: 15 ميليون تومان
سفرهاي نيمه علمي :8ميليون تومان
سفرهاي مطالعاتي : 5 ميليون تومان
سفرهاي زيارتي عراق وعربستان : 20میلیون ریال وجه نقد

8- شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور کدام است؟
الف : مشمول فاقد غيبت باشد.
ب : وضعيت تحصيلي مشخصي داشته باشد(دانش آموز- دانشجو – طلبه فارغ التحصيل(
پ : وثيقه مورد نياز را به سازمان وظيفه عمومي پرداخته باشند.
ت : گواهي اشتغال به تحصيل يادرخواست مجوز خروج از كشور را ارايه نمايند.
ث :مهلت معرفي مشمولان فارغ التحصيل به پايان نرسيده باشد يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.

9- مدت اعطايي جهت سفرهاي مطالعاتي حداكثر چه بازده زماني را در بر ميگيرد؟
براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد 6 ماه ودانشجويان مقطع دكتري 1 سال مي باشد.

10- صدور مجوز خروج از كشوربراي سربازان وظيفه چگونه است ؟
صدور مجوز خروج از كشور براي سربازان از سوي وظيفه عمومي ممنوع مي باشد وامور مربوط به خروج از كشور آنان از سوي يگان خدمتي قابل پيگيري وانجام است.

11- آيا صدور مجوز خروج براي دانشجويان از سوي وظيفه عمومي محدوديت دارد؟
​خير صدور مجوز خروج در هر ترم تحصيلي از نظر وظيفه عمومي هيچ محدوديتي ندارد.

12- دربازگشت از سفر و استرداد وديعه ،آيا حضور مشمول در وظيفه عمومي الزامي است؟
درحال حاضر بله – صرفا باحضور مشمول ورويت گذرنامه وي وديعه استرداد مي گردد.

13- دربازگشت از سفر هاي خارج از كشور با مشمولاني كه به موقع به كشور وارد شده ليكن با تاخير خود را به وظيفه عمومي معرفي نموده اند چگونه رفتار خواهد شد؟
از شش ماه تا يكسال از خروج مجدد ايشان جلوگيري خواهد شد .

14- با مشمولي كه با صدور مجوز به خارج از كشور سفر نموده ودر موعد مقرر به كشور بازنگشته است چگونه رفتار خواهد شد؟
وديعه وي به نفع دولت ضبط خواهد شد ودرصورت ورود به غيبت همانند ساير غايبين با آنان رفتار مي شود.

15- فرآيند رسيدگي به درخواست خروج از كشور مشمول چيست؟
الف : ارائه اشتغال به تحصيل (دانشجويي و دانش آموزي ) به همراه وثيقه سفر مربوطه به وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه يا سكونت مشمول .
ب : صدور وارسال مجوز خروج از كشور توسط سامانه وظيفه عمومي به پليس گذرنامه ناجا.
پ : صدور گذرنامه يا تمديد آن توسط گذرنامه ناجا.

16- آیا خروج از کشور دانشجویان در سنوات ارفاقی امکان پذیر می باشد؟
بله صدور مجوز خروج از کشور برای دانشجویانی که با موافقت کمسیون موارد خاص دانشگاه و وظیفه عمومی در حال تحصیل در سنوات ارفاقی می باشند بلامانع می باشد.

17- در چه مقطع تحصیلی می توانیم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مجوز بگیریم؟
صدور مجوز خروج به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور صرفا برای فارغ التحصیلان لیسانس و بالاتر و با سپردن وثیقه لازم امکان پذیر می باشد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معافيت تحصيلي

معافيت تحصيلي

1- از چه تاريخي مشمولان وارد سن مشموليت مي شوند؟
جواب : تمام افراد ذكور ايراني كه به سن 18 سالگي تمام مي رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد 19 سالگی می شوند مشمول قانون وظيفه عمومي مي گردند .وتاشش ماه فرصت دارند خودرابه سازمان معرفي نمايند.

2- حداكثر زمان معرفي مشمولاني كه قبل از سن مشموليت فارغ التحصيل ، ترك تحصيل يا اخراج مي شوند چه مدت مي باشد؟
جواب : حداكثر مدت معرفي ايشان 6 ماه پس از رسيدن به 18 سالگي تمام است .
مثال: دانش آموز متولد 18/2/73 كه قبل از 1/2/91 فارغ التحصيل ، انصراف ، ترك تحصيل يا اخراج از تحصيل شده باشد حد اكثر تا 18/8/91 فرصت معرفي خود را دارد.

3- حداكثر زمان معرفي مشمولاني كه پس از سن مشموليت ، فارغ التحصيل، انصراف، ترك تحصيل يا اخراج مي شوند چه مدت مي باشد؟
جواب : از تاريخ فراغت ، اخراج يا ترك تحصيل يكسال فرصت دارند تا خود را معرفي نمايند.
مثال: دانش آموز متولد 18/2/73 كه در تيرماه 1391 فارغ التحصيل، انصراف ، ترك تحصيل ويااخراجي محسوب شوند تاپايان تير ماه 92 مهلت معرفي خواهد داشت.
از تاريخ فراغت ، اخراج يا ترك تحصيل يكسال فرصت دارند تا خود را معرفي نمايند.
(جهت ایجاد تسهیلات برای این قبیل مشمولان ، برای شرکت در آزمون دانشگاهها ،تا 31/6/سال بعد از فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارند.)

4- دانش آموزاني كه از مهر91 در پايه اول مقطع متوسطه یا پایین تر شروع به تحصيل نموده اند تا چه زماني مجاز به تحصيل خواهند بود؟
جواب : اينگونه مشمولان حداكثر تاپايان 20 سالگي مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصيل دهند ، رشته هاي تحصيلي تاثيري در اين مدت زمان نخواهند داشت.

5- دانش آموزي كه از مهر 91 در پایه دوم یا بالاتر شروع به تحصیل نموده اند تا چه زمانی مجاز به تحصیل خواهند بود؟
جواب : چنانچه در رشته ي كاردانش يا فني حرفه اي به تحصيل اشتغال دارند حداكثر تا پايان 22سالگي ورشته هاي مختلف پيش دانشگاهي حداكثر تا 24 سالگي مجاز به تحصيل خواهند بود.

6- آيا دانش آموزاني كه درورود به سن مشموليت در مقطع راهنمايي به تحصيل اشتغال دارند حق ادامه تحصيل خواهند داشت ؟
جواب : بله درصورت پيوستگي تحصيلي حداكثر تاپايان 20 سالگي ميتوانند تحصيل نمايند.

7- آيا دانش آموزان درمهلت يكساله معرفي پس از فراغت ،اخراج، انصراف يا ترك تحصيل مي توانند ادامه تحصيل دهند؟
جواب : اينگونه مشمولان مي توانند بدون صدور معافيت تاپايان مهلت يكساله وپس از معرفي تاموعد اعزام خود ادامه تحصيل بدهند
مثال : دانش آموزمتولد 15/8/70 كه در مهر 91 درپايه دوم كاردانش شروع به تحصيل نمايد مي تواند خود را به وظيفه عمومي معرفي نمايد چنانچه مشمول مذكور تا 15/8/92 فارغ التحصيل نشده مي تواند بدون صدور معافيت تحصيلي حداكثر تا15/8/93به تحصيل ادامه دهد وپس از اين تاريخ 15/8/93 درصورت عدم معرفي وارد غيبت خواهد شد.

8 - آيا به مشمولاني كه به صورت داوطلب آزاد تحصيل مي كنند معافيت تحصيلي تعلق مي گيرد؟
جواب : خير اينگونه مشمولان حق استفاده از معافيت تحصيلي را نخواهند داشت وشروع به تحصيل داوطلب آزاد به عنوان انصراف از تحصيل تلقي مي گردد.

9- متولدين سه ماه اول سال 71 در سال هاي قبل كه در خرداد ماه سال 90 فارغ التحصيل شده اند تاچه زمان مهلت معرفي خود به وظيفه عمومي را داشته اند ؟
جواب :دانش آموزان تا18/8/90 (قبل از اجراي قانون جديد وظيفه عمومي )فرصت معرفي داشته اند درصورت عدم معرفي از تاريخ 19/8/90 واردغيبت شده اند .

-10 متولدين سه ماهه دوم سال 71 در سال قبل كه درخرداد ماه سال 90 فارغ التحصيل شده اند تا چه زمان فرجه معرفي خود به وظيفه عمومي را دارند؟
جواب : اينگونه دانش آموزان با توجه به اينكه فرصت معرفي ايشان 18/9/90 بود ( بعد از اجراي قانون جديد وظيفه عمومي) فلذا از يك سال مهلت تعيين در قانون جديد برخوردار بوده وتا خرداد 91 مهلت معرفي خواهند داشت.

11- با عنايت به اجراي قانون جديد وظيفه عمومي ، موضوع تمديد مهلت اعزام متولد نيمه دوم سال چگونه خواهد بود؟
جواب : با اجراي قانون جديد موضوع تمديد مهلت اعزام اينگونه مشمولان منتفي مي باشد .

12- موعدمعرفي دانش آموزاني كه قبل از 22/4/90 از تحصيل انصراف داده ، ترك تحصيل كرده يا اخراج شده اند چگونه است؟
جواب :اينگونه مشمولان چنانچه حد اكثر ظرف مدت 4 ماه از تاريخ وقوع خود را معرفي نكرده باشند غايب محسوب مي شوند ومي بايست
سريعا خود را به وظيفه عمومي معرفي نمايد.
مثال: دانش آموزي كه در تاريخ 1/3/90 ترك تحصيل يا اخراج شده باشد ، با لحاظ مهلت 4 ماهه حداكثر تا1/7/90 مهلت معرفي داشته فلذا ازآن تاريخ وارد غيبت گرديده ومي بايست سريع خود سريعا خود را به به وظيفه عمومي معرفي نمايند.

13- موعد معرفي دانش آموزان انصرافي ، ترك تحصیل ويا اخراجي كه آخرين موعد معرفي ايشان به لحاظ مهلت 4 ماهه بعداز تاريخ 22/8/90(تاريخ اجراي قانون جديد وظيفه عمومي) بوده چه زماني مي باشد؟
جواب :اينگونه دانش آموزان از تاريخ وقوع انصراف ، ترك تحصيل و يا اخراج يك سال مهلت معرفي خواهند داشت.
مثال: مشمول متولد 15/06/71 كه در تاريخ 22/6/90 از تحصيل انصراف داده است باتوجه به -مهلت 4 ماهه قانون قديم وظيفه عمومي تا 22/10/90 فرجه معرفي داشته كه اين تاريخ بعداز تاريخ اجراي قانون جديد وظيفه عمومي بوده ، فلذا مشمول تا22/6/91 مهلت معرفي خواهد داشت.

14- مشمولان فارغ التحصيل دانشگاه ها از چه تاريخ مي توانند از مهلت 1 ساله پس از فراغت خود استفاده نمايند؟
جواب :مشمولاني كه از تاريخ 22/2/90 به بعد در مقاطع تحصيلي در دانشگاه فارغ التحصيل شده اند حق استفاده از مهلت 1 ساله را خواهند داشت.

15- مشمولان اخراجي،انصرافي،ترك تحصيل ازچه تاريخ درشمول استفاده ازمهلت1ساله پس ازتاريخ وقوع انصراف،ترك تحصيل،اخراج قرار مي گيرند؟
جواب :مشمولاني كه از تاريخ 22/4/90 به بعد از تحصيل در مقاطع دانشگاهي انصراف، ترك تحصيل و يا اخراج شده باشند .

16- آيا دانشجويان انصرافي حق تحصيل مجدد را دارند؟
جواب :بلي . مشمولان در طي مدت تحصيل از ديپلم تا دكتري صرفا 1 بار مي توانند از تحصيل انصراف و مجددا با پذيرفته شدن در دانشگاه به شرط : 1- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (قبل از اعزام به خدمت). 2- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد .3-انصراف از تحصیل در مقطع ، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد .(مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد)4- مقطع جدید ،تکراری نباشد.(یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد.)

17- مشمولان فارغ التحصيل از مقطع متوسطه تا چه زمان مي توانند در دانشگاه پذيرفته وثبت نام نمايند؟
جواب :چنانچه حداكثر ظرف مدت يكسال از زمان فارغ التحصيل شدن درمقطع ديپلم ياپيش دانشگاهي دردانشگاه پذيرفته شوندمجازبه تحصيل خواهند بود
ودر صورت سپري شدن بيش از يكسال حق تحصيل نخواهند داشت(قبل از اعزام به خدمت ) منظور از پذيرفته شدن دردانشگاه قبولي قطعي يا ثبت نام در دانشگاه مي باشد ،لیکن بعد از اعزام به خدمت ، سپری شدن بیش از یکسال از تاریخ فراغت مقطع متوسطه مانع نخواهد بود و فقط نداشتن غیبت اولیه و پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر ملاک می باشد .
بديهي است زمان اعلام قبولی در آزمون هاي سراسري به منزله پذيرش تلقي خواهد شدو در مورد پذیرش بدون آزمون در دانشگاه ، زمان ثبت نام به منزله تاریخ پذیرش است .
مثال: فارغ التحصيل1/4/91درمقطع متوسطه كه حداكثرتا 1/4/92 قبولي قطعي ياثبت نام دردانشگاه داشته باشند مي توانند ادامه تحصيل بدهند.

18- فارغ التحصيلان مقطع متوسطه درخردادسال90شرط ثبت نام ياقبولي دردانشگاه آياحق ادامه تحصيل از مهر 91 را دارند؟
جواب : بله. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان خرداد (پس از ورود به سن مشمولیت ) به منزله فارغ التحصیلان شهریور تلقی می گردندتا پایان شهریور سال بعد مهلت معرفی دارند .

19- آيابه دوره هاي فراگيرپيام نور،دوره هاي بين الملل دردانشگاه وپودماني وسايرمقاطع تحصيلي بدون آزمون معافيت تحصيلي تعلق مي گيرد؟
جواب : بلي درصورت تصويب شوراي گسترش آموزش عالي امكان جذب بدون آزمون واحد آموزشي ، تحصيل اينگونه افراد منعي نخواهد داشت.(به دوره دانشپذیری در دانشگاه پیام نور ، معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد و صرفا از زمان قبولی قطعی و دانشجویی وضعیت مشمول بررسی و در صورت داشتن شرایط معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.)

20- آياسربازان وظيفه اي كه به خدمت اشتغال خدمت دارندجهت تحصيل دردانشگاه هااز خدمت ترخيص ميشوند؟
جواب : درصورت قبولي اينگونه سربازان درمقطع كارشناسي وبالاترترخيص ازخدمت صورت ميگيرد وترخيص براي ادامه تحصيل درمقاطع كارداني مجاز نمي باشد.

21- دانشجوياني كه با انصراف ازتحصيل ،به عنوان دارندگان مدرك معادل درمقطع پايين شناخته مي شوند آيا مجاز به تحصيل در مقاطع بالاتر مي باشند؟
جواب :خير اينگونه مشمولان تا پايان خدمت دوره ضرورت حق ادامه تحصيل نخواهند داشت .

22- آیا دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل هستند؟
جواب :خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

23- سقف سنوات هاي مجاز تحصيلي در مقاطع مختلف دانشگاهي ، به چه ميزان مي باشد؟
جواب : برابر تبصره (1) ماده (33) قانون خدمت وظيفه عمومي ، حداكثر معافيت تحصيلي براي دانش آموزان تا سن بيست سال تمام ودر هر يك از مقاطع تحصيلي كارداني دو و نيم سال، كارشناسي ناپيوسته وكارشناسي ارشد ناپيوسته سه سال، كارشناسي پيوسته پنج سال وكارشناسي ارشد پيوسته شش سال، دكتراي پيوسته هشت سال و دكتراي تخصصي شش سال است.

24- چه كساني ميتوانند از معافيت تحصيلي دانش آموزي در خارج از كشور استفاده نمايند؟
جواب : فرزندان ايرانيان مقيم خارج از كشور،چنانچه هنگام ورود به سن مشموليت (ماه تولد 18 سال تمام) درمدارس ايراني يا مدارس خارجي مورد تاييد وزارت آموزش وپرورش مشغول به تحصيل در مقطع متوسطه باشند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

25 -آيا تحصيل در دوره هاي زبان در خارج از كشور براي ورود به دانشگاه درشمول معافيت تحصيلي قرار مي گيرند؟
جواب : خير به اين دوره ها معافيت تحصيلي تعلق نمي گيرد.

26- آيا مشمولاني كه در داخل كشور در مقطع متوسطه فارغ التحصيل مي شوند، حق تحصيل در خارج از كشور را دارند؟
جواب : خير آنها به عنوان مقيم خارج از كشور محسوب نشده ومجاز به تحصيل در دانشگاه هاي خارج از كشور نمي باشند.

27- چه مشمولاني مي توانند بدون آنكه مقيم كشورهاي خارجي باشند دردانشگاه هاي خارج از كشور تحصيل نموده و از معافيت تحصيلي دانش جويان خارج از كشور بهره مند شوند؟
جواب : مشمولاني كه در مقاطع كارشناسي يا بالاتر در دانشگاه هاي داخل كشور فارغ التحصيل شده باشند به شرط عدم ورود به غيبت وسپري نشدن بيش از يكسال از تاريخ فراغت از تحصيل با سپردن تضمين لازم مي توانند از اين معافيت استفاده نمايند.(ودیعه لازم فعلا 15 میلیون تومان وجه نقد می باشد.)

28- آیا مرخصی تحصیلی جزء سنوات مجاز تحصیلی محسوب می گردد ؟
جواب :بله دانشگاه ها باید از درج عبارت مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانشجویان مشمول خودداری نمایند.

29- آیا مشمول غیر غایبی که بعد از مدت یکسال فرصت تعیین شده دانشگاه قبول شود می تواند از معافیت تحصیلی برخوردار شود؟
جواب :مشمولانی که به دلایل قانونی (معافیت موقت و ... )تاریخ اعزام خود را به تعویق می اندازندچنانچه مدت تعویق آنان از مدت یکسال فرصت تعیین شده در قانون بیشتر گردد، در صورتی که در حین فرصت معرفی تعویق شده (معافیت موقت و ...) در دانشگاه قبول شوند ادامه تحصیل و بهره مندی آنان از معافیت تحصیلی بلامانع خواهد بود .

30- آیا تحصیل همزمان با خدمت امکان پذیر می باشد؟
جواب :خیر حتی در صورت تایید دانشگاه برای این دسته از دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نمی گردد.

31- طلاب حوزه های علمیه پس از انصراف یا اخراج از حوزه علمیه در چه صورت مجاز به ادامه تحصیل می باشند؟
جواب :طلاب حوزه های علمیه در صورت اخراج و یا انصراف از تحصیل تا پایان خدمت و یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سوالات متداول تعویض کارت

سوالات متداول تعویض کارت

1. براي تعويض كارت معافيت به هوشمند از چه طريقي بايد اقدام كرد ؟
جواب : متقاضي درخواست تعويض كارت با مراجعه به نزديكترين دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي نسبت به تكميل و ارائه مدارك اقدام مي نمايد.

2. چه كساني براي تعويض كارتهاي قديمي پايان خدمت با كارت هوشمند بايد مراجعه نمايند ؟
جواب : كليه افراديكه خدمت دوره ضرورت آنان از سال 60به بعد در هر يك از نيروهاي مسلح (سپاه ، ناجا، ارتش ،وزارت دفاع) به پايان رسيده و داراي كارت پايان خدمت قديمي مي باشند .

3. براي تعويض كارت پايان خدمت به هوشمند از چه طريقي بايد اقدام كرد ؟
جواب : براي ارائه درخواست تعويض كارت پايان خدمت قديمي خود با كارت هوشمند به دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي(پليس +10) مراجعه نمايند.

4. دارندگان كارتهاي پايان خدمت تا كي مهلت دارند نسبت به تعويض كارت خود اقدام نمايند ؟
جواب : تا آخرخردادماه سال(94)مهلت دارند تا نسبت به تعويض كارت خود اقدام كنند و بعد از آن كارتهاي قديمي فاقد اعتبار خواهد بود.

5. متقاضي خارج از كشور براي تعويض كارت معافيت و پايان خدمت به هوشمند از چه طريقي بايد اقدام كند ؟
جواب : متقاضي درخواست تعويض كارت با مراجعه به سفارت و يا نمايندگي جمهوري اسلامي دركشور محل اقامت نسبت به تكميل و ارائه مدارك اقدام مي نمايد.
 
بالا