سؤال در مورد حجاب و ربا در قرآن

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
امیدوارم تاپیک رو در جای مناسب زده باشم.

در قرآن 8 آیه در مورد ربا و 2 آیه در مورد حجاب سر (کلاً 3 آیه در مورد حجاب) مستقیماً آورده شده. حتی اگر تعداد آیات رو هم نشونه‌ی میزان اهمیت یک موضوع قرار ندیم، حکمی که در مورد ربا داده شده سنگین‌تر از حجاب هست.

ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است (احزاب 59)

و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‌اش را فرمان برید خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما اهل خانه (ی رسول الله) پاک کند. و شما را پاک و پاکیزه گرداند (احزاب 33)

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید (نور 31)

حالا با اینکه برخی از علمای شیعی این آیات رو صرفاً در مورد زنان پیامبر وارد دونسته‌اند کاری ندارم.
اما از بین 8 آیه‌ی پیرامون ربا، یکی رو میارم:

اگر دست از رباخواری نکشید، بدانید که با خدا و رسول او به جنگ برخاسته اید و اگر توبه کنید، اصل سرمایه از آن شماست. در این صورت نه ستم کرده اید و نه ستم شده اید (بقره 279)

در آیات مربوط به حجاب، حتی اگر فرض کنیم حُرمتی هم برای عدم حجاب قائل شده باشه (که از صورت آیه چنین چیزی برداشت نمیشه ولی خب فرض میکنیم بی‌حجابی حرام هست)، به اندازه‌ی دشمنی با خدا و پیغمبرش نیست. در واقع ربا هم رده با کفر و بدتر از اون دونسته شده (چون لزوماً هر کافری بر روی خدا و پیغمبرش شمشیر نمیکشه).

با فرضیات بالا و استدلال‌هایی که برای خودتون دارید، به نظرتون قُبح کدوم بیشتر هست؟ بی‌حجابی یا ربا؟ ضمناً نمیخوام بگم اگه مثلاً ربا "حرام‌تر" هست، پس بی‌خیال بی‌حجابی بشیم، خیر.
 

Pure Liveliness

عضو جدید
جالبه، اخیراََ به این موضوع ها فکر میکنم.
بی حجابی و نداشتن پوشش کامل یعنی پوشوندن کامل سر و … لزوماََ باعث آلوده شدن روح خود آدم یا افراد دیگه نمیشه، یعنی فقط از یه لحاظ مورد داره و اگه مثلاََ فرض کنیم توی یه محیطی دیدن یه فرد بی حجاب حالا با هر پوششی هیچ تاثیری روی افراد نمیذاره نظر شخصی من اینه که اصلاََ مشکلی نداره. (که خب معمولاََ این طور نیست. )
اما ربا که کلاََ فعل حرامه و خودش شره. در کل منظورم اینه که بی حجابی ممکن هست بتونه باعث شر بشه اما ذاتاََ شر نیست. یعنی لااقل می تونه توی مواردی هیچ اثر منفی ای نداشته باشه. البته خب ممکنه فرد حجاب کامل هم داشته باشه منتها بهش نگاه بد بشه که خب این دیگه بحثش فرق داره. و این مورد هم که وظیفه ی طرفین چی هست هم همین طور.
این در حد سواد اندک ما و یه نظر شخصی بود. :gol:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
simiar آیا می دانید حجاب در چه جایی از قرآن آمده است؟!! قرآن كريم 2

Similar threads

بالا