گرايش زيست دريا به بررسي و مطالعه خواص محيط آبي، بيولوژي آبزيان و فعاليت هاي آبزي پروري مي پردازد. يعني برخلاف دو گرايش علوم جانوري و علوم گياهي كه در آنها بيشتر موجودات خشكي زي مطالعه مي شوند اين گرايش جانوران و گياهان آبزي را بررسي و مطالعه مي كند.
گرايش زيست دريا علاوه بر بررسي فيزيولوژي آبزيان به مطالعه اكولوژي دريا يعني بررسي آلودگي آب دريا و تاثير آن بر محيط دريا مي پردازد.
ماهيت:
"دنياي زير آبها دنياي بسيار اعجاب آور و شگفت انگيزي است. دنيايي كه در آن بزرگترين جانور كره زمين يعني نهنگ زندگي مي كند. موجودي كه گاه تا 15 تن وزن و 27 متر طول دارد. همچنين خطرناكترين، باهوشترين، زيباترين و بي آزارترين جانوران كره زمين در همين محيط پررمز و راز حضور دارند."
گرايش هاي مقطع ليسانس:
اين گرايش، خود يكي از 5 گرايش رشته زيست شناسي است.
آينده شغلي، بازار كار، درآمد:
"اگر دانشجوي زيست دريا بخواهد شغلي در ارتباط با رشته تحصيلش پيدا كند، بايد توجه داشته باشد كه فرصت هاي شغلي اين گرايش بيشتر در نواحي ساحلي كشور مثل استان گيلان، مازندران و خليج فارس وجود دارد.
علي رغم اين كه مراكز پزشكي معتقدند مصرف آبزيان نسبت به ساير مواد پروتئيني از مزيت هاي فراواني برخوردار است و حتي آن را "غذاي سلامتي" مي نامند، اما اين مواد در كشور ما مورد استقبال قرار نگرفته است. چرا كه از يك سو مردم به درستي مواد غذايي دريايي را نمي شناسند و از سوي ديگر اين دسته از مواد غذايي گران مي باشند.
در اين ميان فارغ التحصيلان گرايش زيست دريا با فعاليت در مراكز پرورش ماهي و همچنين تحقيق بر روي ارزش مواد غذايي دريايي و انتشار اين تحقيقات در رسانه هاي گروهي مي توانند نقش موثري در كاهش موانع فوق داشته باشند.
"با توجه به اين كه صنعت آبزي پروري و استفاده از منابع آبي در برنامه توسعه اقتصادي دولت جاي خاصي را به خود اختصاص داده است، اميد است كه كارشناسان زيست دريا بتوانند در زمينه هاي فوق مشغول به كار گردند."
وي همچنين در مورد تفاوت فرصت هاي شغلي اين رشته با مهندسي شيلات مي گويد:
"دانشجوي رشته شيلات تكنيك و فن تكثير و پرورش ماهي را آموزش مي بيند و در همين زمينه فعاليت مي كند. در حالي كه دانشجوي زيست دريا بيشتر به بررسي خصوصيات موجودات دريايي به عنوان يك موجود زنده و ويژگي هاي توليد مثل آنها مي پردازد و از سوي ديگر آبزي پروري تنها بخشي از مطالعات و در نتيجه فعاليت هاي يك دانشجوي زيست دريا است و دانشجوي اين گرايش در كل به مطالعه محيط آب و جانداران آن مي پردازد."
سارا سميعي دانشجوي زيست درياي دانشگاه شهيد بهشتي نيز در مورد فرصت هاي شغلي فارغ التحصيل اين گرايش مي گويد:
"علاوه بر كار در شيلات فارغ التحصيلان اين گرايش مي توانند در حفظ بعضي از گونه هاي آبزيان كه در حال انقراض هستند مثل ماهي ازون برون و يا ماهي سفيد كار بكنند و مهمتر از همه اين كه ما بايد به ياري كارشناسان زيست دريا يك اطلس دقيق در مورد گونه هاي آبزيان موجود در آبهاي كشورمان تهيه كنيم تا از گونه ها و در واقع منابع دريايي موجود در كشورمان باخبر شويم، كاري كه تاكنون انجام نگرفته است و به همين دليل ما حتي نمي دانيم كه در خليج فارس چند گونه آبزي وجود دارد. در حالي كه ايالت كوچكي مثل دبي تمام گونه هاي آبزي موجود در منطقه را مشخص نموده و نامگذاري كرده است.
ظرفيت پذيرش كل و گرايش مختلف:
طي سه سال تحصيلي 76 تا 78 بطور متوسط در هر سال 116 دانشجو در اين گرايش پذيرفته شده اند. ضمناً گرايش زيست دريا در ايران تا مقطع دكترا تدريس مي شود.
علاقمنديها: گرايش زيست دريا مثل ساير گرايشهاي زيست شناسي جزو علوم پايه محسوب مي شود و در واقع هدف اين گرايش تربيت كارشناسان و محققان زيست دريا است، افرادي كه بايد عاشق كشف حقايق پديده هاي طبيعي باشند. چون شايد بتوان در رشته هايي كه جنبه فني يا اجرايي دارند بدون عشق و علاقه بسيار موفق گرديد و حتي شغلي نيز در همان زمينه پيدا كرد اما يك محقق نمي تواند بدون عشق و علاقه اي وافر با دشواري هاي كارهاي تحقيقاتي دست و پنجه نرم كند و در نهايت موفق گردد.
آشنايي با بعضي از مهارت هاي جنبي مثل غواصي و عكاسي و فيلمبرداري در زير آب مي تواند موفقيت دانشجوي اين رشته بخصوص در سطوح كارشناسي ارشد و دكترا نفش موثري داشته باشد.
نكات تكميلي:
"با 17 واحد تخصصي نمي توان دانشجويان گرايش زيست دريا را با دنياي آب آشنا ساخت. چون هم جانوراني كه در اين محيط زندگي مي كنند، ويژگي هاي خاص خود را دارند و هم براي شناخت محيط آب بايد كتب تخصصي بيشتري را مطالعه كرد."
"البته ما در سطح ليسانس اطلاعات بسيار كمي در مورد دنياي زير آبها به دست مي آوريم. اما همين اطلاعات محدود مي تواند براي يك دانشجوي علاقه مند، راهگشا باشد و او را با نحوه مطالعه و تحقيق در زمينه اكولوژي دريا و بيولوژي آبزيان آشنا سازد."