زیره؛ قوی ‌ترین ضد نفخ گیاهی

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زیره، قوی‌ترین ضد نفخ گیاهی است، زیره به هضم غذا کمک می‌کند و تشنج و لرزش‌ها را از بین می‌برد.


خاصيت ضد عفوني كننده زيره سبز مي‌تواند در افزايش ايمني بدن موثر باشد، به همين دليل يك ماده غذايي مفيد براي درمان آنفلوانزا به حساب مي‌آيد.زیره گياهي علفي و چند ساله است، برگهاي بالايي نخي شكل و بدون دم برگ، گلها سفيد وكرم با آرايش چتري، بذرهای آن شبيه زيره سبز بوده ولي عطري قوي‌تر دارد.زمان برداشت مرحله اول از بدو تشکیل میوه شروع می‌شود ( از اوایل مرداد میوه‌ها می‌رسند) در این مرحله ساقه‌های گلدار جدا می‌شوند، در مرحله دوم صبح زود یا بعد از ظهر برداشت نهایی انجام می‌گیرد.

زیره در دو نوع سبز و سیاه موجود است که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند، اما تفاوت‌هایی دارد.دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره "کرمانی" و زیره "کوهی" و نوع سبز آن به نام "کراویه" معروف است.

زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.زیره دارای کالری است، ۱۰۰ گرم از آن ۳۷۰ کیلوکالری انرژی دارد.زیره سبز از ادویه‌های بسیار قدیمی و پرمصرف در صنایع غذایی بوده و به علت داشتن اسانس ملایم، گرم و خوش‌بو، به طور مستقیم در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود.

از زیره در تهیه نان‌های محلی و صنعتی نیز استفاده می‌کنند و همچنین آن را برای نگه‌داری انواع کنسروها و گوشت‌های قرمز و سفید به کار می‌برند.

زیره سبز قدرت مقابله با انواع آلودگی‌های باکتریایی و قارچی را نیز دارد و برای همین در صنایع غذایی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S i s i l سنبل‌الطیب، آرامبخش قوی طب سنتی ایران 0

Similar threads

بالا