زندگی در مریخ

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطلب زیر جنبه خبری داره ولی بنظرم چون موضوش جالب بود ترجیح دادم یه تاپیک مجزا واسش بزنم تا دوستان دیگه هم ازش استفاده کنن.

مدیرای محترم خودتون بعدا به بخش خبری خاک منتقلش کنین دیگه! مرسی:gol:
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
فونیکس با تجزیه خاک سطح مریخ یا سنگپوش مریخ ، نشان داد که مواد معدنی به وفور در خاک مریخ یافت می شوند و خاصیت اسیدی آن هم به اندازه ای نیست که مانع شکل گیری حیات در آن شود . این نتایج شگفت انگیز حاصل تحلیل های اولیه از یک بیلچه از عمق 2 سانتی متری خاک مریخ است که توسط ابزار MECA (Microscopy, Electrochemistry and Conductivity Analyzer )، انجام شده است . MECA یکی از ابزار های مهم نصب شده بر روی فونیکس است که به "wet lab" نیز معروف است . این ابزار اولین آزمایشگاه رطوبتی است که در خارج از زمین کار می کند .

نتایج بدست آمده از تحلیل های این آزمایشگاه ، به همراه یخ آب موجود در کنار فونیکس دانشمندان این پروژه را به حدی شگفت زده کرده است که از آن به عنوان پیروزی در یک بخت آزمایی بزرگ یاد می کنند .
نتایج بدست آمده دانشمندان را امیدوار کرده تا بتوانند به معمای امکان وجود حیات در مریخ پاسخ دهند . Michael Hecht یکی از سرپرستان این پروژه می گوید :"اطلاعات بدست آمده از آنالیز های MECA ، ما را در دریایی از داده های شیمیایی مربوط به مریخ غرق کرده است ".

سدیم ، پتاسیم ، کلر و منیزیم از عناصر هستند که وجودشان در خاک مریخ ثابت شده است . وجود این عناصر به تنهایی چیز مهمی نیست اما اینکه همه ی این مواد معدنی به صورت حل شده در آب ، در مریخ وجود دارند ، به این معنی است که شرایط برای شکل گیری حیات در مریخ مناسب است . در واقع شباهت های بسیاری میان حجم مواد معدنی ، درجه PH خاک و نمک میان خاک مریخ و آنچه اینجا در زمین یافت می شود ، وجود دارد .

Sam Kounaves از پژوهشگران این پروژه می گوید :" نمونه مریخ بسیار شبیه به نمونه خاک در قسمت خشک دره های جنوبگان زمین است ، مخصوصا خاصیت قلیایی و درجه PH خاک . در این قسمت به خصوص(جنوبگان) ، یک اینچ زیر سطح ، pH خاک بین هشت و نه است . و البته ترکیبی از نمک های سدیم ، پتاسیم ، کلر و منیزیم وجود دارد ".

اگر پرسش "آیا در مریخ حیات وجود دارد" را به اینگونه تغییر دهیم که "آیا مریخ می تواند میزبان حیات باشد" ، باید پاسخ داد که بله می تواند . هرچند که نیترات در خاک مریخ پیدا شده اما خاصیت قلیایی آن شبیه به زمین است . در Ph میان هشت و نه ، می توانیم باغ وحشی از باکتری ها و سبزیجات داشته باشیم . مارچوبه و شلغم از گیاهانی هستند که می توانند در چنین خاکی با این درجه قلیایی رشد کنند .


اکنون محققان بر این باورند که مریخ یک دنیای بیگانه نیست ، بلکه از بسیاری جهات ، از جمله خاصیت مواد معدنی ، بسیار شبیه به زمین است .
البته فونیکس هنوز اورگان های زیستی و مواد آلی در مریخ کشف نکرده است و این بدین معنی است که اگرچه خاک مریخ می تواند میزبان حیات باشد اما فعلا بر روی آن حیات وجود ندارد . البته بعید نیست که فونیکس با کندن سطح و رسیدن به عمق بیشتر ، پاسخ های واضح تری به سوالات پژوهشگران بدهد و اکتشافات باور نکردنی بوقوع بپیوندد .

منبع :

http://www.nasa.gov/mission_pages/phoenix/images/press/RAC_divot_image.html
http://www.parssky.com/news/?NewsID=2363&Cat=Ma
 
بالا