زندگی با حال وهوای معنوی

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
زندگی با حال وهوای معنوی

ناراحتی ها و افسردگی های ما معلول شرایط بد ما نیستند. معلول طرز فکر ما هستند. این جای خالی معنویت است که ما را آزار می دهد نه چیزهای دیگر


ناراحتی ها و افسردگی های ما معلول شرایط بد ما نیستند. معلول طرز فکر ما هستند. این جای خالی معنویت است که ما را آزار می دهد نه چیزهای دیگر و تا زمانی که چیزهای دیگر را برای رسیدن به احساس خوشبختی و آرامش ،کسب می کنیم فقط راه را برای خودمان دورتر می کنیم.
تلاش برای "به دست آوردن"، وقتی به لحظات ثمردهی نزدیک می شود لذتهای زودگذری را برای ما ایجاد می کند، تا اینکه به دست می آوریم و خیلی زود برایمان بی اهمیت می شود و دوباره برای تجربه این لذت، سرگرم کوشش برای به دست آوردن چیز دیگری می شویم و این، همه ی روش زندگی ما شده است.
اما بدون این کوششها و بسیج کردن تمام قوا برای به دست آوردن چیزهای بی ارزش هم می شود، لذت را تجربه کرد بلکه لذتهای خیلی عمیقتر و بالاتر را. مشکلات آزار دهنده را هم گاهی بدون حل کردن می شود تحمل کرد. فقط کافی است نگاهمان را عوض کنیم.
چرا رنجی که در باشگاه برای ورزش کردن تحمل می کنیم ما را غمگین و ناامید نمی کند اما اگر همین رنج را برای انجام کاری که زندگی، ما را به آن مجبور کرده است، تحمل کنیم بسیار افسرده و مایوس می شویم و احساس بدبختی می کنیم؟

تلاش برای "به دست آوردن"، وقتی به لحظات ثمردهی نزدیک می شود لذتهای زودگذری را برای ما ایجاد می کند، تا اینکه به دست می آوریم و خیلی زود برایمان بی اهمیت می شود و دوباره برای تجربه این لذت، سرگرم کوشش برای به دست آوردن چیز دیگری می شویم و این، همه ی روش زندگی ما شده است.​

به جای آنکه پوست صورتمان را بکشیم تا زیبا شویم، بهتر نیست به بی اهمیتی این زیبایی بیندیشیم؟ آیا این زیبایی را برای تغییر قضاوت دیگران در مورد چهره ی خودمان می خواهیم. این قضاوت چقدر ارزش دارد؟
گاهی کسانی را می بینیم که در مشکلات سختی مثل بیماری های لاعلاج و... دست و پنجه نرم می کنند اما بسیار باروحیه و قوی هستند و گاهی کسانی را می بینیم که هیچ مشکلی ندارند ولی بسیار ضعیف النفس و مایوسند. آیا جز تفاوت اندیشه هایشان، تفاوت دیگری هم با هم دارند؟ اندیشه ها را باید اصلاح کرد. برای اصلاح و زیبایی اندیشه باید سری به دنیای معنویت زد.
فکر نکنید دنیای معنویت چیزی برای شما ندارد. گاهی که از زندگی عرفای بزرگ چیزی می شنویم احساس می کنیم این چیزها با زندگی ما فرسنگها فاصله دارد، اما نباید این تلقی موجب دوری ما از دنیای معنویت شود. لازم نیست که به قله های عرفان نگاه کنیم. اگر از دامنه های این کوه نیز چیزی برگیریم زندگیمان زیبا خواهد شد. فقط کافی است گاهی برای چند لحظه توقف کنیم و به پاسخ سوالهای کلی تری بیندیشیم.
آیا براستی در آینده ای نه چندان دور به جهان دیگری که عالیتر و کاملتر از این جهان است، سفر نخواهیم کرد؟
آیا شتاب ایام به ما یادآوری نمی کند که ما مسافریم و به زودی از مرکب دنیا پیاده خواهیم شد؟
آیا واقعا به تمام چیزهایی که جمع آوری کرده ایم و به تمام چیزهایی که برای به دست آوردنشان تلاش می کنیم، احتیاج واقعی داریم؟
واقعا برای جلوگیری از مشکلاتی که در آینده ممکن است پیش رو داشته باشیم به ثروت احتیاج داریم یا به کسب قدرت روحی و معنوی؟
آیا روش بهتری برای زندگی کردن وجود ندارد و همه ی ما باید به همین روش معمول اکثریت، رفتار کنیم؟
داشتن حال و هوای معنوی، کیمیاترین دارو برای مداوای دردهای لاعلاج است. عزیزی می گفت چندین جمله ی ناب معنویت را در برگه ای نوشته ام هرگاه سختیهای زندگی حالم را دگرگون می کند آن برگه را می خوانم. مطالعه و تفکر در جملات آن، به طرزی حالم را تغییر می دهد. به راستی همه ی ما به این مطالعات و این حال و هوا احتیاج داریم.
عرفان، اگر جای خودش را در خانه ای باز کند، نه تنها مشکلات سخت را از نظر می اندازد و بی تاثیرشان می کند، بلکه از شروع رفتارهایی که مشکل سازند نیز جلوگیری می کند و این از بهترین دستاوردهای عرفان است​

معنویت درمانی


معنویت ، اگر جای خودش را در خانه ای باز کند، نه تنها مشکلات سخت را از نظر می اندازد و بی تاثیرشان می کند، بلکه از شروع رفتارهایی که مشکل سازند نیز جلوگیری می کند و این از بهترین دستاوردهای معنویت است.
قلبتان را در محاصره ی شعارهای معنوی قرار دهید قطعا بی تاثیر نخواهد بود. معنویت هم قلبتان را آرام می کند و هم از رفتار و اخلاقتان مراقبت می کند. این حال و هوای معنوی را بدون نگرانی از اندیشه های مخالف در خانواده تبلیغ کنید. حتی اگر خودتان خیلی با این چیزها مانوس نیستید باز هم از تاثیر اندیشه های معنوی بر فرزندانتان مایوس نباشید و این اندیشه ها را به افکارشان تزریق کنید. اگر فرزندتان بیمار شد روح او را با معنویت تقویت کنید تا رنج بیماریش کم شود. به او بگویید بیماریها در افزایش مقاومت انسانها و از بین رفتن تکبرهای بیجا چه تاثیرات نابی دارند. به او بگویید که وقتی بیمار است خداوند او را بی توجه به خطاهایش دوست دارد و نسبت به او از هر حالت دیگری مهربان تر است. حدیثهایی که شامل ثواب تحمل بیماریهاست را برای او بخوانید.
اگر همسرتان تحت فشار مشکلات اقتصادی یا شغلی قرار دارد، با یک گپ عارفانه حال او را عوض کنید. حال و هوای همسران معمولا خیلی زود به هم منتقل می شود و بر هم تاثیر می گذارد حتی اگر به ظاهر اینطور به نظر نرسد.
مشکلات ما معمولا دو دسته هستند، یک دسته شامل مشکلاتی طبیعی هستند که خود ما در ایجاد آنها تقصیری نداشته ایم. این مشکلات اگرچه آزار دهنده اند موجد عذاب وجدان و افسردگی های روحی روانی نمی شوند. اما دسته ی دوم مشکلاتی هستند که خود ما با ارتکاب اعمال ناشایست و بی خردانه باعث شده ایم. این مشکلات قوت بیشتری در از پا در آوردن ما دارند. حال اگر در یک خانواده ارزشهای معنوی و حال و هوای عرفانی وجود داشته باشد، شانس ایجاد مشکلات دسته ی دوم به حداقل می رسد و مشکلات دسته ی اول هم قابل تحمل ترند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا