زنجیره ارزش و بازاریابی صنایع غذایی

mohsen1123

عضو جدید
[h=1]زنجیره ارزش و بازاریابی صنایع غذایی[/h] value chain and food industry marketing
یکی از دغدغه‌های اساسی در بازاریابی مواد غذایی زنجیره ارزش است، فرآیندی که بوسیله آن طرف‌های مختلف مابین کشاورز و مصرف‌کننده به ارزش محصول می‌افزایند. در حالت حدی، کشاورز به ازاء هر 1 دلار قیمت نان در فروشگاه تنها پنج سنت دریافت می‌کند. قسمتی از هزینه افزوده شده ناشی از مواد افزوده شده است، اما عمده ارزش ناشی از فرآوری (همانند آسیاب کردن)، تولید، توزیع (حمل‌ونقل، عمده‌فروشی، و خرده‌فروشی) و برندسازی است. زنجیره ارزش فرصتی را در اختیار بسیاری از شرکت‌ها قرار می‌دهد تا به محصول ارزش افزوده بدهند. البته این خود قیمت‌های نهایی خرده‌فروشی مواد غذایی را بالا می‌برد. با این حال این ارزش افزوده عموماً از تقاضای مصرف‌کنندگانی ناشی می‌شود که حاضرند برای سهولت بیشتر مبلغ بالاتری بپردازند. برای مثال در سالیان اخیر شاهد افزایشی شدید در تقاضا برای غذاهای آماده بوده‌ایم – از سوپرمارکت‌ها یا از غذاهای آماده رستوران برای مصرف در منزل.
لازم به ذکر است که زنجیره ارزش بدین دلیل مورد نیاز و اقبال است که توالی مشارکت‌کنندگان در آن اجازه می‌دهد تا هر کسی در آنچه بهتر از بقیه است یا راحت‌تر است تخصص یابد و بهترین‌ها هر قسمت از کار را حسب تخصص خود انجام دهند. برای مثال کشاورزان بیشتر علاقه‌مند به خود وظایف کشاورزی هستند و ممکن است در سروکار داشتن با شرکت‌های فرآوری و تولیدکنندگان راحت نباشند. در این خصوص ممکن است کارگزاران و دلالان بهتر تخصص پیدا کنند. هزینه‌های یادگیری می‌تواند در میان کشاورزان مختلف شیوع یابد. در آن صورت کشاورز می‌تواند پرداختی بهتری از دلال دریافت کند و نیز زمانش را بر روی کشاورزی صرف نماید.
برای دلال و کارگزار نیز داشتن تعداد زیاد کشاورز به عنوان مشتری سودآور خواهد بود. بیشتر مزارع از حجم کافی برای راه‌‌اندازی عملیات آسیاب‌کاری برخوردار نیستند اما شرکت‌های بزرگ فرآوری می‌توانند با خدمت‌دهی به تعداد زیادی کشاورز، از مزیت صرفه‌جویی‌های مقیاس بهره‌مند گردند. تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند در برندسازی سرمایه‌گذاری نمایند، و توزیع‌کنندگان نیز می‌توانند کالاهای تامین‌کنندگان مختلف را با هم ترکیب نموده و بطور کارا و موثر توزیع و فروش داشته باشند.
اما یکی دیگر از عواملی که در بازاریابی مواد غذایی نقش مهم و حیاتی دارد محیط بازاریابی است که به صورت خلاصه به آن می پردازیم :

محیط بازاریابی مواد غذایی
بازار مواد غذایی تحت تاثیر تعداد زیادی نیروی متفاوت قرار دارد – همانند نیروهای جامعه‌شناختی (بچه کمتر به معنای تقاضای کمتر برای یک سری محصولات مشخص می‌باشد)، مقررات دولتی، شرایط تجارت بین‌الملل، علم و فناوری، آب‌و‌هوا و دیگر شرایط موثر بر شرایط برداشت، چرخه‌های اقتصادی و شرایط رقابتی
منبع : سایت صنایع غذایی وی فود
www.wefood.ir
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S فرا خوان مهندسی فروش و مدیریت بازاریابی سایر رشته های مهندسی 6

Similar threads

بالا