زنجبیل ، گیاهی برای چربی سوزی !

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا هیچ ماده غذایی طبیعی وجود دارد که بتواند سرعت متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن را افزایش دهد ؟ بله سعی کنید زنجبیل را در رژیم غذایی خود وارد کنید . این ماده گیاهی در بسیاری از کشورهای آسیایی بعنوان چاشنی و ادویه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران هم رایج است . ولی شاید آنچه بسیاری از بدنسازان ندانند این است که زنجبیل فواید بیشماری برای بدن دارد .

تحقیقات نشان داده این ماده که در طب سوزنی کشورهای شرقی شهرت خاصی دارد دارای خصوصیات متعددی است . زنجبیل بعنوان ضد التهاب شناخته می شود ، از بیماری های مرتبط با سوء هاضمه ممانعت می کند و برای درمان اسهال ، حالت تهوع و حتی درد دندان مورد استفاده بوده ، بعلاوه کاربرد در درمان بیماری های متعدد دیگر .
در این میان ، گزارش شده که زنجبیل بعنوان آنتی اکسیدان و ماده ترموژنیک هم عمل می کند . همین خاصیت ترموژنیک است که برای بدنسازان بیشترین اهمیت را دارد ، به این دلیل که مواد ترموژنیک از طریق سوزاندن کالری و چربی بیشتر ، دمای بدن را افزایش می دهند. زنجبیل در فرم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله به شکل خام ، ترشی ،خشک شده ، عصاره مایع ، و حتی شربت زنجبیل .
مطالعه ای نشان داد که خصوصیات ویژه ای که هم در زنجبیل تازه و هم خشک شده دیده می شود ( این تحقیق بر روی ترشی آن انجام نشده ) باعث می شود بافت عضلات از اکسیژن بیشتری استفاده کند ( که این در طول سوختن چربی توسط عضلات رایج است .همزمان زنجبیل باعث افزایش جریان خون در عضلات و تولید اسید لاکتیک می شود . تا این لحظه تحقیق مشخصی نشان نداده که فرمی از زنجبیل دارای خواص ترموژنیک قوی تری نسبت به انواع دیگر باشد . ولی به هر حال عصاره مایع زنجبیل دارای بالاترین مقدار مواد فعال موجود در آن است و البته گرانتر از فرم های دیگر .
زنجبیل طعم غذاهای شما را بهبود می دهد و چربی سوزی را تحریک می کند . اما اگر می خواهید خاصیت تقویت کنندگی زنجبیل بر سوخت وساز را باز هم افزایش دهید سعی کنید همزمان از سیر هم استفاده کنید .
این دو خواص یکدیگر را تقویت می کنند و گزارش شده که بر کاهش سطح چربی های خون هم موثر تر از زمانی هستند که به تنهایی مصرف می شوند به این منظور ۲۵۰میلی گرم عصاره استاندارد زنجبیل ( حاوی بین ۵ تا ۲۰ درصد جینجرول ) و ۴۰۰میلی گرم عصاره استاندارد سیر ( حاوی ۴ میلی گرم آلیسین ) دو یا سه مرتبه در روز مصرف کنید.منبع : مجله Muscle & Fitness
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از ۴۰۰۰ سال در پخت و پز غذا مصرف شده است. از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است، کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند.
ریشه این گیاه در درمان سرگیجه، تعریق، تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود. این گیاه همچنین گلودرد، سردردها، پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت و تب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.​
معرفی گیاهساقه های ریشه دار زنجبیل عبارت از دکمه ای به هم پیچیده، ضخیم و قهوه ای روشن است که می توانید از بازار محلی نیز آنرا تهیه کنید. از آنجا که زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقة ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی است که برحسب انفاق در زیرزمین رشد و نمو پیدا می کند. ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن نمو می کند. بالای سطح زمین ساقه های ۱۲ اینچی دارای برگهای طولانی، باریک، کج و معوج و سبز با گلهای سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.
ترکیبات گیاه
فرآورده های حاصله از زنجبیل از ریشه تازه یا خشک آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه میشود.​
اشکال موجودپس از قطع ساقة ریشه دار این گیاه، مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل “زینجیبرن”، “بنزابولن”، “جینجرول”، “شوقول” خاصیت ذاتی خود را از دست می دهند. شرکتهای دست اندرکار و فعال در زمینه فرآورده های گیاهی، زنجبیل را به صورت عصاره، تنتور، انواع کپسول یا روغن آن عرضه می کنند تا از زایل شدن این مواد شیمیایی جلوگیری شود. بنابراین فرآورده هایی را مصرف کیند که به وضوح در برچسب خودش میزان زنجبیل مورد مصرف شما را ذکر کرده باشد.
می توانید ریشه زنجبیل تازه را نیز بخرید، و با دکم کردن تکه های آن به اندازه نصب کف دست یا با نصف قاشق چیاخوری دکمه رنده شده، شسته شده و پوست دار در آب گرم یا با ریختن نیم لیتر آب جوش روی ۳۰ گرم ساقه ریشه دار، چای زنجبیل درست و مصرف کنید. برای اینکار بگذارید چای مورد نظر به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس روزانه دو لیوان از آنرا میل کنید. دیگر منبع مناسب تهیه زنجبیل همانا زنجبیل کریستال شده است. لیکن فریب لایه پوششی قندی آن را نخورید. چون زنجبیل کریستال شده مزة تندی دارد.
نحوه مصرفنحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی شما و آنچه شما را آزار می دهد، بستگی دارد. در کل، نباید روزانه بیشتر از دو تا چهار گرم زنجبیل مصرف کنید، چرا که علاوه بر میزان زنجبیلی که مصرف می کنید ممکن است مقداری از این ماده را نیز ازطریق برنامه غذایی (یعنی از موادی نظیر آبجو زنجبیل، نان شیرینی زنجبیل دار، نان زنجبیل دار یا مواد غذایی مخلوط و سرخ شده) جذب کنید.
اگر زنجبیل تازه مصرف می کنید، حتماً مقدار مصرفی را وزن کنید تا تقریباً دریابید که چه حدی از آن معادل ۲ تا ۴ گرم است.​
برای درمان، تهوع، گاز معده یا سوء هاضمه روزانه ۲ تا ۴ گرم ریشه تازه (معادل ۰/۲۵ تا ۱ گرم پودر ریشه) یا ۱/۵ تا ۳ میلی لیتر تنتور آنرا مصرف کنید.
برای پیشگیری از استفراغ، هر ۴ ساعت یک گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن یا روزانه سه بار دو عدد کپسول زنجبیل(یک گرم) مصرف کنید. البته می توانید یک تکه ۸ گرمی زنجبیل تازه را نیز بجوید.
برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلونزا، گلودرد، گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد، دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید. برای درمان درد ورم مفاصل از آب، عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه ۴ گرم مصرف کنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناک بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.​
نکات احتیاطیانجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریکا ریشه زنجبیل تازه را از نظر درجه بندی سلامتی و بی خطری در ردیف اول قرار داده است لذا زنجبیل گیاهی بی خطر و وسیع الطیف است. با این وجود میزان تجویزی آن باید رعایت شود. انجمن آمریکایی مذکور ریشه زنجبیل خشک را در مرتبة دوم سلامتی و بی خطری قرار داده است و توصیه می کند که از مصرف آن در طول بارداری اجتناب گردد.
برخی از زنان برای رهایی از علایم بیماری صبح دم از زنجبیل استفاده می کنند لیکن مصرف زنجبیل برای این هدف بحث انگیز است. برای رعایت اصول ایمنی و سلامتی هرگز نباید بیش از میزان معمولی آن مصرف گردد. زنجبیلی که به عنوان بخشی معمولی از برنامه غذایی فرد مصرف می شود بی خطر تلقی می شود.
اگر از سنگ صفرا رنج می برید، از مصرف زنجبیل بپرهیزید. هر چند که مصرف زنجبیل معمولاً فاقد عوارض جانبی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب گرمازدگی جزیی گردد.​
تداخل های احتمالیاگر داروهای تهیه شده از سیر یا داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین یا داروهای مربوط به درمان دیابت مصرف می کنید و می خواهید جهت پیشگیری از بیماری مسافرت، سرگیجه، میگرن، گرفتگیهای رحمی یا ورم مفاصل زنجبیل مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هر چند هیچ مطالعه ای تداخل این گیاه دارویی را با سایر داروها نشان نداده است، لیکن این خطر وجود دارد که زنجبیل اثرات برخی از این داروها را خنثی و یا تشدید کند.
منبع : پارسی طب
 

تیرنگ

عضو جدید
[h=2] چگونه به کمک زنجبیل برونشیت را درمان کنیم؟[/h] مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی



یکی از استفاده های دارویی از زنجبیل برای درمان برونشیت با سرفه است.

زنجبیل برای درمان سرفه های خشک موثر است.


بدون شک شما نیز در آشپزخانه‌تان ادویه های مختلفی دارید و از آن‌ها برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌کنید.
هیچ شکی نیست که زنجبیل نیز پای ثابت این ادویه‌ها است.

این ادویه علاوه بر این که خوش عطر است و طعم خوبی به غذاها می‌دهد خواص درمانی هم دارد.

در واقع مادربزرگ‌های ما از این ادویه به عنوان داروی طبیعی و بدون خطر برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

یکی از استفاده های دارویی از زنجبیل برای درمان برونشیت با سرفه است. زنجبیل برای درمان سرفه های خشک موثر است.

آماده کردن این داروی طبیعی هم کار سختی نیست فقط کافی است زنجبیل تازه، زرده‌ی تخم مرغ و مقداری عسل داشته باشید.


100 گرم زنجبیل تازه را پوست کنده و به خوبی بشویید.

زنجبیل را رنده کنید و آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید.

دو قاشق غذاخوری عسل (شهد عسل نه عسل با موم)، مقداری کره و زرده‌ی یک عدد تخم مرغ را هم به ظرف شیشه‌ای اضافه کنید.

مواد را هم بزنید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید.

بگذارید مواد به مدت حدود سه دقیقه روی شعله‌ی ملایم با هم مخلوط شود.

سپس اجازه دهید تا خنک شود. ظرف را در یک مکان خنک قرار دهید و اجازه دهید ده دقیقه بماند.

هر روز سه مرتبه و هر بار یک قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید.

به این ترتیب که یک قاشق صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید، یک قاشق دیگر یک ربع قبل از ناهار و قاشق آخر را یک ربع قبل از شام میل کنید.

حواستان باشد میزان موادی که گفته شد بیش از این نباشد.


این شربت را می‌توانید به مدت 24 ساعت نگه داشته و استفاده کنید.

اگر سرماخوردگی و علائم بیماریتان بیش از 48 ساعت بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


ترجمه: فاطمه مهدی پور



منبع:commentfaiton



 

تیرنگ

عضو جدید
 [h=2] خواص درمانی زنجبیل[/h] مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی


زنجبیل یکی از گیاهان درمانی است که دارای خواص فراوانی می باشد آیا از خواص درمانی این گیاه اطلاع دارید؟

زنجبیل اصالتاً یك گیاه چینی و هندی است و در این كشورها در طول بیشتر از 4000 سال در پخت و پز غذا مصرف شده است.

از آنجا كه مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است،كاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را كشت داده اند.

ریشه این گیاه در درمان سرگیجه،تعریق،تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حركتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود.

این گیاه همچنین گلودرد،سردردها،پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت وتب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می كند.

معرفی گیاه زنجبیل


ساقه های ریشه دار زنجبیل عبارت از دكمه ای به هم پیچیده،ضخیم و قهوه ای روشن است كه می توانید از بازار محلی نیز آنرا تهیه كنید

.از آنجا كه زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقه ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی است كه برحسب انفاق در زیرزمین رشد و نمو پیدا می كند

.ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن نمو می كند.

بالای سطح زمین ساقه های 12 اینچی دارای برگهای طولانی، باریك،كج و معوج و سبز با گلهای سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.
تركیبات گیاه زنجبیل
فرآورده های حاصله از زنجبیل از ریشه تازه یا خشك آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه میشود.

اشكال موجود زنجبیل


پس از قطع ساقة ریشه دار این گیاه،مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل "زینجیبرن"، "بنزابولن"، "جینجرول"، "شوقول" خاصیت ذاتی خود را از دست می دهند.شركتهای دست اندركار و فعال در زمینه فرآورده های

گیاهی،زنجبیل را به صورت عصاره،تنتور،انواع كپسول یا روغن آن عرضه می كنند تا از زایل شدن این مواد شیمیایی جلوگیری شود.بنابراین فرآورده هایی را مصرف كیند كه به وضوح در برچسب خودش میزان زنجبیل مورد مصرف شما را

ذكر كرده باشد.

می توانید ریشه زنجبیل تازه را نیز بخرید،و با دكم كردن تكه های آن به اندازه نصب كف دست یا با نصف قاشق چایخوری دكمه رنده شده،شسته شده و پوست دار در آب گرم یا با ریختن نیم لیتر آب جوش روی 30 گرم ساقه ریشه دار،

چای زنجبیل درست و مصرف كنید.برای اینكار بگذارید چای مورد نظر به مدت 15 دقیقه دم بكشد و سپس روزانه دو لیوان از آنرا میل كنید.

دیگر منبع مناسب تهیه زنجبیل همانا زنجبیل كریستال شده است.لیكن فریب لایه پوششی

قندی آن را نخورید.چون زنجبیل كریستال شده مزه تندی دارد.

نحوه مصرف زنجبیل


نحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی شما و آنچه شما را آزار می دهد،بستگی دارد.در كل،نباید روزانه بیشتر از دو تا چهار گرم زنجبیل مصرف كنید،چرا كه علاوه بر میزان زنجبیلی كه مصرف می كنید ممكن است

مقداری از این ماده را نیز از طریق برنامه غذایی (یعنی از موادی نظیر آبجو زنجبیل، نان شیرینی زنجبیل دار،نان زنجبیل دار یا مواد غذایی مخلوط و سرخ شده) جذب كنید.اگر زنجبیل تازه مصرف می كنید،حتماً مقدار مصرفی را وزن كنید

تا تقریباً دریابید كه چه حدی از آن معادل 2 تا 4 گرم است.برای درمان،تهوع،گاز معده یا سوء هاضمه روزانه 2 تا 4 گرم ریشه تازه (معادل 0/25 تا 1 گرم پودر ریشه) یا 1/5 تا 3 میلی لیتر تنتور آنرا مصرف كنید.برای پیشگیری از استفراغ،

هر 4 ساعت یك گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن یا روزانه سه بار دو عدد كپسول زنجبیل(یك گرم) مصرف كنید.
البته می توانید یك تكه 8 گرمی زنجبیل تازه را نیز بجوید.
برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی،تب ناشی از آنفلونزا،گلودرد،گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد،دو قاشق غذاخوری از دم كرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید

.برای درمان درد ورم مفاصل از آب،عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه 4 گرم مصرف كنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناك بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.
منبع:tebyan.net 
 

تیرنگ

عضو جدید
[h=2]زنجبیل؛ ضد تهوع ورم و سرطان [/h]
زنجبیل یا زنجفیل، گیاهی خوراکی، ادویه و گیاهی دارویی است. این ماده معطر در پخت غذا و شیرینی‌ها و درمان برخی مشکلات جسمانی نیز کاربرد دارد. این گیاه در مناطق گرمسیری آسیا می‌روید ولی امروزه در بسیاری از نقاط از جمله چین، هند، ژاپن، نیجریه و جاماییکا نیز کاشت می‌شود.

هزاران سال است که فواید درمانی این گیاه در چین و هند شناخته شده است.

از این‌رو در این کشورها از زنجبیل برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات جسمانی استفاده می‌شود.


● خواص درمانی زنجبیل زنجبیل برای تقویت معده و روده بسیار مفید است.

گوارش خوب و سوزاندن کالری‌ها هم از فواید مصرف این گیاه به شمار می‌آید.

زنجبیل آنتی‌اکسیدان است و با داشتن خاصیت ضدعفونی، آرامش بخش و ضد باکتری بودن، به کمک انسان‌ها آمده و به داشتن نفسی تازه و خوش بو کمک می‌کند.

زنجبیل بدن را در مقابل آنفلوآنزا، سرماخوردگی، خستگی، فشار خون بالا، لخته شدن خون، سردرد، میگرن، تهوع، تب و اسهال محافظت می‌کند. در ضمن زنجبیل منبع خوبی از ویتامینE، آهن و پتاسیم است.

درمانی برای حالت تهوع حالت تهوع و استفراغ، از مشکلاتی است که افراد دارای معده‌های حساس معمولا با آن دست به گریبانند.

آنها همیشه به فکر غذاهایی هستند که چنین مشکلی برایشان ایجاد می‌کند، ولی کمتر به مواد غذایی که باعث بهبود این حالت می‌شود، فکر می‌کنند.
معمولا غذاهای پرچرب باعث ایجاد این حالت در فرد می‌شوند.
اما مواد غذایی مانند نعناع و زنجبیل به عنوان موادی مفید در بهبود و آرام کردن معده شناخته شده‌اند.

زنجبیل برای بهبود حالت تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی هم مفید است. به عقیده دکتر فولدر، دانشمند و کارشناس علوم گیاهی در انگلیس، هیچ ماده‌ای بهتر از زنجبیل در مقابل بیماری‌ها و مشکلات روزمره عمل نمی‌کند

. او معتقد است که هیچ ماده‌ای نمی‌تواند در برابر تهوع و استفراغ جای این گیاه را بگیرد.

به عنوان مثال در تحقیقی که در یکی از بیمارستان‌های لندن انجام گرفت، مشخص شد که زنجبیل گیاهی ایده‌آل برای درمان تهوع بیماران، پس از عمل جراحی است.

نکته جالب دیگر درباره زنجبیل این است که برای رفع حالت تهوع هنگام سفر نیز می‌توان از آن استفاده کرد. تهوع ناشی از حرکت ماشین،‌ هواپیما یا کشتی تفاوتی نمی‌کند. با این کار سفر برای شما نیز لذتبخش‌تر خواهد شد.
مقابله با سرطان در تحقیقی دیگر مشخص شد که این ماده غذایی در مقابله با سرطان تخمدان نیز موثر است.

محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند که زنجبیل سلول‌های سرطانی تخمدان را از بین می‌برد.این گیاه همچنین برای مبتلایان به ورم مفاصل نیز مفید خواهد بود.

البته این ماده مفید را نیز مانند تمامی مواد دیگر باید در حد اعتدال مصرف کرد، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود.

همچنین با وجود این‌که زنجبیل یک گیاه است، اما حتما اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.


[h=2] زنجبیل با سرطان تخمدان مبارزه مى كند[/h]
[h=2] [/h]
اخیراً كارشناسان دریافتند كه زنجبیل مى تواند سلول هاى سرطانى را از بین ببرد.

این مطالعات نشان داد ادویه جات خواصى دارند كه مانع از مقاومت سلول ها در برابر درمان ها مى شود و جلوى مقاومت سلول هاى سرطانى را مى گیرد.

علاوه بر این، زنجبیل باعث كنترل تورم و التهاب ها و بهتر شدن حالت استفراغ و تهوع مى شود. اما زنجبیل بیش از همه باعث مرگ سلول هاى سرطانى تخمدان مى شود. سلول ها به دو صورت مى میرند: 1) اپاپتوسیس «apoptosis» كه در حقیقت خودكشى سلول هاست.

2)
«اتوپگى» autophagy كه در حقیقت یك نوع خودهضمى سلول هاست.
در اغلب بیماران مبتلا به سرطان تخمدان كه بیمارى مجدداً عود مى كند، بدن در مقابل شیمى درمانى هاى معمول مقاومت نشان مى دهد كه در این نوع شیمى درمانى مرگ سلول ها از نوع «اپاپتوسیس» است،

اما زنجبیل مى تواند باعث مرگ سلول ها ازنوع «اتوپگى» شود كه در كنار نوع اول باعث از بین رفتن مقاومت در برابر شیمى درمانى مى شود.
بنابراین پزشكان به این افراد خوردن زنجبیل را توصیه مى كنند.


منبع: روزنامه جام جم
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص مفید ریشه و روغن زنجبیل:
• ریشه و روغن این گیاه برای رفع ناراحتی‌های شکمی و سوءهاضمه مفید است و نیز برای درمان نفخ شکم، اسهال، کولیت (قولنج)، گرفتگی‌های عضلانی، و دیگر مشکلات مربوط به شکم و روده به کار می‌رود. برای تسکین مشکلات شکمی از چای این گیاه نیز استفاده می‌شود

• اشتها را زیاد می‌کند.

• ضدعفونی کننده و ضد نفخ است از این رو برای رفع سموم غذا استفاده می‌شود.

• برای درمان اسهال خونی و نیز عفونت‌های روده‌ای موثر است و ضد تهوع است.
• در برخی کشورها به خصوص چین معتقدند روغن زنجبیل برای تقویت قلب، اثر فوق‌العاده خوبی دارد و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. یافته‌ها حاکی از آن هستند، ‌روغن این گیاه برای کاهش سطح کلسترول مفید است و نیز از لخته شدن خون و گرفتگی رگ‌ها پیشگیری می‌کند و به این ترتیب احتمال بروز حملات قلبی کاهش می‌یابد.


• چون روغن زنجبیل یک اکسپکتورانت خوب است، می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات تنفسی از قبل، سرماخوردگی، آسم، سرفه، آنفلوآنزا و برونشیت مفید باشد.

• برای رفع التهاب و درد موثر است. در طب سنتی برای کاهش التهاب از ریشه این گیاه استفاده می‌شود.
اکنون تحقیقات ثابت کرده که خواص ضد التهابی زنجبیل مربوط به وجود ماده‌ای به نام Zengibain در این گیاه است که باعث کاهش دردهای ماهیچه‌ای، مفصلی، سردرد، میگرن و غیره می‌شود.
• برای رفع مشکلات قاعدگی موثر است. استفاده از زنجبیل برای تنظیم قاعدگی‌های نامنظم و دردناک مفید است.

• از ریشه و روغن زنجبیل برای درمان بیماری تب زرد و مالاریا استفاده می‌شود.
• برای رفع استرس مفید است

روغن زنجبیل محرک بوده و برای رفع استرس،‌ افسردگی، فشارهای روانی، خستگی‌های مفرط، و اضطراب موثر است.

• آب ریشه زنجبیل برای دفع سنگ‌های کلیه مفید است.
• زنجبیل برای بهداشت مو مفید است و آب آن از ایجاد شوره سر پیشگیری می‌کند.
• طی نتایج تحقیقات مقدماتی انجمن سرطان آمریکا بر روی حیوانات، استفاده از زنجبیل در درمان سرطان می‌تواند موثر باشد.
 

تیرنگ

عضو جدید
مطالعات انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان داد که گیاه زنجبیل در کنترل و بهبود سردردهای میگرنی نقش بسزایی ایفا می کند. این محققان پی بردند که اثر زنجبیل در پیشگیری و کنترل میگرن معادل داروهای مسکن شیمیایی می باشد.

گیاه زنجبیل از سال ها قبل و در طب سنتی دارای کاربردهای درمانی متعدد از جمله رفع تهوع بوده است.
مطالعه اخیر نشان داد که زنجبیل به کنترل واکنش های التهابی و درد کمک کرده و سردردهای میگرنی را بهبود می بخشد.
متخصصان توصیه می کنند با شروع علایم میگرن، در حدود یک سوم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل (معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم) را در آب گرم ریخته و بنوشید. همچنین می توان از زنجبیل تازه در رژیم غذایی روزانه استفاده نمود.

منبع:aftabir.com
 
بالا