زمین شناس بیا تو (مکانی برای تبادل نظر و گفتگوی زمین شناسان)

REYMOND00

کاربر بیش فعال
سلام مجدد!
هیچکس اینورا سر نمی زنه نه؟؟؟؟؟
سوال قبلی ما که بی جواب موند...یه سوال دیگه دارم...کسی کتاب یا سایت خوب درباره پگماتیت ها نمیشناسه؟تا الان پگماتیت های دیوید لاندن رو پیدا کردم اما ترجیحا فارسی باشه خیلی بهتره...می دونم گیلبرت و پارک هم خوب گفته ولی فعلا نیافتمش!
 

REYMOND00

کاربر بیش فعال
Pleaaaaaaaaaaaaaasssssssssssse!!!!!
پگماتیته ها!!!!درباره تائنیت یا کروسیدولیت و چیزای نایاب اسم کتاب نخواستم دوستان!یعنی کسی تا به حال چشمش به یه کتاب درباره پگماتیت ها نخورده؟فک کنم خودم باید آستین بالا بزنم و شروع به کتاب ترجمه کردن بکنم!!!یعنی اینقدر منابع ضعیف تو یه رشته به نظرم غیرممکن میاد!!!!!باورتون نشه شاید!!بیشتر کتابای کتابخونه ی مرکزی ما مال دهه 60 هست!!!!!حالا دانشکده بهتره ولی چاپ ها و جلدها و مطالب همه قدیمی .....................به کی باید بگم آخه؟
 

m roz

عضو جدید
معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین و آسمانها، کرسی و عرش خداوند
{وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّعَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْصَادِقِینَ}[البقرة:۳۱]
در قرآن خداوند توجه ما را به موضوع مهمیدر مورد جو زمین جلب می کند.
{وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًاوَهُمْ عَنْ آیَاتِهَا مُعْرِضُونَ}[الأنبیاء:۳۲]
"و آسمان را سقفی محافظ قرار دادیمولی آن ها از نشانه های او روی گردان هستند."
این خاصیت آسمان با تحقیقات دانشمندان درقرن ۲۰ ثابت شد. جوی که اطراف زمین را فراگرفته است دارای عملکرد های حیاتی بسیار مهمیاست. یک نقش آن حفاظت کردن زمین در مقابل شهاب سنگ های کوچک و بزرگ است تا به زمینبرخورد نکنند. علاوه بر این، جو زمین تشعشعات خورشیدی را صافی می کند و اجازه نمی دهدکه همگی آن ها از جو عبور کنند زیرا بسیاری از آن ها برای حیات روی کره زمین بسیارخطرناک هستند. جالب است که جو تنها تشعشات مفید و بی ضرر شامل نور قابل مشاهده ، فرکانسمحدوده اشعه فرابنفش و امواج رادیویی را اجازه عبور می دهد. تمامی این تشعشعات برایحیات روی زمین ضروری هستند. فرکانس محدوده اشعه فرابنفش که جو زمین تنها مقداری ازآن را اجازه عبور می دهد برای انجام عمل فوتوسنتز که در گیاهان انجام می شود بسیارمهم است. بیشتر تشعشعات فرابفش قوی که از طرف خورشید ساطع می شوند توسط جو گرفته میشوند و فقط قسمت ضروری و کمی از آن طیف به زمین می رسد. نقش حفاظتی جو به این جا خاتمهنمی یابد. جو همچنین زمین را در مقابل دمای بسیار کم فضای بیرونی که حدود ۲۷۰ درجهسانتی گراد زیر صفر است حفاظت می کند.
خرده سنگ هایی که در فضا سرگردان هستند و تعدادشان بسیار زیاد می باشد خطر زیادی برای زمین دارند. اگر به سطح ماه نگاه کنید می بینید که دارای فرورفتگی های عمیقی است که در اثر برخورد شهاب سنگ ها با آن می باشد. ولی خداوند خالق جو زمین را به گونه ای آفریده است تا این اجرام اجازه رسیدن به زمین نداشته باشند و قبل از رسیدن به سطح زمین در اثر حرارت زیاد به وجود آمده در اثر اصطکاک با جو ذوب می شوند. خداوند را به خاطر این نعمت بزرگ شاکر هستیم؟بسیاری از ما حتی به آسمان بالای سرخودمان نگاه نمی کنیم چه برسد به اینکه به نقش آن توجه کنیم. تصور کنید که این نقش جو در حفاظت در مقابل سنگ های آسمانی وجود نداشت، آن وقت زمین به چه شکلی در می آمد؟ آن وقت ساکنان زمین باید دائم در مورد برخورد سنگ ها نگران باشند.
انرژی ساطع شده از خورشید آن قدر زیاد است که حتی تصور آن برای ما مشکل می باشد. یک انفجار خورشیدی معادل ۱۰۰ میلیارد بمب اتمی است که آمریکا در جنگ جهانی درشهر هیروشیمای ژاپن انداخت. به شکل شماره ۴ نگاه کنید. در هر لحظه ده ها انفجار از این نوع در خورشید رخ می دهد. ۵۸ ساعت بعد از یکی از این انفجارات مشاهده شد که عقربه های قطب نماها حرکاتی غیر عادی نشان می دهند و دمای جو زمین در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری به بیش از ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد رسید. بدون وجود جو مناسب و کمربند ون آلن، این تشعشعات زندگی را روی زمین به سرعت نابود می کرد.
مگنتوسفر(magnetospher) یا میدان مغناطیسی اطراف زمین که به خاطر میدان مغناطیسی خود زمین به وجود می آید، زمین را در مقابل اجرام آسمانی، تشعشعات خورشید و ذرات کیهانی حفاظت می کند. این میدان مغناطیسی که در شکل شماره ۴ آن را می بینید به نام کمربند ون آلن نیز شناخته شده است و صدها کیلومتر بالاتر از جو زمین قرار دارد. دکتر Hough Ross در مورد اهمیت کمربند ون آلن می گوید:

در حقیقت زمین بیشترین چگالی را در میان تمامی سیارات منظومه شمسی دارد. هسته زمین که از دو فلز نیکل و آهن تشکیل شده است عامل به وجود آمدن این میدان مغناطیسی است. این میدان مغناطیسی نیز به نوبه خود کمربند ون آلن را به وجود می آورد که زمین را در مقابل بمباران تشعشعات خورشیدی حفاظت می کند. اگر این حفاظ وجود نداشت حیات روی زمین غیر ممکن بود. تنها سیاره دیگری که میدان مغناطیسی دارد مریخ می باشد اما قدرت آن ۱۰۰ برابر کم تر از قدرت جو زمین است. حتی سیاره زهره که خواهر سیاره زمین می باشد دارای میدان مغناطیسی نیست و این میدان فقط برای زمین خلق شده است.
این تنها گوشه ای از معجزات علمی قرآن در مورد کیهان بود. آیات بسیاری در قرآن وجود دارد که انسان ها را به تامل در این مورد جلب می کند.

یکی از عبارات قرآنی که هنوز برای بشر قابل فهم نیست مفاهیم عرش و کرسی خداوند می باشند. خداوند در آیه زیر می فرمایند که آسمان را هفت طبقه آفریدیم و آسمان اول را با ستارگان مزین ساختیم:

{فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَی فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ}[فصلت: ۱۲]

پس آن ها را {به صورت} هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانی کار {مربوط به} آن را وحی نمود و آسمان{این} دنیا را به چراغ ها مزین نمود و {آن را نیک} نگاه داشتیم؛ این است اندازه گیری های آن نیرومند دانا.

پس آن چیزی که ما تا به حال توانسته ایم با تلسکوپ ها مشاهده کنیم و تا فاصله ۱۵ میلیارد سال نوری جلو رفته ایم تنها آسمان اول می باشد که خداوند اشاره می کند که ما آن را با ستارگان مزین ساختیم. حال شش آسمان دیگر چه می باشند هنوز کشف نشده است.

خداوند در آیه ۲۵۵ سوره بقره می فرمایند:

{اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ}[البقرة:۲۵۵].
خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابی سبک او را فراگیرد و نه خوابی گران؛ آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن او می باشد. کیست که به جز اذن او در پیشگاهش شفاعت می کند؟ آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است می داند و به چیزی از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمی یابند. کرسی او آسمان ها و زمین را فراگرفته است و نگهداری آن ها بر او سخت نمی باشد و اوست والای بزرگ.

همان طور که می بینیم خداوند می فرمایند که کرسی او آسمان ها و زمین را فراگرفته است پس کرسی خداوند بسیار بزرگ تر از هفت آسمان می باشد که ما آسمان اول آن را با تلسکوپ می بینیم.

مساله زمانی بغرنج تر می شود که اصطلاح دیگری در قرآن است به نام عرش. مثلا:

{وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا سِحْرٌ مُبِینٌ}[هود:۷]

و اوست که آسمان ها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدامیک نیکوکارترید و اگر بگویی: (( شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد)) قطعا کسانی که کافر شده اند خواهند گفت: ((این {ادعا} جز سحری آشکار نیست))

به نظر من انسان برای کشف این مفاهیم راهی به جز مکاشفه ندارد. انسان ها تا دور دست های کیهان را با تلسکوپ های نوری و رادیویی بررسی کرده اند، به اعماق زمین رفته اند ، از الکترون ها عکس برداری کرده اند اما کم تر انسان هایی با مراجعه به درون خود به دنبال کشف ناشناخته ها هستند.

شعری با مضمون زیر از یکی از شعرای پارسی گو هست که ما را متوجه این قضیه می کند:

ای نســــخه اسرار الهـــــی که تویــی ای آینــه جمـــال شاهــی کـــه تــویــی

بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

در وجود انسان ها تلسکوپ هایی بسیار قوی تر و بهتر، وسایل ارتباطی خیلی دقیق تر و بسیاری قابلیت های دیگر نهفته است. شاید آیه زیر گواهی بر این مدعا باشد:

{وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ}[البقرة:۳۱]

و خداوند همه معانی آن ها را به آدم آموخت سپس آن ها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: اگر راست می گویید از اسامی این ها به من خبر دهید.

همان طور که خداوند فرموده اند فرشتگان قادر به درک قدرت هایی که خداوند در وجود انسان ها به ودیعه نهاده است نیستند. حتی شیطان نیز بی اطلاع بود وگرنه سر تعظیم فرو می آورد.

یکی از کسانی که توانسته به این قابلیت ها دست پیدا کند و تجلی اسما الهی باشد، شاعر ایرانی پارسی گویی است که ۸۰۰ سال پیش مثنوی معنوی را سروده و اکنون ما و دنیای غرب با خواندن اشعار او می بینیم که تفکراتش تطابق کامل با علم امروزه دارد. این شاعر چنان پرآوازه شده که از یک طرف کشور ترکیه در تلاشی بیهوده می خواهد او را ترک بخواند و غربی ها هم او را شخصیتی متعلق به همه می دانند ولی او ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند.

در مثنوی او شعری با مضمون زیر است

آن امانت کاسمانش برنتافت وز قبول او زمین هم روی تافت

در دل یک ذره ماوا می کند در درون حبــه جــا مـــی کــنــد

آنچه مطلوب جهان شد در جهان هم تو داری بازجو از خود نـشان

من عرف زین گفت شاه اولیا۱ عارف خود شو که بشناسی خـــدا

از خداوند خواستاریم که ما را با خود آشنا سازد که آنکس که خود را شناخت، خدای خود را هم شناخته است.

" اشاره به حدیثی از خلیفة المسلمین حضرت علی علیه السلام که فرموده اند:هرکس خود را شناخت، خدا را هم شناخته است".








نوشته: هارون یحی
پانوشته:
برگردان وبازتالیف: احسان اشرفی ashrafi.ehsan@gmail.com
با استفاده از کتاب معجزات علمی قرآن نوشته هارون یحی.
 

streckeisen

عضو جدید
فقط تکرار (یادمه اون موقع ها که کارشناسی می خوندم هی با این دیاگرامها و چارت های مختلف کلنجار می رفتم تا ملکه ذهنم بشه اما حالا مباحث بیشتر محاسباتی مثل مکانیک سنگ و مهندسی پی و مکانیک خاک

گرایشت چیه آقا؟
 

m roz

عضو جدید
رمز گشایی از زیباترین مظهر آبی زمین

رمز گشایی از زیباترین مظهر آبی زمین

مدیترانه در یک چشم به هم زدن ایجاد شده است

دریای مدیترانه و سواحل آن همواره به عنوان یکی از زیباترین مظاهر آبی و ساحلی جهان محسوب می شود که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص اش مملو از گونه های متنوع زیستی است. دریای مدیترانه به عنوان بزرگ ترین دریای داخلی زمین به شمار می آید که ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا آن را احاطه کرده اند و حتی برآورد شده است عمیق ترین نقطه آن بیش از ۴۳۰۰ متر باشد. این دریای زیبا در طول بیش از یک قرن گذشته، همواره زیر ذره بین گروه های مختلفی از دانشمندان و تیم های تحقیقاتی بوده تا رموز نهفته در آن را شناسایی کنند. یکی از جالب توجه ترین این رموز، چگونگی تشکیل این دریا بوده است.

بررسی های زمین شناسی نشان داده اند شکل گیری مناطق آبی و بخصوص دریاهای مختلف زمین در بازه های زمانی چند صد تا چند هزار ساله صورت گرفته است، اما شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که دریای مدیترانه تنها طی ۲ سال ایجاد شده است! این یافته شگفت انگیز جدیدی است که موجی از اظهارنظرها و واکنش های علمی را به همراه داشته است.
زمین شناسانی که در اسپانیا به تحقیقات خود ادامه می دهند از جمله گروه های علمی هستند که دریای مدیترانه را برای سال های طولانی زیر ذره بین برده اند.

یکی از این گروه ها که در دانشگاه بارسلونا فعالیت دارد با انتشار یافته های جدید خود مبنی بر این که مدیترانه تنها طی ۲ سال ایجاد شده است در واپسین روزهای سال ۲۰۰۹ به مرکز توجه تبدیل شده است. آنها از مدت ها پیش تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز کرده اند که دریای مدیترانه چگونه شکل گرفته است.

آنها به این نتیجه رسیده اند که بستر عظیم آبی که اروپا را از آفریقا جدا می کند به احتمال زیاد، زمانی ایجاد شده است که جریان های قدرتمند آبی که به اقیانوس اطلس تعلق داشته اند، به دیواره جبل الطارق نفوذ کرده و ناگهان در مدت بسیار اندکی آن چیزی را ایجاد کرده اند که به آن دریای مدیترانه گفته می شود.

این محققان نظریه جالبی مطرح کرده اند. بر اساس این نظریه، حوضچه عظیمی دقیقا زیر جبل الطارق و البته پایین تر از سطح دریا تشکیل و شرایط برای ایجاد یکی از بزرگ ترین بسترهای آبی جهان فراهم شده بود. چنین فرآیندی به جریان های آبی اقیانوس اطلس اجازه دادند تا حدود ۶/۵ میلیون سال پیش به جایی که اکنون دریای مدیترانه گفته می شود، نفوذ کرده و آن را مملو از آب کنند، اما این پایان داستان نبوده است.

تحقیقات این گروه نشان داده است نفوذ جریان های آبی از اقیانوس اطلس به دریای مدیترانه، یکی از عجیب ترین فرآیندهای طبیعی را به همراه داشته است. ابتدا این دریا حدود ۶/۵ میلیون سال پیش و به واسطه برخی حرکات تکتونیکی زمین از اقیانوس اطلس جدا می شود. تنگه جبل الطارق به عنوان خط قاطع این دریا و ارتباط آن با اقیانوس اطلس لقب گرفته است. به دنبال چنین فرآیندی و در گذشت زمان که دانشمندان آن را حدود صدها هزار سال عنوان کرده اند آب دریای مدیترانه کاملا تبخیر می شود.

وقوع حرکات تکتونیکی در لایه های مختلف زمین، همواره به ایجاد عوارض گوناگونی منتهی شده است که در یکی از این موارد، سرنوشت امروز دریای مدیترانه نیز دیده می شود.

این دریا پس ازاین که کاملا تبخیر می شود،در معرض یکی از قدرتمندترین حرکات تکتونیکی زمین قرار می گیرد تا بار دیگر دریای مدیترانه در آستانه آبگیری قرار گیرد. صفحه ای که تنگه جبل الطارق بر آن قرار داشته است شروع به نشست می کند و در نتیجه، جریان های آبی اقیانوس اطلس بار دیگر به سوی بستر آبی این دریای خشک شده به راه می افتند.

دریای مدیترانه تنها طی ۲ سال ایجاد شده است! این یافته شگفت انگیز جدیدی است که موجی از اظهارنظرها و واکنش های علمی را به همراه داشته است این رویداد حدود ۳/۵ میلیون سال پیش روی داده که نشان می دهد دریای مدیترانه تنها برای ۳۰۰ هزار سال خشک بوده است. زمین شناسان با اشاره به یافته های قبلی خود و تعمیم دادن آنها به این طرح جدید، عمر دریای مدیترانه مدرن را بالغ بر ۳/۵ میلیون سال تخمین می زنند. اما این تنها بخشی از رازهای هیجان انگیز تبخیر و شکل گیری مجدد دریای مدیترانه بوده است.

زمین شناسان این طرح درخصوص این که آبگیری دوباره دریای مدیترانه تحت چه شرایطی و با چه سرعتی انجام شده است، با چالش های مختلفی روبه رو بودند. مطالعات جدیدی در این زمینه انجام شده است که ثابت می کنند کل فرآیند نفوذ آب اقیانوس اطلس به بستر (حصار) جبل الطارق چند هزارسال زمان برده است. در این مدت جریان آب این اقیانوس حدود ۲۰۰ کیلومتر در این حصار نفوذ کرده است. در نتیجه کانال عظیم آبی تشکیل شده است که البته در گذر زمان چندان دستخوش تغییر نبوده و از نظر ساختار ظاهری تقریبا همان چیزی است که امروز نیز دیده می شود.

اما هنوز قسمت هیجان انگیز داستان باقی مانده است. زمین شناسان محاسبات مختلفی برای تخمین مدت زمان پر شدن دریای مدیترانه مدرن انجام داده اند. این محاسبات بر مبنای ۲دسته از داده ها انجام شده است.

بخش نخست، داده هایی است که در بدنه جبل الطارق و نمونه برداری های آن به دست آمده است و بخش دیگر، داده های مختلفی است که به تکان های درون زمینی و شدت آنها در چند هزار سال پیش مربوط می شود. محققان ابتدا به این نتیجه رسیده بودند که آبگیری دوباره دریای مدیترانه و شکل گیری آنچه امروز به آن دریای مدیترانه گفته می شود در طول سالیان متمادی و از جنبه های گوناگون انجام شده است، اما بررسی های دقیق تر که با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای قدرتمند انجام شده، نشان داده اند که حدود ۹۰ درصد از دریای مدیترانه امروزی تنها طی ۲ سال ایجاد شده است!

زمین شناسان این بازه زمانی ناچیز را صرفا به جریان های عظیم آبی مربوط می دانند که از سوی اقیانوس اطلس، بستر دریای مدیترانه را در نوردیده است. حتی برخی از آنها این تصور را مطرح کرده اند که در این مدت بسیار کوتاه، همواره جریان عظیمی همچون سیلاب در این منطقه از جهان وجود داشته و همزمان با پر شدن تدریجی دریای مدیترانه از شدت آن کاسته شده است.
زمین شناسان این طرح مهم علمی به واسطه دقت زیادی که در برآوردهای خود داشته اند حتی مدعی هستند که بازه زمانی پر شدن دریای مدیترانه امروزی را می توان بین چند ماه تا ۲سال دانست. همچنین برآورد شده است که در این مدت، روزانه تا ۱۰ متر بر ارتفاع آب این دریا افزوده می شده است.

تحقیقات دنباله دار محققان دانشگاه بارسلونا نشان داده است که ۱۰درصد باقیمانده دریای مدیترانه در مدت زمانی حدود چند هزار سال تشکیل شده که علت اصلی آن نیز نزدیک شدن تدریجی سطح این دریا به سطح دریاهای آزاد بوده است.

ترسیم کلی ای که زمین شناسان از فرآیند شکل گیری دریای مدیترانه امروزی دارند آنها را به این تجسم سوق داده است که جریان های آبی اقیانوس اطلس همچون شکلی از سرازیری های عظیم آبی بوده اند. این جریان ها در برخی نقاط تا چند کیلومتر عرض داشته و با سرعت زیاد خود را از اقیانوس اطلس جدا کرده و راهی بستر دریای مدیترانه شده اند.

اکنون و با توجه به برملا شدن راز شکل گیری دریای مدیترانه، گروه های مختلفی از زمین شناسان بر آن شده اند تا تحقیقات گسترده ای را نیز در زمینه پیدایش دیگر دریاها و دریاچه های مطرح جهان انجام دهند تا بدین ترتیب اطلس زمین شناسی علوم نوین، روز به روز کامل تر از گذشته شود.



منبع:نیچر
مترجم: مهدی پیرگزی
 
آخرین ویرایش:

m roz

عضو جدید
مبانی زمین شناسی ساختمانی

مبانی زمین شناسی ساختمانی

c640b3a1071a94cfa9080369ad0adb43.jpg

زمین شناسی ساختمانی از واژه Structral به معنی ساختاری یا ساختمانی و Geologg به معنی زمین شناسی گرفته شده است.



● دید کلی

هر کسی که با زمین شناسی سر و کار داشته باشد، تشخیص می دهد که پوسته زمین در طی تاریخ زمین شناسی یک واحد ثابت و غیر متغیری نبوده است بلکه به کرات در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییر شکل ایجاد شده است. شاهد این مدعی وجود نواحی عظیم چین خورده یعنی سلسله کوههاست که در آن رسوبات و سنگهای دیگر فشرده شده و فرم آنها تغییر کرده است.

عامل دیگر رسوبات دریایی است که اینک در قلل مرتفع کوهها دیده می شود و در برخی موارد هزاران متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است و این خود ناپایداری قشر زمین را نشان می دهد. بطور کلی می توان گفت که زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک ، درباره ساختهای مختلف سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آنها با عوامل داخلی زمین بحث می کند.



اهمیت و کاربرد زمین شناسی ساختمانی

▪ زمین شناسی ساختمانی در بین سایر علوم زمین شناسی ، موقعیت خاصی را داراست. مثلا تهیه نقشه زمین شناسی محل ، بدون آگاهی به نوع ساختمانهای منطقه ، غیر ممکن است. زیرا بدون توجه به ساختمانهای موجود ، ارتباط واحدهای مختلف زمین شناسی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر مواد معدنی ، در ساختمانهای خاص زمین شناسی متمرکز می شوند.

مثلا نفت و گاز طبیعی بیشتر در قسمتهای بالای تاقدیسها جمع می شوند و با شناسایی این ساختمانهاست که می توان امکان وجود آنها را بررسی کرد. همچنین بسیاری از موارد معدنی بصورت رگه تشکیل می شوند که این رگه ها ، معمولا در امتداد گسلهای موجود در منطقه تشکیل می شوند. در بسیاری موارد ، در اثر وجود گسلها و شکستگیها ، گسترش ماده معدنی در یک منطقه قطع می شود و برای پیدا کردن مجدد آن ، آگاهی به مشخصات تکتونیکی منطقه ، ضروری است.

▪ آشنایی به وضعیت ساختمانی منطقه ، کمک موثری در مطالعه آبهای زیرزمینی است. زیرا گسلها و شکستگیها ، مجراهای مناسب جهت عبور آبهای زیرزمینی می باشد. شناسایی دره ها و گسلهای ناحیه ، یکی از بهترین مراحل مقدماتی حفر تونلها و احداث سدها به شمار می آید.



● انواع بررسی های زمین شناسی ساختمانی

▪ بررسی بر اساس وضعیت هندسی:

در این نوع تقسیم بندی ، ساختمانهای مختلف زمین از نظر شکل هندسی مورد توجه قرار گرفته و به انواع چین ها ، گسل ، درزه ها و … تقسیم می شوند.

▪ بررسی از نقطه نظر سینماتیکی:

در این بررسی ، اشکال مختلف زمین شناسی ، از نقطه نظر نحوه حرکات پوسته زمین ، که منجر به ایجاد ساختمان مذبور شده است، مورد بررسی قرار می گیرند. در حقیقت در این حالت چگونگی تشکیل ساختمانهای مختلف ، مطالعه می شود.

▪ بررسی تاریخی:

مقصود از این بررسیها ، مطالعه چگونگی تشکیل ساختمانهای مختلف ، در دوره های خاص زمین شناسی است. زیرا بطوری که می دانیم، در دوره های مختلف دوران زمین شناسی ، حرکات تکتونیکی مختلفی وجود داشته است.

▪ بررسی از نظر دینامیکی:

در این بررسی ، رابطه نیروهای موثر بر سنگهای زمین و ساختمانهای حاصله ناشی از آنها مورد بررسی قرار می گیرد.



زمین شناسی ساختمانی و سایر علوم زمین شناسی

▪ پترولوژی:

این شاخه از علوم زمین از منشا پیدایش و شرایط تشکیل سنگها و همچنین رابطه موجود این سنگها گفتگو می نماید و ارتباط نزدیکی با زمین شناسی ساختمانی دارد، مخصوصا تغییر شکلهایی که در اعماق با تبلور مجدد یا دگرگونی سنگها همراه است.

رسوب شناسی:

رسوب شناسی و رسوب گذاری از رخدادهای تکتونیکی ، شواهد و مدارک زیادی ارائه می نمایند، زیرا تغییر شرایط ته نشینی و انباشته شدن رسوبات با تغییر شکل حوضه های رسوبی همراه است.

چینه شناسی:

اغلب اوقات وضع چینه شناسی به موقعیت ساختمانی طبقات وابسته است که بدون دانستن سرگذشت تکتونیک منطقه ، امکان بررسی ترتیب چینه شناسی وجود ندارد.

▪ ژئومورفولوژی:

ژئومورفولوژی در نواحی که تحت تاثیر تکتونیک جدید قرار گرفته است، دارای اهمیت زیادی است.

▪ زمین شناسی کاربردی:

نیروهای عمل کننده بر زمین باعث ایجاد تغییر در پوسته زمین و تاثیر گذاری بر روی سازه های احداث شده بر روی آن می شود. بنابراین شناخت پدیده های ساختمانی و تکتونیکی کمک موثری به برنامه ریزی در این گونه تشکیلات می نماید.

▪ زمین شناسی اقتصادی:

بسیاری از مواد معدنی به صورت رگه در امتداد گسلها و شکستگیهای موجود در منطقه تشکیل می گردد و یا نفت و گاز طبیعی بیشتر در ساختهای خاص زمین شناسی ( تاقدیس ) جمع می شوند که برای شناخت این ساختها و استفاده بهینه از مخازن موجود آگاهی از مشخصات تکتونیکی و ساختمانی منطقه لازم است.

▪ هیدروژئولوژی:

آشنایی به وضعیت ساختمانی منطقه کمک موثری در مطالعه مخازن زیرزمینی است، چون گسلها و شکستگیها علاوه بر جابجایی لایه های آبدار ، مجرای مناسبی جهت عبور آبهای زیرزمینی هستند.

▪ فتوژئولوژی:

امروزه بررسیهای زمین شناسی ساختمانی با استفاده از عکسهای هوایی و مطالعه مستقیم در روی زمین ( زمین شناسی صحرایی ) صورت می گیرد و اصولا این دو علم لازم و ملزوم یکدیگرند.



منبع:univer۳۰t.com
 

abdefy

عضو جدید
سلام من كارشناس ارشد چينه و فسيل هستم يكي منو براي كار راهنمايي كنه ؟
سلام صبح به خیر

میتونید برای دکترا بخونید و ادامه دهید
شرکت نفت سازمان زمین شناسی ازمایشگاههای دانشکده های علوم زمین ازاد و پیام نور وعلمی کاربردی هم ممکن است نیاز داشته باشند
کتاب اطلس رنگی فسیل های ایران وجهان را بر اساس سن می توانید تالیف کنید
مقاله و گزارش بنویسید و ترجمه کنید
اگر توضیح بیشتر خواستین و راهنمایی ای میل بزنید
میل مرا با سرچ درگوگل باعنوان نگاهی به اسم او درسمت راست صفحه ای که بازمیشود ببینید اگر لازم بود موفق باشین وسرفراز
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
چه سوت و کور شده تالار زمین. وقتی با مدریت تالار مدیر سابق تالار، اعتراض داشتم واسه همین روزا بود. سابق که تو تالار فعالیت نداشت، حالا هم گذاشت رفت. امیدوارم ادمین و پیرجو بیشتر دقت کنن تو انتخاب مدیر تالار.
 

G E O L O G Y

متخصص تالار زمین
کاربر ممتاز
چه سوت و کور شده تالار زمین. وقتی با مدریت تالار مدیر سابق تالار، اعتراض داشتم واسه همین روزا بود. سابق که تو تالار فعالیت نداشت، حالا هم گذاشت رفت. امیدوارم ادمین و پیرجو بیشتر دقت کنن تو انتخاب مدیر تالار.
سوت و کور شدن به فعالیت من و شما بستگی داره نه عملکرد مدیر
مدیر قبلی هم زحمت کشیدن و تحمل زیادی داشتن ... بهتره قدردان زحمات همدیگه باشیم
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
سوت و کور شدن به فعالیت من و شما بستگی داره نه عملکرد مدیر
مدیر قبلی هم زحمت کشیدن و تحمل زیادی داشتن ... بهتره قدردان زحمات همدیگه باشیم

بخش مسابقه که اصلا بی مدیر نمیشه اجراییش کرد. ما فقط می تونیم مطلب بزاریم.
 

Saazin

عضو جدید
سلام دوستان
کسی نقشه توپوگرافی از حوضه ی آبریزی که روش سد بنا شده باشه داره؟
 

solar flare

مدیر بازنشسته
چه سوت و کور شده تالار زمین. وقتی با مدریت تالار مدیر سابق تالار، اعتراض داشتم واسه همین روزا بود. سابق که تو تالار فعالیت نداشت، حالا هم گذاشت رفت. امیدوارم ادمین و پیرجو بیشتر دقت کنن تو انتخاب مدیر تالار.

بخش مسابقه که اصلا بی مدیر نمیشه اجراییش کرد. ما فقط می تونیم مطلب بزاریم.

محمد شما فکر کن از هموم اولشم تالار زمین هیچ مدیری نداشته
میتونی فعالیت کنی بعدشم درخواست مدیر بدی
من که بدی در حق شماها نکردم
کردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

G E O L O G Y

متخصص تالار زمین
کاربر ممتاز
سال نو بر تک تکتون مبارک. با آرزوی سالی خوب ;)

منم پیشاپیش سال نو رو
به همه دوستان
به خصوص زمین شناسان عزیز تبریک میگم
امیدوارم سال خوبی گذرونده باشید
و سال بهتری رو پیش رو داشته باشید
:gol::gol::gol:

سلام به همگی:smile:
سال نو بر همگی مبارک
سال خوبی داشته باشید
سال همگی مبارک باشه دوستان گل
بهاری باشید :gol:
 

Similar threads

بالا