زمين در تسخير حلزون‌هاي مينياتوري

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

» سرویس: اجتماعي - محيط زيست
کد خبر: 91060402006
شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶


كارشناسان زيست‌محيطي هشدار دادند، حلزون‌هاي لجني و بسيارريز نيوزلندي كه جثه هر يك از آنها حداكثر به اندازه نوك يك مداد است، ظاهرا در حال تشكيل كلوني‌هاي گسترده‌اي در سرتاسر زمين هستند.


به گزارش سرويس «محيط‌ زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين حلزون‌هاي غيربومي تاكنون مسافت‌هاي زيادي از زيستگاه بومي خود در نيوزلند دور شده‌اند و در اكثر رودخانه‌ها، درياچه‌ها و نهرهاي اروپايي، استراليايي، آسيايي و آمريكايي، اجتماعات بزرگي را تشكيل داده‌اند.


به گزارش ساينس ديلي، در آمريكا اين حلزون‌ها كه هيچ شكارچي يا انگلي ندارند، بدون مانع به رشد خود ادامه مي‌دهد و در رقابت براي به دست آوردن غذا به حلزون‌ها و حشرات بومي غالب مي‌شوند و در نتيجه به عنوان يك گونه مهاجم به حساب مي‌آيند.


كارشناسان محيط زيستي مي‌گويند: دليل تبديل اين حلزون‌هاي مينياتوري با نام علمي Potamopyrgns antipodarum به گونه‌هاي مهاجم اين است كه اين گونه، خيلي به سرعت توليد مثل مي‌كند و در اجتماعات انبوه به زندگي خود ادامه مي‌دهد. جنس ماده اين حلزون‌ها مي‌تواند هر سال بدون نياز به جنس نر، 230 نوزاد حلزون به دنيا بياورند.


علاوه بر اين كارشناسان به تازگي دريافته‌اند كه حلزون‌هاي لجني نيوزلند قادر هستد دو روز بدون آب سر كنند و اين توانايي به بقاي آنها در شرايط سخت كمك مي‌كند. جزئيات اين مطالعه در مجله «نيوبيوتا» منتشر شده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
aftab چشم پرندگان ؛ رادار امواج قطب نماي مغناطيسي زمين علوم جانوری 1

Similar threads

بالا