زمان تعویض باتری خودرو

reza._y

کاربر فعال
همه ما می دانیم وظیفه ی اصلی کلاچ انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر است. در واقع کلاچ در سیستم های انتقال نیرو برای قطع و یا وصل کردن به کار می رود. کلاچ نیز مانند سایر قطعات طول عمری دارد اما مواردی از قبیل رانندگی در ترافیک،با شتاب زیاد رانندگی کردن، سنگین کردن بیش از حد خودرو و پا گذاشتن مداوم روی پدال کلاچ در حین رانندگی از عمر آن می کاهد.
خرابی یا ضعیف شدن کلاچ علامت هایی دارد که به بیان آن ها می پردازیم : از دست دادن حالت ارتجاعی پدال و سفت شدنش 2- پله پله شدن کلاچ 3- صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن 4- عقب پرت شدن پا هنگام رها کردن کلاچ . یکی از مهمترین نشانه های خرابی دیسک این است که خودرو را در دنده ی 1 جا بزنیم و کلاچ را رها کنیم اگر اتاق ماشین به لرزه در آمد نشاندهنده ی تمام شدن کلاچ است. راه دیگر این است که در حالت سکون خودرو را دنده دو بزنیم و کلاچ را رها کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک صفحه تمام شده است.

 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همانطور که خودتان مستحضر هستید، باطری ماشین یکی از اصلی ترین قطعات خودرو محسوب می شود و از آنجا که همواره عمر طولانی دارد مالک خودرو کمتر به نگهداری و سرویس آن اهمیت می دهد ، چون هر برند باطری ماشین که استفاده کنید بسته به موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی که خودرو شما در آن قرار دارد بعد از گذشت چند وقت کارایی خود را از دست می دهد و این وظیفه شما است که مطلع باشید بهترین وقت برای تعویض باطری ماشین چه زمانی است؟ چون در غیر اینصورت زمانی که شما اصلا انتظار خرابی ندارید شما را غافل گیر خواهد کرد.

قبل از این که بخواهیم به موضوع زمان تعویضباتری ماشین بپردازم بگذارید برایتان یه تعریف ساده از باتری ماشین و وظایف آن ارائه دهم.

می دانید که وظیفه اصلی آن راه اندازی و روشن کردن موتور است است.
برای این منظور میل لنگ خودرو که توسط شاتون به پیستون ها متصل است باید به چرخش واداشته شود.
این وظیفه بر عهده استارت گذاشته شده که توسط الکتریسته دریافتی از باتری میل لنگ را به چرخش درآورد. باتری های معمولا از شدت جریان 500 تا 700 آمپر برخوردار هستند که این میزان برای به حرکت درآوردن اولیه موتور کافی است.

ساختار باتری ها معمولا به صورت سربی – اسیدی می باشند و بدین شکل است که از صفحات سربی تشکیل شده اند که به طور موازی و عمودی در روبه روی یکدیگر قرار دارند که فضای خالی مابین این صفحات با آب مقطر و اسید سولفوریک پر شده است.

واکنش شیمیایی ایجاد شده مابین سرب و این اسید باعث تولید الکتریسته و همچین ذخیره الکتریسته می گردد.
شارژ باطری ها در خودرو توسط سیستم شارژر های تعبیه شده در موتور انجام می پذیرد. بعبارتی وقتی که موتور خودرو روشن است دینام را به چرخش در می آورد. در این هنگام دینام به مانند یک ژنراتور الکتریسته تولید می کند که این الکتریسته به باتری ماشین منتقل شده و درون آن ذخیره می گردد تا در هنگام خاموش بودن انرژی مورد نیاز استارت و دیگر وسایل برقی خودرو را تامین نماید.

در فصل خیلی سرد و خیلی گرم زمانی که دمای هوا بسیار بالا و یا بسیار پایین است، چون باتری ها برای چنین دماهایی طراحی نشده اند بسیار آسیب پذیرترند.

یکی دیگر از آسیب هایی که به باتری ماشین وارد می شود سیستم غیر اصولی شارژ باتری است.
بگذارید با یک مثال برای شما این موضوع را شرح دهم در برخی مواقع سیستم شارژر خودرو خراب شده و میزان الکتریسته بیشتری را تولید می کند و یا پس از شارژ کامل باتری جریان را قطع نمی کند. در چنین شرایط باطری ماشین دچار مشکل می گردد.

این موضوع را در نظر داشته باشید که صفحات داخل باتری بسیار آسیب پذیرند، بنابراین همواره مطمئن باشید که باتری شما توسط گیره های خود به بدنه ماشین وصل شده است.

از دیگر عومل مخرب خودرو اتصال دو سر مثبت و منفی باطری به یکدیگر است . چرا که در صورت برقراری اتصال کوتاه ،صفحات سربی به شدت آسیب دیده و دیگر قادر به ذخیره و یا تولید الکتریسته نخواهند بود.

حال بعد از توضیح این موارد این سوال مطرح است که بهترین زمان برای تعویض باتری خودرو چه وقت است؟

باتری ماشین در شرایط عادی و کاملا نرمال از عمر 4 تا 5 سال برخوردار هستند.
اما همانطور که اشاره شده شرایط نرمال هیچگاه برای خودرو وجود ندارد چرا که خودروها معمولا در نقاط سرد و یا گرم قرار دارند و ضمنا خودرو وسیله است که دائما در حال حرکت بوده و این حرکت به معنی لرزش و تکان است که برای باتری ها مخرب است.
از همین رو باتری ماشین معمولا عمر کمتری دارد. بنابراین بهترین زمان تعویض حدود 3 سال خواهد بود.
توجه داشته باشید که در این زمان شاید هنوز خودروی شما به صورت نرمال استارت می خورد اما آگاه باشید که ممکن است در تایمی که اصلا فکرش را نمی کنید باتری شما به اصطلاح بخوابد و خودرو استارت نخورد.

پس همه ما به عنوان دارنده خودرو باید به یک سری علائم دقت کنیم تا قبل از موعد خرابی کامل باتری به تعویض آن بپردازیم.

باتری های اسید- سربی معمولا رفته رفته کارایی خود را از دست داده و این شانس را خواهیم داشت که متوجه زمان تعویض آن بشویم ولی مشکل اصلی در باتری های خشک است که ناگهانی خراب شده و علائمی ندارند.

اصلی ترین نشانه ای که بیانگر زمان تعویض باتری ماشین شماست بد استارت خوردن خودرو است یا حتی ممکن است اصلا استارت نخورد. که بیانگر این مسئله است که باتری ماشین شما شارژ نشده و انرژی لازم برای به حرکت درآوردن میل لنگ وجود ندارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که این موضوع می تواند ناشی از ایراد سیستم شارژ موتور باشد.

قابل ذکر است در باطری های خشک نشانگری در روی باتری نسب شده که در زمان سلامت به رنگ سبز است اما هنگامی که عمر باتری رو به اتمام و یا خراب شده باشد این نشانگر به رنگ قرمز درخواهد آمد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا