زمان‌بندی پروژه - schedule

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
زمان‌بندی (schedule) در مدیریت پروژه، لیستی از مایل‌استون‌های (milestones) پروژه، فعالیت‌ها (activities) و اقلام تحویلی (deliverables) است که معمولا همراه با تاریخ‌های شروع و پایان بیان می‌شوند.

اغلب این آیتم‌ها را بر حسب تخصیص منابع (resource allocation)، بودجه (budget) و مدت زمان و با اتصال به وابستگی‌ها (dependencies) و رویداد‌های زمان‌بندی شده بیان می‌کنند. معمولا از زمان‌بندی در برنامه‌ریزی پروژه (project planning) و مدیریت پورتفولیو پروژه (project portfolio management) استفاده می‌شود. عناصر زمان‌بندی می‌توانند دارای ارتباط نزدیکی با عناصر ترمینالی (terminal elements) ساختار شکست کار (work breakdown structure)‌ یا WBS، شرح کار (statement of work) و یا لیست الزامات داده‌های قراردادی (contract data requirements list) باشند.

در بسیاری از صنایع همانند مهندسی و ساخت و ساز، توسعه و نگهداری برنامه زمان‌بندی بر حسب اندازه پروژه جزو مسئولیت یک متخصص و یا یک تیم زمان‌بندی است. با این که روش‌های زمان‌بندی به خوبی توسعه داده شده‌اند، در صنعت به صورت غیر یکنواخت به کار می‌روند. استاندارد‌سازی و ارتقای بهترین روش‌های زمان‌بندی به وسیله انستیتو مدیریت پروژه (PMI) انجمن توسعه مهندسی هزینه (AACE) انجام می‌شود.

Project_Schedule (1).jpg

باید توجه داشت که مدیریت پروژه محدود به صنعت نمی‌شود بلکه یک فرد معمولی هم می‌تواند از آن برای سازمان‌دهی به زندگی خود استفاده کند.
قبل از این که بتوان یک زمان‌بندی برای پروژه ایجاد کرد، ایجاد کننده زمان‌بندی باید یک ساختار شکست کار یا WBS، یک تخمین برای هر وظیفه و یک لیست از منابع به همراه موجودی هر منبع در اختیار داشته باشد.

برای این که زمان‌بندی پروژه سالم باشد، معیارهای زیر باید برآورده شوند:

  • زمان‌بندی باید به صورت منظم (هفتگی بهترین نتیجه را می‌دهد) به روز شود.
  • مقدار EAC یا تخمین در زمان تکمیل (estimation at completion) باید با مقدار پایه‌ای برابر باشد.
  • کارهای باقی مانده باید بین اعضای تیم به صورت مناسب پخش
 

Similar threads

بالا