زبانهای شبیه سازی

sszz23

عضو جدید
زبان شبیه سازی gpss III
gpss را ابتدا در آغاز دهه 1960 فردی به اسم جی جوردن برای شرکت IBM ساخت. gpss III سومین نسخه این زبان برنامه ای دو قسمتی است که نیازمند به کارگیری همگردان است.قسمت اول یک برنامه مونتاژ است که توصیف کننده های سیستم را به صورت داده تبدیل میکند.قسمت دوم،شبیه سازی را انجام میدهد.gpss III به برنامه نویسی به مفهوم معمول آن نیاز ندارد.مدل سیستم با استفاده از دستورالعملهای مستطیلی ساخته میشود.استفاده از gpss به هیچگونه دانش قبلی در مورد برنامه نویسی کامپیوتری ندارد.
برنامه شبیه سازی dynamo
دینامو در سال 1959 در دانشگاه MIT توسط فیلیکس فوکس و الکساندر رال کو تدوین شد.این زبان به عنوان محصولی که به وسیله جی.دبلیو.فرستر برای تحلیل رفتار جامع سیستمهای صنعتی در مقیاس وسیع طراحی شده،به وجود آمده.دینامو یک برنامه کامپیوتری است که مدل به صورت مجموعه معادلات توصیف کننده نشان داده میشود.سپس رفتار سیستم با ارزیابی مستمر معادلات در طول زمان شبیه سازی میشود.از این زبان به صورت موثر در مدلسازی و اقتصاد سنجی و شبیه سازی سیستمهای صنعتی و همینطور برنامه ریزی سیستمهای شهری-اجتماعی استفاده میشود.این زبان هم مثل gpss به دانش برنامه نویسی نیاز ندارد.
زبان شبیه سازی gasp IV
این زبان را در سال 1973 آی.آلن.بی.پریتسکر و نیکولاس آر.هرست ساختند و به جای gasp II که کاملا یک زبان شبیه سازی متغیرهای گسسته بود جایگزین شده. زبان gasp II نتیجه کار فلیپ جی کوبات در شرکت فولاد امریکا بود.تفاوت عمده بین gasp II و IV توانایی اضافی gasp IV در شبیه سازی متغیرهای پیوسته علاوه بر متغیرهای گسسته است.این زبان توانایی اجرای ترکیبی از متغیرهای گسسته و پیوسته را داراست.این زبان کاملا به زبان فولترن 5 نوشته شده و در هر کامپیوتری با همگردان فولترن قابل استفاده و این یکی از ویژگی های جذاب و بینظیر آن است. این زبان از چندین برنامه فرعی فولترن تشکیل شده که هر یک وظیفه خاصی را در شبیه سازی انجام میدهند.یک برنامه نویس میتواند gasp IV را طوری تغییر داده و اصلاح کند که با خصوصیات مورد علاقه خود که در برنامه لحاظ نشده است منطبق شود.
زبان شبیه سازی sinscript
این زبان را در اوایل دهه 1960 هری مارکویتز در شرکت راند به عنوان یک زبان برنامه نویسی به وجود آورد.گرچه در ابتدا برای تجزیه و تحلیلهای شبیه سازی طراحی شد اما میتوان از آن به عنوان یک زبان برای مقاصد کلی و عمومی استفاده کرد.این زبان یک زبان قدرتمند شبیه سازی است که در آن واژه های انگلیسی استفاده نشده و به هیچگونه کد کردن خاصی نیاز ندارد و برای استفاده از آن هم به یک زبان واسطه همچون فولترن نیازی نیست.
زبان شبیه سازی Q-GERT
این زبان برای مدلسازی شبکه و خصوصا تحلیل سیستمهای صف مناسب است.این زبان را پریتسکر در طی دهه 1965 ساخت.GERT علامت اختصاری برای تکنیک ارزیابی و بازنگری با استفاده از نمودار است.تفاوت عمده بین Q-GERT و GERT در این است که Q-GERT توانایی وارد نمودن فرمت دهندگان و صفها را در مدل شبکه دارد. علاوه بر این به کاربر امکان میدهد که مسیر نهادهای خاصی را در طول جریان سیستم پیگیری کند.از زبانهایی که در این قسمت معرفی شد Q-GERT ساده ترین زبان شبیه سازی برای کاربران است.
زبان شبیه سازی SLAM
SLAM بر مبنای زبان فولترن بنا نهاده شده و آنرا پریتسکر به وجود آورده.امکان استفاده از این زبان در مدلهای شبکه مدلهایی با حوادث گسسته،مدلهای حوادث پیوسته و ترکیبی از این 3 مدل وجود دارد.SLAM علامت اختصاری زبان شبیه سازی برای مدلسازی جایگزین است.SLAM به دلیل توان ترکیب مدلهای شبکه،حوادث گسسته و پیوسته به کاربر امکان میدهد تا مدلهای دیگری را توسعه دهد.این زبان محصول زبانهای GERT,gasp IV است.
برای شبیه سازی فرایند تولید پایگاههای اطلاعات میتوان از زبانهای عمومی مثل بیسیک-PL/I ,C,فولترن و یا زبانهای ویژه شبیه سازی مثل GPSS,SLAM,simiscript و غیره استفاده کرد.هر کدام از این گزینه ها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند.در این شبیه سازی از نرم افزار odelservice استفاده شده.در این نرم افزار تبدیل مدل واقعی به برنامه کامپیوتری نسبت به سایر نرم افزارها به سادگی صورت میگیرد و تغییر در برنامه ایجاد شده به منظور بررسی سناریوهای گوناگون به آسانی امکانپذیر است.این نرم افزار قابلیت اتصال برنامه های شبیه سازی مستقل از هم را به همدیگر دارا بوده و به وسیله آن میتوان پکیج سازی نمود و برنامه شبیه سازی را مستقل از نرم افزار مورد استفاده قرارداد.همچنین این نرم افزار میتواند از برنامه هایی که در محیطهای دیگر-مثل C یا فولترن- ساخته میشود استفاده کرده و در عین حال ساده با انعطاف و دارای انیمیشن قوی است.مجموع این عوامل باعث گردید که در مورد شبیه سازی فرایند تولید پایگاههای اطلاعات استفاده از این نرم افزار به سایر گزینه ها ترجیح داده شود.
این نرم افزار را میتوان بر روی کامپیوترهای شخصی با پروسسور 380 یا بالاتر با حداقل 8 مگا بایت رام و 16 بیت SWAP FILL اجرا نمود و برای اجرای آن به microsoft window 3.1 نیاز است.
 

l.peyman

عضو جدید
سلام وقت بخير
من مطالبي در مورد آموزش نرم افزار dynamo مي خواستم. دوستان اگه منابع يا مطلبي دارند ممنون مي شم كمك كنند.
 

hkk

عضو جدید
gpss

gpss

سلام
اين برنامه رو بايد با gpssبنويسم
بچه ها كسي ميتونه من رو راهنمايي كنه؟

- حافظه ي يک سيستم کامپيوتري داراي 160 کيلوبايت مي باشد ,
برنامه هايي که براي اجرا وارد اين سيستم مي شوند داراي اندازه هاي 10
تا 60 کيلوبايتي با توزيع يکنواخت و زمان اجراي انها تصادفي با توزيع يکنواخت در
فاصله ي 20 تا 100 ثانيه مي باشد . اين مساله را براي 1000 برنامه شبيه سازي نماييد . فرض کنيد :
الف - فاصله ي زماني بين ورود برنامه ها ثابت و 30 ثانيه مي باشد .
ب- براي برنامه هايي که کمتر از 50 ثانيه نياز به cpu دارند time slice ها را 3 ثانيه اي و
براي بيشتر از 50 ثانيه time slice ها را 2 ثانيه اي در نظر بگيريد .
 
آخرین ویرایش:

mujtaba

عضو جدید
سلام دوست عزیز بنده یک شبکه جریان چند مواده دارم که می خواهم همین رو با یک نرم افزار مدل سازی و حل کنم البته مسیر جریان ها رو هم لازم دارم اگه نرم افزاری هست که این کارو می کنه لطفا من و راهنمایی کنید.
 

mujtaba

عضو جدید
شبکه های جریان

شبکه های جریان

سلام دوست عزیز بنده یک شبکه جریان چند مواده دارم که می خواهم همین رو با یک نرم افزار مدل سازی و حل کنم البته مسیر جریان ها رو هم لازم دارم اگه نرم افزاری هست که این کارو می کنه لطفا من و راهنمایی کنید.
m.heydari@iasbs.ac.ir
 
بالا