زاها حدید، معمار برجسته عراقی درگذشتـ (1950 ـ 2016)

**يوتاب**

New member

🔰زاها حدید، معمار عراقی‌- بریتانیایی، در ۶۵ سالگی درگذشت.

زاها حدید معمار سرشناس عراقی-انگلیسی دقایقی پیش در سن ۶۵ سالگی در گذشت.
او دچار حمله قلبی شده و از برونشیت رنج می برد.حدید نخستین زنی بود که جایزه مدال طلای انجمن معماران سلطنتی انگلستان را کسب کرده بود.
مرکز ورزش های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زاها حدید بر عهده داشت. او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ کنگ ساخته شد.
زاها حدید برنده مدال ها و جوایز متعددی شده بود، از جمله "مدال سلطنتی معماری" در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد.
طی ۱۶۷ سال، زاها حدید نخستین زنی بود که مفتخر به دریافت مدال سلطنتی بریتانیا شد.
او در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی "Dame" را از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود.
خانم حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در "ای ای"، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ­ التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد.
او همچنین در همان سال‌­ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.
او روز پنجشنبه در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nahamya

Active member
هرچند بعضی از کاراش نا خوشایند بود ولی میشه گفت از آخرین اسطوره ها بود
دیگه جامعه معماری جهان میدانی برای ساختن تک معمار ها نیست و شخیت هایی مثل زاها حدید و فرانک گهری و ... رو باید در کتاب های تاریخ معماری بعنوان مولد سبک ها خواند


 

Takesh

کاربر ممتاز
کاراش جالبه - هر چند رشتم چیز دیگه بوده ولی معمولا کارا و طرحاشو میدیدم یه جوری بود انگار آدم داره الگو میگیره
در هر صورت درود خدایش بر او -
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
با سلام:
بسیار از خواندن این خبر متاثر شدم. اگرچه رشته من معماری نیست وبا بسیاری از کارهای او (اگرچه بسیار زیبا ودرحدنبوغ از نطر معماری) بعلت دید کاملا امپرسیون و سوررئال -که اگر چه زیبا ولی بعلت پیچیدگی بسیار زیادی که در فریم واستراکچر سازه ایجاد می کند -از نطر محاسباتی(دید سازه عمران) - چندان موافق نبودم. شاید گفته شود پس این سازه ها چگونه محاسبه وساخته شدند؟!.
بله -درست است-امروزه به مدد رایانه ونرم افزار های پیشرفته این کار شدنی است.اما فراموش نشود بسیاری از داده های محاسباتی این برنامه ها درعمل وانچه ممکنست
فراتر از ضرائب پیشنهادی این برنامه ها باشند-هنوز عملا امتحان خود را در محل هایی که این اثار ساخته شده اند نداده اندواتفاق نیافتاده است-مگر ژاپن در مهندسی زلزله وساختارهای میرا کننده برش پایه پیشرفته ترین کشورنیست؟-در زلزله ها وروانگرایی و سونامی ها چقدر صدمه دید؟.واکنون تجدید نظرواصلاحات بسیاری در ایین نامه محودیت معماری و محاسباتی خود نموده است.
متاسفانه خلاقیت مهندس معمار ازادی کامل هنرمند نقاش را ندارد -ومحدود است .چراکه:اولی روی بوم(کرباس ومتریال دستی) کار می کند ودومی-ارشیتکت وشهرساز روی متریال واقعی :خاک بستر پوسته زمین وتاثیر پذیر از سوانح وحوادث هسته ودرون ورویه زمین!.
لذا خیلی از محدودیت های واقعی سازه ای (درمقابل تنشهای ناشی از نیروهای تخریب طبیعت) جلوی ازادی عمل مهندس معمار را می گیرد.
تصور من این است -که این ارشیتکت نامدار وبرجسته -فقط به معماری وفلسفه طراحی خود نظر داشت . وگویا دارد ان اسکیس اولیه طراحی نخست ومنظر زیبا وپیچیده را که گاه از فرط زیبایی به مینیاتوری می توان تشبیه کرد روی بومی نقش میکند نه روی زمین. ودر پلانیزه کردن معماری ان بروی کالک برای محاسبه واجرا هیچگونه محدویتی برای طراحی خود قائل نمی شد.
اگرچه ایستایی ومقاومت سازه وظیفه مهندس سازه است نه ارشیتکت-اما بعللی که فوقا عرض شد -بعلت کامل نبودن اطلاعات وداده های ما از نیروهای مخرب طبیعت (زلزله-طوفان-سیل وروانگرایی و...) باید هنوز در طراحی -از عدم تقارنها وانحناهای گسترده ومعلق گونه -با احتیاط عمل گردد.
زاها حدید را بعنوان یک اسطوره ومعماری که باصطلاح در مهندسی معماری :انقلابی نمود وطرحی نو درافکند -دوست داشتم وخواهم داشت ودرمقابل عظمت اندیشه شگرف او سر تعظیم فرود می اورم. امید که در سایه لطف وامرزش خداوند یکتا ومهربان -بزرگ معمار وخالق جهان هستی-روحش در ارامش باشد.

images (69).jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
فکر کنم روزگار معماری با فوت این آرشیتکت ساختار شکن بهتر بشه...این و آیزنمن واقعا معماری رو از معنا تهی کردند و تفکرات پوچ دریدا و دلوز رو خوب تونستن وارد عرصه معماری (آکیتکچر) کنن.
 
بالا