رییس سازمان توسعه تجارت: تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی برداشته شد

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار


رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای اولین بار تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی به منظور کاهش آلودگی هوا و ورود تکنولوژی‌های جدید برداشته شد.


به گزارش انرژی‌هاب و به نقل از ایسنا، ولی الله افخمی امروز یکشنبه با اعلام این که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی زیر ۲۵۰۰ سی سی برای نخستین بار در سال جاری صفر شده است گفت: بدین معنی که خودروهای برقی و هیبریدی سود بازرگانی نمی‌پردازند و برای اولین بار است که چنین تصمیمی گرفته می‌شود. وی ادامه داد: استفاده از این خودروها هم باعث جلوگیری از آلودگی هوا شده و هم تکنولوژی جدیدی است که به کشور وارد می‌شود. افخمی خاطرنشان کرد: تعرفه واردات سایر خودروها تغییر نکرده است.





حذف ثبت سفارش کالا اقدامی است در روند تسهیل تجارت


وی در واکنش به مخالفت‌های مجمع عالی واردات با حذف ثبت سفارش از روند فعالیت‌های تجاری در کشور گفت: حذف ثبت سفارش اقدامی است در روند تسهیل تجارت در کشور و فکر نمی کنم هیچ تاجری مخالف اجرای آن باشد.


او در پاسخ به این سوال ایسنا که در بودجه امسال درآمدهای حاصل از ثبت سفارش لحاظ شده است و با حذف این روند کسری درآمد از این محل چگونه جبران می شود بیان کرد: رقم درآمد از ثبت سفارش چشمگیر نیست و از سوی دیگر وظیفه دولت ایجاد تسهیل در امور است نه این‌که با انجام کاری درآمدزایی کند.


افخمی در پاسخ به این سوال که رقم درآمدهای دولت از محل ثبت سفارش چقدر است گفت: درآمد دولت سهم زیادی نیست و حذف آن به درآمدزایی دولت لطمه زیادی وارد نمی کند.


وی با تاکید بر این‌که زیرساخت‌ها ابتدا باید فراهم شوند و سپس ثبت سفارش را حذف کرد، گفت:‌ گمرک هیچ مشکلی برای ثبت آمار و اطلاعات تجاری ندارد لذا این فرآیند ظرف یک سال آینده انجام می‌شود. به گفته افخمی، ثبت سفارش فقط در کشور ما اجرا می‌شود و سندی است که علنا هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. آمار صادرات و واردات در همه کشورها توسط گمرک آن کشورها دراختیار سایر دستگاه ها قرار می‌گیرد و نباید از بازرگانان توقع بیش از حد داشت.


رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که در حال حاضر برای صادرات یک کالا صادرکنندگان باید ۱۰ سند تهیه کنند اظهار کرد: برای واردات نیز واردکننده باید ۱۹ سند را آماده کند. ما هر چه تعداد این اسناد را کم کنیم زمان مورد نیاز برای واردات و صادرات کالا کاهش می‌یابد.


وی با اشاره به این‌که حذف ثبت سفارش از روند تجاری رتبه کشور را در شاخص کسب وکار در جهان بهبود می‌بخشد، گفت: ثبت سفارش باید حذف شود و سازمان‌هایی که آمار خود را از ثبت سفارش دریافت می‌کنند باید برای این آمارها جایگزین انتخاب کنند.





۱۰ تا ۲۰ سال معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران


رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به به برپایی دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک رایزنی‌های اقتصادی، بازرگانی، صنعت و معدن ایران و کویت گفت: این اجلاس با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت کویت برگزار و ما آمادگی خود را برای پذیرش سرمایه دولتی و خصوصی این کشور اعلام کردیم.


وی ادامه داد: قوانین و مقرراتی که در داخل کشور داریم به گونه ای است که مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار می گیرد و هر گونه سرمایه‌گذاری‌ در کشور ۱۰۰ درصد متعلق به سرمایه‌گذار است.


او با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی ۱۰ تا ۲۰ سال معافیت مالیاتی به همراه دارد تصریح کرد: اگر کالایی در ایران تولید شود که برای صادرات به دیگر کشورها تعلق گیرد این معافیت مالیاتی اختصاص می‌یابد و اگر کالایی توسط سرمایه‌گذاران خارجی تولید شود که به مصرف داخلی برسد معافیت مالیاتی آن چهار تا ۱۰ سال است.


وی افزود: سرمایه‌گذاری دولتی‌ سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد ایران از 20 سال معافیت مالیاتی برخوردار است و همین طور خارجی‌ها برای ورود به کشور در مناطق آزاد نیازی به ویزا ندارند.


افخمی با تاکید بر این‌که وجود منابع طبیعی در بخش معدن، نفت و گاز از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است، تصریح کرد:‌ سرمایه‌گذاران می توانند به این بخش‌ها ورود کرده و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.


رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که‌ آیا ایران به کویتی‌ها پیشنهادی سرمایه‌گذاری‌ درحوزه نفت داده شده است گفت: فهرستی از رشته‌های مختلف صنعتی به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می کنیم که این فهرست را درا ختیار هیات کویتی نیز قرار داده‌ایم. کویت کشور دوست و برادر ماست و با امکانات خوبی که دارد می تواند با حضور درایران موجبات رونق تجاری در ایران را فراهم کند.


وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر موانع حمل و نقل و ترانزیت کالا برای ایرانی‌ها در کشور کویت خاطرنشان کرد: این موارد در کمیسیون‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و با تبادل نظر و بررسی‌های انجام شده در مورد آن به توافقاتی می‌رسیم.
 
بالا