رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران هشدار داد:

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران هشدار داد:


سلامت ۷۰ درصد افراد جامعه در معرض خطر!


قدس آنلاین: رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، به استفاده مردم از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که سلامت ۷۰ درصد افراد جامعه در معرض خطراست.


به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، محمدباقر رضایی در نخستین سمینار تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس شهرستان کاشان در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر گفت: کاشت گونه هایی در مناطق خشک توصیه می شود که مانع حرکت شن های روان به خصوص ریزگردها شود.
وی، از کشف بیش از ۹ هزار گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: حدود 2 هزار گونه از این تعداد گونه گیاهان دارویی شناخته شده است.
رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تخصیص بودجه در زمینه تحقیقات گونه های گیاهی صفر است لذا برای اجرای طرح کشت دیم گونه های گیاهی در ارتقای سلامت جامعه، بسیج شدن همه ارگان ها و سازمان های مرتبط ضروری است.
وی یادآور شد: گونه های متنوعی در بحث دیم در کشور طراحی شده که حدود ۳۰ نوع گونه حدود ۴ تا ۵ سال مورد بررسی قرار گرفته که استقبال استانی از این گونه بسیار بالا بوده و بررسی نهایی برای ایجاد پایلوت و عرصه های کشت در آن مطرح است.
رضایی اذعان داشت: انجمن علمی گیاهان دارویی و بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی آمادگی کامل برای همکاری با استان های مجری طرح کشت دیم گونه های گیاهی را دارند.
وی، با اشاره به اینکه استفاده روزمره از گیاهان دارویی باعث مغفول ماندن آن شده است گفت: استان های فارس، اصفهان و خراسان در اولویت اقتصاد گونه های گیاهی قرار دارند.
رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی کشور، وجود ۵ تا ۷ رقم گیاه دارویی در سبزیجات را خاطر نشان کرد و گفت: با توجه به وجود این گیاهان دارویی باید سبزیجات خوراکی در سبد غذایی روزانه استفاده شود.
رضایی، نوع مصرف، فصل و غذاهای فصلی را حائز اهمیت دانست و گفت: بیشتر استان ها بنا به شروع فصلی حذف مصرف گوشت را در سبد غذایی خود دارند و به گیاهان تازه روی می برند.
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، طبیعت را برای سلامت جامعه بسیار ضروری خواند و اذعان داشت: اولویت های گیاهان مورد استفاده بر حسب گونه های آن است.
رضایی تصریح کرد: هراستانی در تولید یک گونه گیاهی، توسعه، فرآوری و اقتصادی متمرکز شده که هم موسسه و هم انجمن آماده همکاری در راستای اقتصاد و صادرات به ویژه تولید کنندگان را دارد.
وی، با تاکید بر اینکه سلامت ۷۰ درصد جامعه در حال خطر بوده است افزود: دانشمندان به دنبال کشف ترکیبات سریع الدرمان هستند که رویکرد آنها به مواد طبیعی بیشتر باشد.
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: استفاده از مصارف مواد شیمیایی برای درمان بیماری ها، عفونت ها و سرطان ها جوابگو نیست و روی آوردن به گیاهان دارویی موثر خواهد بود.
رضایی خاطر نشان کرد: بسیاری از گیاهان دارویی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی درحال خطر است.
رییس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی کشور، با اشاره به اینکه بر حسب نوع گیاه از شمال و غرب کشور ارتفاعات ما دارای تنوع بالایی از گونه هاست افزود: کل گیاهان ۸ تا ۱۰ هزار اعلام شده که یک هزار تا ۲ هزار گونه آن گیاهان دارویی است.
گفتنی است نخستین سمینار تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس شهرستان کاشان در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر با حضور محمد باقر رضایی رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، عبدالحسین روستائیان پدر علم فیتو شیمی ایران و کارشناسان و اساتید دانشگاه در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر برگزار شد.

 
بالا