رژیم غذایی برای داشتن انرژی بیشتر

دکتر سوشا

عضو جدید


رژیم غذایی مناسب راه حل مشکلات
مجله پزشکی و سلامت : دغدغه امور روزانه مانند کار، خانواده و سایر مسائل سبب ایجاد کم خوابی، استرس، و کمبود وقت می‌گردد. برای مقابله با این مسائل و پیشرفت در زندگی اولین راه حل داشتن رژیم غذایی سالم برای عملکرد بهتر می‌باشد.




چگونه بدن غذا را به انرژی تبدیل می‌کند؟

انرژی ما از غذایی که می‌خوریم و مایعاتی که می‌نوشیم به دست می‌آید. سه ماده غذایی که برای کسب انرژی در بدن به کار می‌رود عبارت‌اند از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها. از این میان کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منبع انرژی هستند.




بهترین غذاها برای کسب انرژی مورد نیاز روزانه کدم‌اند؟

از آنجایی که کربوهیدرات‌های مرکب نظیر حبوبات غنی از فیبر، نان‌های سبوس دار و سبزیجات نشاسته دار به صورت آهسته و به تدریج مورد استفاده بدن قرار می‌گیرند بهترین غذاها برای تأمین انرژی بلند مدت هستند. کربوهیدرات‌های مرکب همچنین سطح قند خون را تنظیم می‌کنند و این به نوبه خود باعث می‌شود که پانکراس انسولین کمتری تولید کند. این حالت باعث می‌شود که شما احساس سیری کنید و کمتر گرسنه شوید.


علاوه بر این برای تکمیل یک رژیم غذایی انرژی زا وجود پروتئین ( گوشت مرغ، ماهی و تا حد کمتری گوشت قرمز )، غلات، و مقدار مناسبی از چربی‌های غیر اشباع نظیر روغن زیتون، ذرت و آووکادو نیاز است. نوشیدن مقادیر کافی آب برای تأمین انرژی حیاتی است. آب علاوه بر تأثیر بر گردش مناسب خون در بدن، به جذب و انتقال مواد غذایی در بدن کمک می‌کند. کم آبی، سبب افت انرژی می‌گردد. یک فرد بالغ روزانه به 6 تا 88 لیوان آب نیاز دارد.


از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟
از مصرف شیرینیجات، کیک‌ها و نوشیدن‌های پر از شکر خودداری کنید. این غذاها به سرعت در بدن تبدیل به گلوکز شده و مصرف می‌گردند و انرژی موقتی در حدود 30 تا 60 دقیقه را فراهم می‌کنند اما پس از گذشت این زمان بدن به طور ناگهانی دچار افت انرژی می‌شود چون که به یک‌باره تمام غذای دریافت شده را به کار برده است. از مصرف زیاد کافئین نیز خودداری کنید. چون این ماده در ابتدا سبب انفجار انرژی می‌گردد اما پس از دو ساعت سبب افت ناگهانی انرژی می‌شود.



مقالات پیشنهادی دکتر سوشا
رژیم غذایی مناسب برای درمان چاقی های موضعی


کدام رژیم غذایی برای ضد افسردگی مناسب است


بهترین مواد غذایی برای سوزاندن چربی شکم


کدام مواد غذایی خاصیت ضد پیری دارند


مواد غذایی که باعث کسالت و خستگی می‌شوند


4 نکته راجع به رژیم غذایی ضد سرطان






© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا
 
بالا