رژیم رطوبتی یوستیک و زریک

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
رژیم رطوبتی یوستیک (لغتUsticواژه لاتین و به معنای سوختن و دلالت بر خشکی می کند) حد واسط رژیم رطوبتی اریدیک و یودیک است.در این رژیم محدودیت رطوبت وجود داشته لکن در دورانی که سایر شرایط رویش گیاه مساعد است مقادیر قابل توجهی آب قابل استفاده در خاک وجود دارد .بنابراین در مقایسه با رژیم رطوبتی اریدیک مقدار ذخیره رطوبتی خاک در پاییز و بهار و همچنین مقدار بارندگی تابستانه آن بمراتب بیشتر است بنابراین کمبود رطوبتی در این خاک خیلی کمتر از رژیم اریدیک ولی خیلی بیشتر از رژیم یودیک است
در گریپ پین آمریکا این رژیم رطوبتی متداول بوده و در نتیجه کشت گندم در زمستان ،بهارو اوایل پاییز در غالب سالها بدون آبیاری امکان پذیر است و مقادیر کافی رطوبت در خاک وجود دارد.
در هر حال با توجه به احتمال خشکسالی و با در نظر گرفتن خصوصیات سورگم منجمله مقاوم بودن آن در فصل کم آبی و برگشت به حالت عادی در صورت رفع کم آبی ،سورگم از کشت های عمده در این مناطق می باشد.
در صورت کشت ذرت حتما می باید آبیاری انجام گیرد به طور کلی کشت گندم و سورگم که از زراعتهای مناطق خشک می باشد و همچنین استفاده از اراضی برای مرتع در این گونه بسار متداول است .
در این رژیم آب مازاد برای آبشویی وجود نداشته یا مقدار آن بسیار کم می باشد بنابراین آبشوئی در خاک صورت نمیگیرد.
پوشش نباتی بومی در این گونه مناطق از نوع علوفه های کوتاه و بلند است . در بساری از مناطق آسیا که اقلیم مونسون برقرار است، رژیم رطوبتی خاک یوستیک می باشد.



رژیم رطوبتی زریک (لغتXerosواژه یونانی و به معنای خشک می باشد) در خاکهای با اقلیم ودیترانه ای وجود دارد در این مناطق زمستانها سرد و مرطوب و تابستانها گرم و خشک می باشد.بنابراین بارندگی در فصول سرد که تعریق و تبخیر حداقل می باشد صورت می گیرد و در نتیجه آب باران صرف هوادیدگی و آبشوئی مواد میگردد.در این رژیم رطوبتی احتمالا آب مازاد بر ذخیره وجود داشته و گاهی هم منجر به آبشوئی میگردد.
در این رژیم رطوبتی احتمالا آب آب مازاد بر ذخیره وجود داشته و گاهی هم منجر به آبشوئی می گردد.
گیاهان زمستانه و مراتع در فصل زمستان به مقدار کافی آب در اختیار داشته و اراضی کاملا سبز می باشد ولی در فصل تابستان کمبود رطوبتی به مدت طولانی ادامه دارد و در نتیجه تپه های سبز و خرم به رنگ قهواه ای در می آیند.
در آمریکا منطقه central vally در کالیفرنیا دارای این رژیم رطوبتی است که از برای کشت انواع مختلفی از گیاهان از قبیل درختان انگو،میوه فندق،سبزیها و گیاهانزراعی دیگر استفاده می گردد.در واشنگتن و ارگن مناطقی که دارای این رژیم رطوبتی هستند اختصاص به کشت گندم زمستانه دارند.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
E رژیم رطوبتی یودیک فیزیک و حفاظت خاک 0
E رژیم رطوبتی اریدیک فیزیک و حفاظت خاک 1

Similar threads

بالا