رژیم رطوبتی اریدیک

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
رژیم رطوبتی خیلی خشک دارای رژیم رطوبتی اریدیک می باشند (Arius واژه لاتین و به معنای خشک می باشد torric هم برای همین رژیم رطوبتی بکار می رود و معنی آن خشک و گرم است).در این رژیم رطوبتی بخش کنترل رطوبتی خاک در اکثر سالها به مدت بیش از نیمی از فصل رو یش گیاه خشک بوده و هرگز به مدت 90 روز
متوالی در فصل رشد دارای رطوبت فابل استفاده (پتانسیل ماتریک کمتر از 15-بار)نمی باشد.
خاکهایی که معمولا در صحاری یا مناطق خشک قرار گرفته و پوشش نباتی آنها از نوع بوته های پراکنده و کاکتوس ها می باشد. بر روی هم کشت و کار در این نقاط بدون آبیاری غیر ممکن است .
بارندگی در اغلب ماهها و بویژه در ماههای تابستان بسیار کم است، در عوض مقدار تعرق و تبخیر پتانسیل (PE)در فصل تابستان خیلی بالا می باشد. در نتیجه مقدار ذخیره رطوبتی بسار کم است که آن هم در اواخر تابستان یا اوایل بهار به سرعت مصرف گردیده و گیاه به مدت طولانی در دوران رشد با عدم وجود رطوبت در خاک مواجه میگردد.البته بسیاری از گیاهان بومی این مناطق می توانند بدون خسارت فراوان، خشکی های خیلی بالا را تحمل کنند.مصرف اصلی این گونه اراضی مرتع می باشد و در صورت کشاورزی حتما باید با آبیاری توام باشد.
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوادیدگی شیمیایی در این خاکها کم و محدود به دوران کوتاه طبیعی است. پدیده آبشویی مواد نیز یا اصطلاحا صورت نمیگیرد یا مقدارش کم و ناچیز است .در نتیجه املاح محلول در عمقی از خاک تجمع پیدا میکنند که در واقع معرف عمقی متوسط نفوذ آب می باشد.
بعی از خاکها ئی که در مناطق نیمه مرطوب واقعند دارای این رژیم رطوبتی هستند. این خاکها یا دارای ضریب نفوذپذیری کم هستند و یا عمق خاک در آنها کم و در زیر سنگ مادر قرار دارند.
 
Similar threads

Similar threads

بالا