[رویکرد طراحی معماری]: معماری زمینه گرا

pritzker

عضو جدید
توی این تاپیک مطالب و مقاله های مربوط به معماری زمینه گرا رو میخوام بزارم. کلا توی این زمینه کم کار شده. از دوستان هم می خوام که اگه مطلب جدیدی دارن اینجا بزارن که همه استفاده کنند.
 

pritzker

عضو جدید
زمینه گرایی در شهرسازی

زمینه گرایی در شهرسازی

نویسنده : دکتر نوین تولایی - مجله هنرهای زیبا - شماره 10 - زمستان 1380 - صفحه 34

چکیده :
زمینه گرایی ـ یکی از دیدگاههای رایج در شهرسازی ـ زمینه را به مثابه رویدادی تاریخی می پندارد که عناصر شهر در درون آن شناخته پرداخته و ساخته می شوند. دیدگاه مزبور ابتدا به جنبه های صرفا کالبدی توجه داشت اما به تدریج به ابعاد انسانی گرایید و حوزه مطالعات خود را به وجوه اجتماعی - فرهنگی جامعه گسترش داد. در این دیدگاه ...

واژه های کلیدی :
زمینه گرایی - کولاژ شهر - شکل - زمینه - نظریه مکان - سنت گرایی - معنی داری
 

پیوست ها

  • زمینه گرایی در ش&#.pdf
    750.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

pritzker

عضو جدید
معماری زمینه گرا

معماری زمینه گرا

اگر زمینه را ، مشتمل بر داشته های فرهنگی یک منطقه نیز بدانیم می توانیم به اشتراکاتی در تعریف بوم و زمینه برسیم .بدین منظور بهتر است ابتدا نیم نگاهی به تعاریف معماری زمینه گرا داشت و سپس به بررسی تطبیقی آن با معماری زمینه گرا پرداخت .
برای بحث درمورد معماری زمینه گرا بهتر است که از تعریف زمینه و عناصر شکل دهندۀ آن شروع نماییم . زمینه را معمولاً در مقیاسهای متفاوت با توجه به وسعت و حجم و میزان پوشش دهی بنای معماری به افراد یک حوزه تعریف مینمایند . مثلاً زمینه ای که بنایی همچون یک بیمارستان در آن واقع شده است با زمینه ای که بنایی همچون کودکستان در آن واقع است با یکدیگر تفاوت می نمایند ، گرچه شاید هر دو در یک سایت واقع شده باشند .
زمینه را میتوان شامل توپوگرافی محل ، وضعیت پوشش گیاهی ، بافت شهری شامل میزان تراکم بناها ، خیابان ها و پیاده روها و نسبت آنها با یکدیگر، جنس مصالح ، ترکیب بندی مصالح ، همجواری بناها با یکدیگر ، جغرافیای منطقه ، میزان ترافیک شهری ، حضور حیوانات و موجودات زیستی دیگر ، میزان جمعیت انسانی و . . . دانست . اگر زمینۀ یک بیمارستان را بنا به وسعت خدمات دهی آن تعریف نماییم ، بدیهی است که کیفیت و وسعت زمینۀ آن با یک کودکستان که دارای وسعت خدمات دهی کوچک تری است متفاوت میباشد . با این توصیف اگر زمینه را context در معماری بنامیم ، با توجه به موقعیت و دید ناظر است که زمینه های گوناگون برای وی قابل مشاهده میباشد . روشن است که در مناطقی با توپوگرافی دارای پستی و بلندی زیاد همچون اغلب شهرهای مناطق کوهستانی، زمینه میتواند طیف وسیعی از مناظر بصری از پلان و دید پرنده گرفته تا نما و دید ناظر تغییر نماید ، در صورتیکه شاید این تغییرات در شهرهایی با توپوگرافی نسبتاً هموار بسیار متفاوت باشد . در این شهرها همچون شهرهای کویری عمدتاً نمای بناها میتواند زمینه باشد .
با این تحلیل ، روشن است که خط آسمان مهم به نظر میرسد ، در صورتیکه در شهرهای کوهستانی علاوه بر خط آسمان ، بسته به دید ناظر ، خط زمین و نوع اتصال به زمین برای بنا مهم میباشد . با حضور در طبقات فوقانی یک آسمانخراش ، تعریف زمینه ، محدودیتها و روابط آن با هر بنای خاص متفاوت ازحضور در مثلاً طبقۀ همکف یک گالری نمایش اتومبیل میباشد . ممکن است تصور نماییم که زمینه را اقلیم منطقه و یا خرد اقلیمها تعریف مینمایند ، مثلاً عنوان کنیم که بنایی که بایستی در اقلیم گرم و خشک واقع شود باید متفاوت از بنایی باشد که در اقلیم معتدل و مرطوب طراحی میشود . ممکن است رنگ و جنس مصالح را تعریف کنندۀ زمینه بدانیم که باز هم در اقلیمهای مختلف بناهای متفاوت را تعریف خواهیم نمود . حال فرض کنید که در اقلیم گرم و خشک با مصالح به کار رفته در همان اقلیم ( مثلاً آجر و خشت و کاهگل و . . . ) نمای بنایی را احداث نماییم ، اما در درون بنا و کیفیت روابط فضایی درون بنا را بر اساس اقلیم دیگری همچون اقلیم گرم و مرطوب طراحی و اجرا نماییم .حال سوال این است که میزان درجۀ در زمینه بودن این بنا در این اقلیم چقدر است ؟ به نوعی میخواهیم بگوییم که معماری زمینه گرا قائدتاً بایستی بسی فراتر از نماها و جنس مصالح بکار رفته در یک بنا باشد . تصور اینکه با حفظ فرم بناهای نو در چارچوب فرم های منطقه میتوان زمینه را حفظ نمود تا حدود زیادی اشتباه میباشد .
روابط فرهنگی و اجتماعی و سیستم اقتصادی یک شهر تا حدود زیادی میتواند در تعریف زمینه موثر باشد . به عنوان مثال در فرهنگهایی که ارتفاع سقف را برای حس حضور و آرامش بلند میگیرند ، تفاوت بسیار زیادی با فرهنگهایی که برای همان حس و احترام و آرامش ارتفاع کوتاه فضا مناسبتر و قابل قبول تر است ، وجود دارد . تفاوت کالبدی این دو گونه بناخودتعریف کنندۀ بخشی از زمینه میباشد .
گذشته از این عناصر بایستی به زمینه به عنوان نوعی از تاریخ نیز نگاه کرد . زمینه را نه به عنوان عاملی ایستا و در زمان ، بلکه بایستی به عنوان عاملی پویا و متغیر و سیال در نظر گرفت . به نوعی زمینۀ معماری زمینه گرا خود متغیر و متحرک است . و بدین جهت نمیتوان بنای معماری را که متن( text ) نام دارد را در زمینه ای متغیر و سیال و در حال تحرک ، به صورت ایستا طراحی نمود ، زمینه ای که خود گذشته از چهرۀ طبیعی و بکر زمین که در اکثر مناطق انسان نشین ( مثلاً شهرها ) مدام در حال بازسازی و تغییر است . هر بنایی که ساخته میشود خود به عنوان بخشی از زمینه مطرح میگردد وبه عنوان بخشی از زمینه برای بنای بعد از خود زمینه سازی میکند .
تاریخ زمینه در مورد بناهای معماری ، تاریخ حیات معماری و شهرسازی میباشد . مهم تر از ساخت وتغییر بناها در یک سایت چه چیزی میتواند تعریف کنندۀ زمینه باشد و اساسی تر آنکه چه ویژگیهایی یا شاخصی میتواند در برتری یک زمینه جهت ساماندهی وتعیین حدود یک بنای معماری وجود داشته باشد . شاید عنوان کنید مثلاً تطابق با اقلیم . به عنوان نمونه خواهیم گفت که بانک ملی بازرگانی در جدۀ عربستان کار گروه S.O.M باوجود تطابق و سازگاری با اقلیم به نوعی به لحاظ فرمی وحجمی هیچگونه سازگاری با زمینه ندارد ، بلکه حتی تضادهایی با فرم و سایت منطقه دارد .
ارتباط یک بنا به همان شکل که با کف وزمین دارای تعریف و مشخصات تعریف کنندۀ خاص خود میباشد در پیوند وارتباط با آسمان نیز ویژگیهای خاص خود را دارا میباشد . ترکیب وتلفیق بنا با آسمان یا به عبارتی بهتر عجین شدن بنا با آسمان به همان میزان مهم و جذاب میباشد که ترکیب بنا با زمین . نوع و شکل ارتباط بنا با زمین و آسمان بیانگر میزان توجه و اهمیت بنا به حداقل بخشهایی از بوم میباشد . اما بایستی خاطر نشان ساخت که خط آسمان هر بنا در موقعیت های گوناگون شبانه روز و فصول مختلف سال و میزان آلایندگی های جوی و شرایط جوی به طور کل،حال و هوای مخصوص به خود را میگیرد .پس به نوعی زمینۀ آن بنا در تلفیق با آسمان نیز نهایتاً دگرگون میگردد و یا به عبارتی متغیر است . مجموعاً تا اینجا میتوان گفت که زمینه ، بسترهایی را جهت طراحی بناهای نوین و نهایتاً رویکرد سنتی به معماری مهیا میکند .
رجوع و بازگشت به معماری گذشته با ویژگیهایی چون جنس مصالح ، رنگ آنها و فرم بناها میتواند به طور کامل در برگیرندۀ معماری زمینه گرا گردد . متن یا بنای معماری زمانی بنای معماری شمرده میشود که داستان خود را بازگو کند ، سرسپردگی به زمینه نه ناشی از تعامل با آن بلکه ناشی از ضعف در بنا است ، و البته این همه نه به معنای رویارویی متن با زمینه است ، بلکه منظور این است که برای متن بودن و متن شدن بایستی متن بود در بستر زمینه . تعامل با زمینه ، نه به معنای الغا و امحای متن است ونه به معنای ستیز وتضاد با آن . تلقی اینکه بنای معماری بایستی در تضاد و ستیز با زمینه باشد تا آنگاه بتواند خود را و شخصیت خود را معرفی نماید نیز برداشتی افراطی و یکطرفانه محسوب میگردد . ارتباط با زمینه مثلاً در نمونه بناهایی که خود را در پیوند با شبکۀارتباطی ( پیاده رو و کوچه های اطراف ) بنا قرار میدهند عامل بسیار مثبت و ارزنده ای به شمار میرود . اینکه یک بنا بتواند با بناهای اطراف خود و سایت موجود در آن ارتباطی واقعی و نه صوری و کاذب ( مثلاً فقط رنگ ظاهری مصالح ) برقرار نماید . از ویژگیهای معماری زمینه گرا میتوان به همساز شدن بناها با ساختمانهای پیرامونشان اشاره کرد ، همچنین میتوان به مقیاس انسانی ویا حداقل خرد کردن بناهای عظیم به قطعات ریزتر برای حفظ مقیاس انسانی ، استفاده از مصالح بومی سایت ، عدم استفاده از مصالح نوین همچون شیشه در قطعات بزرگ و فولاد ، استفاده از روشهای صنایع دستی و بومی برای اجرای جزئیات در بنا ، ریشه داشتن فرم بنا در سنتهای موجود در سایت و نتیجتاً عدم استفاده از فرمهای انتزاعی اشاره نمود .
شاید عمده ترین چالش در مباحث معماری زمینه گرا میزان بوم گرایی و محلی بودن معماری در تقابل با جهانی گرایی باشد . عموماً تاکید برمعماری زمینه گرا از آنجا ناشی میشود که بنا ها و بافت شهری یا منطقه در کل ، پذیرش و یا تطابق و همزیستی با دیگر بناها را ندارند ، به عبارتی یکدستی و سیطرۀ مطلق یک شیوۀ ساخت و یک شیوۀ بنا و یک فرم ، مجال را برای همزیستی با دیگر بناها تنگ و کم رنگ مینماید .
بهره گیری از آب ، سنگ ، باد ، نور خورشید ، سایۀ ابرها ، درخت و هر آنچه که در طبیعت سایت وجود دارد ، قابلیت ممتاز یک معمار توانا میباشد ، اما بایستی به خاطر داشت که عرضۀ بنایی نو با فرم خاص خود در عین برآورده نمودن نیازهای عملکردی بهره برداران یک بنا است که معماری را خلق مینماید . البته در این بین بایستی به بناهایی نیز اشاره نمود که خود نه در پی برآوردن عملکردی خاص بلکه صرفاً به عنوان مجموعه ای از روابط احجام و بازی های سایه روشن نور و رنگها و . . . بوجود می آیندکه خود فی نفسه هدف شمرده میشوند.
وابستگی های فرهنگی اجتماعی هر بوم از خصلتهای اساسی معماری زمینه گرا میباشد . شاخص بررسی بناها در اینگونه از معماری نه شاخص هایی جهانی و جهانشمول ، بلکه شاخصهایی بومی و منطقه گرا محسوب میشود ، اما مشکل از آنجا ناشی میشود که بخش عمده ای از همین معماری زمینه گرا دارای ایرادات اساسی است که در طول تاریخ فقط تکرار وبازتولید گردیده اند که به تدریج به اعماق نهادهای فرهنگی زیستی انسانها رسوخ کرده و پایدار گردیده اند ، اما شاخصهای روابط اجتماعی انسانها با یکدیگر حکایت از آن دارد که با وسعت ارتباطات و بهره گیری از فرهنگهای گوناگون نه تنها معماری ضعیف نمیگردد بلکه تقویت نیز میگردد . توانایی معماری زمینه گرا در برآورده نمودن نیازهای انسانی در ابعاد گوناگون میتواند به عنوان یکی از شاخصه های مهم در بررسی معماری زمینه گرا باشد . با این تعاریف از معماری زمینه گرا می توان گفت که معماری زمینه گرا ،بیشتر متوجه مشخصات فیزیکی یک منطقه است .ویژگی هایی چون توپوگرافی،خط آسمان،مصالح ،رنگ و بافت.
اما معماری بومی علاوه بر توجه به ویژگی های ذکر شده در معماری زمینه گرا ، به شخصیت بوم نیز نظر دارد .اگر معماری زمینه گرا در پی رسیده به بنایی برخواسته از ویژگی های فیزیکی سایت است ،معماری بومی علاوه بر احترم به ویژگی های فیزیکی ، شخصیت پردازی بومی بنا را نیز از وظایف خود می داند و هدف را خلق ساختمانی از جنس بوم و با شخصیت بومی می داند .
 

nauthy girl

عضو جدید
معماری زمینه گرا )تعامل معماری با کالبد محیط(

معماری زمینه گرا )تعامل معماری با کالبد محیط(

[FONT=B Titr,Bold][FONT=B Titr,Bold]معماری زمینه گرا )تعامل معماری با کالبد محیط(
[/FONT][/FONT]
 

پیوست ها

  • معماری زمینه گرا. محیط کالبدی.pdf
    486.5 کیلوبایت · بازدیدها: 6

nauthy girl

عضو جدید
بررسی و تحلیل زمینه گرایی در معماری بومی

بررسی و تحلیل زمینه گرایی در معماری بومی

[FONT=B Mitra,Bold][FONT=B Mitra,Bold] بررسی و تحلیل زمینه گرایی در معماری بومی با تاکید بر کاربرد
تکنولوژیهای جدید در عصر جهانی سازی
[/FONT][/FONT]
[FONT=B Mitra,Bold][FONT=B Mitra,Bold][/FONT][/FONT]
 

پیوست ها

  • بررسی و تحلیل زمینه گرایی.pdf
    588.1 کیلوبایت · بازدیدها: 6

nauthy girl

عضو جدید
معماری زمینه گرا. محیط کالبدی

معماری زمینه گرا. محیط کالبدی

معماری زمینه گرا. محیط کالبدی
 

پیوست ها

  • معماری زمینه گرا. محیط کالبدی.pdf
    486.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: mpb

nauthy girl

عضو جدید
بررسی و تحلیل زمینه گرایی

بررسی و تحلیل زمینه گرایی

بررسی و تحلیل زمینه گرایی
 

پیوست ها

  • بررسی و تحلیل زمینه گرایی.pdf
    588.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1
  • Like
واکنش ها: mpb

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی معماری زمینه گرا در خیابان لاله زار و جمهوری

بررسی معماری زمینه گرا در خیابان لاله زار و جمهوری

عناوین مطلب:

  • واژه شناسی
  • تعریف زمینه گرایی
  • منطقه گرایی
  • هدف از معماری زمینه گرا
  • مقیاس و واحد زمینه گرایی
  • انواع زمینه
  • زمینه کالبدی
  • معرفی سایت نمونه
  • و.........

منبع:pupuol.com
 

پیوست ها

  • Field-oriented.architecture.rar
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 7

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بررسی زمینه گرایی در معماری با رویکرد انسان گرایانه


متینه السادات ولیعهدی - جمال الدین سهیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین
دکتری معماری، استاد یار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

چکیده


زمینه همواره به عنوان عنصر اصلی در علوم شهری مطرح بوده است که علت بسیاری از رفتار ها، اتفاقات، تعاملات و وقایع تاریخی برگرفته از تاریخ، مربوط به زمینه
می باشد. اصول و ارزش های هر شهری دارای نشانه هایی است که هویت آن شهر را تبیین می کند. در شهر های عصر حاضر که خاستگاه تمدن و فرهنگ و مبین
رویکرد های انسان محور در فرآیند های توسعه شهر هستند، کمبود هایی مشاهده می شود. گرایش های انسان گرایانه در نظریات طراحی محیط با تاکید بر فرهنگ و
متغیر های فرهنگی در فضای شهر به ما امکان انتقال اطلاعات را می دهد. انسان برای آنکه بتواند با زمینه ای که در آن زندگی می کند ارتباط برقرار کند نیاز به
خاطرات مشترک، درک نمادها و فعالیت های روزمره در آن دارد. در این زمان است که مکان ها شکل می گیرند و رفتار انسان را تنظیم می کنند و به آن جهت می
دهند. هدف این تحقیق شناخت معیارهای انسان گرایی در معماری زمینه گرا می باشد. در این راستا به بررسی هفت پروژه با کاربری های متنوع در نقاط مختلف جهان
پرداخته شده است. در خصوص فرضیه از نظر نگارندگان این طور به نظر می رسد که می توان معیارهایی چون حس مکان، حس تعلق و روابط اجتماعی فرهنگی را
برای رویکرد انسان گرا در معماری زمینه گرا تعیین نمود که در روند تحقیق به تعریف هر یک از آن ها پرداخته و چگونگی حضور هر کدام، در پروژه های معرفی
شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شیوه تحقیق توصیفی تحلیلی، جمع آوری اطلاعات اسنادی، ابزار گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای و سایت های اینترنتی و
روش استدلال قیاسی است. دستاورد این مقاله، عوامل و عناصری خواهند بود که در قالب یک جدول، از پروژه های مذکور استخراج می شوند
 

پیوست ها

  • EETCC01_012_3831605.pdf
    555.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تمایز و تشابه رویکردهای زمینه گرایی و منطقه گرایی انتقادی

یاسر رحمانیان(نویسنده مسئول)کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:


یکی از چالشهای اصلی برای هر طراح، ارتباط مفاهیم بر گرفته از زمینه با فرهنگ و مسایل جهانی است و نادیده گرفتن چنین مسئلهای در معماری امروزهی ایران،
سبب غربزدگی کلانشهرها و شهرزدگی روستاها گردیده است. بسته به مقیاس توجه به زمینه، رویکردهای زمینهگرایی و منطقهگرایی در چند دهه اخیر برای حل
چنین چالشهایی مطرح گردیدهاند. اما بیان تمایز و تشابه آنها و نحوی کاربرد این رویکردها در نمونههای معماری بسیار حائز اهمیت می باشد. کاربرد این واژهها
کمک میکنند تا برداشت غلط از معماری بومی به عنوان معماری سنتی از بین برود. در این پژوهش نخست به تعاریف و واژه شناسی رویکردها پرداخته و پس از بیان
تمایز و تشابه آنها با هم، نمونههای موفق معماری بر اساس تحلیل نظریه پردازان هر کدام از این رویکردها مورد تحلیل قرار میگیرد. مسیر اصلی پژوهش در راستای
این سوال خواهد بود که تشابه و تمایز این دو رویکرد با هم کدام است؟ و نحوی تاثیر آنها در طراحی آثار معماری به چه صورت میباشد؟ در مسیر پژوهش از روش
تحقیق تحلیلیتوصیفی از نوع کیفی تفسیری از گونه پژوهش موردی انتخاب گردیده است. هدف پژوهش، - ارائه اصولی در طراحی متناسب با زمینه برای طراحان
میباشد در نهایت نکات و اصول مهم به عنوان راهکارهای کالبدی برای طراحی در زمینه ارائه میگردد تا طراحان معماری و حتی شهرسازی بتوانند بین معماری بومی
و تکنولوژهای جدید گفتمانی صحیح برقرار سازند. از مهمترین وجه تمایز دو رویکرد بحث مقیاس، استفاده از تکنولوژی، منبع ایده و تاثیر فرهنگ نام برد. همچنین
وجه تشابه این دو رویکرد شامل اقلیم، هویتبخشی و ارتباط با طبیعت نام برد.


کلمات کلیدی:
زمینه گرایی، منطقه گرایی انتقادی، معماری بومی
 

پیوست ها

  • EETCC01_064_3831614.pdf
    707.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1

معمار فرناز

عضو جدید
دوستان بنظرتون من اين موضوعو بخوام ب استادم پيشنهاد بدم برا جمع اوري مطلب اين موضوع بر ب مشگل نميخورم؟؟؟
 
بالا