رونمایی از فناوری ایرانی نمک‌زدایی الکترواستاتیک نفت خام

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش فارس، در مراسم رونمایی از اولین پایلوت فناوری ایرانی نمک‌زدایی الکترواستاتیک نفت خام محمدرضا مقدم معاون پژوهشی وزیر نفت اظهار داشت: دسترسی به فناوری این پایلوت راه را برای بهبود ضریب بازیافت و افزایش برداشت از میادین نفتی باز می‌کند.

وی افزود: در ایران دانش بنیادین فناوری نمک‌زدایی را نداریم و دسترسی به این دانش نیز بسیار زمان‌بر است ،به همین دلیل با برنامه ویژه‌ای تلاش می‌کنیم بومی‌سازی این فناوری سرعت بگیرد.

در این مراسم رونمایی مهدی محمدی مدیر پروژه پایلوت نمک‌زدایی الکترواستاتیک با بیان اینکه از ۴ سال پیش اقدام برای بومی‌سازی این فناوری آغاز شد، اضافه کرد: ساخت پایلوت مهمترین بخش بومی‌سازی طرح دانش است که ما این کار را از سال ۹۱ آغاز و سال ۹۳ به اتمام رساندیم و در دوره سه ماهه تست سه نوع نفت خام سبک، نیمه‌سنگین و سنگین مناطق نفت‌خیز جنوب را در آن استفاده کردیم. وی ادامه داد: ما هیچ تجهیزی را در اختیار نداشتیم و مجبور شدیم تک تک تجهیزات را خودمان بسازیم و در حال حاضر این پایلوت سیار می‌تواند با ظرفیت ۲۰ بشکه در روز بدون توقف کار کند.

مدیر پروژه پایلوت با اشاره به ویژگی این پایلوت درباره امکان تغییر دادن پارامترها برای نمک‌‌زدایی انواع نفت خام اظهار داشت: این پایلوت همچنین با توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف آب طراحی شده است و پیشنهاد دادیم که این پایلوت را در مقیاس بزرگتر بسازیم و در کنار واحدهای عملیاتی مستقر در میادین نفتی راه‌اندازی کنیم تا کارایی فناوری ما اثبات شود.

به گزارش فارس، فناوری ساخت نمک‌زدایی الکترواستاتیک در حال حاضر در اختیار تعدادی از شرکت‌های خارجی و بر اساس برآورد شرکت‌های داخلی در پروژه‌های احداث واحدهای نمک‌زدایی بیش از نیمی هزینه‌های پرداخت شده مربوط به حق لیسانس یا دانش فنی این واحدهاست.





 
بالا