رونمايي از خودروي الکتريکي ساخت دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين

.payam

عضو جدید
در مراسمي با حضور استاندار قزوين ، اولين خودروي الکتريکي ساخته شده در استان قزوين رونمايي شد .










































































به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ، در مراسم رونمايي از اين خودرو که با حضور مهندس طاهايي استاندار قزوين و ساير مسوولان استاني برگزار شد ؛ دکتر موسي خاني رييس اين دانشگاه با تشکر از استاندار براي حمايت از کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي ساخت اولين خودروي الکتريکي در استان توسط دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين را مايه افتخار و سربلندي براي استان قزوين دانست و گفت : دانشمندان جوان و باهوش ما نشان دادند اگر به آنها اعتماد شود قادر به خلق افتخارآفريني هاي بسياري براي کشورخواهند بود .










































































رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با اشاره به اهداف ساخت خودروي الکتريکي در اين دانشگاه گفت : برگزاري اولين دوره مسابقات خودروهاي الکتريکي يک نفره که با هدف بومي سازي اين دانش در کشور و با ميزباني دانشگاه صنعتي شريف و با حمايت شرکت هاي ايران خودرو و سايپا برگزار شد ، انگيزه اي شده که دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين نيز براي حضور در دومين دوره اين مسابقات که به صورت خودروهاي دو نفره است حضور قدرتمندي داشته باشند . به همين دليل براي ارائه توانمندي بالا علمي دانشجويان اين دانشگاه در اين زمينه تيم 14 نفره اي متشکل از دانشجويان متخصص برق و مکانيک از 10 ماه پيش شروع و به طراحي و ساخت اين خودرو کردند و در حال حاضر اين خودرو در مسابقات خودروهاي الکتريکي که قرار است مهرماه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود ؛ آمادگي کامل دارد .










































































دکتر موسي خاني در پايان به لزوم حمايت مسوولان براي توليد انبوه اين خودروها در کشور اشاره کرد و گفت : مطمئناً با حمايت مسوولان نظام مي توان اين خودروها را در کشور به توليد انبوه رساند و با توليد صنعتي اين خودروها ، ضمن کاهش مصرف انرژي هاي فسيلي در کشور ، حفظ محيط زيست و جلوگيري از خروج ارز از کشور ، مي توانيم رشد بيشتر اقتصادي و توسعه صنعتي را در کشور شاهد باشيم .










































































در ادامه مهندس گرجي سرپرست تيم خودروي الکتريکي و معاون پژوهشي دانشکده مکانيک دانشگاه آزاد اسلامي قزوين گفت : ساخت خودرو الکتريکي با نام پاراکس که برگرفته از نام مهندسان ايراني در زمان هخامنشيان است ؛ از 10 ماه پيش و با تلاش شبانه روزي دانشجويان شروع شده و در حال حاضر اين خودرو براي حضور در مسابقات خودروهاي الکتريکي که قرار است در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود ؛ آمادگي لازم را کسب کرده است .










































































سرپرست تيم خودروي الکتريکي Parax چگونگي مراحل طراحي و ساخت اين خودرو اشاره کرد و گفت : حضور در مسابقات خودروهاي دو نفره الکتريکي ، شامل سه مرحله است که مرحله اول به عنوان طراحي مفهومي بود که پاييز سال گذشته با حضور 90 تيم از دانشگاه هاي مطرح کشور آغاز شد و تيم دانشگاه آزاد اسلامي قزوين موفق شد در اين مرحله جزو تيم هاي برتر مسابقات قرار گيرد .در مرحله طراحي سيستم تعليق نيز به عنوان تيم اول مسابقات معرفي شد و در مرحله طراحي اجزا و ساخت به عنوان 40 تيم راه يافته به مرحله فينال راه پيدا کرد .










































































وي افزود : در دومين دوره اين مسابقات تيم ها مي بايست تا چند روز ديگر خودروهاي خود را به مسوولان برگزاري تحويل بدهند و از اواسط مهرماه نيز اين مسابقات به صورت رسمي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود و اميدواريم با توجه به شايستگي که در بين اعزاي تيم شاهديم به عنوان تنها تيم دانشگاه آزاد اسلامي که در اين مسابقات شرکت کرده جزو سه تيم برتر انتخاب و معرفي شويم .










































































مهندس گرجي به ويژگي هاي فني اين خودرو اشاره کرد و گفت : اين خودرو با بدنه کامپوزيت و با وزني با حدود 450 کيلو گرم داراي استانداردهاي ايمني و فني روز دنيا است و توليد نمونه ي اين خودرو بالغ بر 10 ميليون تومان هزينه داشته که اگر به توليد انبوه برسد اين خودروي دو نفره با کمتر از 5 ميليون تومان قابل عرضه براي استفاده مردم خواهد بود .










































































وي افزود : سرعت اين خودرو به طور متوسط 80 کيلومتر در ساعت است و با توجه به وزن کم اين خودرو تا سرعت 110 کيلومتر نيز توان حرکت را دارد . براي شارژ باطري هاي خودرو 8 ساعت زمان نياز که پس از شارژ مسافتي نزديک به 120 کيلومتر را مي تواند طي کند هم چنين سيستم ترمز اين خودرو 4 چرخ و به صورت ديسک و انتقال قدرت به صورت عقب محور است و سرعت اوليه و شتاب اين خودرو در 25 متر در زمان 8/3 ثانيه به ثبت رسيده است .










































































مهندس گرجي در پايان از زحمات و حمايت هاي دکتر موسي خاني رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين براي ساخت اين خودرو تقدير کرد و گفت : اميدوارم ساير مسوولان هم چون دکتر موسي خاني به خودمان ايمان و اعتقاد داشته باشند چرا که جوانان ايراني بارها نشان داده اند اگر به آن ها اعتقاد شود قادر به خلق افتخارآفريني براي کشور خواهند بود .









































































در پايان با حضور مهندس طاهايي استاندار قزوين و ساير مسوولان استان از اولين خودروي الکتريکي ساخته شده در استان قزوين رونمايي شد .
 
بالا