روش مطالعه درس زبان انگلیسی + منابع پیشنهادی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
روش مطالعه درس زبان انگلیسی + منابع پیشنهادی
کاری از جناب محمد کاظم میدانی​

به نام خدا در مورد درس زبان اغلب دو دستگی بین افراد وجود داره …کسانی که زبان رو خوب کار کردند و با بهره بردن از کلاس زبان و کار با کتاب های مختلف درصد بالایی رو از همون ابتدا کسب می کنند و دسته ای که تنها در کلاس های مدرسه شرکت کردند و از آغاز شروع برای کنکور درصد بالایی کسب نمی کنند و وقت زیادی رو برای درس زبان می گذارند تا به درصد مناسبی برسند. دسته ی اول کافیست که نسبت به زبان کنکور غفلت نشان ندهند و روی اون خوب کار کنند چرا که توجه به نقطه ی قوت خیلی مهمه اما روی سخنم بیشتر با دسته ی دوم هست.


زبان کنکور شامل 4 سوال گرامر ، 8 سوال لغت ، یک کلوز 5تایی و دو متن 4سوالی هست. برای گرامر زبان بهره بردن از یک معلم خوب یا یک کتاب خوب که به خوبی گرامر و مهم تر از اون نحوه ی پاسخ گویی به این سوالات رو آموزش بده ، خیلی میتونه کمک بکنه و در این صورت میتونه از آسون ترین سوالات زبان برای شما باشه . در مورد 8 سوال لغت هم معمولا 7 سوال کاملا در سطح کلمات کتاب درسی و یک سوال کمی بالاتر از این سطح هست. بنابراین اولویت کاری تسلط بر تمامی لغات کتاب های دبیرستان هست که این کار نیاز به مرور مداوم و مهم تر از اون زدن تست های مربوط به درس هاست تا ببینید فلان کلمه چگونه در جمله ظاهر میشه. برای زدن تست گرامر و لغت این سوال پیش میاد که معمولا تست های این دو مبحث در کتاب های تست جامع زیاد هستند ! روشی رو که خودم پیاده کردم و کمکم کرد این بود که 10 تست از هر درس رو در هر نوبت میزدم. برای مثال گرامر درس 1 پیش رو تا سوال 30 رسیده بودم ، الان از 31 تا 40 رو کار میکردم…درس 2 را تا سوال 20 زده بودم ، الان 21 تا30 و… همچنین برای لغت. ( منبع پیشنهادی :‌ جامع مبتکران-شبقره-گاج)


متن کلوز در واقع سخت ترین سوالات زبان هستند به خصوص اگر با متن سختی رو به رو شده باشید. من تقریبا همیشه کلوز در آزمون ها پای ثابت غلط هام بود ! و اگر آزمونی رو 100 میزدم به این معنی بود که کلوز آسونی داشته ! یکی از دلایلشم عجله بود که سریع به سوالات جواب بدم اما با تغییر روشی که معلمم گفته بود تا حد زیادی غلط هام کم شد . روش این بود که با کلوز ابتدا مثل یه متن ریدینگ برخورد کنیم و تا آخر بخونیم تا با محتوا و مفهوم کلی متن آشنا بشیم بعد برگردیم و با اون مثل سوالات لغت و گرامر برخورد کنیم…یعنی برای پاسخ یه سوال لغت به گزینه ها نگاه نکنیم و ابتدا لغتی که میتونیم بذاریم رو تصور کنیم و بعد به گزینه ها نگاه کنیم و گزینه ی مناسب رو انتخاب کنیم و در مورد گرامر ابتدا به گزینه ها نگاه کنیم تا گرامر مورد نظر رو بفهمیم و بعد با توجه به متن گزینه را انتخاب کنیم.


در مورد متن در ابتدای کار زیاد وارد نبودم و شاید متن رو خوب نمی فهمیدم ولی بعد از خوندن متن های متعدد از کتاب های مختلف تونستم به سرعت لازم برسم و معنی کلی متن رو درک کنم. اگر شما نمیتونید متن رو ترجمه کنید باید بدونید که نیازی به ترجمه ی کامل متن نیست ولی خب باید تا حد خوبی دایره ی لغاتتون خوب باشه …ولی این دایره ی لغت در حد کلمات کتاب کافی است و میشه با اونا به سوالات متن پاسخ داد….اما در مورد متن و کلوز تمرین خیلی مهمه چون پاسخ گویی به اونا یه مهارته و باید مهارتتون رو بالا ببرید … با متن های مختلف کلنجار برید …اگه مشکل زیادی دارید در ابتدا اصلا به زمان توجه نکنید و سعی کنید جمله به جمله متن رو پیش برید ولی بعد از مدتی می فهمید که نیازی نیست که کلمه به کلمه ی متن رو بلد باشید تا به سوالاتش پاسخ بدین . برای تمرین متن و کلوز هم میتونید از متن ها و کلوز های کنکورهای سال های قبل یا سوالات تالیفی مشابه استفاده کنید و با توجه به نیازتون به طور منظم کار کنید( برای مثال خود من دو بار در هفته تقریبا استفاده میکردم و روزای آخر تقریبا هر روز !) . ( منبع پیشنهادی : درک مطلب مبتکران- و نترسیم از متن شبقره)

برای کسانی که درصد خیلی بالایی میخوان و نمیخوان این درصد رو از دست بدهند یه پیشنهاد دارم…از اونجایی که مهمترین چیز در زبان دایره ی لغت بالا هست ، کلمات خارج از کتابی را چند بار در متن ها و کلوز ها دیدین ، معنیش را پیدا کنید و در کنار کلمات کتاب های درسی حفظ کنید.



محمد کاظم میدانی
تابستان 93



منبع : سایت کنکور
 
بالا