روش‌هاي محافظت موتور در تابلو برق

darvish.m

کاربر فعال تالار موبایل,
دوستاني كه درگير طراحي Single Line Diagram هستند، زماني كه قصد طراحي تابلو براي مصرف كننده‌هاي موتوري هستند چند راه براي آنها وجود دارد البته تقريبا راه سوم بروز تر و به صرفه تر اقتصادي و مناسب تر مي باشد اما من هر سه مسير را مي گويم اگر كسي تمايل داشت،‌ بحث و تبادل نظر داشته باشيم
1. كليد گردان+ فيوز + بي متال + كنتاكتور
در اين طرح شما براي حافظت از موتور كليد گردان براي قطع و صل و فيوز براي Over Current و بي متال براي Over load و كنتاكتور براي اجراي فرمان قرار مي داديد فضاي زيادي را اشغال مي كرد و استفاده از فيوز كاردي و چاقويي كمي قديمي است.
2. در طرح دوم كه خيلي هم استفاده مي شود. كليد MCCB اتوماتيك + بي متال و كنتاكتور كه خوب كليد اتوماتيك جيگزين فيوز و كليد گردان شده و خوب رنج و ميزان مقاوت دربرابر اتصال كوتاه آن نيز مشخص است. اما باز هم شما مجبوريد سه قطعه بخريد كه وقتي مشكلي پيش بيايد هم يافتن خطا هم جايگزيني دردسر بيشتري دارد.
3. نهايتا روش استفاده از كليد موتوري يا همان كليد محافظ موتور MPCB كه خوب كنتاكتور و بي متال را در دل خود دارد در براوردي كه من چند وقت پيش انجام دادم البته با توجه به رنج مصرف كننده بايد محاسبه بشه ولي تقريبا از روش اول حساب كنيم هر كدوم اختلاف 24000 توماني با هم دارند و روش سوم مناسب تر است.
 

hamid01

عضو جدید
دوستاني كه درگير طراحي Single Line Diagram هستند، زماني كه قصد طراحي تابلو براي مصرف كننده‌هاي موتوري هستند چند راه براي آنها وجود دارد البته تقريبا راه سوم بروز تر و به صرفه تر اقتصادي و مناسب تر مي باشد اما من هر سه مسير را مي گويم اگر كسي تمايل داشت،‌ بحث و تبادل نظر داشته باشيم
1. كليد گردان+ فيوز + بي متال + كنتاكتور
در اين طرح شما براي حافظت از موتور كليد گردان براي قطع و صل و فيوز براي Over Current و بي متال براي Over load و كنتاكتور براي اجراي فرمان قرار مي داديد فضاي زيادي را اشغال مي كرد و استفاده از فيوز كاردي و چاقويي كمي قديمي است.
2. در طرح دوم كه خيلي هم استفاده مي شود. كليد MCCB اتوماتيك + بي متال و كنتاكتور كه خوب كليد اتوماتيك جيگزين فيوز و كليد گردان شده و خوب رنج و ميزان مقاوت دربرابر اتصال كوتاه آن نيز مشخص است. اما باز هم شما مجبوريد سه قطعه بخريد كه وقتي مشكلي پيش بيايد هم يافتن خطا هم جايگزيني دردسر بيشتري دارد.
3. نهايتا روش استفاده از كليد موتوري يا همان كليد محافظ موتور MPCB كه خوب كنتاكتور و بي متال را در دل خود دارد در براوردي كه من چند وقت پيش انجام دادم البته با توجه به رنج مصرف كننده بايد محاسبه بشه ولي تقريبا از روش اول حساب كنيم هر كدوم اختلاف 24000 توماني با هم دارند و روش سوم مناسب تر است.
سلام دوست عزیز
ضمن تشکر از مطالب مفید شما، در مورد روش سوم قابل ذکر است که کلیدهای (MPCB: Motor Protection Circuit Breaker) که با نام دیگر (TMCB: Thermal Magnetic Circuit Breaker) نیز شناخته می شوند تنها جایگزین بریکر MCCB و بیمتال می شود و قابلیت جایگزینی با کنتاکتور را ندارد و نمی توان همانند کنتاکتور از راه دور به کلیدهای MPCB فرمان وصل داد.
 
آخرین ویرایش:

darvish.m

کاربر فعال تالار موبایل,
سلام دوست عزیز
ضمن تشکر از مطالب مفید شما، در مورد روش سوم قابل ذکر است که کلیدهای (MPCB: Motor Protection Circuit Breaker) که با نام دیگر (TMCB: Thermal Magnetic Circuit Breaker) نیز شناخته می شوند تنها جایگزین بریکر MCCB و بیمتال می شود و قابلیت جایگزینی با کنتاکتور را ندارد و نمی توان همانند کنتاکتور از راه دور به کلیدهای MPCB فرمان وصل داد.

درست است ممنون
 

aca_eng

عضو جدید
با سلام
در خصوص انتخاب روش هائی که عنوان شد من با توجه به نوع کارم به تجربه به این مطلب مهم رسیدم که برای حفاظت موتوری و موتورهایی
که با لاتر از حدودا 30 کیلووات هستند تجهیز mpcb اصلا مناسب نبوده و درست عمل نمیکند ، بار ها قبل از عمل کردن mpcb تجهیزات پایین دست از جمله
موتور یا کابل دچار نقصان شده اند. لذا تنها در عمل شخصا برای حفاظت موتوری با قدرت های بزرگ از این تجهیز استقاده نمیکنم. ممنون
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
با سلام
در خصوص انتخاب روش هائی که عنوان شد من با توجه به نوع کارم به تجربه به این مطلب مهم رسیدم که برای حفاظت موتوری و موتورهایی
که با لاتر از حدودا 30 کیلووات هستند تجهیز mpcb اصلا مناسب نبوده و درست عمل نمیکند ، بار ها قبل از عمل کردن mpcb تجهیزات پایین دست از جمله
موتور یا کابل دچار نقصان شده اند. لذا تنها در عمل شخصا برای حفاظت موتوری با قدرت های بزرگ از این تجهیز استقاده نمیکنم. ممنون
:surprised:...پس چی استفاده میکنی. یک سی تی 5 پی 20 بذار بعد ببین عمل میکنه یا نه. تنظیم حفاظت کلید درست انجام بشه هیچ مشکلی بوجود نمیاره . تجهیزات دیگر مثل کابل درست انتخاب نشدن و تحمل جریان اتصال کوتاه سیستم یا رتور قفل شده موتور رو ندارن . عیب روی این کلیدا نذار لطفا .
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
راه اندازي با اينورتر نياز به كنتاكتور داره؟

سلام دوست عزیز
اینورتر ورودی 3 فاز رو میگیره و با تغییر ولتاژ و فرکانس خروجی 3 فاز رو به موتور میده. پس موتور نیازی به کنتاکتور نداره
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
اینورتر ورودی 3 فاز رو میگیره و با تغییر ولتاژ و فرکانس خروجی 3 فاز رو به موتور میده. پس موتور نیازی به کنتاکتور نداره

ینورتر کار فرمان دادن رو هم انجام میده؟ واسه فرمان دادن چه کنیم ؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
ینورتر کار فرمان دادن رو هم انجام میده؟ واسه فرمان دادن چه کنیم ؟

سلام مصطفی جان
میشه دقیقا منظورتو از فرمان دادن توضیح بدی؟

اینورتر ترمینال های فرمان هم داره که شامل ورودی ها و کنتاک های باز و بسته هستن واسه کنترل مدار ...
 

nafise05

عضو جدید
سلام
اگه ممکنه در مورد کلیدهای اتوماتیک کمپکت MCCB یه کم توضیح بدید، این که وقتی برای کنترل موتور ازشون استفاده بشه چه المان های حفاظتی دیگه ای هم نیازه یا المان دیگه ای نیاز نیست و خودش هم حفاظت اتصال کوتاه داره هم اضافه بار، و هم قابلیت فرمان دادن مثل کنتاکتور و فرقش با MPCB رو هم اگه بشه به طور مختصر توضیح بدید
یه سوال دیگه هم در مورد اینورتر داشتم، من نفهمیدم توی اینترنت که سرچ می کنم نوشته اینورتر DC رو به AC تبدیل می کنه، درسته؟ پس چطور ازش برای کنترل موتور استفاده میشه؟ یعنی بهش DC داده میشه؟ دیگه این که وقتی از اینورتر استفاده میشه باید حتما از MCCB استفاده کرد یا MCCB ترجیح داره یا نه اصلا:(
ببخشید سوالا زیاد شد
خیلی ممنونم
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
سلام
اگه ممکنه در مورد کلیدهای اتوماتیک کمپکت MCCB یه کم توضیح بدید، این که وقتی برای کنترل موتور ازشون استفاده بشه چه المان های حفاظتی دیگه ای هم نیازه یا المان دیگه ای نیاز نیست و خودش هم حفاظت اتصال کوتاه داره هم اضافه بار، و هم قابلیت فرمان دادن مثل کنتاکتور و فرقش با MPCB رو هم اگه بشه به طور مختصر توضیح بدید
یه سوال دیگه هم در مورد اینورتر داشتم، من نفهمیدم توی اینترنت که سرچ می کنم نوشته اینورتر DC رو به AC تبدیل می کنه، درسته؟ پس چطور ازش برای کنترل موتور استفاده میشه؟ یعنی بهش DC داده میشه؟ دیگه این که وقتی از اینورتر استفاده میشه باید حتما از MCCB استفاده کرد یا MCCB ترجیح داره یا نه اصلا:(
ببخشید سوالا زیاد شد
خیلی ممنونم

سلام
من هم قبلا اين سوال واسم پيش اومد! آخه من چند ماهي رو توي يه كارخونه كار كردم اونجا توي تابلو برق اينورتر داشتن و ميگفتن سرعت موتور رو تنظيم ميكنه ولي تا اونجايي كه من يادمه توي دانشگاه ما به همين مبدل دي سي به اي سي اينورتر ميگفتيم! در واقع اينا دو وسيلن با يك اسم !
http://www.aparat.com/v/eXcJv
 
آخرین ویرایش:

nafise05

عضو جدید
سلام
من هم قبلا اين سوال واسم پيش اومد! آخه من چند ماهي رو توي يه كارخونه كار كردم اونجا توي تابلو برق اينورتر داشتن و ميگفتن سرعت موتور رو تنظيم ميكنه ولي تا اونجايي كه من يادمه توي دانشگاه ما به همين مبدل دي سي به اي سي اينورتر ميگفتيم! در واقع اينا دو وسيلن با يك اسم !
درسته، تو دانشگاه ac به ac رو می گفتیم کانورتر
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
درسته، تو دانشگاه ac به ac رو می گفتیم کانورتر

دوست من اینوزتر یه اصطلاحه کاریه. و از اینجا این اسم روش گذاشته شده که اول برق دی سی شده و بعدش با ولتاژ و فرکانس دلخواه به ای سی تبدیل میشه.
معمولا در اصطلاحات فنی بهش درایو هم گفته میشه. پس با اون اینورتری که مد نظر شما هست و در درس الکترونیک قدرت مورد بحث هست متفاوته!

دیگه این که وقتی از اینورتر استفاده میشه باید حتما از MCCB استفاده کرد یا MCCB ترجیح داره یا نه اصلا:(
اصلا MCCB و اینورتر ربطی به هم ندارن که یکی به دیگری ترجیخ داده بشه! اینا با هم قابل مقایسه نیستن و وظایفشون هم با هم متفاوته!
یکیش یه کلیده و یکیش عمل کنترل موتور رو انجام میده!

اگه ممکنه در مورد کلیدهای اتوماتیک کمپکت MCCB یه کم توضیح بدید، این که وقتی برای کنترل موتور ازشون استفاده بشه چه المان های حفاظتی دیگه ای هم نیازه یا المان دیگه ای نیاز نیست و خودش هم حفاظت اتصال کوتاه داره هم اضافه بار، و هم قابلیت فرمان دادن مثل کنتاکتور و فرقش با MPCB رو هم اگه بشه به طور مختصر توضیح بدید
دوست من از یک MCCB در کنترل موتور استفاده نمیشه!! آخه این که یه تجهیز کنترلی نیست!!
اگر منظورتون حفاظت موتور هست MPCB : Motor protection circuit breaker بله از MPCB استفاده میشه
 

nafise05

عضو جدید
اصلا MCCB و اینورتر ربطی به هم ندارن که یکی به دیگری ترجیخ داده بشه! اینا با هم قابل مقایسه نیستن و وظایفشون هم با هم متفاوته!
یکیش یه کلیده و یکیش عمل کنترل موتور رو انجام میده!
خیلی ممنونم، منظور من این نبود که MCCB به جای اینورتر استفاده بشه یا برعکس، منظورم این بود که وقتی کنترل موتور با اینورتر انجام میشه، در مورد انتخاب کلید و برای حفاظت آیا MCCB ترجیحی به روش های دیگه داره یا نه
سوال دیگه هم این که فرق MCCB و MPCB چیه؟ دوتاشون کلیدن دیگه؟!
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
خیلی ممنونم، منظور من این نبود که MCCB به جای اینورتر استفاده بشه یا برعکس، منظورم این بود که وقتی کنترل موتور با اینورتر انجام میشه، در مورد انتخاب کلید و برای حفاظت آیا MCCB ترجیحی به روش های دیگه داره یا نه
سوال دیگه هم این که فرق MCCB و MPCB چیه؟ دوتاشون کلیدن دیگه؟!

بله. برای حفاظت موتور از کلید MPCB استفاده میشه. که برای بارهای سلفی به کار میره
ولی MCCB برای بار های معمولی و متفرقه استفاده میشه
Mccb: moulded case circuit breaker comes with upto
1000A/25kA rating. Based on thermal mechanism for overload
protection of load and magnetic mechanism for instant
tripping during short circuit.

MPCB: motor protection circuit breaker consist of separate
contactors used for protecting motors under over current
condition,which is generally caused due mechanical issues
of motors.

 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خیلی ممنونم، منظور من این نبود که MCCB به جای اینورتر استفاده بشه یا برعکس، منظورم این بود که وقتی کنترل موتور با اینورتر انجام میشه، در مورد انتخاب کلید و برای حفاظت آیا MCCB ترجیحی به روش های دیگه داره یا نه
سوال دیگه هم این که فرق MCCB و MPCB چیه؟ دوتاشون کلیدن دیگه؟!
mccb قابلیت تحمل جریان راه اندازی موتور رو نداره و به محض راه اندازی موتور عمل میکنه.
اما mpcb دارای قابلیت تحمل جریان راه اندازی حتی تا یک دقیقه هم هست .
 

nafise05

عضو جدید
mccb قابلیت تحمل جریان راه اندازی موتور رو نداره و به محض راه اندازی موتور عمل میکنه.
اما mpcb دارای قابلیت تحمل جریان راه اندازی حتی تا یک دقیقه هم هست .
یعنی هیچ موتوری؟ مثلا فن رو هم نمی تونه راه اندازی کنه؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
یعنی هیچ موتوری؟ مثلا فن رو هم نمی تونه راه اندازی کنه؟

سلام
دوست من بستگی به فن داره! ما تو پالایشگاه فنی داشتیم که موتورش 50KW بود و قطر فن بیشتر از 3 متر! که وقتی داشتیم زیرش کار میکردیم کم مونده بود کلاه ایمنی رو از سرم بکنه و بکشه بالا

جواب خیلی از سوالا بستگی به دید سوال کننده داره. اون روز یکی درباره کنترل دور فن سوال کرده بود. بعد از چند پست معلوم شد که فن مورد نظر از ایناییه که بی صدا و کوچیکن و واسه دستشوئی میذارن هست! :))
 

alirezaaraghi

عضو جدید
سلام.دوست عزیز.بهترین روش محافظ از موتور استفاده از کنترل بار است که البته نقش بیمتال را بازی مکند که مارکهای جدید هست .که در رنجهای مختلف موجود است.در محافظ موتور نباید فکر هذینه اولیه را کرد.
 

Similar threads

بالا