روشهای كاهش استرس

daneh jou

عضو جدید
کاربر ممتاز
روشهای كاهش استرس

شما هرچقدر هم آرام و ریلكس باشید مـمـكـن اسـت در طول روز به دلایل مختلف دچار اسـتـرس گـردیـد. ترافـیـك و شلوغی خیابان، كارهای زیـاد نـاتـمـامـی كـه بایـد انـجـام دهید، خرابی اتومبیل و كنكور مسائلی هستند كه ممكن است موجب بروز استرس در شما گردند.

نكته اینجاست كه استرس باعث حـل مـشـكـل نـشــده و برعكس شما را از ادامه فعالیت صحیح باز می دارد. در این قسمت 5 روش ساده را جـهت كاهـش اسـتـرس بـخـصـوص در هـنـگـام كار، بیان میكنیم.

1- شمارش كنید

یك روش موثر برای برخورد با موقیعتهای استرس آور، شمارش تا عدد 10 است.ایـن كار كمك می كند از لحاظ فكری و روانی از آن لحظه استرس آور دور شده و 10 ثـانـیه بشما وقت می دهد تا از آن شرایط خود را رها كنید.فرض كنید این عمل، ریموت كنترل زندگی شما است. دكمه pause را میزنید. وقتی تا عدد 10 شمارش كـردید دوباره دكمه "play" را فشار می دهید. در نتیجه در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهید گرفت.

2- موقتا" بگریزید

هنگامی كه در خود احساس استرس شدید می كنید بهتر اسـت بـطور فـیزیكی خود را از محیط دور كنید. كمی قدم زده و نفسی تازه كنید. مدتی بـه داخـل شهـر رفـتـه و فـكر خود را از مسائل دغدغه آور رها كنید. البته منظور ایـن نـیست كه كـلا" مـیدان را خـالی كنید، بلكه ترك موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فكری آزاد و تازه باعث رهای از استرس و انجام بهتر كارها خواهد شد. اگر در تـرافـیـك خـیـابـان گیـر كرده باشید، ترك موقیعت مشكل بـنـظر مـی رسـد. در ایـن شـرایـط رادیـو را روشـن و سـعـی كـنید كه به موضوع دیگری غیر از تـرافـیك فكر كنید. اگر صدای اتومبیلهای دیگر شما را آزار می دهد، پنجره ها را ببندید.

3- شیئی را فشار دهید

معمولا" فشردن چیزی با دسـت بـاعـث كاهـش استرس و دغدغه خاطر می گردد. شما می توانید مثلا" یك حلقه تقویت كننده مچ دست بهمراه داشته باشیدو هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید.

4- سخت نگیرید

وقتی بدلیل موضوعی دچار استرس میـشـوید، از خـودتـان سؤال كنید كه آیا آن موضوع اینقدر اهمیت دارد كه بخاطرش دچار پریشانی شوید. واقعیت این است كه اكثر مسائل روزمره كه باعث ایجاد استرس می گردند تهدیدی برای زندگی بشمار نمیایند مگر اینكه مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامتی افراد باشند. هرگـاه احـساس كـردید جلسه امروز آنطوری كه انتظار داشتید نتیجه نداشته و یا متـوجـه لـكـی روی لبـاسـتـان شدید، دچار پریشان خاطری نگردید. اینها مسائل تعیین كننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمیگردند.كمی راحت تر گرفتن موقیعتها باعث كاهش سطح استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در شما میشود.

5- نفس عمیق بكشید

تنفس بجز داشتن اثرات حیات بخش میتواند در آرام نـمودن شما نیز بسیار موثر باشد. هنگام استرس نفس عمیق كشده و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام كنید.

بدون استرس زندگی كنید!
منبع : فارسی بوکز
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم عزیز....

..
جالب بود...
من خیلی کم پیش میاد که دچار استرس بشم...:D
یادمه قدیما زیپ جامدادی باز و بسته میکردم که بعد از یه مدتی اپیدمی شد....:D
 

self.f_t_m990

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
مرسی جالب بود :smile:
درسته من این کارا رو به طور نا خود آگاه انجام میدادم ;)
 

naser.66

عضو جدید
مرسی زیبا بود
منم استرسی هستم شدید
با این کارام خوب نمیشه زیاد ولی بهتر میشه
مرسی
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون دوست عزیز
من هم چند سالیه با کوچیک ترین مسئله ایی دچار استرس میشم
وقتی هم که استرس میگیرم موبایلم رو تو دستم می چرخونم، حالا سرعتش بستگی به شدت استرس داره:biggrin:
خیلی دارم سعی می کنم که استرس رو از بین ببرم و تو این مدت هم پیرفت خوبی داشتم
 

مریمs

عضو جدید
مررسی دوست عزیز, منم زیاد استرس میگیرم ولی وقتی استرس دارم تنها چیزی که آرومم میکنه اینکه یاد خداست وقتی بتونم باتمام وجود توکل کنم آروم میشم........
 

Similar threads

بالا