روز جهـــانی کتـــاب , World Book Day

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
3 اردیبهشت/ 23 آوریل


سازمان تربیتی،علمی و فرهنگی ملل متحد" یونسکو" ، روز 3 اردیبهشت برابر با 23 آوریل هر سال را به عنوان " روز جهانی کتاب و حق مؤلف " اعلام کرد.
تعیین یک روز تحت عنوان روز جهانی کتاب را نخستین اتحادیه بین المللی ناشران و دولت اسپانیا به بیست وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو پیشنهاد کرد، سپس به پیشنهاد فدراسیون روسیه ، عنوان "حق مؤلف" نیز به آن افزوده شده و توسط اعضاء به تصویب رسید. دلیل انتخاب روز 3 اردیبهشت ریشه در مراسمی در کاتونیای اسپانیا دارد.در این روز فروشندگان با هر کتابی که می فروشند ، گل سرخی همراه می کنند. دلیل دیگر، تقارن این روز با تولد یا مرگ برخی از نویسندگان و شخصیت های ادبی جهان است.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب وحق مؤلف ، جلب توجه سازمان ها و انجمن های دولتی و خصوصی به آسان ترین و ارزان ترین روش کسب دانش ، بیان احساس اندیشه و کهنترین وسیله ارتباط معنوی بشری یعنی کتاب است که به رغم ظهور و گسترش رسانه های پیشرفته و مُدرن ، هنوز هم وسیله ای موثر، جذاب، قابل دسترس و جایگزین ناپذیر است و می تواند بزرگترین عامل پیشرفت و گسترش دانش ، فرهنگ و ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت های جهان باشد.







اطلاعات بیشتر در:
World Book and Copyright Day 2015
 
آخرین ویرایش:
بالا