روزشمار دفاع مقدس

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
12 ابان

درگیری در آبادان ، همکاری ضدانقلابیون داخلی با عراق ، افشای سفر مک فارلین به تهران ، از جمله مهم ترین رویدادهای دوازدهم آبان ماه در دوران دفاع مقدس است .
1359
ادامه درگیریها در جبهه آبادان.
حملات محدود خودی در مهران و سومار . همکاری عراق ونیروهای ضد انقلاب داخلی .
عملیات هوایی خودی و دشمن در خارک ، جبهه های جنوب و سد دوکان . تلاشهای صلح در جلسه غیرعلنی شورای امنیت و جلسه کمیته حسن نیت جنبش عدم تعهد .
تحلیل ارگان حزب کمونیست شوروی درباره جنگ : جنگ تلاش امریکا برای بیراهه کشاندن عراق به عنوان عضو فعال جبهه مخالفت کمپ دیوید و اسرائیل و نیز تنبیه مردم و رژیم انقلابی ایران است .
دلایل ملک حسین برای همکاری با عراق با وجود مخالفت مردم : 1- انقلاب ایران 2 - بغداد برای استرداد حقوق قومی اعراب می جنگد .

به اسارت گرفته شدن محمد جواد تندگویان وزیر نفت و تعدادی از کارمندان این وزارتخانه توسط نیروهای عراقی در حالی که مشغول سرکشی از پالایشگاه نفت آبادان بودند.
اوضاع اقتصادی نفتی عراق و ایران در مطبوعات جهان: عراق به دلیل ذخایر ارزی موجود و با همکاری کویت و عربستان سعودی در صدور نفت برای این کشور نگرانی ارزی ندارد ، اما ایران با قطع صدور نفت از ماه گذشته از نظر مالی حداکثر 9 ماه دیگر دوام خواهد آورد .

وزیر خارجه عراق : در صورتیکه امریکا به ایران کمک کند عراق بطور مناسب با آن مقابله خواهد کرد .


1363
ادامه فعالیت ها جهت امادگی برای عملیات آتی مانند شناسایی و تهیه و تدارک تجهیزات مورد نیاز از جمله در خواست تعداد بیشتری از نفربرهای خشایار از ارتش توسط فرمانده سپاه .
دو گزارش متفاوت درباره ارتش ، خبرنگار اعزامی بی بی سی به میمک : بین روحانیون و ارتش کشمکش شدید بر سر ادامه جنگ وجود دارد . گزارش یک روزنامه چکسلواکی : ارتش از حیث نیرو و انگیزه مذهبی غنی است .

درخواست سفیر ژاپن از ایران مبنی بر حفاظت از اتباع هشدار عراق در مورد حمله به جزیره لاوان .
سخنان صدام در جاسه افتتاح مجلس ملی عراق ، تاکید بر مشارکت گسترده مردم عراق در انتخابات علی رغم وجود جنگ و مقایسه آن با انتخابات اخیرایران و نیز اشاره به نقش زنان در این انتخابات ؛ انتخاب سعدون حمادی به ریاست مجلس .

اعلام حرکت ناو هواپیما بر امریکایی ایندیپندنت به سوی سواحل شرقی در مدیترانه همزمان با گزارش خبرگزاری ها از احتمال حمله به تاسیسات و اهداف امریکایی در لبنان و قبرس .
تلاش ایران برای موافقت الجزایر برای شرکت در نوعی نزدیکی و تجمع کشورهای ایران ، سریه ، لیبی و الجزایر و واکنش کشورهای نامبرده .
ممانعت فرماندهی کل سپاه از حمله تلافی جویانه مجاهدین افغانی مستقر در ایران در منطقه تایباد .

تلاش ایران برای قراردادن طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل در دستور کار اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی ؛ تلاش کشورهای عربی جهت خارج کردن ابتکار عمل در این خصوص از دست ایران .


1365
انتشار خبر دیدار محرمانه یک هیئت امریکایی به سرپرستی مک فارلین از ایران در هفته نامه الشراع . گفته می شود منابع نزدیک به مهدی هاشمی گزارشی مخلوط از واقعیات و اکاذیب را در اختیار الشراع قرار داده اند .
آقای هاشمی در دیدار با فرماندهان لشکر 27 ضمن تحلیل وضعیت کنونی جنگ و اشاره به کاهش حمایت حامیان صدام ازاو و آسیب پذیری عراق از داخل ، خواستار استمرار عملیات آتی تا یکسره شدن کار دشمن در سال جاری شد .

اقدامات عراق در منطقه عمومی خرمشهر به منظور جلوگیری از هجوم غافل گیرانه خودی .
کنفرانس بین المللی صلیب سرخ در ژنو برگزار شد . چگونگی رفتار با اسیران جنگی از جمله دستور کار این کنفرانس بود .
فرستاده امیر کویت برای دعوت رئیس جمهوربه اجلاس سران کنفرانس اسلامی وارد تهران شد .

عبدالسلام جلود ضمن حمایت از سوریه ، پیروزیهای به دست آمده در لبنان را مدیون پیوند لیبی ، الجزایر ، سوریه و انقلاب اسلامی ایران دانست .
نهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ، بازرگانی ، علمی و فنی عراق و فرانسه در بغداد آغاز شد .
وزیر بازرگانی برزیل برای فروش سلاح به بغداد سفر کرد .
ادعای واشنگتن تایمز درباره قرارداد فروش سلاح های امریکایی غنیمتی در ویتنام به ایران .

منبع: خبرگزاري مهر
 

fatam

عضو جدید
کاربر ممتاز
12 آبان سال 1362:

- شركت لشكر محمدرسول الله (ص) در مرحله عمليات والفجر چهار
- شهادت حسين تنها ، جانشين گردان حبيب ابن مظاهر و شهادت حيدر رشيدي فرمانده گردان بلال حبشي و شهادت حميدرضا آجرپز جانشين گردان مسلم ابن عقيل لشكر 27 محمد رسول الله (ص) در عمليات والفجر 4
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیزدهم آبانماه

افشای سفر مک فارلین به تهران توسط هاشمی رفسنجانی، مذاکرات ایران و فرانسه ، مانور و آتش دشمن در مرزخسروی از جمله مهم ترین رویدادهای سیزدهم آبان ماه در دوران دفاع مقدس است .
1359
آتش دشمن در اهواز - حمله ایذائی خودی در شوش .
توجیه تبلیغاتی عدنان خیر الله وزیر دفاع عراق در مورد شکست این کشور در حمله به آبادان .
پیروزی ریگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بهره برداری بنی صدر از آن در جدالهای داخلی و اظهارات تازه امریکایها مبنی بر اینکه در پاسخ به مجلس ایران شتابی در کار نیست . اعلام لغوتحریم اقتصادی ایران در صورت آزادی گروگانها .
دفاع سخنگوی شورای عالی دفاع از رسمیت آخرین جلسه این شورا به ریاست نخست وزیر (رجائی ) .
رئیس مجلس ( هاشمی رفسنجانی ) : فرماندهان نظامی در محضر امام قبول کردند که آبادان را کاملا تقویت کنند و مااین را پیگری می کنیم .

سخنرانی صدام در مجلس ملی عراق : هر وقت ضرورت اقتضا کند ، به هر هدفی که بخواهیم می رسیم - ترجیح می دهیم جنگ یک هفته طول بکشد ، مشروط بر اینکه در یک هفته حقوق کامل ما بدست آید - سیاست ما توسعه طلبی نیست ، مازمین آنها را در مقابل اعتراف به حقوق کامل خود پس می دهیم .
مفسر رادیو اسرائیل : حقوق عراق همان اروند رود ، قصر شیرین ، محمره و سایر نقاط ایران است که البته عراقی ها آنرا اعلام نمی کنند ، ولی در نظر دارند ایران راهی جز مقاومت نظامی آن هم خیلی سخت و خونین ندارد . بنابراین باید تناقضات موجود در صف رهبران دولت برطرف شود .

گزارش تایمز ژاپن : توافق عربستان ، کویت ، قطر و امارات برای جبران کاهش تولید نفت ناشی از جنگ است .
صدور دستور تعطیلی نشریات وابسته به مجاهدین خلق توسط دادستانی به خاطر اخلال در امر جنگ و برگزاری اولین جلسه محاکمه محمد رضا سعادتی به جرم تماس و برقراری رابطه سیاسی ، اطلاعاتی و جاسوسی با شوروی .


1363
ترمیم و تقویت خطوط پدافندی عراق در جبهه میانی ؛ ادامه شناسایی نیروهای خودی برای عملیات آتی .
تحرکات ایذایی ضد انقلاب و احتمال حمله به راه آهن قطور ؛ تلاش حزب دمکرات برای تداوم سلطه بر کردستان .
اظهارات یک اسیر آزاد شده ایرانی در مورد : عدم بی طرفی صلیب سرخ در قبال اسرای ایرانی ، آزار و شکنجه اسرا توسط مامورین عراقی و نیز فرستادن تعدادی از اسرا به اردن ؛ ادامه توجه محافل خبری جهان به مسئله اسرا در جهت منافع عراق و بی توجهی به مظلو میت اسرای ایرانی و تخلفات رژِیم عراق .

سخنان امام جمعه تهران ( آقای خامنه ای ) به دنبال بیانیه وزارت خارجه به مناسبت 13 آبان ، در مورد حق ایران در زدن ضربه و مقابله به مثل ، در صورت ادامه سیاست های امریکا در قبال ایران .
برگزاری مراسم ویژه 13 آبان در مقابل لانه جاسوسی .
گزارش روزنامه لویدزلیست چاپ لندن از نارضایتی کارکنان کشتی های انگلیسی از کار در منطقه جنگی خلیج فارس .


1365
گزارش و تحلیل آقای هاشمی در مراسم 13 آبان درباره جریان سفر مخفیانه مک فارلین ، تلاش امریکا برای برقراری رابطه با ایران .
متوسل شدن امریکا به ایران برای آزادی گروگان هایش در لبنان .
در جلسه ای با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه ، مسئول مهندسی نیرو و فرماندهان قرارگاه های تابعه ، طرح مانور قرارگاه ها ، مشکلات موجود و ماموریت واحد مهندسی بررسی شد .

مانور و آتش تانک های دشمن در منطقه باویسی و خسروی .
یک گروه گشتی ژاندارمری در منطقه کوه تپه دهلران به کمین دشمن افتاد ند .
اعزام نیروهای رزمی از همدان و نیروهای فرهنگی از باختران به جبهه ها ، جلب مشمولان غایب و فراری از چند استان .

دادستان کل کشور به مناسبت 13 آبان ، در جمع گروهی از دانشجویان پیرو امام شیوه های نفوذ شیطان در انسان و چگونگی نفوذ شیطان بزرگ امریکا در انقلاب ها بیان کرد و مقابله با امریکا را جوهره انقلاب اسلامی خواند .
فرانسه برای حفظ موفعیت خود در بین حامیان عراق ، سعی در توجیه بهبود رابطه با ایران را دارد .

یک موسسه وابسته به وزارت جنگ امریکا اعلام کرد که عراق 20 خابان خارجی استخدام کرده است و در تهاجم اخیر به جزیره سیری از 23 خلبان فقط 2 تن عراقی بودند .
در پی توافق ایران با صلیب سرخ ، یک هئیت از صلیب سرخ برای ملاقات با اسیران عراقی به تهران می آید .
بررسی وضعیت اقتصادی عراق بدهی ها و میزان صادرات نفت کشور در یک روزنامه ژاپنی .
وزیر خارجه مصر : تهدیدهای ایران علیه عراق ، علیه امنیت و حاکمیت کشورهای خلیج فارس نیز هست .

منبع: خبرگزاري مهر

 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهاردهم آبان ماه

بازتاب سفر مک فارلین به تهران در رسانه های جهان، گلوله باران اهواز و آبادان وحمایت ولیعهد اردن از رژیم صدام ، از جمله مهم ترین رویدادهای چهاردهم آبان در دوران دفاع مقدس است .
1359
گلوله باران آبادان و اهواز - تحرک و انتقال نیرو در سوسنگرد و شوش درگیری ایذایی خودی در دشت عباس .
ادامه درگیری در کنجان چم ( مهران ) و تحرکات ضد اتقلابیون . هشدار امام خمینی درباره لزوم شکسته شدن حصر آبادان و اتخاذ موضع تهاجمی از سوی خودی .
نماینده آبادان در مجلس ( رشیدیان ) : انتقاد ما به ارتشی ها نیست . انتقاد به فرمانده کل قوا( بنی صدر ) داریم .
ملاقات طارق عزیز و ژیسکاردستن و عنوان شدن معامله جنگنده های میراژ اف - یک . .

همکاری پاکستان و عراق در برنامه های اتمی .
رادیو کلن : کارتر تا پایان زمان ریاست جمهوری خود برخلاف نظر ریگان رئیس جمهور جدید امریکا به اقدامی در جهت خواسته های مجلس ایران دست نخواهد زد . بنابراین برخلاف پیش بینی و نظر ایران و نیاز آن به یدکی و تسلیحات جنگی و اندوخته های مالی خود در امریکا ، مساله گروگانها به سرعت پایان نخواهد یافت .


1363
ادامه تحرکات ایذایی ضد انقلابیون در مناطق کردنشین به ویژه در دیواندره طی چند روز اخیر .
تصمیم دبیر سازمان ملل جهت اعزام هیئتی به دو کشور ایران و عراق برای بررسی ماجرای اردوگاه اسرای گرگان .
دیدار ولیعهد اردن از جیهه جنوبی جنگ ایران و عراق و حمایت مجدد از رژیم صدام .

شرکت نکردن مقامات عراق در تشییع جنازه خانم گاندی و آشکار شدن اختلافات عراق و هند بر سر نحوه عملکرد خانم گاندی به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در قبال جنگ ایران و عراق .
به گزارش خبرگزاری فرانسه : گفت و گو وزیر خارجه هند و دکتر ولایتی در حاشیه مراسم تشییع جنازه خانم گاندی راجع به لزوم آتش بس و رد این پیشنهاد از سوی ولایتی .

گزارش تایمز از وابستگی شدید عربستان از نظر اطلاعاتی و تسلیحاتی به امریکا با توجه به نقش عربستان به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در مسائل امنیتی خلیج فارس .
تفسیر رادیو مسکو از روابط نظامی امریکا با پاکستان به عنوان عامل نفوذ امریکا در سیاست ایران .
مخالفت جمعی از نمایندگان پارلمان سوئد با خرید نفت ایران

گزارش خبرنگار ای بی سی امریکا از مراسم 13 آبان : روحانیونی که کنترل ایران را در دست دارند به یک دشمن ملی نیاز دارند . 5 سال گذشته است ، اما ایران هنوز شعار مرگ بر امریکا می دهد .
حرکات ایذایی ضد انقلاب در سالگرد اشغال سفارت امریکا .


1365
دشمن درجزیره ام الرصاص و اطراف آن ، به فعالیت های مهندسی و تقویت مواضع خود ادامه می دهد .
اعزام رزمندگان به مناطق جنگی از نواحی خوزستان ، کرمان ، قم و شهرستان لردکان .
چند ناوچه عراقی روبه روی بندر کویت هدف آتش توپخانه ایران قرار گرفتند .

بمباران آبادان و تجاوز هواپیماهی عراقی به حریم شهرهای ، نهاوند ، ملایر و قم .
یک روزنامه چاپ سودان از نارضایتی در ارتش عراق پس از تلفات متوالی آنها در عملیات های فکه ، فاو ، حاج عمران و مهران خبر داد .
نخست وزیر نظر دولت درباره سفر هیئت امریکایی به ایران ، رابطه با امریکا و تحولات اخیر در منطقه را تشریح کرد .

مقامات امریکایی از انکار صریح سفر هیئت امریکایی به ایران خوداری کردند .
اعتراض دولت ایرلند درباره استفاده مقامات امریکایی ( مک فارلبن ) به ایران از گذرنامه ایرلندی در سفر به ایران .
افشاری سفر مک فارلین به ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان از جمله سی بی اس ، ان بی سی ، بی بی سی و ... که هر کدام از منظر خود به تحلیل و تفسیر آن پرداخته اند .

نگرانی امریکا از پیروزی ایران در جنگ .
سران کشورهای شورای همکاری در پایان اجلاس خود ، با صدور بیانیه ای از ادامه جنگ و گسترش آن ابراز تاسف و نگرانی کردند . در این بیانیه از عراق به خاطر پاسخ مثبت به قطع نامه های شورای امنیت قدردانی و از محکوم کردن ایران خودداری شده است .
وزیران شوروی و امریکا بیش از سه ساعت گفت و گو کردند .

منبع: خبرگزاري مهر
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
پانزدهم آبان ماه

1359
امروز حملات دشمن در سوسنگرد تشدید شد .
اعتراض وزارت خارجه ایران به سفیر فرانسه در تهران درباره فروش میراژ به عراق و جواب دو پهلوی سفیر .
بررسی جنگ در شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم به اعزام نماینده ای از سوی دبیر کل سازمان ملل والدهایم به دو کشور درگیر .
رادیو لندن : پس از گذشت شش هفته از آغاز جنگ ، شورای امنیت برداشت روشنی از اقداماتی که باید در آینده انجام دهد ندارد .
موشه دایان وزیر خارجه پیشین اسرائیل : امریکا باید در منطقه پایگاه داشته باشد و در جنگ ایران و عراق دخالت نکند تا دو کشور خود مسائلشان را حل و فصل کنند .

خبرگزاری فرانسه : صدور نفت ایران از لاوان و سیری .
تحلیل مجله آلمانی اشترن از جنگ و آثار آن درمنطقه : شبیخون عراق به کند ترین جنگ در جهان تبدیل شده است . ممکن است امریکا بازنده باشد ، چون سلاطین نفتی ، امیرها و شیخ ها روی تخت متزلزلی نشسته اند .


1363
تقویت نیروهای عراقی در جبهه شمال و مرکزی .
ربودن هواپیمای سه موتوره عربستانی توسط یکی از اتباع یمن شمالی در اعتراض به دخالت های عربستان در یمن و پایان ماجرا با دخالت نیروهای امنیتی ایران .
ادامه فشارهای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی در پوشش تحرکات صلح و اعلام تشکیل کمیته صلح اسلامی در 25 آبان ماه .

گزارش خبرگزاری ها از ادامه افشاگری امریکایی ها در مورد خالی شدن انبارهای عراق از سلاح های شیمیایی در آخرین حمله ایران ( خیبر ) و پر کردن این انبار ها جهت استفاده مجدد .
دادن اعتبارات جدید به عراق به خاطر منهدم شدن کشتی انگلیس علی رغم اظهارات شدید اللحن چندی پیش دولت انگلیس علیه عراق به خاطرمنهدم شدن کشتی انگلیس توسط هواپیماهای عراقی در خلیج فارس .

گزارش بی بی سی به نقل از مقامات امریکایی مبنی بر اینکه سوریه برای مقابله با تهدید تروریستی ، ایران را از استفاده از حریم هوایی خود منع می کند .
مقاله علی صدرزاده در فرانکفورتر روند شاو در مورد گروههای ضدانقلاب خارج از کشور و تاکید بر اینکه به رغم نامناسب بودن اوضاع داخلی ایران ونارضایتی مردم ، در حال حاضر هیچ امیدی به موفقیت مخالفان رژیم ایران نمی توان داشت .


1365
اجرای آتش روی نیروهای دشمن در منطقه خور عبدالله و بندر الکبر .
اعزام بیش از 2000 نیروی رزمی - تخصصی از استان مرکزی به جبهه و پادگان های آموزشی .
گسترش منطقه تحت کنترل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در تنگه هرمز .

مصاحبه رئیس جمهوری با مجله اشپیگل درباره مسئله جنگ ، خرید سلاح ، آینده عراق و عدم پذیرش طرح های صلح .
ای بی سی و کریستین ساینس مانیتور به مشکلات ایران در تهیه تسلیحات و تاثیر آن بر عملیات بزرگ ، آینده جنگ و نگرانی از پیروزی احتمالی ایران پرداختند .
سازمان عمده کشتی رانی بین المللی از سازمان خواستار وارد ساختن ایران و عراق به تضمین امنیت خطوط آبی کشتی های بی طرف شدند .

در پی خاتمه کنفرانس سران شورای همکاری ، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در تلاش برای پایان دادن به جنگ با سفیران ایران و عراق دیدار کرد .
مطبوعات انگلیس : امریکا با سفر مک فارلین به تهران قصد بهره برداری از اختلاف نظر جناح های سیاسی به نفع خود را داشت .
رسانه های غربی و شبکه های تلویزیونی امریکا به شایعه پراکنی درباره ارسال سلاح های اسرائیلی به ایران پرداختند .

شکایت ایران به سازمان ملل در مورد استفاده عراق از جزیره بوبیان کویت علیه ایران .
رادیو اسرائیل در تفسیری با احتمال گسترش جنگ در منطقه خلیج فارس و تبدیل شدن به جنگ جهانی ، تنها راه خاتمه جنگ را توفق دو ابر قدرت دانست .
مصر : مصری های ارتش عراق را داوطلبانی دانست که در کشور عراق مشغول کار هستند .

اعضای دو شبکه بمب گذار مرتبط با عراق طی هفته اخیر دستگیر شدند .
پخش گزارشی از رقابت و اختلاف ضد انقلابیون خارج از کشور در تلویزیون وابسته به بختیار در کالیفرنیا ؛ برادر شیخ عزالدین حسینی در کراچی به هرکس سر یک پاسدار بیاورد 50 دلار می دهد .

 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
شانزدهم آبان ماه


1359
عملیات نفوذی موفق خودی در جاده ماهشهر آبادان - حملات ناموفق دشمن در دهلاویه و الله اکبر - آتش دشمن در آبادان - نصیب پل روی کرخه و جاده کشی اطراف بستان توسط دشمن . بیانات امام خمینی در جمع حجاج پاکستانی مبنی بر اینکه دعاوی صدام در مورد عربی بودن دین اسلام ، ضد اسلامی است و باعث تفرقه کشورهای اسلامی و تسلط بیگانگان است و اینکه کشورهای اسلامی طبق دستور قرآن کریم نباید در جنگ موجود ، بی طرف و بی تفاوت باشند و نیز تاکید بر اینکه ما شروع کننده جنگ نبودیم ، ولی دفاع می کنیم .
امام جمعه تهران ( آیت الله خامنه ای ) : وضع آبادان به خاطر حماسه آفرینی رزمندگان مسلمان از جناحهای مختلف نظامی و داوطلب ، از آن هفته تا این جمعه بسیار تفاوت کرده است . اعلام شرایط آزادی گروگانها از طرف مجلس شورای اسلامی به معنای خاتمه جنگ ما با آمریکا نیست باز هم با آمریکا می جنگیم .

تحلیل مشاور نخست وزیر ( بهزاد نبوی ) در نماز جمعه تهران : حتی رژیم عراق هم نمی تواند به این جنگ پایان دهد چون سقوط خواهد کرد . ما آمادگی خود را برای همیشه جهت مقابله با کمبود ها و بحرانهای اقتصادی حفظ می کنیم .
نمونه ای از جناح بندی رژیم های عربی در قبال جنگ ایران و عراق : مواضع ملک حسین و حافظ اسد و تلقی هر یک از منافع اعراب .
اهداف عراق از جنگ در بیان چند صاحب نظر امریکایی : عراق در پی واردکردن ایران به پذیرش حاکمیت عراق بر شط العرب است نه ایجاد خوزستان مستقل .


1363
حرکات مشکوک دشمن در منطقه عملیات آتی به قصد کسب اطلاعات بیشتر ؛ اطلاعیه نظامی ارتش عراق در مورد عملیات هلی کوپترهای عراقی علیه قایق ها و کمین های ایرانی در شرق بصره .
عملیات هوایی عراق و بمباران مناطقی از مهران ، پیرانشهر و منطقه عملیاتی آینده ، ادامه تجهیز تسلیحاتی و انسانی عراق با ادامه درگیری های پراکنده و ایذایی گروه های محارب در غرب کشور .

پیام تبریک صدام به دنبال انتخاب مجدد ریگان به ریاست جمهوری امریکا و آرزوی برقراری روابط بین دو کشور ، همزمان با ورود مورفی معاون وزیر خارجه امریکا کرد .
اعلام آمادگی ترکیه و پاکستان جهت پیشرفت اهداف سازمان همکاری اقتصادی ( آرسی دی ) متشکل از سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان در پایان اجلاس این سازمان در تهران .
تکذیب خبر مرگ ابو نضال ( از رهبران تندرو فلسطینی ) که توسط آسوشیتدپرس گزارش شده بود .


1365
بررسی آخرین اطلاعات از منطقه عملیاتی غدیر و اقدامات دشمن در این منطقه ، در جلسه نیروی زمینی سپاه .
فعالیت نیروها وتقویت زرهی دشمن در سواحل خور عبدالله . تشدید اقدامات دریایی و هوایی عراق در خلیج فارس ، جزایر وربه وبوبیان و سکوهای العمیه و البکر .
احتمال اجرای عملیاتی شبیه عملیات فتح 1 در غرب کشور توسط دشمن . انفجار دو بمب صوتی در ارومیه .

کمک های نظامی کشور های شورای همکاری به عراق برای حمله هوایی به تاسیسات ایران . چگونگی انتقال نیروهای نظامی شورای همکاری به کویت برای مقابله با حمله سرنوشت ساز .
تشدید تلاش های صلح سازمان های بین الملل و دولت های پشتیبانی عراق .
نشریه ساوت : بهترین راه خاتمه جنگ دخالت امریکا برای تغییرات سیاسی در عراق است .

نگرانی شدید کشورهای عربی از تحویل سلاح های امریکایی به ایران .
اسرائیل واسطه بودن در معامله سلاح های امریکا و ایران را تکذیب کرد .
واشنگتن پست : نخست وزیر فرانسه ضمن تایید عراق به عنوان آغاز کننده جنگ ، اضافه کرد که در سپتامبر 1980 از قصد حمله ایران مطلع بوده است . وی گفت غرب باید از گسترش بنیاد گرایی اسلامی شدیدا ضد غرب در سراسر خاورمیانه هراسناک باشد .

کاهش قیمت نفت در کلیه بازارهای جهانی افزایش یافت .
کاهش تبادلات غیر تسلیحاتی عراق و فرانسه به دلیل وخامت اقتصادی رژیم عراق .

 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
هفدهم آبان ماه

1359
اخبار جنگ در جبهه هاي جنوب: درگيري در حاشيه بهمن شير، جاده ماهشهر ـ آبادان، دارخوين، فارسيات در غرب كارون، حاشيه كرخه و پاسگاه حميد.
اخبار جنگ در جبهه مياني: ادامه درگيريهاي پراكنده.
عمليات هوايي خودي و دشمن: بمباران پالايشگاه گاز كركوك ، بمباران تجمع دشمن در سابله و سقوط دو جنگنده خودي. بمباران صالح آباد و مهران .
اطلاعيه دولت ايران در اعتراض به شكنجه وزير نفت، محمدجواد تندگويان و پاسخ به ادعاهاي عراق دراين باره.
عدم توافق شوراي امنيت در صدور قطعنامه دربارة جنگ و اكتفا به صدر و به يك بيانيه .
مذاكره يك هيأت نظامي امريكايي ـ مصري ـ سعودي با پادشاه و وليعهد سعودي درباره خطر ( امام ) خميني و ضرورت كمك به عراق.
گزارش مطبوعات و خبرگزاريها از حمايت نظامي فرانسه از عراق : فرانسه بعد از شوروي بزرگترين تامين كننده سلاحهاي مورد نياز عراق است.


1363
شكست توطئه مزدوران فرانسوي براي انفجار سفارت ايران در بيروت.
ادامه فعاليتهاي آمادگي خودي براي عمليات آتي در سه جنبه مهندسي، شناسايي و آمادگي يگانها؛ ادامه برخي حركات مشكوك و عمليات مهندسي دشمن در منطقه حين عمليات آتي. ادامه درگيريهاي پراكنده خودي، در غرب كشور، با نيروهاي ضدانقلاب مسلح.
ادامه حمايتهاي تسليحاتي و انساني عراق توسط كشورهاي عربي با ارسال كاميونهاي حامل تجهيزات نظامي و مواد شيميايي از عربستان - تماسهاي مقامات عراقي براي اعزام نيرو از يمن شمالي، مصر، سودان و اردن به عراق.


1365
بررسي آخرين وضعيت دشمن و شناساييهاي انجام شده در منطقه عمليات بزرگ آتي در جلسه نيروي زميني سپاه.
پشتيباني هوايي عمليات آينده، وضعيت منطقه عملياتي و فعاليتهاي دشمن، در جلسه قرارگاه مركزي سپاه بررسي شد.
گزارشي درباره اهميت شناسايي منطقه عملياتي، زمين، دشمن و اهميت استفاده از عكس هوايي. افزايش فعاليت زرهي دشمن در جزيره جنوبي مجنون.
ملاقات جلال طالباني با حجت الاسلام حكيم در جهت انسجام گروههاي معارض عراقي. تفسير راديو اسرائيل و واشنگتنپست در اين باره.

منبع: سايت شهيد آويني
 

sharlin

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکرام و تموم کردی جوون..
بقیش باشه بعد
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
هجدهم آبان ماه

سخنان مهم امام خمینی (ره) در دیدار با گروهی از نظامیان ،ادامه بازتاب سفر مک فارلین به تهران از جمله مهم ترین رویدادهای هجدهم آبان ماه در طول دوران دفاع مقدس است.
1358
عدم پذیرش استعفای مدنی از سوی حضرت امام و دستور بر بازگشت فوری به خوزستان.
1359
تحرک و نقل و انتقال دشمن در سوسنگرد ـ آتش توپخانه در اهواز ـ آتش خودی روی مواضع دشمن در خرمشهر و آبادان ـ درگیری پراکنده در جبهه میانی . رد ادعای عراق مبنی بر مجروح بودن محمدجواد تندگویان در هنگام اسارت از طرف معین فر نماینده مجلس شورای اسلامی و موضع عراق در این مورد که هیچگونه تلاشی را در مورد آزادی ایشان تا پایان جنگ قبول نخواهد کرد .
در نخستین دقایق بامداد دیروز (17/10/59) از سوی سربازان صدام دو موشک به مناطق مسکونی شهر اهواز شلیک شد.
صدام از ایران خواست اختلافات دو کشور از راههای مسالمت‌آمیز حل شود.


1363
دیدار صدام از منطقه عملیاتی میمک و اجرای آتش بی سابقه دشمن در محور مهران.
ادامه جریان تسلیمیها و درگیریهای پراکنده با ضدانقلابیون.
حاد شدن مسئله اسکان نیروهای حزب دمکرات با توجه به رسیدن فصل سرما
اعلام مواضع ایران توسط آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران دربارة نفت و جنگ قیمتها و سابقه آن؛
وی دربارة مسئله صلح و مذاکره با عراق گفت: اگر امروز عراق حاضر به مذاکره شده به خاطر این است که در موضع ضعف قرار گرفته است، باید آنقدر گلویش را فشرد تا اعتراف به ظلم کند و تسلیم حق شود.

گزارش 48 صفحه ای میدل ایست اکونومیک در مورد اقتصاد ایران و اشاره به واردات بی سابقه و بازار گسترده ایران جهت صادرکنندگان کالا
مقاله فاینشنال تایمز درباره روابط اقتصادی انگلستان و عراق، از جمله دادن تسهیلات اعتباری جدید انگلیس به عراق مطرح شدن دوباره بحث حمله اسرائیل به نیروگاه هستهای عراق در سازمان ملل.

اظهارات نماینده اسرائیل در پاسخ به نماینده عراق در سازمان ملل مبنی بر اینکه عراق مجاز نیست به قوانین بین المللی تمسک جوید زیرا اخیراً به طور مکرر از جنگ افزار شیمیایی استفاده نموده و با موشک نیروگاه هسته ای بوشهر ایران را مورد حمله قرار داده است؛
پیشنویس قطعنامه سازمان ملل در این باره و پیش بینی برخورد اسرائیل در گزارش یونایتدپرس .
گزارش وزارت خارجه امریکا درباره اعدام چند بهایی در ایران و تلاش این حکومت جمهوری اسلامی برای نابودی بهائیت در ایران.


1365
در جلسه قرارگاه مرکزی سپاه نحوه بررسی طرح مانور یگانها و زمان بندی عملیات مورد بحث قرارگرفت.
چگونگی پشتیبانی و پدافند هوایی عملیات بزرگ آتی در جلسه ای با حضور جانشین ستاد قرارگاه خاتم، فرمانده کل سپاه و فرماندهان نیروی زمینی و هوایی سپاه و فرمانده و جانشین قرارگاه رعد ارتش بررسی گردید.

دستورالعمل فرمانده کل سپاه به نواحی مختلف سپاه برای چگونگی برنامه ریزی مرحله دوم تأمین پانصد گردان رزمی.
ابلاغیه فرماندهی سپاه کشوری به کلیه نواحی تحت پوشش جهت تشکیل واحدهای پدافند ش.م.هـ.
اعزام هشتمین گروه از صنعتگران ارمنی به جبهه های نبرد.

امام خمینی در دیدار با گروهی از نظامیان: جمهوری اسلامی وابستگی به هیچ کس ندارد، وابسته به ملت است، وابسته به قوای مسلحه است. اشخاص در این امور دخالت ندارند ... البته مرگ برای همه هست، برای ما هم هست ...
بازتاب سخنان امام خمینی در رسانه های خارجی. خبرگزاری فرانسه: آیت الله خمینی با اشاره به شایعات جاری اظهار داشت که مرگ من روزی فرا خواهد رسید اما دشمنان داخلی و خارجی ما خوشحال نباشند چرا که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت محکم و با ثبات است و رفتن یک شخصیت آن را متزلزل نمیکند.

حمله ارتش عراق به پایگاههای خودی در منطقه کاریزه، مقاومت رزمندگان، عقب نشینی عراقیها.
افزایش پناهندگان کرد عراقی به ایران در پی حمله ارتش عراق به شمال این کشور.
حمله نیروهای خودی به مقر حزب دمکرات در منطقه میاندوآب.

هواپیماهای عراقی و نفت کش قبرسی و ایرانی را در خلیج فارس هدف قرار دادند.
نخست وزیر ترکیه: برای حل مسئله جنگ نورامیدی به چشم نمیخورد چرا که ابرقدرتها خواهان ادامه این جنگ هستند.
گزارش یکی از بزرگترین بانکهای انگلیس درباره فشارهای داخلی بر رژیم عراق و تلاش حکام منطقه و ابرقدرتها برای حفظ این رژیم.

رئیس سازمان سیا برای جلوگیری از تبعات سقوط صدام از دولت امریکا خواست تا هرچه زودتر بر حجم کمکهای خود به عراق بیفزاید.
سفر مک فارلین همچنان از مهمترین مباحث رسانه های امریکا، اروپا، شوروی و اعراب است. نیویورک تایمز، ساندی تلگراف، پراودا، الاتحاد، خبرگزاری آلمان، اخبارالخلیج، خلیج تایمز و الرأی العام از زوایای مختلف این موضوع را بررسی و تحلیل کرده اند.

رئیس جمهور سودان امروز وارد بغداد میشود. وی از کویت نیز دیدار خواهد کرد.
درگیری عشایر ناصریه عراق به علت وضعیت نامناسب زندگی با مأموران امنیتی و انتظامی عراق.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوزدهم آبان ماه


انعقاد قرارداد تسلیحاتی میان عراق و فرانسه ، استیضاح دولت ایتالیا به دلیل فروش تسلیحات به ایران و امتناع ژاپن از ادامه طرح تاسیسات پتروشیمی ایران از جمله مهم ترین رویدادهای نوزدهم آبان ماه در طول دوران دفاع مقدس است.
1358
دستور قطع ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران توسط کارتر و توقف واردات امریکا از ایران.
... مخالفت ضمنی بنی‌صدر با گروگانگیری در لانه جاسوسی.
بنی‌صدر به سمت وزیر خارجه از سوی شورای انقلاب منصوب شد.
قطع پرواز هواپیماهای امریکا به ایران و عدم صدور روادید برای ایرانیان قطع صدور نفت به امریکا.


1359
جاسوسی عده ای از عرب زبانان بستان برای عراق و شرکت دربازجویی شکنجه اسرای ایران.
دستگیری عده ای از هواداران منافقین در آبادان به اتهام ارتباط با دشمن .
تجهیز گروههای کومله و دمکرات توسط عراق جهت حمله به پادگان پیرانشهر .

عملیات نیروی هوایی خودی و سقوط یک جنگنده .
بغداد آبزرور : شبکه مخابرات خرمشهر به شبکه ارتباطی عراق وصل خواهد شد .
دبیر شورای عالی دفاع ( حجت الاسلام خامنه ای ) : روحانیون صرفاً پیشنهاد میدهند . در تصمیمگیری جنگ دخالت نمیکنند . گرچه اگر پیشنهادهای آنان عملی میشد ، محققاً خونین شهر سقوط نمیکرد . وحدت فرماندهی تا حدود زیادی تأمین شده است . این جنگ کلاسی شد برای آموزش رزم . سپاه پاسداران در جنگ عملکرد بسیار خوبی دارد .

سفر یک هیأت امریکایی به ریاست وارن کریستوفر معاون وزیر خارجه امریکا به الجزایر جهت گفتگو و تصمیم گیری پیرامون مسألة گروگانها .
صدام حسین در مصاحبه مفصل مطبوعاتی : اگر سه جزیره در دست ایران باقی بماند ، دنیا باید در انتظار جنگ دیگری باشد . همه حقوق ما باید تصفیه شود تا ایرانیان و عراقیها و اعراب منطقه خلیج ( فارس ) و تمام اعراب آرامش یابند .
از سرگرفته شدن پروازهای بین المللی عراق با استفاده از تسهیلات فرودگاه امان ( اردن ) .

امتناع ژاپن از ادامه طرح تاسیسات پتروشیمی ایران .
گزارش نیویورک تایمز : بر اثر خسارات وارده به خرمشهر و خارک ، بازسازی آنها میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت .


1360
انعقاد قرارداد تسلیحاتی میان عراق و فرانسه به مبلغ یک میلیاد دلار.


1363
ادامه روال معمول تبادل آتش و تحرکات عادی در جبهه ها.
درگیری نیروهای خودی با چته های حزب دمکرات؛ دستورالعمل ستاد مرکزی سپاه جهت مقابله با استفاده افراد کومله از پوشش سپاه.
انفجار بمب در مقابل هتلی در تبریز .

درخواست وزارت امورخارجه از فرماندهی کل سپاه جهت اعزام نماینده ای به آلمان برای شرکت در یک کنفرانس مربوط به سلاح شیمیایی همراه با اسناد و مدارک استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی بر علیه ایران.
اخراج تعداد دیگری از کارگران و اتباع ایرانی از کویت پس از تحمل آزار و شکنجه، در آستانه تشکیل اجلاس سران شورای همکاری در کویت؛ نطق ولیعهد کویت در نمایشگاه مشترک شورای همکاری که خواستار پذیرش پیامهای صلح از جانب ایران شد؛ گزارش المستقبل از احتمال حمله گسترده ایران همزمان با اجلاس سران کشورهای عرب خلیج (فارس) از قول منابع عربی.

واکنش شوروی نسبت به اعلام محاکمه سران حزب توده و رد مسئله جاسوسی این حزب برای شوروی؛ ابراز نوعی همدردی با مسکو در محافل و رسانه های غربی و اشاره به شکنجه به عنوان عامل تغییر مرام سران حزب توده.
ادامه تبلیغات ضدایرانی مقامات امریکایی دربارة اعدام بهائیان.


1365
جلسات بررسی و توجیه طرح مانور عملیات بزرگ آتی برای فرماندهان گردانهای عمل کننده آغاز شد.
تحرکات دشمن در منطقه بوارین و جنوب کانال پرورش ماهی در جلسه قرارگاه کربلا بررسی شد.
به رغم تلاش بسیار برای جلوگیری از آگاهی دشمن به منطقه عملیات اصلی، عراقیها به تقویت این منطقه پرداخته اند.

ادامه کوشش برای تأمین نیروی موررد نیاز عملیات بزرگ آتی.
لغو مرخصی نیروی یگانهای تحت امر قرارگاه کربلا.
اعلام آمادگی دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران برای تأمین بخشی از نیازهای امداد و درمان جبهه ها.

جلب مشمولان غایب ادامه دارد، ولی عدم آمادگی پادگانهای آموزشی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وزیر سپاه پاسداران: ما در زمینه ساخت تجهیزات پدافند شیمیایی به خودکفایی رسیده ایم.
نخست وزیر ابراز امیدواری کرد که کاتیوشا و مینی کاتیوشای ساخت داخل تا پایان سال به جبهه ارسال شود.

عوامل کومه له و دمکرات به منظور جلوگیری از همکاری مردم با نظام جمهوری اسلامی، تعدادی از مردم را در دیواندره و پیرانشهر به گروگان گرفتند.
به ابتکار ایران دو گروه مخالف عراق (بارزانی و طالبانی) برای مبارزه با رژیم عراق به توافق رسیدند.
دستگیری دو فردی که قصد ربودن هواپیمایی در مسیر تهران - تبریز و بردن به عراق را داشتند.

رئیس جمهور: حذف رژیم صدام، امروز در فضای سیاسی دنیا تا آنجا که به منطقه ما مربوط میشود، پذیرفته شده است.
نهمین اجلاس کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی در جده آغاز شد. در این اجلاس نتایج فعالیت رئیس جمهوری گامبیا جهت پایان دادن به جنگ بررسی میشود.
انعقاد قرارداد دو جانبه نظامی عراق و کویت که طبق آن کویت هزینه شبکه جدید دفاعی نیروهای عراقی در جبهه بصره را تأمین میکند.

مصر، تهدید کرد که مستقیماً در جنگ دخالت میکند. مصر سالانه یک میلیارد دلار اسلحه به عراق میدهد.
رادیو انگلیس: در جریان حملات اخیر عراق به تأسیسات ایران، مشاوران نظامی امریکا، عراق را در انتخاب هدفهای مذکور یاری دادند.
فهد پیام ویژه ای برای رئیس جمهوری ایران ارسال کرد. رسانه های غربی این پیام را تلاش برای نزدیکی به ایران میدانند.

تحلیل دو روزنامه لبنانی درباره مسئله جنگ و ارتباط ایران و امریکا. السفیر: در پی سنگین تر شدن کفه جمهوری اسلامی در جنگ، امریکا در وحشت از دست دادن نفوذ خود در منطقه است. النهار: ایران در حال حاضر درصدد پایان دادن به جنگ از راه دیپلماتیک است.
مسئله ارسال سلاح امریکایی به ایران همچنان از مهمترین موضوعهای محافل سیاسی و خبری است.
استیضاح دولت ایتالیا به دلیل فروش تسلیحات به ایران. دستگیری و محاکمه چند بازرگان در امریکا و انگلیس به اتهام صدور اسلحه و تجهیزات به جمهوری اسلامی.

نمایندگان سوسیال دمکرات آلمان غربی با ارائه طرحی به مجلس این کشور، خواستار محکوم کردن عراق به دلیل استفاده از بمبهای شیمیایی و آغاز کردن جنگ و نیز محکوم کردن ایران به دلیل رد پیشنهادهای صلح شدند.
کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا در اجلاس خود، سوریه را به خاطر حمایت از تروریسم تحریم کردند. ژاک شیراک بدنام کردن سوریه را توطئه موساد دانسته است.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيستم آبان ماه


مواضع متضاد لیبی و اردن در قبال ایران و عراق ، بررسی سفر مک فارلین به تهران در دولت آمریکا ، ادامه فعالیتهای ضدانقلاب در کردستان از جمله مهم ترین رویدادهای بیستم آبان ماه در طول دوران دفاع مقدس است.
1359
عمده ترین درگیریهای جنوب : تقویت نیرو و تلاش دشمن برای پیشروی در سوسنگرد و مقاومت خودی .
درگیری در دالاهو و جلسه ضد انقلاب با نماینده حزب بعث در بوکان .
نامه مفصل سپاه خوزستان درباره جنگ و معضلات آن ، با تکیه بر افشای نقش تضعیف کننده جریانهای ضدخط امام در جنگ .
تحلیل مسئول واحد اطلاعات و عضو شورای فرماندهی سپاه ( محسن رضایی ) از جنگ : عراق منافع خود را با امریکا هماهنگ کرد و کلاه بزرگی بر سر شوروی رفت .
تظاهرات در قم به حمایت از بنی صدر و قطب زاده و طرح تلویحی عدم دخالت روحانیون در مسائل کشور و پرداختن به ارشاد و درخواست تلویحی انحلال حزب جمهوری اسلامی در قطعنامه راهپیمائی .

تلاشهای صلح دبیر کل سازمان ملل ، هند ، کوبا ، سازمان آزادی بخش فلسطین ( غیرمتعهدها ) و حبیب شطی دبیرکل کنفرانس اسلامی .
مواضع متضاد لیبی و اردن در قبال ایران و عراق .
گزارش و جمع بندی رادیو لندن از اوضاع جبهه های قصرشیرین ، مهران ، خرمشهر ، آبادان ، اهواز و دزفول : پیشرفت طرفین مختصر است .

دو تحلیل از جنگ و آینده آن : خبرگزاری فرانسه : برای پایان جنگ یا دیپلماسی شرق و غرب باید دخالت کند و یا ایران امروز از بین برود . رادیو لندن : اگر در چند روز اول جنگ با رژیم آیت الله خمینی سقوط میکرد و یا آبادان و خرمشهر تصرف میشد ، رئیس جمهور عراق مشکلی نداشت . امّا اخیراً برای توجیه اقدامات خود در رقابت با آیت الله خمینی این جنگ را دفاع از اسلام خوانده است .
فرماندهی کل ارتش عراق شرکت زنان عراقی در جنگ را بررسی میکند .

الوطن چاپ کویت : عراق تصمیمات لازم برای پیوستن خرمشهر به خاک عراق را اتخاذ کرده است .
گزارش استانداری خوزستان در مورد نابسامانی جنگ زدگان بهبهان .
احتمال فروش اوراق قرضه برای جبران بودجه ناشی از قطع درآمد نفت .

ژاپن به دولت ایران اطلاع داد که پروژه پتروشیمی امام خمینی را از سر نخواهد گرفت مگر آنکه جنگ ایران و عراق قطع شود .
به نقل از معمر قذافی: هرگونه تجاوز علیه ایران به معنی تجاوز به لیبی است و این موضع تاکنون تغییر نکرده است.


1363
تحرکات عادی دشمن در جبهه ها؛ حمل تجهیزات نظامی ارسالی از عربستان و کویت به پادگان التاجی؛ گزارشاتی از تحویل موشکهای اس - اس12 شوروی به عراق؛ ادامه اعزام نیروهای عربی به جبهه عراق.
اعتراض کمال خرازی سرپرست ستاد تبلیغات جنگ به حمله عراق به مناطق مسکونی گزارش تردد و تحرکات عناصر ضدانقلاب در غرب کشور.
ادامه اقدامات مربوط به بسیج و ساماندهی نیروهای داوطلب توسط سپاه و اقدامات جدید در بسیج کارکنان ادارات براساس بخشنامه نخست وزیری.

به تأخیر افتادن محاکمه اعضای کمیته مرکزی حزب توده تا اطلاع ثانوی.
اظهارات خبرنگار رادیو تلویزیون کانادا در جهت تبرئه تلویحی عراق در استفاده از سلاح شیمیایی و متهم کردن ایران به خرید سلاح از اسرائیل؛ بیانیه سازمان منافقین و ادعای داشتن اطلاعاتی از دستور فرماندهان ایرانی به نیروهای تحت امر جهت آمادگی استفاده از سلاحهای شیمیایی بر ضد عراق.
گزارش خبرگزاری هند که برخوردهای از موضع قدرت عراق نسبت به هند را توجیه میکند.


1365
پس از تصویب کلیات طرح مانور عملیات بزرگ آتی در قرارگاه مرکزی سپاه، قرارگاه کربلا طی جلسه ای طرح مانور عملیات، منطقه عملیاتی، تاکتیک ویژه عملیات، زمانبندی عملیات و طرح فریب دشمن را مورد بحث و بررسی قرار داد.
میزان آمادگی یگانهای سپاه برای علمیات بزرگ و مشکلات و کمبودهای آنان در جلسه فرماندهان سپاه بررسی شد.
بررسی وضعیت امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای عملیات بزرگ آتی در قرارگاه مرکزی سپاه.

پنج گردان نیروی داوطلب رزمی و تخصصی از استان گیلان راهی جبهه شدند.
آماده باش برجهای دیده بانی دشمن، فعالیت مهندسی و تقویت منطقه هور، پروازهای شناسایی و تردد در ام الرصاص.
جنگنده های عراقی مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی، اطراف پایگاه موشکی فاو و جاده دیلم را بمباران کردند و دیوار صوتی را در زنجان شکستند.

یک هواپیمای عراقی در ماهشهر سرنگون شد.
حمله پیشمرگان اتحادیه میهنی به چهار پایگاه دشمن در منطقه نفتی نزدیک کرکوک.
ادامه فعالیتهای ضدانقلاب در کردستان، از جمله شلیک آرپی جی به طرف پادگان سنندج.

جلال طالبانی: از اقدام جمهوری اسلامی برای اتحاد نیروهای مخالف عراقی استقبال میکنیم. با مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق توافق شده تا در مورد رژیم آینده عراق در یک انتخابات آزاد تصمیم گیری شود.
ادریس بارزانی و حجت الاسلام حکیم درباره نحوه همکاری و مبارزه با رژیم عراق گفت وگو کردند. بارزانی: مردم رژیم را نمیخواهند، اما لازم است که یک رهبری قابل اتکا و مورد اطمینان مردم وجود داشته باشد.
کمیسیون حسن نیت اسلامی بدون دستیابی به ابتکار خاصی پایان یافت. این کمیسیون از ایران و عراق خواسته است برای یافتن راه حل عادلانه پایان جنگ، در سطح بالایی در کنفرانس سران اسلامی شرکت کنند.

امارات، شوروی را به پشتیبانی از تلاش کشورهای شورای همکاری برای توقف جنگ دعوت کرد.
صدام در تماسی با شاه حسین، وی را از وضعیت مستحکم ارتش عراق مطمئن ساخت.
ریگان با مشاوران خود سفر مک فارلین، رابطه با ایران و مسئله گروگانها را مورد بررسی قرار داد.

رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیرخارجه اسرائیل ارسال سلاح به ایران را تکذیب و آن را بی اساس و احمقانه دانستند.
خبرگزاری فرانسه: با صدور انقلاب اسلامی در جنوب لبنان، برای اسرائیل تشیع افراط گرا جای خطر فلسطینیها را گرفت.
ادعای دو روزنامه میامی هرالد و آبزرور درباره نوع و چگونگی ارسال سلاح از امریکا به ایران.

مدیر اجرایی انجمن ملی امریکاییان عرب: ارسال سلاحهای امریکایی به ایران برای آزادی گروگانها، به منافع امریکا در جهان عرب لطمه زده است.
شرکت امریکایی بل هلیکوپتر ادعا کرد که ایران برای هلیکوپترهای نظامی خود از این شرکت درخواست خرید قطعات یدکی کرده است.
فرانسه نقش عربستان، سوریه، الجزایر و ایران را در آزادی گروگانهای فرانسوی تأیید کرد.

یک تیم پنج نفره صلیب سرخ جهانی برای از سرگیری بازدیدهای خود از اردوگاههای اسیران عراقی به تهران سفر کرده و در حال مذاکره با مقامات ایرانی است.
معاون اول نخست وزیر عراق در بغداد با وزیر تجارت خارجی انگلیس گفت وگو کرد.


1366
شلیک موشک به بغداد همزمان با اجلاس اتحادیه عرب .

منبع:گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و يكم آبان ماه


اعلام مواضع رژیم عراق درباره جنگ توسط صدام حسین، فعالیتهای دشمن در منطقه عملیاتی غدیر و درخواست مک فارلین از کاخ سفید از جمله مهم ترین رویدادهای بیست ویکم آبان ماه در طول دوران دفاع مقدس است.



1359
جبهه جنوب : آرامش در سوسنگرد ـ عقب راندن نیروهای عراقی از شمال بهمنشیر و آزاد شدن جاده خاکی حاشیه بهمنشیر جهت تردد بدون امنیت کافی ـ ت
بادل آتش توپخانه در جبهه اهواز ...

توقیف یک کامیون دارو در حال خروج از استان توسط عناصر سازمان چریکهای فدایی خلق .
عملیات هوایی خودی و دشمن : سرنگونی جنگنده عراقی در بوشهر، بمباران دربند یخان و پنجوین توسط نیروی خودی .
اصابت دو موشک به « العبد لی » راه مواصلاتی کویت ـ عراق در شمال کویت ، توسط جنگنده های ناشناس و ادعای عراق مبنی بر سرنگونی چند جت ایران در این منطقه .

اعلام مواضع علیه گروههای ضدانقلاب و انتقاد تلویحی به عملکرد رئیس جمهور در دامن زدن به درگیریهای سیاسی و تاکید برخط امام در مجلس شورای اسلامی ( سخنرانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، و فخرالدین حجازی نماینده مردم تهران و اعتراض آقای لاهوتی ) .

شیخ علی تهرانی ضمن تائید سخن ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مبنی بر عدم مصاحبه با رادیو و تلویزیون تا اصلاح ان ، گفت : خود اینها جنگ راه انداخته اند و به همه ملل حمله کرده اند . رادیو تلویزیون بصورت غیر قانونی در چنگال اینها ( از طریق مسؤلان وقت سازمان ) قرار گرفته و باید از دست اینها آزاد شود .

اعلام مواضع رژیم عراق درباره جنگ توسط صدام حسین : اعلام آمادگی برای جنگ طولانی، دوستی با فرانسه و شوروی، احقاق حقوق پایمال شده اعراب در صورت طولانی شدن جنگ، ورود به خاک ایران برای جلوگیری از ورود ایرانیان به بغداد، دعوت از خبرنگارن برای بررسی ومقایسه وضعیت داخلی ایران و عراق ، تصمیم عراق به ادامه کار صنایع اتمی با وجود بمباران راکتور هسته ای این کشور .

هنری کیسینجرضمن انتقاد به کارتر و حمله تلویحی به ایران گفت : پیام انتخاب ریگان به دنیا این بود که دوران عذرخواهی آمریکا از سیاست خارجی گذشته اش سپری شده است .
صدور مجدد نفت ایران از خارک .


1360
دیلی تلگراف روابط شوروی و عراق در حال گسترش است. تانکهای روسی از لهستان به عربستان و سپس از طریق کویت به عراق فرستاده می‌شود.


1363
ورود 26 کامیون حامل وسایل فنی از عربستان به عراق.
منتفی شدن همکاری بین دولت عراق و طالبانی؛ اعلام حمایت مجدد بارزانی از ایران در جنگ.
جابجایی و استقرار نیروهای ضدانقلاب با هدف حل مسئله اسکان در فصل سرما.

گزارش وزارت اطلاعات از دستگیری یک جاسوس عراقی به هنگام بمب گذاری در تهران.
جدایی پرویز یعقوبی از سازمان منافقین ؛ ادامه جدالهای لفظی رجوی و بنی صدر پخش اعلامیه های فدائیان خلق (اکثریت) با مضمون مخالفت با ادامه جنگ.
ورود ولیعهد کویت به عراق و تأکید وی بر همکاری دو کشور در تمام زمینه ها
نقل و انتقالات ارتش ترکیه در مرز عراق.


1365
گزارش معاونت اطلاعات سپاه سوم قدس از فعالیتهای دشمن در منطقه عملیاتی غدیر، افزایش حساسیت دشمن، احتمال استفاده دشمن از سلاح میکروبی.
ابلاغ طرح مانور یگانهای قرارگاه کربلا ، بررسی میزان آمادگی و مشکلات لشکر8 نجف وبررسی اقدامات مهندسی مورد نیاز برای آماده سازی عملیات آتی
اقدامات مهندسی قرارگاه کربلا در منطقه هور جهت فریب دشمن و تلاشهای پیشگیرانه عراقیها در این منطقه.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت هفته بسیج: اعزام نیرو به جبهه ها تا سقوط کامل رژیم عراق ادامه دارد.
در هجومی کم سابقه مراکز اقتصادی، صنعتی، نظامی، مسکونی و حریم هوایی شهرهای اصفهان، باختران، اسلامآباد، تبریز، ایلام، اراک، سومار، کرندغرب و مناطق جزیره خارک و قرارگاه نجف مورد تجاوز و بمباران هواپیماهای دشمن قرارگرفت.

در پاسخ به حملات هوایی عراق، ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد مراکز صنعتی و نظامی بصره، ام القصر و خانقین 48 ساعت زیر آتش توپخانه قرار میگیرد.
نیروهای اتحادیه میهنی روی قله حسنبک به عراقیها حمله و تلفاتی به آنها وارد کردند.
پنج تن از برادرانی که در حوالی پیرانشهر اسیر بودند با کشتن دو تن از چته های حزب دمکرات فرار کردند.

دبیرکل اتحادیه عرب معامله امریکا با ایران بر سر آزادی گروگانها را ناقض تعهدات امریکا در حفظ بیطرفی اش در جنگ خواند.و اسرائیل را مجرم واقعی این ماجرا معرفی کرد.
معاون وزیر خارجه امریکا گفت که امریکا به ایران و عراق سلاح نمی فروشد و توسعه جنگ به سرزمین دیگران را تهدید منافع امریکا قلمداد میکند.
مک فارلین از کاخ سفید خواست گزارش ارسال سلاح به ایران را منتشر کند، زیرا ایران از نظر استراتژیک برای امریکا اهمیت دارد.

پویند کستریکی از اعضای کمیسیون تاور : ما به سیاستهای خود ادامه میدهیم.
رئیس سابق سیا: پیروزی نظامی ایران پیش درآمد سقوط عراق، کویت، حمله به عربستان، افزایش قیمت نفت و توسعه بنیادگرایی است.
ارتباط امریکا با ایران دو نظر را نزد تحلیلگران انگلیس برانگیخته است: برخی دلیل آن را احتمال سقوط صدام دانسته اند و برخی پیشنهاد ایجاد زمینه برای وضعیت نه جنگ نه صلح تا بروز یک تغییر را مطرح کرده اند.

در یک سمینار وابسته به پنتاگون خطرهای پیروزی ایران و سقوط صدام و ضرورت حمایت امریکا از عراق مورد بررسی قرارگرفت.
نخست وزیر و وزیر دفاع ایتالیا صدور اسلحه از ایتالیا به ایران را تکذیب کردند.
در پی آزادی گروگانهای فرانسوی، کاردار فرانسه در تهران از کمکهای ایران در حل مشکلات فرانسه در لبنان تشکر کرد. رسانه های فرانسه معتقدند ایران به سوریه این امکان را داد تا از آزادی گروگانهای فرانسوی بهره برداری سیاسی کند.

رئیس جمهور و نخست وزیر مصر خواستار توقف و پایان جنگ ایران و عراق شدند.
رئیس دولت سودان از ادامه جنگ اظهار تأسف و از ابتکار صلح صدام حسین قدردانی کرد.
وزیر دفاع ترکیه جنگ ایران و عراق را باعث عدم ثبات خاورمیانه و دارای خطرات امنیتی برای ترکیه دانست.

بررسی عملکرد مالی دولت جمهوری اسلامی طی هفت ماه اول سال جاری : کاهش 32% درآمدهای عمومی که در نتیجه کاهش حجم صادرات نفت، کاهش شدید قیمت نفت و کاهش برابری دلار در مقابل ریال میباشد.
شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل از ایران خواست تا در جهت تحقیقات در زمینه حقوق بشر در ایران همکاری کند.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و دوم آبان ماه


زمینه سازی عملیات فتح 3 در خاک عراق ، سخنان ریگان در مورد فروش اسلحه به ایران و درگیریهای گسترده در آبادان از جمله مهم ترین رویدادهای 22 آبان ماه در طول دوران دفاع مقدس است.
1359
تهاجم عراق به سوسنگرد و توقف و عقب نشینی بر اثر مقاومت شدید خودی ... تهاجمات و درگیریهای خودی و دشمن در محور آبادان ـ اهواز . تحرکات عناصر منطقه ای وابسته به عراق .
اعلام هزار میلیارد ریال کسری درآمد نفت و یک سوم کسر بودجه ، توسط سرپرست سازمان برنامه و بودجه ایران .
اعلام تشکیل " جبهه ملی دمکراتیک عراق " در دمشق .

بازتاب حمله هواپیماهای منسوب به ایران و شلیک موشک در " العبدلی " کویت : اعتراض رسمی کویت با احضار سفیر ایران ـ تلگراف ملک خالد به امیرکویت ـ بیانیه عربستان سعودی و قطر در حمایت از کویت ـ پیامهای بحرین ، قطر و امارات برای رهبران کویت ـ تاکید یونایتدپرس بر تهدید موجود در تأمین نفت مورد نیاز غرب .
تلاشهای ژاپن در مورد صلح و همکاری با دبیر کل سازمان ملل در این زمینه .

اخباری از همکاری فرانسه و عراق : دوباره گفت گوی مفصل طارق عزیز با رئیس جمهور فرانسه پس از آغاز جنگ ، رفع قطعی نیازهای ساز و برگ جنگی عراق ، کمک بدون محدودیت در زمینه انرژی اتمی ، ابراز ناامیدی از آینده روابط اقتصادی ایران با غرب ، تلاش برای جایگزینی شوروی در عراق ، تلاش برای کسب موقعیت بهتر در خلیج فارس و رفع نیازهای نفتی در ازای کمکهای نظامی .

تحلیل دیلی تلگراف : امکان دارد عراق به خواسته های اولیه خود رضایت نداده و در مورد اشغال منطقه بیشتری بعنوان حائل آتش بارهای ایران پافشاری کند .
گزارش صدای آمریکا از وضع کنونی و آینده صدور نفت عراق .


1363
تحرکات دشمن در مناطق عملیاتی که به ویژه در هور و شرق بصره، مرتبط با عملیات آتی مورد توجه خودی است؛ مشکلات ناشی از وضعیت جوی و بارانهای شدید و جاری شدن سیل در مواضع پدافندی خودی که به شکستن دژها و از بین رفتن خاکریزها منجر میشود.
ادامه وقوع درگیریهای ایذایی در غرب به ویژه در بوکان؛ هشدار مجدد قرارگاه حمزه در مورد کمبود شدید نیرو و احتمال سقوط برخی پایگاهها.

ادامه تلاشهای حزب دمکرات کردستان برای حل مسئله حفظ نیروهای پیش مرگ با توجه به مشکلات فصل سرما.
اظهارات سخنگوی کاخ سفید دربارة آمادگی امریکا جهت برقراری روابط با عراق و توضیح اینکه هنوز هیچ برنامه ای پیش بینی نشده است.
نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان در مورد تهدید آشکار عراق به استفاده از سلاح شیمیایی، در سخنان وزیربازرگانی خارجی عراق در مصاحبه با روزنامه الانباء.

رقابت جریانات ملی گرای عراقی مایل به سوریه با جریانهای اسلام گرا در مخالفت با رژیم بغداد.
سفر ولیعهد و نخست وزیر کویت به بغداد و طرح مباحثی دربارة اختلافات 20 ساله مرزی عراق و کویت و نیز استفاده عراق از جزایر کویتی؛ بازتاب این سفر در مطبوعات کویت برای تبرئه عراق.

تبلیغات صلح طلبی عراق به مناسبت دیدار ولیعهد کویت از بغداد.
به گزارش روزنامه الاهرام، مصر قصد برگزاری یک کنفرانس مذهبی با شرکت علمای 40 کشور اسلامی در قاهره، به منظور پایان جنگ ایران و عراق را دارد.
تأکید مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور بر ادامه جنگ تا تحقق حقوق و شرایط ایران تشدید حرکات ایذایی عناصر سازمان منافقین در داخل کشور برای دریافت هرچه بیشتر امکانات از دولت عراق.

برنامه تبلیغاتی رادیو مسکو همزمان با دستگیری و اعلام محاکمه اعضای حزب توده به مناسبت سالگرد تشکیل این حزب و تمجید از مبارزات ضدامپریالیستی و ضد شاه این حزب؛ اطلاعیه کمیته فرانسوی تعاون با زندانیان سیاسی در ایران جهت تلاش برای نجات طرفداران حزب توده در ایران.


1365
طرح مانور، میزان آمادگی و مشکلات دو لشکر 41 ثارالله و 19 فجر طی دو جلسه جداگانه با حضور فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاههای تابعه بررسی شد.
اجرای عملیات فتح3 در منطقه شمال غربی کردستان که در آن نیروهای نامنظم سپاه پاسداران به همراه مبارزان کرد بارزانی مقر لشکر 38 را منهدم و شهر زاخو را محاصره کردند و جاده ترانزیتی عراق - ترکیه را مسدود نمودند.

لشکر21 حمزه طی عملیاتی ارتفاع 160 در منطقه موسیان را به تصرف خود درآورد لیکن بر اثر فشار پاتک دشمن به مواضع اولیه بازگشت.
یک قایق گشتی دشمن در آبهای خورعبدالله هدف آتش توپخانه ساحلی قرارگرفت.
آماده باش برجهای دیده بانی دشمن در شرق اروندکنار و جزیره مجنون جنوبی.

یک هواپیمای عراقی با تجاوز به شهر باختران دیوار صوتی را شکست.
عناصر حزب دمکرات در منطقه پاوه و شیخان به چندین مقر خودی حمله کردند و عده ای از رزمندگان را شهید و مجروح کردند. یورش نیروهای عراقی به مقر پیشمرگان اتحادیه میهنی و حزب سوسیالیست کردستان عراق در دو محور با ناکامی مواجه گردید.

یک گروه 50 نفری منافقین دارای سلاح مخصوص شلیک مواد شیمیایی با برگ تردد جعلی وارد خاک ایران شده اند.
در آستانه هفته بسیج، نواحی سپاه همدان، کرمان، لرستان و چهارمحال وبختیاری میزان نیرویی که به جبهه ها اعزام کرده یا خواهند کرد را اعلام نمودند.
ارسال کمکهای مردمی استان مازندران به جبهه ها.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی جنگ ایران و عراق را از مهمترین مسائل اجلاس آینده سران ذکر کرد و حضور مقامات عالیرتبه دو طرف درگیر را در این اجلاس فرصتی برای تحقق صلح برشمرد.
سفیر لبنان در مسکو: امریکا و شوروی در اجلاس سران توافق کرده اند که جنگ ایران و عراق بدون یک طرف پیروز خاتمه یابد.

وزارت خارجه ژاپن با احضار سفیر عراق، به حمله عراق به مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی اعتراض کرد.
مصاحبه مطبوعاتی نماینده ایران در سازمان ملل درباره علل تمایل امریکا به برقراری رابطه با ایران، صحنه سازی امریکا مبنی بر ارسال اسلحه از اسرائیل به ایران، مسئله گروگانگیری در لبنان و ... بازتاب گسترده مصاحبه مطبوعاتی آقای رجایی خراسانی در رسانه های جهان.

نطق تلویزیونی ریگان پس از گذشت ده روز از زمان افشای سفر هیئت امریکایی به ایران: بدون همکاری ایران ما قادر به خاتمه بخشیدن به جنگ خلیج فارس نیستیم و بدون رضایت ایران امکان برقراری یک صلح با دوام در خاورمیانه وجود ندارد ... من اجازه انتقال مقدار کمی تسلیحات دفاعی و قطعات یدکی برای سیستم دفاعی ایران را دادم ... ایران در قسمتی از پر اهمیت ترین منطقه جغرافیایی جهان قرار دارد. ... انقلاب ایران یک واقعیت تاریخی است ... دولت امریکا یک سیاست محکم دایر بر تسلیم نشدن در مقابل خواستهای تروریستها را داراست.

مجله لبنانی الشراع اعلام کرد: مک فارلین امسال دوبار برای پیشنهاد اسلحه به تهران رفته است. الشراع به نقل از منابع نزدیک به آیت الله منتظری نوشت: مک فارلین در سفر دوم خود پنج روز در تهران ماند تا قطعات یدکی ارسال شده از امریکا آزمایش شوند. ایرانیها به پیشنهاد تحویل اسلحه فوراً پاسخ دادند و جاکوبسن در بیروت آزاد شد.

درج دیدگاههای برخی از سیاستمداران امریکایی درباره ارتباط امریکا با ایران، در روزنامه کیهان. اکثر نظردهندگان با داشتن رابطه استراتژیک با ایران موافق هستند ولی نسبت به تاکتیک اتخاذ شده انتقاد دارند.
مسئولان وزارت خارجه امریکا: ایران و امریکا نزدیک است درباره آزاد کردن حدود پانصد میلیون دلار دارایی ضبط شده ایران به توافق برسند.

برخی منابع به نقل از فرمانده نیروهای مخصوص سوریه: سوریه نیروهای زیادی در مرز موصل متمرکز کرده است که به محض تغییر اوضاع حکومتی در داخل عراق، قسمتهای شمال غربی این کشور را تصرف کند. حدود پنج هزار نظامی انگلیس به زودی در مانورهای عمان شرکت خواهند کرد.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و سوم آبان

1358
توقيف كليه دارائيهاي متعلق به ايران در امريكا و شعب بانكهاي امريكايي در سرتاسر جهان به دستور كارتر.
عدم پذيرش استرداد شاه توسط كارتر.
تشديد فعاليتهاي مهندسي نظامي عراق در مرزها

1359
تهاجم دشمن به سوسنگرد : كوبيدن شهر با توپخانه و هواپيما ، گزارش پيشروي زميني دشمن از سمت جنوب ، غرب و شمال شرقي سوسنگرد ، مقاومت خودي با وجود شهدا و مجروحين بسيار ، محاصره شهر و بسته شدن راههاي تخليه مجروحان به جز راه رودخانه و قايق .
طرح برخي مشكلات اردوگاه خودي در نامة فرمانده عمليات سپاه خوزستان به مركز و گزارش سپاه خوزستان .

جمع بندي و تحليل موقعيت سوسنگرد در جبهه هاي جنوب : سوسنگرد تنها كانون مقاومت در محور عماره ـ اهواز و مانع عمده دشمن در اشغال سراسر منطقه . گزارش راديو آمريكا از نبرد در سوسنگرد .
عمليات چريكي 4 تن از برادران پاسدار در عمق مواضع دشمن در فارسيات و شهادت هر 4 تن هنگام مراجعت .

اجراي آتش توپخانه دشمن در اهواز و توپخانة خودي در فاو و مقابل جزيرة مينو .
عمليات هوائي خودي در محمديه و حاج عمران .

1363
تبادل آتش در خطوط نبرد.
درگيريهاي پراكنده در غرب كشور از جمله در جاده بانه - سردشت، سنندج و صائيندژ.

مصاحبه رئيس پارلمان عراق با روزنامه الاهرام، شامل انتقاد از سوريه و ليبي به دليل حمايت از ايران و نيز طرح ادعاي خريد سلاح به وسيله ايران از بازار سياه و اسرائيل
گزارش بي بي سي در مورد احتمال از سرگيري روابط عراق در امريكا و دلايل به وجود آمدن زمينه اين تجديد رابطه.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و چهارم آبان ماه سالروز عمليات‌ نامنظم فتح‌ 3 در سال 1365‌


سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با نزديك‌ شدن‌ «اتحاديه‌ ميهني‌ كردستان‌ عراق»- به‌ رهبري‌ «جلال‌ طالباني»- به‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و در پي‌ تشكيل‌ قرارگاه‌ «رمضان»، به‌ برنامه‌ريزي‌ حركت‌هاي‌ نامنظم‌ در داخل‌ خاك‌ عراق‌ پرداخت. همكاري‌ با اين‌ اتحاديه‌ مي‌توانست‌ در راستاي‌ حركت‌ قرارگاه‌ رمضان‌ مفيد و موثر باشد و در همين‌ رابطه‌ سلسله‌ عمليات‌هاي‌ نامنظم‌ فتح‌ پايه‌ريزي‌ شد.​
در همين‌ راستا عمليات‌ «فتح‌3 » در تاريخ‌24 آبانماه‌ سال‌1365 در جبهه‌ شمالي‌ به‌ اجرا درآمد. نيروهاي‌ عمل‌ كننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با همكاري‌ معارضين‌ عراقي‌ و نفوذ به‌ عمق‌300 كيلومتري‌ خاك‌ عراق‌ در منطقه‌ «زاخو- دهوك» درشمال‌ عراق، ضمن‌ كشته‌ و زخمي‌ ساختن‌500 تن‌ از نيروهاي‌ عقبه‌ دشمن، مقر لشكر38 عراق‌ و شماري‌ تانك‌ و زره‌پوش‌ و20 خودرو نظامي‌ را منهدم‌ ساخته‌ و به‌ مراكز دولتي، مخازن‌ سوخت، گمرك‌ و ترمينال‌ بارگيري‌ نفت‌ زاخو، مراكز نظامي‌ و دولتي‌ شهر «حي‌صدام» عراق‌ و چند مركز دولتي‌ شهر دهوك‌ آسيب‌ كلي‌ وارد آورده‌ و يك‌ فروند چرخبال‌ را نيز ساقط‌ كردند.

نام‌ عمليات: فتح‌ 3 (هجومي)
زمان‌ اجرا : 8/24 /1365
تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير): 500
مكان‌ اجرا: منطقه‌ زاخو - دهوك‌ در عمق‌300 كيلومتري‌ جبهه‌ شمالي‌ جنگ‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: نيروهاي‌ قرارگاه‌ رمضان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و معارضان‌ كرد عراقي‌
اهداف‌ عمليات: ضربه‌ به‌ مراكز پشتيباني‌ و عقبه‌ دشمن‌



 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و پنجم آبان ماه

همكاري‌ بزرگ‌ با معارضان‌ كرد عراقي‌
قرارگاه‌ «رمضان» نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در تاريخ‌25 آبان‌ ماه‌ سال‌66 عمليات‌ نامنظم‌ ظفر3 را به‌ منظور انهدام‌ مراكز نظامي‌ و تأسيسات‌ اقتصادي‌ دشمن‌ در عمق‌ جبهه‌ شمالي‌ دشمن‌ طرح‌ريزي‌ و اجرا كرد. اين‌ عمليات‌ در منطقه‌ عملياتي‌ «دربنديخان» واقع‌ در جنوب‌ استان‌ «سليمانيه» و بخش‌ «سنگاو» از استان‌ كركوك‌ و با رمز «يا رسول‌ الله» آغاز شد.
طي‌ اين‌ عمليات، شماري‌ از پايگاه‌ها و تأسيسات‌ و سلاح‌هاو ادوات‌ دشمن‌ به‌ اين‌ شرح‌ در منطقه‌ منهدم‌ گرديد:
- مركز پشتيباني‌ و مقر فرماندهي‌ لشكر36 پياده.
- تأسيسات‌ نيروگاه‌ سد دربنديخان.
- پايگاه‌ حفاظتي‌ دشمن‌ در اطراف‌ دربنديخان.
- كنترل‌ موقت‌ جاده‌ سليمانيه‌
- بغداد در منطقه‌ «باني‌ خلال».
105 - دستگاه‌ انواع‌ خودرو نظامي‌
- يك‌ فروند چرخبال.
- چندين‌ دستگاه‌ تانك‌ و نفربر.
همچنين‌ تعداد750 تن‌ از نيروهاي‌ دشمن‌ كشته، زخمي‌ و اسير شدند.
در عمليات‌ ظفر3 كه‌ با همكاري‌ معارضان‌ كرد عراقي‌ به‌ انجام‌ رسيد، مقدار فراواني‌ سلاح‌ و مهمات‌ به‌ غنيمت‌ نيروهاي‌ خودي‌ درآمد.

نام‌ عمليات: ظفر 3 (نامنظم)
زمان‌ اجرا: 8/25 /1366
تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير):750
رمز عمليات: (يا رسول‌ الله)
مكان‌ اجرا: منطقه‌ عملياتي‌ دربنديخان‌ در جنوب‌ استان‌ سليمانيه‌ عراق‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ قرارگاه‌ برون‌ مرزي‌ رمضان‌ و معارضان‌ كرد عراق‌
اهداف‌ عمليات: حمله‌ به‌ مراكز نظامي‌ و تأسيسات‌ اقتصادي‌ دشمن‌



 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و ششم آبان ماه



26/8/59

جنگ در سوسنگرد : نفوذ عراق در عمق شهر ، آخرين مقاومتها از آخرين مدافعان در شهر ، شروع و انجام موفقيت آميز عمليات مشترك براي رفع محاصرة سوسنگرد از سوي نيروهاي خودي ، شكسته شدن حلقه محاصره دشمن در ساعت12:30 اتصال قواي عمل كننده به قواي مدافع شهر و شكست و عقبنشيني دشمن از سوسنگرد .
بازتاب خارجي نبرد سوسنگرد . راديو آمريكا : سنگين ترين جنگهاي دوماهه اخير در سوسنگرد جريان دارد عراق در پي گشودن جبهة جديد ، قبل از زمستان است . بخش عربي راديو لندن ، در صورت تصرف سوسنگرد ، عراق قادر خواهد بود ارتباط اهواز با تهران را قطع كند و جنگ دورنماي خطرناكتري خواهد يافت . ا
قدامات عراق با هدف ابتدائي آن يعني سرنگون كردن رژيم آيت الله خميني در ايران منطبق است .
تايمز لندن : احتمالاً عراقيها كوشش دارند قبل از زمستان نيروهاي خود را جهت تصرف اهواز متمركز كنند .
آسوشيتدپرس : از نظر تاكتيكي ، بعد از جنگ خرمشهر اين عمده ترين درگيريهاي طرفين است . از نظر استراتژيك در صورتي كه عراق سوسنگرد را بگيرد ، راه براي حملة گاز انبري به اهواز باز خواهد شد .
اظهارات رئيس جمهور ( بني صدر ) دربارة جنگ و مسائل داخلي .
محكوميت سعادتي ، عضو مجاهدين خلق ، به جرم تبادل اطلاعات و گرفتن وسايل جاسوسي از شوروي به ده سال زندان و اعتراض سازمان مزبور .
سازمان پيكار در راه آزادي طبقه كارگر و طرح شعار " تبديل جنگ ارتجاع كنوني به جنگ داخلي " .
سفر اولاف پالمه به تهران جهت فعاليتهاي صلح .
دو خبر از داخل عراق دربارة بسيج ارتش خلقي و آثار اغراق گويي تبليغاتي در مردم . انعقاد قرار داد يك طرح 49 ميليون ديناري مخابراتي با فرانسه و گزارش لوپوئن از تسريع تحويل ميراژ به عراق .
امتناع ايتاليا از تحويل هليكوپترهاي خريداري شده توسط ايران .
گزارش ژونآفريك از كمكهاي كويت به عراق .
اختلاف در كشورهاي عربي موافق و مخالف ايران بر سر تشكيل كنفرانس سران عرب . قرار است اين كنفرانس هفته آينده در امّان تشكيل شود .
بررسي وضعيت منطقه از لحاظ معادلات سياسي و موقعيت كشورها ، با توجه به وقوع جنگ ايران و عراق .
بررسي جناح بندي داخلي ايران ، در ارتباط با مسألة گروگانها ، در رسانه هاي غربي .
26/8/60

با مقاومت قهرمانانه رزمندگان اسلام و حمله مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درعملیات شکوهمند آزاد سازی سوسنگرد، محاصره این شهر شکسته شد.
26/8/63

شدت آتش دشمن در خرمشهر.
خطر پيشروي آب در منطقه شرق بصره بطرف مواضع خودي.
ادامه درگيريها در غرب كشور.
ادامه جريان توابين.
شهادت مهدي زين الدين فرمانده لشكر 17 علي بن ابيطالب در راه سردشت تكذيب خصوصي خبر واگذاري جزاير كويتي به عراق توسط معاون وزارت خارجه كويت در ديدار با كاردار ايران به دنبال سخنان روز گذشته آقاي هاشمي. بجا و لازم بودن اين موضعگيري از نظر كارشناسان با توجه به وحشت كويتيها از اين تهديد.
انفجار بمب در سفارت كويت در بيروت و تلاش خبرگزاريها براي ربط اين بمب گذاري با مسئله تهديد ايران در قبال واگذاري جزاير كويتي به عراق .
مخالفت سفير دائم عراق در سازمان ملل با ديدار هيئت سازمان ملل از عراق قبل از سفر به ايران.
براي بررسي مسئله اسرا جذب نيروهاي خارجي براي كار در عراق براي جبران كمبود نيروي انساني.
دادن اعتبارات جديد از سوي انگليس به عراق.
اظهارات تبليغاتي عرفات در مورد تلاش هايش براي صلح همزمان و همسو با عراق.
گزارش هفته نامه ميدل ايست اكونوميك در مورد وضعيت اقتصادي ايران شامل مباحثي چون ركود در صنايع سنگين و نيرو و در مقابل فعال بودن صنايع اسلحه سازي و نساجي و دارويي با توجه به جنگ، بنبست طرحهاي كشاورزي و مشكلات برنامه ريزيهاي بلندمدت به دليل شرايط جنگي.
دو مطلب از راديو آمريكا دربارة مسائل ايران: مصاحبه با رضا پهلوي و اعلام آمادگي وي براي بازگشت به ايران و مقاله هاي از نيويورك تايمز مبني بر كنترل كامل كشور توسط آيت الله خميني تقبيح مبارزات ضدصهيونيستي و ضدامپرياليستي گروههاي مبارز در خاورميانه به عنوان گروههاي تروريستي، توسط يك مقام عربستان سعودي اظهارات سفير ليبي در سازمان ملل در مورد اتحاد اين كشور با مراكش و تاثير آن در جنگ ايران و عراق.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
27/8/59

وضعيت استقرار و فعاليت دشمن در جبهه سوسنگرد پس از شكست در تهاجم اخير و ادعاي عراق دربارة تداوم محاصره سوسنگرد .
گزارش جنگ سوسنگرد در راديو آمريكا : عراق و ايران هر دو ادعاي پيروزي در جنگ سوسنگرد را دارند . جنگ سوسنگرد بزرگترين تلفات نيروي انساني ايران و عراق از آغاز جنگ تاكنون را به همراه داشته است . بررسي انگيزههاي عراق در تهاجم اخير به سوسنگرد ، وضعيت ديگر جبهههاي نبرد و چگونگي توزيع لشكرهاي عراقي در جبههها از راديو لندن .
افزايش حضور نظامي انگلستان و آمريكا در خليج فارس و اقيانوس هند . آثار جنگ در بازار نفت . حركت سياسي تبليغاتي جديد سازمان مجاهدين خلق و صدور بيانيه دربارة جنگ و اعلام " تداوم شركت مجاهدين در رفع تجاوز عليرغم فضاي خفقانآور ناشي از عملكرد مرتجعين " در پاسخ به اطلاعيه دادستاني آبادان مبني بر لزوم خروج گروهها از شهر .
آيتالله بهشتي : امروز براي ادامة انقلاب اسلامي ، وحدت ازهر چيز ديگر بيشتر مورد نياز است .
رزمندگان مسلمان عراقي پل ارتباطي بين عراق و اردن را كه محل عبور كاميونها و تريلرهايي است كه بندر عقبه اردن به عراق را متصل مي‌سازد منفجر كردند.
27/8/63

شناسايي نيروهاي خودي در هور و ادامه فعاليتهاي پراكنده دشمن در اين منطقه گزارشهايي از تحركات و تردد نيروهاي ضدانقلاب در غرب كشور؛ درگيري نيروهاي دمكرات و كومهله گزارش مجله "الطليعه الاسلاميه" از بنبست مذاكرات طالباني و صدام؛ متنفي شدن وحدت ضدايراني عراق - طالباني - دمكرات - كومهله - منافقين.
عليرغم تكذيب واگذاري جزاير كويتي به عراق از سوي مقامات كويتي، اخباري از استقرار موشكهاي سام و نيروهاي عراقي در جزيره بوبيان ميرسد.
ادامه ورود كاميونهاي حامل تجهيزات از اردن و عربستان به بغداد پاسخ دفتر ترمينال اصلي نفت ايران در جزيره خارك به دعاوي دفتر بيمه لندن در مورد كمبود وزن محموله و بار از جزيره خارك: سيستمهاي به كارگرفته شده در اين ترمينال مطابق استانداردهاي جهاني است.
برنامه تلويزيون عراق و ادعاي وجود پادگانهاي آموزش تروريستهاي ضدعراقي در دمشق تشكيل مجمعي از انجمنهاي يهوديان 21 كشور دنيا در پاريس در آستانه سفر ميتران به دمشق، با طرح هدف رسيدگي به شرايط زندگي غيرقابل تحمل 4800 يهودي سوريه؛ واكنش حافظ اسد نسبت به اين اقدام تحريكآميز.
27/8/66

حمله هواپيماهاي عراقي به مركز هسته‌اي بوشهر
عمليات ظفر 3 سفر وزير خارجه آلمان غربي به بغداد .
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
28/8/58

عدم پذیرش نماینده "ساف" بعنوان میانجیگری در امر گروگانها توسط حضرت امام.
28/8/59

ادامه درگیریهای پراكنده و اجرای آتش در سوسنگرد ، ادامه تظاهر به پیروزی عراق در نبرد سوسنگرد در رادیو بغداد و بازتاب جنگ سوسنگرد در دیلی تلگراف به عنوان مشابهی برای جنگ استالنیگراد .
مصاحبه مفصل مسئول عملیات جبهه جنوب سپاه پاسداران دربارة جنگ و ضعفهای حاصله از مدیریت و فرماندهی آن و نیز هشدار نسبت به خطرات موجود . سخنان رئیس جمهور در روز عاشورا .
توضیح رئیس مجلس ( آقای هاشمی رفسنجانی ) دربارة هدف از سفر به الجزایر ، لیبی ، سوریه و لبنان و نیز اعلام نظر دربارة تظاهرات اخیر و بیانات امام .
28/8/63

ادامه ركود در خطوط عملیاتی و شناسایی از نزدیك نیروهای خودی درگیری سپاه با چتههای دمكرات در تكاب و درگیری شدید كومهله و دمكرات در اورامانات وجود نشانههایی دال بر استفاده نظامی عراق از جزایر كویت علیرغم تكذیب مقامات كویتی
اخراج عدهای دیگر از ایرانیان از كویت اعلام انصراف دبیركل سازمانملل از اعزام هیأتی برای تحقیق دربارة اسیران جنگی ایران و عراق، به دنبال پافشاری هر یك از دولتهای ایران و عراق در مورد تقدم سفر هیات به كشور مقابل.
28/8/66

آغاز عملیات نامنظم ظفر4 با رمزیا رسول الله (ص) درجبهه شمالی استان دهوک عراق ودرعمق دویست و پنجاه کیلومتری داخل خاک عراق.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
57/08/29

اولاف پالمه (در ديدار با مسئولين جمهوري اسلامي ايران): من ماموريت دارم كه نظرات دو طرف را بهم نزديك كرده و راه حلي براي صلح پيدا كنم. اين اصول عبارتند از اصل منع كاربرد زور براي تسلط بر زمينهاي ديگران ... اصل عدم مداخله در امور داخلي ديگران و اصل آزادي كشتيراني در خليج فارس و آبهاي بين‌المللي.
29/08/58

آمادگي شوروي براي جلوگيري از اقدام نظامي آمريكا در ايران به اطلاع دولت ايران رسيد.
29/08/59

جبهه جنوب : غارت اموال و آزار مردم روستاهاي سوسنگرد توسط عراقيها .
عمليات نفوذي خودي در دب حردان .
استقرار و تقويت نيروهاي عراقي در فارسيات و پادگان حميد .
درگيري در سومار و اجراي آتش در گيلان غرب .
درگيري بين گروههاي مختلف ضدانقلاب در جبهة شمالي .
بمباران فرودگاه اميديه و سرنگوني هواپيماي مهاجم .
سخنان رئيس جمهور ( بني صدر ) دربارة تأثير مثبت حضور وي در جنگ و نقش « ديگران » در ضعيف كردن كشور .
رئيس ديوان عالي كشور : امام فرموده اند در زمينه اختلافات سياس مطلقاً حرفي نزنيد ، تا ايشان اجازه ندهند ، حرفي نخواهم زد .
طرح مسئله گروگانها به عنوان مهمترين موضوع جلسه شوراي سياست خارجي آمريكا توسط مشاور سياست خارجي ريگان و تفسير خبرگزاري فرانسه مبني براينكه برخلاف تصور كارتر ، جنگ ايران و عراق مقامهاي انقلابي ايران را به حل و فصل سريع مسئله گروگانها مجبور نكرد .
ملاقات اولاف پالمه با رهبران ايران و عراق و مواضع دو كشور درباره صلح و نظر ايران مبني براينكه صدام بخاطر شروع جنگ بايد محاكمه شود .
نظر رژيم عراق : تا پذيرش حاكميت عراق بر شط العرب توسط ايران اعلام نشود ، با آتش بس موافقت نخواهد شد .
موضع آمريكا درباره حمله هوايي ايران به العبدلي كويت : اين يك حادثه اتفاقي است ، امّا آمريكا براي آن اهميت فوق العاده اي قائل است .
نفت و جنگ : اظهارات زكي يماني وزير نفت عربستان درباره افزايش توليد نفت كويت ، قطر ، عربستان و امارات براي جبران كاهش صدور نفت ناشي از جنگ و اينكه عربستان در مرز ده ميليون بشكه در روز نيز لزوماً متوقف نخواهد شد و نيز اخبار خط لوله نفتي عراق از تركيه و صادرات نفت ايران .
سازمان چريكهاي فدائي خلق اكثريت : براساس مشاهدات عيني ، حزب دمكرات كردستان كه مهار تمام نيروهاي كرد را عملاً در دست دارد ، روز به روز بيشتر به سمت وابستگي به رژيم جنايتكار عراق كشيده ميشود .63/08/29
ادامه حملات هوايي عراق به ويژه در ايلام و عقبه هاي عمليات ميمك.
ادامه آرامش در دريا عليرغم تحويل موشكهاي مدرن فرانسه به عراق.
ادامه شناسايي ها از موقعيت و مواضع دشمن.
درگيري در منطقه بوكان با نيروهاي ضدانقلاب .
گزارش سپاه از حملات چريكي و شبيخون عراق با همدستي نيروهاي بومي در جاده مهران - دهلران.
ادامه تبليغات عراق براي جذب هر چه بيشتر نيرو با تشويق يك درجه دار كه محل اختفاي دو خواهرزاده فراري خود را اطلاع داده بود.
دادن امكانات جديد به منافقين و تلاش منافقين براي انجام حملات ايذايي ولو بي ارزش در مقابل اين امكانات.
گزارش واشنگتن پست از تصميم غرب مبني بر دخالت در منطقه در صورت انسداد تنگه هرمز و تأييد تلويحي شوروي از اين مسأله.
اجلاس مقدماتي وزراي 6 كشور عربي عضو شوراي همكاري و سخنان وزيرخارجه كويت در اجلاس افتتاحيه در مورد جنگ تحميلي.گزارش راديو بي بي سي از اين اجلاس و بررسي امكان پيشنهاد دوباره جبران خسارات طرفين به هرسيله كشورهاي عضو شورا.
سه گزارش از نشريه داخلي سپاه: مصاحبه مسعود رجوي با مجله الدستور، نقد طرح اقليت توسط منافقين و گروه مهدي سامع و توجيهات پيوستن "مهدي سامع" از اعضاي سابق چريكهاي فدايي خلق به شوراي ملي مقاومت.
وزير مشاور در امور خارجه انگليس وارد عراق شد.
29/08/66

درخواست برخي از اعضاي دولت انگليس از تاچر براي بستن دفتر تجاري ايران در لندن.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
30/8/59

جبهه جنوبی تثبیت نسبی اوضاع در سوسنگرد و درگیری نسبتاً شدید در محمدیه . جبهه میانی ، ادامه درگیری در سومار . جبهه شمالی : جلسه حزب دمكرات و افسران عراقی برای عملیات در سردشت .
دو نظر از رئیس جمهور در مصاحبه با نشریه " مید " : 1 ـ ارتش عراق ظرف دوماه متلاشی خواهد شد . 2 ـ امروز معلوم شده است كه حدس من در نامناسب بودن رجایی درست بود .
اعلام مواضع متفاوت مقامات آمریكایی دربارة گروگانها :ادموند ماسكی معاون وزیر خارجه : ایالات متحده چهار شرط ایران را بطور اصولی میپذیرد . جان تراتنر سخنگوی وزارت خارجه : بین توافق اصولی و به اجراگذاردن جزئیات این توافق نامه تفاوت زیادی میتواند وجود داشته باشد . اظهارات ماسكی تصادفی بوده و حاوی پیام خاصی برای مقامات ایرانی نمیباشد و دولتآمریكا هنوز منتظر پاسخ رسمی مقامات ایرانی است .
اعلام عدم تحویل وسائل نظامی فرانسه به ایران . آغاز نقش جدید سعودی در جنگ : حمل و نقل ملزومات جنگی مورد نیاز عراقی از خاك عربستان و احتمال واكنش ایران
30/8/63

وقایع جبهه ها و جمعبندی خودی: با وجود فعالیت هوایی و غیرهوایی مشكوك در منطقه های عملیاتی، تاكنون علائمی از حساسیت جدی و هوشیاری دشمن نسبت به منطقه اصلی عملیات دریافت نشده است.
تهدید مجدد عراق درباره حمله به كشتیها؛ گزارش خبرگزاری آلمان غربی از حمله عراق به 40 فروند نفتكش و 298 كشتی دیگر در خلیجفارس و نیز دربارة حضور امریكا در خلیجفارس ادامه تحركات ایذایی گروههای محارب در غرب كشور؛
گزارش قرارگاه حمزه كه حكایت از نفوذ عناصر ضدانقلاب در برخی ارگانها دارد پناهنده شدن یكی از سربازان شیعه عراقی و اطلاعات وی در مورد نیروها و جبهه عراق ارائه پیشنهاد سپردن حفاظت از شخصیتها به عهده سپاه پاسداران توسط 48 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال موفقیت سپاه در این زمینه.
ادامه تدارك و پشتیبانی تسلیحاتی و نیروی انسانی عراق توسط كشورهای عرب منطقه از جمله مصر، عربستان و كویت.
30/8/66

دیدار وزاری دفاع كشورهای شورای همكاری خلیج با یكدیگر در ابوظبی برای بررسی پیشنهادات همكاریهای دفاعی آینده
عملیات ظفر 4.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
01/09/66

آغاز عملیات نصر 9 درمنطقه حاج عمران با رمزیا مولای متقیان (ع) و با تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران. این عملیات به آزاد سازی ارتفاعات دوهزاروهشتاد ، دوهزار وشصت، هزارونهصد وهشتاد وپنج وهزار ونهصد و هشتاد درمنطقه عمومی حاج عمران وهمچنین انهدام دهها دستگاه انواع خودرو نظامی وچندین انبار مهمات و کشته و زخمی شدن بیش از چهارهزارعراقی منجر شد .
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
02/09/59

جبهه جنوب : سركوب تحرك مجدد دشمن در سوسنگرد ـ تحرك چريكي متعدد خودي در جبهة آبادان . جبهه شمال : درگيري در اشنويه ـ تحرك نيروهاي سردار جاف .
گزارش جبهههاي جنگ ايران و عراق در راديوها : اعلام كندي پيشروي نيروهاي عراقي به سمت چند شهر نفتخيز خوزستان ، به دليل مقاومت شديد مدافعان ايراني ـ مقايسه خسارات ايران و عراق در جنگ سوسنگرد .
02/09/63

بمباران هوايي سهراهي سرني توسط هواپيماهاي عراقي و اطلاعيه عراق در مورد اين حمله.
جلسه جمعي از فرماندهان ارتش و سپاه براي بحث و نتيجهگيري در مورد فعاليتهاي گروه طرحريزي عمليات بزرگ آتي.
ادامه ارسال اسلحه و مهمات از عربستان براي عراق.
ادامه درگيري با ضدانقلاب در غرب كشور به ويژه سردشت و بوكان. تشديد تبليغات رسانههاي غربي بر ضد ايران، به دنبال لغو سفر هيئت سازمان ملل براي بررسي مسئله اسراي دو كشور با محوريت ماجراي اردوگاه اسراي گرگان.
ورود تعدادي كارشناس روسي به عراق به منظور آموزش سلاح‌هاي مدرن روسي كه اخيراً تحويل عراق شده است.
02/09/66

ديدار تاكاكنازوكوراياما وزير امور خارجه ژاپن با طه ياسين رمضان پيرامون مسائل دو جانبه جنگ ايران و عراق.
نشست وزيران دفاع كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج در ابوظبي پيرامون همكاري‌هاي نظامي ميان خود جهت حفظ امنيت در خليج فارس قذافي: بايد فشارها عليه ايران ادامه يابد تا جنگ را متوقف كند و ليبي براي اين منظور تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
03/09/59

جبهه جنوبي : اجراي آتش در سوسنگرد از نزديكي شهر ـ گلوله باران شديد آبادان .
جبهه مياني : نتيجه عمليات در سومار ( استقرار در 5/2 كيلومتري شهر ، انهدام طرفين ) ـ آتش توپخانه بر روي گيلان غرب .
جبهه شمالي : درگيري در جلديان ـ حضور افسران عراقي با پوشش فراهم شده توسط ضدانقلاب در اشنويه .
عمليات هوايي دشمن و خودي .
گفتگوي رئيس مجلس ( آقاي رفسنجاني ) با رئيس شوراي رهبري قومي بعث سوريه ، همزمان با اجلاس سران عرب .
ياسر عرفات : صدام حسين چيزي بيش از آنچه در موافقت نامه هاي بين دو كشور امضاء شده نميخواهد .
دو گزارش از تأثير جنگ در بغداد و تهران در تايم : " بغداد ، بيكاري و حمله هوايي " و " تهران ، هواي لطيف تر و سوخت كمتر . "
03/09/63

ايجاد تغييرات در نرخ بيمه كشتيها بهوسيله بيمه لويدز به دنبال توقف حملات عراق به كشتيها؛
گزارش مجله تايم از احتمال حملات جديد عراق به كشتيها با تحويل 28 جنگنده ميراژ فرانسوي و مجهز به موشك اگزوست به عراق درگيري خودي با دمكرات در حوالي سقز و گزارشاتي از تردد و تحركات نيروهاي ضدانقلاب و اشرار در غرب كشور و در مرز ايران با عراق و تركيه؛
ادامه جريان تسليميها گزارش هفته نامه ژون آفريك از همكاري گسترده عربستان و امريكا در زمينه كسب اطلاعات و كنترل تحركات دريايي و آسمان خليج فارس عليه ايران مذاكرات وزراي خارجه ايران و چين در خصوص مناسبات دوجانبه و مسائل مورد علاقه طرفين.
مهمترين اهداف ايران در اين زمينه: تأمين اقلام استراتژيك، توسعه فضاي مانور سياست خارجي و گشايش تنگناهاي اقتصادي.
سخنان رياست جمهور و نخست وزير در پاسخ به اظهارات كميته صليب سرخ - ارائه اسناد مربوط به درگيري در اردوگاه گرگان به رايزنان مطبوعاتي سفارتخانه ها و رسانه هاي داخلي و خارجي توسط ستاد تبليغات جنگ.
گزارشي از آزار و شكنجه اسراي ايراني در عراق و سكوت سازمان صليبسرخ؛ گزارش بيبيسي از اطلاعيه صليب سرخ كه نشان دهنده حساسيتهاي موجود نسبت به ايجاد آگاهي اسلامي در اسراي عراقي است.
سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني در سمينار فرماندهان پايگاهها و ردههاي مقاومت بسيجي كه به مناسبت هفته بسيجي تشكيل شده است: ما از هر جهت آماده ايم تا كار جنگ را يكسره كنيم.
سخنان محسن رضايي در مورد اعزام نيروها و سازماندهي ارتش بيست ميليوني به عنوان يكي از وظايف اصلي سپاه.
مطلبي از مجله تايم چاپ امريكا از اوضاع داخلي ايران و عراق: نشانه هايي از صدمات اختلافات داخلي در عراق و نيز اقدامات دولت ايران براي جلب رضايت مردم با توجه به شرايط اقتصادي دوران جنگ تلفنگرام فرماندهي كميته انقلاب اسلامي به فرماندهي كل سپاه به دنبال جلوگيري از تجمعي از عنوان حزبالله عليه منكرات در روز گذشته كه در پيامد آن احتمال اخلال يا تظاهرات و تحصن در پادگان وليعصر داده شده است
نزديكي ساف به مصر، عراق و اردن و دور شدن از ايران و سوريه و سخنان عرفات در تأييد اين برداشت همراه با پارهاي مخالفتها با نظرات ملك حسين.
منع عراق از كاربرد سلاح‌هاي شيميايي در قعطنامه كميته سياسي پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
04/09/58
رد احتمال درگیری نظامی با عراق توسط دریادار مدنی اعلام آتش‌بس در كردستان توسط حزب منحله دمكرات
پیام حضرت امام به كردستان

04/09/59
اجرای آتش و تحرك زمینی مجدد عراق در سوسنگرد ، عقبنشینی براثر ضربات مدافعان و افزایش استعداد و قوت گرفتن احتمال حمله وسیع عراق به سوسنگرد . دو گزارش متناقض از رادیو كلن و نیویورك تایمز درباره حوادث سوسنگرد . اجرای آتش روی شهر اهواز .
جبهه شمالی : تحرك گروه ضدانقلابی كومله در سردشت و آماری از نفرات سردار جاف و شیخ عثمان و پالیزبان . حمله هوایی دشمن به ایلام .
گزارش نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیتا… خامنهای ) از تبلیغات برون مرزی سخنرانی رئیس مجلس ( آقای رفسنجانی ) در مجلس ملی سوریه : علت شروع جنگ به خطر افتادن منافع آمریكا در منطقه است .

04/09/60
گزارشی از ردههای اطلاعاتی در مورد تدابیر و فعالیتهای دشمن برای مقابله با حمله احتمالی ایران همراه با تبلیغات رسانههای عراق پیرامون عملیات آتی و تهدید به نابود كردن تأسیسات اقتصادی ایران در صورت حمله مزبور. گزارشهائی از ادامه فعالیت عملیات شناسایی در هور توسط نیروهای خودی.
تمهیدات جهت تأسیس قسمت پدافندی ش.م.ر در یگان های سپاه با توجه به قطعی بودن استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی.
شهادت 19 تن از رزمندگان خودی به دست ضدانقلاب در دو محور بوكان - مهاباد و اطراف بانه. فعالیتهای ارتش عراق در ارتباط با تحركات ایذایی عوامل ضدانقلاب در داخل و خارج كشور ادامه ورود كامیونها با محموله سلاح و تجهیزات از كشورهای اردن و عربستان به عراق ورود وزیر امورخارجه عراق به امریكا و تأكید مقامات عراقی بر تصمیم جهت تجدید روابط با واشنگتن.
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
05/09/58
تشكیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره)

05/09/59
اجرای آتش سنگین روی سوسنگرد و انهدام پل مرتبط كننده دو قسمت شرقی و غربی شهر ، افزایش مداوم نیروهای دشمن ، تلاش برای كسب آمادگی حمله وسیع به سوسنگرد و نظر اطلاعات سپاه درباره تفاوت اهمیت سوسنگرد و هویزه .
از سرگیری تردد نظامی در جاده خاكی آبادان ـ ماهشهر به دلیل عقبنشینی عراق در این منطقه براثر تحركات پی در پی چریكی خودی ، شلیك خمپاره در اهواز . تبادل آتش در جبهه میانی از جمله آتش خودی در ارتفاعات ذیل و آثار آن .
بمباران مناطق مسكونی و میدان بارفروشان خرمآباد توسط هواپیماهای دشمن .
اعلام آخرین مواضع ایران درباره گروگانها توسط آقای رفسنجانی در لبنان . مذاكرات آقای رفسنجانی در لبنان با الیاس سركیس ، رئیس جمهور و كامل اسد ، رئیس مجلس لبنان .

05/09/63
ارسال ابلاغیه وزارت دفاع عراق برای اجرا به واحدهای ذیربط شامل لزوم حضور افسران، درجهداران و سربازان در خطوط مقدم جبههها به اندازه نیمی از طول جنگ، طبق ضوابطی خاص، با عنوان شركت در قادسیه صدام سخنان رئیسجمهور در آخرین روز سمینار فرماندهان بسیج در استادیوم آزادی
ادامه تبلیغات رسانهها به نفع رژیم عراق در خصوص وضعیت اسرای عراقی در ایران و عدم انعكاس اظهارات دكتر خرازی در بیشتر رسانههای گروهی منطقه و جهان
تحركات جدید در اقتصاد نفت با توجه به توقف جنگ كشتیها سخنان فرمانده نیروی دریایی در آستانه روز نیروی دریایی دربارة كارایی نیروی دریایی ایران در منطقه و واگذاری جزایر كویتی؛ بلاتكلیفی در مورد تحویل شش زیردریایی سفارش ایران به آلمان تا پایان جنگ به گفته سخنگوی دولت آلمانغربی پایان
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
06/09/59

ممانعت از عبور دشمن از كارون در فارسيات واقع در 28 كيلومتري اهواز .
گزارش اقدامات مهندسي عراق در خوزستان .
اعلام تشكرنامه مجلس شوراي اسلامي از اعضاء جبهه پايداري براي عدم شركت در كنفرانس سران عرب .
مسأله گروگانها : ايران : به ازاي انجام بخشي از خواسته هاي ايران ، تعدادي از گروگانها آزاد خواهند شد .
آمريكا : آزادي مرحله به مرحله گروگانها غيرقابل قبول است .
اعزام يك هيأت ديپلماتيك ايران به پاريس ـ مصاحبه مطبوعاتي سفير ايران در آلمان در مورد سكوت غرب در برابر تجاوز عراق به ايران .
اعلام تيرگي چشمانداز صلح در پايان مأموريت اولاف پالمه ـ اعلام توافق ايران و عراق بر خروج كشتيهاي تجاري كه در اروندرود به دام افتاده اند .
درباره پيمان امنيت جمعي كشورهاي خليج فارس : الراي العام چاپ كويت : پيش نويس اين پيمان كه تا اندازهاي به جنگ ايران و عراق مربوط است ، جهت ملاحظه به وزير ان كشورهاي مربوطه داده شد .
راديو آمريكا : اقدام تازه عربستان سعودي به جنگ ايران و عراق مربوط ميشود مخصوصاً كه حمله هوايي ايران به يك منطقه مرزي كويت باعث ايجاد نگراني و احساس همبستگي ميان كويت و همسايگان شده است .
راديو لندن : پرتاب موشك از هواپيماهاي ايران به خاك كويت دليل ديگري براي كشورهاي كوچك منطقه گرديد كه زير چتر حمايت سعودي گرد آيند .
تكذيب ارسال اسلحه به عراق توسط وزير خارجه يوگسلاوي در عين تأكيد بر روابط گسترده با اين كشور . فرانكفورتر الگماينه چاپ آلمان : ادعاي عقب راندن عراقيها از سوسنگرد مسخره است .
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
07/09/58
دعوت مردم به شركت در همه‌پرسی قانون اساسی توسط امام امت.

07/09/59
سوسنگرد : اقدامات دشمن : تقویت نیرو ، جلوكشیدن خط تماس با خودی تا فاصله هزار متری و اجرای آتش مستقیم برروی سنگرهای خط مقدم خودی برای تخلیه آنها . وضعّیت خودی : اعلام نیاز مدافعان شهر به خمپاره و تفنگ 106 .
آموزش افسران عراقی به ضدانقلابیون در اشنویه .
آخرین اوضاع پیرامون گروگانها در شرایط تحویل آنها توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به دولت ایران : وزارت خارجه آمریكا : تحویل گروگانها به دولت گامی مفید است امّا هنوز نمیتوانیم آن را تأیید كنیم . رادیو كلن : تا زمانی كه دیپلماتهای آمریكایی در اسارت ایران هستند ، دولت ایران قادر به جلب نظر سازمان های بینالمللی در تجاوز عراق نخواهد بود . رادیو مسكو : دولت كارتر شرایط ایران را علیالاصول قبول كرده است امّا با طرح بهانه های حقوقی ، اجرای آن شرایط را به هیچ مبدل ساخت . آمریكا برای مسترد كردن سپردههای هشت تا سیزده میلیاردی ایران عجلهای ندارد و با طرح درخواستهای مختلفی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار علیه ایران در دادگاه ، سعی دارد سپردههای ایران را غارت كند .

07/09/60
آزاد سازی شهر بُستان در عملیات پیروزمندانه «طریقُ القُدس» با رمز «یا حسین(ع)» در غرب سوسنگرد و منطقه عمومی بستان
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
08/09/58
درخواست آمریكا از دیوان لاهه مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به گروگانگیری در ایران.

08/09/59
سركوب تهاجم نسبتاً سنگین دشمن در جبهه سلمانیه واقع در جاده آبادان ـ اهواز . آخرین وضعیت آبادان : بهبود اوضاع ناشی از عقب رانده دشمن و جریان یافتن تردد همراه با ناامنی در جادههای خاكی حاشیه بهمنشیر به سوی ماهشهر .
تقویت نیرو و انتقال تجهیزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودی سعودی كرخهكور . تحرك راهسازی دشمن در جبهه نوسود .
بازتاب نبرد دریایی ایران و عراق . مینگذاری كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعای عراق . روند عادی شدن زندگی همراه با جنگ در اهواز .
اعلام مواضع ایران در قبال پیمان جدید امنیتی كشورهای حاشیه خلیج فارس ، روابط فرانسه و شوروی با عراق و حمله به نقاط مسكونی ، توسط سخنگوی شورای عالی دفاع ( آیت ا … خامنهای ) .
نامه رئیس جمهور ( آقای بنیصدر ) به امام دربارة بیكفایتی دولت و لزوم توجه كردن به نظرات وی به جای توجه به نظرات مخالفان.

08/09/65
درخواست دكوئيار از سازمان ملل براي بررسي مسئله حمله به كشتيراني بين‌المللي در خليج فارس حمله عراق به ترمينال نفتي ايران در لارك توسط فرودگاه سعودي در شرق.​

 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
09/09/58

درخواست آمريكا از ديوان لاهه مبني بر رسيدگي خارج از نوبت به گروگانگيري در ايران.
09/09/59

سركوب تهاجم نسبتاً سنگين دشمن در جبهه سلمانيه واقع در جاده آبادان ـ اهواز .
آخرين وضعيت آبادان : بهبود اوضاع ناشي از عقب رانده دشمن و جريان يافتن تردد همراه با ناامني در جادههاي خاكي حاشيه بهمنشير به سوي ماهشهر .
تقويت نيرو و انتقال تجهيزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودي سعودي كرخهكور .
تحرك راهسازي دشمن در جبهه نوسود .
بازتاب نبرد دريايي ايران و عراق .
مينگذاري كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعاي عراق .
روند عادي شدن زندگي همراه با جنگ در اهواز .
اعلام مواضع ايران در قبال پيمان جديد امنيتي كشورهاي حاشيه خليج فارس ، روابط فرانسه و شوروي با عراق و حمله به نقاط مسكوني ، توسط سخنگوي شوراي عالي دفاع ( آيت ا … خامنه اي ) .
عدم همكاري شوروي با عراق به دليل جريان ضد امپرياليستي حاكم بر ايران ، همكاري تسليحاتي ايران با سوريه و ليبي ، اتفاقي خواندن حادثه العبدلي و هشدار به يمن شمالي راجع به ارسال اسلحه به عراق ، در مصاحبه رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) بعد از پايان سفر به سوريه ، ليبي ، الجزاير و لبنان .
گزارش گاردين از اختلافات سياسي ايران : رهبران ايران در وسط باختن جنگ ، غرق شده اند .
راديو لندن : يك ميليون آواره جنگي و 40 هزار پناهنده عراقي بخشي از مشكلات ناشي از جنگ براي ايران است .
مواضع ، برنامه ها و اهداف عربستان سعودي در جنگ ايران و عراق .
09/09/65

مذاكرات محرمانه امريكا و ايران در پنج مسئله عمده، نفت – ثبات رژيم ايران آينده عراق و عزيمت صدام حسين – كنترل سازمانهاي تروريستي توسط ايران و آزادي گروگانهاي امريكايي در لبنان و تضمين رسمي خاتمه دادن به صدور انقلاب اسلامي به ويژه به كشورهاي حوزه خليج فارس .
 
بالا