[رودوزی های سنتی ] – شماره دوزی

H.N!GHT

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
شماره دوزی




شماره دوزی که در ایران سابقه بسیار طولانی دارد نوعی رودوزی است که طوری آن نقوش مورد نظر بر مبنای شمارش تارو پود بر روی پارچه دوخته می شود . به این ترتیب که برای زدن هر یقه از تارو پود ( گاه یک تار و یک پود و گاه چند تار و چند پود ) را در نظر می گیرند .

به دلیل دشوار بودن شمارش تعداد تار و پود پارچه های ظریف بافت ، بعضی از دست اندرکاران برای ایجاد سهولت در امر شمارش نخ های تارو پود از پارچه های درشت بافت که تار و پود آنها از یکدیگر فاصله دارند و قابل نخ کش شدن هستند ( مثلاً تور شماره دوزی ) استفاده می کنند . در صورت مصرف پارچه درشت بافت بهتر است از شش لا نخ و در صورت مصرف پارچه ظریف از 2 تا 3 لانخ ابریشمی استفاده به عمل آید . نوع دوخت در این نوع رو دوزی در سر تا سر کار یکسان است ولی بخیه ها به اشکال گوناگونی بر روی سطح پارچه ظاهر می شوند





آموزش شماره دوزی :

شماره دوزی مثل کوبلن دوزی است ، با این تفاوت که می شود بعد از دوخت تار و پود پارچه شماره دوزی رو کشیدو طرح روی پارچه ای که دوست دارید وزیر تور شماره دوزی چسبوندید منتقل میشه.
پارچه شماره دوزی یک پارچه آهار دار و مشبک هست که در تمام خرازی ها به فروش میرود و دقیقا می شود گفت همون پارچه کوبلن دوزیه ساده و بدون طرح است.

نکاتی درمورد شماره دوزی:

- پارچه کرباس مخصوص شماره‌دوزی:


پارچه‌های شماره‌دوزی در اندازه‌های مختلف بر حسب سوراخ‌ یا شمارش ردیف‌ها در دسترس هستند. اگر اندازه‌ای که در طرح ذکر شده است در دسترس نباشد از سایز بزرگتر یا کوچکتر آن استفاده کنید. در این‌صورت طرح شما کمی بزرگتر یا کوچکتر خواهد شد اما شکل خود را حفظ می‌کند...

- انواع جعبه‌ها:

این جعبه‌های مخصوص به‌طور آماده در فروشگاه‌های بزرگ یافت می‌شوند. این جعبه‌ها در اندازه و اشکال مختلف روش بسیار عالی برای نمایش طرح سوزن دوزی شده و همچنین از جمله هدایای بسیار زیبا به‌شمار می‌روند. انواعی از آن که در دسترس و قابل تهیه هستند شامل جعبه‌های چوبی، نقره‌ای و برنجی می‌باشد.

- شروع و خاتمه کار:


کار را با نخی که انتهای آن را گره زده‌اید شروع نکنید زیرا سبب می‌شود تا پس از اتمام کار در طرح شما برآمدگی‌هائی که قابل رؤیت نیست به‌وجود آید یا ممکن است سبب شل شدن دوخت و باز شدن بافت آن شود. به‌‌جای گره زدن، نخ را با دوخت دو الی سه کوک در فضائی که به‌وسیله گلدوزی پوشیده می‌شود محکم کنید. اگر مقداری از نخ شما پس از پایان کار هنوز باقی مانده بود، سوزن را از زیر چند کوک حدود ۱ سانتی‌متر عبور داده و نخ را محکم کنید سپس انتهای آزاد و رها شده نخ را ببرید. شما همچنین می‌توانید این روش را برای محکم کردن نخ جدید در گروهی از دوخت‌های موجود به‌کار ببرید.

- استفاده از حلقه یا کارگاه گلدوزی:


کارگاه گلدوزی کمک خواهد کرد تا دوخت شما هرچه بیشتر صاف و پارچه کمتر کج شود. یک گیره شامل دو حلقه می‌باشد که یکی درون دیگری واقع شده است و پارچه بین این دو حلقه قرار می‌گیرد و محکم کشیده می‌شود تا کاملاً صاف شود. این حلقه‌ها به‌وسیله پیچی که روی حلقه خارجی قرار می‌گیرد محکم می‌شوند.
۱. پارچه را طوری‌که سمت روی آن به‌طرف بالا باشد روی حلقه کوچکتر قرار داده و حلقه بزرگتر را روی آن فشار دهید. پیچ را کمی محکم کنید سپس به آرامی پارچه را با انگشتانتان بکشید تا یکدست صاف و کشیده شود. پیچ را کاملاً محکم کنید تا پارچه را در جای خود نگه دارد.
۲. برای طرح‌های بزرگتر، باید حلقه را پس از اینکه قسمتی از طرح را کامل کردید جابه‌جا نموده و قسمت دیگر طرح را گلدوزی کنید. بنابراین تکه گلدوزی شده را با قراردادن دستمال کاغذی سفید سمت روی پارچه قبل از اینکه داخل حلقه قرار گیرد محافظت کنید سپس مقداری از دستمال کاغذی را که بیرون واقع شده پاره کنید تا مانع از دید قسمت بعدی که می‌خواهید بدوزید نشود.

- کار کردن از روی نقشه:

قبل از شروع دوخت دستورات راهنمای هر طرح را به‌دقت مطالعه نمائید، آنها به شما خواهند گفت چگونه محل گلدوزی را روی پارچه علامت بگذارید و از چه نقطه‌ای روی نقشه باید دوخت را شروع کنید. شما باید نقطه شروع را روی نقشه با مداد علامت بگذارید تا بتوانید بعداً آن را پاک کنید. از نقطه صحیح دوخت را شروع کنید و به‌طرف خارج ادامه دهید. به‌خاطر بسپارید که هر مربع رنگی روی نقشه معرق یک دوخت ضربدری است که روی پارچه گلدوزی شده است. دستور راهنما همچنین تعداد خانه‌‌های بافته پارچه را که شما باید با هر دوخت آن را پر کنید در اختیار شما قرار می‌دهد تا طرح شما در اندازه صحیح دوخته شود.


منبع :سایت :آکا ایران-آموزش خیاطی ( ویستا)
 

Similar threads

بالا