روان شناسی شیشه رنگی در دنیای مدرن امروز

minakarami68

عضو جدید
شیشه رنگی كه زمانی موقعی در معماری ملت ها سمبل سبك و زندگی در زمانه ای ویژه، در حال حاضر به گونه ای دیگر در زندگی امروزی ما خودشان را نشان می دهند.
در سده نوزدهم میلادی، شیشه های رنگی در ساختمانهای معماری بعضی از ملت های اروپا، آفریقا و آسیا به کار می رفت و در حال حاضر با استفاده از فن آوری ، تبدیل به موضوعی مهم در تبلیغات مارکتینگ ها و ارائه کالاهای صنعتی گشته است.
به منظور رسیدن به نمودهای دیداری زیبا، با به کارگیری از لامپ ‌های ال ای دی در شیشه رنگی دوجداره، انعکاس های جالبی از رنگ های گوناگون در نقطه دید تماشاگران خودنمایی می کند.
به منظور رسیدن به مکانهایی گوناگون در محلهای مانند مترو، فرودگاه و سایر مکانهای عمومی با به کارگیری از شیشه رنگی نمودهای دیداری جذابی به وجود می آید.
از شیشه رنگی در طراحی و ساخت درونی ساختمانها هم بهره گرفته می شود و طراح با به کارگیری از شیشه رنگی برای سوا نمودن دو مکان محتلف از قابلیت های عملی و زیبایی شیشه رنگی استفاده می نمایدو فضایی شاد و خاص را پدید می آورد.




عملکرد شيشه رنگي های پنجره هاي ارسي که در قدیم استفاده می شد و اکنون نیز به نوعی دیگر کارکرد خود را دارد با پدید آوردن نورهاي رنگین منجر به دفع حشره های موذی از محیط خارجی محوطه های داخلی می گردد. از طرفی نور شیشه رنگی از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می کند و میزان نوررسی به فضای درونی را تنظیم می کند. در این مقاله سعی داریم درباره روان شناسی شیشه رنگی در دنیای امروز سخن بگیم.



از منظر روان شناسي رنگ شیشه رنگی ها با پدید آوردن رنگ های مفرح و جذاب اثرهای دیگری را در سلامت و روان انسانها نیز به جا می گذارند که در دنیای امروزی و مدرن ما می تواند آرامش بخش لحظه های باشد که با تنش های زیادی همراه است. اکثر رنگ هاي استفاده شده در شيشه رنگی های ارسي رنگ هاي لاجوردي قرمز سبز و زرد می باشند و هر كدام به تنهايي اثر روانشناسی جدایی را ایفا می کنند.
در قدیم رویه پنجره هاي رنگی را با به کارگیری از مدل های مختلف نقوش معنادار اسلیمی و با شيشه رنگی های ساده تزیین می کردند و آمیزه بی همتایی را ایجاد می کردند که می توانست با پیرامون بوسیله شبكه هاي هندسي و نورهاي شیشه رنگي هم سازگاری بدیعی ایجاد کند و هم زیبایی بی بدیلی را در دید بیننده تداعی کند.
در شیشه رنگی های استفاده شده در سنت قدیم ما به خاطر بد بودن تقليد از نقوش و صور آدمی و حيواني در هنر نقاشي و تصوير سازی و تجسمي رفته رفته تقليد از طبيعت از دایره هنری خارج شد و توجه به سمت خلق نقوش و صور انتراغی با اشکال ویژه باب گردید که این نقوش و صور در کنار رنگ های شیشه رنگی های ترسیم شده بر روی آنها جلوه دیداری خاصی را پدید می آورد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا