روانشناسی تيپ هاي مختلف شخصيتي

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقسيم بندي تيپ هاي شخصيتي به چهار گروه A,B,C,D يكي از دقيق ترين تقسيم بندي ها در اين زمينه است.
قبل از خواندن هر مطلبي در رابطه با تيپ هاي شخصيتي چند نكته را نبايد فراموش كنيد.
از جمله اينكه شخصيت انسان داراي چنان پيچيدگي است كه نمي توان به راحتي آن را در قالب چند جمله توصيف كرد. براي مثال ممكن است شما ويژگي هاي تيپ شخصيتي D را در خودتان ببينيد، اما در عين حال داراي برخي ويژگي هاي تيپ شخصيتي C نيز باشيد.
نكته دوم اين است كه قطعاً چندين ويژگي شخصيتي وجود دارد كه در هيچ يك از گروه هاي شخصيتي ذكر نشده است. به همين دليل است كه شما نمي توانيد شخصيت خود را با يك تيپ شخصيتي به طور كامل توصيف كنيد.
حال براي آشنايي هر چه بيشتر با اين چهار تيپ عمده شخصيتي، ادامه مطلب را بخوانيد.


ويژگي هاي تيپ شخصيتي A
افرادي كه داراي تيپ شخصيتي A هستند، بسيار رقابت جو، كمال گرا و احساس نسبت به زمان هستند. به همين دليل است كه معمولاً افرادي كه داراي چنين تيپ شخصيتي هستند، معمولاً در حال انجام كار و يا پروژه اي هستند.
گفته مي شود افراد تيپ شخصيتي A در زماني از زندگي خود احساس ناامني و عقب ماندن داشته اند، به همين دليل در همه حال در پي جبران گذشته هستند. آنها مي خواهند هرچه سريعتر به اهداف خود برسند و پيشرفت كنند.
اگر مدتي بيكار بنشينند و كاري انجام ندهند، خيلي زود احساس عذاب وجدان به سراغ آنها مي آيد. بزرگترين مشكل افراد اين گروه، داشتن استرس بيش از اندازه است. آنها معمولاً كارهاي زيادي براي انجام دادن دارند، به همين دليل هم گاه از ترس اينكه نتوانند اين كارها را به موقع انجام دهند، دچار استرس زيادي مي شوند.


ويژگي هاي تيپ شخصيتي B
افراد اين گروه درست برعكس گروه قبل، بسيار آرام و خونسرد هستند. به ندرت مي توان افراد اين گروه را دچار استرس و نگراني كرد. گذر زمان براي آنها اهميت چنداني ندارد. بيكار بودن و استراحت كردن براي آنها خوشايند است. افراد گروه B نيز كمال گرا و به دنبال پيشرفت هستند، اما به اندازه گروه A رقابت جو نيستند.
اغلب افراد اين گروه كارهاي خود را در آخرين لحظات انجام مي دهند. اما بالاخره آن كار را انجام مي دهند.
اين همان كاريست كه افراد گروه A از آن بيزارند و آن را به ندرت انجام مي دهند. از آنجا كه افراد اين گروه خيلي در قيد و بند زمان نيستند، معمولاً كارهاي خود را بدون استرس انجام مي دهند.


ويژگي هاي تيپ شخصيتي C
افراد تيپ شخصيتي C عاشق جزئيات هستند و هميشه دوست دارند نحوه كاركرد اشيا مختلف را كشف كنند. به همين دليل افراد اين گروه براي كارهاي فني بسيار مناسب هستند.
افراد گروه C هيچ گاه به دنبال تحميل عقايد شخصي خود به ديگران نيستند و حتي اگر از امري خوششان نيايد سعي مي كنند آن را تحمل كنند.
به همين دليل هم هست كه گاه دچار استرس و در مواقعي هم دچار افسردگي مي شوند. افراد داراي تيپ شخصيتي C در مقايسه با افراد گروه A و B بيشتر در معرض ابتلا به افسردگي هستند. اين افراد دوست دارند كارهاي خود را به خوبي انجام دهند. به همين دليل هم معمولاً كار كردن با ديگران برايشان سخت است و دوست دارند خودشان به تنهايي كارهايشان را انجام دهند. افراد اين گروه معمولاً درون گرا، مستقل و باهوش هستند.


ويژگي هاي تيپ شخصيتي D
افرادي كه داراي تيپ شخصيتي D هستند از عزت نفس كمي برخوردارند و معمولاً از تاييد نشدن توسط ديگران مي ترسند. همين امر باعث مي شود خيلي نتوانند با ديگران راحت باشند. نمي توان گفت اين گونه افراد اجتماعي نيستند. اتفاقاً افراد اين گروه اجتماعي هستند و دوست دارند با ديگران رابطه برقرار كنند اما هميشه از اينكه رفتارهايشان مورد قبول واقع نشود مي ترسند. احساسات منفي همچون نگراني، استرس، افسردگي و عصبانيت بيشتر به سراغ اين دسته از افراد مي آيد. اتفاقات بسيار كوچك كه ممكن است اصلاً براي افراد ديگر مهم نباشد، مي تواند فردي با اين تيپ شخصيتي را آزار دهد.


آيا افراد مي توانند تيپ شخصيتي خود را تغيير دهند؟
خوشبختانه پاسخ به اين سوال مثبت است. فرقي نمي كند تيپ شخصيتي شما كدام نوع باشد. شما مي توانيد تيپ شخصيتي خود را تغيير دهيد يا حداقل يك ويژگي از شخصيت خود را تغيير دهيد، اما قبل از هر چيز به نكات زير توجه داشته باشيد.

اجازه ندهيد آزمون هاي شخصيتي شما را فريب دهند.
بسياري از افراد برخي آزمون هاي شخصيتي را از خود مي گيرند و نتيجه آن را قطعي و صددرصد درست مي دانند.
اغلب پيش مي آيد كه نتيجه آزموني كه افراد از خود مي گيرند، بر زندگي آنان تاثير مي گذارد. زيرا فرد فكر مي كند نتيجه به دست آمده از آزمون كاملاً درست است. همين امر در زمين ناخودآگاه فرد تاثير مي گذارد. به همين دليل اعمال فرد تحت تاثير افكارش قرار مي گيرد. شخصيت انسان ها پيچيده تر از آن است كه بتوان با يك آزمون كوتاه همه ابعاد آن را شناخت.

ما ويژگي هاي شخصيتي را به ارث نمي بريم.
ما ويژگي هاي شخصيتي را از والدينمان به ارث نمي بريم و در عين حال ويژگي هاي شخصيتي ما به دليل ژن هايمان تغيير ناپذير نيستند. ممكن است فردي داراي تيپ شخصيتي A باشد، اما فرزندانش به ترتيب داراي تيپ شخصيتي B,C,D باشد. پس خودتان را با اين حرف كه ويژگي هاي شخصيتي ارثي هستند و نمي توان آنها را تغيير داد گول نزنيد. شما هرگاه كه اراده كنيد مي توانيد خودتان را در جهت مثبت تغيير دهيد.

سعي كنيد علل اصلي ضعف هايتان را بشناسيد.
مثلاً فردي با تيپ شخصيتي D از تاييد نشدن توسط ديگران مي ترسد. پس چنين فردي بايد ابتدا سعي كند عزت نفسش را افزايش دهد. با اين كار ساير نقاط ضعفش نيز اصلاح مي شود. معمولاً ويژگي هاي منفي ما يك منشا اصلي دارد. با تغيير آن منشا مي توان بسياري از مشكلاتي كه در پي آن به وجود مي آيد را از بين برده و اصلاح كرد.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
تیپ های شخصیتی نه گانه

تیپ های شخصیتی نه گانه

خودشناسی و شناخت ان هایی که برای ما مهم هستند نه از این رو که به ما قدرت تحلیل و برچسب زدن بدهد ، بلکه از این رو که به تفاهم ما از هم دیگر اضافه کند بسیار دارای اهمیتاست . این کنجکاوی و علاقه به اندازه ی عمر و تاریخ بشر قدیمی است​
یکی از تئو ریهای جالب در زمینه تیپهای شخصیتی ،تئوری انیاگرام است که هنوز در ایران در بین روانشناسان متخصص و اساتیددانشگاه، چندان شناخته شده نیست.این تئوری در ابتدا توسط جورجیوف دانشمند و عارف بزرگ روسی مطرح شد و بعدهاتوسط روانشناسان خصوصا"نارن جو" وارد حیطه روانشناسی گردید و تا کنون پژوهشهای زیادی در ابعاد گوناگون روی آن صورت گرفته است و اکنون جایگاه ویژه ای در جهان پیدا کرده است.
تئوری انیاگرام یا تیپ های نه گانه (دز شکل فعلی آن) در واقع ترکیبی از عرفان شرقی و روانشناسی مدرن است .هدف جورجیوف از تحقیق در این زمینه شناخت ابعاد شخصیت انسان و ارائه راهکار برای رشد و خود آگاهی بیشتر انسان بوده است زیرا جورجیوف بر این باور بود که تا انسان خود را به درستی نشناسد، قادر به کمک به خود و نیز کمک به دیگران نخواهد بود.
هیچ تیپ شخصیتی بهتر یا بدتر از تیپ های دیگر نیست در واقع تیپ ها مثل ۹ اتاقی است کهما وقتی بدنیا می اییم بخاطر شرایط بیولوژیکی ،فیزیولوژیکی ، ژنتیکی ، بیوشیمیایی و محیطی

که در ان بدنیا می اییم در یکی از ان ها قرار میگیریم البته این اتاق موقت است تا وقتی که به سن بیست سالگی برسیم و در سن بیست سالگی ما ساکن دائم یکی از این اتاق ها هستیم
او انسانها را به نه تیپ شخصیتی تقسیم می کند که هر تیپ دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد که در ادامه بیان می داریم :

۱-تیپ کمالگرا:

این افراد به دنبال کامل بودن در همه چیز هستند و از ناکامل بودن خود سر خورده اند.ایده آلیست هستند و هر قدر هم پیشرفت کنند باز راضی نمیشوند و یک ندای درونی به آنهامیگوید که خوب کار نمی کنی . این افراد به احتمال خیلی زیاد، دارای والد یا والدین ایراد گیری بوده اند که به راحتی راضی نمی شدند.این اشخاص هم ،ایرادگیر و کنترل کننده و معمولادارای اضطراب هستند و زمینه شخصیت وسواسی در آنان زیاد است، زیرا این ویژگیها را حد اقل از یکی از والدین یاد گرفتند.

۲-تیپ مهرطلب یا کمک کننده:
.این افراد دائم به فکر دیگرانند.خود را به آب و آتش می زنند تابه دیگران کمک کنند.به قول قدیمیها حسن هلاک هستند .نیاز به محبت و توجه دارند .قادر به "نه" گفتن، نیستند، چون از طرد شدن واهمه دارند.افرادی وابسته و متکی به دیگرانند.حرمت ذات پایینی دارند و همواره به دنبال تایید و تحسین دیگرانندو...

۳-تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو:
این افراد برای پیشرفت سخت کار میکنند و جویای نام و مقام هستند.افرادی پر کار و رقابت جو هستند و برای پیشرفت کردن دست به هر اقدامی که لازم باشد میزنند. در حالت افراطی به تیپ "آ" تبدیل میشوند و ورکالیست هستند و بیشترین لذت را در کار کردن میبرند .این خطر در آنها وجود دارد که توجه به کار و موفقیت و رقابت با دیگران بیش از توجه به خود و خانواده اش اهمیت پیدا کند ...

۴-تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند:
این افراد بسیار احساساتی و زود رنج هستند .خود را با احساسات دیگران درگیر می کنند و چون از تخیل بسیار نیرومندی برخوردارهستند خودشان هم دچار همان احساسات می شوند.افسردگی و نوسان خلق در این افراد زیاد مشاهده می شود.از کارهای یکنواخت خسته می شوند و نیز اگر امکان آن باشد ولخرج هستند. در بین نه تیپ انیاگرام حساسترین تیپ شخصیتی، افراد تیپ چهار هستند و زندگی در کنار این افراد مثل راه رفتن روی یخ است ....تضادهای وجودی زیادی دارند و...(احتمال ابتلا به اعتیاد در این تیپ، به نسبت سایر تیپها ،بیشتر است).

۵-تیپ فکور:
این افراد بسیار در خود فرو رفته یا درونگرا هستند (از بودن در جمع لذت نمی برند و اجتماع گریزند) .قادر به ابراز احساسات خود نیستند و معمولا تمایل کمی برای ازدواج دارند.در کلاس معمولا در ردیف آخر می نشینندتا همه را ببینند ولی دیگران او را نبینند.دوست دارند دیده نشوند و نامرئی باشند .همواره احساس را بعد از عقل تجربه میکنند.اهل کتاب خواندن و جمع آوری اطلاعات هستندو می خواهند از همه چیز سر در بیاورند ...

۶-تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک:
این افراد به همه چیز سوء ظن دارند . افرادی محتاط هستند . می خواهند بدانند که در ذهن دیگران راجع به آنها چه می گذرد.نگران خیانت و بی وفایی دیگرانند .معمولا اضطراب دارند و دوست دارند وظیفه آنها در جایی که هستند مشخص و تعریف شده باشد.و...

۷-تیپ خوش بین و خوش گذران:
این افراد به دنبال لذت جویی بوده و برونگرا ترین تیپ در بین نه تیپ انیا گرام هستند.تابع فلسفه اپیکور هستند که زندگی یعنی لذت بردن و دوری از درد .افرادی اجتماعی و رفیق باز هستند. معمولا همه فن حریفند و در چند چیز تبحر دارند و بسیار خوش بینند. همواره به دیگران امید میدهند،نگران نباش همه چیز درست میشه. اهل بلوف زدن و خالی بندی و یا غلو کردن هم هستند و...( به خاطر لذت جوئی ، تنوع طلبی و هیجان خواهی بالا، احتمال گرایش به اعتیاد در این تیپ نسبتا زیاد است)...

۸-تیپ چالشگر یا قدرت طلب:
این افراد به دنبال قدرت و تسلط بر دیگران هستند . دوست دارند مدیر و رهبر باشند و دستور بدهند. بسیار کنترل کننده هستند و آمرانه با دیگران رفتار میکنند.تمایل به دیکتاتور بودن دارند. اگر دیگران خصوصا زیر دستان آنها ،از آنان اطاعت نکند، سخت بر آشفته و عصبی می شوند..در عین حال حمایت کننده هم هستند و از زیر دستان خود حمایت میکنند ولی به این شرط که آن افراد مطیع اوامر این عالی جنابان باشند ؟! .افرادی انتقام جو بوده و .

۹-تیپ صلح طلب و میانجی:
این افراد دنبال آرامش و صلح و آشتی با دیگرانند.همواره میخواهند بین دیگران میانجی شوند تا بین آنها آشتی بر قرار کنند.افرادی انطباق پذیر و تابع هستند.از درگیری و خشونت پرهیز می کنند و حتی شاید از آن می ترسند.نسبتا تنبل هستند .در تصمیم گیریها مشکل دارند و آخرین تصمیم را درست نمی گیرند و...

این ویژگیها سرنخهای این تیپها بودند .و شرح تفصیلی آن زیاد است.
فرض بر این است که هر فرد همانگونه که دارای یک گروه خونی است دارای یکی از این تیپهای شخصیت می باشد. در ضمن میزان سلامت شخصیت در هر تیپ از یک تا نه در نوسان است .افراد در هر تیپ می توانند از سلامت کامل تا عدم سلامت در نوسان باشند . نکته دیگر اینکه نه گروه شخصیتی به سه گروه یا مثلث تقسیم می شوند و در درون هر مثلث ،هر تیپ به ویژگیهای بعضی تیپها نیز گرایش دارد که اصطلاحا به آن بال یا وینگ می گویند .این مثلثها به شرح زیر است:


۱-مثلث اراده که شامل تیپهای یک،هشت و نه است.
۲-مثلث قلب یا احساسات که شامل تیپهای دو،سه و چهار می باشد.
۳-مثلث مغز یا تفکر که شامل تیپهای پنج،شش و هفت است.

برای شکل گیری هر تیپ علل خاصی پیش بینی شده است که بیشتر بر میگردد به تجربیات خاص دوران کودکی و نحوه ارتباط والدین باکودک .راه رشد و سلامت هم برای هر تیپ خاص همان تیپ است . برای شناخت تیپ شخصیتی خود باید با ابزار دقیق که همان تست شخصیت انیاگرام است ،مورد آزمون قرار گیرید و سپس راههای رشد و سلامت شخصیت خود رابا کمک روانشناس آشنا و مسلط به این تئوری، باز یابید.اینجانب برای اولین بار در ایران ، این تست را تدوین و استاندارد کردم و دارای ۷۵ گویه یا آیتم است و برای مشاوره و رواندرمانی بسیار کمک کننده بوده است.


 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح شخصیت تیپ 1، تیپ شخصیتی کمال گرا

شرح شخصیت تیپ 1، تیپ شخصیتی کمال گرا

افراد تیپ یک افراد کمال طلب و ایده آلیست هستند و از کودکی سعی کرده اند بچه های نمونه باشند. در جوانی می خواهند مودب بوده و درست رفتار کنند و بچگی نکنند، به دنبال معیارهایی هستند که بتوانند داوری کنند که چه چیز درست است و چه چیز غلط.
دائما از خود سوال می کنند که:"آیا به اندازه کافی خوب هستند؟" آنها در جستجوی دائمی کمال هستند. این تیپ ها همیشه سرخورده و ناراحتند زیرا از نظر آنها، زندگی و انسانها آنطور نیستند که باید باشند (کامل نیستند). آنها قبل از هر چیز، از ناکامل بودن خود سرخورده اند. آنها از آنچه تا به حال انجام داده اند راضی نیستند و مدام میزان پیشرفت خود را ارزیابی می کنند.
شیوه تفکر این تیپ، تفکر "همه یا هیچ" است و اشتغال ذهنی آنها، باید و نبایدهاست. از نظر این افراد، فقط یک راه صحیح برای هر موقعیتی وجود دارد و فکر نمی کنند که ممکن است راههای متعددی هم وجود داشته باشد و نیز ممکن است راهی که برای کسی درست است برای فرد دیگری نادرست باشد. برای این افراد خیلی اهمیت دارد که قوانین تغییر نکنند. آنها ساختار و قوانین قابل پیش بینی را ترجیح می دهند.
تیپ یک به دنبال حقایق، تساوی و نظم اخلاقی هستند. آنها افرادی روراست و منصف هستند، برایشان مشکل است که ناپختگی خود یا دیگران را قبول کنند و مقابله با آن برایشان مشکل است.
در درون این افراد همواره دادگاهی برپاست، غالبا عذاب وجدان دارند و برایشان مشکل است که از زندگی لذت کامل ببرند. آدمهایی بسیار صریح و رک هستند و اگر با آنها مقابله شود ممکن است تند شوند.
این افراد طبیعتا سنت گرا و توبه گر هستند و تمایل دارند که منجی بشریت شوند و افراد بد را از میان بردارند. برخی از آنها موعظه اخلاقی می کنند اما حرفشان و عملشان یکی نیست و افراد این تیپ از نظر اخلاقی ریاکار هستند.
یک هایی که "به رشد شخصیت نرسیده باشند" ممکن است در جمع، رفتارشان همواره درست و اخلاقی باشد اما زمانی که احساس کنند زیر نظر کسی نیستند و در یک فضای غریبه قرار دارند، پنهانی، تمام کارهایی را که معمولا انجام نمی دهند، انجام می دهند، حتی کارهایی را که برای دیگران بد می دانند.
همواره این افراد با اشتباهات خود درگیری فکری دارند، خودشان را تنبیه و تکذیب می کنند و نیازها و احساسات خود را سرکوب کرده یا کاملا از بین می برند.
گرفتن تصمیمهای مهم برای افراد این تیپ بسیار سخت است، چون ممکن است اشتباه کنند و همیشه در پی آن هستند که تصمیمات درست بگیرند. این افراد همواره از تمام آنچه در دنیاست انتقاد می کنند و همیشه با انگشت اشاره و ایستاده صحبت می کنند.
افراد تیپ یک، کنترل زیادی روی خود دارند و برتری اخلاقی جایگزین لذت های سبک دیگر می شود و از لذات صرفنظر می کنند.
کودک شماره 1، از رشد واقعی و طبیعی خود صرفنظر کرده تا برای دیگران خوشایند باشد. دوران کودکی برای آنها خط خورده است و خیلی زود بالغ می شوند، خیلی زود مسئولیت پذیر می شوند و حتی به دلایلی، سرپرستی خانواده را به عهده می گیرند.
شاید برایشان شادی آور باشد که ببینند دیگران به خوشگذرانی مشغول هستند اما برای خودشان بسیار دشوار است که با آنها همراهی کنند. همیشه خود را وادار می کنند که منطقی باشند، اینها معتقد هستند زندگی بسیار دشوار است و باید آسایش را کسب کرد و لذت بردن باید به زمانی موکول شود که همه کارهای زندگی انجام شده باشد. آنها تمایلاتشان را مسدود کرده اند و تمام تمرکزشان بر این است که کارهای درستی انجام دهند.
افراد تیپ یک بجای اینکه به خواسته های واقعی خود توجه کنند، اشتغال ذهنی شدیدی دارند به این که " چه کاری باید انجام داد، چه کاری باید انجام شود"
هر اشتباه کوچکی برای آنها اهمیت زیادی پیدا می کند: "من باید آنگونه عمل می کردم، او باید آن کار را می کرد" مورد انتقاد قرار گرفتن به شدت برایشان دردناک است، آنها صحبتی نمی کنند، مگر کاملا به درستی آن اعتقاد داشته باشند.
انسانهایی بسیار جدی و خشک هستند و به ندرت جوک تعریف می کنند. آنها مقابل حرکتهایی که جدی نباشد، محکم می ایستند.
تمیزی در زندگی آنها نقش مهمی دارد به لباس و ظاهر مناسب اهمیت می دهند. وقت خود را برنامه ریزی می کنند. مسئولیتهای خود را کامل انجام می دهند. وقت شناس و خوش قول هستند. همواره تحت فشار زمان هستند. بسیار سخت کوش، درستکار و شدیدا مستقل هستند. خود را افراد پر انرژی می شناسند . در شرایط خوب، توانایی خوبی برای کار در یک سازمان و مهارتهای شغلی خود را رشد می دهند و در برابر مخالفت ها ایستادگی می کنند. بدون خستگی کار می کنند تا کارشان به انجام برسد.بیشتر از همه از خود خشمگین هستند و خشم گناه ریشه ای آنهاست. در مقابل دیگران به عصبانیت خود اعتراف نمی کنند. آنها در باطن بسیار کینه ای هستند ممکن است بتوانند زود ببخشند ولی خیلی دیر فراموش می کنند. افراد تیپ یک که به رشد شخصیت رسیده اند اکثرا معلمین و راهنمای توانایی هستند که سعی دارند الگویی خوب و موفق باشند، در تعلیم دیگران، تحقیق و انتقال اطلاعات خیلی خوب عمل می کنند .معلمین اخلاق خوبی هستند. عمیق ترین نیاز کمال طلب ها این احساس کنند حتی در عدم کمال، دوست داشته می شوند، برای این افراد، در گذشته، عشق با رفتار خوب همراه بوده است. برای این افراد بسیار اهمیت دارد که نمونه باشند و مورد تمجیدقرار بگیرند و آدمها در موردشان خوب فکر کنند. در یک رابطه صمیمی اگر تیپ یک متوجه شود شریک زندگیش قواعد و قوانین را زیر پا می گذارد، عصبانی شده و نمی توانند به عنوان یک فرد خوب به شریکش نگاه کند و مرتبا آن مسئله مورد بحث فرار خواهد گرفت.این افراد با تمام وجود عاشق کسی می شوند که به نظر آنها بسیار کامل است و چنانچه ضعفی در او ببینند شروع به غر زدن می کنند ولی اگر طرف مقابل سعی کند تا بهتر شود، او را می بخشند. بیماریهایی که این تیپ را تهدید می کنند یبوست است. مکانیسم های دفاعی این تیپ واکنش سازی است. مثلا دوست دارند هنگامی که به سفر می روند بسیاری از کارهایی را که در حالت معمولی نمی کنند انجام دهند ولی می گویند این کار احمقانه است ولی در پس ذهن خود به آن فکر می کنند.

محیط های جذاب این گروه :
- شغلهای که نیازمند سازمان دهی و جزئیات خیلی دقیق است را می پسندند مانند: معلمی، حسابداری، برنامه های بلند مدت.
- موقعیتهایی را می پسندند که براساس مراسم و آیین ها و نقشه و روندهای رسمی اجتماعی باشند.
- می توانند محقق، متخصص دستور زبان و واعظ خوبی باشند.
- کمال طلب ها را می توان در اخلاقیون افراطی و داوران اجتماعی یافت.

محیط های نا جذاب این گروه :
- شغل هایی که مستلزم ریسک و اشتباه کردن در تصمیم گیری است. اموری که مستلزم تصمیم گیریهای جمعی باشد.
- ارتباط یا مشاغلی که تصمیم گیری در آنها باید براساس اطلاعات جزئی یا نوسان دار اتخاذ شود.

نماد تیپ یک :
نماد تیپ یک رنگ نقره ای است رنگ سرد و واظح نشانگر نور ماه است که نور نقره ایش از خورشید گرفته شده و خورشید مظهر کمال است.

راههای رهایی که بتواند این تیپ به رشد شخصیت برسد :
- به عهده نگرفتن مسئولیت های پی در پی
- باید یاد بگیرند که نسبت به اشتباهات خود و دیگران اغماض کنند و بگذرند، یعنی بگویند دیگران حق دارند که اشتباه کنند.
- وقتی نگران قضاوت دیگران هستند، آن قضاوت را چک کنند.
- بدانند که فقط یک راه صحیح وجود ندارد یعنی: اگر یک راه جواب نداد راه دیگر را امتحان کنند.
- به ارزشهای دیگران هم توجه کنند.
- عادت کنند که دنبال لذت بردن باشند.
- ارتباطهای اجتماعی بیشتر برقرار کنند.
- رابطه آنها با خدا از روی عشق و نیاز باشد نه توام با ترس.

رشد یافته های این گروه شخصیتی:
عاقل، منصف و عادل هستند و معلم های خوبی می توانند باشند.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح شخصیت تیپ 2- تیپ شخصیتی مهر طلب

شرح شخصیت تیپ 2- تیپ شخصیتی مهر طلب

این گروه افراد، توانایی های خود را برای دیگران صرف می کنند و برای آسایش و سلامتی دیگران تلاش می کنند. و اینگونه سعی دارند این فکر را در دیگران ایجاد کنند که آنها با ارزش هستند. در واقع دیگران را بد عادت می کنند، زیرا تلاش و رسیدگی بیش از حد در مورد دیگران می کنند بدون اینکه از آنها درخواستی شده باشد. مدام در حال کمک به دیگرانند و افرادی نیکوکار هستند واین بزرگترین توانایی آنهاست.اما کمک کنندگانی بی کمک هستند، آنها برای دیگران مسکن و برای خود سر درد هستند، دوست دارند همه افراد،حرفهایشان را به آنها بزنند اما خودشان خجالت می کشند تا حرف خود را به دیگران بزنند و معتقدند که مرا هر کسی تحمل نمی کند. آنها زیرکانه به دور آدم حلقه می زنند و می گویند به من نیاز داشته باش، آنها همیشه می خواهند برای انسانها مفید باشند، آنها اطرافیان را کنترل میکنند ولی نه با فشار بلکه با کمک های خود.
آنها حتی وقتی فرصت و انرژی کافی ندارند، به محض اینکه کلمه احتیاج را می شنوند، همه انرژی خود را جمع می کنند تا به دیگران کمک نمایند،اما بعد ناراحت می شوند و احساس می کنند که از آنها سوء استفاده شده است. آنها با دست و دلبازی آنچه دارند را با دیگران تقسیم می کنند و محبت و عشق افراد به آنها و از طریق رفتار شایسته آنها بدست آمده است. افراد این تیپ ، ثروتمند و غالبا فرزند خوانده دارند، چون برایشان زیباست که مورد نیاز باشند، این افراد به دیگران همان چیزی را می دهند که برای خود آرزومندند. با علاقه در مورد روابط انسانی و عشق سخن می گویند، چون خودشان آرزومند دوست داشته شدن هستند.با دوستان متنوع در یک محل بودن برایش دشوار است و همه آنها را نزدیکترین دوست خود می داند. از نطر او هر کسی که در دسترس باشد. فردی مناسب برای برقراری ارتباط است. وقتی یک فرد تیپ 2 ناراحت باشد می تواند بدون گفتن کلمه ای ،جو یک جمع را مسموم کند. "وقتی از او سوال می شود که ناراحتی؟ می گوید:نه من چیزیم نیست،باید چیزیم باشد؟" باید به افراد تیپ 2 فرصت داد و از آنها پشتیبانی کرد تا نیازهای خود را شناخته و آنها را جدی بگیرند. احساس این افراد در مورد خود بستگی به این دارد که دیگران نسبت به آنها چگونه واکنش نشان دهند. گاهی همین افراد نیازمند عشق و تایید و ناز و نوازش هستند ممکن است بخواهند به همه ثابت کنند چقدر مستقل بوده و کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند.
وقتی با درخواستهای افراد مهم زندگی روبرو می شوند، تمام علایق و زندگی خود را کنار می گذارند، چون نیازهای خود را برای کسب رضایت دیگران سرکوب می کنند، می خواهند برای دیگران ضروری باشند.این افراد نمی توانند " نه " بگویند و بیشتر از توان خود قول مساعدت می دهند و اگر نتوانند قول خود را عملی کنند احساس گناه می کنند. همیشه در جستجوی پاسخی به این سوال درونی خود هستند که" آیا مرا دوست خواهند داشت" آنها نیاز فراوانی به محبت دارند. وقتی تنها هستندفضا برای آنها بسیار تنگ می شود و در تنهایی و مکاشفه درونی خود احساس ترس می کنند چون در تنهایی، دیگر کسی نیست که تاییدشان کتد و ممکن است در خودشان هیچ چیزی پیدا نکنند.
گناه اصلی این گروه غرور است این غرور با تکبر و خودپسندی متفاوت است. غرور این افراد به این معناست که فکر می کنند همه به کمک آنه احتیاج دارند."من دوست داشتنی تر و مهربانتر از همه هستم و بدون من شما نمی توانید کاری از پیش ببرید."

محسنات افراد این گروه:
این افراد می توانند در مردم احساس خوبی ایجاد کنند، می توانند از طریق شوخی و سرگرمی، تغییرات مشکل را ساده نمایند. در نقش حمایت کننده شادترین فرد هستند و حامیان خوبی برای دوستان می باشند. زمانی را برای بهم رساندن افراد صرف می کنند.نیکو کار و کمک رسانده هستند اگر در بین انسانها افرادی با این تیپ نبودند شبکه اجتماعی روابط انسانها اط هم گسسته می شد.
افرادی که در این گروه به رشد شخصیت رسیده باشند در ازای چیزی که به دیگران میدهند انتطار بازگشت ندارند.


محیط های جداب این گروه:
- هر موقعیتی که در آن همکار یا معاون رهبری قدرتمند باشند، هوا خواه یک معلم مذهبی یا یک گروه خاص مشاور رئیس، منشی رئیس یا مدیر که کارها را هدایت می کند، حمایت از محرومان، متخصصان کمک کننده، آرایشگری، هنرپیشه و آوازخوان.
- محیط ناجذاب این گروه:
- موقعیت ها یا کارهایی که تاییدی به دنبال نداشته باشد.


نماد تیپ دو:
رنگ قرمز:"نماد زندگی ، نیرو ، شور"رنگ عشق و شهادت (با مضامین خشونت)


راههایی که این تیپ بتواند به رشد شخصیت برسد:
- راه اصلی رهایی این افراد پیدا کردن خود واقعی از طریق مشاهده درون و توجه به نیازهای سرکوب شده است.
توجه به تمایلات بین غرور و تواضع در خود.
- صحبت با فردی مورد اطمینان و اعتماد درباره خود.
- تمرین در نه گفتن.
- یاد بگیرند که نیازهای خود را واضح و مشخصبیان کنند
- کمک کردن بدون انتطارمتقابل.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح شخصیت تیپ 3 - تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو

شرح شخصیت تیپ 3 - تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو

افراد این تیپ خودشان را با اجتماع یا سازمانی که با آن کار می کنند، شناسایی می کنند و می توانند زیر هر نقابی بروند و آن را بطور کامل نمایش دهند. یک فرد تیپ 3 اگر وارد جمع تازه ای شود، می تواند ظرف چند دقیقه حدس بزند که در این جمع چه چیزی ارزش محسوب میشود و سریعا همانند آنها عمل کند و به محض خروج از آن جمع و وارد شدن به جمعی دیگر، دوباره طبق سلیقه های جمع جدید رفتار کند. آنها قادرند ارزش های گروهی که در آن قرار گرفته اند را به خوبی ایفا کنند. غالبا افرادی خوش بین، جوان نما، باهوش، فعال و ثمربخش هستند.معمولا در ظاهر موفق، خوش استیل، خوش رفتار، خونسرد و خوش تیپ هستند.افراد این تیپ توانایی خاصی در جلب اعتماد دیگران دارند و در اطراف خود معمولا یک فضای خوب و مثبتی ایجاد می کنند. دیگران را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهند که دیگران بر روی آنها تکیه می کنند. اصلا نمی توان در مقابل آنچه ارائه می دهند مقاومت کرد. آنها می توانند همه چیز را به آدم بفروشند و همه چیز را برای کار خودشان فدا می کنند. این افراد بطور مادرزادی هنرپیشه اند، می دانند که به توده مردم چگونه باید سرویس داد. آنان از صحبت های مخفی دوری می کنند چون در این حالت احساس ناامنی می کنند. برای موفقیت سخت تلاش می کنند، تمام انرژی خود را صرف می کنند تا آنچه را می خواهند بدست آورند، هیچ چیزنمی تواند باعث توقف آنها در کار شود مگر بیماری یا دخالت همسر ولی با تصیم شخصی خودشان متوقف نمی شود. آنها مانند: ماشین کار می کنند و عادت به عمل کردن دارند نه احساس کردن.
این افراد بدنبال کسب پول، دارایی،ا منیت و پرستش هستند، این افراد بدنبال رفاه بسیار هستند. ایده این افراد آنست که برای مطرح شدن باید سخت کار کرد،نقش رهبری پیدا کرد و برای پیروزی تلاش نمود، چون فقط برندگان ارزش محبت شدن را دارند.
افراد این تیپ اگر با زندگی خانوادگی شناخته شده باشند، زمان و انرژی خود را صرف خانواده می کنند، اگر با ایده صمیمت شناخته شده باشند سخت تلاش می کنند تا یک شریک صمیمی باشند، اگر با کار شناخته شده باشند. وقت زیادی برای خانواده و یا عشق ندارند. این افراد اهل عمل بوده و مستقیما از فکر به عمل می پردازند و مدام در حال سنجش این موضوع هستند که "آیا من موفق هستم یا خیر؟ آیا پیشرفت کرده ام یا خیر؟" مدام به دنبال ترقی و جویای نام و مقام هستند.
این افراد نیر همانند تیپ 2، احتیاج به تشویق و تعریف دارند، اگر چه از ظاهرشان این را نمی توان فهمید. این افراد به دنبال آن هستند که در چشم دیگران، بزرگترین تلاش این افراد، قابل، یا با کفایت بودن است، هیچ چیز غمگینامه تر از یک تیپ 3 ناموفق نیست.افرادی از این گروه که به رشد شخصیت نرسیده اند، مثل طاعون از عدم موفقیت وحشت دارند.

اگر یک تیپ 3 مغلوب شود به سه مکانیسم دفاعی روی می آورد:
1- از این شکست به عنوان قسمتی از یک پیروزی و موفقیت یاد می کند.
2- غالبا گناه را به گردن دیگران می اندازند.
3- به سرعت موضوع شکست را رها کرده و پروژه دیگری را شروع می کند که می داند صددرصد در آن موفق می شود.

این فشار"همیشه باید موفق بود" آنها را به گناه ریشه ای خود، یعنی دروغ و ریا هدایت می کند. آنها نیاز بیمار گونه ای به برتری داشتن و پیشی جستن دارند. این افراد اگر نتوانند موقعیت و احترام بدست آورند دچار اضطراب شدیدی می شوند. در میان تمامی تیپ های شخصیتی این افراد بیشترین مشکل را با احساسات خود دارند. آنها در واقع به خودشان نیز دروغ می گویند واحساساتشان برای خودشان هم قابل تشخیص نیست .

یک فرد تیپ 3، علاقه ای به عمیق شدن و عمیق بودن ندارند، از نظر آنها بسته بندی باید خوب باشد، محتوی مهم نیست.
تله ای که افراد تیپ 3 در آن محبوس هستند، "تکبر و غرور" است.
این افراد به ندرت گریه می کنند، اما گهگاه ممکن است به شدت گریه کنند و اشک بریزند و این باعث تعجب دیگران می شود. برای آنان بیماری و پیری بسیار تهدید کننده است، چون در زمان پیری چیزی ندارند که عرضه کنند. این افراد، آدم های ناموفق را تحمل نمی کنند و همچنین افرادی را که اجازه می دهند، احساسات و هیجاناتشان آنها را از پای در آورد تحمل نمی کنند.
افراد این گروه وقتی سرگرم کار و موفقیت می شود،خود را فراموش می کنند. نقطه مثبت این امر احساس سرزندگی و صداقت است. توانایی بالایی برای کار کردن دارند و می توانند دیگران را به حداکثر سطح توایی و هوش خود برسانند.

محیط های جذاب این گروه:
شغل هایی که مستلزم تلاش و ساعات طولانی کار باشد، مانند: فروشندگی، مدیریت، تبلیغات، بسته بندی، مغازه داری، محیط های توام با رقابت و رفتارهای آنان معمولا در محیط کار پر سرو صدا است.

محیط های ناجذاب این گروه:
کارهایی که آینده محدودی داشته باشند، کارهایی که نیاز به درون نگری و آزمایش و خطا داشته باشد. کارهایی که برای رسیدن به مقصود زمان طولانی نیاز دارد.

نماد تیپ 3
رنگ: زرد: توجه را جلب می کند و رنگی است که تشعشع داشته و محرک است، در عین حال آسیب پذیرترین رنگ است و زود لک می شود.

راه هایی که افراد این بتوانند به رشد شخصیت برسند:
- امید به خدا برای تحمل سقوط و ناکامی و رسیدن به هدف.
- روبرو شدن با ترس هایی که باعث نیاز آنها به فعالیت دائمی می شود.
- سعی در نشان دادن هیجانات و احساسات خود.
- روبرو شدن با نقاط ضعف خود و اعتراف به اینکه" جا زدم یا دروغ گفتم و..."
- قبول دلتنگی خود برای عشق
- دست برداشتن از تکبر و غرور
- صرف نظر کردن از پول، مقام و قدرت برای ایجاد امنیت
- توجه به احساسات خود در حین کار
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح شخصیت تیپ 4 - تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند

شرح شخصیت تیپ 4 - تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند

افسردگی خلقی متداول این گروه افراد است. این احساس ممکن است منجر به این شود که روزها، فرد در رختخواب بسر ببرد و ذهنش بطور تاسف آوری به اشتباهات غیر قابل جبران گذشته مشغول گردد، مرتبا می گویند:
"اگر اینچنین، اگر آنچنان،" اگر طور دیگری عمل میکردم،اگر یک فرصت دیگر داشتم، آیا اگر من ارزشمند بودم، باز هم مرا ترک میکردند؟ برخی از این افراد تسلیم این افسردگی شده و برای مدتی طولانی منزوی می مانند و برخی از طریق فعالیت افراطی با افسردگی خود مبارزه می کنند و ظاهرشان را طوری درست می کنند که نشان نمی دهند غمگین هستند. خلق این افراد بطور پیچیده ای تغییر می کند و هیچ چیز، ثابت نیست و هر روز ممکن است خلقی متفاوت با روز قبل داشته باشند. اینها وقتی نامید می شوند بدترین چیزها را در نظر می گیرند، برای آنها دنیا تئاتر گونه است، حالتهای خود کشی - ناامیدی های عمیق به شکل دراماتیک دیده می شود.
بعضی اوقات منتظر یک آدم بیرونی هستند که غم آنها را از بین ببرد. این افراد می گویند وقتی زندگی شروع به بد شدن می کند، خودکشی به ذهنشان می رسد، اینان باغمگینی انس گرفته اند و می خواهند توسط همین مسئله متمایز از دیگران باشند.
عشق های به وصال نرسیده معمولا برای اینان خوب است. این افراد هر قدر افسردگی شان بیشتر می شود، خلاق تر می گردند. افراد تیپ 4 در دریاچه ای از احساسات زندگی می کنند و معمولا بین افسردگی و پیش فعالی در نوسان هستند، سه نوع تیپ 4 وجود دارد:
1- اساسا افسرده
2- اساسا بیش فعال
3- شناور بین این دو حالت

هر سه نوع احساس می کنند که چیزی که در زندگی حیاتی است دور از دسترس است، اما تلاش آنها برای جستجوی آنان با یکدیگر متفاوت است. افراد تیپ 4 افسرده، تمایل دارند به درون ذهنیات خود رفته و معانی را جستجو کنند، افراد بیش فعال این گروه در ظاهر افسرده به نظر نمی رسند و خیلی زود عاشق چیزی می شوند و سعی می کنند معانی زندگی را از منابع خارجی مشابه آنچه دیگران را خشنود می سازند خلاصه کنند، افرادی که در نوسان بین افسردگی و بیش فعالی هستند در این گروه، هیجاناتشان بطور کلی تغییر می کند، عشق به نفرت تبدیل شده و هیجانات به بی تفاوتی مبدل می گردند. این افراد در دو انتهای واکنش های هیجانی زندگی می کنند، در یک طرف رنج بردن و در طرف دیگر رضایت کامل. آنها با این عقیده زندگی می کنندکه یک منبع اصلی عشق وجود داشته که از آنها گرفته شده است و به نظرشان یک خلاء وجود دارد ولی با این حال جلوه بیرون آنها بسیار محکم و با اعتماد به نفس بالا است. شعار اصلی آنها این است که می گویند"یک چیزی میخواهند ولی نمی دانند چه می خواهند؟" این افراد احساس می کنند که یک چیز ی را در زندگی از دست داده اند و دیگران آنچه وی از دست داده است را دارند.

یک فرد تیپ 4، منتظر است عشق بزرک گمشده از راه دور برسد و او را آزاد کند و برای افراد تیپ 4، حسرت خوردن مهم تر از داشتن آن چیز است و معمولا افراد همیشه ناراضی هستند. انها بندرت در زمان حال زندگی می کنند و ذهنشان دائم در سفر به گذشته و آینده است. برای این افراد سبزه از دور سبزه تر است. این افراد از چیزهایی که بی استفاده مانده اند و متوسط هستند نفرت دارند. وقتی از آنها سوال می کنیم که " حال شما چطور است "ممکن است ابتدا بگوید خوبم ولی فورا لحن خود را تغییر داده و می گوید: "البته مشکلات زیادی داشتم و...
این افرا اعتقاد دارند که خود واقعی آنها وقتی حاصل خواهد شد که دوست داشته شوند، اگر در جمعی توجه از او به سمت دیگری برود، خشمگین می شوند. این افراد عاشق صحبت و گفتگوهای طولانی شبانه همراه با نوشیدن چای هستند. افراد این گروه بسیار ولخرج و پر هزینه هستند، سلیقه های خاص خود را دارند و از بوتیک هایی خرید می کنند که لباس های تک و منحصر به فرد دارند برای این افراد حتی مانند مرگ می ماند اگر از فروشگاههای زنجیره ای لباس بخرند.

محیط های جذاب به این گروه:
این افراد اغلب دو شغل دارند، یک شغل برای پول و شغل دیگر برای خودشان، آنها جذب محیط هایی می شوند که مستلزم نظم بدنی و معیارهای خاصی برای هماهنگی باشد. می توان تیپ های 4 زیادی در کارکاههای هنری، عتیقه فروشی ها و فروشگاههای با اجناس عالی و منحصر به فرد پیدا کرد.

محیط های ناجذاب برای این گروه:
شغل های مادی و جسمی، وضعیت های معمولی، کارهای خدماتی بی نام و نشان.

نماد تیپ 4
رنگ: بنفش روشن: رنگ غیر متداول، از نظر حسی دو گانه (نه شاد و نه غمگین)

راههای رهایی که این تیپ بتوانند به رشد شخصیت برسند:
- قبل از هر چیز باید توجه داشته باشند که احساسات واقعی خود را تبدیل به ایده آل ها و امور غیر قابل دسترسی میکنند. و در جستجوی نواقص چیزهایی هستند که در دسترشان است.
- در مواقعی که به دلیل پایین آمدن خلق به درون خود فرو میروند، باید این وضعیت را شکسته و به طرف دیگران بروند.
- توانایی هایی که در دیگران می بینند در خود جستجو کرده و بیابند.
- به هنگام غم، این نکته را در نظر داشته باشند که خلقشان بزودی تغییر خواهد کرد.
- توجه بیشتری به زمان حال کنند و وجوه مثبت زمان حال را بیشتر بشناسند.
- ارتباطات اجتماعی خود را بیشتر کنند.
.- آنچه که هست ببیند نه آنچه که قرار است بوجود آید.
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نیاز بود تاپیک بیاد بالا:):gol:
 

Similar threads

بالا