رمزگشایی محققان از منشأ سرطان‌های شایع با بررسی جهش ژنی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052916610
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶



دانشمندان انگلیسی قصد دارند فرآیندهای بیولوژیکی که باعث جهش سلول ها و سرطانی شدن آنها می‌شود را از طریق بررسی DNA سرطان کشف کنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان دریافته‌اند، برخی مواد مانند مواد شیمیایی در دود تنباکو باعث جهش در سلول های ریه و به تبع آن شکل گیری سرطان ریه و همچنین پرتوهای فرابنفش باعث جهش در سلول‌های پوست و شکل‌گیری سرطان پوست می‌شود.

محققان انگلیسی در دور جدید تحقیقات خود، فرآیندهای بیولوژیکی که عامل بروز جهش ژنتیکی در اشکال شایع سرطان هستند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

«سرنا نیک» از محققان موسسه تحقیقات سرطان Trust Sanger تأکید می کند: تمامی سرطان ها در اثر جهش DNA در سلول های بدن در طول عمر روی می دهد و آنالیز دقیق جهش ژنتیکی می تواند به اطلاعات کاملی از فرآیندهای شکل گیری سرطان دست پیدا کرد.

در این مطالعه بیش از هفت هزار ژن یا کد ژنتیکی اشکال متداول سرطان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محققان موفق به شناسایی از 21 فرآیند موسوم به اثر (signature) عامل ایجاد جهش در DNA‌ شده اند؛ عوامل موثر در جهش ژنتیکی در شکل گیری سرطان نیز دخالت دارند.

فرآیندهای جهشی، عامل شکل گیری سرطان

محققان کدهای ژنتیکی هفت هزار و 42 بیمار در مناطق مختلف جهان مبتلا به 30 نوع سرطان را برای شناسایی الگوهای جدید، آثار یا فرآیندهای جهشی مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، تمامی سرطان ها شامل دو یا تعداد بیشتری آثار هستند و طیف گسترده ای از فرآیندها بصورت جمعی عامل توسعه سرطان هستند.

همچنین انواع مختلف سرطان دارای تعداد متفاوتی از فرآیندهای جهشی هستند؛ بطور مثال دو فرآیند عامل شکل گیری سرطان تخمدان است، درحالیکه در توسعه سرطان کبد شش فرآیند نقش دارند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد، برخی آثار در انواع چندگانه سرطان دیده می شوند و برخی دیگر از این آثار مختص یک نوع سرطان خاص هستند.

از 30 نوع سرطان مورد بررسی، 25 سرطان دارای آثار جهشی مرتبط با سن هستند.

همچنین خانواده ای از آنزیم ها موسوم به APOBECs‌ باعث جهش DNA‌ و عامل بیش از نیمی از سرطان ها هستند؛ این آنزیم ها در واکنش به عفونت های ویروسی فعال می شوند.

نقشه جامع فرآیندهای جهش ژنتیکی، به درک نحوه شکل گیری تومورهای سرطانی و توسعه روش های موثر برای درمان طیف گسترده ای از سرطان ها منجر می شود.

نتایج این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.


انتهای پیام
 
بالا