رفع اشکال و سوالات درمورد دوره 70-680 windows 7 configuration

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام این تاپیک رو درست کردم تا هر کسی درباره مطالب آموزشی اشکال داشته باشه بپرسه و یا از اعضا شخصی مطلبی تکمیلی درباره دوره 7 داشته باشه اینجا مطرح کنن(مطلبی خارج از سرفصل )ولی اگه مربوط به سرفصل هاست لطفا در همون تاپیک windows 7 configuration بگین.
 

hooman_hooman

عضو جدید
انواع هارد دیسک

1)basic
2 ) dynamic
3) gpt

1)دیسک های بیسیک : تمامی دیسک هایی که به سیستم متصل می شوند در حالت پیش فرض از این نوع می باشند .تمامی سیستم عامل ها از این نوع پشتیبانی می کنند. در این نوع به بخش های منطقی دیسک اصطلاحا partition می گویند .انواع پارتیشن ها در دیسک بیسیک عبارتند از :

primary partition- :می توان حداکثر 4 پارتشین primary ایجاد نمود و در نتیجه بتوانیم چند سیستم عامل را بتوان در یک سیستم نصب کرد.مزیت :حتی اگر primary سیستم عامل فعال فرمت شود بتوانیم از سیستم عامل های دیگر موجود در سیستم استفاده کنیم.

-extended partition :فقط یک پارتشین از این نوع می توان ایجاد کرد که معمولا مانده فضای دیسک از پرایمری به این نوع اختصاص می یابد.

-logical partition : جهت اینکه بتوانیم از فضای extended استفاده نماییم باید به نوع logic تبدیل شود.

2 ) دیسک های داینامیک : به هر بخش از دیسک داینامیک اصطلاحا volume می گویند در حالت پیش فرض تمامی volume ها از نوع simple می باشد(. Volume های simple حالت fault tolerance ندارد.)
.معایب دیسک های داینامیک : 1 )در برخی لپ تاپ ها پشتیبانی نمی شود. 2 )حافظه های جانبی از این نوع پشتیبانی نمی کنند. 3 ) فقط در محصولات بالای 2000 و NT پشتیبانی می شود.
در تبدیل نوع بیسیک به داینامیک تمامی اطلاعات حفظ می شوندولی در تبدیل داینامیک به بیسیک باید تمامی volume ها حذف شود.
انواع فرمت های دیسک های داینامیک :
1 ) simple : در مورد این نوع بالا نوشتم .

2 ) spanned :در این نوع می توان 2 الی 32 هاردیسک با حجم های متفاوت را در قالب یه volume مورد استفاده قرار داد.(یعنی کلا چند دیسک رو یه جا جمع می کنه یک دیسک می کنه )این نوع نیز حالت fault tolerance ندارد و اگر یک دیسک fail شود حالت spanned از بین خواهد رفت.

3 )striped : 2 الی 32 هاردیسک با حجم های یکسان را پشتیانی می کندو د ر قالب یک volume برای کاربر قابل استفاده خواهد بود.در این نوع داده ها در بلوک های 64 بیتی ذخیره می شوند.بنابراین سرعت نوشتن –خواندن از spanned بیشتر است.این نوع هم fault tolerance ندارد.

4 )mirrored (raid 1 ) : در این نوع دو دیسک با حجم یکسان انتخاب می شود .به طوری که 50% هر دیسک فضای parity در نظر گرفته می شود یعنی بک آپ دیسک اول در دیسک دوم و بک آپ دیسک دوم در دیسک اول ذخیره می شود.این نوع خاصیت fault tolerance دارد.

5 )raid 5 :این نوع مابین 3 الی 32 هارد دیسک با سایز های یکسان را پشتیبانی می کند.حجمی معادل حجم یکی از دیسک ها به عنوان فضای parity در نظر گرفته می شود.حالت fault tolerance دارد.

کاربرد raid :افزایش کارایی سیستم یا بهبود قابلیت اطمینان داده های سیستم

GPT(3 : در ویندوز سرور 2008 درایو ها می توانند در این قالب ذخیره شوند.هر دیسک GPT بر خلاف درایو های MBR (master boot record ) از جدول پارتشین بندی GUID استفاده می نماید.درایو هایی که حاوی فایل های سیستمی باشند قابل تبدیل به این نوع نخواهند بود.
مرسی از اطلاعات تون
میشه در مورده ca در 7 هم بگید
 
بالا