رفع اشکال دینامیک-دینامیک ماشین-ارتعاشات-کنترل-ارشد

masoud_s_h

عضو جدید
من این سوال رو حل کردم و هر دو جوابم 8k2 شد. حالا دیگه نمی دونم چه جوری جواب درست کنکور 32k2 شده. در هر صورت تو مشتق گرفتن دقت کن و دقت کن که مقدار j=0.5*m*r^2 می شه.
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
صفحه 172 ارتعاشات جباری:سوال 5-7 گزینه 3 درسته.نوشته هیچکدام.
صفحه 200 مثال انتهای صفحه:قسمت دوم این -5.5 چه تاثیری در مساله داره؟
دامنه ارتعاش آزاد با وجود اصطکاک خشک چگونه تغییر میکنه؟همونجور که میدونیم به صورت خطی اما در بی نهایت به صفر میرسه یا نه؟همیشه یه جابجایی به خاطر نیروی فنر هست که اجازه صفر شدن رو نمیده؟
 

kingi

عضو جدید
صفحه 172 ارتعاشات جباری:سوال 5-7 گزینه 3 درسته.نوشته هیچکدام.
صفحه 200 مثال انتهای صفحه:قسمت دوم این -5.5 چه تاثیری در مساله داره؟
دامنه ارتعاش آزاد با وجود اصطکاک خشک چگونه تغییر میکنه؟همونجور که میدونیم به صورت خطی اما در بی نهایت به صفر میرسه یا نه؟همیشه یه جابجایی به خاطر نیروی فنر هست که اجازه صفر شدن رو نمیده؟

دامنه ارتعاش آزاد با وجود اصطکاک خشک به صفر نمیرسه
ودر محدوده ای که نیروی فنر توانایی غلبه بر اصطکاک نداشته باشه متوقف میشه.فاصله توقف برابر umg/k
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.مثال 13-2 ویرایش پنجم دینامیک مریام.دوستان میشه توضیح بفرمایید چرا زاویه 60 ثابت مونده ولی 30 متغیر هستش؟
 

kingi

عضو جدید
هیچ جای سوال همچین چیزی نگفته.
برای حل این سوالات اول به مولفه های i و j تبدیل کنید.
 

alimec

عضو جدید
مشاهده پیوست 34872لطفا راجع به سوال 59 توضیح بدین چون من از روش نیوتن که میرم همین جواب رو میارم ولی از راه انرژی که میرم جای 8k2 توی جواب با 32k2 عوض میشه
لطفا توضیح بدین خیلی فکر منو مشغول کرده:cry:
در ضمن همین سوال ارشد مکانیک شده وسوال و جواب مال کتاب ستو هستش.
وجواب تست ارشد هم 32k2 هست.

آقا این سوال هم منو کلافه کرده . تو صفحه 187 جباری هم اومده . دقیقا من هم همین مشکل رو دارم . با روش نیوتون یه جواب میاد ، با روش انرژی یه جواب دیگه !! کسی هست که نظری داشته باشه ؟

من هنوز تست این مبحث رو نزدم.ولی خود جباری نوشته که کلا تسته مشکل داره

تو کتاب جباری نوشته که این مکانیزم اشکال داره چون با توجه به ثابت بودن فاصله مراکز دیسک و اهرم ها و ثابت بودن طول آنها سیستم نمیتواند حرکت کند . حالا اگه تو کنکور مجبور باشی اون سوال رو با توجه به گزینه ها حل کنی باید از راه انرژی بری !! زوره دیگه!
چی شد؟:surprised::surprised:
وقتی سیستم نمی تواند حرکت کند یعنی ارتعاش نداریم حرکت نداریم شتاب نداریم وقتی به علت قفل بودن سیستم نمی توانیم نوسان کوچک ایجاد کنیم نیرویی دینامیکی نداریم گشتاور دینامیکی نداریم پس استفاده از قانون دوم نیوتن یا اویلر معنی ندارد اما این سوال هنوز هم برام نامفهومه چرا که:
تمام سعی مهندس اینکه جلوی ارتعاش رو بگیره ولی وقتی ارتعاش نداریم چرا باید مسئله رو حل کنیم چرا باید خودمان را خسته کنیم
روش انژی جواب داد؟! آیا این جواب است؟
فرکانس طبیعی و ذات؟
روش انرژی و فرض سیستم کانسرواتیو؟
اصلا وقتی تغییری در سیستم نداریم چرا باید مشتق بگیریم(اشاره به روش انرژی)
 
آخرین ویرایش:

masoud_s_h

عضو جدید
چی شد؟:surprised::surprised:
وقتی سیستم نمی تواند حرکت کند یعنی ارتعاش نداریم حرکت نداریم شتاب نداریم وقتی به علت قفل بودن سیستم نمی توانیم نوسان کوچک ایجاد کنیم نیرویی دینامیکی نداریم گشتاور دینامیکی نداریم پس استفاده از قانون دوم نیوتن یا اویلر معنی ندارد اما این سوال هنوز هم برام نامفهومه چرا که:
تمام سعی مهندس اینکه جلوی ارتعاش رو بگیره ولی وقتی ارتعاش نداریم چرا باید مسئله رو حل کنیم چرا باید خودمان را خسته کنیم
روش انژی جواب داد؟! آیا این جواب است؟
فرکانس طبیعی و ذات؟
روش انرژی و فرض سیستم کانسرواتیو؟
اصلا وقتی تغییری در سیستم نداریم چرا باید مشتق بگیریم(اشاره به روش انرژی)


هدف از حل این مساله اساسا یادگیریه و اینکه به ازای یک تغییر مکان کوچک ارتعاش داریم یا نداریم در روش حل تاثیر نداره. مگه تو استاتیک روش کار مجازی نداریم که با یه تغییر مکان جزئی و غیر واقعی به جواب می رسیم. اینجا هم برای اطمینان خاطر فرض کنید لینک های صلب مساله تلسکوپیه. حالا مسئله ی جدید رو حل کنید تا ببینیم مشکل ما از غلط بودن مساله است یا اشتباه بودن روش حل. هرچی باشه این یکی از سوالات کنکور بوده....
 

alimec

عضو جدید
هدف از حل این مساله اساسا یادگیریه و اینکه به ازای یک تغییر مکان کوچک ارتعاش داریم یا نداریم در روش حل تاثیر نداره. مگه تو استاتیک روش کار مجازی نداریم که با یه تغییر مکان جزئی و غیر واقعی به جواب می رسیم. اینجا هم برای اطمینان خاطر فرض کنید لینک های صلب مساله تلسکوپیه. حالا مسئله ی جدید رو حل کنید تا ببینیم مشکل ما از غلط بودن مساله است یا اشتباه بودن روش حل. هرچی باشه این یکی از سوالات کنکور بوده....
ممنون. شما ابتدا ایستگاه صلواتی(روش انرژی و روش لاگرانژ) رو بگذرونید/ 32k2 که درسته /بعد ایشالا با هم به خط مقدم (نیوتن/اویلر)میریم
 

falahatgar.j

عضو جدید
s

s

با سلام خدمت دوستان ممنون می شم جواب این سوال رو چک کنید این سوال مربوط می شه به آزمون 25% دوم پارسه و گزینه صحیح ، گزینه 3 اعلام شده.
 

پیوست ها

  • 2 004.jpg
    2 004.jpg
    20.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان ممنون می شم جواب این سوال رو چک کنید این سوال مربوط می شه به آزمون 25% دوم پارسه و گزینه صحیح ، گزینه 3 اعلام شده.
از روش گشتاور حلش کردم و جوابم گزینه 3 شد فقط یه جمله اضافه آوردم.2ak_2/r?
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم من هم دقیقا همین جمله رو اضافه می آرم و یعنی میشه گفت که جواب درست تو گزینه ها نیست؟
درسته سه درست ترین هست ولی بازهم یه جمله کم داره.واقعا از دیروز تا بحال سوالات خوبی را مطرح کرده اید موفق باشید
 

kingi

عضو جدید
با توجه به پاسخنامش،احتمالا a از زمین در نظر گرفتن ولی در شکل اشتباه کشیدن
 

alimec

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان ممنون می شم جواب این سوال رو چک کنید این سوال مربوط می شه به آزمون 25% دوم پارسه و گزینه صحیح ، گزینه 3 اعلام شده.
با روش ریلی هم به گزینه 3 نرسیدم
جرم معادل که همین ضریب ایکس دبل داته
منتها برای k معادل آره ناقصه
دوستان یک هم با روش لاگرانژ حلش کنه:smile:
سرعت و رد گزینه ی این تست:
گزینه 2 و 4 همون اول حذفن چرا که در حالت استاندارد بعد ضریب ایکس دبل دات باید جرم باشه که در گزینه های مذکور a به توان 2 اضافه ان...
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.من هنوز با دینامیک ماشین مشکل دارم.فکر میکنم الان تا حدودی مفهوم رو فهمیدم ولی خوب نمیتونم تستای پوران رو بزنم.شما چیکار میکنید؟
 

alimec

عضو جدید
سلام.من هنوز با دینامیک ماشین مشکل دارم.فکر میکنم الان تا حدودی مفهوم رو فهمیدم ولی خوب نمیتونم تستای پوران رو بزنم.شما چیکار میکنید؟
سلام
من که هنوز شروع نکردم ارتعاشات رو جمع کنم به ایتن درس می پردازم اول از همون جزوه ایی که شما گذاشتین یه دور سریع می خونم و ...
ایشالا که اینجا آنقدر شاگردی همدیگه رو کنیم تا استاد بشیم:surprised:
 

masoud_s_h

عضو جدید
ممنون. شما ابتدا ایستگاه صلواتی(روش انرژی و روش لاگرانژ) رو بگذرونید/ 32k2 که درسته /بعد ایشالا با هم به خط مقدم (نیوتن/اویلر)میریم

قبول. از روش انرژی جواب میشه 32k2. حالا سوال این بود که چرا نیوتون جوابش میشه 8k2؟ خوب چون اشتباه حل کردیم. یک نکته ی خیلی ظریف داره که هیچ کدوممون بش توجه نکردیم. PDF حلش به روش نیوتون رو میزارم. حلش خیلی حال داد....
جواب همون 32k2
 

پیوست ها

  • Document1.pdf
    45.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

alimec

عضو جدید
قبول. از روش انرژی جواب میشه 32k2. حالا سوال این بود که چرا نیوتون جوابش میشه 8k2؟ خوب چون اشتباه حل کردیم. یک نکته ی خیلی ظریف داره که هیچ کدوممون بش توجه نکردیم. PDF حلش به روش نیوتون رو میزارم. حلش خیلی حال داد....
جواب همون 32k2
پس قضیه این بود که فنر پایینی تکیه گاهش ثابت نیست و بحث انتقال نیرو داریم حتی توسط میله های بدون جرم
متشکرم
 

masoud_s_h

عضو جدید
سلام.من هنوز با دینامیک ماشین مشکل دارم.فکر میکنم الان تا حدودی مفهوم رو فهمیدم ولی خوب نمیتونم تستای پوران رو بزنم.شما چیکار میکنید؟

دینامیک ماشین. مخصوصا قسمت سرعت و شتاب و درجه آزادی که 70 تا 80 درصد سوالای کنکورش از اونهاست زیاد درس نداره. بیشتر تسلط روی تست هاش مهمه. تو هر سال هم 7 تا 8 تا از سوالای کنکور از دینامیک ماشینه. من اوایل نمی خواستم زیاد واسش وقت بذارم ولی دیدم ارزشش رو داره. فقط تست بزن. پوران یک کتاب نارنجی واسه دینامیک ماشین داده که پر تسته. من چندتا از تستاش رو زدم و تا حدی راه افتادم. کلا مسلط شدن روش بیشتر از سه چهار روز طول نمی کشه
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من که هنوز شروع نکردم ارتعاشات رو جمع کنم به ایتن درس می پردازم اول از همون جزوه ایی که شما گذاشتین یه دور سریع می خونم و ...
ایشالا که اینجا آنقدر شاگردی همدیگه رو کنیم تا استاد بشیم:surprised:
جزوه خیلی خوبی بود،من تا مکانیزم معادلش خوندم و بعد که با مارتین چک کردم راضی بودم مثالها و تمرینهای مهمش رو حل کرده و خیلی خوب توضیح داده ،حتما بخونیدش اما نه سریع
 

alimec

عضو جدید
دینامیک ماشین. مخصوصا قسمت سرعت و شتاب و درجه آزادی که 70 تا 80 درصد سوالای کنکورش از اونهاست زیاد درس نداره. بیشتر تسلط روی تست هاش مهمه. تو هر سال هم 7 تا 8 تا از سوالای کنکور از دینامیک ماشینه. من اوایل نمی خواستم زیاد واسش وقت بذارم ولی دیدم ارزشش رو داره. فقط تست بزن. پوران یک کتاب نارنجی واسه دینامیک ماشین داده که پر تسته. من چندتا از تستاش رو زدم و تا حدی راه افتادم. کلا مسلط شدن روش بیشتر از سه چهار روز طول نمی کشه

پس لطفا در رفع اشکال این درس شرکت کنید
متشکرم:gol:
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
درجه آزادی مکانیز زیر چند است؟
مشاهده پیوست 37614
5 تا عضو داریم و 5 تا هم اتصال یک درجه آزادی(4 تا پین ویک لغزنده ) و یه لغزنده با غلتش که میشه یک دو درجه آزادی .با جایگذاری در فرمول یک درجه میشه
فقط نکنتش در اینه که لغزنده یا همون عضو پنجم رو فقط لغزنده یا لغزنده همراه با غلتش بگیریم؟که فکر کنم لغزنده همراه با غلتش درسته
 

hamid19395

عضو جدید
5 تا عضو داریم و 5 تا هم اتصال یک درجه آزادی(4 تا پین ویک لغزنده ) و یه لغزنده با غلتش که میشه یک دو درجه آزادی .با جایگذاری در فرمول یک درجه میشه
فقط نکنتش در اینه که لغزنده یا همون عضو پنجم رو فقط لغزنده یا لغزنده همراه با غلتش بگیریم؟که فکر کنم لغزنده همراه با غلتش درسته

من هم فکر میکنم صفر درجه آزادی باشه
مکانیزم قفل هست
 

masoud_s_h

عضو جدید
سلام
درجه آزادی مکانیز زیر چند است؟
مشاهده پیوست 37614
سلام. اگر انحنايي كه در شكل نشان داده شده كماني از دايره باشه و مركز انحناي اون روي مفصل B منطبق باشه ميتونيم بگيم كه مي شه از سطح انحنا صرف نظر كرد و درجه آزادي 1 ميشه. در غير اين صورت سيستم قفل خواهد شد و درجه آزادي 0 است.
 

kingi

عضو جدید
سلام. اگر انحنايي كه در شكل نشان داده شده كماني از دايره باشه و مركز انحناي اون روي مفصل B منطبق باشه ميتونيم بگيم كه مي شه از سطح انحنا صرف نظر كرد و درجه آزادي 1 ميشه. در غير اين صورت سيستم قفل خواهد شد و درجه آزادي 0 است.

در این شرایط هم نمیشه یک درجه آزادی در نظر گرفت.
 

Similar threads

بالا