رضا دانشمیر

DDDIQ

مدیر ارشد
دانشمیر معمار 38 ساله، فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است؛وی در سال 1380 با اثر گالری آو تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار، به شهرتی نسبی دست یافت. دانشمیر که عضو کنسرسیومی تحت عنوان نوا NOA با شرکت آرش مظفری و سام تهرانچی است،در رقابت سالهای بعد با مجموعه مسکونی شهید عراقی و کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید.
چهار اثر گالری آو، مجموعه شهید عراقی، خانه دو پوسته در لواسان این اثر در جایزه معمار 83 نیز شرکت داده شده است و مجموعه علمی فرهنگی پارک ملت کارفرما: شهرداری منطقه 3 و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران یکی دیگر از آثار او است.






استخری متروک و بلا استفاده درباغچه یک خانه به مساحت 200 مترمربع دستمایه اصلی برای فعالیتی معمارانه با برنامه ای تازه گالری مبلمان و آثار هنری شد؛ مساله اصلی زنده کردن فضای استخر باهویتی تازه درهماهنگی با محیط سبز اطراف آن است. بودجه اندک و سادگی و سرعت اجرا ازدیگر عوامل تعیین کننده درنحوه به ثمر رسیدن پروژه بوده اند. محل احداث پروژه حیاط جنوبی ساختمانی درمحدوده ونک تهران است. ایده پروژه ازترکیب دو حجم تشکیل شده که یکی فرم بیرونی را می سازد و دیگری که حامل عنصر اصلی فضای داخلی یعنی پله ای طویل و مستقیم است دردرون آن قراردارد. صفحه ای موج مانند که شکافی بزرگ آن را دونیم کرده و با انعکاس تیرگی درونی سبب جذب بیننده به سوی فضای داخلی می شود نقش اصلی رادرساختن فضای جدید حیاط ایفا می کند هرچه ازورودی اصلی دور شویم موج آرام تر شده و به سطح ساکن مبدل می شود .


خانه دو پوسته اثر برگزیده جایزه معمار 83


محوطه بنا، قطعه زمینی به مساحت 1150 مترمربع واقع درشهرکی ویلایی درمنطقه لواسان است.
طبیعت ممتاز محیط، چشم اندازهای زیبا و متنوعی را از کوهستان های شمالی تا دشت جنوبی دراختیار ساکنان این ناحیه قرارداده است. طبق ضوابط شهرداری لواسان، ساختمان باید تنها دریک نیمه از زمین استقرار یافته و نیمه دیگر به فضای سبز و محوطه باز اختصاص یابد، درجهت ایجاد پیوستگی میان فضای درون ساختمان و محوطه باز بیرونی، پوششی نیمه شفاف Translucent روی حجم اصلی به نحوی طرح شد که با استفاده ازفضای ایجاد شده میان آن دو، امکان ایجاد پیوند محوطه سبز و فضای داخلی فراهم شود. این پوشش حامل یک مسیر حرکت پیوسته است که از طریق رمپ و پله به محوطه باز و تراس طبقه اول امتداد یافته و سپس از طریق پله داخلی به فضای طبقه همکف وزیرزمین متصل می شود و جریانی پیوسته و پویا را دردرون پروژه شکل می بخشد

مجموعه پارک ملت شهرداری منطقه 3


هدف ازطراحی مجموعه علمی وفرهنگی پارک ملت، گسترش و همجواری فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری درمجاورت فعالیت تفریحی موجود است؛ ازآنجایی که خدمات این مجموعه قابل ارایه به رده های مختلف سنی حاضر درپارک خواهند بود، مجموعه شامل دو بخش کودکان و بزرگسالان است. بخش کودکان شامل سینمای کودکان، تئاتر، مرکز علمی و فضاهای نمایشگاهی، این امکان را فراهم می سازد تا در طول روز کودکان همراه مربیان و معلمان خود از فیلم های علمی، تفریحی مرکز استفاده کنند. بخش بزرگسالان شامل سالن های نمایش فیلم، رستوران و کافی شاپ، فضای بحث و تبادل نظر را درکنار گذران اوقات فراغت درپارک فراهم می آورد.پیوستگی بخش کودکان و بزرگسالان ازویژگی های منحصر به فرد این مجموعه است که امکان مراجعه خانواده شامل والدین و فرزندان را به مرکز فراهم می سازد . به طوری که برای هریک از افراد خانواده فعالیت سرگرمی ، علمی و تفریحی خاص پیش بینی شده است .
یک قاب مکعبی شفاف عناصر بیرون و درون پروژه را دربرمی گیرد، به گونه ای که ازیک سو عناصر تیره ثابت مثل سالن های نمایش ، بخش های اداری ، تاسیساتی و خدماتی در درون مجموعه و منظره کوه های شمالی تهران ، درخت ها و فضای سبز بیرون ازمجموعه و ازسوی دیگر عناصرمتحرک مانند بازدیدکنندگان داخلی و گردشگران موجود درپارک توامان دراین قاب مکعبی جای گرفته و علاوه برایجاد مفهوم شفافیت مورد نظر ، پویایی مجموعه به لحاظ بصری را نیز ارتقا می بخشد. درنهایت این قاب مکعبی و عناصر موجود دردرون آن خود را با شکل سایت هماهنگ کرده و فرم خالص مکعبی جای خود را به یک فرم سیال دلپذیر و هماهنگ با سایت می دهد و مجموعه به صورت یکپارچه همانند یک موجود زنده که دارای اجزایی مرتبط و منتج ازیکدیگر است، عمل می کند.


مجموعه مسکونی شهید عراقی






 

DDDIQ

مدیر ارشد
پردیس سینمایی پارک ملت؛ تلاشی برای توارث نظریه در وضعیت امتناع

پردیس سینمایی پارک ملت؛ تلاشی برای توارث نظریه در وضعیت امتناع

رضا دانشمیر فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است.وی در سال 80 با اثر گالری آو؛ تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار ، به شهرتی نسبی دست یافت.دانشمیر در سال83 در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید.خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار 83 نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم گردید. وی در هفتمین دوره جایزه معمار نیز با طرح ساختمان پل رومی در تهران رتبه چهارم را از آن خود کرد.​
او يكي از معماران پيشتاز و ارزنده‌ي نسل جديد ايران است كه در ده سال سابقه‌ي كار مستقل معماري، انسجام حرفه‌اي در خور تحسين از خود نشان داده است. طي اين مدت و حتي قبل از آن، دانشمیر همكاري با معماران برجسته ایران از جمله بهرام شیردل را داشته است. دانشمير از آن دسته معمارانی است كه وقايع روز معماري جهان را به دقت رصد ميكند. او معماري مطلع، برخوردار از دانش حرفه‌اي وعمومي بسياربالایی ست كه با دقت و وسواس خاصي كليه‌ي آداب و رفتار حرفه‌اي خود را برنامه ريزي مي‌كند. رضا دانشمير كه پیش زمینه ایی در موسيقي و نقاشي نیز دارد گرايش هنري و حساسيت زيبايي شناسي خاصي را تعقیب می کند، همین امر او را از ديگر معماراني كه مسير مشابه‌اي در معماري طي مي‌كنند، متمايز کرده است​
معماری از منظر او ان گونه که خودش می گوید" دو جنبه دارد؛ یکی بحث درونی و دیگری بحث بیرونی . سرپناه به بحث بیرونی مربوط می شود ؛ یعنی پاسخ به نیاز و اگر از این دید بخواهیم نگاه کنیم ، بله صحیح است ؛ معماری باید نیازی را برطرف کند . اما به نظر من خانه یک موضوع آزمایشگاهی است، در بحث درونی معماری، تقریبا از رنسانس به این طرف ، پروژه هایی که کار می شود، مسئله آنها فقط سرپناه نیست. در واقع معماری مستمسک است؛ می خواهد جایگاه انسان را در جهان توصیف کند و خانه دستاویزی است که کارفرماهای آن خیلی بیشتر از پروژه های دیگر است . کارفرما مردم هستند ، این مردم خانه می خواهند . خانه پروژه کوچکی است که معماران بر اساس شرایط فکریشان می توانند تجربه کنند . . . نوع نگاه به معماری و کارکرد آن در جوامع معاصر نظریات متفاوتی را در قالب خانه آزمایش می کند."​
اگر بخواهیم به وجوه پایه ایی نگاه دانشمیر به معماری دقت کنیم باید گفت مبناي معماري دانشمير فرم و فضا است. روش طراحي معماري وچگونگی ايجاد فضا، دغدغه‌ي اصلي اوست. او بر این باور است که در حقیقت هنر معماری کار با هوا و فضاست، اما مساله این است که چطور می‌توان با فضای خالی اطراف، تعامل داشت و به آفرینش اثر همت گمارد. مهم‌ترین نکته برای این منظور طرز حرکت انسان در فضا و بررسی آن است که بر پایه آن، طرح حرکات انجام می‌شود و در پایان، پدیده هنری، مورد درک و فهم کامل قرار می‌گیرد. هنرمند نیز برای خلق اثر هنری، به مرور زمان، مواد خام و لازم را پیدا می‌کند و در چیدمانی سلیقه‌ای و متفکرانه به ادراکی صحیح از روند تشکیل اثر دست می‌یابد.​
به گمان برخی دانشمير از معماران نسل پست مدرن است كه از معماري تركيبي فاصله گرفته ،آثار او نه تنها به لحاظ فرم نهایی بلكه به لحاظ شيوه‌ي خلق فرم نیز با آثار نسل گذشته متفاوت‌اند وی در یکی از سخنرانی های خود این روند را اینگونه بیان کرد : "ايده اوليه فرم نيست بلكه نطفه ايست كه هنوز شكل آن مشخص نشده است. همراه اين نطفه اوليه كه گاه دو مكعب؛ پروژه مجموعه ي سينمايي پارك ملت، گاه سطوح مستطيل شكل روي هم قرار گرفته؛ مجموعه ي چند منظوره ي اصفهان؛ و گاه يك مكعب مستطيل تجزیه شده به قطعات كوچكتر؛ مجموعه ي سارا و نواب در مشهد است، فرايندي تعريف مي شود كه طبق آن نطفه‌ي اوليه تغيير شكل يافته تجديد يا تركيب مي‌شود. در اين مسير است كه طراح فرم خود را كشف مي‌كند . كار طراحي بيش از اختراع به كشف مي‌ماند در حاليكه معماري تركيبي نزديكي بيشتري با مفهوم اختراع دارد" .​
دانشمیر برخلاف معماران نسل گذشته پلان، مقطع و نما طراحي نمي كند، در اثار او اين ها از طراحي حجمي بنا حاصل مي شوند، طرحهاي دانشمير به لحاظ موضوع معمارانه و روش برخورد با مسئله طراحي به چند دسته تقسيم مي شوند كه خود او آن ها را به بافت، شمش، توده و حلقه تقسيم بندي مي كند اين پروژه‌ها از مقايس كوچك گالري آو تا مقياس بزرگ؛ مركز تجارت خليج فارس ومركز تجاري آتي سنتر را در بر مي گيرد طرح و زيبايي شناسي متفاوت اين پروژه ها كه بسيار متناسب به شرايط كمي و كيفي هر يك از آنها اتخاذ شده اند حاكي از تسلط معمار بر مسئله‌ي بسيار دشوار ارتباط فرم با مقياس هستند.​
پروژه هاي دانشمير در عین شخصی بودن پاسخي به نياز نسل جديد ايران نیز می باشند، تمامی ان ها سعي دارند هويت و نقش جهاني خود را در عرصه‌ي فرهنگ و هنر مشخص كنند. كارهاي او از بابت پاسخگويي به نيازهاي مستقل پروژه و نقش در پيشبرد فرهنگ معماري معاصر ايران قابل بررسي هستند با مقدمه فوق آنچه در آثار رضا دانشمیر می توان یافت از یک سو تلاشی است پیگیر برای ادراک موقعیت نیروهای مؤثر در بستر فیزیکی بنا و سازمان دهی فضایی عناصر دیگر به صورتی که تا حد امکان منجر به گشایش محیط و بر قراری ارتباط میان بیرون و درون شوند؛ چالشی در طراحی فضای ساخته شده و نشده به صورت توأمان ، یک بازی بدون توپ .​
شاید بتوان با آنالیز کردن پروژ پردیس سینمایی پارک ملت که از آثار برجسته وی محسوب می شود تا اندازه ایی بتوان این تعمال بافتاری و حرکت بیم بودن و نبودن کالبدی را ره گیری نموده؛ این پروژه در منطقه سه شهرداری تهران در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع درجنوب غربی پارک احداث گردیده است. همچنان که از شواهد امر پیداست دانشمیر سعی بر ایجاد تحولی در معماری معاصر و همت بر ساخت یک پروژه کاربردی و در عین حال مطابق با معماری امروز جهان داشته است. در راستای رسیدن به این اهداف نیز به ایجاد یک فرم مدرن با استفاده از مصالح مدرن پرداخته است حرکت فضایی درون ساختمان جریان پنهان و و آشکار شدن فضا ها را در امتداد حرکت رامپ ها و کلیدورها به دنبال دارد که با ایجاد کشش در شناخت فضا منجر به یک دیالُگ فضایی با بافت پیرامون می شود.​
از عناصر مهم در طراحی این مجموعه استفاده از خطوط نرم در فرم و منظر آن می باشد که به خوبی، مراجعین را به داخل مجموعه هدایت می نماید. یکی از جالب توجه ترین فضاهای آن نیز فضای ورودی است که به صورتی کاملاً تعریف شده در فاصله موجود بین فرم و زمین تعبیه شده است. وجود دو ورودی در دو سمت از گمراهی افراد برای ورود به مجموعه می کاهد.خود دانشمیر در مورد فرآیند خلق این وردی می گوید: "شانزده متر داخل زمین رفتیم و بررسی ها و اقدامات لازم صورت گرفت تا به ریشه درختان پارک صدمه وارد نشود و با در نظر گرفتن دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر ایوان سر پوشیده ی بزرگی ایجاد گردید که دستاورد اصلی پروژه برای شهر و محل گفت و گو و تبادل نظر، اجرای مراسم و رویداد های متنوع فرهنگی و اجتماعی بود، تآثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده گردید فضای اول در زیر زمین مربوط به فعالیت های نمایشگاهی ، فضای دوم در همکف به ایوان سرپوشیده ی ورودی و فضای سوم در بالاترین سطح به رستوران و فود کورت مجموعه اختصاص پیدا کرده اند . این سه فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضا های انتظار و خدماتی است به یکدیگر متصل می شوند.​
ارتباط مجموعه شامل راهرو ها ، پله های برقی و آسانسور ها نیز از فرم سالن ها و این فضا های باز ناشی میگردند. کشیدگی و انحنای خاص فرم پروژه و وجود مقاطع متغیر عرضی ناشی از آن ، امکان طرح رمپ نرم و مواج را در طول پروژه و در جبهه ی شمالی مهیا گردانید بنابراین همانند پیاده روها، مسیرهای توپولوژیکی ایجاد نموده و مناظر بدیعی را در هنگام حرکت فراهم می آورد حس امنیت فضایی در درون این بنا مفهومی است در تضاد با مفهوم مدرن آن که به شکل باز و سرد در فضا اریه می شود و در اینجا فضا با وجود به کار گرفتن شیشه ، فلز و بتن در تقابل با سادگی یکسو نگرانه مدرن ، با لحنی جادویی به تجربه گذاشته می شود، در نهایت فرم پروژه و عناصر موجود در درون آن خود را با شکل سایت هماهنگ کرده و به صورت یکپارچه ، همانند موجودی زنده که دارای اجزا یی مرتبط و منتج از یکدیگر است عمل می نماید.​
جدا از تمامی تفاسیری که غالبا طراحان اثار بر طرح مطرح می سازند این پروژه البته با انتقادات بسیاری روبه رو شد، به غیر از انکه حجم پاپیونی ایی که هم در پلان و هم در مقطع متحرک است ذاتا با روح ایستای رسوخ کرده در این مُلک در تضاد بنیادین قرار دارد و از این نظر پروژه برای ضد فرهنگی شناخته شدن از سوی برخی بی نهایت پر پتانسیل می باشد، غالب انتقادات مطرح شده بر پروژه را می توان زیر عنوان هویت گرایی ملی دارای ارجاعات تاریخی صورت بندی نمود، هویت گرایی ملی ایی که بروز فرم را در مقام ارزش گذاری کاملا مِلک تِلق تاریخ گرایی بومی و زیبایی شناسی برامده از ان می داند، جدا از ان که دانشمیر توانسته باشد در این رویارویی رسانه ایی به این انتقادات پاسخ دهد کلی ترین هدفی که در این اثر پی گیری می نموده را عبور از ساخت صرف یک سینما می داند:"ما هدفمان تنها ساخت یک سینما نبود و می خواستیم پدیده ای به شهر اضافه کنیم پدیده ای که مردم را به فکر وا می دارد و چشم اندازهای جدیدی را برایشان مهیا می کند"، همین انگاره مقیاس به طوری که اثر از نظر مقیاسی دوگانه عمل کند و ضمن خارج نشدن از خود بتواند در مقیاس شهری نیز یک پاسخ مثبت و درست به وضعیت و مخاطب بدهد، می تواند ره یافتی چند وجهی تبیین نماید که خود او غالبا تحت عنوان ساختارزدایی پاسخ گو از ان یاد می کند؛ ساختارزدایی به علاوه ی درمقیاس خود عمل کردن بنا از بعد هنری، رعایت جزییات بدیع و خوشایند، چنین فضاهایی فضاهای زندگی هستند اما علاوه بر آن نیازهای عملکردی را نیز برآورده می سازند و به زندگی روزمره نیز ارج می گذارند و از این طریق در ناخودآگاه جمعی مخاطب اثر، که فاکتورهای مشابه و ثابتی در خصوص معماری و ساختمان وجود دارد، پاسخ مثبت می گیرد، از این منظر پردیس سینمایی ملت می تواند الگویی مناسب برای اشتی فرهنگی با فرم هایی بدیع و ناشناخته باشد.

فصلنامه فنی مهندسی (معماری و شهر سازی)- شارستان- شماره ی13-14
فصلنامه فنی مهندسی (معماری و شهر سازی)- شارستان-شماره ی 22-23
روزنامه ی شرق-سال پنجم- شماره ی 954
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مکان :تهران
آرشیتکت: رضا دانشمیر
تاریخ ساخت: 2001

استخر 200 متر مربعی (10 در 20 متر) در باغ یک نقاش و طراح به گالری هنری وی تبدیل شده! یک سقف سبک با ساپورت یک خرپا استخر را پوشش میده










 

DDDIQ

مدیر ارشد
پردیس سینمایی پارک ملت

پردیس سینمایی پارک ملت



معماران : فولید موشن آرشیتک ، رضا دانشمیر ، کاترین اسپیردونوف
تیم طراحی :
بیژن وزیری ، آرش جوادی ، امیر بدیعی ، اکرم لولایی ، الهه نجفی ، ایمان ندایی ، محمد مهرابانی ، مجید احمدی ، ایمان دانشور نژاد

مساحت : 6000 متر مربع
سال اجرا 2003 - 2008

توضیحات :
پردیس سینمایی گالری ملت دارای چهار سالن نمایش فیلم با ظرفیت ۲۸۰ نفر ، یک سینما تک (سینمای ویژه) به ظرفیت ۳۰ نفر و فضاهای نمایشگاهی، رستوران، کافی شاپ و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی است و در ساعات اوج جمعیت حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد.تمامی سالنهای این سینما مچهز به سیستم پخش دالبی دیجیتال می باشد .یکی از سالنهای سینما دارای سن میباشد و امکان برگزلری همایشها ، میزگردها و کنسرت موسیقی را دارد.همچنین کلیه امکانات درون سالن‌های سینماها خود اطفاء و ضدحریق هستند.

پروژه پردیس سینما گالری ملت در محدوده منطقه 3 شهرداری تهران و در زمینی کشیده و نا معین به مساحت 6000 متر مربع در منتهی الیه جنوب غربی پارک ملت توسط شهرداری تهران طراحی و اجرا گردیده است.
پروژه فوق با زیربنای 15000 متر مربع ، شامل 5 سالن نمایش ، به همراه فضا های نمایشگاهی ، رستوران و فود کورت، قهوه سرا ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ، کودک سرا ، شهربازی و فضاهای اداری و خدماتی است.
سازماندهی فضاهای پروژه با توجه به فرم کشیده و نامعین زمین و امکانات ایجاد دو سالن نمایش بر روی زمین و دو سالن دیگر در یک طبقه زیر زمین به گونه ای تنظیم گردیده است که ایده ای از فضا را با برنامه و سازه پروژه مطرح و با طبیعت زیبای پیرامون خود تلفیق گردد. با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر ، ایوان سرپوشیده بزرگی ایجاد گردیده که دستاورد اصلی پروژه برای شهر و محل گفت و گو و تبادل نظر ، اجرای مراسم و رویداد های متنوع فرهنگی و اجتماعی است. تاثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده گردیده است. فضای اول در 2 طبقه زیر زمین مربوط به فعالیت های نمایشگاهی ،فضای دوم در همکف به پلازای سرپوشیده ورودی و فضای سوم در طبقه دوم به رستوران و فود کورت مجموعه اختصاص پیدا کرده اند. این سه فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضا های انتظار و خدماتی است به یکدیگر متصل شده اند. راههای ارتباطی مجموعه شامل راهروها ، پله های برقی و آسانسور ها نیز از فرم سالن ها و این فضاهای باز ناشی می گردد. کشیدگی و انحنای خاص فرم پروژه و وجود مقاطع متغیر عرضی ناشی از آن ، امکان طرح رمپ های نرم و مواج را در طول پروژه مذکور احساسی از تداوم فضای پارک را در درون پروژه ایجاد نموده و مناظر بدیعی را در هنگام حرکت فراهم می آورد. در نهایت فرم پروژه و عناصر موجود در درون آن به صورت یکپارچه ، همانند موجودی زنده که دارای اجزایی مرتبط و منتج از یکدیگر است عمل می نماید. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اوایل سال 85 شروع به ساخت پردیس ملت نمود و مجموعه یاد شده در تاریخ 19 آبان 1387 توسط شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر قالیباف افتتاح و از تاریخ یاد شده مورد استفاده عموم قرار گرفت. پردیس سینما گالری ملت که زیر نظر موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت دارد با ارائه خدمات فرهنگی ، هنری و تفریحی مکان مناسبی برای عموم شهروندان با انواع علایق و سلایق فراهم آورده و پاسخگوی نیازهای مخاطبین و مراجعین خود است.


پلان ها


تصاویر


 

Sina-Arch

عضو جدید
رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف

رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف

رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف زوج معمار موفقی که شاید یکی از مشهورترین آثارشون پردیس سینما ملت می تونه باشه ولی کار موفق زیاد دارن
توصیه می کنم سایتشون رو ببینید
پروژه های جدیدشون رو اخیرا آپلود کردن
رضا دانشمیر

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت ـ رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف

ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت ـ رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف




مجتمع سینمائی پارک ملت ، ناحیه ی 3 شهری (وابسته به شهرداری) تهران در یک قطعه زمین طویل و گسترده با فضای 6000متر مربع در جنوب شرق پارک ملت طراحی و ساخته شده است . با مجموع زیر بنای 15400متر مربع ، این پروژه 4 سالن فیلم می باشد که هر سالن 300 نفر را در بر می گیرد و یک سالن اجرای کوچک با گنجایش 30 نفر ، همراه با فضا های نمایشگاهی ، رستوران ، کافی شاپ ، کتابفروشی ، دفاتر و سرویس های بهداشتی. راجع به فرم مجهول و کشیده مکان و امکان جای دادن 2 سالن فیلم روی طبقه همکف و 2 سالن فیلم دیگر در زیر زمین ، سازمان فضائی پروژه برای ارائه دادن یک ایده ( وسعت ، فضا ) در تطابق با برنامه فیزیکی و ساختار پروژه و همچنین دادن فعل و انفعال با ماهیت زیست محیطی عالی معین کرده است .



از این رو ، از طریق ارتباط شیب های چرخشی 2 سالن فیلم همراه با یکدیگر ، یک میدان وسیع سرپوشیده (ایوان) بوجود آورده اند . مکانی که دست آورد اصلی این پروژه برای شهر می باشد و یک مکان برای گفتگو ، برای تبادل ایده ها و فکر ها ، برای بر گزاری مراسم ها و دیگر رویدادهای خاص خواهد بود .




ویژگی های اصلی پروژه می توانند در 5 موضوع اصلی خلاصه شوند . 1. پیدا کردن مکان های گمشده در شهر برای ترمیم کردن آن ها برای مکان های شهری فعال 2. توافق با محیط زیست پارک و چشم انداز کوه ها در شمال تهران 3. یکپارچگی معماری ، ساختار و برنامه 4. خلق یک گفتگو با شهر در میان تولید مکان های باز شهری (ایوان) 5. مطرح سازی موضوع حرکت (جنبش)و زمان در میان ایجاد یک ساختار انعطاف پذیر و متغییر در طول پروژه از طریق بکار گرفتن شیب های کلی؛ قدرت تحرک و پویائی و تغییر هر دو به طور ادراکی و واقعی ارائه داده شده اند .




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت




ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت




ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت




ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - بام




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - داخلی




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - داخلی




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - داخلی




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - داخلی




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - پلان




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - پلان




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - پلان




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - پلان




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - پلان




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - برش




ـ ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - برش




ایران معاصر ـ پردیس سینمایی پارک ملت - سایت پلان



منبع:اتوود


 
  • Like
واکنش ها: mpb
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mpb رضا بهبهانی مشاهیر معماری 0
F A R Z A N E رضا مقتدر مشاهیر معماری 1

Similar threads

بالا