رشته ی صنایع غذایی چیست؟

s.j3th

عضو جدید
رشته صنايع غذايي

مجموعه علوم و صنايع کشاورزي که با عنوان مهندسي کشاورزي توسط داوطلبان گروههاي آزمايشي علوم رياضي و علوم تجربي انتخاب مي شود، به علوم و صنايعي اطلاق مي شود که طي آن مواد خام غذايي گياهي و حيواني، توليد، برداشت و فرآوري شده، براي مصرف آماده مي گردد. رشد بي رويه جمعيت همراه با کاهش منابع غذايي، اهميت به کارگيري روشهاي علمي موثر براي افزايش توليد محصولات کشاورزي و دامي، بهبود کيفيت و کاهش ضايعات اين محصولات را آشکار مي سازد و دست يابي به اين اهداف در قالب رشته هاي مهندسي کشاورزي ممکن و ميسر است.
بدين سبب در آزمون سراسري، مجموعه مهندسي کشاورزي براي تربيت متخصصان اين رشته در گرايشهاي مختلف با مقاطع کارشناسي و کارداني در نظر گرفته شده است.
1- علوم و صنايع غذايي
1-1) تعريف و هدف
اين رشته در گذشته با نام مهندسي کشاورزي – صنايع فرآورده هاي کشاورزي در دانشگاههاي کشور ارائه شده و از سال 1371 به طور رسمي به علوم و صنايع غذايي تغيير نام داده است. کليه عملياتي که پس از صيد و برداشت محصولات زراعي و باغي و يا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذايي آماده مصرف تبديل مي کند، شامل روشهاي نگه داري، فرآوري، بسته بندي و... زير مجموعه اين گرايش مي باشند.
هدف از اين رشته، تربيت نيروهاي متخصصي است که بتوانند در زمينه هايي چون اجراي عمليات تبديل مواد غذايي، نگه داري محصولات کشاورزي، کنترل کيفيت، کمک به طراحي و بهينه سازي خطوط توليد در کارخانه هاي مورد نظر فعاليت کرده هدايت، نظارت و مسووليت فني واحدهاي توليد فرآورده هاي مختلف غذايي را بعهده گيرند.
1-2) اهميت و جايگاه در جامعه
نياز روز افزون جامعه به غذا و رشد بي رويه جمعيت و کاهش منابع غذايي، يکي از مهمترين مسائلي است که توجه دولتمردان، انديشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است. در اين راستا، لزوم استفاده بهينه از منابع غذايي موجود و به کارگيري روشهاي مطلوب نگه داري و جلوگيري از ضايعات بي رويه محصولات کشاورزي، تأمين منابع جديد غذايي، بسته بندي مناسب به منظور حفظ و بهبود کيفيت محصولات و ...، از جمله مواردي است که اهميت آن بر هيچ کس پوشيده نيست.
علاوه بر اين، رشد و توسعه جوامع و پيشرفت علوم و صنعت، سبب پيدايش عادات و سبک هاي نوين غذايي شده، به گونه اي که نياز به تنوع محصولات و پيدايش فرآورده هاي جديد غذايي و کمک غذايي به شکل روز افزوني احساس مي گردد. بدين سبب رابطه مستقيم رشته صنايع غذايي با سلامت مردم و توجه خاص دولت و مردم به کميت و کيفيت غذايي جامعه و ايجاد کارخانجات جديد صنايع غذايي و ...، همگي دلايل بارزي هستند که اهميت اين رشته تحصيلي را نشان مي دهند.
تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامه تحصيل در آن
براي کسب موفقيت در طي دوره تحصيلي و امکان ادامه تحصيل در اين رشته، داوطلب بايد از توان و دانش بالا در دروس شيمي و زيست شناسي و رياضي برخوردار باشد. در ضمن از آن جا که زمينه اشتغال متخصصان اين رشته بيشتر در کارخانجات اعم از آزمايشگاه و خط توليد است، داوطلب بايد از توان جسمي مطلوب و نيز دقت کافي بهره مند باشد.
تواناييهاي فارغ التحصيلان
فارغ التحصيلان رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي پس از پايان تحصيلات، بسته به تواناييهاي فردي و علمي خود، مي توانند مسووليتهاي متفاوتي نظير: مديريت توليد کارخانجات ليت فني، مسووليت آزمايشگاهها، انجام فعاليت هاي تحقيقاتي براي بهبود کيفيت توليدات غذايي، ساخت محصولات جديد، افزايش توليد، کاهش ضايعات، بسته بندي و ... ارائه مشاوره علمي به واحدهاي توليدي و فعاليتهاي ديگر را بر عهده گيرند. بديهي است که نقش متخصصان اين رشته در جلوگيري از اتلاف سرمايه هاي ملي، با کاهش ضايعات کشاورزي از طريق تبديل آنها به فرآورده هاي غذايي مطلوب و مورد تأييد استانداردهاي جهاني و ارزآوري از طريق صادرات اين محصولات بر هيچ کس پوشيده نيست.​

file:///F:/food%20science/رشته%20صنايع%20غذايي_files/dummy(1).giffile:///F:/food%20science/رشته%20صنايع%20غذايي_files/dummy(1).giffile:///F:/food%20science/رشته%20صنايع%20غذايي_files/dummy(1).gif
 

s.khosroshahii

عضو جدید
سلام
راستش من فرق گرايش شيمي و كشاورزي را نفهميدم
البته ازلحاظ كاري، هر كدام چه جايگاهي دارند.
ممنون ميشم جواب بدين.
 

صخا

عضو جدید
راستش من علاقه زيادي به رشته صنايع غذايي دارم و الان با معرفي شما بيشتر شد
مرسي دوست عزيزم:gol:
 

s.j3th

عضو جدید
سلام
راستش من فرق گرايش شيمي و كشاورزي را نفهميدم
البته ازلحاظ كاري، هر كدام چه جايگاهي دارند.
ممنون ميشم جواب بدين.




سلام دوست عزیز
تا اونجایی که من اطلاع دارم این رشته دو گرایش کنترل کیفی و تبدیل مواد رو داره در مورد گرایش شیمی من اطلاعی ندارم
خوشحال میشم اگه سایر دوستانی که در این زمینه اطلاع دارن راهنمایی کنن
 

a30 gole

عضو جدید

تغذيه انسان و اهميت صنايع غذايي:


كليه موجودات زنده براي ادامه حيات و بقاء نسل در تكاپو و جستجوي غذا هستند اين امر بزرگترين و مهمترين نياز بدن همه موجودات زنده است ، بشر نيز مجبور به پيروي از اين ضرورت غريزي است.


همه حيوانات و هنوز بسياري از قبايل وحشي و نيمه متمدن قسمت اعظم اوقات زندگي خود را در جستجو و دستيابي همه حيوانات و هنوز بسياري از قبايل وحشي و نيمه متمدن قسمت اعظم اوقات زندگي خود را در جستجو و دستيابي به غذا صرف ميكنند. موضوع كشاورزي و دامپروري ، حتي صيد و شكار ، تنها به مواد خام خاتمه نمي يابد . آنچه اهميت اساسي دارد بويژه در در زمان حاضر ، صنايع مربوط به اين مواد ، تحولات و تغييرات و فرآوري هاي بعدي اين مواد ميباشد. تعداد معين از محصولات كشاورزي مانند ميوه و برخي سبزيجات بصورت خام قابل مصرف تازه خوري هستند ، ولي قسمت اعظم محصولات دامي وگياهي هميشه بصورت تازه خوري موجود نيستند . براي بوجود آوردن امكان استفاده آنها در هر مكان و در هر زمان يعني در كليه فصول سال مي بايست تمهيدات و تغييراتي در آنها داده شده ، شرايطي بوجود آورئد كه قابل نگهداري ، جابجايي توزيع و عرضه به مصرف كننده باشند .


ژباتوجه به شرايط زماني و مدني عصر كنوني ، در هيچ مكاني زندگي بدون در دسترس گذاردن غذاي سالم تبديل شده و فرآوري شده با يك سلسله تغييرات صنعتي كه بر مبناي علمي استوار باشد امكانپذير نيست، اين موضوع در كل كشورهاي پيشرفته و برخي كشورهاي نيمه پيشرفته براي صرفه جويي و اجتناب از اتلف گرانبها ترين موهبت يعني وقت ونيروي انساني مشود است . صنايع غذايي در همه جوامع مترقي بالاترين اهميت را در سلامت و رفاه مردم دارا ميباشد . علوم و صنايع غذايي داراي اهداف بسيار وسيع ، متنوع و متفاوت است ، بويژه در كشور ما از ضروري ترين رشته هاي صنايع بوده و در ناهيت تاكيد و پافشاري بايستي در اعتلا و گسترش آن كوشيد..



تعریف و هدف:

علوم غذایی عبارتست از مجموعه مرتب و منظم از دانش و فهم ماهیت ترکیب ورفتار مواد غذایی تحت شرایط مختلف است


این رشته در گذشته با نام مهندسی کشاورزی – صنایع فرآورده های کشاورزی در دانشگاههای کشور ارائه شده و از سال 1371 به طور رسمی به علوم و صنایع غذایی تغییر نام داده است . کلیه عملیاتی که پس از صید و برداشت محصولات زراعی و باغی و یا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذایی آماده مصرف تبدیل می کند، شامل روشهای نگه داری، فرآوری، بسته بندی و ... زیر مجموعه این گرایش می باشند.


هدف از این رشته، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در زمینه هایی چون اجرای عملیات تبدیل مواد غذایی، نگه داری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه های مورد نظر فعالیت کرده هدایت، نظارت و مسوولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی را بعهده گیرند.



اهمیت و جایگاه در جامعه

نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد بی رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است. در این راستا، لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به کارگیری روشهای مطلوب نگه داری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی، تأمین منابع جدید غذایی، بسته بندی مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصولات و ...، از جمله مواردی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست

.
علاوه بر این، رشد و توسعه جوامع و پیشرفت علوم و صنعت، سبب پیدایش عادات و سبک های نوین غذایی شده، به گونه ای که نیاز به تنوع محصولات و پیدایش فرآورده های جدید غذایی و کمک غذایی به شکل روز افزونی احساس می گردد. بدین سبب رابطه مستقیم رشته صنایع غذایی با سلامت مردم و توجه خاص دولت و مردم به کمیت و کیفیت غذایی جامعه و ایجاد کارخانجات جدید صنایع غذایی و ...، همگی دلایل بارزی هستند که اهمیت این رشته تحصیلی را نشان می دهند.


صنعت و بازارکار:

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای کسب موفقیت در طی دوره تحصیلی و امکان ادامه تحصیل در این رشته، داوطلب باید از توان و دانش بالا در دروس شیمی و زیست شناسی و ریاضی برخوردار باشد. در ضمن از آن جا که زمینه اشتغال متخصصان این رشته بیشتر در کارخانجات اعم از آزمایشگاه و خط تولید است، داوطلب باید از توان جسمی مطلوب و نیز دقت کافی بهره مند باشد.



تواناییهای فارغ التحصیلان:

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، بسته به تواناییهای فردی و علمی خود، می توانند مسوولیتهای متفاوتی نظیر: مدیریت تولید کارخانجات لیت فنی، مسوولیت آزمایشگاهها، انجام فعالیت های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته بندی و ... ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیتهای دیگر را بر عهده گیرند. بدیهی است که نقش متخصصان این رشته در جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی، با کاهش ضایعات کشاورزی از طریق تبدیل آنها به فرآورده های غذایی مطلوب و مورد تأیید استانداردهای جهانی و ارزآوری از طریق صادرات این محصولات بر هیچ کس پوشیده نیست.
 

a30 gole

عضو جدید
دروس شيمي و ريست شناسي در رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي مثل ساير رشته هاي مهندسي كشاورزي از اهميت بسياري برخوردار است.

دكتر شاهدي در همين رمينه مي گويد: " چون در رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي بيشتر خصوصيات فيزيكي وشيميايي مواد غذايي بررسي مي شود ، دانشجوي اين رشته بايد به دروس شيمي ، فيريك ، زيست شناسي و كارهاي آزمايشگاهي علاقمند باشد ، دكتر موسوي نير در مورد توانايي هاي دانشجويان اين رشته مي گويد: " چون در رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي بيشتر خصوصيات فيزيكي و شيميايي مواد غذايي بررسي مي شود. دانشجوي اين رشته بايد به دروس شيمي ، فيريك ، زيست شناسي و كارهاي ازمايشگاهي علاقمند باشد. "

دكتر موسوي نيز در مورد توانايي هاي دانشجوي اين رشته مي گويد: " عصر آينده ، عصر تخصص گرايي است و اگر دانشجويان مهندسي علوم و صنايع غذايي مي خواهند در صنعت موفق باشند. بايد تمرين كار گروهي كرده و نظم را در كارهايشان در نظر بگيرند. "

فرصتهاي شغلي موجود براي فارغ التحصيلان مهندسي كشاورزي – علوم و صنايع ( در مقطع كارشناسي )

سازمان تجارت جهاني در يكي از گزارشهاي خود كه زمينه فعاليتهاي صنعتي كشورهاي مختلف را مشخص نموده بود ، براي كشور ما توليد صنايع غذايي را پيشنهاد كرده بود يعني اگر ما بخواهيم در تجارت جهاني فعال بوده و به كشورهاي ديگر صادرات داشته باشيم ، بايد در زمينه صنايع غذايي فعاليت كنيم .

بر اساس قانون نيز هر كارگاه و كارخانه توليد مواد غذايي بيش از آغاز فعاليت خود بايد پروانه مس،ول فني را از وزارت بهداشت دريافت كند و براي تهيه چنين پروانه اي لازم است يك مهندس علوم و صنايع يا رشته هاي مرتبط (متخصص علوم وصنايع غذايي يا مهندسي شيمي گرايش صنايع غذايي ) به عنوان مس،ول فني معرفي گردد. از همين رو فارغ التحصيلان اين رشته از نظر بازار كار با مشكل عمده اي روبرو نيستند.

دكتر موسوي در همين زمينه مي گويد: " طبق آمار كه ما تا سال 1376 داريم ، در ميان رشته هاي مهندسي علوم و صنايع كشاورزي ، رشته علوم و صنايع غذايي از بيشترين درصد اشتغال برخوردار است و فارغ التحصيلان از نظر اشتغال مشكلي ندارند. "

دكتر شاهدي نيز ضمن تايي سخنان فوق مي گويد: " فارغ التحصيلان اين رشته اگر سرمايه لازم((حدود۳۰تا ۴۰ میلیون)) را داشته باشند ، مي توانند واحد توليد صنايع غذايي ايجاد كنند و به موقعيت كار خويش تيز اطمينان داشته باشند همچنين برخلاف برخي از رشته هاي كشاورزي مثل علوم دامي يا زراعت ، دختران مي توانند در رشته مهندسي علوم و صنايع غذايي خضوري فعال داشته باشند چون بازار كار اين رشته ، آزمايشگاهها و كارخانه هاي توليد مواد غذايي است و فارغ التحصيلان چنان با مزرعه سروكاري ندارند. "

رضا احمدي فارغ التحصيل اين رشته نيز مي گويد: "يك دانشجوي خلاق و كوشا با دستيابي به فرآورده هاي جديد و عرضه آن به بازار ضمن اينكه از ضايعات در توليدات كشاورزي جلوگيري مي نمايد. مي تواند خود را از لحاظ مالي تامين كند . شايد بعضي از جوانان فكر كنند كه چنين كاري نياز به سرمايه بسيار زيادي دارد اما بايد گفت كه يك كارخانه توليد مواد غذايي را مي توان در سطحي كوچك اما با كيفيتي خوب راه اندازي نمود.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشته صنایع غذایی

رشته صنایع غذایی

رديف​
نام درس​
رديف​
نام درس​
1​
آشنايي با كامپيوتر​
2​
آمار و احتمالات​
3​
اصول طراحي كارخانجات مواد غذايي​
4​
اصول عمل آوري خشكبار​
5​
اصول مهندسي صنايع غذايي​
6​
اصول نگهداري مواد غذايي​
7​
اقتصاد و مديريت صنعتي​
8​
اقتصاد كشاورزي​
9​
بارداري و زايمان 4​
10​
باغباني عمومي​
11​
بسته بندي مواد غذايي​
12​
بهداشت و ايمني كارخانه​
13​
بيوشيمي عمومي​
14​
تجزيۀ مواد غذايي​
15​
تصفيه آب و فاضلاب​
16​
تغذيه​
17​
تغذيه درماني​
18​
تكنولوژي نوشابه هاي صنعتي و سنتي​
19​
تكنولوژي روغن​
20​
تكنولوژي غلات​
21​
تكنولوژي قند​
22​
دامپروري عمومي​
23​
رسم فني 1​
24​
رياضيات 1​
25​
رياضيات 2​
26​
زراعت عمومي​
27​
زراعت نباتات صنعتي​
28​
زيست شناسي​
29​
سردخانه و انبار​
30​
سمينار​
31​
شيمي آلي​
32​
شيمي تجزيه​
33​
شيمي عمومي​
34​
شيمي فيزيك​
35​
شيمي مواد غذايي​
36​
صنايع لبنيات​
37​
صنايع تخميري​
38​
صنايع گوشت و شيلات​
39​
عمليات كشاورزي​
40​
عمليات كارگاهي​
41​
فيزيك الكتريسيته و مغناطيس​
42​
فيزيك عمومي​
43​
گياهشناسي 1(فيزيولوژي و تشريح )​
44​
مسئله خصوص​
45​
ميكروبيولوژي عمومي​
46​
ميكروبيولوژي مواد غذايي​
47​
كارآموزي​
48​
كنترل كيفي مواد غذايي​
49​
كنسروسازي​
با توجه به برنامه هاي توسعه گروه و نيازهاي كشور در سال 1346 مقرر شد در رشته هاي زير تا مقطع دكتري دانشجو پذيرفته شود.​
1- صنايع استخراجي​
2- صنايع تخميري​
3- توسعه و نگهداري مواد غذايي​
4- صنايع لبنيات​
همچنين در همين سال به دنبال راه اندازي انستيتو قند برنامه درسي قند سازي در چهار بخش زير مورد تصويب قرار گرفت.​
1- تكنولوژي قند​
2- آزمايشگاه صنعتي و تحقيقات قند​
3- مهندسي آب و بخار و برق در كارخانجات قند​
4- استفاده از محصولات جانبي كارخانه قند​
در سال 1347 پايلوت آموزشي وتحقيقاتي كمپوت و كنسرو راه اندازي گرديد.​
در سال 1348 اولين دوره فوق ليسانس رشته صنايع غذائي در كشور در گروه برگزار و 3 نفر پذيرش شدند.​
در سال 1350 اولين تجديد نظر در سرفصل دروس مورد تصويب شوراي گروه قرار گرفت.​
در سال 1351 در شوراي گروه موضوع پذيرش دانشجوي فوق ليسانس در دو رشته قند و صنايع غذائي مورد تصويب قرار گرفت.​
اولين تغييرات در سرفصل دروس پس از انقلاب فرهنگي در سال 1359 و سالهاي منتهي به 1362 صورت پذيرفت.​
اولين دوره كارشناسي ارشد گروه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1368 و اولين دوره دكتري در سال 1379 راه اندازي شد.​
با توجه به نيازهاي برنامه توسعه كشور در بخش كشاورزي و صنايع تبديلي، در سال 1380 مجدداً سرفصل دروس دوره كارشناسي مورد بازنگري قرار گرفته و در سال 1382 مورد تصويب قرار گرفت تا گروه نقش فعالتري در تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز كشور بر عهده گيرد. در همين سال برنامه هاي آموزشي گروه مشتمل بر رشته ها و گرايش هاي جديد بشرح زير مورد تصويب و ابلاغ قرار گرفت كه در حال حاضر در حال انجام است.​
1- در مقطع كارشناسي : رشته علوم و مهندسي صنايع غذائي​
2- در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري: رشته علوم و مهندسي صنايع غذائي​
گرايشهاي : مهندسي صنايع غذائي​
فناوري تبديل مواد غذايي​
بيوتكنولوژي مواد غذايي​
علوم مواد غذائي​
در حال حاضر گروه در همه گرايشهاي فوق و همه مقاطع ياد شده دانشجو پذيرفته و فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي خود را حول محورهاي فوق متمركز نموده است كه فعاليتهاي پژوهشي در قالب گروههاي علمي- تحقيقاتي در آزمايشگاههاي تخصصي زير انجام مي گيرد.​
1- آزمايشگاه مهندسي فرآيندهاي بيوتكنولوژي​
2- آزمايشگاه مهندسي و بسته بندي​
3- آزمايشگاه پديده هاي انتقال​
4- آزمايشگاه شيمي مواد غذائي​
5- آزمايشگاه ميكروبيولوژي مواد غذائي​
6- پايلوت هاي تخصصي كمپوت و كنسرو و لبنيات​
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه مجموعه علوم و صنایع کشاورزی که با عنوان مهندسی کشاورزی توسط داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی انتخاب می شود، به علوم و صنایعی اطلاق می شود که طی آن مواد خام غذایی گیاهی و حیوانی، تولید، برداشت و فرآوری شده، برای مصرف آماده می گردد. رشد بی رویه جمعیت همراه با کاهش منابع غذایی، اهمیت به کارگیری روشهای علمی موثر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی، بهبود کیفیت و کاهش ضایعات این محصولات را آشکار می سازد و دست یابی به این اهداف در قالب رشته های مهندسی کشاورزی ممکن و میسر است.
بدین سبب در آزمون سراسری، مجموعه مهندسی کشاورزی برای تربیت متخصصان این رشته در گرایشهای مختلف با مقاطع کارشناسی و کاردانی در نظر گرفته شده است.

1- علوم و صنایع غذایی

1-1) تعریف و هدف

این رشته در گذشته با نام مهندسی کشاورزی – صنایع فرآورده های کشاورزی در دانشگاههای کشور ارائه شده و از سال 1371 به طور رسمی به علوم و صنایع غذایی تغییر نام داده است. کلیه عملیاتی که پس از صید و برداشت محصولات زراعی و باغی و یا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذایی آماده مصرف تبدیل می کند، شامل روشهای نگه داری، فرآوری، بسته بندی و... زیر مجموعه این گرایش می باشند.
هدف از این رشته، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در زمینه هایی چون اجرای عملیات تبدیل مواد غذایی، نگه داری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه های مورد نظر فعالیت کرده هدایت، نظارت و مسوولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی را بعهده گیرند.

1-2) اهمیت و جایگاه در جامعه

نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد بی رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است. در این راستا، لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به کارگیری روشهای مطلوب نگه داری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی، تأمین منابع جدید غذایی، بسته بندی مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصولات و ...، از جمله مواردی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
علاوه بر این، رشد و توسعه جوامع و پیشرفت علوم و صنعت، سبب پیدایش عادات و سبک های نوین غذایی شده، به گونه ای که نیاز به تنوع محصولات و پیدایش فرآورده های جدید غذایی و کمک غذایی به شکل روز افزونی احساس می گردد. بدین سبب رابطه مستقیم رشته صنایع غذایی با سلامت مردم و توجه خاص دولت و مردم به کمیت و کیفیت غذایی جامعه و ایجاد کارخانجات جدید صنایع غذایی و ...، همگی دلایل بارزی هستند که اهمیت این رشته تحصیلی را نشان می دهند.





سطوح رشته


ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا 1 آزاد- سبزوار

*
2 ارومیه
* *
3 تبریز
* *
4 تربیت مدرس

*
5 تهران
* *
6 زابل
*

7 شیراز
* *
8 صنعتی اصفهان
* *
9 علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
*

10 فردوسی مشهد
* *





درسهای رشته


1آشنایی با کامپیوتر 2 آمار و احتمالات 3 اصول طراحی کارخانجات مواد غذایی 4 اصول عمل آوری خشکبار 5 اصول مهندسی صنایع غذایی 6 اصول نگهداری مواد غذایی 7 اقتصاد و مدیریت صنعتی 8 اقتصاد کشاورزی 9 بارداری و زایمان 4 10 باغبانی عمومی 11 بسته بندی مواد غذایی 12 بهداشت و ایمنی کارخانه 13 بیوشیمی عمومی 14تجزیۀ مواد غذایی 15 تصفیه آب و فاضلاب 16 تغذیه 17 تغذیه درمانی 18 تکنولوژی نوشابه های صنعتی و سنتی 19 تکنولوژی روغن 20 تکنولوژی غلات 21 تکنولوژی قند 22 دامپروری عمومی 23 رسم فنی 1 24 ریاضیات 1 25 ریاضیات 2 26زراعت عمومی 27 زراعت نباتات صنعتی 28 زیست شناسی 29 سردخانه و انبار 30 سمینار 31 شیمی آلی 32 شیمی تجزیه 33 شیمی عمومی 34 شیمی فیزیک 35 شیمی مواد غذایی 36 صنایع لبنیات 37 صنایع تخمیری 38 صنایع گوشت و شیلات 39 عملیات کشاورزی 40 عملیات کارگاهی 41 فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 42 فیزیک عمومی 43 گیاهشناسی 1(فیزیولوژی و تشریح ) 44 مسئله خصوص 45 میکروبیولوژی عمومی 46 میکروبیولوژی مواد غذایی 47 کارآموزی 48 کنترل کیفی مواد غذایی 49 کنسروسازی





صنعت و بازارکار


تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن
برای کسب موفقیت در طی دوره تحصیلی و امکان ادامه تحصیل در این رشته، داوطلب باید از توان و دانش بالا در دروس شیمی و زیست شناسی و ریاضی برخوردار باشد. در ضمن از آن جا که زمینه اشتغال متخصصان این رشته بیشتر در کارخانجات اعم از آزمایشگاه و خط تولید است، داوطلب باید از توان جسمی مطلوب و نیز دقت کافی بهره مند باشد.

تواناییهای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، بسته به تواناییهای فردی و علمی خود، می توانند مسوولیتهای متفاوتی نظیر: مدیریت تولید کارخانجات لیت فنی، مسوولیت آزمایشگاهها، انجام فعالیت های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته بندی و ... ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیتهای دیگر را بر عهده گیرند. بدیهی است که نقش متخصصان این رشته در جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی، با کاهش ضایعات کشاورزی از طریق تبدیل آنها به فرآورده های غذایی مطلوب و مورد تأیید استانداردهای جهانی و ارزآوری از طریق صادرات این محصولات بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
بالا