رشته استخراج معدن

morteza_420

عضو جدید
آهان!!! اینم معرفی رشته خودم !!!
مقدمه



مطالعه این بخش برای دانش آموزانی که در شهرها و در کوچه پس کوچه های شهرهای بزرگ فقط ساختمان دیده اند و بس و در دوره دبیرستان شاید برای یکبار هم به در ورودی یک معدن برده نشده اند بسیار عجیب است. نمی توان آنچه را یک معدنچی لمس کرده برای شما به خوبی بیان کرد گرچه همه گرایش های معدن منجر به کار در داخل تونل های تاریک و طولانی معادن نمی شود ولی به هر حال سعی داریم تا پایان کار بعضی از رشته ها را برای شما بیان کنیم.
خیلی مهم است که شما چه نگاهی به این رشته دارید و چگونه این آمادگی را در خود ایجاد کرده اید که رشته معدن را انتخاب می کنید ولی به هر حال بسیاری از مدیران کشور ما موفقیت خود را پس ذخائر عظیم و معادن غنی کشور ما کسب کرده اند. استخراج کانی ها از معادن و تبدیل آنها به فلزات یا مواد ارزشمند دیگر و استفاده از آنها در داخل یا خارج کشور تمامی فرایند این بخش بزرگ اقتصادی است. نمونه برداری های سطحی و نقشه های ماهواره ای در تشخیص ذخایر معادن و یا شناسائی معادن نقش اساسی ایفا می کنند. مهندسی معدن با رشته های زمین شناسی شیمی، جغرافیا ارتباط نزدیک دارد و دانش آمزی که این رشته را انتخاب می کند باید در دروس فیزیک و ریاضی پایه قوی داشته باشد.

درسهای رشته

ردیفنام درس ردیفنام درس 1آبهای زیرزمینی 2آزمایشگاه شیمی عمومی 3آزمایشگاه فیزیک 1 4آزمایشگاه فیزیک 2 5آزمایشگاه مکانیک سنگ 6آمار و احتمالات مهندسی 7اجزاء ماشین 8ارزیابی ذخایر معدنی 9استاتیک 10اصول استخراج معدن 11اقتصاد معدنی12انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن 13بازدید زمین شناسی عمومی 14برداشت زمین شناسی 1 15برداشت زمین شناسی 2 16برنامه نویسی کامپیوتر 17بهداشت معدنی 18تاریخ اسلام 19تجزیه مواد معدنی 20تحقیق در عملیات 21تربیت بدنی 2 22تربیت بدنی 1 23چاه پیمایی 24حفریات معدنی 25دینامیک 26راه و ساختمان 27ریاضی 1 28ریاضی 2 29زبان تخصصی 30زبان خارجی 31زمین شناسی اقتصادی 32زمین شناسی ایران 33زمین شناسی ساختمانی 34زمین شناسی عمومی 35ژئوتکنیک 36ژئوفیزیک اکتشافی 1 37ژئوفیزیک اکتشافی 2 38سنگ شناسی 1 39سنگ شناسی 2 40شیمی عمومی 41شیمی فیزیک 42عملیات نقشه برداری 43فارسی 44فسیل شناسی 45فیزیک 1 46فیزیک 2 47فیزیک 3 48مبانی مهندسی برق 49مبانی کانه آرایی 50متالورژی عمومی 51متون اسلامی (آموزش زبان عربی) 52محاسبات عددی 53مدیریت معدنی 54مصالح ساختمانی 55معادلات دیفرانسیل 56معارف اسلامی 2 57مقاومت مصالح 58منابع نفت و گاز 59منابع و تکنولوژی زغال سنگ 60مینرالوگرافی 61مکانیک سنگ 62مکانیک سیالات 63نقشه برداری عمومی 64نقشه برداری معدنی 65نقشه کشی صنعتی 66کاربرد مواد معدنی 67کاربرد کامپیوتر در معادن 68کارتوگرافی و کاربرد عکسهای هوایی 69کانی شناسی توصیفی 1 70کانی شناسی توصیفی 2 71کانی شناسی نوری




صنعت و بازار کار



در رشته مهندسی معدن، به دلیل غنی بودن خاک کشور از مواد معدنی، زمینه‌های مختلف کاری، به خصوص در مناطق خارج از شهر، فراهم است. در این رشته مهندسان هر دو گرایش با همکاری یکدیگر می‌توانند موفق باشند. مثلاً برای استفاده از یک معدن مس، ابتدا مهندسین اکتشاف با تهیه نقشه و انواع نمونه از خاک و جنس سنگ منطقه، به تعیین دقیق محل معدن می‌پردازند. ضمناً مهندسین اکتشاف، بررسیهای لازم را در زمینه‌هایی همچون اقتصادی بودن بهره برداری از معدن و. . . انجام می‌هند.
سپس مهندسین استخراج با استفاده از فنون آتشباری و حفاری، اقدام به حفر تونل‌های زیر زمینی و استخراج مواد به روشهای مختلف می نمایند. البته در مواردی ممکن است فقط نیاز به استخراج مواد از معادن روباز باشد. با پیشرفتهای علم مهندسی معدن می‌توان با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای و نمونه برداری های سطحی، پی به وجود معادن و ذخایر موجود در اعماق زمین برد و نسبت به استخراج آنها اقدام کرد.
 

a.dphoenix

عضو جدید
دوست عزيز همرشته اي ممنون
در مود آيندهي شغلي اين رشته بايد بگم که بعد از کارسناسي ارشد در گرايش مکانيک سنگ ميتوان در پروژه هاي عمراني بزرگ مثل ساخت سد و تونل فعاليت کرد . جالب است بدانيد که امار استخدام دانشجوييان معدن-استخراج در اين پروژه ها از دانشجوييان عمران بيشتر است:cool:
 

ali.siama

عضو جدید
باید بگم حتی با لیسانس هم می شه وارد فعالیت های عمرانی شد.اصولا بعضی کارگاه ها تو این پروژه ها فقط دست مهندسا معدن هست. هم استخراج و هم اکتشاف تو پروژه ها کار هست واسشون.
 

46316

عضو جدید
دوست عزیز سلام من دانشجوی فرآوری مواد معدنی در دوره کاردانی هستم میشه لطفا درباره ی روش های معمول در استخراج معادن چه زیر زمینی چه روبازاطلاعاتی رو در اختیار من قرار بدین ازتون ممنون میشم.
 

belher2

عضو جدید
سلام
درمورد روشهاي استخراج زيرزميني سنگ ساختماني مطلبي دارين؟؟
 

Engineer.Hoseyn

عضو جدید
ممنون از توضیحاتتون

پردرآمد ترین گرایش ارشد معدن چیه؟

برای زبان ارشد چه مباحثی رو باید بخونیم و زبان برای استخدتم چطور؟

بازم ممنون
 

mmr1414m

عضو جدید
سلام من فارغ التحصیل معدن سال 83 هستم برای دوستانی که بحث کار و بازار کار را پیش کشیدن یه واقعیت اینه که رشته معدن در کار اجرایی یعنی کار در محلهای دور افتاده بعضی وقتها حتی بدون کوچکترین امکانات به صورت 12 ساعت کار در روز، 24 روز کار در ماه و تنها 6 روز استراحت معادن بزرگ هم که امکانات دارند نیروی کار نمیخوان یا با پارتی پذیرش میکنن به هر حال دوستان معدنی یا درستون رو تا مقاطع بالا ادامه بدین که وارد وادی تدریس بشین یا کار با نرم افزارها رو کامل یاد بگیرید که به کار کارمندی مشغول شین یا بیخیال این رشته شین اگه ترجیح میدید تو بیابون کار نکنید اگه راهنمایی دیگه ای خواستید من در خدمتم ایمیلمم اکه سایت اجازه بده میذارم اگه کار خاصی بود ایمیل بزنید mmr1414mmr@gmail.com
 

Similar threads

بالا