رسانه مجازی میرداماد

مرتضی ساعی

کاربر فعال دفاع مقدس
کاربر ممتاز




سایت میرداماد

که شامل جزوات ، پایا نامه ها ، صوت اساتید و همچنین آثار مرحوم میرداماد ( ره) است.



به نظرم برای علاقه مندان به فلسفه و دانشجویان فلسفه بسیار جذاب باید باشه .



www.mirdamad.info
 

مرتضی ساعی

کاربر فعال دفاع مقدس
کاربر ممتاز
گزارش تصویری از نشست علمی «حکیم یمانی»

گزارش تصویری از نشست علمی «حکیم یمانی»

نشست علمی «حکیم یمانی» در آستانۀ سیصدو نودوششمین سالگشت وفات میرداماد

عصر سه‌شنبه ۱۹ خرداد ماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد. در این گردهمایی مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی، اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و دانشجویان دانشگاه حضور داشتند.


در جریان این نشست، پس از خوشآمد گویی توسط عضو هیئت علمی گروه فلسفه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی اسفندیاری، از نخستین رسانۀ جامع شخصیت‌محور در حوزۀ اندیشۀ اسلامی رونمایی شد.

«رسانۀ مجازی میرداماد» که توسط جمعی از دانشجویان رشتۀ فلسفه راه‌اندازی شده است، با هدف فراهم‌آوری نیازهای تحقیقاتی در حوزۀ میردامادپژوهی، از ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.

سخنران و میهمان ویژۀ این نشست، دکتر حامد ناجی اصفهانی، از اعضای هیئت علمی دانشکدۀ الهیات اصفهان بود که ضمن سخنانی، به تبیین جایگاه محوری میرداماد در تاریخ اندیشۀ عقلانی شیعه پرداخت.

وی با تأکید به توجّه ویژۀ میرداماد به آیات قرآن و تعالیم حدیثی شیعه در کنار پرداختن به آموزه‌های عقلانی حکمای پیشین، اظهار کرد:
«علی‌رغم نظر و دیدگاه رایج،‌میرداماد نه فیسلوف شارح و نه فیلسوف تک‌گزاره‌ای است، بلکه او حکیمی مؤسس و دارای نظام فلسفی مستقل و متمایز از گذشته و آیندۀ خویش است؛ یعنی میرداماد صرفا شارح آراء بوعلی و گذشتگان نیست و این‌گونه نیست که تنها چند گزاره یا تقریر فلسفی جدید به تعالیم گذشتگان اضافه کرده باشد.»


وی ضمن بیان این مطلب که اشراقی‌گری در نظرگاه میرداماد با شروق و شهود رایج در تفکر سهرودی تفاوت‌های اساسی دارد، افزود: «میرداماد به دنبال پی افکندن نظام فلسفی جدیدی است که علاوه بر تفاوت‌های اساسی با نظام‌های پیشین، با قرآن و روایات قرابت و هماهنگی خاصی دارد؛ هدف میرداماد همان «جمعـ»ـی است که ابن رشد به دنبال تبیین و اثبات آن بود و البته در این راستا چندان کامیاب نبود.»

دکتر حامد ناجی در ادمۀ سخنان خود به توضیح چرایی مهجوریت چندین سالۀ تفکر میرداماد و بیان سرنوشت تاریخی مکتب فلسفی اصفهان پرداخت. فیلم سخنرانی این نشست، به زودی در بخش «چند رسانه‌ای» قابل مشاهده و دریافت خواهد بود.






















 
بالا