رزومه نویسی

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز
در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خودتــــانبدهید و این یکی از مهمترین مسائل در شناسنامه کـاریشماست.
رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از شما و مهارتها،دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلاتتان است که هـــدف آنجلب نظر صاحب کار آینده تان است.
رزومـه هـم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولاتزیاد می شـود. باید مداوماً به روز شود و اطلاعات جدید بهآن اضافه شود. اگر می خواهید برای چند شغل در صنعت های مختلف تـقـاضـای کـار دهـیـد، بـهتر است رزومه هایمختلف درست کنید که در هر کدام به مـهارت هــای خاصشما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.
هدف این مقاله این است که شما را با نکات مهمی در زمینه ی تدوین یک رزومه ی خوب آشنا کنیم.
تاثیر اول
هروقت که می خواهیم یک رزومه درست کنیم، باید خودمان را جای استخدام کننده و کارفرمایی بگذاریم که رزومه ها را بررسی می کند. او باید از میان چندین رزومه، آن که از همه مناسب تر است را انتخاب کند.

شما باید کاری کنید که ابتدا آنها از رزومه ی شما خوششان بیاید و بعد هم همه ی مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت کنید.
متن رزومه
باید سعی شود که متن رزومه هر چه خلاصه تر باشد. فقط کافی است در آن خلاصه ی کوتاهی از خودتان بدهید، که نباید بیشتر از یک صفحه باشد. اطلاعات نباید به هیچ وجه در رزومه تکرار شوند. این صفحه باید حداکثر از سه پاراگراف به شکل زیر تشکیل شده باشد:

پاراگراف اول: نباید بیش از دو یا سه جمله باشد. در آن مقدمه ی کوتاهی در مورد خودتان و اهداف کاریتان می دهید. همچنین می بایست در مورد طریقه ی اطلاع یافتن شما از آن شرکت توضیحی بدهید، چه روزنامه باشد یا آشنایی در همان شرکت.
پاراگراف دوم: در این پاراگراف باید اطلاعات مربوطه در مورد میزان تحصیلات، مهارتهای تخصصی و توانایی هایتان که برای شرکت مورد نظر مفید خواهد بود را ارائه دهید.
پاراگراف سوم: این پاراگراف آخر باید اطلاعات شخصی شما را به کارفرما ارائه دهد که در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند. حتماً اسم، شماره ی تماس، ایمیل و شماره ی فکستان را ذکر کنید.
آدرس ایمیلتان باید کامل و واضح باشد. مثلاً اگر اسمتان علي اسمیت است، آدرس ایمیلتان باید چیزی مثل ali@email.com باشد.
باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً به کار آن شرکت و پستی که می خواهند برای آن استخدام کنند بیاید. اطلاعات باید واضح و مرتبط باشد.

یک رزومه معمولاً از 5 جزء تشکیل شده است:
  • اهداف کاری
  • تجارب کاری
  • میزان تحصیلات
  • اطلاعات اضافی
  • منابع

اهداف کاری

اهداف کاری به عنوان پیش درآمدی برای یک رزومه ی خوب و اصولی است که همه ی اطلاعات با قاعده و ترتیب منظم شده است. در این بخش باید کارفرما را با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در زمینه ی کاری آشنا کنید. و بیان کنید که پیشرفت کاریتان تاکنون در چه حدی بوده است.

این قسمت ارجحیت های کاری شما را به طور خلاصه و مرتب با سایر قسمت های رزومه بیان می کند می تواند فرصت خوبی برای ابراز توانایی هایتان در همان اول رزومه باشد.
به یاد داشته باشید که از تکرار موارد جلوگیری کنید.
تجارب کاری
این قسمت تا حد زیادی می تواند بگوید که چه کارهایی می توانید انجام دهید و چطور و در کجا برای این کارها آموزش دیده اید. ممکن است از مهارت های مورد نیاز برای یک شغل باخبر باشید، اما بیان این مهارت ها می تواند به رئیس آینده تان نشان دهد که شما شایسته ی پستی حتی بالاتر هستید.

به یاد داشته باشید که حتماً تجربه های کاریتان را به ترتیبی معکوس از نظر تاریخی بنویسید. برای هر کار موارد زیر را نیز مشخص کنید:
  • عنوان پست
  • عنوان سازمان
  • محل کار
  • تاریخ استخدام
کارفرما وقتی در مورد تجربه های کاریتان بداند بسیار راغب خواهد بود تا با میزان تحصیلات و آموزش های شما هم آشنا شود.
میزان تحصیلات
اگر تجربه های کاریتان زیاد نبوده باشد، این قسمت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برای نوشتن از همان ترتیب معکوس تاریخی استفاده کنید.

در زیر جنبه های اصلی که باید در این قسمت به آن اشاره شود را یادآور می شویم:
  • درجه ی تحصیلات
  • موسسات و دانشگاه ها
  • تخصص/فوق تخصص
  • سمینارها، کارگاه ها و آموزش های ویژه
  • میانگین معدل

اطلاعات اضافی
این قسمت از رزومه می تواند شامل چند زیر مجموعه مثل علایق، دانش های رایانه ای، فعالیت ها، مهارت های زبانی و...باشد. در این قسمت باید به آن دسته از توانایی هایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود.
علایق: در این قسمت میتوانید به علایقتان در زندگی اشاره ای داشته باشید. اگر به دوچرخه سواری یا هر نوع ورزش دیگر علاقه دارید، می توانید ذکر کنید، با این کار کارفرمای شما متوجه خواهد شد که فردی هستید که از زندگی نهایت استفاده و لذت را می برید.
اطلاعات کامپیوتری: بعضی از شغل ها نیازمند داشتن دانش ها و آگاهی هایی در زمینه ی بعضی برنامه های کامپوتر هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید می توانید در این قسمت ذکر کنید.

فعالیت ها: در این زمینه می توانید به فعالیت ها و دستاوردهای غیر کاری خود اشاره کنید.

تخصص های زبانی: اگر قادرید که به زبان هایی غیر از زبان خود مکالمه کنید یا هر تخصصی در یکی از زبان های خارجی دارید باید در این قسمت به آنها اشاره کنید.
منابع
اگرچه بردن نام افراد در رزومه ضروری نیست اما با اینکار، کارفرمای شما می تواند به طور مثال با رئیس سابقتان در مورد شما گفتگو کند و اطلاعاتی کسب کند. اگر مایل نیستید که نام کسی را ذکر کنید می توانید در این قسمت اشاره ای داشته باشید که در صورت نیاز یا تقاضا قادر به ارائه ی منبع هستید.

اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبلش با خود آنها هماهنگی های لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید.
حال که با نحوه ی تدوین یک رزومه ی خوب و کامل آشنا شدید، خود را برای مصاحبه آماده کنید...
 

100af

مدیر تالار مهندسی صنایع
مدیر تالار
کاربر ممتاز
اما اینکه چطور رزومه بنویسید خیلی تعیین کننده است .هر کشوری شرایط خاصی داره
 

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز

رزومه و مشخصات آن:
براي تهيه يك رزومه قوي و موثر كه توانايي ها و صلاحيت هاي اجرايي را به خوبي نشان دهد به راهبردهاي ذيل توجه شود :
1- با ارائه خلاصه سوابق شروع كنيد نه با شرح اهداف و جزئيات شغل
شرح دادن سوابق در رزومه نويسي قديمي شده است. در عوض با نوشتن نكات قوي سوابق كه بتواند با يك نظر اجمالي خواننده را از جا بلند كند و نظرش را جلب كند، شروع كنيد . مطمئن شويد اين خلاصه سوابق نوع و سطح پست سازماني كه شما به آن علاقه‌مند هستيد را نشان مي‌دهد و شامل مشاركت هاي كاري برجسته شماست .
2- سوابق كاري را به ترتيب زماني نشان دهيد.
اگردر رزومه شما سوابق كاري پراكنده و مغشوش باشد ، ظلم بزرگي به خودتان كرده‌ايد . تقريباً بهترين خدمت به مسئولين اجرايي استخدام نوشتن سوابق كاري به ترتيب زماني معكوس به همراه نكات اساسي و قوي پست‌هاي قبلي شماست ، حتماً عنوان پست ، نام كارفرما و تاريخ استخدام را ذكر كنيد وگرنه امكان جذب خود را به خطر انداخته‌ايد.
3- شرح شغل ننويسيد.
رزومه بايد بيشتر در مورد نكات برجسته آنچه انجام داده‌ايد باشد تا وظايف مربوط به شغل مورد تصدي، به طور خلاصه مفاد مسئوليت‌هاي خود را توضيح دهيد. سپس موفقيت و مشاركتهاي خود را برجسته كنيد، كارهايي كه موجب رشد بازده ، سود ، افزايش توليد و رضايت مشتري يا اهداف ديگر شغلي شده است را بنويسيد. به عنوان يك مدير اجرايي بايد به جاي وظايف اجرايي روزانه روي مشاركتهاي راهبردي متمركز شويد . مطمئن شويد كه تصوير كلي از خودتان را نشان داده‌ايد . به خاطر داشته باشيد كساني كه رزومه را مي‌خوانند بسيار باهوش هستند و مي‌توانند براساس عناوين شغل و توضيحات عمومي تصميم بگيرند، آنها نيازي به ذكر جزئيات شغل ندارند.
4- رزومه اي منحصربه فرد تهيه كنيد
از كلمات توصيفي مبهم مانند اساساً، ذاتاً، عمدتاً اجتناب كنيد در عوض براي اعتبار دادن به سوابق خود از اعدادي قاطع استفاده كنيد.
5- توضيح زمينه كار و رقابت
اگر كارهايي ويژه اي كه انجام داده‌ايد انجام داده‌ايد را توضيح دهيد اثر بيشتري خواهد گذاشت. به جاي نوشتن "افزايش 23 درصدي بازدهي" بهتر است بنويسيد "موجب جبران بازدهي كم 5 سال گذشته با توجه به تلاشهاي گسترده كاري در بازار و رشد 23 درصدي بازدهي و دست يافتن به سود براي اولين بار در سال قبل شدم".
6- رزومه كوتاه باشد
حتي اگر دو يا سه صفحه رزومه براي يك مدير استخدام قابل قبول باشد، باز هم مهم است كه سبك‌ نوشتاري مختصر باشد تا شما بتوانيد اطلاعات مهم را بدون اينكه خواننده شما در درياي متن گم شود را دراختيار او بگذاريد. اطلاعاتي كه ضروري نيستند جسورانه اصلاح كنيد.
7- براي افزايش تاثير از جدول استفاده كنيد
براي خواننده اين تسهيل را فراهم آوريد كه از طريق خواندن سطحي متن ، اطلاعات مهم را پيدا كند. از حروف درشت استفاده كنيد، نقطه‌گذاري و حاشيه گذاري كنيد تا موجب طبقه‌بندي و جذابيت اطلاعات شما شود.
به غير از موارد فوق ، مطمئن شويد كه نوشته شما غلط املايي، نقطه گذاري و دستوري ندارد. رزومه شما مهم است. اگر قوي و با توجه نوشته شود مي‌تواند براي پيشبرد كاريابي شما موثر باشد. اگر مبهم و متقاعد كننده نباشد، موجب دلسردي شما در يك كاريابي طولاني خواهد شد. وقت، انرژي و فكرو دقتي كه براي تهيه يك رزومه صرف مي كنيد يك سرمايه‌گذاري عالي روي خودتان و زندگي شغلي آينده شماست .
نکاتی دیگر جهت نوشتن رزومه
رزومه‌ها چون به صورت الكترونیكی دسته‌بندی می‌شوند كلمات كلیدی و واژه‌ای كه نشان دهنده توانایی‌ها، عملكرد و تجربیات گذشته شماست برای جستجو ضروری است.

خلاصه‌ای از بخشهای كیفی كه بهترین مهارتهای قابل عرضه و تجربیات شما را در 4 یا 6 خط بگنجاند شروع كنید.

از اعداد و درصد برای نشان دادن اینكه با اقدامات شما چطور پول و وقت شركت حفظ و ذخیره شده استفاده كنید. مثال "مشاركت در نمایشگاههای سالانه، اضافه كردن ماشین آلات جدید و طرحهای جدید و نوآوری كه موجب 17 درصد افزایش درآمد شد".

در یك صفحه، مختصر به بهترین كارهای خود اشاره كنید. مانند یك مترجم ماهر هستید. بیشتر به تجربیات اخیر، 5 یا 7 سال آخر خدمت خود تاكید داشته باشید. جزئیات وظایف شغل اصلی كه انجام داده‌اید را شرح دهید.

به عنوان شغل روی رزومه تمركز كنید. خیلی موثر است كه برای هر شغل یك روزمه جداگانه درست كنید. دقیقاً همان چیزی كه منظورتان است بگویید از كمترین كلمات برای رساندن مطلب استفاده كنید.

مهارتها، خصوصیات و تجربیات خودتان را تا آنجا كه ممكن است مثبت و بدون اغراق و اشتباه بیان كنید. توانایی‌های خود را با عنوانهای مناسب نشان دهید. عناوین شغل كارفرمایان، تاریخ و سال خدمت را فهرست كنید.

هر جمله را با فعلهای موثر توصیفی مثل تاسیس شد، مدیریت شد، سازماندهی شد شروع كنید. این كلمات به جملات شما قدرت و قوت می‌دهد. هرگز از "من" در رزومه استفاده نكنید. جملات كامل در رزومه نویسی لازم نیست، بهتر است از جملات توصیفی ساده برای بیان نكات استفاده كنید. مطمئن شوید عبارتهای فنی برای افراد غیرفنی قابل فهم باشد.

تجربیات خود را توضیح دهید، در تمام جملات خود، از زمان گذشته استفاده كنید. اطلاعات منفی را بیان نكنید، رزومه محل مناسبی برای بیان اینكه شما از محل خدمت قبلی اخراج شدید یا یك بیماری طولانی داشته‌اید نیست هرگز بیان نكنید كه چرا شما شغل قبلی را ترك كرده‌اید، فقط تاریخ سنوات خدمت خود را فهرست كنید. میزان حقوق مورد درخواست خود را ذكر نكنید.

مطمئن شوید این خلاصه سوابق نوع و سطح پست سازمانی كه شما به آن علاقه‌مند هستید را نشان می‌دهد و شامل مشاركتهای كاری برجسته شماست.

حتماً عنوان پست، نام كارفرما و تاریخ استخدام را ذكر كنید.

مهمترین بخش رزومه نوشتن خلاصه سوابق شما و سوابق شرکت شما ست.
الف : تحقيقات

ب : مشاوره
ج : عمليات اجرايي
د:فعاليتهاي انجام گرفته توسط شركت:
پروژه ها:
پروژه های انجام شده در زمينه :
فعاليتهاي تحقيقاتي:
فعالیتهای تولیدی:
فعالیتهای خدماتی:
نوشتن نام – نام خانوادگی – آدرس – تلفن – ای-میل – عنوان کاری – میزان تحصیلات – دانشگاه محل تحصیل – سایر گواهینامه‌های اخذ شده برای کلیه اعضاء شاغل در شرکت .
معمولا" یکCV شامل اطلاعات ذیل است .
1) مشخصات فردی
2) هدفهای شغلی
3) خصوصیات فردی
4) تواناییهای کلیدی
5) سوابق شغلی
6) تحصیلات و مهارتها
7) علایق
روی موضوع خوب تمركز كنید. ببینید كارفرما چه میخواهد و شما چه چیزی برای ارایه به وی در دست دارید. پاسخ سؤالها را روی كاغذی یادداشت كنید. سپس به ترتیب اهمیت به آنها پاسخ دهید. سعی كنید هر آنچه را كه به نوعی در مطرح كردن شما به عنوان كاندیدای مطرح مؤثر است لحاظ كنید. مسأله اصلی اینست كه بتوانید با فكری باز بین آنچه كارفرما میخواهد و آنچه كه تا كنون انجام داده اید ارتباطی مناسب برقرار كنید. بهتر است نشان دهید كه در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشته‌اید. میتوانید با مثال دقیقاً توضیح دهید كه عملكرد شما به چه نحوی به شركت سود رسانده است. برای این كار میتوانید از خود بپرسید:

چگونه كار را بهتر از آنچه دیگران ممكن بود انجام دهند، انجام دادید؟
چه مشكلاتی بر سر راه شما و شركت قرار داشت؟
برای غلبه بر این مشكلات چه اقداماتی انجام دادید؟
نتایج تلاشهای شما چه بود و شركت چگونه از عملكرد شما بهره‌مند شد؟
آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا كرده‌اید؟

موفق باشید.


 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
رزومه نویسی

اغلب کسانی که جویای کارند حداقل یک بار واژه "رزومه " به گوششان خورده و حتی برای خودشان رزومه هایی هم تهیه کرده اند اما خیلی ها نمی دانند دقیقا رزومه چیست و به چه کار می آید .

رزومه یک گزارش چند صفحه ای شامل معرفی یک شخص و مهارت های اوست تا کارفرما با یک نگاه اجمالی بتواند با توانایی های او آشنا شده و در صورت نیاز او را دعوت به مصاحبه کند.

نحوه نگارش یک رزومه کاری اهمیت زیادی دارد چراکه نخستین شیوه آشنایی کارجو و کارفرماست و مدیر یک شرکت نخست از طریق این پنجره شما را می شناسد. برخی از شرکت ها فرم های استخدامی ویژه خودشان را دارند و از شما می خواهند آنها را تکمیل کنید اما حقیقت آن است که به دلیل هیجان و استرس ممکن است شما در هنگام تکمیل رزومه تان اشتباهاتی مرتکب شوید. بنابر این بهتراست روزمه ای از پیش آماده شده داشته باشید.
یکی از نکاتی که در رزومه نویسی مهم است این است که شما برای هر آگهی رزومه متناسب با آن را تهیه کنید حتی این که آگهی در کجا منتشر شده می تواند به شما کمک کند بفهمید شرکت در چه سطحی است و برای جلب اعتماد مدیرش چه طور رزومه ای باید فرستاد.
معمولا شرکت هایی که وضع مالی بهتری دارند و در سطح بالاتری هستند آگهی هایشان را در روزنامه های معتبر و در صفحات داخلی منتشر می کنند. شرکت های کوچکتر اما آگهی های خود را در صفحات آگهی و روزنامه هایی که کمتر مشهور هستند می دهند.
مسلما شرکت هایی که برای آگهی هایشان هزینه بیشتری می کنند توقع دارند که افراد بهتری را هم استخدام کنند این که بهترین افراد چه کسانی هستند در شرکت ها و حتی کشورهای مختلف متفاوت است.
در ایران معمولا کسانی که در دانشگاه های معتبرتحصیل کرده اند و سابقه کار در شرکت های معتبر را دارند از شانس بهتری برخوردارند. بعد از این مرحله نوبت به ارسال رزومه است. رزومه ای که شما ارسال می کنید معرف شخصیت شماست بنابراین در تصمیم گیری مدیران بسیار موثر است.
معمولا برای شرکت های معتبر هزاران رزومه ارسال می شود بنابراین آنها مجبور اند در مرحله نخست و پیش از دعوت به مصاحبه از فیلتر هایی استفاده کنند مثلا کسانی که در مقطع سنی خاصی هستند، محل زندگی شان به محل شرکت نزدیک است یا مثلا مجرد یا متاهل هستند.
حتی دیده شده مثلا مدیری که خاطره بدی از یک قومیت دارد افرادی که از آن ناحیه رزومه ارسال کرده اند را دعوت به مصاحبه هم نمی کند!! پس در فیلترینگ اول نقش شما محدودتر است اما در مرحله بعد انتخاب شدن تا حد زیادی به شما بستگی دارد.
*رزومه های تمیز و تایپ شده نسبت به دست نویس ها شانس بیشتری دارند.
*برای رزومه نوشتن از کاغذ های استاندارد A4 استفاده کنید
*اگر رزومه خود را ایمیل می کنید در قسمت عنوان به صورت انگلیسی و نام ونام خانوادگی تان مشخص کنید رزومه متعلق به چه کسی است.
*برای آگهی های فارسی رزومه فارسی بفرستید رزومه انگلیسی فورا رد می شود. این قانون در مورد آگهی های انگلیسی هم صدق می کند.
*اگر در شرکت های معتبر سابقه کار دارید یا در دانشگاه های معروف تحصیل کرده اید تا حد امکان آن را در رزومه خودتان برجسته کنید.

*جملات را به صورت نگارشی و با فعل و فاعل تنظیم کنید و از نوشتن داستان خودداری کنید رزومه هایی که به صورت نامه ای و با جمله بندی هایی مثل اینجانب ... فرزند... متقاضی کار ... هستم. شانس کمی دارند.
*از فونت های ساده و مرسوم استفاده کنید.
*سوابق کاری تان را به شکل مناسبی ارائه نمایید.
* دروغ گفتن و بیان نادرست حقایق فقط کار خودتان را دشوار می کند و با مشکل مواجه خواهیید شد.
*از رزومه های خارجی اقتباس نکنید .
*تعداد صفحات رزومه نباید بیش از چهار صفحه باشد و در صورتی که 5 سال سابقه کار دارید تلاش کنید بیش از یک صفحه رزومه نداشته باشید.
*انتهای رزومه نیازی به ذکر نام و امضا ندارد.

منبع: بانکی دات آی آر
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
ممنون میشه یک نمونه هم واسمون بذارید:gol:
نحوه نگارش رزومه
رزومه یک مدرک چند صفحه ای است که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد درآن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه ای وجود دارد) کاربرد دارد.در واقع رزومه بايد تصويري ذهني از شما و فعاليتهاي شغلي وتحصیلیتان ، به خواننده ارائه كند. تا در مورد انتخاب شما برای هدف و جایگاه مورد نظرش تصمیم بگیرد حال این جایگاه می تواند احراز یک شغل ،پذیرش در یک دانشگاه و........باشد. توجه کنید باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً برای شخصی که آنر امی خواند مهم باشد واز ذکر مطالب بی ربط خودداری شود
هر چند انواع مختلفی از رزومه بسته به هدف آن(احراز شغل،پذیرش در دانشگاه)وجود دراد اما معمولا فرمت ومحتوی آنها شکل یکسان با تغییرات جزئی دارد
قسمتهای مختلف رزومه
1- اطلاعات شخصی
به نظر واضح می آید و نیازی به توضیح ندارد
* نام ونام خانوادگی
* نام پدر
* تاريخ تولد
*محل تولد
* وضعیت تاهل (همیشه اجباری نیست)
* کانالهای ارتباطی شامل شماره تلفن(ثابت وهمراه)،فاکس،پست الکترونیکی،آدرس پستی
2- تحصیلات
شامل دبیرستان و دانشگاهی که در آن درس خوانده اید یا در حال تحصیل هستید همراه با سال ورود و فراغت و جزئیات مربوط به رشته و گرایش و در صورت امکان معدل هر مقطع
نکته:مدارک تحصیلی را از بالاترین مقطع شروع میشود
نکته: در مورد رشته های دانشگاهی، عنوان پایان نامه در همین بخش ذکر میشود.




3- تجربيات حرفه‌اي و اجرايي
شامل:
* عنوان فعالیت
* سمت
* نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی ...)
* محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)
* بازه زمانی کار
4- سوابق علمي پژوهشي
این بخش شامل فعالیت های علمی انجام شده توسط شما در قالب پروژه های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:
* عنوان طرح یا فعالیت ِ علمی
* زمان
* كارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به سفارش یا زیر نظر آن انجام شده و می بایست حتی المقدور حقوقی باشد)
* نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، پژوهش گر، راهنما، مشاور ... یا مسئول تدارکات یا خدمات)
5- تالیفات
در این قسمت مقاله ها و دیگر تالیفات شما نوشته می شود. فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت است:
نویسنده یا نویسنده ها؛ "نام مقاله"، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار.
6- توانمندي‌ها و مهارت‌ها
شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان هایی که شما بلد هستید
7- عناوین و افتخارات (در صورت وجود)
8- موارد دیگر (مثل علایق یا آشنایی و تخصص در ورزش يا هنر و ... احياناً اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها داريد هم بنویسید)
9- معرف
در رزومه های علمی معمولا رسم است که افرادی را به عنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می آورند. شما هم این کار را انجام بدهید.

نکاتی مهم در مورد نگارش رزومه
Ø سعی کنید رزومه در عین کامل بودن خلاصه باشد تا خواننده حوصله کند وهمه بخشهای آنرا بخواندØ سعی کنید رزومه خود را درفرمت مناسب بنویسید وتا حد ممکن سعی در زیباسازی آن کنید البته افراط نکنیدØ صادقانه بنویسید ولی شکسته نفسی هم نکنیدØ در انتخاب عبارات وجملات ورعایت نگارش صحیح ادبی حساس باشیدØ سعی کنید رزومه انگلیسی هم داشته باشید در این راه از نرم افزارهای ResumeMakerمی توانید استفاده کنید البته با یک مترجم زبان انگلیسی زبده هم مشورت کنید
Ø رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.Ø اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبلش با خود آنها هماهنگی های لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید.




********************************************************************************************************************
اگه تو نت سرچ بزنی فرمتهای مختلف برای رزومه رو میتونی دریافت کنی
اینم یه نمونش داادش
http://www.4shared.com/document/cUJjCo1E/RESUME.html
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
نحوه رزومه نویسی برای افرادی که سابقه کاری ندارند

نحوه رزومه نویسی برای افرادی که سابقه کاری ندارند

رزومه می تواند برگ برنده یا سند شکست شما در روند جستجو برای کار باشد. اینکه دلیل پیروزی یا علت شکستتان باشد به خودتان بستگی دارد. روی سخن به ویژه به شما تازه فارغ التحصیل هایی است که از شنیدن عبارت سابقه کار حالتان منقلب میشود.
به گزارش بانکی دات آی آر، نوشتن خلاصه تجربیات یا همان رزومه اساسا برای کسانی که تجربه کاری دارند کار آسان تری است چون می توانند کوله بار تجربه خود را وسط بیاورند و از آنچه در محیط کار تجربه کرده اند، بنویسند.
اما این افراد بدون سابقه کار هستند که بسیاری از آنها نمی دانند چگونه فیلدهای گوناگون رزومه را پرکنند. ما در این گزارش روش هایی را برای شما توضیح می دهیم:


نکته اول
از فرمتی ساده و استاندارد برای نوشتن رزومه خود استفاده کنید. رزومه معرفی شخصیت شغلی شماست و نیازی به تجملات و زرق و برق ندارد.

نکته دوم
از صفحه های بی خط و سفید برای نوشتن رزومه استفاده کنید. کادر ساده ای اطراف نوشته ها ترسیم کنید و تزئینات هم ندهید.

نکته سوم
اطمینان پیدا کنید که اطلاعات تماستان کامل، بی نقص، به روز شده و درست است. اطلاعات تماس شامل تلفن ثابت، تلفن تماس و ایمیل است. اگر آدرس ایمیلتان نام و نام خانوادگی خودتان نیست یا نام مستعار است، پیشنهاد می کنیم یک حساب کاربری با مشخصات واقعی خودتان درست کنید. هیچ چیز به اندازه یک ایمیل طنزگونه نمی تواند ذهن کارفرما را خراب کند. تصور کنید ایمیل شما با آدرس قشنگ چفنگ باشد!

نکته چهارم
در یک بند سه الی چهار جمله ای به توصیف نقاط قوت شخصیتی و خصلت های خوب رفتاری خود برای کارفرما بپردازید.

نکته پنجم
اگر واقعا تجربه کاری ندارید، سعی نکنید کارفرما را فریب دهید یا دروغ نویسی به جای رزومه نویسی کنید. به جای آن کارهایی را که داوطلبانه انجام داده اید، لیست کنید یا از فعالیت های گروهی خود در دانشگاه بنویسید.

نکته ششم
این نکته از همه مهمتر است. وقتی کسی تجربه کاری ندارد، بیش از هر چیز می تواند روی مهارت هایی که دارد مانور دهد. هر کلاس، دوره یا آموزشی که گذرانده اید را بنویسید. هر آنچه بر آن تسلط دارید، یا بخشی از آن را بلدید را بنویسید. راه دوری نمی رود.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
معرفی تفاوت های رزومه و CV

معرفی تفاوت های رزومه و CV

با افزایش سطح علمی پژوهشگران ، محققان و دانشجویان ایرانی ،کشورهای خارجی تمایل به جذب این نیروها پیدا می کنند. در راستای عزیمت دانشجویان و افراد جویای کار به کشورهای خارجی نیاز به ارسال مدارکی است که معرف فرد می باشد. یکی از اهداف گروه دسته بندی و ارائه این مشخصات فردی به صورت (Resume (CV است.

مشخصات درج شده در رزومه به طور کلی شامل : سابقه ی تحصیلی ، محل تحصیل ، سابقه ی کار و مدت کار ، معرفی پروژهای تحقیقاتی توسط فرد ، و معرفی مقالات و کتب چاپ شده توسط فرد می باشد.



تفاوت رزومه و CV در چیست؟
مهمترین تفاوت رزومه و CV در طول (تعداد صفحات) محتوا و هدف آنهاست. رزومه خلاصه ای ۱-۲ صفحه ای از تحصیلات، تجربیات، و مهارتهای شماست. هدف از نوشتن رزومه تهیه متن کوتاهی است که معمولا خواننده آن ۱-۲ دقیقه زمان صرف خواندن آن می کند. بنابراین رزومه باید دقیقا مواردی را شامل شود که مرتبط با زمینه درخواست شما و حاوی اطلاعات مربوط به آن باشد.
CV معمولا ۲ تا چند صفحه را شامل می شود که در آن اطلاعات با جزییات بیشتری بیان شده اند. CV می تواند تمام زمینه های کاری و تحقیقی شما (اعم از زمینه مورد درخواست شما و تمام زمینه های دیگری که دقیقا با زمینه درخواست شما یکسان نیست) را در بر گیرد.


رزومه ( Resume) چیست :
کلمه Resume یک کلمه انگلیسی است و در زبان فارسی به معنای ، چکیده و خلاصه تجربیات هست ، و با CV متفاوت هست .

روزمه در واقع مختص افراد غیر دانشگاهی هست ، که برای استخدام اقدام می کنند ، همان طور که از معنی این کلمه پیداست ، یعنی اینکه ، شما ان شرکت و کارخانه ای که میخواهید برید کار کنید و یا استخدام شوید ، باید خلاصه تجربیات و کارهایی را که انجام داده اید ، یا به عبارتی ، خلاصه سوابق کارتان را به ان شرکت نشان بدین ، که به این خلاصه کارهای قبلی و تجربیات شما ، میگویند Resume (رزومه) .

این رزومه رو معمولا باید توی 2 تا برگه بنویسید ، مثلا اگه 2 سال جوشکار بودید ، فقط باید بنویسید سابقه 2 سال جوشکاری ، همین و بس ، ولی تو ایران طرف میاد مینویسه سابقه 2 سال جوشکاری ، بعد 3 صفحه هم خاطرات اون 2 سال رو مینویسه ، و فکر میکنه با این کار مدیر شرکت ، الان سریع استخدامش میکنه .

حالا علاوه بر ایم 2 تا برگ ، معمولا اونهایی که سابقه کارشون یه کم پیچیده و زیاد هستش ، یک برگ دیگه زیر همین 2 تا برگ اضافه میکنند ، که بهش میگن Cover Letter که رو این برگه مثلا طرف اهدافش و از کارش مینویشه و یک سری توضیحات لازم دیگه .



سی وی (CV) چیست :
در واقع C و V هر کدومشون ، حرف اول یک کلمه انگلیسی هستند . V اولین حرف کلمه Curriculum هست و C هم ، اولین حرف کلمه Vitae هستش .

اگه این 2 تا حرف رو بذارید کنار هم ، بهش میگن CV .

حالا معنی این 2 تا کلمه یعنی چه ؟
در واقع کلمه Curriculum ، به معنی ، برنامه اموزشی و تحصیلی ، یا برای معنی ، خوبتر ، یعنی برنامه ها و یا سوابق اموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی که داشتین .

و کلمه Vitea به معنی سوابق کاری ، یا به عبارتی همون رزومه .

حالا شما این دوتا کلمه رو که بذارین کنار هم ، که بیشتر دیگه به اختصار بهش میگن CV ، حالا من میگم CV چیه و مختص چه کسانی هستش ؟

همان طور که گفتم ، اگه معنی هر دو تا کلمه رو بذارید کنار هم ، به صورت زیر معنی میشه .

سی وی ( CV ) ، یعنی :تاریخچه زندگی افراد ، که این تاریخچه ، شامل ، ویژگی ها ، توانمندی ها ، و فعالیت ها و سوابق تحصیلی و مشخصات فردی و ... هر کاری که شما کردین و هر جایزه و افتخار علمی که کسب کردین رو ، شامل میشه .

خوب رسیدیم به اصل مطلب ، که بگم ، CV ، مختص افراد دانشگاهی و کسانی که میخوان برن تو یک مرکز دانشگاهی ، شروع به تحصیل و یا تحقیق کنند .

در واقع متوجه شدین که CV از رزومه کاملتره و این به درد دانشگاه میخوره که از سیر تا پیاز زندگیتون ، توش هست .

دقت کنید ، که درسته همه چی باید توی سی وی باشه ، و قانون سی وی هم اینه که حتی تا 10 تا صفحه هم میتونید ، سی وی تون رو تنظیم کنید .


قسمت های مختلف یک سی وی ( CV) به شرح زیر هستند :


مشخصات فردی ( Personal Details ) :
در این قسمت شما باید ، نام کاملتون ، جنسیتتون ( یعنی آقا هستین یا خانم ) ، ملیتتون ، تاریخ تولد تون ، شماره پاسپورتتون ، و همچنین اطلاعات تماستون ، مثل آدرس و شماره تلفن و آدر ایمیل یا همون پست الکترونیک ، درواقع این اولین بخش CV هستش و همه سی وی ها با این بخش شروع میشن .


سوابق و توانائی های تحصیلی و علمی ( Education and Qualification ) :
این قسمت از سی وی خیلی مهمه و باید حتما سی وی شما این قسمت رو داشته باشه ، توی این قسمت شما باید همه سوابق تحصیلیتون رو ذکر کنید ، یعنی باید از اول دبیرستان تا زمانی که هستین درش باشه . یعنی باید کامل بنویسید که فلان سال تا فلان سال در چه رشته و مقطعی و در کدوم مرکز یا مدرسه یا دانشگاه بودین و آدرس اون مرکز رو هم بنویسید .


سوابق کاری و شغلی ( Work Experiences ) :
این قسمت هم ، ضروری و مهم هستش ، توی این قسمت شما باید ، هر نوع کاری رو که انجام دادین بنویسید و حتما ذکر کنید که چه نوع کاری بوده و از چه تاریخی تا چه تاریخی بوده و همچنین آدرس و تلفن محل کارتون رو هم ذکر کنید .


مطالب و مقالات و یا کتابهای منتشر شده ( Publications ) :
در این قسمت شما باید ، کتابها و مقالاتی رو که منتشر کردین و همچنین کنفرانس هایی که شرکت کرده اید رو بنویسید ف یادتون نره که هر مقاله یا کتابی که منتشر کرده اید رو باید نامش و زمان انتشارش و محل انتشارش رو هم ذکر کنید .

این قسمت فقط شامل کسانی میشه که مقاله و یا کتابی چاپ کرده اند ، و اگر کسی مقاله یا کتابی منتشر نکرده و در هیچ کنفرانسی هم شرکت نکرده ، نیازی نیست این قسمت رو در سی وی بنویسه .


مهارت ها ( Other Skils ) :
این قسمت هم زیاد ضروری نیست ولی اگه کسی ، بجز کارها و سوابق کاری که بالا گفتم ، مهارت یا تخصص خاص دیگه ای داره ، میتونه این قسمت رو به سی ویش اضافه کنه و اون مهارت ها رو این قسمت بنویسه .




موارد و نکاتی که باید زمان نوشتن CV رعایت کنید :
۱- در صفحه اول و سمت راست صفحه یک عکس از خودتون قرار بدین ( با چسب برق مشکی نچسبونیدش).

۲- خیلی زیاد CV رو طولانی نکنید و همه موارد رو خلاصه شده و واضح بنویسید .

۳- همه نوشته هایی رو که وارد میکنید باید تک تکشون مستند باشه ، پس یادتون نره که موارد غیر مستند و دروغ ننویسید . و موارد رو خیلی بزرگ نکنید بلکه در همون حدی که هست بیان کنید ، مثلا اگه 2 سال استاد دانشگاه بودین ، به جاش ننویسید ، 2 سال رئیس دانشگاه بودم ، چون بعدا اگه خدا خواست و پذیرفته شدین باید نامه سابقه کار بیارین و وقتی ببینند دروغ نوشتین ، مشکلات زیادی براتون پیش میاد و به ضررتون تموم میشه .

۴- یادتون نره که CV باید حتما به صورت تایپ شده و به زبان انگلیسی باشه .

منبع: بانکی دات آی آر
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
الفبای رزومه نویسی چیست؟

الفبای رزومه نویسی چیست؟

رزومه نوشتن شاید از نظر خیلی ها ساده به نظر برسد اما همین رزومه است که در درجه ی اول به دست کارفرما میرسد یا کسی که مسئول استخدام افراد در سازمان و شرکت هاست. آنها با خواندن رزومه شما تصمیم میگیرند که شما را به مصاحبه دعوت کنند یا خیر بنابراین باید سعی کنید رزومه تان در عین اینکه روشن و واضح شما و مهارت های تان را معرفی کند دارای علائم نگارشی صحیح سطربندی و به دور از هرگونه اغراق و توضیح اضافه باشد.
به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر اولین نکته برای نوشتن یک رزومه "صحیح نویسی" است. رزومه ی شما کلید ورود شما به یک شغل جدید است بنابراین شما باید در یک برگه یا دو برگه نهایتا بتوانید خودتان را معرفی کنید. اطلاعات کاری و شخصی شما نباید خیلی جزئی و نباید خیلی کلی باشد. شما باید به اندازه ای بنویسید که متقاعد کننده است لازم نیست خیلی توضیح اضافه بدهید از مهمترین تجربه های کاری خود بنویسید.

هدف شما باید در رزومه مشخص باشد. شما هدف تان از انجام کار چیست؟ همین که صرفا بخواهید یک رزومه تهیه کنید و از هر قسمت از کاری که انجام دادی مطلب بنویسید باعث عدم توجه کارفرما خواهد شد. کاری که باید انجام دهید این است که وقتی رزومه می نویسید و حوزه ی کاری تان را مشخص میکنید در واقع اهداف کاری شما باید معلوم باشد این اهداف از همان مطالبی که نوشتید مشخص میشود. در این صورت کارفرما بهتر می تواند تصمیم بگیرد که شما را برای کدام سمت انتخاب نماید.

نکته دیگر در رزومه نویسی این است که از جملات پر محتوا استفاده کنید. البته ساده نویسی در رزومه بسیار خوب است اما برخی از جملات هستند که هیچ انرژی را منتقل نمیکنند. در واقع برخی از جملات خنثی هستند بنابراین همیشه مثبت بنویسید و از جملات خوب استفاده کنید. شما باید جمله بندی تان به گونه ای باشد که کارفرما شما را ارزیابی کند نه اینکه در رزومه خود از عناوین و القاب برای توصیف خودتان استفاده کنید هر چقدر هم که تجربه دارید نباید از خودتان تعریف کنید.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که برای دو کار فرمای متفاوت نباید یک مدل رزومه بفرستید. شما ممکن است در حوزه های مختلف مهارت داشته باشید و تجربیات تان هم زیاد باشد اما با توجه به نوع شرکت و فعالیت های آن و همچنین پستی که قرار است در آن جای بگیرید باید تغییراتی را در رزومه ی خود ایجاد کنید البته این تغییرات نباید در تجربیات یا اطلاعات کاری شما ایجاد شود بلکه باید در برخی از قسمت های رزومه برجسته سازی انجام دهید.

در کل برای رزومه نوشتن 3 نوع فرمت وجود دارد. متداول ترین آنها به ترتیب زمانی نوشتن است. ترتیب زمانی را باید به گونه ای رعایت کنید که همیشه از جدیدترین سابقه ی کاری به قدیمی ترین سابقه نوشته شود. در واقع باید از آخر به اول بنویسید نه بالعکس. کسانی که تجربه ی کاری کمتری دارند همیشه باید در ابتدا از دستاوردهای علمی خود و تجربه هایی که در زمینه‌ی کسب مهارت یا کار آموزی گذراندند بنویسند. مهارت ها و کارهایی که انجام دادید را جداگانه بنویسید مهارت های شما ممکن است گواهینامه های فنی حرفه ای یا دوره های آموزشی باشد اما مشاغل همان تجربه ی کاری شماست.

ممکن است رزومه ی شما روی کامپیتر شخصی دارای هر فرمتی باشد اما زمانی که میخواهید این رزومه را ارسال کنید باید فرمت های استاندارد را انتخاب کنید در واقع باید رزومه ی شما روی سیستم های مختلف قابل خواند باشد بنابراین هر چند وقت یکبار فرمت آن را به روز کنید. بهتر است فرمت رزومه ی شما در حالت کلی PDF باشد زیرا هم رسمی تر است و هم نیازی به تغییر فرمت ندارد.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که همراه رزومه مدرک تحصیلی یا گواهینامه هایی که اخذ کردید را اتچ کنید بنابراین خوب دقت کنید که این مرحله کامل انجام شود. شما هنگام ارسال ایمیل به کارفرمایان مختلف نباید آن را با یک ارسال به افراد مختلف فوروارد کنید بلکه باید برای هر کارفرما در یک صفحه هی جدید رزومه خود را اتچ کرده و بفرستید.

رزومه ی شما باید شروع و پایان داشته باشد. در واقع نیابد آن را ناقص رها کنید. در سال 2012 مجله ی خبری کاریابی Ladders"" در یک نظر سنجی از کارفرمایان به این نتیجه رسید که هر کارفرما به طور میانگین تنها شش ثانیه وقت صرف خواندن رزومه ی شما میکند بنابراین باید به گونه ای رزومه بنویسید که کارفرما در وهله ی اول شما را برای مصاحبه دعوت کند. حتما اطلاعات شخصی در حد نیاز را درج کنید و پس از آن مدارک تحصیلی خود و مهارت ها و سوابق کاری باید در رزومه درج شود. فراموش نکنید که برای رزومه نویسی باید از کلمات رسمی استفاده کنید.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
نکاتی در مورد تکمیل فرم درخواست کار

نکاتی در مورد تکمیل فرم درخواست کار

برخی از مواقع برای کاریابی باید از رزومه استفاده کنیم یا اینکه به صورت تلفنی مصاحبه ی کوتاهی داشته باشیم و پس از آن برای مصاحبه ی حضوری اقدام کنیم در اکثر مواقع وقتی که برای مصاحبه میرویم باید قبل از آن یک فرمی را که هر شرکتی به نسبت توانایی ها و مهارت هایی که لازم دارد آن را تنظیم نموده تکمیل کنیم این فرمها حاوی یکسری اطلاعات شخصی و یکسری اطلاعات و سوابق کاری است.

اکثر این فرمها به صورت کاغذی و یا آنلاین هستند هر چقدر که تکمیل این فرمها با دقت و جزییات بیشتر انجام بگیرد برای کارجویان فرصتهای مصاحبه به وجود می آورد اما اگر در پر کردن و تکمیل این فرمها با عجله و بد خط بدون توجه سوالی که از ما شده است فرم را تکمیل کنیم نظر کمتر کارفرمایی را به خود جلب خواهد نمود.

برخی از کارفرمایان بیشتر رزومه افراد را مورد بررسی قرار میدهند اما برخی دیگر خود فرمی تهیه کرده و هرآنچه که میخواهند از مهارتها و تجربیات کارجویان بدانند را در قالب پرسش مطرح میکنند. این فرمها بهتر میتوانند کارجویان را با یکدیگر مقایسه کند. نوع آنلاین این فرم ها توسط کامپیوتر دسته بندی میشود و به صورت خودکار کارجویان را اولویت بندی میکند. بنابراین همیشه توصیه میشود که کارجویان این فرمها را با دقت تکمیل کنند. از میان این فرمها افراد برای استخدام انتخاب میشوند.

هدف کارفرمایان از تکمیل این فرمها توسط کارجویان دانستن دو نکته ی مهم است:

1-معیارهای افراد برای استخدام شدن چیست؟
2-کدام کارجو برای موقعیت شغلی که نیاز به نیرو دارد مناسب تر است؟

دقت کنید که درج صحیح اطلاعات شما برای کارفرما بسیار مهم است مخصوصا درج تاریخ و مدت زمانی که به کار و فعالیت مشغول بودید مورد توجه کارفرمایان است. سعی کنید که در قسمت مهارتها و تجربیات خود همیشه از آخرین تجربه ی کاری شروع به نوشتن کنید و حتما تاریخ آن را درج کنید. تکمیل فرمهای درخواست کار را جدی بگیرید و برای آن زمان بگذارید.

همیشه ابتدا جملات و عبارات را در ذهن خود مرور کنید و بعد آن ها را بنویسید یا اگر جواب سوالی را نمیدانید یا اینکه سوالی وجود دارد که مربوط به فعالیتها و تجربیات شما نیست به جای اینکه قسمت پاسخ را خالی رها کنید یک خط تیره در قسمت پاسخ بگذارید این نکته ی ظریفی است که توجه شما به تمامی سوالات را نشان میدهد.
سوالاتی که در مورد علایق و سلایق شما پرسیده شده را با دقت و حوصله پاسخ دهید چون این سوالات حتما برای هدفی طراحی میشوند پس نباید به آنها بی اعتنا باشید کارفرما میخواهد با پرسیدن این سوالات از روحیات و ویژگی های اخلاقی شما بداند.

قبل از اینکه فرم را تحویل کارفرمای مربوطه بدهید یک دور کامل آن را بخوانید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد. اما در مورد فرما های آنلاین ممکن است از شما بخواهند که رزومه ی خود را نیز ضمیمه کنید پس نباید این مورد را نادیده بگیرید و فقط فرم را تکمیل کنید سعی کنید در پر کردن فرمها به صورت آنلاین نیز نهایت دقت را داشته و املای صحیح کلمات را به کار ببرید و در صورت توضیحات در مورد تجربیات کاری از جملات و کلمات صحیح استفاده کنید.


منبع: بانکی دات آی آر
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
نکاتی برای داشتن یک رزومه ی خوب

نکاتی برای داشتن یک رزومه ی خوب

رزومه ها و فرمهایی که برای استخدام شدن مورد استفاده قرار میگیرند از اهمیت بالایی برخوردارند. این رزومه ها حاوی تجربیات و مهارتهایی هستند که کارجویان آنها را کسب نمودند. به طور کلی داشتن یک رزومه ی موفق به کارجویان کمک میکند تا بهتر بتوانند از فرصت های استخدامی استفاده کنند.

هر رزومه دارای یکسری از اطلاعات شخصی و یکسری از اطلاعات کاری است. آنچه که باید در رزومه درج کنیم میزان تجربه، مهارتها، آشنایی با کارهای فنی و یکسری از اطلاعات کلی در مورد شغل است. پس باید دو دسته از اطلاعات را در رزومه درج کنیم.

1-اطلاعات شخصی
2-اطلاعات کاری

اطلاعات شخصی
اطلاعات شخصی یعنی یکسری مشخصات فردی که شامل نام، نام خانوادگی، سن، سال تولید، اطلاعات تماس و... هستند. در مورد اوقات فراغت و علایق و هنرهایی که دارید میتوانید در قسمت مهارتها مطالبی یادداشت کنید. مثلا اگر ورزشکار هستید و یا به ورزش خاصی علاقمندید میتوانید در بخش معرفی مهارتها و هنر های خود مطالبی بنویسید.

اطلاعات کاری
اطلاعات کاری شامل تمامی تجربیات کاری شماست حتی مهارت هایی که در کار کسب نمودید هم جزء این قسمت هستند. بهتر است اطلاعات مربوط به تحصیلات و کسب علم و دانش در قسمت معرفی میزان تحصیلات و یا بخش مربوط به اطلاعات تحصیلی یادداشت شوند. حتی میزان مدت زمانی که به کسب و کاری مشغول بودید را هم باید به ترتیب تاریخ آنها از آخر به اول بنویسید.
برای نوشتن رزومه باید خود را جای کارفرما بگذارید و از دید یک کارفرما به رزومه ی خود نگاه کنید.
برای استخدام شدن در یک شرکت خوب رزومه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک رزومه ی استاندارد باید شامل موارد زیر باشد:
1-اطلاعات تماس که شامل شماره تلفن، شماره تلفن همراه و آدرس و نام شهری است که در آن سکونت دارید.
2-اهداف شما از کار و استخدام: شما به عنوان یک کارجو برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود یکسری اهدافی دارید که این اهداف چه بلند مدت و چه کوتاه مدت باید در رزومه درج شوند تا کارفرما اهداف شما را از کار و تلاش بداند.
3-مهارت های فنی و غیر فنی: مهارتهای شما هر چقدر که زیاد نباشد مهم است بنابراین 3 تا 5 خط از مهارتهایی که دارد بنویسید.
4-تجربیات کاری: تجربیات کاری مهمترین قسمت یک رزومه است. تجربیات برای کارفرما مهم است چون لازمه ی یک استخدام موفق میزان تجربیات کارجویان است بنابراین این تجربیات را با عنوان بندی مناسب به ترتیب یادداشت کنید.
5-تحصیلات: در مورد کسب علم و دانش در مقاطع مختلف تحصیل در رزومه ی خود میزان تحصیلات تان را درج کنید حتی اگر در دیگر شاخه های علمی مهارتی یا دانشی دارید و مدرکی کسب نمودید میتوانید آنها را در رزومه ی خود یادداشت کنید.
6-توانایی ها و قابلیت ها: در این قسمت در مورد دوره های کارآموزی و یا کلاس های آموزشی که در آنها کسب علم و دانش کردید و یا مهارت هایی را آموختید میتوانید مطالبی را بنویسید مثلا اگر داوطلبانه به انجام کاری مشغول بودید و یا توانایی انجام کار با نرم افزارهایی را دارید میتوانید آن را در رزومه ی خود درج کنید.

نکات نوشتاری برای رزومه:
1-از کاغذ سفید برای نوشتن رزومه استفاده کنید.
2-رزومه باید حتما تایپ شده باشد.
3-از فونت و سایز استاندارد رای نوشتن رزومه استفاده کنید.
4-بیشتر از عبارت و کلمات به جای جملات طولانی برای نوشتن رزومه خود استفاده کنید.
5-رزومه نباید طولانی باشد سعی کنید نهایت از یک صفحه A4 بری نوشتن رزومه استفاده کنید.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
ویژگی های یک رزومه ی خوب چیست؟

ویژگی های یک رزومه ی خوب چیست؟

رزومه یکی از مهمترین چیزهایی است که برای کاریابی به آن نیاز داریم در فرآیند استخدامی داشتن یک رزومه ی کامل و خوب میتواند به ما کمک کند تا بهتر بتوانیم به یک فرصت شغلی مناسب دست پیدا کنیم. کارفرمایان اغلب برای استخدام کارجویان سعی میکنند تا رزومه ی آنها را مطالعه کنند و پس از آن کارجویان برای مصاحبه دعوت میشوند بنابراین اگر یک رزومه ی خوب داشته باشیم میتوانیم به مرحله ی مصاحبه دست پیدا کنیم.
هر چقدر که رزومه ی ما کامل تر باشد شانس بیشتری برای دست یابی به یک فرصت شغلی خوب خواهیم داشت البته تنها رزومه برای کسب یک فرصت شغلی کافی نیست بلکه تجربه و مهارت و همچنین موفقیت در مصاحبه های استخدامی هم لازم است تا بتوانیم به یک فرصت شغلی خوب دست پیدا کنیم.

یک رزومه ی موفق باید دارای اطلاعات کاری و تجربیات و مهارتهای ما باشد. همیشه سعی کنید ابتدا مشخصات فردی خود را در رزمه بنویسید و سپس به شرح تجربیات و مهارتهایی که دارید بپردازید. سعی کنید از جملات طولانی و خسته کننده برای رزومه ی خود استفاده نکنید در اصل هر کدام از تجربیات خود را با استفاده از عبارت و کلمات کلیدی توضیح دهید در این صورت هم خلاصه نویسی میکنید و هم اینکه رزومه ی شما شکل بهتری خواهد داشت.

زمانی که هر کارفرما برای خواندن رزومه ی شما قرار میدهد بسیار کوتاه است بنابراین سعی کنید تا حد امکان خلاصه نویسی کنید و رزومه ی شما نهایتا یک تا دو صفحه باشد. همیشه باید سعی کنید برای نوشتن تجربیات کاری قبلی خود تاریخ و مدت زمان آن را هم بنویسید.

رزومه شما باید دارای فرمت مناسب باشد سعی کنید از فرمت های فانتزی استفاده نکنید همچنین سایز استاندارد را برای رزومه نویسی رعایت کنید و هر بخش را عنوان بندی کنید مثلا مشخصات فردی باید از بخش تجربیات و مهارتهای شما جدا باشد و هر کدام دارای عنوان مشخصی باشد .

رزومه ی خود را رسمی و اداری بنویسید هرچقدر که در رزومه ی شما فرم رسمی تری داشته باشد بیشتر مورد توجه کارفرما قرار خواهد گرفت. سعی کنید تجربه های کاری مهمتر را در رزومه ی خود درج کنید. تجربیات کاری و نقاط قوتی که دارید از همه مهتر هستند بنابراین سعی کنید بیش از همه روی نوشتن آنها تمرکز کنید.

یک رزومه ی خوب میتواند یک فرصت کاری خوب را برای شما ایجاد کند بنابراین میتوانید از رزومه های دیگر به عنوان نمونه استفاده کنید. هر کدام از تجربیاتی را که در رزومه ی خود مینویسید شماره گذاری کنید.

اگر در مصاحبه های استخدامی لازم شد تا رزومه را همراه خود ببرید حتما از یک کاور برای آن استفاده کنید این نشان از توجه و نظم شما به کار و شغل خواهد داشت. از کلمات شکسته استفاده نکنید چون اغلب این رزومه ها توسط کارفرمایان مطالعه میشود بنابراین باید رزومه ای که مینویسید دارای کلمات رسمی باشد.

همیشه در نوشتن رزومه سعی کنید از کلمات مثبت استفاده کنید رزومه ی شما باید به گونه ای باشد که انگیزه و علاقه ی شما به کار را نیز نشان دهد بنابراین سعی کنید از افعال مثبت و کلمات مثبت استفاده کنید تا رزومه ی بهتری داشته باشید.
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
چگونه در رزومه به مدرک تحصیلی تکمیل نشده ی خود اشاره کنیم

چگونه در رزومه به مدرک تحصیلی تکمیل نشده ی خود اشاره کنیم

یک کارجو با مدرک تکمیل نشده، نوعا در دو وضعیت مختلف میتواند باشد. یا دوره ی تحصیلی خود را تمام نکرده و قصد آن را نیز ندارید، یا در حال تکمیل و اتمام آن است. من کارجویانی را که در هر دو وضعیت سراغ دارم؛ و در اینجا راه خوبی برای پرداختن به این دو وضعیت ارائه میدهم:

اشاره به مدرک تحصیلی تکمیل نشده
چگونه به تحصیلات تکمیل نشده ی خود را در رزومه تان اشاره میکنید؟ بگذارید به هر دو وضعیت نگاهی بیاندازیم: آن دسته از کارجویانی که درحال اتمام تحصیلات خود هستند، و آن دسته ای که تصمیم به بازگشت به دانشگاه ندارند.

تحصیلات را تمام نکرده اید
شخصا فکر میکنم که باید در رزومه تان به مدرک و دوره ی تحصیلی تان اشاره کنید، بویژه وقتی به شغل درخواستی تان مرتبط است. دو راه برای این کار پیشنهاد میکنم:
1)دانشگاهی که رفته اید، رشته ای که در آن تحصیل کرده اید، و تاریخهای حضورتان در دانشگاه را فهرست کنید. در اینجا مدرک را شامل نمیکنید، زیرا دریافت نشده است.
2)به دانشگاه و دوره های مرتبطی که در آنها حضور داشته اید (بخصوص اگر در پیوند با موقعیت شغلی درخواستی تان است) و تاریخهای حضورتان در دانشگاه، اشاره میکنید.
در ذکر این اطلاعات در رزومه ی خود دقت کنید. شما نباید کارفرما را اشتباها به این فکر بیاندازید که مدرک دارید. اگر پیشنهاد کاری را دریافت کرده و در مرحله ی چک کردن شرایط قرار بگیرید، این مسئله میتواند برایتان با عواقبی همراه شود. بعلاوه، اینجا هدف فریب دادن دیگری برای اینکه فکر کند شما مدرک دارید نیست. هدف بیان تمام تحصیلات و آموزشهایی است که کسب کرده اید.


درحال انجام یا اتمام تحصیلات هستید
حتما باید این اطلاعات را در رزومه خود بگنجانید. بخصوص اگر مدرک و دوره ی تحصیلی ای که میگذرانید از لازمه های موقعیت شغلی موردنظر است. دو راه برای اشاره به این اطلاعات وجود دارد:
1)به دانشگاهی که میروید، مدرکی که در حال اتمامش هستید، رشته ی تحصیلی تان، معدل فعلی خود، و تاریخ فارغ التحصیلی موردانتظارتان، اشاره کنید؛ بسیار مهم است که تاریخ فارغ التحصیلی تان در طی 12 ماه آینده باشد.
2)دانشگاهی که میروید، مدرکی که در حال اتمامش هستید، رشته ی تحصیلی تان، معدل فعلی خود و آنچه در آینده ی تحصیلی تان انجام خواهد گرفت, را فهرست کنید. اگر کماکان برای چندسال دیگر قرار است به دانشگاه بروید و تا هنگام اتمام تحصیلات زمان قابل ملاحظه ای باقیست، این شیوه ی خوبی میباشد.
اگر گواهی و مدرک یکی از لازمه های فرصت شغلی موردنظر است و مدرک تان اخیرا دریافت و یا بزودی تکمیل خواهد شد، پیشنهاد میکنم که اطلاعات تحصیلی خود را در بالای رزومه درج کنید. اگر مدرک و تحصیلات تان لازمه ی شغل نبوده و یا مستقیما مرتبط با آن نیست، در انتهای رزومه به ذکر آن بپردازید. در صورت میتوانید به کارفرما نشان دهید که تحصیلاتی داشته اید، و اشاره ای هم به تکمیل نشدن تحصیلات تان نکنید.


منبع: Careeralism
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مزیت ها و فواید پیگیری رزومه

مزیت ها و فواید پیگیری رزومه

وقتی برای رزومه ی خود پیگیری انجام میدهیم، چه چیزهایی را باید بگوییم؟
بسیاری از کارجویان فرصت تاثیرگذاری بر کارفرما را از دست میدهند، زیرا پس از هر رزومه ای که تحویل میدهند، پیگیری انجام نمیدهند.

مزیتهــای پیگیری کردن رزومه
پیگیری رزومه، یا فرم درخواست کار که ارائه کرده اید، این مزیتها را دارد:

1)حصول اطمینان از رسیدن و دریافت شدن رزومه
صرفا به این دلیل که رزومه را فرستاده اید، بدان معنا نیست از سوی طرف مقابل دریافت شده باشد. به برنامه ی وب، سایت اینترنتی، سرویسهای ارجاع، فکس (نمابر)، ایمیل اکتفا نکنید. برای حصول اطمینان درباره ی اینکه اطلاعات مهم تان به دست طرف مقابل رسیده باشد، پیگیری پس از ارسال را فراموش نکنید.

2)دانستن اینکه چه کسی رزومه را دریافت کرده است
سعی کنید بفهمید که چه کسی رزومه ها و فرمهای درخواست کار را مورد بررسی قرار میدهد، و اطمینان حاصل کنید که رزومه تان بدست وی رسیده باشد. شخصی کردن رزومه و نامه ی پوششی (که همراه رزومه و فرم درخواست کار ارائه میگردد)، از سر از میز شخص دیگری در بیآورد، چندان برایتان مفید نخواهد بود(شاید سر از ظرف خاکروبه در بیآورد!)

3)فرصت کسب اطلاعات بیشتر
وقتی که تلاش میکنید تا مطکئن شوید فرد مناسبی مدارک شما را دریافت کند، اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد که به سودتان خواهد بود، شامل:
1.شناخت متصدیان کارگزینی
2.بازه زمانی مصاحبه
3. شاید حتی زمانبندی یک مصاحبه

4)بـروز مهارتهای سازمانی تان
حتی پیش از مصاحبه، کارفرما خواهد دید که شما وضعیتی منظم و سازمان یافته دارید که درخواست و رزومه ارسالی تان را مورد پیگیری قرار میدهید. بعلاوه، خود را فردی نشان میدهید که میتوان به او اتکا کرد. کارفرمایان در تمامی صنایع برای این موارد ارزش قائلند.

5)برجسته نشان دادن مهارتهای پیگیری
اگر درخواست کار خود را پیگیری نمایید، نشان میدهید که میتوان در مورد وظایف ماموریتی، روش شما حساب کرد؛ شما شخصی هستید که میتوانید کار یا ماموریت را تا انجام نهایی پی بگیرید.

6)نشان دادن پشتکارتان
پشتکار چیست؟در اینجا به برخی موارد مترادف اشاره میکنیم، مواردی که هر کارفرمایی آنها را ویژگی مثبت قلمداد میکند:
1.مصــمم بودن
2.کوشش پیوسته
3.سرسختی
4.ثبات و استحکام
5.اراده

بسیارخب، با چنین موعظه هایی درباره ی پیگیری رزومه، احتمالا شما نیز موافقید که انجام این کار، ایده ی خوبی میباشد.

منبع: Careeralism مترجم: مهرداد دستورانی
 

mehrdad torabi

عضو جدید
سلام،
من الآن ارشدن تموم شده و میخوام ادامه تحصیل بدم. در حال حاضر هیچ مقاله ای ندارم و برای نوشتن رزومه یه سوال داشتم ازتون:

توی بخشی که باید publication هارو یادداشت کنم، بنویسم مقاله ندارم یا اینکه کلا اون بخش رو حذف کنم؟
با تشکر.
 

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام،
من الآن ارشدن تموم شده و میخوام ادامه تحصیل بدم. در حال حاضر هیچ مقاله ای ندارم و برای نوشتن رزومه یه سوال داشتم ازتون:
توی بخشی که باید publication هارو یادداشت کنم، بنویسم مقاله ندارم یا اینکه کلا اون بخش رو حذف کنم؟
با تشکر.

Template نیست که هر بخشی رو مجبور بشید پر کنید. حذف کنید
 
بالا