رزومه نویسی

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چگونه یک نامه استخدامی مناسب بنویسیم ؟



نامه استخدامي اولين گام براي تصاحب شغل مي باشد. به ياد داشته باشيد كه كارفرمايان روزانه هزاران نامه استخدامي و رزومه دريافت ميكنند. هدف شما بايد پيشي گرفتن از بقيه باشد. يك نامه استخدامي خوب مي تواند شما را بهترين فرد براي شغل مورد نظر جلوه دهد.

در زير توصيه هايي جهت نوشتن يك نامه استخدامي موفق آمده است:

1 - نامه خود را قبل از فرستادن غلط گيري و اصلاح نماييد .

اگر بخواهيد كه به طور حرفه اي نامه را بنگاريد، حتماً بايد نامه شما خالي از اشتباهاتي نظير اشتباهات چاپي، املائي و دستوري باشد. بيشتر نامه هاي از اين دست به دليل چنين اشتباهاتي تاثير داده نمي شوند.

2 - نامه خود را به نام فردي كه شما را استخدام مي كند مثلا به مديريت استخدام و يا قسمت استخدام ارسال كنيد .

با شركت فوق تماس بگيريد و نام فردي كه در قسمت استخدام مسئول اين گونه امور است را گرفته و نامه خود را به نام ايشان ارسال نماييد. اين كار ابتكاري است كه تاثير مثبتي را بر روي خواننده نامه استخدامي شما مي گذارد.

3 - نامه خود را به نام شخص بفرستيد، نه به نام شركت.

در صورت امكان از اسم و سمت شخص فوق استفاده كنيد . تذكير يا تانيث ايشان را در صورت عدم آگاهي حدس نزديد . هدف شما اين است كه نامه را براي فردي ارسال كنيد كه قصد دارد شما را استخدام كند و شما نيز قصد همكاري در آينده را با ايشان داريد

4 - با كلمات دلخواه خود بنويسيد
نامه استخدامي شما مانند رزومه بايد كاملاً نشان دهنده و بازتاب انديشه و تفكر شما نسبت به شغل جديد باشد. كارفرمايان دنبال اطلاعات علمي و همچنين شوق و ذوق كاري شما هستند
5 -كتابهاي مرجع را براي برطرف كردن و احياناً كمك در نكات دستوري و املائي بكارگيري. اگر اشتباهات املائي و يا دستوري داشته باشيد ، واقعاً نكوهش آور خواهد بود. هرگز در استفاده از كتابهاي مرجع و لغت ترديد نكنيد و حتي از كتابهاي گوناگون كه در دستور، لغت و ادا كردن كلمات كمك مي كنند بهره بگيريد.

6 - در نامه خود نشان دهيد كه اطلاعاتي از سازمان يا شركت مربوطه داريد.

به اين ترتيب مي توانيد نشان دهيد كه درباره ايشان تحقيق كرده ايد و همينطور بدون اطلاع شماره تلفن شركت فوق را نگرفته ايد. شما مي دانيد كه در شركت مزبور چه كساني هستند و چه ميكنند و به همين دلايل انتخابشان مي كنيد

7 - از عبارات و جملاتي استفاده كنيد كه براي كارفرما قابل شناخت و معني دار باشد

نامه خود را تا جايي كه ممكن است مرتب و معني دار جلوه دهيد.سعي كنيد آن را طبقه بندي شده عرضه كنيد. وارد كلمات و اطلاعات تخصصي و حرفه اي خود كه به شغل مورد نظر مربوط نيستند، نشويد
8 - مطئمن شويد كه آدرس و شماره تلفن تماس خود را در نامه قيد كرده ايد

حتماً بايد آدرسي كه جواب نامه شما مي بايست به آن بازگردد را ذكر كنيد .كه اين آدرس مي تواند شامل كد پستي، شهر، تلفن و آدرس محل سكونت باشد

9 - حالت رسمي و اداري به نامه بدهيد تا خود را حرفه اي جلوه دهيد

در اين صورت نامه شما براي طرح مصاحبه نزديك شده در واقع ارزش نامه هنگامي آشكار مي شود كه براي مصاحبه دعوت شويد

10 - “من“ را كم ارزش جلوه دهيد و به “شما“ اهيمت بدهيد

سعي كنيد عباراتي مانند “من انتظار دارم“ را به “شما مي خواهيد“ تبديل كنيد . در واقع عبارت “ شما مي خواهيد“ مربوط به خواسته هاي كارفرما مي باشد و بايد مشخص شود كه شما چه كاري مي توانيد براي شركت كارفرما انجام دهيد . در واقع هر چه بيشتر به خواسته هاي كارفرما بها دهيد، ميل انجام مصاحبه با شما افزايش مي يابد

11 - مطالب را با اطمينان بيان كنيد اما خود نمايي نكنيد

تمامي ملزومات انجام كار را شرح دهيد. سعي كنيد مسيري براي ارتباط مناسب بين توانايي ها و قابليتهاي خود و نيازهاي كارفرما پيدا كنيد. تاكيد كنيد كه مي توانيد خود را با شرايط كاري وفق دهيد ،چرا كه اين امر براي كارفرمايان بسيار مهم است

12 - مطئمن شويد كه كارفرما نامه شما را با بينش منحصر به فرد مربوط به شما مي خواند

موضوع اصلي تمامي موارد قابل ذكر در نامه را تجربه، توانايي، قدرت, هنر و نيروي كاري خود قرار دهيد و نيز شرح دهيد كه چگونه اين موارد در خدمت شركت قرار مي گيرد و در اين هنگام سعي كنيد از كلمات و جملاتي استفاده كنيد كه به گرمي حالات شما را بيان كند.

13 - نامه خود را به گونه اي طرح كنيد كه نشان دهد شما شايسته همكاري با ايشان هستيد.

توضيح دهيد كه شما كه هستيد و چه كاري را مي خواهيد براي كارفرما انجام دهيد. بيان كردن اين حالات در لغت زياد مشكل نيست و نيز نشان دهيد كه شما خود نيز درخواست همكاري داريد.

14 - ساختار نامه خود را به گونه اي تنظيم كنيد كه بيان كننده هدف ويژه شما باشد.

هدف اصلي نامه استخدامي خود را در پاراگراف ابتدايي شرح دهيد، تصميم بگيريد كه بر روي اين موضوع زياد بحث كنيد و مطمئن باشيد كه در عين حال اين كار شما انگيزه كارفرما را براي به جريان انداختن كار شما بيشتر تقويت مي كند.

15 - براي درجات علمي و مدارج تحصيلي خود در نامه اهميت قائل شويد .

مدارج علمي خود را به نحوي مشخص تر نماييد .مثلا نوع قلم آنها را عوض كنيد و يا زير آنها خطي بكشيد. حتي مي توانيد آنها را درليستي ارائه نماييد. فقط در تمامي اين حالات سعي كنيد خوانايي آنها از بين نرود.اين كار حتي وقتي كارفرما نامه شما را سطحي هم مي نگرد ، مي تواند بقدر كافي مؤثر باشد.

16 - نامه استخدامي را مختصر و مفيد و خلاصه ارائه كنيد.

نامه را ساده و تميز ارائه نماييد و نه در هم ريخته. در هر پاراگراف از هفت خط بيشتر ننويسيد حتي سعي كنيد در هر پاراگراف از پنج خط يا كمتر بهره ببرييد. طول جملات را تنوع ببخشيد، هيچ يك از جملات خود را طولاني عرضه نكنيد اما آنها را كوتاه هم قطع نكنيد. يك صفحه ،براي يك نامه استخدامي كاملا ً كافيست.

17 - توانايي هاي خود را با دليل اثبات كنيد.

براي هر شغل و سمتي دو نوع توانايي لازم است .1 - مهارت فني كه در واقع مهترين ارزش نيز مي باشد .2 –تجربه كاري كه براي كارفرمايان بسيار مهم است. داشتن اولين نوع مهارت به تنهايي كافي نيست ولي همراه شدن آن با مهارت نوع دوم كاملا موفقيت آميز است.

18 - فقط نامه اصلي را بفرستيد

هرگز كپي نامه اصلي را به تنهايي يا همراه آن نفرستيد .سعي كنيد از چاپگرهاي سوزني استفاده ننماييد. ارسال نامه دست نويس نيز كار درستي نمي باشد.

19 - كپي رزومه خود را نيز به نامه استخدامي پيوست نماييد.

به خاطر داشته باشيد كه هدف شما از نامه استخدامي اين است كه رزومه خود را به دست كارفرما برسانيد و شرايط مصاحبه را فراهم نماييد.

20 - عكس خود را به نامه خود الصاق نكنيد.

به جز مواردي كه نامه استخدامي براي شغلهايي مانند بازيگري و شغلهايي كه با چهره سر و كار دارند، نوشته مي شود ، اختصاص دادن فضايي به عكس در نامه استخدامي كاري بيهوده است. براي كارفرمايان صرفا دانستن قابليتها و توانهايي هاي شما در ارتباط با شغل مربوطه مهم است.

21 -نامه خود را با درخواست مصاحبه تمام كنيد .

اصلي ترين هدف از نگارش نامه استخدامي همانا رسيدن به مرحله مصاحبه است .بنابر اين در خواست مصاحبه در انتهاي نامه را فراموش نكنيد.




کاربردهای ضروری رزومه
تقريباً تمام افراد مي‌دانند كه رزومه براي انجام مصاحبه ضروري است، اما همگي آن‌ها درك درستي از ساير كاربردهاي رزومه كه به اندازه مصاحبه اهميت دارد ندارند. در واقع رزومه شكل دهنده ساختار مصاحبه مي‌باشد و به نحوي عمل مي‌نمايد كه در ذهن مصاحبه كننده باقي مانده و او را براي استخدام شما توجيه مي‌كند. با اين اوصاف يك رزومه خود چهار كاربرد دارد كه هر يك از ديگري متمايز بوده و داراي اهميت مي‌باشد.

1. اولين كاربرد يك رزومه اين است كه براي مصاحبه دعوت مي‌شويد.

بزرگترين چالشي كه رزومه‌تان با آن روبرو خواهد بود، رقابت مستقيم است. در واقع بايستي مصاحبه را در يك رقابت و جنگ رودرو با ساير رزومه‌هايي كه حتي ممكن است بسياري از آن‌ها متعلق به داوطلباني با شرايط و توانايي‌هاي بهتري از شما باشد، برنده شود. برخي از صنايع و مشاغل از جمله شركت‌ها و سازمان‌هاي تكنولوژي و فوق‌العاده موفق روزانه به صورت ناخواسته بيش از 1000 روزمه دريافت مي‌كنند. وجود تنها چند نكته قابل توجه و برجسته مي‌تواند اين امكان را براي شما فراهم آورده كه براي مصاحبه دعوت شده و همان يك فرد خوش‌شانسي باشيد كه از بين آن 1000 نفر شغل مورد نظر را به دست مي‌آوريد.

نوشتن يك رزومه خوب مستلزم اين است كه بدانيد بعد از ارسال رزومه چه اتفاقي براي آن مي‌افتد. اما بررسي رزومه توسط اشخاص به روشي متفاوت صورت مي‌پذيرد. آن‌ها تنها چند ثانيه صرف رزومه كرده و بعد به راحتي آن را كنار مي‌گذارند با بررسي اشخاص تنها با 10 خط اول مشخص مي‌گردد كه شما برنده‌ايد يا بازنده. يك شخص هيچ‌گاه براي آنكه دريابد آيا شما همان فرد مورد نظر هستيد يا خير تمامي خطوط رزومه را بررسي نخواهد كرد.

در بعضي از كشورها رزومه‌ها توسط نرم‌افزارهاي كامپيوتري و سپس اشخاص دسته‌بندي مي‌گردند كه لازم است در اينگونه رزومه‌ها لغات كليدي از مشاغل و موقعيت‌هايي كه داشته‌ايد را در هر جا كه دوست داريد و يا مناسب مي‌دانيد، بنويسيد و مطمئن باشيد كه نرم‌افزار آن را خواهد يافت.

البته يك رزومه نويس ماهر و زيرك راه‌هاي خلاقانه و زيركانه‌اي خواهد يافت تا تمامي كلمات را به نحوي بنويسيد كه نرم‌افزار همان‌گونه كه برايش برنامه‌ريزي شده است بتواند آن‌ها را بيابد.
رزومه نحوه مصاحبه شما را شكل مي‌دهد.

اكثر مصاحبه‌كنندگان مستقيم سراغ مسابقه و تاريخچه شغلي‌تان مي‌رود و در خصوص آن‌ها سوال‌هايي مي‌پرسند. توجه داشته باشيد كه رزومه نبايد تمامي موارد يا به عبارتي جواب تمام سوال‌ها را در برداشته باشد تا خودتان بتوانيد براي توضيحات بيشتر صحبت نماييد. از طرف ديگر رزومه نبايد گنگ، نامفهوم و يا گيج‌كننده باشد.

نكته قابل توجه در اينجا اين است كه بايد از رزومه خود تعداد زيادي كپي تهيه نماييد. برخي از مصاحبه‌كنندگان تنها يك نسخه از رزومه را درخواست مي‌كنند و برخي ديگر چندين نسخه از رزومه را مي‌خواهند در واقع به نوعي مي‌خواهند حافظه شما را امتحان كرده و صحت مطالب و موارد مندرج در رزومه را بفمند. هوشيار باشيد.


2. رزومه شما را در ذهن مصاحبه‌كننده حك مي‌كند

تحقيقات نشان مي‌دهند بعد از ترك مكان مصاحبه، رزومه مي‌تواند به طور غيرقابل باور شما را در ذهن مصاحبه‌كننده حك نمايد. داوطلب با يك رزومه خوب به عنوان شخصي حرفه‌اي، آراسته، باهوش و زيرك به نظر مي‌آيد و برعكس داوطلبي با يك رزومه ضعيف به عنوان شخصي نامرتب، معمولي و با عدم آمادگي كافي به نظر مي‌آيد البته صرف از نحوه حضور داوطلب در زمان مصاحبه مي‌باشد. كه البته تعداد اندكي از داوطلبان متوجه نقش مهم و كاربردي رزومه هستند.

يك استثناي مهم كه در رابطه با موارد بالا وجود دارد آن هنگامي است كه مصاحبه‌كننده در حين مراحل مصاحبه متوجه اين موضوع گردد كه شما يا دروغ مي‌گوييد و يا در مورد آن مواردي كه نوشته‌ايد بيش از حد اغراق كرده‌ايد. در چنين صورت فوق درست نبوده و تمام برنامه‌ريزي‌ها به هم مي‌ريزد و متأسفانه بايد بگويم كه شخصيت شما زير سوال مي‌رود.


3. در نهايت، رزومه مي‌تواند توجيهي براي استخدام شما باشد

چرخه استخدام روز به روز گسترده‌تر و طولاني‌تر مي‌شود. در واقع افراد بيشتر در امر استخدام دخيل مي‌باشند و هر فردي نگران آن است كه مبادا مرتكب اشتباهي گردد چنانچه استخدام شما عمل اشتباهي باشد، حيران اين اشتباه كار آساني نخواهد بود. در هر شركت يا سازمان افراد بسياري در سطح بالاتري از شما قرار دارند كه بدون اينكه حتي براي يك بار شما را ملاقات كرده باشند براي استخدام شما مهر تصديق مي‌زنند. هر چه در نوشته رزومه دقت بيشتر به خرج دهيد، تصميم‌گيري در مورد شما آسان‌تر خواهد بود و يك رزومه اشتباه مي‌تواند همه چيز را در مورد شما خراب كند.

البته داوطلباني كه توسط دوستان يا آشنايان معرفي مي‌گردند و يا آندسته از افراد كه يا اشخاص آشنا مصاحبه مي‌كنند، به درستي متوجه اهميت و ضرورت يك رزومه رقابتي و خوب نمي‌شوند. احتمالاً دوست شما واقعاً شما را دوست داريد اما شخص ديگري نيز وجود دارد كه بايد در مورد شما توجيه شود. در واقع شما را به فردي معرفي مي‌كند كه هيچ وقت شما را نديده است.

هنگام نوشتن رزومه به ياد داشته باشيد، آن چيزي را بنويسيد كه مي‌خواهيد برايتان انجام شود. چنانچه اهداف خود را بشناسيد و بدانيد كه از رزومه‌ خود چه مي‌خواهيد، در راستاي اهداف خود به بهترين شغل ممكن دست خواهيد يافت.

ترجمه: الناز طالب‌زاده

منبع: بازاركار





اسرار رزومه نویسی

يك مدير منابع انساني درشركت مشهور نورت وست، از من خواست كه در نوشتن رزومه كمكش كنم. او به من گفت: "من تمام وقت رزومه‌ها را مي‌بينم. هزاران رزومه از زيردست من رد مي‌شود. اما حالا كه نوبت به خودم رسيده كه رزومه بنويسم مي‌بينم چه كار سختي است. يك رزومه مانند يك تبليغات جذاب است. اما يكي از مهمترين آنها، بخصوص در بازاركار كنوني.

او توضيح مي‌دهد وقتي آنها شروع به بررسي درخواست‌هاي استخدام مي‌كنند، رزومه تمام آن چيزي است كه استخدام‌كننده در دست دارد. استخدام كننده براي هر رزومه 15 تا 20 ثانيه وقت مي‌گذارد. اگر مطالب رزومه شما نتواند سريعاً توجه آنها را جلب كند، رزومه شما رد مي‌شود وكس ديگري براي مصاحبه دعوت مي‌شود.

نوشتن رزومه‌اي جذاب فن خوبي است كه شما مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. زيرا استخدام كنندگان واقعاً دوست دارند كه اين فنون را در رزومه ببينند. در يك تحقيق ملي از 600 مدير استخدام، اكثريت قريب به اتفاق آنها گفته‌اند كه مهمترين قسمت رزومه "خلاصه سوابق و قابليت‌ها" است و استخدام‌كنندگان گفته‌اند كه اين قسمت از اولين قسمتهايي است كه آنها مي‌خوانند. اگر اين خلاصه نشان دهنده توانايي فرد براي شغل اعلان شده باشد، توجه آنها جلب مي‌شود و درخواست را مورد توجه قرار داده و با دقت بيشتري مي‌خوانند.

مديران استخدام همچنين گزارش كرده‌اند كه تنها 5 درصد رزومه‌ها حاوي اين بخش كليدي بودند. به عنوان خلاصه‌اي كوتاه درباره خودتان به آن فكر كنيد. اين قسمت معمولاً شامل 4 يا 6 جمله است كه نشان دهنده يك ديدكلي در مورد تجربيات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهاي شغلي شماست.

اين يك مثال خوب از رزومه يك متقاضي است:

خلاصه توانايي ها و قابليت‌ها

"12 سال سابقه مديريت منابع انساني در ارتباط با شركتهاي قديمي و بسيار گسترده‌، كارشناس قانون استخدامي، امور استخدام كاركنان، روابط كارگري و دستمزد. تصميم گيري تحليلي با بهترين مهارتهاي حل مسئله، تشخيص توانايي و گسترش رشد مهارتي پرسنل و افزايش بهره‌وري."

با خواندن اين خلاصه كوتاه، راحت مي‌توان فهميد كه اين داوطلب صلاحيت انجام شغل منابع انساني را دارد. در حقيقت او چندين مصاحبه انجام داده و در يكي از مشهورترين كارخانه‌هاي توليد قهوه كار مي‌كند.

يك هشدار – استخدام‌كننده‌ها شكايت مي‌كنند كه بسياري از مردم در رزومه دروغ مي‌گويند، اغراق و گزافه‌گويي! دروغ اشتباهي كشنده و مرگبار است. اينكار را نكنيد وقتي شما استخدام شديد استخدم‌كننده‌ها با طرح سوالهايي بيشتر در جستجوي اطلاع يافتن از سوابق كاري و گذشته شما هستند و دير يا زود عدم صحت گفته‌هاي شما افشاء مي‌شود و احتمالاً اخراج خواهيد شد. خدمات و عملكرد شما بايد قابل استناد باشد.


خلاصه توانايي‌ها و صلاحيتها مي‌تواند بهترين وسيله براي تثبيت شايستگي شما براي شغل موردنظر باشد و استخدام‌كننده را ترغيب و تشويق كند كه بخواهد همه چيز را از نزديك مشاهده كند. مطمئن شويد كه رزومه شما اين بخش اساسي را دارد. اين قسمت درست بعد از نام، آدرس و اهداف شغلي مي‌آيد.


منبع: بازارکار
ترجمه : افسانه شكوري

اصول رزومه نویسی و سرفصل بندی یک رزومه

شيوه هاي متفاوتي براي نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر كس به مقتضاي سليقه و هدفي كه از نگارش رزومه دارد ، شيوه خاصي را بر مي گزيند . اما به طور كلي اصول و سرفصل بندي عمومي رزومه ها به شرح زير است:


1- جزئيات شخصي (Personal Details)
اغلب رزومه ها با اين بخش آغاز مي شوند . آن چه مي بايست در اين بخش ذكر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الكترونيك و تاريخ تولد است.


2- پروفايل شخصي (Personal Profile)
وارد كردن پروفايل در رزومه امري سليقه اي است و ضروري محسوب نمي شود . آن چه در پروفايل به نگارش در مي آيد ، تصويري كلي و گويا از شما است كه به طور جزئي تر در ساير بخش هاي رزومه ذكر مي شود.


3- تحصيلات و توانايي هاي علمي (Education and Qualifications)
اين بخش شامل تمام سوابق تحصيلي و علمي شما ، از ديپلم دبيرستان و نام دبيرستان گرفته تا آخرين مدرك تحصيلي ، رشته ها و گرايش ها و زمان بندي هر دوره ي تحصيلي خواهد بود. به ياد داشته باشيد كه حتماً ذكر كنيد در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره اي هستيد . ساير دوره هاي علمي - كابردي كه در كنار تحصيل آكادميك گذرانده ايد را هم حتماً بنويسيد.


4- سوابق شغلي (Skills and Work Experiences)
در اين بخش بايد كل سوابق شغلي شما ، اعم از تمام وقت يا پاره وقت ، با ذكر نام و تلفن يا آدرس محل كار ، به اضافه تاريخ و دوره اشتغال فهرست شود.


5- انتشارات و مقالات (Publications)
فهرست كتب و مقالاتي كه منتشر كرده و يا در كنفرانس ها ارائه نموده ايد به اضافه زمان انتشار را در اين بخش بياوريد. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضميمه نماييد بهتر است.


6- ساير اطلاعات (Additional Information)
نگارش اين قسمت ضروري نيست ، اما چنان چه لازم دانستيد توضيحي جانبي روي سوابق تحصيلي و شغلي خود بنويسيد ، مي توانيد اين بخش را اضافه نماييد.


7 - علائق (Interests)
فهرستي از علائق خود در زمينه هاي فوق برنامه مثل ورزش يا هنر را در اين بخش بنويسيد و احياناً اگر سوابق حرفه اي در اين زمينه ها داريد حتما ذكر كنيد.


8 - معرف ها (References)
نام ، رتبه ، درجه تحصيلي ، آدرس يا تلفن و كلاً اطلاعات مربوط به معرفين خود ( كه معمولا اساتيد شما هستند ) را در اين بخش بياوريد . اين معرف ها مي بايست همان معرفيني باشند كه توصيه نامه هاي شما را تكميل نموده اند.


*
ساير توصيه ها
- پيش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد . سعي كنيد تا حد امكان ، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا ضميمه رزومه نماييد.

- از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز کنید ، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!

- بهتر است رزومه را در 2 روي يك كاغذ A4 تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه در همين حد است.

- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.

- در مورد نگارش انگليسي ، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را به خوبي مي داند مشورت كنيد.

- رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.


منبع: بازارکار




خطاهای معمول در نوشتن رزومه
مشاوران كاريابي به طور گروهي در طي يك جلسه، 6 ساعته، بيش از 150 مورد رزومه را بررسي كردند و اشتباه‌هايي را كه در بيشتر آن‌ها وجود داشت يافتند و اينكه چطور مي‌شود از آن‌ها اجتناب كرد.
براي اطمينان از اينكه رزومه شما انتخاب مي‌شود، رزومه خود را كنترل كنيد كه خطاهاي زير را نداشته باشد.


شرح شغل مبهم

توضيح در مورد فعاليت‌ها يا مشاغلي كه خيلي معمولي است يا فهرستي از تجربيات و مهارت‌هايي كه زياد خريدار ندارد، براي مثال "تماس با خريدار و هماهنگي‌ براي اقدامات ويژه" از اين عبارت آنچه واقعاً انجام شده است فهميده نمي‌شود يا عبارت‌هايي مانند: داشتن روابط در بين مقامات رسمي دولتي و سازمان‌هاي غيرانتفاعي، استخدام و مديريت بيش از 100 داوطلب، بدست آوردن بيش از 5 هزار دلار براي سازمان حمايت از كودكان. بنابراين به خاطر داشته باشيد كه استخدام كننده نمي‌تواند فكر شما را بخواند شما بايد مشاغل و فعاليت‌هاي خود را به زباني كه براي استخدام كننده قابل فهم باشد، بنويسيد.

مطالب خود را خلاصه كنيد. بعضي وقت‌ها كم هم زياد است

بيشتر دانشجويان مي‌دانند كه رزومه بايد در يك صفحه محدود شود. اما وقتي آن‌ها سعي مي‌كنند كه تمام تجربياتشان را فشرده در يك صفحه بياورند نتيجه آن رزومه‌اي غيرقابل نفوذ از حروف كوچك مي‌شود. كمال مطلوب اين است كه رزومه تجربيات مرتبط را پررنگ‌تر كند و به اندازه كافي فضاي سفيد براي خوش‌آيند چشم خواننده بگذارد. استخدام كننده‌ها وقت ندارند كه اطلاعات فرعي و حاشيه‌اي را بخوانند و رزومه‌هايي كه متن سنگيني داشته باشند از رده خارج مي‌شوند.


اگر شما براي كم كردن حجم رزومه مشكل داريد به نكات زير توجه كنيد:

- شرح مشاغل خود را تجزيه و تحليل كنيد تا مشخص شود چه چيزي براي استخدام كننده مهم است، تجربياتي را ذكر كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و مي‌توانيد با ديگران رعايت كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و مي‌توانيد با ديگران رقابت كنيد و آن‌ها را كنار بزنيد.

- به طور كلي،‌ تجربيات دوره دبيرستان را حذف كنيد.

- به طور كلي عضويت در انجمن‌هاي دانشكده يا موسسات را در صورتي كه مدركي از آن‌ها دريافت نكرده‌ايد، حذف كنيد.

- مراجع قابل دسترسي براي تحقيق و پرس و جو را حذف كنيد.

- لغات اضافه را حذف كنيد مثلاً به جاي اينكه بگوييد: "مسووليت‌هايي شامل نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات" بنويسيد: "نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات".


چه، كجا، چه وقت
افراد تمايل دارند رزومه را از راست به چپ بخوانند و آن‌ها را به ترتيبي كه اتفاق افتاده پشت سر هم قرار دهند. ما پيشنهاد مي‌كنيم كه اطلاعات شغلي خود را به اين ترتيب فهرست كنيد: عنوان شغل، نام شركت، تاريخ، و شرح شغل در زير آن قرار گيرد. اغلب اطلاعات مربوط به شغل در اولين قسمت فهرست مي‌شود. تاريخ آن نه تنها به اندازه كاري كه شما انجام داده‌ايد يا جايي كه كار انجام شده است مهم نيست بلكه اغلب زمان آن در ستون تاريخ مي‌آيد. رزومه را با بيان موارد واقعي و ارزشمند پايان دهيد.

مستقيماً حق تقدم خود را بدست آوريد

نه تنها اكثر افراد از راست به چپ بلكه از بالا به پايين مي‌خوانند. به آنچه در بالاي صفحه آورده مي‌شود تا در پايين صفحه، بيشتر توجه كنيد. بنابراين وقتي مسووليت‌ها و پيروزي‌هاي شغلي را فهرست مي‌كنيد، مطمئن شويد كه آن‌ها را به ترتيب اهميتي كه براي استخدام كننده دارد فهرست كرده‌ايد نه به ترتيب زمان.


دنيا كوچك است
مهارت‌هاي زبان يك كالايي قابل عرضه است. اما هميشه در رزومه‌ها ذكر نمي‌شود. حتي اگر مشاغلي كه شما براي آن درخواست مي‌دهيد مهارت‌هاي زباني را نخواسته باشد، آن‌ها را ليست كنيد تا استخدام كننده بداند كه شما مي‌توانيد با فرهنگ‌هاي ديگر ارتباط برقرار كنيد.

سطح تحصيلات:
بگذاريد استخدام كننده سطح تحصيلات شما را بداند به جاي اينكه بنويسيد كارشناس زبان انگليسي بنويسيد.

نوشتن تجربيات:
در رزومه به طور متداول از ترتيب زماني معكوس استفاده مي‌شود كه همه تجربيات را تحت يك عنوان "‌تجربيات" مشخص مي‌كند يعني شما بايد به ترتيب تجربياتي را كه بيشترين ارتباط را با شغل مورد درخواست دارد از بالا به پايين صفحه عنوان كنيد.
اگر تجربيات را گروه‌بندي مي‌كنيد و تحت يك عنوان توصيفي مانند "تجربيات ارتباطات" آورديد تجربيات ديگر را در ليستي جداگانه در پايين صفحه تحت عنوان "تجربيات ديگر" بياوريد.


عدم استفاده از اختصارات بي معني
حروف اختصاري و يكسري حروف دنبال هم براي استخدام‌كنندگان معني نمي‌دهد. بنابراين كوتاه و مختصر نكنيد (مگر اينكه بدانيد اين اختصاص عموماً شناخته شده است مثل phD و USA) وقتي يكسري حروف اختصاري را مي‌نويسيد مطمئن شويد كه شناخته هستند.
آيا ما قبلاً همديگر را ملاقات كرده‌ايم


شما مي‌خواهيد از يكسري الگوهاي خسته كننده رزومه اجتناب كنيد كه با پردازش كلمات كاربردي مي‌آيد نه تنها الگوهاي رزومه خيلي آشنا هستند بلكه اغلب غيرقابل انعطاف هستند و به شما اجازه نمي‌دهند كه به قسمت‌هاي ديگر بپردازيد و يا عناوين را تغيير دهيد. شما قطعاً مي‌خواهيد شرح شغل خودتا را بنويسيد. نوشتن از روي نمونه نه تنها دليل بر تنبلي است بلكه غيراخلاقي هم هست. استخدام كنندگاني كه مي‌خواهند رزومه‌ها را بررسي كنند با نمونه‌ رزومه‌ها و نامه‌هاي درخواست شغل كه توسط مراكز كاريابي تهيه مي‌شوند آشنا هستند. بنابراين، شما چه فكر مي‌كنيد؟ آيا استخدام‌كنندگان به تنبلي و اختلاقيات سوال برانگيز استخدام شوندگان جايزه مي‌دهند؟ من اينطور فكر نمي‌كنم.


از كمك ديگران استفاده كنيد
اگر شما فكر مي‌كنيد كه در گودال خطاهاي معمول رزومه‌نويسي افتاده‌ايد؟ نترسيد. شما مي‌توانيد رزومه خود را به مشاور كاريابي در يك مركز كاريابي بدهيد تا آن را بررسي كند.


منبع: بازارکار
ترجمه : افسانه شكوري



هفت استراتژی برای رزومه نویسی
رزومه فقط براي اينكه شما شغلي بيابيد طرح‌ريزي نمي‌شود و نمي‌تواند باعث احراز صلاحيت براي پست‌هايي خارج از حيطه تخصصي شما شود. رزومه خود به تنهايي نمي‌تواند دري بگشايد و يا موانعي را درپيش رو ازميان بردارد ، امارزومه كارهاي زيادي مي‌تواند بكندو براي كارجويان سكويي براي يافتن شغل است.

براي اينكه وارد ميدان رقابت شويد لازم است رزومه شما اطلاعات بيشتري را از سوابق كاري و وظايف شما به نمايش بگذارد و حتي كليدي براي ارائه نتايج فعاليت‌هاي شما باشد. در سطح اجرايي ، مسئولين استخدام مي‌خواهند بيشتر از آنچه شما انجام داده‌ايد بدانند؛ آنها مي‌خواهند توان آن را داشته باشند تا براساس رزومه شماا را براي سازمان خود و اهداف آن ارزيابي كنند .

رزومه دردو ياسه صفحه تهيه مي شود وباهدفي خاص تهيه مي شود تا به همراه مدارك تصوير منسجم ، دقيق و متمركزي ازشما ارائه كند و نشان دهد شما كه هستيد و چرا وجود شما براي يك سازمان خاص ارزشمند است.
براي تهيه يك رزومه قوي و موثر كه توانايي ها و صلاحيت هاي اجرايي را به خوبي نشان دهد به راهبردهاي ذيل توجه شود :


1- با ارائه خلاصه سوابق شروع كنيد نه با شرح اهداف و جزئيات شغل
شرح دادن سوابق در رزومه نويسي قديمي شده است. در عوض با نوشتن نكات قوي سوابق كه بتواند با يك نظر اجمالي خواننده را از جا بلند كند و نظرش را جلب كند، شروع كنيد . مطمئن شويد اين خلاصه سوابق نوع و سطح پست سازماني كه شما به آن علاقه‌مند هستيد را نشان مي‌دهد و شامل مشاركت هاي كاري برجسته شماست .


2- سوابق كاري را به ترتيب زماني نشان دهيد.
اگردر رزومه شما سوابق كاري پراكنده و مغشوش باشد ، ظلم بزرگي به خودتان كرده‌ايد . تقريباً بهترين خدمت به مسئولين اجرايي استخدام نوشتن سوابق كاري به ترتيب زماني معكوس به همراه نكات اساسي و قوي پست‌هاي قبلي شماست ، حتماً عنوان پست ، نام كارفرما و تاريخ استخدام را ذكر كنيد وگرنه امكان جذب خود را به خطر انداخته‌ايد.


3- شرح شغل ننويسيد.
رزومه بايد بيشتر در مورد نكات برجسته آنچه انجام داده‌ايد باشد تا وظايف مربوط به شغل مورد تصدي، به طور خلاصه مفاد مسئوليت‌هاي خود را توضيح دهيد. سپس موفقيت و مشاركتهاي خود را برجسته كنيد، كارهايي كه موجب رشد بازده ، سود ، افزايش توليد و رضايت مشتري يا اهداف ديگر شغلي شده است را بنويسيد. به عنوان يك مدير اجرايي بايد به جاي وظايف اجرايي روزانه روي مشاركتهاي راهبردي متمركز شويد . مطمئن شويد كه تصوير كلي از خودتان را نشان داده‌ايد . به خاطر داشته باشيد كساني كه رزومه را مي‌خوانند بسيار باهوش هستند و مي‌توانند براساس عناوين شغل و توضيحات عمومي تصميم بگيرند، آنها نيازي به ذكر جزئيات شغل ندارند.


4- رزومه اي منحصربه فرد تهيه كنيد
از كلمات توصيفي مبهم مانند اساساً، ذاتاً، عمدتاً اجتناب كنيد در عوض براي اعتبار دادن به سوابق خود از اعدادي قاطع استفاده كنيد.


5- توضيح زمينه كار و رقابت
اگر كارهايي ويژه اي كه انجام داده‌ايد انجام داده‌ايد را توضيح دهيد اثر بيشتري خواهد گذاشت. به جاي نوشتن "افزايش 23 درصدي بازدهي" بهتر است بنويسيد "موجب جبران بازدهي كم 5 سال گذشته با توجه به تلاشهاي گسترده كاري در بازار و رشد 23 درصدي بازدهي و دست يافتن به سود براي اولين بار در سال قبل شدم".


6- رزومه كوتاه باشد
حتي اگر دو يا سه صفحه رزومه براي يك مدير استخدام قابل قبول باشد، باز هم مهم است كه سبك‌ نوشتاري مختصر باشد تا شما بتوانيد اطلاعات مهم را بدون اينكه خواننده شما در درياي متن گم شود را دراختيار او بگذاريد. اطلاعاتي كه ضروري نيستند جسورانه اصلاح كنيد.


7- براي افزايش تاثير از جدول استفاده كنيد

براي خواننده اين تسهيل را فراهم آوريد كه از طريق خواندن سطحي متن ، اطلاعات مهم را پيدا كند. از حروف درشت استفاده كنيد، نقطه‌گذاري و حاشيه گذاري كنيد تا موجب طبقه‌بندي و جذابيت اطلاعات شما شود.

به غير از موارد فوق ، مطمئن شويد كه نوشته شما غلط املايي، نقطه گذاري و دستوري ندارد. رزومه شما مهم است. اگر قوي و با توجه نوشته شود مي‌تواند براي پيشبرد كاريابي شما موثر باشد. اگر مبهم و متقاعد كننده نباشد، موجب دلسردي شما در يك كاريابي طولاني خواهد شد. وقت، انرژي و فكرو دقتي كه براي تهيه يك رزومه صرف مي كنيد يك سرمايه‌گذاري عالي روي خودتان و زندگي شغلي آينده شماست .


منبع: بازارکار
ترجمه از: افسانه شكوري





10 اشتباه رایج در رزومه نویسی

براي مطمئن شدن از اين مطلب كه رزومه شما نهايت توجه مديران را به خود جلب كند،‌از اين 10 اشتباه رايج ا اجتنباب كنيد:

1- عدم استفاده از نامه پوششي (همراه) ؛

نامه پوششي نامه‌اي است كه همراه با رزومه ارسال مي‌شود و در فرايند پذيرش شما از طرف كارفرمايان مساله بسيار مهم است، خيلي از آن ها به طور ناخودآگاه رزومه هايي را كه فاقد نامه پوششي باشند رد مي كنند بوسيله نامه پوششي و با تاثيري كه براي خواندن رزومه تان روي استخدام كنندگان مي گذريد، باعث جلب توجه آنها و گاهي چشم پوشي از خطاهاي كوچك در رزومه تان مي شويد.

2- استفاده از اشكال جلب توجه كننده

استفاده از فونت هاي غيرمعمول يا مثل كاغذ با رنگ صورتي در زومه باعث جلب توجه ناخوشايندي مي شود. رزومه خود را با استفاده از كاغذهايي سفيد يا كرم رنگ، نوشته هايي مشكي و در صورتيكه تايپ مي‌كنيد يك فونت معمول و رايج تخصصي و حرفه اي جلوه نمايد. يا از خط خوشش جهت نوشتن آن استفاده كنيد .

3- زياد ننويسيد!

مشاغلي را كه در دوران دبيرستان و يا غير آن داشته‌ايد و احتمالا به حرفه (تخصص) فعلي شما ربطي ندارد نبايددر اطلاعات رزومه‌تان آورده شود از نوشتن آن پرهيز كنيد.
رزومه شما نبايد بيشتر از دو صفحه باشد، همچنين بايد حاوي تارخچه كاري اخير شما كه در برگيرنده مسايل مربوطه و مهمتر است باشد.

4- تمركز و تكيه بر دوره اشتغال به جاي نوع مشاركت:

به جاي اينكه مهندسي از دوره‌هاي متعدد زماني شغل‌هاي گوناگون را وارد رزومه‌تان كنيد، توضيح دهيد كه در هر مدت كاري چطور با شركت‌هاي قبلي همكاري مي‌كرديد و در نهايت چه تاثيري بر روند كاري آن‌ها گذاشتيد.

به عنوان مثال هر كسي مي‌تواند مدتي را كه در شركتي مشغول به كار بوده است را در رزومه خود بنويسد ولي ذكر پيشرفت در كار شركت نسبت به سال گذشته كه شما باعث آن شديد قابل توجه خواهد بود، كارفرمايان اين نكات را حتما در نظر مي‌گيرند.


5- توجه زياد به خواسته‌ها و علايق شخصي
استخدام‌كنندگان تلاش دارند، افراد را بر اساس توانايي‌ها و مهارت‌هايي كه دارا هستند براي سازمانشان انتخاب كنند، بنابراين هر چيزي در رزومه شما بايد تجربيات كاريتان را به خوبي نشان دهد. تاكيد و توجه به خواسته‌ها و علايق شخصي ناخوشايند خواهد بود و شانس انتخاب شما را در كارفرمايان كمتر خواهد كرد. توجه داشته باشيد هميشه موضوعات كاربردي و تخصصي داراي تاثير بيشتري نسبت به مسايل شخصي طرح شده از جانب شما است.


6- عدم توجه و رعايت نكردن بعضي اصول:
بايد دقت كنيد كه توجه لازم، پوشش‌دهي مطالب و داشتن جلد كاغذ در رزومه براي هر كارفرما و همچنين شغلي كه براي آن درخواست مي‌دهيد ضروري است با رعايت كردن بعضي اصول، ابزار لازم را براي نشاني دادن اين نكته كه كاملا مناسب يك وضعيت شغلي خاص هستيد فراهم مي‌كنيد. در تمام درخواست‌ها و رزومه‌هاي خود نسبت به مسايل توجه كافي و يكسان داشته باشيد.


7- نوشتن تاريخ و موضواعت حدسي و احتمالي
با بررسي و محاسبه تاريخ گذشته كاري خود زمان و موضوع شغلي خود را به دقت بنويسيد. عدم توجه به اين مساله كارفرمايان را دچار مشكل خواهد كرد، احتمالا جاي پرسش باقي خواهد گذاشت و نهايتا باعث خواهد شد كه آن‌ها به درخواست شما رسيدگي نكنند. سعي كنيد با محاسبه دقيق، هر نوع شبهه و فاصله‌اي را در رزومه‌تان از ميان برداريد.


8- آوردن دلايل ترك كردن شغل قبلي
هيچگاه، مطالب منفي در رزومه خود ننويسيد. ممكن است از كار قبلي خود به دلايلي انصراف داده باشيد يا شما را از شغل و سمتتان بر كنار كرده باشند. نوشتن اين مطالب و يا دليل ترك كردن حرفه قبلي نكاتي منفي هستند و فقط در صورتي كه از شما خواسته شود و يا سوالي در اين مورد از شما پرسيده شود بايد آن‌ها را ذكر كنيد.

9- اطلاعات و موضوعات فردي:
مسايلي كه شما در آن اطلاعات عمومي داريد يا موضوعات و رفتارهاي مربوط به شخص شما ممكن است براي خودتان خوب و جالب باشد، ولي اگر به حرفه شما مربوط نباشند نبايد در رزومه نوشته شود. همچنين از قراردادن اطلاعات فردي مثل قد، وزن و مذهب يا هر چيز ديگري كه در رزومه جايي براي ذكر آن در نظر گرفته نشده خودداري كنيد ممكن است اين مسايل بر عليه شما بكار روند و مشكلاتي را برايتان در انتخاب ايجاد كنند.


10- بي‌توجهي به نكات دستوري و املايي:
نكات دستوري و املايي را در رزومه رعايت كنيد و سعي كنيد از خطا در اين موارد بپرهيزيد، هر چند ممكن است كارفرمايان به همه مسايل دقت نكنند. هميشه رزومه‌تان را چندين بار بخوانيد و از دوستانتان بخواهيد در مورد آن نظر بدهند و اشتباهاتي (خطاهايي) كه در آن مي‌بينند را به شما گوشزد كنند.


ترجمه از:
صادقه ‌آيينه ‌وند
منبع: بازارکار

رزومه چیست؟ آموزش مقدماتی رزومه نویسی





رزومه چيست؟

رزومه متني است چند صفحهاي حاوي اطلاعات و مشخصات كه شما بايد قبل از مصاحبه در اختيار كارفرمايان قرار دهيد تا آنان امكان يابند ارزيابي اوليه اي از تواناييهاي شغلي شما داشته باشند. در واقع رزومه بايد تصويري ذهني از شما و فعاليتهاي شغليتان به خواننده ارائه كند. از اين حيث رزومه جنبهاي تبليغاتي دارد بدين ترتيب كه ويژگيهاي مؤثر و مفيد خود را در اختيار كارفرما قرار ميدهيد و به نوعي سعي ميكنيد تا وي را متقاعد كنيد كه از بين چندين داوطلب، شما را براي شركت در مصاحبه انتخاب كند. رزومه بايد به طور مثبتي مهارتها و تواناييهاي شما را نشان دهد. رزومه در عين حال كه بايد كاملاً صادقانه باشد، در آن جايي براي تعارفات و شكسته نفسي نيست.

رزومه زندگينامه، شرح گذشته و يا حال شما نيست (هر چند كه قسمت عمده آن مربوط به سوابق كاريتان ميشود). اولين هدف رزومه جلب توجه كارفرماست. بنابراين در هر جملهاي كه مينويسيد بايد سعي كنيد به نوعي علاقه و توجه خواننده را جلب كنيد. يك رزومه خوب ميتواند كليد موفقيت شما در امر كاريابي باشد. به آن از ديد انجام وظيفه نگاه نكنيد: نوشتن رزومه با پر كردن فرم ثبت نام فرق ميكند!

چگونه يك رزومه مناسب بنويسيم؟

روي نيازهاي كارفرما تأكيد كنيد نه نيازهاي خودتان:
كسي كه رزومه شما را بررسي خواهد كرد معمولاً خود نيز از نزديك با شغل مربوطه در ارتباط است و صحت انجام كار براي وي از اهميت بالايي برخوردار است. بنابراين بايد در نوشتن رزومه خود تواناييهاي خود را به خوبي نشان دهيد. از خود بپرسيد كه يك داوطلب خوب چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟ چه تواناييهاي ويژهاي وي را در بين ساير داوطلبان متمايز ميكند؟ كارفرما حقيقتاً چه نيازي دارد؟ اين مرحله از اهميت ويژهاي برخوردار است. اگر نتوانيد به نيازهاي آنان پاسخ دهيد، از رزومه خود جوابي نخواهيد گرفت. سعي كنيد تا خود را جاي كارفرما قرار دهيد تا بتوانيد ديد بهتري پيدا كنيد. اين ديد در تمام مراحل نوشتن رزومه كارگشاي شما خواهد بود.


ابتدا برنامه ريزي كنيد:
روي موضوع خوب تمركز كنيد. ببينيد كارفرما چه ميخواهد و شما چه چيزي براي ارايه به وي در دست داريد. پاسخ سؤالهاي مطرح شده در قسمت قبل را روي كاغذي يادداشت كنيد. سپس به ترتيب اهميت به آنها پاسخ دهيد. سعي كنيد هر آنچه را كه به نوعي در مطرح كردن شما به عنوان كانديداي مطرح مؤثر است لحاظ كنيد.
مسأله اصلي اينست كه بتوانيد با فكري باز بين آنچه كارفرما ميخواهد و آنچه كه تا كنون انجام دادهايد ارتباطي مناسب برقرار كنيد. لزومي ندارد كه خود را به مباحث شغلي محدود كنيد. از هر نكتهاي در زندگيتان كه ميتواند براي كارفرما جالب توجه باشد، استفاده كنيد.
اين يادداشتها هسته اوليه رزومه شما خواهد بود.


قالبهاي رزومه:
تصميم گيري نكته مهم ديگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرايش رزومه است. آرايشهاي معمول لزوماً بهترين راه حل براي شما نيستند، بلكه در وضعيتهاي مختلف آرايشهاي مختلف و يا تركيبي از آنها جواب ميدهند. در فرمهاي الكترونيكي رزومه معمولاً اين مسأله حل شده است. آنچه باقي ميماند، ترتيب ذكر موارد مختلف (مثل سوابق كاري) است كه ميتواند به صورتهاي گوناگوني باشد:
يكي از قالبهاي معمول رزومه، رزومه زماني (Chronological) است. در اين شيوه سوابق كاري به ترتيب عكس زماني با ذكر نام شركت، تاريخ و عنوان كار آورده ميشود. كساني كه تجربه كاري طولاني و ممتد دارند معمولاً از اين نوع رزومه استفاده ميكنند.

نوع ديگر رزومه، رزومه عملكردي (Functional) است در اين روش نويسنده بر دستاوردها و تواناييهاي شغلي خود تأكيد ميكند و آنها را در دستههايي مثل مديريت، رهبري، طراحي و ساير مهارتها و تواناييها مرتب ميكند. چنين رزومهاي براي كساني كه به تازگي فارغالتحصيل شدهاند يا تجربه كاري زيادي ندارند و يا ميخواهند زمينه كاري خود را تغيير دهند، مناسب است.
ميتوان از تركيب هر دو قالب نيز استفاده كرد. يعني هر دو بخش سوابق شغلي و تواناييها و تخصصها را در رزومه گنجاند.

قسمتهاي اصلي رزمه


بخشهاي اصلي رزومه عبارتند از :
· اطلاعات شخصي
· سوابق تحصيلي
· تجارب شغلي
· مهارتها
· زبان خارجه
· اهداف شغلي
· قسمتهاي ديگر شامل:
جوايز و تشويقها
عضويت در انجمنها و گروههاي حرفهاي
انتشارات
علايق جنبي
معرفين

نكات مهم در تهيه رزومه: Resume tips


1.براي هر كارفرمايي رزومهاي بر اساس نياز وي تهيه كنيد. بدين ترتيب رزومه شما ميتواند تأثيرگذارتر باشد.


2.مختصر و مفيد توضيح دهيد. سعي كنيد رزومه خود را در يك يا حداكثر دو صفحه خلاصه كنيد تا كارفرما بتواند در زماني كوتاه اطلاعات كليدي را پيدا كند. از بيان موارد غير مفيد پرهيز كنيد. شلوغ شدن و طولاني شدن رزومه باعث ميشود تا نكات قوت آن كمتر در معرض ديد قرار گيرد.

3.به تخصصها و مهارتهاي مورد نياز كارفرما با تأكيد بيشتري اشاره كنيد. ميتوانيد با پر رنگ كردن يا خط كشيدن زير مهارتهاي مربوط به شغل مورد نظر توجه كارفرما را به نكات قوت و تواناييهاي خود جلب كنيد.

4. رزومه بايد واضح و روشن نوشته شود. اطلاعات خود را با دقت و واضح توضيح دهيد و از كلمات و عبارات مناسب استفاده كنيد تا كارفرمايان بتوانند بدون مشكل و سريعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پيدا كنند.

5. از عبارات استفاده كنيد نه جملات. حتيالامكان از جمله استفاده نكنيد. جملات طول رزومه شما را افزايش ميدهد و پيدا كردن كلمات كليدي در آن را مشكل مي سازد.

6. تاريخها را دقيق ذكر كنيد. يكي از نكات مهم در رزومه سنديت آن است. بنابراين تا حد ممكن سعي كنيد تاريخها، آدرسها و ساير مراجع را با دقت و كامل وارد كنيد.

7.رزومه به هيچ وجه نبايد حاوي اشتباهات چاپي و غلطهاي املايي باشد. وجود يكي دو غلط املايي در رزومه ارزش و تأثيرگذاري آنرا به شدت كاهش ميدهد. اين نشاندهنده بيدقتي و بينظمي نويسنده آن است و تأثير بسيار بدي روي كارفرما ميگذارد.

8. بعد از حاضر كردن نسخه اوليه رزومه آنرا خوب بررسي كنيد. رزومه را چندين بار مرور كنيد و آنرا به دوستان و آشنايان خود بدهيد تا در مورد آن نظر دهند. در هر مورد تغييرات لازم را اعمال كنيد و دوباره آنرا مرور كنيد تا از هر حيث بدون ايراد و مشكل باشد.

9. ظاهر رزومه كاغذي بايد منظم و تأثيرگذار باشد. حتماُ آنرا پرينت كنيد (حتيالامكان با كيفيت ليزري) و در صفحهآرايي و انتخاب فونتهاي مناسب دقت كنيد تا ظاهري پسنديده و زيبا داشته باشد. سعي كنيد از نسخه اصل استفاده كنيد نه فتوكپي.

10. همانطور كه در بالا گفته شد رزومه بايد در اولين نگاه كاملاً جذاب و مرتب باشد. به ياد داشته باشيد كه رزومه جنبهاي تبليغاتي دارد.

11. فارغالتحصيلان تازه كار و كساني كه تجربه كاري زيادي ندارند بايد سعي كنند تا بخش تجربيات كاري رزومه را خالي نگذارند. در آن ميتوانند كارآموزي، پروژههاي كلاسي و تجربيات و مطالعات شخصي و امثال آنها را نيز ذكر كنند.

12.هدف شغلي را با ذكر يك منسب مشخص همراه كنيد و يا بالكل از آن بگذريد. اگر ميخواهيد بخشي براي بيان اهداف شغلي در رزومه خود داشته باشيد، آنرا با ذكر منسب مشخصي همراه كنيد. زيرا هدف از اين بخش ايجاد رابطه بين تواناييهاي شما و موقعيت معين كاري است. عباراتي مثل
به دست آوردن يك موقعيت كاري خوب و متناسب با تحصيلات و تواناييهاي من به هيچ وجه كمكي نميكند (چه موقعيتي؟ چه منسبي؟).

13. در بيان سوابق كاري سعي كنيد نتيجه فعاليت شغلي خود را در هر مورد توضيح دهيد. به نكاتي اشاره كنيد كه مشخصاً نتيجه حضور شما در جريان كار بوده (مثلاً با ارايه روشهاي جديد هزينههاي شركت را تا 10% كاهش داده ام)

14.دانشجويان و تازه فارغالتحصيلان: بهتر است تحصيلات خود را در ابتداي رزومه بياوريد.

15.بر نقاط قوت خود تأكيد كنيد و نقاط ضعف را تا حد ممكن كمرنگ كنيد.

16. اولين خط هر پاراگراف يا بخش بيش از ساير قسمتها خوانده ميشود. بنابرين مهمترين جملات خود را در ابتدا بياوريد.

اشكالات عمده رزومه: (Resume blunders)
با اجنناب از اشكالات معمول زير، ميتوانيد رزومهاي تراز اول داشته باشيد:

1. تمركز بيش از حد روي وظايف شغلي: يكي از ايرادات عمده رزومه تبديل آن به ليست خستهكنندهاي از وظايف و مسئوليتهاي شغلهاي قبلي است. به جاي اين كه شرح طويلي از مجموعه وظايف خود ارايه كنيد، بهتر است نشان دهيد كه در هر مورد چه تأثيري از خود باقي گذاشتهايد. ميتوانيد با مثال دقيقاً توضيح دهيد كه عملكرد شما به چه نحوي به شركت سود رسانده است. براي اين كار ميتوانيد سؤالهاي زير را از خود بپرسيد:

· چگونه كار را بهتر از آنچه ديگران ممكن بود انجام دهند، انجام داديد؟

· چه مشكلاتي بر سر راه شما و شركت قرار داشت؟

· براي غلبه بر اين مشكلات چه اقداماتي انجام داديد؟

· نتايج تلاشهاي شما چه بود و شركت چگونه از عملكرد شما بهرهمند شد؟

· آيا در نتيجه اين اقدامات جايزه، تشويق و يا ارتقاء موقعيتي پيدا كردهايد؟

2. هدف شغلياي كه بيش از حد بلندپروازانه و يا كلي است: بسياري از داوطلبين شغل شانس خود را در همان ابتداي رزومه از دست ميدهند: عبارت مربوط به هدف شغلي. بدترين آنها با عبارتي مانند اين شروع ميشوند: موقعيت شغلي مناسبي كه در آن حين كمك به اهداف سازمان جاي كافي براي رشد و ترقي موجود باشد. چنين عباراتي بيش از حد كلياند و فراوان استفاده شدهاند. به جاي چنين عباراتي ميتوانيد محدوده تخصص و يا سمت مورد نظر خود را ذكر كنيد. براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به رزومههاي نمونه رجوع كنيد.

3. رزومه طولاني و رزومه كوتاه: بسياري تلاش ميكنند تا رزومه خود را حتماً در يك صفحه جا بدهند. زيرا شنيدهاند كه رزومه نبايد بيش از يك صفحه باشد و در نتيجه بسياري از خصوصيات مهم خود را از رزومه حذف ميكنند. برعكس آن نيز صادق است: كساني هستند كه چندين صفحه در مورد جزئيترين تجربههاي بياميت يا كماهميت خود قلمفرسايي ميكنند. چنين رزومهاي به سادگي خواننده را بيحوصله ميكند. هنگامي كه رزومه خود را مينويسيد، سر هر جمله از خود بپرسيد كه آيا اين جمله در جلب نظر كارفرما و نزديك كردن من به مصاحبه مؤثر است؟ و تنها اطلاعاتي را اضافه كنيد كه از اين سؤال پاسخ مثبت دريافت كنند.
هيچ قانون صريحي در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نكته مهم اينست كه هر كلمه رزومه بايد حساب شده و در جهت اقناع كارفرما باشد.

4. آوردن اطلاعات شخصي يا بيفايده: اضافه كردن اطلاعات شخصي مثل تاريخ تولد، وضعيت تأهل، قد و وزن و يا اطلاعاتي مثل علايق و سرگرميها معمول نيست و توصيه نميشود. البته موارد استثنايي هم وجود دارد كه چنين اطلاعاتي مورد نياز كارفرماست و در انتخاب او ميتواند مؤثر باشد.

5. رزومه بدون كلمات كليدي: اگر رزومه خود را براي استفاده الكترونيكي (در شبكههاي كاريابي) مينويسيد، بايد حتماً در متن رزومه از كلمات كليدي و متداول تخصص خود استفاده كنيد. زيرا كارفرمايان معمولاً با كمك اين كلمات كليدي رزومه هاي مطلوب خود را جستجو ميكنند. هر چه كلمات كليدي موجود در رزومه شما مناسبتر و جامعتر باشد، احتمال ديده شدن آن توسط كارفرمايان نيز بيشتر خواهد بود. البته احتياجي نيست كه بخش جداگانهاي براي اين كار كنار بگذاريد، بلكه بهتر است اين كلمات را در طول رزومه و در بخشهاي مختلف آن پراكنده كنيد.

6. غلطهاي املايي: وجود حتي يك غلط املايي در رزومه ميتواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور كنيد و حتي آنرا به چند نفر ديگر بدهيد تا بررسي كنند. رزومه شما منعكسكننده شخصيت شماست بينظمي و بي دقتي در آن به هيچ وجه جايز نيست.

 
Similar threads
بالا