رتبه بندی سایت ها

azita2

عضو جدید
[SIZE=+0]رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت بازرگاني:
موانع تجارت در فضاي مجازي كمتر از فضاي حقيقي است

[/SIZE]
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات
1388/02/06
04-26-2009
10:35:29
8802-03390: كد خبر

</SPAN>
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات




به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مركز توسعه تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني در نشستي كه با نمايندگان سايت‌هاي برتر فعال در حوزه تجارت الكترونيكي در محل معاونت پژوهشي وزارت بازرگاني برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: متاسفانه در ايران عادت به مطالعه و پياده‌سازي مطالعه يعني موضوعي كه در ديگر نقاط جهان اجرا شده و نتيجه مطلوب گرفته شده است، نداريم. در صورتي كه اين كار مي‌تواند مسير را براي رسيدن به اهداف كوتاه‌تر كند.
جعفر محمودي با اشاره به اينكه در كشور ما مرجع رتبه‌بندي سايت‌هاي تجارت الكترونيكي، دولت است، ابراز اميدواري كرد: با ورود شركت‌هاي بزرگ بخش خصوصي قضاوت در سطوح بالاي كشور براي رتبه‌بندي سايت‌هاي تجارت الكترونيكي توسط اين شركت‌ها انجام شود.
او افزود: آموزش به تازه ‌واردان فضاي مجازي در حوزه تجارت الكترونيكي، الگوسازي و برندسازي اولين گام‌هايي است كه مي‌توان با آن اين نوع تجارت را رونق داد.
معاون امور اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت بازرگاني هم گفت: براي پيشرفت در حوزه تجارت الكترونيكي بايد امكانات و توان خود را در نظر بگيريم.
مسعود موحدي اظهار كرد: در مسيري كه طي شده به نظر مي‌آيد كه ما مي‌توانستيم و بايد بتوانيم به سطوح بالاتري از توانايي در تجارت الكترونيكي و وب‌سايت‌ها برسيم.
او افزود: مقررات و تجربه نشان داده اين توان در كشور وجود دارد و مديران مي‌توانند اين كار را انجام دهند. در شرايط كنوني كه بين امكانات موجود و كاربردها از طريق وب سايت‌ها ارتباط برقرار شده است، زيرساخت‌ها بايد پيش از پيش تقويت شوند.
وي با اشاره به انتخاب سايت‌هاي برتر در همايش تجارت الكترونيكي در دو سال گذشته، شاخص‌هاي انتخاب سايت‌هاي برتر را بر اثر تجربيات اندوخته شده دانست كه سال به سال ترقي مي‌كند.



محمود زرگر ـ مديركل دفتر توسعه تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني ـ نيز يكي از برنامه‌هاي اصل همايش‌هاي تجارت الكترونيك را كه در سال‌هاي گذشته برگزار شده است انتخاب سايت‌هاي تجاري برتر عنوان كرد.
او ادامه داد: اين انتخاب با روال علمي و دقيق از بين سايت‌هاي بخش خصوصي كه تراكنش و طراحي خوبي داشته‌اند صورت گرفت. به طوريكه با 110 شاخص در 10 دسته سايت‌ها مورد ارزيابي قرار گرفتند و 8 سايت به عنوان سايت‌هاي برتر انتخاب شدند. به اين منظور سقف امتيازات را 220 قرار داده و سايت‌ها را در مقايسه با بهترين سايت‌هاي جهان همچون آمازون رتبه‌بندي كرديم.
وي افزود: هرچند بيشترين امتيازي كه توسط سايت‌هاي برتر كسب شد 76.6 از 220 بود اما اين سايت‌ها با توجه به معضلات موجود توانمندي كاركرد بهتر از پيش را دارند. براي تشويق سايت‌ها براي بهتر شدن قصد داريم آن تعداد سايتي را كه در سال‌هاي قبل حائز رتبه شده‌اند را به عنوان برتر انتخاب نكنيم.
زرگر با بيان اينكه طرح مشكلات سايت‌هاي تجاري از سوي برترين‌هاي اين حوزه جذاب‌تر و مايه پيدا كردن راه حل سريع‌تر است اظهار كرد: در ارزيابي كه صورت مي‌گيرد نمايش سايت، گرافيك سايت، محتواي سايت، قابليت دسترسي، زبان‌هاي مورد استفاده و امنيت حريم خصوصي سايت مورد بررسي كارشناسان انتخاب برترين‌هاست.
در اين نشست نمايندگان سايت‌هاي برتر حاضر به بيان مشكلات تجارت الكترونيكي پرداخته و از آن بين به مشكلات پرداخت الكترونيكي به ويژه در فروش‌هاي خارجي، نبود حمايت مالي و معنوي از سوي سازمان‌هاي دولتي و نيز نبود تشكل صنفي مشخص براي سايت‌هاي تجاري اشاره كردند. انتهاي پيام
</SPAN>
 

azita2

عضو جدید
فید چیست

فید چیست


فید چیست و نحوه استفاده از فید



فناوری فید feed که آن را در فارسی «خوراک» یا «خبرمایه» هم ترجمه کرده‌اند، فناوری‌ای است که می‌تواند گشت و گذار شما را در اینترنت متحول کند. فید راهی برای دسترسی سریع و بدون دردسر به آخرین اخبار و نوشته‌های سایت و وبلاگهاست.
اگر تا به حال از فید استفاده نمی‌کردید، این نوشته را بخوانید و وقت وب‌گردی یک روزتان را صرف آشنایی با آن کنید، مطمئنا پشیمان نخواهید شد و در آینده از روزی که در آن با فید آشنا شدید به نیکی یاد خواهید کرد!
چرا باید فید بخوانیم؟!
تصور کنید که دوست دارید همیشه مطالب چند وبلاگ به خصوص را بخوانید و یا از آخرین اخبار روز دنیا مثلا در مورد سیاست و اخبار روز، پزشکی یا فناوری مطلع باشید. برای این کار مجبور هستید که هر روز از همه این وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری بازید کنید. این کار چندان ساده نیست و وقت‌گیر است. شما باید هر روز زمان زیادی در انتظار باز شدن صفحات اینترنتی بنشینید و تازه اصلا هم معلوم نیست که وبلاگ مورد نظر شما به‌روز شده باشد!
فید دقیقا چیزی است که به کار شما می‌آید. به کمک فید، مرور مطالب تازه سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار ساده می‌شود.
از فید نترسیم؟
خیلی‌ها تا اسم فید به گوششان می‌خورد، با خودشان فکر می‌کنند که کار کردن با فید، فقط به درد خوره‌های کامپیوتر می‌خورد و بس. آنها از تغییر واهمه دارند و تصور می‌کنند که خو کردن به فید و ترک عادات وب‌گردی قدیمی‌شان، چیز دشواری است و فواید استفاده از فید به تحمل زحمات آشنایی با آن، نمی‌ارزد! در صورتی که هر کس با هر میان تحصیلات و در هر رشته‌ای که باشد به تناسب نیاز خود می‌تواند از فناوری از فید بهره ببرد.
چطور از فید استفاده کنیم و فید بخوانیم؟
اگر لوگو و اضافات گرافیکی و تبلیغات هر سایت را حذف کنیم و فقط مطالب جدید هر سایت را باقی بگذاریم، چیزی که باقی می‌ماند، فید سایت است، به عبارت دیگر فید، نسخه فقط متن سایت‌ها و وبلاگ‌ها هست.
راه‌های خواندن فید، خیلی زیاد هستند. شما می‌توانید فید را با نصب برنامه‌هایی بخوانید یا اینکه فید را از طریق ایمیلتان بخوانید. با این همه فیدخوان یا خبرخوان گوگل Google Reader، در میان فیدخوان‌ها محبوبیت زیادی دارد و آمارها هم نشان می‌دهند که روز به روز تعداد بیشتری از مردم به استفاده از Google Reader روی می‌آورند.
خوب! حالا چطور فیدها را با گوگل ریدر بخوانیم؟
اگر مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید، می‌توانید به راحتی فیدها را با گوگل ریدر بخوانید.
۱- مرورگر اینترنتی خود را باز کنید: با همه مرورگرهای رایج می‌توان از گوگل ریدر استفاده کرد، تفاوتی نمی‌کند که اینترنت اکسپلورر داشته باشید یا اپرا یا کروم یا فایرفاکس! با این همه استفاده از مرورگر فایرفاکس را به شما توصیه می‌کنیم. با توضیحاتی که بعدا خواهیم داد، متوجه خواهید شد که چرا فایرفاکس را ترجیح می‌دهیم. مرورگر فایرفاکس را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.
۲- با مرورگرتان به گوگل ریدر بروید. اگر تا به حال حسابی در گوگل برای خود حساب باز نکرده‌اید، یک حساب برای خود باز کنید.

نام کاربری و پسورد خودتان را بدهید تا وارد گوگل ریدر بشوید.
۳- آدرس فید سایت یا وبلاگ مورد نطر را پیدا کنید: حالا به مرحله‌ای رسیدیم که باید آدرس فید سایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد نظرتان را به گوگل ریدر بدهید. اما چگونه باید آدرس فید را پیدا کرد؟ برای پیدا کردن آدرس فید یک سایت یکی از این کارها را انجام دهید:
الف -شما اگر به سایت یا وبلاگ مورد نظرتان بروید، در صفحه سایت آدرس خروجی فید سایت را پیدا خواهید کرد. در سایت مورد نظرتان، دقت کنید، ببینید که کلماتی مثل فید، RSS، خوراک یا تصاویری مثل این:

یا این:

به چشمتان می‌خورد؟ اگر چنین چیزهایی پیدا کردید، کافی است، آدرسی را که این تصاویر یا لینک‌ها به آن اشاره دارند را کپی کنید و به صورتی که خواهیم گفت وارد گوگل ریدر کنید.
ب- با یک روش دیگر هم می‌توانید، فید سایت را پیدا کنید، اگر از مرورگر فایرفاکس یا اپر استفاده می کنید، به نوار آدرس توجه کنید، آیکون فید سایت را در آنجا خواهید دید. کافی است، روی این آیگون کلیک کنید و به فید سایت برسید.

ج- خود گوگل ریدر هم در موارد زیادی می‌تواند به صورت خودکار، آدرس فید را برایتان پیدا کند. کافی است در مرحله ۴ (مرحله بعدی) به جای آدرس فید، آدرس وبلاگ را به گوگل ریدر بدهید.
۴- حالا باید فید را به خورد گوگل ریدر بدهیم، در ستون سمت چپ گوگل ریدر و در قسمت بالا روی Add a Subcription کلیک کنید:

چنین کادری ظاهر می‌شود، در این کادر می توانید آدرس سایت را وارد کنید تا خود گوگل ریدر دنبال آدرس فید بگردد و یا اینکه سرراست‌تر آدرس فید را وارد کنید:

حالا روی Add‌ کلیک کنید و کمی صبر کنید.
شما مشترک فید سایت مورد نظر شده‌اید و قسمت بیشتر کار را انجام داده‌اید. از این به بعد نوشته‌های و پست‌ها تازه به صورت خودکار وارد گوگل ریدر می‌شوند و شما می‌توانید آنها را به راحتی مطالعه کنید.
حالا مراحلی را که توضیح دادم برای دیگر سایت‌ها و وبلاگ‌های مورد علاقه خودتان انجام بدهید. قبول دارم! شاید مشترک شدن فید همه سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که دوست دارید و احیانا در لیست علاقه مندی‌های شما در مرورگرتان قرار دارند، در روز اول وقت‌گیر باشد، اما به نتیجه کار فکر کنید، تصور کنید که چه میزان در روزهای بعدی می‌توانید در وقت و انرژی و هزینه خودتان صرفه‌‌جویی کنید!
حالا بیایید جزئیات بیشتری را با هم بررسی کنیم!:
فیدهایتان را در پوشه‌های جدا قرار بدهید: همان طور که در کامپیوترتان، فایل‌های مختلف را پوشه‌های جدا قرار می‌دهید تا همه چیز مرتب باشد و پیدا کردنش راحت‌تر باشد، خیلی خوب است که فیدهایتان را در پوشه‌های جدا بچینید. با این کار می‌توانید خیلی منظم فیدها را مطالعه کنید. مثلا شما می‌توانید فید همه سایت‌های خبری را در یک پوشه و فید وبلاگ‌های فناوری را در پوشه دیگر قرار بدهید. با این کار با کلیک روی پوشه اخبار فناوری، شما آخرین پست‌های فناوری را خواهید خواند و به شیوه مشابه با کلیک روی پوشه اخبار روز، فقط اخبار را مطالعه خواهید کرد.
برای این کار بعد از مرحله اشتراک هر فید، روی Feed Setting کلیک کنید:

حالا با کلیک روی New Folder، یک پوشه جدید درست کنید و نامی برای ان انتخاب کنید:

با این کار، فید مورد نظرتان وارد یک پوشه می‌شود. حالا اگر به ستون سمت چپ گوگل ریدر نگاه کنید، می‌بیند که پوشه جدیدی درست شده و فیدتان داخل پوشه قرار دارد:

با تکرار این کار برای فیدها دیگر و درست کردن پوشه‌های متناسب، فیدهایتان سرو سامان پیدا می‌کنند و برای مطالعه هر دسته از فیدها کافی است روی پوشه آنها در ستون سمت چپ گوگل ریدر کلیک کنید.
سؤال: در گوگل ریدر مطالبی که قبلا مطالعه کرده‌ام، دوباره دیده می‌شوند، چه کار کنم که فقط مطالب تازه را ببینم؟
پاسخ: روی new items کلیک کنید:

سؤال: از کجا بفهمم که چند مطلب خوانده نشده دارم؟
در کنار کنار هر پوشه و هر فید، تعداد مطالب خوانده‌نشده، به صورت یک عدد مشخص است. همچنین اگر فیدی حاوی مطلب تازه باشد، به صورت بولد دیده می‌شود، در غیر این صورت فونت آن معمولی است.
برای مثال در تصویر بالا مجله اینترنتی پریانا، ۶ فید خوانده نشده دارد.
سؤال: چگونه مطالب جالب را برای خودم ذخیره کنم، طوری که در آینده بتوانم دوباره به آنها مراجعه کنم و یا سر فرصت آنها را بخوانم؟
پاسخ: در قسمت زیر هر پست، گزینه‌ای برای ستاره‌دار کردن مطالب جالب وجود دارد:

با کلیک بر روی ستاره، مطلب ستاره‌دار می‌شود. شما می‌توانید کلی مطالب جالبی را که آنها را ستاره‌دار کرده‌اید با کلیک بر روی Starred items ببینید:

به اشتراک گذاشتن مطالب: با کلیک بر روی Share در زیر هر مطلب، کسانی که با آنها در گوگل تاک چت می‌کنید، می‌توانند آن مطلب را در گوگل ریدر خود ببینند. متقابلا شما هم با کلیک روی Friend’s shared items خواهید توانست مطالب به اشتراک گذاشته توسط آنها را ببینید.
با کلیک بر روی share with note، می‌توانید مختصری در مورد هر مطلب اظهار نظر کنید. مثلا بنویسید که چرا مطلب برایتان جالب بوده یا اینکه مثلا با نظر نویسنده مخالف هستید. دوستان شما می توانند این نظرات شما را در کنار مطلب ببینید.
سؤال: فونت و ظاهر گوگل ریدر را دوست ندارم. اندازه فونت خیلی کوچک است. کاش می‌شد فونت را تاهوما کرد!
پاسخ: یادتان می‌آید به شما توصیه کردیم از فایرفاکس استفاده کنید! با کمک فایرفاکس می‌شود به راحتی ظاهر یک صفحه را به میل خود تغییر داد. برای اینکه گوگل ریدر زیباتر و خواناتری داشته باشید، ۲کار باید انجام بدهید:
الف - به اینجا بروید و یک برنامه کمکی یا افزونه را به نام «استایلیش» نصب کنید.
برای نصب استایلیش بعد از رفتن به این صفحه، روی Add to stylish کلیک کنید:

پنجره‌ای ظاهر می‌شود، کی صبر کنید و بعد روی Install کلیک کنید:

بعد از تکمیل نصب، روی Restart Firefox کلیک کنید:

بعد از باز شدن مجدد فایرفاکس، نصب افزونه استایلیش به اتمام می‌رسد. حالا به مرحله ب بروید.
ب- به اینجا بروید و Load in stylish کلیک کنید:

حالا در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود، روی save‌ کلیک کنید:

کار به اتمام می‌رسد و گوگل ریدر شما کاملا خوانا شده است!:

سخن پایانی: مطمئن باشید که اختصاص دادن زمان وب‌گردی یک روز برای انجام دادن همه کارهای بالا کافی است. از فید نترسید، اطمینان داشته باشید که بعد از چند روز کار با گوگل ریدر و فید، چنان با فید خو خواهید گرفت که نمی توانید کنارش بگذارید. راهنمایی که نوشته شد، تنها حاوی مطالب مهم‌تر و ضروری برای کار با فید و گوگل ریدر بود. کار با گوگل‌ریدر جزئیات بیشتری دارد و به علاوه راه‌های دیگری هم برای مطالعه فید وجود دارد. این راهنما بیشتر برای آشنایی مقدماتی شما با فید است، سعی خواهیم کرد، وارد این جزئیات هم بشویم.







 
بالا