راکت اینترنت

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
راکت اینترنت یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خطرپذیر در حوزه تجارت الکترونیک و رشددهنده استارتاپ‌ها است که در سال ۲۰۰۷ توسط برادران سامور تاسیس شد. این موسسان ۲ استارتاپ اول خود را به Ebay و Verisign فروختند و با سرمایه بدست آورده از آن در استارتاپ های موفقی از جمله Facebook، Linkedin، Zynga سرمایه گذاری کردند. مدل کسب و کاری این شرکت شناسایی استارتاپ های موفق اینترنتی در کشورهای دیگر (معمولا در آمریکا) و تکرار آنها در بازارهای عمدتا نوظهور می باشد.
راکت اینترنت در حال حاضر در بیش ار ۵۰ کشور دنیا کار می‌کند و بیش از ۷۵ سرمایه گذاری در پورتفولیوشان دارند مانند شرکت‌های تجارت الکترونیک خرده فروشی زالاندو Zalando در آلمان، Jobong.com در هند، Lamoda.ru در روسیه، ZALORA در جنوب شرقی آسیا، Iconic و Zanui در استرالیا، بستر تحویل غذای جهانی foodpanda/hellofood، سایت لیست مالکیت جهانی Lamudi. شرکت های مختلف راکت اینترنت بیشتر از ۲۰۰۰۰ شغل در سراسر دنیا ایجاد کرده‌است.این شرکت ماموریت خود را اینچنین تعریف کرده‌است:
تبدیل شدن به بزرگترین بستر اینترنتی خارج از آمریکا و چین

برادران سامور و شروع راکت اینترنت


در سال ۱۹۹۸ الیور برای پایان تحصیلاتش در رشته کسب و کار باید تحقیقی انجام می‌داد و تصمیم گرفت بر وی شرکت‌های سیلیکون ولی کار کند. او بر روی اینکه چگونه فردی ایده به فکرش می‌رسد، پول کسب می‌کند، استخدام می‌کند و شرکت ها را توسعه می‌دهد تحقیق کرد و برای این کار با بیش از ۱۰۰ نفر مصاحبه کرد. این پایان نامه بعد در آلمان و آمریکا به عنوان “استارتاپ‌های موفق آمریکا : کتابی برای کارآفرینان” به چاپ رسید.

برادران ساموار بعد از مصاحبه با مشتریان، رقبا و متخصصین تکنولوژی به این نتیجه رسیدند که کپی کردن استارتاپ ebay در آلمان جواب خواهد داد. این مصاحبه ها و همچنین گفتگو با دلال آنتیک که چیزهای زیادی در eBay به فروش رسانده بود آنها را متقاعد کرد که این مدل در آلمان کار می‌کند و در فوریه سال ۱۹۹۹ سایت حراجی Alando را در آلمان راه اندازی کردند. این سایت با کمک‌های مالی Wellington Partners و Burda Media راه اندازی شد که در آن زمان ۲ میلیون مارک آلمان که معادل ۱.۳۵ میلیون دلار آمریکا امروز است سرمایه گذاری کردند و ۲۰% از سهام شرکت را در مقابلش تصاحب کردند. ۴ ماه بعد از اینکه سایت بالا آمد ۴۵۰۰۰ مورد برای فروش داشت و eBay برای خرید سهام با رقم ۵۰ میلیون دلار پا پیش گذاشت.

کشورهایی که راکت اینترنت در آنها فعالیت می‌کند


آمریکای لاتیندر آپریل ۲۰۱۲ اینترنت راکت به تجارت الکترونیک آمریکای لاتین وارد شد. این ورود از مکزیکو و با Lino شروع شد که به آن آمازون آمریکای لاتین گفته میشود. Lino محصولات مختلف در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه می دهدمانند وسایل الکترونیک خانه، موبایل، سرگرمی، مد و وسایل ورزشی و غیره. مشتریان هم میتوانند هنگام دریافت محصل خریداری شده قیمت آن را پراخت کنند و یا آنلاین پرداخت خود را انجام دهند. Lino حدود ۱۰۰۰ کارمند در ۴ کشور کلمبیا، مکزیکو، پرو و ونزوئلا دارد.

برزیل
دفتر مرکزی اینترنت راکت در برزیل سائوپائولو است و مجموعا ۱۵ شرکت در اینترنت راکت دارد.cupoNation، ۲۱diamonds، Airu، Defit، Easy Taxi، Kanui، Click bus.

فیلیپین
در اواخر سال ۲۰۱۱ راکت اینترنت Zalora را در فیلیپین راه انداخت و lazada Philippines در اوایل سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد. Zalora اولین تجارت الکترونیکی در حوزه مد با خدمت رسانی کامل در فیلیپین بود. علاوه بر این سایت املاک Lamudi، Carmudi، Tripda و Easy Taxi هم در فیلیپین شروع به کار کرد.

سنگاپور
راکت اینترنت Zalora را در نوامبر ۲۰۱۱ در سنگاپور راه اندازی کرد. یک خرده فروشی آنلاین در زمینه مد و کفش در شرق سنگاپور که به طور اصلی زنان و مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله را هدف گرفته بوود و بخشی از گروه Zalora بود که در مالزی، تایلند، فیلیپین، هنگ کنگ، تایوان، ویتنام و اندونزی است. Zalora در حال حاضر در سنگاپور ۳۰۰ کارمند دارد. دو شرکت Wimdu و pricePanda نیز در سنگاپور فعال هستند.

پاکستان
شرکت های راکت اینترنت که در پاکستان فعال هستند : Lamudi، Daraz.pk، Carmudi، FoodPanda، Kaymu.pk و Easy Taxi.

لهستان
شرکت های راکت اینترنت که در لهستان فعال هستند: ۲۱Diamonds، eDarling، foodPanda، Glossybox، paymill ، Oplinga، westwing، Wimdu، Zalando، cupoNation.

اسپانیا
شرکت ها راکت اینترنت که در اسپانیا فعال هستند: ۲۱Diamonds، eDarling، foodPanda، Glossybox، paymill ، Oplinga، westwing، Wimdu، Zalando، cupoNation.

ایتالیا
شرکت های راکت اینترنت که در ایتالیا فعال هستند: Glossybox، paymill، Wimdu، Zalando، cupoNation، Payleven، Dalani.

هند
در سال ۲۰۱۱ راکت اینترنت با فروشگاه الکترونیکی FabFurnish.com تقلید مدل IKEA در هند با ۲۰۰۰ محصول کارش را شروع کرد و اکنون ۶۰۰۰۰ محصول دارد. این فروشگاه در دسامبر ۲۰۱۲ اولین نمایندگی اش را در Gurgaon افتتاح کدر و سپس ۳ فروشگاه دیگر در Bangalore و Faridabad افتتاح کرد. سیستم پرداخت این فروشگاه به گونه ای است که مشتریان بخشی از آنرا به صورت آنلاین پرداخت میکنند و بقیه را در هنگام تحویل کالا. این فروشگاه زاویه دید ۳۶۰ درجه ای از محصولات را هم در ماه می ۲۰۱۳ به فروشگاه الکترونیکی اش اضافه کرد. M.FabFurnish.com هم برای خرید از طریق موبایل است.Jabong نیز فروشگاه آنلاین در زمینه خانه، مد، لباس ورزشی و محصولات با طراحی خاص است که در ژانویه ۲۰۱۲ شروع به کار کرد و تا مارچ ۲۰۱۳ تعداد سفارش روزانه آن به ۶۰۰۰-۷۰۰۰ رسید. Jabong در فستیوال Great Online Shopping Festival 2013 یکی از پربازدیدترین سایت‌های تجارت الکترونیک معرفی شد.در سال ۲۰۱۲ راکت اینترنت اولین شرکت تجارت الکترونیکی B2B هند را تاسیس کرد.

روسیه
در سال ۲۰۱۱ Lamoda خرده فروشی آنلاین در روسیه با بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ محصول و ۹۰۰ برند بین المللی فعالیت میکند. LamodaExpress با تحویل در روز بعد در بیش از ۲۵ شهر در روسیه و قزاقستان محصولات را به دست خریداران می رساند.

سوئدراکت اینتر در سوئد ۷ شرکت فعال دارد. ۲۱Diamonds، eDarling، Glossybox، paymill ، Wimdu، Zalando، cupoNation.

نروژراکت اینترنت در نروژ ۷ شرکت فعال دارد؛ ۲۱Diamonds، Elitesingles، Glossybox، paymill ، Wimdu، Zalando، cupoNation.

فنلاند
راکت اینترنت در فنلاند ۵ شرکت فعال دارد؛ paymill ، Wimdu، Zalando، cupoNation، Eliittikumppani.

راکت اینترنت در ترکیه


راکت اینترنت عملیات ترکیه را متوقف کرد!!

دفتر مرکزی راکت اینترنت ترکیه در استانبول بود و بیش از ۴۰۰ نفر کارمند داشت. تعداد کاربران اینترنت در ترکیه ۳۵ میلیون نفر از ۷۷ میلیون جمعیت آن است و ترکیه پنجمین کشور اروپایی از لحاظ مخاطب آنلاین محسوب میشود.راکت اینترنت با تعطیل شدن شرکت‌هایش در ترکیه باعث بیکار شدن خیلی‌ها شد. بر اساس یک وبسایت ترکی به نام webrazzi در تاریخ ۱۷ آگوست ۲۰۱۲ این خبر را منتشر کرد که فعالیت های راکت اینتر نت در کل کشور تعلیق شده‌است. راکت اینترنت در سال ۲۰۱۱ وارد ترکیه شد و حدود ۴۰۰ نفر را استخدام کرد و Zidaya (شبیه مدل Zalando) و Evimister فروشگاه آنلاین بودجه عمومی که به طور تخصصی روی وسایل الکترونیکی و محصولات ورزشی به صورت آنلاین کار می‌کرد. شرکت دیگر راکت اینترنت در ترکیه Sporena بود که بستری برای جواهرات و وسایل دست ساز بود. دیگر شرکت راکت اینترنت در این کشور Eleseri بود که شعبه‌ی ترکیه‌ای از شرکت‌های بین‌المللی Wimdu، Westwing، Namshi و Mizado بود.دلایل رسمی برای تعطیل کردن فعالیت های راکت اینترنت در ترکیه ذکر نشده است. اما یکی از مدیرانی که در راکت اینترنت ترکیه فعالیت داشته است در وبسایت webrazzi به موارد زیر اشاره کرده است:

تحلیل دلایل خروج راکت اینترنت از ترکیه

  1. مدل کسب و کار آنلاین ترکیه‌ای برای راکت مناسب نبود.
تمام کسب و کارهای راکت اینترنت عمودی هستند. از آنجایی که بازار ترکیه برای مدل‌های کسب و کارهای فروش فلش (مدلی که در آن فروشگاه در یک دوره زمانی کوتاه، محصولاتش را با قیمت پایین‌تر از حد معمول به فروش می‌رساند) مناسب است و Markafoni، Trendyol و Limango (فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه) به خوبی در این بازار کار می‌کنند، راکت اینترنت هیچوقت نتوانست درصد بزرگی از بازار را بگیرد.


  1. کارکردن در ترکیه با حاشیه سود پایین بی‌معنی است
رقابت در ترکیه با حضور Markafoni، Trendyol و hepsiburada (فروشگاه‌های اینترنتی ترکیه) بی‌معنی است. اینها کسب و کارهای آنلاین بالغی هستند که رقابت با آنها چندان آسان نیست.برای رقابت با این استارتاپ های بالغ راکت اینترنت مجبور شده بود درصد حاشیه سود خود را خیلی کوچک در نظر بگیرد و بعد از مرور زمان به این نتیجه رسید که رقابت در این مارکت بالغ به دردسر آن نمی ارزد.


  1. هزینه فعالیت با استراتژی خروج متناسب نبود.
مدل تجاری راکت اینترنت فقط ایجاد یک شرکت سودآور نیست. آنها می‌خواهند استارتاپ راه اندازی شده را بعد از ۳ تا ۵ سال بفروشند و در ترکیه با توجه به هزینه های زیاد و رقیبان بالغ به این نتیجه رسیدند که گرچه شرکت هایشان سودده هستند، ولی نه به مقداری که ارزش بالایی برای شرکت های بزرگ بین المللی داشته باشد.با این حساب ها، برای راکت اینترنت ادامه فعالیت در ترکیه بیهوده بود.

راکت اینترنت در ایران


با توجه به رشد زیرساخت های فناوری اطلاعات، ورود گوشی های همراه هوشمند و رشد مصرف گرایی، خاور میانه و آفریقا دو بازار بزرگ در حال ظهور برای شرکت های بین المللی در زمینه کسب و کارهای الکترونیک هستند. این بازارها بخصوص از این بابت مهم هستند که بازارهای پررونق قبلی مانند اروپا و آسیای شرقی، به دلیل وجود رقابت زیاد، جذابیتشان را از دست داده اند.راکت اینترنت از اوایل سال ۹۲ با شرکت MTN آفریقای جنوبی قرار همکاری مشترک امضا کرده است و یک شرکت جدید به اسم (Middle East Internet Holding — MEIH) راه‌اندازی کرده است که روی استارتاپ های خاور میانه با تمرکز بر روی تجارت الکترونیک سرمایه گذاری می‌کند. از طرفی با نفوذی که شرکت MTN در ایران به واسطه ایرانسل دارد، ایران بازار خوبی برای راکت اینترنت خواهد بود.سرمایه گذاری راکت در ایران و خاورمیانه با کسب و کارهای تاکسی یاب ، فروشگاه اینترنت بامیلو که بیشتر بر روی وسایل الکترونیکی تمرکز دارد و موزاندو که بازار اینترنتی است و سایت سفارش و تحویل غذا بودوفود شروع شده‌است.با ورود راکت اینترنت به ایران، کشور ما بیشتر از گذشته تحت تاثیر پیامدهای بین‌المللی تجارت الکترونیکی قرار گرفته است.


نتیجه گیری

با وارد شدن راکت اینترنت به ایران شرکت‌هایی که در عرصه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند باید یک سوال خیلی مهم را از خودشان بپرسند؛
آیا الان من رهبر بازار هستم؟
اگر پاسخ به این سوال منفی است. سوالی که مطرح می‌شود این است؛ چقدر با رهبر بازار شدن فاصله دارم؟ راکت اینترنت با این سرمایه زیاد خود چه زمانی می‌تواند رهبر بازار شود و آیا من توان رقابت با آن را دارم؟اگر پاسخ به این سوال آری است، باید به این فکر بیفتند که چگونه با وجود شرکتی مانند راکت اینترنت همچنان رهبر بازار باقی بمانم؟ پاسخ این سوال احتمالا نیازمند تغییرات و تحولات در زمینه نوآوری و برندینگ و مارکتینگ خواهد بود.مسلم است که دیگر زمان دست روی دست گذاشتن و با رشدی ملایم حرکت کردند به پایان رسیده‌است. امروزه استارتاپ‌ها باید با درایت و شجاعت هر چه تمام‌تر پیش بروند و با نوآوری و یادگیری از رفتار مشتریان با سرع هر چه بیشتر به رشد بالایی برسند.

کاریا
 

hbigdeli

عضو جدید
راکت اینترنت، یک فرصت یا تهدید

خبری که هفته های گذشته بازتاب های متفاوتی در اینترنت و خصوصا وب فارسی داشت تصمیم ورود غول سرمایه گذاری اینترنتی اروپا به بازاهای خاورمیانه و در پی آن بازار تجارت الکترونیک ایران بود. در پی انتشار این خبر و قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری این شرکت با شرکت MTN – که در حال حاضر سهامدار اصلی اپراتور ایرانسل در ایران است – شاهد بازتاب ها متفاوتی از فعالان و کارشناسان حوزه وب بودیم، برخی این را یک فرصت برای گسترش و شتاب تجارت الکترونیکی در ایران دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که پس از شروع به کار راکت اینترنت در ایران، بسیاری از خرده فروشی ها و حتی سایت های بزرگ اینترنتی نابود خواهند شد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که داستان ورود راکت اینترنت را به ایران و خاورمیانه به طور خلاصه بررسی کنیم.

معرفی راکت اینترنت Rocket Internet

راکت اینترنت شرکت چند ملیتی مستقر در برلین آلمان می باشد که بیشتر سهام آن متعلق به برادران سام ور می باشد. عمده فعالیت این غول تجارت الکترونیک که چیزی در حدود ۷۵ شرکت بزرگ را در ۵۰ کشور جهان اداره می کند شناسایی بسترهای شناخته شده تجارت الکترونیک در سایر کشورها و سرمایه گذاری در آنهاست. راکت اینترنت سالانه حدود ۴ میلیارد دلار درآمد دارد و با این قدرت مالی در هر بازاری که وارد می شود رقبا و کسب و کارهای آنلاین سر را خود را تقریبا نابود می کند!

بسیاری از منتقدان و کارشناسان راکت اینترنت را نه یک کارخانه شرکت سازی یا شتاب دهنده، بلکه یک کارخانه شبیه سازی و کپی کاری می دانند و رویکرد اخلاق تجاری این مجموعه را مورد نقد شدید قرار می دهند، از طرف دیگر مدیران اینترنت راکت معتقدند مشتریها همه جای دنیا شبیه هم هستند و کسب و کاری که در یک منطقه به بار نشسته و پاسخ مثبت داده قابل پیاده سازی در هر نقطه مشابه دیگری هم می باشد.

نوع کسب و کار و رشد اینترنت راکت به بی رحمی در عرصه تجارت الکترونیک معروف است، چیزی که خود مدیر آن یعنی الیور سام ور به نام “مدیریت قاطعانه” و ” شاخصی های مهم و اصلی عملکرد” از آن نام می برد. برخی از کارشناسان ساختار این شرکت را مدل آینده تجارت الکترونیک در جهان به حساب می آوردند و برخی دیگر آن را یک جریان زودگذر و موقت که به زودی نابود خواهد شد می دانند. مجموعه Rocket Internet زمانی که کسب و کارهای کوچک آنلاین را در خود می گیرد موجب رشد سریع و پرشتاب آنها می شود و زمانی که رودروی کسب و کارهای بزرگ و برندها می ایستد سعی در دامپ کردن و نابود کردن آنها دارد.

راکت اینترنت

راکت اینترنت در خاورمیانه و ایران

سال گذشته شرکت -Rocket Internet راکت اینترنت – به همراه شرکت MTN افریقای جنوبی که سهامدار ۴۹ درصد از سهام شرکت ایرانسل در ایران است شرکتی با مشارکت ۵۰ درصد به نام Middle East Internet Holding – MEIH برای سرمایه گذاری در استارتاپ های خاورمیانه با تمرکز بر تجارت الکترونیک، راه اندازی کرده‌اند، اگرچه تحقیقات بازار این سرمایه گذاری از خیلی وقت قبلتر شروع شده بود اما رسمت آن از دسامبر سال ۲۰۱۳ بود. در استراتژی شرکت راکت اینترنت، بازار خاورمیانه و افریقا دو فرصت طلایی سرمایه گذاری در بحث تجارت الکترونیک محسوب می شوند. و تاسیس چنین شرکتی هم بر پایه همین اصل بوده است.

یکی از کشورهای خاورمیانه که بستر رو به رشد و قدرتمندی در عرصه تجارت الکترونیک را دارد ایران است و حالا پای این کپی کار بزرگ تجارت الکترونیک به کشور ما رسیده است. در شروع ورود این سبک کسب و کار به هر کشوری دو چیز برای آنها مورد توجه است: اول آنکه بزرگترین کسب و کارها کدامند؟ دوم اینکه بیشترین طرفدار مربوط به کدام عرصه است؟ آنچه از اخبار غیر رسمی شنیده می شود سه مورد از کسب و کارهای آنها در ایران کاملا فعال شده اند اول سایت بامیلو هست که مخصوص فروش کالاهای تکنولوژی محور و دیجیتال است، دوم سایت خردفروشی آنلاین به نام موزاندو هست و سومین هم سایت بدوفود سایت آنلاین غذا و رستوران.

فروشگاههای راکت اینترنت

خوب یا بد حالا راکت اینترنت در ایران سرمایه گذاری را آغاز کرده است، این آینده کسب و کارهاست که بسیاری از موارد مثبت و منفی این روش تجارت الکترونیک را تعیین می کند و حال بازار تجارت الکترونیک ایران بیشتر و جدی تر از قبل تحت تاثیر مستقیم پیامد ها بین المللی تجارت الکترونیک قرار گرفته است. آنچه مسلم است جدای هر نتیجه گیری راکت اینترنت موجب شتاب بیش از پیش و رشد مضاعف کسب و کارها خواهد شد، چه کسب و کارهایی که مورد حمایت این مجموعه باشند و چه سایر بخشهای تجارت الکترونیک، خصوصا که این شرکت در پی فعال کردن بخش های راکد بازار درآمد اینترنت ایران یعنی بخشهایی که فعلا سرمایه گذاری بزرگی در آن صورت نگرفته است نیز می باشد. منبع:نت استارت
 
بالا