راه های خانگی مبارزه با سرطان

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
در اوج جوانی ریه‌هایتان را پیر نکنید

دکتر اردا کیانی فوق‌تخصص ریه

به طور کلی 9 نفر از 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه سیگاری هستند و این سرطان در تمام دنیا شایع‌ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است. برآورد می‌شود افراد سیگاری 13 برابر افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. این مقدار برای فردی که به مدت ۲۰ سال روزی دو پاکت سیگار مصرف کرده است، به ۷۰ برابر می‌رسد. وقتی فردی سیگار مصرف می‌کند به جز سرطان‌های لب و مثانه و ... که احتمال شیوع بالایی پیدا می‌کنند، دو مسئله در مورد ارگان حساسی مانند ریه مطرح می‌شود که یکی بیماری‌های مزمن تنفسی است و دیگری سرطان‌های ریه. در واقع هر چه سن کشیدن سیگار در فردی پایین‌تر باشد، فرد ریه کوچک‌تری خواهد داشت. ریه یک فرد در 18 سالگی تکامل پیدا می‌کند و طبیعی است هر چه زودتر فرد اقدام به مصرف سیگار کند،‌ ریه او ناکامل‌تر خواهد بود و نسبت به فرد 22 ،23 ساله‌ای که ریه‌اش تازه شروع به پیر شدن کرده، زودتر پیر می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که هرچه فرد تعداد نخ سیگار بیشتری مصرف کند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی همچنین سرطان ریه است به همین دلیل است که با توجه به آمار وزارت بهداشت مبنی بر پایین آمدن سن مصرف سیگار تا 11 سال، مسئله‌ای نگران‌کننده در باب سلامت ریه محسوب می‌شود.

خانم‌های خانه‌دار مواظب این خطرات سرطانی باشید

شوینده‌ها را عوض کنید

محصولات شوینده سمی در خانه شما به طور مشخصی می‌توانند خطر سرطان به ویژه سرطان سینه را در زنانی که از این محصولات زیاد استفاده می‌کنند،‌ افزایش دهند. زنان به طور متوسط سالانه حدود 2 کیلوگرم از این سموم را از طریق پوست‌شان جذب می‌کنند. شما می‌توانید از پاک‌کننده‌های طبیعی مانند سرکه استفاده کنید.

محصولات کنسروی را مرخص کنید

جنس قوطی‌های کنسرو معمولا مقدار زیادی بیزفنلA دارند، ماده‌ای سمی که در پلاستیک و رزین استفاده می‌شود. مواد ترش مانند سرکه، ماست، نان مخمر و پنیر به از بین رفتن این ماده سمی خطرناک کمک می‌کند.

هر روز آرایش نکنید

اگر هر روز از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید باید بدانيد روزانه چند صد گرم مواد شیمیایی خطرناک را جذب پوست‌تان کرده‌اید. بیشتر موادی که در لوازم آرایشي، لوسیون‌ها و دیگر لوازم شخصی استفاده می‌شود، امتحان و آزمایش نشده است و تقریبا حدود هزار افزودنی سمی را در خود دارند.

ارگانیک مصرف کنید

با انتخاب سبزی‌های ارگانیک و استفاده از محصولات حیوانی تا حد زیادی از مواجهه با هورمون‌ها و آفت‌کش‌ها جلوگیری کنید. 7خوراکی به شدت آلوده عبارتند از: سیب، توت‌فرنگی، هلو، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، گوشت دارای چربی و کرفس.

از تفلون استفاده نکنید

ظروف تفلون حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام اسید پرفلوئورواوکتانوئیک هستند که ممکن است سرطان‌زا باشند. این ماده در محیط‌زیست می‌ماند و از بین نمی‌رود. وقتی دمای ظروف تفلون از حد معینی بالا می‌رود، ‌بر اثر تجزیه لایه پوشاننده آن حدود 15 بخار سمی آزاد می‌شود، به همین دلیل استفاده درازمدت آن توصیه نمی‌شود.
اجاق گاز را انتخاب کنید

پاپ‌کورن‌هایی که در مایکروفر تهیه می‌شوند می‌توانند مشکلات تنفسی ایجاد کنند. مواد سرطان‌زا و گازهای کشنده می‌توانند از این پاپ‌کورن‌های خوشمزه ساطع شوند، بنابراین هیچ چیز مانند اجاق گاز برای تهیه غذا ایمن نیست.
 
بالا