راه حل مشکلات پوستی در زمستان

elnaz1366

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان مناسب برای صورت


افراد زیادی فکر میکنند پوست خشک یعنی پوست خشک و هیچ فرقی وجود ندارد. اما هرکس به نحوی از پوست خشک خود ناراضی است، پس زمانی که سرما شروع میشود بهترین دفاع ( و بهترین التیام بخش ) برای شما به نوع پوست، سبک زندگی، عادات و حتی حجم پوستتان بستگی دارد.
در این مقاله با کمک متخصصان روش مقابله سالم و تاثیر گذار با مشکلات انواع پوست ها را به شما می آموزیم، تا بتوانید در طول فصل پوست صورت – و بدن – خود را صاف ، انعطاف پذیر و قوی نگه دارید.


اگر پوستتان لطیف است


افرادی که پوست لطیفی دارند پوستشان رنگدانه های کمتری دارد و محافظت طبیعی کمتری نیز در برابر اشعه UV نور آفتاب دارد. بسیاری تابستان ها از ضد آفتاب استفاده میکنند اما متوجه اهمیت آن در زمستان نیستند.
کریس آدیگان، استادیار بالینی گروه پوست در مرکز پزشکی NYU Langone، در شهر نیویورک، میگوید: پوست صورت زمستان نیز در معرض خطر است چون نور آفتاب همچنان ضرر دارد. هر شخصی میتواند از مزایای کرم های مرطوب کننده ای که حاوی ضد آفتاب هستند در طول سال بهره مند شود اما این مسئله برای کسانی که پوستی لطیف دارند مهمتر است ( و این اهمیت تنها به دلیل خطر سرطان پوست نیست، تحقیقات نشان داده کسانی که به مدت 5 سال هر روز از ضد آفتاب استفاده میکنند نسبت به کسانی که کمتر از آن استفاده میکنند کمتر دچار چین و چروک و پیری پوست میشوند.


اگر پوستتان کک مکی است


داستان برای کسانی که پوستی کک مکی دارند مشابه است، بدنشان سعی دارد آنها را از اشعه ی نور خورشید در امان نگه دارد ولی این تلاش کافی نیست.
کک و مک در واقع هیچ مزیتی برای فرد ندارد، و با رفتن زیر نور خورشید بدون ضد آفتاب تنها باعث میشوید تعدادشان افزایش پیدا کند. شاید متوجه شده باشید که کک و مک در زمستان تقریبا رو به محو شدن میرود و در تابستان زمانی که مدت زمان بیشتری را زیر نور خورشید سپری میکنید تیره تر میشود، اما این دلیل نمیشود که روتین ضد آفتاب خود را در زمستان کنار بگذارید.


اگر پوستتان زیتونی، صاف یا تیره است


گری گلدنبرگ، استادیار درماتولوژی در دانشکده پزشکی Mount Sinai در نیویورک، میگوید: رنگدانه بیشتر در پوست به معنای محافظت بیشتر در برابر خورشید است، اما ناراحتی های پوستی مانند آکنه و تکه های خشک پوست میتواند باعث ایجاد زخم های طولانی مدت شود، به آن هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب میگویند، و میتواند فردی که چنین پوستی را دارد تا بیشتر از یک ماه اذیت کند.
دلیل بیشتر مراجعات افرادی که چنین پوست هایی دارند به متخصصان پوست در طول زمستان نیز دقیقا همین است – نه اینکه نگران بافت یا خشکی پوست باشند بلکه آنها بیشتر نگران ظاهر آن هستند. کرم های سفید کننده میتوانند کمک بزرگی باشند، چون نقاط تیره را سریع محو میکنند.
اما همیشه بهترین درمان پیشگیری است: هر روز پوست خود را با لایه ای ضخیم از کرم مرطوب کنید، لوسیون کرمی میتواند باعث جلوگیری از تحریک پوست شود، همچنین به صاف و یکدست شدن پوست هم کمک میکند.


اگر پوستتان خشک است


دکتر آدیگان میگوید: مقدار استفاده از مرطوب کننده را بیشتر کنید، اگر تابستان از لوسیون سبک استفاده میکردید، لازم است حالا آن را به یک کرم یا پماد غلیظ تر تغییر دهید. از مدل هایی بخرید که با فشار دکمه از داخل یک لوله بیرون می آیند، چون این محصولات اقلب با آب یا الکل رقیق شده اند، و خاصیت رطوبت بخشی بیشتری دارند.
هر زمان دوش میگیرید یا صورت خود را میشویید از آن استفاده کنید وقتی پوست هنوز مرطوب است از آب ولرم استفاده کنید ( استفاده از آب گرم باعث تحریک پوست میشود ) مدت زمان حمام کردن خود را تا میتوانید کوتاه کنید، از صابون و تمیز کننده های بدون عطر استفاده کنید ( برخی متخصصان توصیه می کنند حتی قبل از رفتن به حمام نیز از مرطوب کننده استفاده کنید! ) و لیف زدن را هم انجام ندهید. تنها کافیست زیر بغل ها و کشاله ران را صابون بزنید، حتما لازم نیست کل بدن را لیف بزنید، لیف زدن تنها روغن طبیعی بدنتان را میشوید.


اگر صورتتان پوست پوست است


آفتاب سوختگی، باد سوختگی و خشکی مزمن میتواند باعث شود پوستتان ترک بخورد یا پوست پوست شود، حتی اگر مرتب مرطوب کننده استفاده کنید. برای کمک به حذف لایه ی آسیب دیده ی پوست، با اسید سیتریک برای لایه برداری پوست را بشویید. ( محصولات لایه بردار شیمیایی از انواع فیزیکی آن کمتر تحریک کننده هستند ).
اگر پوستتان در طول زمستان خشک ماند هفته ای یک یا دوبار از لایه بردار ها استفاده کنید.


اگر پوستتان ترکیبی از چند نوع است


دکتر آدیگان میگوید: این گروه پوستی از چالش برانگیزترین انواع در طول زمستان است. آنها متوجه میشوند برخی نقاط عادی پوستشان خشک میشود و برخی نقاطی از پوستشان که معمولا چرب است به حالت طبیعی برمیگردد، ممکن است لازم باشد هر نقطه را جداگانه درمان کرد.
دکتر آدیگان توصیه میکند در منطقه T ( پیشانی، بینی وچانه ) از مرطوب کننده ای سبک استفاده شود، و روی مناطق خشک تر از نوع غلیظ تر استفاده شود، مانند گونه ها ، دور چشم و دور لب ها. تکه های خشک همچنین ممکن است نیاز به پمادی مانند وازلین داشته باشند، که میتواند رطوبت را مهر و موم کند و محافظی در برابر عناصر خارجی باشد. ( اگر استفاده از این روش در طول روز احساس چرب بودن میدهد، میتوانید شب این کار را انجام دهید).


اگر لب های خشکی دارید


خشکی پوست تنها خود را روی گونه ها نشان نمیدهد، بسیار شایع است که خود را به صورت ترک روی لب نشان میدهد، چرب کردن لب ها با ویتامین A و E، موم و وازلین به تسکین و ترمیم پوست خشک شده کمک میکند، اما اگر میخواهید قدرت تاثیر گذاری را بیشتر کنید، قبل از استفاده لب ها را با آب خنک مرطوب کنید.
دکتر مارینا پردئو میگوید: این کار سطح روی پوست را نفوذپذیر تر میکند، و مرطوب کننده میتواند به خورد پوست برود. ماسک صورت مرطوب کننده ( به دنبال آن دسته باشید که حاوی نمک مرده دریا باشد ) هم میتواند پوستی که پوسته شده است را بردارد و لب ها را صاف و نرم کند.


اگر پوستتان چرب است


دکتر گلدنبرگ میگوید: اگر پوستی چرب دارید زمستان میتوانید کمی استراحت کنید. اما به این معنا نیست که روتین مراقبت از پوست روزانه خود را فراموش کنید. اگر از محصولاتی استفاده میکردید که پوست صورتتان چرب نشود باید بدانید که در طول زمستان دیگر نیازی به استفاده از آنها ندارید.
اما اگر در طول تابستان از مرطوب کننده استفاده نمیکردید فکر خوبیست که به افت دما ( و رطوبت ) از مرطوب کننده استفاده کنید. من مرطوب کننده ای سبک را توصیه میکنم، تا بعد از حمام پوست خود را با آن مرطوب کنید.


اگر پوستتان بسیار حساس است


پوست های حساس در طول ماه های سرد زمستان به سادگی تحریک میشوند. سرما روی چنین پوست هایی میتواند باعث گونه های خشک و قرمز شود همچنین رنگدانه پوست این افراد ممکن است تیره تر شود. برای نگه داشتن صافی و انعطاف پوست، محصولاتی استفاده کنید که بدون رنگ و غیر معطر باشند.
تنها محصولات تمیز کننده دست و صورت نه بلکه مواد شوینده پارچه ها نیز باید چنین ویژگی داشته باشند. به دنبال شوینده ی صورتی باشید که بدون کف و بدون فوم باشد، این نوع شوینده ها روغن روی پوست را نمیشوند. برای پوست بسیار خشک و حساس شوینده را به جای آب خالی با پارچه نرم پاک کنید.


اگر پوستتان جوش میزند


دکتر گلدنبرگ میگوید: برای درمان چنین افرادی نیاز به برقراری اعتدال داریم. میخواهیم آکنه را ترمیم کنیم اما این کار پوست را خشک میکند – پس لازم است رطوبت را نیز در همان زمان برگردانیم، توصیه میشود از یک تمیز کننده غیر فومی سبک و یک مرطوب کننده غیر کومدوژنیک که باعث مسدود شدن منافذ پوست نمیشود استفاده کنید.
اگر از محصولات رتینوئیدی برای مزایای ضد آکنه ی آنها استفاده میکنید، استفاده روزانه از این محصولات در زمستان باعث تحریک پوست میشود، میتوانید به جای استفاده مستقیم آن را با مقداری از مرطوب کننده خود میکس کنید و سپس استفاده کنید. اگر پوست دوباره خشن شد دوباره استفاده کنید اما دو تا سه روز در هفته.


اگر اگزما یا پسوریازیس دارید


شرایطی مانند اگزما و پسوریازیس هنگام زمستان یعنی وقتی که نمیتوان به راحتی پوست را مرطوب نگه داشت بیشتر تمایل به شعله ور شدن دارند. مدت زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید، و بلافاصله بعد از خشک کردن خود با حوله مرطوب کننده بزنید. میتوانید این حملات را با کرم هیدروکورتیزون دفع کنید، یا میتوانید به متخصص پوست برای دریافت فرمولی قوی تر مراجعه کنید.
متخصصان توصیه میکنند سطح استرس را پایین بیاورید و واکسن آنفولانزا بزنید، چون این شرایط ممکن است مربوط به عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد. تحقیقات نشان داده در مواقع استرس قابلیت پوست برای نگه داشتن آب پایین می آید. کمبود نور آفتاب در زمستان میتواند پسوریازیس را بدتر کند. در موارد بدتر، فتوتراپی با نور UV دو تا سه بار در هفته میتواند کمک کننده باشد.


اگر مدت زمان زیادی را بیرون میگذرانید


در این فصل هر کسی که مدت زمان زیادی را مجبور است بیرون بگذراند از باد و سرمای سخت نمیتواند در امان باشد. برای چنین افرادی شاید استفاده از وازلین قبل از بیرون رفتن از خانه راهی هوشمندانه باشد. گونه ها و لب ها نقاطی هستند که بیشتر در معرض خطر هستند، اما داخل و خارج سوراخ های بینی را نیز نباید فراموش کرد، این کار کمک میکند راه تنفسی بینی مرطوب بماند.
استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده نیز بسیار مهم است، مخصوصا مواقعی که در ارتفاعات بلند به سر میبرید جایی که هوا کمتر است ( و در عوض اشعه عای UV قوی تر هستند ) یا هنگامی که اطرافتان مملو از برف است، که میتواند نور آفتاب را به صورتتان باز تاب کند.


اگر مدت زمان زیادی را داخل خانه ( زیر سقف ) میگذرانید


سیستم های گرم کننده داخلی رطوب بسیار زیادی را از هوا میکشند، پس حتی اگر بیرون هم نروید ممکن است خشکی پوست زمستانی را تجربه کنید. در خانه یا اداره خود یک دستگاه بخور استفاده کنید، چون میتواند کمک کننده باشد. اما عوض کردن فیلتر در زمان های توصیه شده بسیار مهم است، همچنین به جای آب شیر از آب مقطر استفاده کنید. چای یا قهوه ای هم که در طول روز استفاده میکنید ممکن است باعث کم آب شدن بدنتان شود پس سعی کنید آب نیز زیاد بنوشید.


اگر 50 سال یا بیشتر دارید


حتی اگر هیچ وقت پوست خشک نداشتید، ممکن است با بالا رفتن سن متوجه تغییراتی شوید. غدد سباسه که در سراسر بدن پراکنده هستند و روغن تولید میکنند با بالا رفتن سن تولیدشان کم میشود. اما ما برای جبران معمولا عادت حمام کردن خود را تغییر نمیدهیم. وقتی حمام میرویم همچنان سر تا پای خود را لیف میکشیم و دقیقا به همین دلیل است که بیشتر کسانی که در سن 60 تا 70 سالگی دچار اگزما یا خشکی شدید پوست میشوند میگویند که این اولین بار در عمرشان است.
اگر قسمت هایی از پوستتان خشک شده و میخارد و قبلا همچین چیزی ندیده بودید، وقتش است از شوینده های سبک تر و مرطوب کننده های غلیظ تر استفاده کنید. بعد از حمام سر تا پای خود را با مرطوب کننده چرب کنید. از محصولات ضد پیری که حاوی رتینوئید، سفت کننده پوست و یا اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند استفاده کنید ( هفته ای دو تا سه بار استفاده تاثیر گذار است ). همچنین مطمئن شوید محصولات دیگر مانند تمیز کننده ها و کرم ها با این مواد تداخل پیدا نکنند.


اگر پوست کودکتان خشک شد


نوزادان و کودکان کم سن و سال از افراد بالغ کمتر چنین مشکلاتی را تجربه میکنند، اما پوست آنها نیز تمایل به خشکی زمستانی و اگزما دارد. کودکان بیشتر به خاراندن محل خشک پوست خو وسوسه میشوند که این فقط سوزش را بیشتر میکند. کودک خود را بلافاصله بعد از اینکه از حمام آوردید و خشکش کردید با مرطوب کننده چرب کنید تا جلوی خارش و خشکی پوست زمستانی را بگیرید.
اجازه ندهید برای مدت طولانی کودکتان در آب بازی کند، و تا میتوانید کمتر کف استفاده کنید. چه باور کنید چه نکنید باکتری های کمی در پوست کودکان زندگی میکنند. غددی که بوی بدن را تولید میکنند، و باکتری ها در آن زندگی میکنند تا زمان بلوغ فعال نیستند پس کودکان زیاد نیاز به شستشو و لیف کشیدن ندارند.
 

Similar threads

بالا