راه اندازی بزرگترین پتروشیمی جهان در ایران

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک مقام مسئول از آغاز بهره برداری رسمی از فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید کننده اتیلن جهان تا شهریور ماه سال جاری در عسلویه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه شاهدائی درباره زمان آغاز بهره برداری فاز دوم مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولید کننده اتیلن جهان، گفت: هم اکنون فاز ٢ پتروشیمی کاویان با دریافت اتان بیشتر می تواند خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب را تامین کند صورت تامین کامل خوراک، تولید اتیلن این مجتمع به بیش از ٢ میلیون تن در سال خواهد رسید.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه فاز دوم پتروشیمی کاویان به زودی آماده راه اندازی کامل می‌شود، تصریح کرد: مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده، در صورت دریافت خوراک، در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید.



این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی فاز دوم پتروشیمی کاویان (الفین یازدهم) آخرین مراحل ساخت و تکمیل را پشت سر می گذارد، بیان کرد: این مجتمع عظیم پتروشیمیایی امسال با تامین خوراک مورد نیاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی وارد مدار تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه به علت کمبود خوراک، فاز یک این مجتمع پتروشیمی با کمتر از نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است، تبیین کرد: با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، میزان خوراک پتروشیمی کاویان افزایش یافته و اتیلن بیشتری به خط لوله اتیلن غرب تزریق می شود. شاهدائی با تاکید بر اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا آذر ماه این مجتمع پتروشیمی با تمام ظرفیت فعالیت کند، یادآور شد: اتیلن ارسالی پتروشیمی کاویان افزون بر پتروشیمی پلیمرکرمانشاه و پتروشیمی ایلام، به چند مجتمع دیگر در مسیر خط لوله تحویل می شود و پتروشیمی لرستان نیز چندی پیش خوراک مورد نیاز را به طور آزمایشی دریافت کرده و امسال پتروشیمی های مهاباد، و کردستان نیز خوراک مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. به گزارش مهر، پتروشیمی کاویان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن منطقه خاورمینه و جهان است که از ظرفیت تولید سالانه ٢ میلیون تن محصول برخوردار است.
اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان از مسیر خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی های لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب ارسال خواهد شد و مازاد تولید نیز در پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر استفاده می شود.
 
بالا