[راه آهن و مسایل مربوطه]►

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
:warn:گفتگو با بهزاد فتاحی "مهندس برتر جوان راه آهن" استرالیا

"برای خیلی چیزهای ایران دلتنگم. برای مردم، برای پدر و مادرم، برای دوستانم، برای محیط دانشگاه و برای حرف زدن به زبان فارسی، الان از اینکه بعد از مدتها می توانم با کسی فارسی حرف بزنم، خوشحالم."

این ها بخشی از صحبت های بهزاد فتاحی دانشجوی دکتری مهندسی عمران در دانشگاه ولونگونگ استرالیاست که به عنوان مهندس برتر جوان راه آهن استرالیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۰۷ برگزیده شده است.
بهزاد ۲۸ سال دارد و در سال ۲۰۰۳ از طریق گرفتن بورسیه برای ادامه تحصیل به استرالیا آمد تا دکتری مهندسی عمران بخواند. اما درهمین زمان کوتاه که از اقامت او در استرالیا می گذرد دست آوردهای بسیاری داشته است.
مقاوم سازی خاک
بهزاد در خصوص دلیل انتخاب خود به عنوان برترین مهندس راه آهن، می گوید: "کاری که من انجام دادم این بود که توانستم روش ارزانی را پیدا کنم که بتوان خاک سست زیر ریل قطارها را از طریق کاشت درختان مقاوم ساخت." و در ادامه به زبان ساده در خصوص پروژه اش می گوید:" ریل را ه آهن وقتی که بر روی خاک قرار می گیرد بدلیل عبور قطارها به خاک زیرین خود فشار می آورد و خاک نشست می کند و به مرور زمان و پس از بارندگی های زیاد کم کم فضایی کاسه مانند در زیر ریل ایجاد می شود و خاک بدلیل اشباع شدن از آب تغییر شکل می دهد. من برای اولین بار به این نتیجه رسیدم که با کاشت درختان با فاصله متناسب از ریل می توان از طریق ریشه های درخت، آب زیر ریل ها را جذب کرد و در نتیجه خاک را مقاوم ساخت."
در ده سال گذشته دولت استرالیا در حدود ۳ میلیارد دلار بودجه برای نگهداری ریل های راه آهن خرج کرده است و با روشی که بهزاد فتاحی پیدا کرده است هزینه های راه آهن استرالیا بسیار تقلیل می یابد. بهزاد می گوید: "روشی که من پیدا کردم بسیار ارزان و قابل اعتماد است. به پاکسازی هوا کمک می کند و همچنین میزان گازهای گلخانه ای که بدلیل عبور قطارها تولید می شود را بسیار کم می کند."




به گفته وی، این ایده که می توان با کاشت درختان به مقاوم سازی خاک پرداخت برای اولین بار بود که مورد بررسی قرار می گرفت. آقای فتاحی در این خصوص می گوید: "‌پروژه ای که من انجام دادم پیوندی بین مهندسی زیستی و مکانیک خاک بود و در نوع خود کم سابقه بود. در ابتدای کار اصلاً معلوم نبود که این پروژه چه سرانجامی دارد، اما من چهار سال بر روی آن کار کردم و به نتایج درخور توجه ای رسیدم."
بهزاد لیسانس خود را از دانشكده فني دانشگاه تهران و فوق لیسانس را از دانشگاه پلی تکنیک تهران اخذ کرده و در پاسخ به این سئوال که آیا این پروژه در ایران نیز کاربرد دارد می گوید: "صد درصد. در ایران نیز خاک هایی وجود دارد که برای زیر ریل مناسب نیست و با این روش ارزان، می توان خاک بستر ریل را مقاوم ساخت. کاری که که ما الان در حال تحقیق هستیم کار بر روی درختان محلی است. چنانچه از این روش بخواهد در ایران استفاده شود در ابتدا باید تحقیق مختصری در خصوص نوع درختان کرد و سپس خواص خاک و محاسبات علمی را در خصوص روش کاشت درختان انجام داد. اما باید گفت که تحقیقات ما نشان می دهد که درختان خاصی هستند که اثر بسیار مفیدی دارند و در حال حاضر ما در حال تحقیق در زمینه بهترین نوع درخت هستیم . این پروژه نه تنها در ایران، بلکه در تمامی نقاط جهان قابل اجراست."
جایزه برترین مهندس جوان راه آهن، هر ساله توسط انجمن راه آهن استرالیا به کسانی اعطا می شود که زیر سی سال سن داشته باشند و در زمینه صنعت راه آهن دستاورد مهمی داشته باشند.

اگر ایران بودم...
این پژووهشگر در پاسخ به این سئوال که چنانچه در ایران بود آیا به این موقعیت می رسید می گوید:" در ایران مشکل اصلی این است که کارهای تحقیقاتی با کاری که مورد نیاز صنعت است زیاد مطابقت ندارد. من دوست دارم در جایی کار کنم که از من بیشتر استفاده می شود و بهتر بتوانم به بشریت خدمت کنم. من در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی کار می کردم و مطمئنم اگر آنجا هم بودم کارهای خوبی می کردم، ولی شاید نتایج یافته هایم متفاوت بود."
آقای فتاحی در ادامه می گوید:" بسیار دوست دارم به ایران برگردم و اگر بدانم جایگاهی دارم و از توانایی های من استفاده می شود در ایران کار کنم. دوست ندارم به ایران برگردم و دچار زندگی روزمره شوم. هر وقت در ایران زمینه ای برای کار فراهم شود مسلما اولویتم با ایران است. چون وطنم است. خانواده، اساتید و کسانی که مرا تربیت کردند آنجا هستند."
بهزاد فتاحی در خصوص تفاوت های دوران جوانی اش که بخشی عمده آن را در ایران و بخشی را در استرالیا گذرانده، چنین میگوید: "در استرالیا به عنوان یک ج۲وان خیلی چیزها را می توان انتخاب کرد. ولی در ایران شاید بدلایل تاریخی، خیلی چیزها را جامعه به شما تحمیل می کند تا در یک مسیر مشخص حرکت کنیم. اگر در ایران شما ایده خاصی داشته باشید و بخواهید آنرا دنبال کنید، بسیار سخت است. من در ایران بیشتر درس می خواندم، اما اینجا در کنار درس از ما خواسته می شود که کارهای دیگر هم انجام دهیم و از زندگی لذت بیشتری ببریم. در استرالیا به راحتی می توان انتخاب کرد. من الان در کنار درس خواندن ورزش می کنم و با دوستانم بسیار به سفر می روم. در ایران که زندگی می کردم فکر نمی کردم که چقدر مسافرت کردن مهم است. اما در استرالیا فرهنگ به گونه ای است که افراد به سفر کردن تشویق می شوند چون امکانات به طور یکسان در همه جا وجود دارد."


بهزاد در حال حاضر هفته ای سه روز در دانشگاه به دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس درس می دهد و هفته ای دو ساعت نیز در کالج دانشگاه، زبان انگلیسی تدریس می کند. بهزاد در پاسخ به این سئوال که چه توصیه ای به دیگر جوانان ایرانی دارد می گوید: "به نظرم سعی کنند که زندگی منظم


داشته باشند و بدانند که در روز، هفته، ماه، سال چه کاری می خواهند انجام دهند. مهمترین چیز این است که باید بر اساس برنامه جلو رفت و کار را با بازدهی بالا انجام داد. به نظر من اینکه چقدر باهوش هستیم زیاد مهم نیست، بلکه یادگیری مهم است. هوش بدون یادگیری بازدهی ندارد. به نظر من نباید فقط درس خواند، بلکه زمانی را برای اوقات فراغت نیز باید در نظر گرفت."
بهزاد فتاحی درسالهای 2005 و ۲۰۰۶ به ترتیب موفق به دریافت جایزه نخست مهندسان ژئوتکنیک جوان انستیتوی مهندسان استرالیا در سیدنی و جایزه ممتاز و لوح افتخار بهترین کار تحقیقاتی دانشگاه ولونگونگ استرالیا در زمینه "فناوری های نوین و پیشتاز برای ساختن و دگرگون کردن صنایع استرالیا" شده بود. او همچنین مقالات بیشماری را چاپ و نشر کرده و در کنفرانس های بین المللی بسیاری نیز سخنرانی کرده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

RaHNaVaRD

عضو جدید
راه آهن

راه آهن

سلام
اینم یه متن کوتاه که مربوط به راه آهن میشه.


حس گرهای تجهیزات کنار ریل
این حس گرها در طول مسیر نصب می شوند تا نواقصی را که در قطعات و آلات متحرک ایجاد می شوند مشخص کرده، بتوانند اطلاعات مربوط به این نواقص را منتقل کنند تا در صورت نیاز قطارها متوقف شوند و گروه نگهداری تعمیرات مورد نیاز را انجام بدهد. از جمله این نواقص که حس گرها آن را تشخیص می دهند می توان به چرخ ها و بالشتک های بیش از حد داغ شده بالشتک های معیوب و یا چسبیده به سطوح چرخ ها، چرخ های معیوب، چرخ های شکسته، چرخ های مسطح، چرخ های خارج شده از خط، Excessive Trucks Hunting، تجهیزات و اتصالات واگن ها، بارهای قائم و جانبی که بیشتر از حد گاباری بارگیری شده اند، اشاره کرد. ترکیب کردن برچسب خوان های AEI با حس گرها آمار دقیقی از خودروهای دارای نقص ارایه می دهد. در حال حاضر معمولاً اطلاعات دریافتی از حس گرها از طریق بی سیم مبادله می شوند. وقتی که شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات بطور کامل نصب و راه اندازی شوند، این اطلاعات از رابط های جانبی درون حس گرها به خدمه قطار مراکز کنترل و تاسیسات نگهداری ارسال می شوند.
حس گرهای جانبی ریل برای تشخیص نواقص ریل و تجهیزات جانبی
این حس گر ها معمولا در اطراف خط نصب می شوند تا شرایط و موانعی که در طول ریل وجود دارند را مشخص کرده و اطلاعات لازم را برای توقف قطار یا کاهش سرعت آن ارسال کنند تا علاوه بر افزایش ایمنی تردد قطارها پرسنل تعمیر و نگهداری را نیز از بروز نقص در ریل آگاه نمایند تا تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. از جمله این شرایط و نواقص که توسط حس گرها مشخص می شوند می توان به ریل شکسته، خط آهن جدا شده، باران یا برف شدید (جمع شدن آب یا برف زیاد) ریزش بهمن و یا صخره ،تنش (فشار) بیش از حد ریل، ستون ها و پل های جدا شده، زیرگذرهای مسدود شده، اطلاعات مربوط به آب و هوا (دما، میزان تغیر دما، سرعت باد، بارش باران و برف و غیره)، زلزله، و موارد کلی ایمنی مربوط به خط آهن و سازه ها اشاره نمود. در حال حاضر اطلاعات دریافتی از این حس گرها از طریق سیستم ارسال پیام کنار ریل مبادله می شوند. وقتی که شبکه ارتباطات پیوسته اطلاعات راه اندازی شود، این اطلاعات بصورت لحظه ای از رابط های درون حس گرها به خدمه قطار، مراکز کنترل و تأسیسات نگهداری ارسال می شوند.
حس گرهای متحرک کنترل ریل
این حس گرها بر روی قطارهای بازرسی و تعمیر خط و حتی بر روی لوکوموتیوهای نصب می شوند تا بتوان معایب و مواردی که در طول ریل رخ می دهند را مشخص نمایند و در صورت نیاز قطارها را متوقف کنند و یا سرعت آنها را کاهش دهند تا گروه تأسیسات بتوانند تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. این معایب شامل ترک خوردگی ریل، شکستگی ریل، خطوط از هم گسسته و فشار (تنش) بیش از حد ریل می باشند. اطلاعات مربوط به آب و هوا را نیز گردآوری می کنند. اطلاعات دریافتی از این حس گرها در واگن بازرسی یا کابین لوکوموتیوران نمایش داده می شوند و از طریق شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات به مراکز کنترل و خدمه تأسیسات منتقل می شوند.
حس گرهای On-board قطعات واگن
حس گرهای on-board قطعات واگن بر روی آلات غلتنده نصب می شوند تا معایب موجود مشخص شوند و از طریق این اطلاعات بدست آمده، بتوان قطار را متوقف نمود و گروه تأسیسات، تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند. از جمله این معایب می توان به چرخ ها و بالشتک های بیش از حد داغ شده، ضربات یا لرزش های چرخ های شکسته یا خوابیده یا چرخ های موج دار، Excessive Track Hunting ، نیروهای طولی بیش از حد و وضعیت سیستم ترمز اشاره کرد. اطلاعات دریافتی از این حس گرها از طریق کانال ارتباطی سیستم ترمزهای بادی الکترونیکی ECP به لکوموتیو منتقل می شود و از آنجا از طریق شبکه ارتباطی پیوسته به مراکز کنترل و تأسیسات نگهداری ارسال می شود. پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است اما راه اندازی سیستم های ترمز ECP و شبکه خطوط ارتباطات پیوسته اطلاعات پیش شرط راه اندازی و استفاده از این حس گرهاست.
حس گرهای On-board کالای درون واگن
این حس گرها بر روی واگن های باری نصب می شوند تا وضعیت کالاهایی که حمل می شوند را مشخص و کنترل کنند. مؤلفه هایی که توسط این حس گرها اندازه گیری می شوند شامل دما، فشار، موقعیت بار، تابش و لرزش ها می باشند. امنیت و ایمنی محموله ها نیز کنترل می شود. اطلاعات دریافتی از حس گرها از طریق کانال ارتباطی سیستم ترمز ECP به لوکوموتیو منتقل می شود و از آنجا از طریق شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات به مراکز کنترل، تأسیسات نگهداری و مشتریان ارسال می گردد. اگر موارد مشکل آفرین مشاهده شد، قطار متوقف می شود و گروه تأسیسات، تعمیرات مورد نیاز را انجام می دهند.

بعضی از مشتریان با استفاده از حس گرهای اختصاصی و ارتباطات ماهواره ای و از طریق کانال اطلاعات راه آهن مستقیماً اطلاعات را از واگن ها دریافت کرده و می توانند از وضعیت محموله خود همواره آگاهی داشته باشند.
 

omran84

عضو جدید
مقاله در زمینه ی مصالح بالاست و تاثیر آن در فرآیند تعمیر و نگهداری خطوط ریلی

مقاله در زمینه ی مصالح بالاست و تاثیر آن در فرآیند تعمیر و نگهداری خطوط ریلی

مقاله در زمینه ی مصالح بالاست و تاثیر آن در فرآیند تعمیر و نگهداری خطوط ریلی
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برای دانلود این مقاله [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اینجا را کلیک کنید[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]حجم فایل : ۸۱۲ کیلو بایت در فرمت پی دی اف [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تهیه شده توسط آقایان سید مسعود نصر آزادانی ( استادیار دانشکده ی مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران) و مسعود فتحعلی (فارغ التحصیل رشته ی مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران )[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چکیده : [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خطوط کنونی راه آهن در ایران دارای قدمت چندین ساله است که تواما با افزایش ترافیک خطوط ( تناژ و سرعت) میزان استهلاک خطوط نیز به مروز زمان رو به فزونی گذارده است . لذا تعمیرات اساسی و نگهداری سالیانه خطوط راه آهن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . این موضوع بویژه صرفه جویی غیر مستقیم ناشی از افزایش ظرفیت و کاهش تاخیرها را به دنبال خواهد داشت . دراین راستا نیروی انسانی مجرب، ماشین آلات تخصصی ، مصالح اختصاصی و علی الخصوص زمان نگهداری و انجام تعمیرات ، مورد توجه خاص می باشد . مصالح بالاست به عنوان یکی از اجزا مهم روسازی سنتی خط آهن ، عمده تاثیر را برفعالیت های تعمیر و نگهداری می گذارد . بطوریکه اکثر فعالیت های نگهداری خطوط سنتی به دلیل وجود این لایه بوده و بخش عمده ای از هزینه های نگهداری صرف اصلاح عیوب ناشی از لایه می شود .این درحالی است که هزینه ی ساختن این لایه در مقایسه با سایر اجزا روسازی راه آهن ناچیزاست . در این مقاله ضمن معرفی کلی مصالح بالاست و عیوب مربوط به آن به بیان تاثیر این مصالح برفرآیند تعمیر و نگهداری خطوط ریلی می پردازیم.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]واژه های کلیدی : راه آهن ، روسازی ، بالاست ، تعمیر ، نگهداری .[/FONT]
 

shahrood

عضو جدید
مقاله راه آهن

مقاله راه آهن

سلام دوستان عزیز
آیا در مورد قطار سبک شهری LRT منبع خاصی سراغ دارید که در مورد بحث اقتصادی از قبیل هزینه های احداث آماری داده باشه

با تشکر
 

soheila1

عضو جدید
من این مقاله رو میخوام اما دانلود نمیشه خواهشا راهنمایی بفرماییند.مهدس شما در مورد شیوه های کنترل کیفی بالاست و زیربالاست مطلبی دارین؟اگرازمنابع معتبر مثل مقالات ای اس ای باشه که عااالی میشه.ممنووون
 

.R.A

عضو جدید
راه آهن

راه آهن

درود بر مهندسین
پروژه برای درس راه آهن می خواستم. با تشکر
 

.R.A

عضو جدید
درود
کسی از دوستان مقاله در مورد راه آهن داره؟
با تشکر
 

farokh9

عضو جدید
سلام دوست گرامی
چه مقاله ای بگو تا برات بگم
طرح دارم اگر به کارت بیاد
 

sina arabloo

عضو جدید
سلام
مقاله ای در مورد
تحلیل نیروهای دینامیکی وارد بر چرخ قطار دارید بم بدین؟
ahouramzda2015gmail.com
 
بالا