راه آهن ارومیه نیامده سریع السیر میشود !

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴



در شرایطی که به دلیل محدویدت منابع اعتباری مشخص نیست چه زمانی شبکه ریلی به ارومیه می‌رسد، حالا استاندار آذربایجان غربی گفته خط سریع السیر راه آهن، ارومیه را به زودی به تبریز متصل می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، با وجود اینکه راه آهن شمال شرق کشور یکی از قدیمی‌ترین راه آهن‌ها در ایران به حساب می‌آید و تبریز سال‌هاست که در فهرست شهرهای ریلی جای گرفته، اما مسیر کوتاه آذربایجان شرقی تا غربی در طول تمام این سال‌ها تکمیل نشده و ارومیه همچنان در صف اتصال به شبکه ریلی قرار دارد.
هرچند شهرستان میاندوآب به عنوان دروازه اتصالی راه آهن به استان آذربایجان غربی به شبکه مرکزی وصل شده اما هنوز مرکز این استان باید چند ماهی را منتظر باقی بماند؛ انتظاری که با نرسیدن منابع اعتباری شاید قدری طولانی‌تر از گذشته شود.
استاندار آذربایجان غربی در این باره گفته"تکمیل خط آهن نیمه‌کاره ارومیه – تبریز در مسیرهای میاندوآب- مهاباد- نقده- ارومیه در دستور کار ستاد بازآفرینی استان آذربایجان‌غربی قرار گرفت. این خط‌ آهن هم اکنون در دست اجراست و از مسیر میاندوآب- مهاباد تا نقده رسیده است و از نقده به ارومیه خواهد رسید، اما به علت محدودیت‌های مالی پیشرفت این خط آهن به کندی جریان دارد. "
آنچه در صحبت‌های قره‌باغ مهم است، رسیدن طرح‌های توسعه‌ای مربوط به راه‌آهن ارومیه پیش از تکمیل طرح اصلی است. در شرایطی که مشخص نیست با توجه به محدودیت‌های مالی چه زمانی از ایستگاه راه آهن ارومیه بهره‌برداری خواهد شد، گفته شده که بخش خصوصی قصد دارد محور ارومیه به تبریز را سریع السیر کند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، "در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، آغاز احداث خط‌آهن سریع السیر ارومیه- تبریز با عبور از میاندوآب و از میان‌گذر دریاچه ارومیه با هدف تحول اقتصادی و جمعیتی شهر ارومیه و تبریز مطرح و مصوب شد. "
هرچند هدف‌گذاری های منطقه‌ای برای توسعه راه آهن و استفاده از منابع بخش خصوصی هدف کلان مهمی است که می‌تواند بسیار برای پروژه های آتی این بخش اهمیت داشته باشد، اما به طور حتم اولویت بندی در استفاده از این منابع نیز موضوعی مهم و قابل پیگیری است.
نرسیدن راه آهن به 11 استان کشور و در دست ساخت بودن بیش از 10 هزار کیلومتر راه ریلی جدید، بخش قابل توجهی از تمرکز منابع را به سمت تکمیل این طرح‌ها برده و شاید قطارهای سریع السیر که فن آوری‌های روز جهان را به همراه دارند نسبت به این برنامه‌ها در اولویت بعدی قرار داشته باشد.
 

Similar threads

بالا