راه‌های اعجاب‌انگیز جوان ماندن پوست

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]راه‌های اعجاب‌انگیز جوان ماندن پوست[/h][h=1]
[/h]
[h=2]اگر می‌خواهید واقعاً پوست جوان‌تری داشته باشید، از اصول زیر پیروی کنید. گر چه همه را قبلاً شنیده‌اید، ولی تذکر مجدد آن‌ها، خالی از لطف نیست.
[/h]
دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو و رئیس مرکز تحقیقات پوست در ماهنامه دنیای سلامت نوشت:
* به پشت بخوابید:
خوابیدن به یک شکل خاص، منجر به بروز چروک ناشی از خواب می‌شود که موجب چین خوردن لایه فوقانی پوست می‌شود و به‌تدریج، محو نخواهد شد. خوابیدن به پهلو منجر به بروز چروک‌های گونه و چانه می‌شود، بنابراین بهترین حالت خوابیدن برای جلوگیری از چروک‌های ناشی از وضعیت خوابیدن، خوابیدن به پشت است.
* برای خواندن، چشم‌ها را جمع نکنید و برای مطالعه از عینک استفاده کنید
بعضی حالات چهره که به‌صورت مکرر تکرار شود، مثل جمع‌کردن چشم‌ها که با فعالیت بیشتر عضلات صورت انجام می‌شود، منجر به بروز چروک‌های سطحی بر پوست خواهد شد و این خطوط از زیر، چروک‌های دائمی ایجاد خواهند کرد؛ بنابراین هنگام مطالعه، از عینک‌های مخصوص استفاده کنید و در هنگام آفتاب، عینک آفتابی را فراموش نکنید که با حفظ پوست دور چشم، از بروز چروک، جلوگیری می‌کند.
* ماهی بیشتری بخورید
ماهی سالمون و بیشتر ماهی‌های آب‌های سرد، منبع مهمی از پروتئین است. پروتئینی که مسئول تولید بلوک‌های ساختمان پوست است. همچنین منبع امگا-3 است. متخصصین معتقدند که اسیدهای چرب ضروری، پوست را تغذیه می‌کنند و آن را سالم و جوان نگه می‌دارند و منجر به کاهش چروک‌ها می‌شوند.
آب می‌تواند موجب محروم کردن پوست از رطوبت و چربی طبیعی که برای محافظت از چروک، لازم است شود. شست‌وشوی بیش از اندازه پوست، سد پوستی را آسیب می‌رساند؛ بنابراین بهتر است از شست‌وشوی بیش‌ازحد پوست بپرهیزید و از صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده و یا ژل‌های شوینده صورت به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

* مصرف میزان کافی از آلفا هیدروکسی اسیدها
این ترکیبات طبیعی، منجر به لایه‌برداری از لایه شاخی پوست و در نتیجه بهبود ظاهر منافذ پوست، خطوط ظریف و چروک‌های سطحی به‌خصوص در اطراف چشم می‌شود. فرم‌های قوی‌تر آلفا هیدروکسی اسید، منجر به بهبود تولید کلاژن می‌شود. کاربرد AHA پوست را نسبت به نور حساس‌تر می‌کند؛ بنابراین مصرف ضد آفتاب روزانه، ضروری است.
* بیش از اندازه، صورت خود را نشویید
آب می‌تواند موجب محروم کردن پوست از رطوبت و چربی طبیعی که برای محافظت از چروک، لازم است شود. شست‌وشوی بیش از اندازه پوست، سد پوستی را آسیب می‌رساند؛ بنابراین بهتر است از شست‌وشوی بیش‌ازحد پوست بپرهیزید و از صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده و یا ژل‌های شوینده صورت به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.
* از قهوه و شکلات به‌عنوان خوراکی‌های ضدچروک بهره ببرید
در یک مطالعه، محققین دریافتند که کاکائوهای حاوی مقادیر بالای دو آنتی‌اکسیدان Epicatechin و Catechin پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کرده، گردش خون به سلول‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و منجر به آب‌رسانی پوست می‌گردد.
هنگام مطالعه، از عینک‌های مخصوص استفاده کنید و در هنگام آفتاب، عینک آفتابی را فراموش نکنید که با حفظ پوست دور چشم، از بروز چروک، جلوگیری می‌کند.

* از اصول مراقبت پوستی مناسب پیروی کنید
1 – از آفتاب پرهیز کنید.
2 – ضد آفتاب استفاده کنید.
3 – لباس‌های مناسب در زمان اوج آفتاب بپوشید.
4 – سیگار نکشید.
5 – مرطوب‌کننده استفاده کنید.
* از کرم‌های حاوی ویتامین C استفاده کنید
برخی مطالعات متذکر شده‌اند که کرم‌های حاوی ویتامین C، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UVA و UVB محافظت کرده و به کاهش لک‌های تیره پوست و بهبود تون پوستی کمک می‌کند.
بنابراین کاربرد شکل درستی از ویتامینی L-ascoibicid) C) برای بهبود چروک، بسیار خوب است. البته می‌توانید از مشتقات ویتامین C مثل ascoibyl palmitate (آسکوربیل پالمتیات) هم استفاده کنید.
* برای بهبود مراقبت از پوست، سویا مصرف کنید
سویا منجر به بهبود ظاهر پوست و حتی محافظت از آن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که فرم موضعی یا حتی فرم خوراکی آن، به شکل Supplement می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کرده و حتی ساختار پوست را بهبود بخشد و منجر به نرمی و لطافت پوست و بهبود تون آن شود.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]غذای پوست، 7‌ رنگ است![/h]
[h=2]تأثیرگذار بودن ویتامین‌ها در شادابی پوست، تولیدکنندگان را نیز بر آن داشته تا برای ساخت انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها، از ترکیب‌های ویتامینه استفاده کنند؛ اما می‌توان به جای استفاده از ترکیب‌های شیمیایی، این منابع طبیعی را در سبد میوه‌های بهاری پیدا کرد.[/h]

آنچه همواره از سوی کارشناسان تغذیه به آن اشاره می‌شود تا به همین واسطه از داشتن پوستی سالم و شاداب لذت ببریم، مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی است که منابع خوبی از انواع ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.
در طول چند دهه اخیر، به خصوص 10 سال گذشته، میزان استفاده از منابع آنتی‌اکسیدان افزایش چشمگیری داشته است، زیرا بشر به این نتیجه رسید که یکی از علت‌های پیری و از بین رفتن سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست، اکسیده‌شدن ناشی از فعل و انفعالات داخل سلول، هسته و سیتوپلاسم است.
بر این اساس، موادی که برای سلول‌ها حکم مواد سمی را دارند تولید می‌شود که در نتیجه، پوست را با پیری و تخریب سلولی مواجه می‌کند. دکتر احسانی در همین خصوص می‏گوید: «بشر بر اثر تحقیقات متعدد به این نتیجه رسید که مواد ناشی از اکسیده‌شدن داخل سلول، از طریق مصرف منابع بی‌شمار حاوی آنتی‌اکسیدان کمتر می‌شود؛ اما با گذشت چند سال، بشر به نتیجه دیگری مبنی بر اینکه استفاده بیش از حد منابع آنتی‌اکسیدانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد دست پیدا کرد. به همین دلیل، به طور دقیق اعلام شد مصرف به اندازه منابع آنتی‌اکسیدانی، برای بقای سلول‌ها موثر است، اما استفاده بیش از حد نیاز این منبع به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد. از این‌رو مصرف منابع متعدد آنتی‌اکسیدان، هنوز هم مهم تلقی می‌شود، اما این اهمیت به پررنگی 10 سال گذشته نیست.»
[h=2]بهترین انتخاب[/h]7 رنگ سلامت که در منابع غذایی یافت می‌شود، یافته‌ای علمی است که سلامت ارگان‌های مختلف به خصوص پوست را تأمین می‌کند و اغلب میوه‌ها و سبزی‌هایی را به این رنگ می‌بینیم که دارای ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی، فلاونوییدی و ویتامین «A، E و C» هستند. دکتر صفوی می‏گوید: «با آغاز فصل بهار، میوه‌هایی به بازار می‌آیند که سرشار از منابع غذایی مفید هستند و به سلامت اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کنند. از این‌رو می‌توان بخشی از رژیم غذایی روزانه را به این گروه اختصاص داد که علاوه بر سالم بودن، عوارض کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند و با اطمینان بیشتری مورد مصرف قرار می‌گیرند.»
در همین راستا، دکتر احسانی هم معتقد است:‌ «طی سال‌های اخیر، تأمین آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن به دو شیوه مواد صناعی و طبیعی امکان‌پذیر شده که بدیهی است استفاده منطقی و به اندازه از منابع طبیعی آن بیشتر توصیه می‌شود، زیرا خطرهای کمتری را به دنبال خواهد داشت و دیگر نگرانی از بابت افزایش ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف به دلیل مصرف بیش از اندازه یا نامناسب منابع آنتی‌اکسیدانی صنعتی و شیمیایی وجود ندارد.»
7 رنگ سلامت که در منابع غذایی یافت می‌شود، یافته‌ای علمی است که سلامت ارگان‌های مختلف به خصوص پوست را تأمین می‌کند و اغلب میوه‌ها و سبزی‌هایی را به این رنگ می‌بینیم که دارای ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی، فلاونوییدی و ویتامین «A، E و C» هستند.

[h=2]7 رنگ سلامت در سبد بهاری[/h]دکتر صفوی، 7 رنگ سلامت را عاملی برای داشتن بدنی تشکیل‌شده از اندام‌های سالم معرفی می‌کند و به رنگ قرمز به عنوان اولین رنگ سلامت بخش اشاره می‌کند که در انار، هندوانه،‌ گوجه‌فرنگی خام و پخته، آب گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی، سوپ گوجه‌فرنگی، سس ماکارونی و امثال آن که حاوی لیکوپن و آنتی‌اکسیدان هستند یافت می‌شود. ضمن اینکه منابع یاد شده به دلیل ویتامین «C» موجود در آن‌ها، برای شادابی پوست بسیار مفید هستند.
از دیدگاه وی، گروه بعدی را مواد غذایی دارای رنگ زیبا و آرامش‌بخش ارغوانی تشکیل می‌دهند که سرشار از آنتوسیانین (آنتی‌اکسیدان بسیار قوی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند)، هستند و در کاهش احتمال ابتلا به سرطان نقش دارند. انگور قرمز، زغال اخته، آلو، سیب قرمز، توت‌فرنگی، توت سیاه و تمشک جزو این گروه بهاری قرار می‌گیرند.
دکتر صفوی ادامه داد: «فیتوکمیکال‌ها که متابولیت‌های ثانویه گیاهی هستند، در رژیم غذایی گیاه‌خواری به وفور تأمین و باعث می‌شود گیاه را در برابر آب‌وهوای بد و خطرهای احتمالی محافظت کند که خوشبختانه این اثر حفاظت‌کننده در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند و مانع رشد سریع سلول‌های سرطانی می‌شود.»
همچنین رنگ نارنجی در میوه‌هایی مثل زردآلو، هویج، انبه، سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل و گرمک یافت می‌شود که مواد تولیدکننده ویتامین «A» را دارند و به دلیل دارا بودن آلفا و بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، در کاهش ابتلا به سرطان موثر است.

زرد متمایل به نارنجی، گروه چهارم این رنگ‌های سلامت را تشکیل می‌دهد که معمولاً منابع حاوی بتاکریپتوتانکسین و فلاونویید در طبیعت به این رنگ وجود دارند و میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، هلو، شلیل، پاپایا (در ایران کمتر پیدا می‌شود)‌ و نوشیدنی‌هایی مثل آب پرتقال و نارنگی در این گروه قرار می‌گیرند و البته خاصیت ضدسرطانی دارند، زیرا 87 درصد از بتاکریپتوتانکسین از آب پرتقال و نارنگی به دست می‌آید.
گروه غذایی سفید متمایل به سبز به دلیل دارا بودن فلاونویید، کوئرسیتین و کامفرول و الاستین، خاصیت ضدتومور دارند که می‌توان در خانواده پیازها از قبیل سیر، کرفس، گلابی، کاسنی سفید و پیاز به دنبال آن‌ها بود.
از نظر وی، ششمین گروه رنگ‌های سلامت، رنگ سبز را تشکیل می‌دهند که در سبزی‌هایی مثل کلم بروکلی، کلم‌پیچ،‌ کلم دگمه‌ای و معمولی یافت می‌شود و دارای ترکیب‌های سولفورافان، ایزوتیوسیانات و ایندول هستند، ضمن اینکه ژن خاصی را که باعث تحریک آنزیم‌های شکننده موادشیمیایی سرطان‌زا می‌شود تولید می‌کند.
آخرین گروه رنگ‌ها نیز به رنگ سبز متمایل به زرد مربوط می‌شود که علاوه بر شاداب‌سازی پوست، در حفظ قوه بینایی و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دخیل است. اسفناج، ذرت، نخود و لوبیای سبز، خربزه، آووکادو و گیاه خردل، حاوی کارتنوییدهای زیگزانتین و لوتیین هستند که در این گروه قرار می‌گیرند.
به این ترتیب با افزودن خانواده رنگ‌ها به رژیم غذایی، می‌توان از بدن خود مراقبت کرد و نگرانی ابتلا به برخی از رایج‌ترین بیماری‌های قرن اخیر را که تهدیدکننده سلامت افراد است، کاهش داد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]خوردنی‌های نابود کننده پوست![/h]
[h=2]«پوست به سیستم گوارشی انسان ارتباط دارد!» از خواندن این جمله بهت زده نشوید، درست خوانده‌اید. اگر صورتتان جوش زده، لکه‌دار شده و یا خشک و پر از چین و چروک می‌شود، به غذایی که می‌خورید ارتباط دارد، پس مراقب تغذیه‌تان باشید.[/h]

محققان می‌گویند شمایی که نیمی از هفته را با غذاهای آماده می‌گذرانید یا حسابی سنتی و پرچرب و شیرین غذا می‌خورید، نباید انتظار داشتن پوستی صاف و شفاف را داشته باشید. از نظر آن‌ها، از صبحانه گرفته تا نوشیدنی‌هایی که در میانه روز مصرف می‌کنید، همه می‌توانند برای سلامت پوستتان گران تمام شوند و چهره‌ای خسته و پیر را به شما هدیه کنند.
از این‌ها صرف‌نظر کنید:
[h=2]نان لواش با پنیر خامه‌ای و چای شیرین[/h]مراقب بی‌آبی پوستتان باشید
برای ما ایرانی‌ها، صرف‌نظر کردن از چای، آرزوی محالی است؛ اما محققان می‌گویند این نوشیدنی می‌تواند پوستی پیر و کم‌آب را به شما هدیه کند. شاید کافئین موجود در چای از قهوه کمتر باشد و این نوشیدنی به‌دلیل کافئینی که در خود دارد، چندان به پوست شما آسیب نزند، اما چای مدر است و می‌تواند آب بدنتان را دفع کند و حتماً می‌دانید که چه بلاهایی در کمین پوست‌های کم‌آب نشسته‌اند.
گذشته از این، در لقمه‌ای که برای خود گرفته‌اید، میزان زیادی کربوهیدرات ساده گنجانده‌اید که می‌تواند پوستتان را ملتهب کند و با پنیرخامه‌ای هم حجت بیمار شدن پوست را تمام کرده و جوش‌ها را به صورتتان دعوت کرده‌اید. اگر بخواهیم از شکر موجود در چایتان هم بگوییم، حرفی تکراری زده‌ایم؛ پس نکته‌های گفته شده درمورد تأثیر قندها (چه طبیعی و چه مصنوعی) روی پوستتان را بار دیگر بخوانید.
این لقمه را امتحان کنید: نان لواش را کنار بگذارید و نان سنگک پر سبوس را جایگزین کنید. به‌جای پنیرخامه‌ای هم سراغ پنیرهای کم‌چرب‌تری بروید که جوش‌ساز نیستند. حالا می‌ماند نوشیدنی صبحانه! پیشنهاد می‌کنیم یک لیوان شیر کم‌چرب را کنار دستتان بگذارید و اگر دوست دارید در ابتدای صبح گلویتان تازه شود، آن را چنددقیقه‌ای گرم کنید. قانونی که گفتیم را در تمام روز رعایت کنید و به‌جای گذاشتن فلاکس چای کنار دستتان، یک کلمن آب خنک روی میز کارتان بگذارید.
نان لواش را کنار بگذارید و نان سنگک پر سبوس را جایگزین کنید. به‌جای پنیرخامه‌ای هم سراغ پنیرهای کم‌چرب‌تری بروید که جوش‌ساز نیستند.


[h=2]چیپس و پنیر[/h][h=2]مراقب پف زیر چشمتان باشید[/h]مصرف هر روزه چیپس، تنها خطر ابتلا به سرطان را بالا نمی‌برد و ذرت بوداده، تنها شما را در معرض برونشیت ریه قرار نمی‌دهد. محققان می‌گویند اغلب برندهای این هله‌هوله‌های دوست‌داشتنی، حاوی سدیم هستند که امکان تجمع آب در ناحیه‌ای از بدن را فراهم می‌کنند. اگر پوست صورتتان پف کرده و گود زیر چشمتان حسابی متورم شده، به‌هیچ‌عنوان سراغ چیپس و پنیر نروید.
این لقمه را امتحان کنید: املت با سبزی تازه و نان سبوس‌دار، یک جایگزین خوشمزه برای این خوراکی است که به‌راحتی هم آماده می‌شود. گوجه‌فرنگی موجود در آن می‌تواند جوش و آکنه را برطرف کند و علاوه بر کم کردن اثرات آفتاب‌سوختگی، پوستی براق را هم برایتان به ارمغان می‌آورد.
از سوی دیگر، برای برطرف کردن التهاب پوست، چاره‌ای جز مصرف سبزیجات برگ‌دار و بدون برگ ندارید. پس کنار املتتان سبزی تازه و چند ورق فلفل دلمه‌ای سبز بگذارید و از خوردن این غذای پوست‌ساز لذت ببرید.
[h=2]

شیربرنج[/h]مراقب آکنه باشید!
برای ما ایرانی‌ها، گذشتن از دسر خوشمزه‌ای مثل شیربرنج آسان نیست؛ اما اگر پوستتان محل خوبی برای تولد آکنه است، بهتر است از این دسر صرف‌نظر کنید. محققان می‌گویند کسانی که پوست پر آکنه دارند، با خوردن شیر، جوش‌هایشان بیشتر هم می‌شود. حالا تصور کنید که شیربرنج را با چاشنی شکر بخورید؛ شک نکنید که تا صبح فردا، سر و کله‌جوش‌های ریزودرشت روی صورتتان پیدا خواهد شد. با خوردن چنین لقمه‌ای، شما هم سراغ شکر پوست خراب‌کن رفته‌اید و هم شیر آکنه‌ساز را میل کرده‌اید. پس انتظار داشتن پوستی صاف را هم نباید داشته باشید.
این لقمه را امتحان کنید: ماست میوه‌ای اگر در خانه تهیه شود و میزان شکری که به آن اضافه می‌شود کم باشد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسر باشد. شما با مصرف ماست میوه‌ای، هم مقدار مصرف لبنیاتتان را دریافت کرده‌اید و هم از ماست که شانس کمی به آکنه‌ها برای بروز می‌دهد استفاده کرده‌اید؛ اما اگر هنوز به شیربرنج خوردن اصرار دارید، دسرتان را با شیر کم‌چرب درست کنید و به‌جای شکر، چاشنی نمک را به آن اضافه کنید.
[h=2]اسنک ذرت و سیب‌زمینی[/h]مراقب التهاب پوستتان باشید
آمدن ساندویچ‌سازها به بازار، خیلی‌ها را از گرسنگی میان‌روز نجات داد؛ اما این ابزار آشپزخانه می‌تواند گاهی به زیان پوست شما کار کند. اگر عادت دارید اسنک سیب‌زمینی و ذرت را به‌عنوان میان‌وعده نوش جان کنید، مراقب باشید! محققان می‌گویند مواد غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های ساده مثل نان و ماکارونی و… سطح انسولین خون را به شدت کاهش می‌دهند و این اتفاق به ایجاد التهاب در پوست و دیگر اندام‌های بدن منجر می‌شود. پوستی که از کربوهیدرات‌های ساده تغذیه می‌شود و عمده‌ترین خوراکش مواد نشاسته‌ای است، هیچ‌وقت نمی‌تواند زیبا و شاداب به نظر برسد.
این لقمه را امتحان کنید: اگر نگران ملتهب شدن پوستتان هستید، بهتر است برای درست کردن چنین میان‌وعده‌ای، از نان سبوس‌دار و مخلوط گوشت و قارچ، ساندویچ بسازید. با این ترکیب در کنار کربوهیدرات، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی را هم به بدنتان راه داده‌اید و هم به سلامت جسمتان کمک کرده‌اید، هم توانایی‌تان در انجام کارهای روزانه را بالا برده‌اید و هم جلوی ملتهب شدن پوستتان را گرفته‌اید.
کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها و ورود چربی‌های اکسیده شده به بدن، چرخه گردش خون در بدن را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و وقتی خون به خوبی زیر پوست جریان ندارد، اکسیژن کمتری هم به پوست می‌رسد و این اتفاق بر روند کلاژن‌سازی پوست تأثیر منفی می‌گذارد و جوانی و درخشندگی پوست را هم می‌گیرد.

[h=2]مرغ سوخاری[/h]مراقب پیر شدن پوستتان باشید
وقتی روغن در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد، روغن و چربی‌ها اکسیده می‌شوند و ما این چربی‌های اکسیده شده را به بدنمان راه می‌دهیم. لازم به ذکر نیست که بدن ما به‌جای چنین موادی، به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز دارد و پوستمان هم بدون کمک آنتی‌اکسیدان‌ها، طراوت و شادابی‌اش را از دست می‌دهد.
کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها و ورود چربی‌های اکسیده شده به بدن، چرخه گردش خون در بدن را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و وقتی خون به خوبی زیر پوست جریان ندارد، اکسیژن کمتری هم به پوست می‌رسد و این اتفاق بر روند کلاژن‌سازی پوست تأثیر منفی می‌گذارد و جوانی و درخشندگی پوست را هم می‌گیرد.
از سوی دیگر، با روش‌های صنعتی پرورش مرغ، به‌جای صرف زمان بیشتر برای رشد مرغ‌ها به آن‌ها آستروئید، هورمون‌های رشد و آنتی‌بیوتیک فراوان تزریق می‌شود تا زود بزرگ شوند و خطر کمتری زندگی‌شان را تهدید کند. حالا تصور کنید که با خوردن گوشت مرغ، همه این مواد تزریق شده به بدن او را هم میل می‌کنید و این ترکیبات با برهم زدن چرخه طبیعی بدن و نظم هورمونی شما، زمینه بروز آکنه و ملتهب شدن پوستتان را فراهم می‌کنند.
این لقمه را امتحان کنید: سالاد جوانه و حبوبات، یک سالاد سبک نیست. با خوردن این معجون، حسابی سیر خواهید شد و آسیب‌های ناشی از خوردن مرغ سوخاری را هم به بدنتان وارد نخواهید کرد. کافی است لوبیا، عدس و نخود را خیس و بعد آب‌پز کرده و با کمی روغن زیتون و لیموی تازه مزه‌دار کنید. جوانه گندم موجود در این سالاد، هم به پوستتان طراوت می‌دهد و هم اجازه چروک شدن زودرس به آن را نمی‌دهد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]رازهای مواد غذایی در شادابی پوست[/h]
[h=2]درست است که زیبایی، یک امر ظاهری است، ولی چیزی که می‌خورید، در یک نگاه می‌تواند چهره ظاهری شما را بسیار زیبا یا برعکس نشان دهد.[/h]

زیبایی ظاهری، هم برای زنان و هم مردان، اهمیت فراوانی دارد. در اینجا چند ماده غذایی که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند، معرفی می‌شوند.
سیب زمینی شیرین:
این ماده، حاوی ویتامین A است که ضد التهاب بوده و به مبارزه با باکتری‌های آکنه‌زا کمک می‌کند.
دانه کدو تنبل:
این ماده، حاوی روی بوده است و در ایجاد سلول‌های پوستی جدید و کمک به سنتز پروتئین و تشکیل کلاژن نقش دارد. همچنین این دانه در تولید چربی پوست و شفاف کردن پوست صورت، نقش مهمی دارد.
سیب:
ویتامین C موجود در این میوه، مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست شما شده و نشانه‌های پیری را به تأخیر می‌اندازد.
چغندر:
یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث کاهش التهاب و کند شدن روند پیری و جلوگیری از چین و چروک می‌شود.
اسفناج، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش چین و چروک و التهاب پوست کمک کند.


هویج:خاصیت ضد پیری دارد. مبارزه با افزایش چین و چروک نیز از دیگر نقش‌های این ماده غذایی است. بتاکاروتن موجود در این ماده، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت پوست است. شما همچنین می‌توانید این معجون ضد پیری را با استفاده از سبزیجات میل کنید.
توت فرنگی:
پوره توت فرنگی مخلوط با عسل، آووکادو و یا ماست می‌تواند درخشندگی و سلامت پوست را به ارمغان بیاورد. توت فرنگی حاوی اسیدمالیک بوده که یک عامل سفید کننده طبیعی است.
لیمو:
لیمو، غنی از ویتامین C است که نقش مهمی در سنتز کلاژن در بدن بازی می‌کند. به همین دلیل، استفاده منظم از لیمو (هم به صورت خوراکی و هم به صورت مالیدن پوست آن روی صورت) می‌تواند کمک به سالم‌سازی پوست و بهبود زخم‌ها کند. شما همچنین می‌توانید از لیمو برای مشکلات پوستی مانند آکنه، دانه‌های سرسیاه و غیره استفاده کنید.
هویج خاصیت ضد پیری دارد. مبارزه با افزایش چین و چروک نیز از دیگر نقش‌های این ماده غذایی است. بتاکاروتن موجود در این ماده، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت پوست است.


گوجه فرنگی: گوجه فرنگی دارای لیکوپن است که به عنوان یک کرم ضد آفتاب از درون عمل می‌کند و دارای خواص ضد پیری بیش از حد است.
اسفناج:
اسفناج، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش چین و چروک و التهاب پوست کمک کند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]غذاهایی که دوستدار زیبایی‌ هستند[/h]
[h=2]تغذیه مناسب یکی از عوامل مۆثر در حفظ سلامتی است که بر زیبایی و سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و چشم‌ها تأثیر بسزایی دارد.[/h]

رژیمی که از لحاظ ترکیبات گیاهی غنی باشد، ترمیم DNA را تحریک می‌کند، باعث تولید بیشتر کلاژن می‌شود، التهاب را کاهش می‌دهد و پوست را برای مدت طولانی‌تری جوان نگه می‌دارد. کرم‌ها و لوسیون‌ها به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند؛ ولی چیزی که بیش از همه تعیین‌کننده است، رژیم غذایی شماست. زیبایی پوست به سلامت عمومی بدن بستگی دارد.
برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید یک زندگی سالم داشته باشید و یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت رسیدن به این هدف، داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی است. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی سالم و زیبا داشته باشید، باید در رژیم غذایی‌تان تغییراتی اعمال کنید. اگر غذاهای زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، در جهت حفظ و ارتقای سلامتی و زیبایی پوست خود گام مثبتی برداشته‌اید.
[h=4]برخی از انواع توت‌ها[/h]توت‌ها یکی از مۆثرترین موادی هستند که در جلوگیری و به تعویق انداختن پیری پوست موثرند. این میوه به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت لثه‌ها و سلامت چشم‌ها کمک می‌کند.
[h=4]توت فرنگی[/h]توت فرنگی از ساختار کلاژن پوست محافظت می‌کند. کلاژن همان چیزی است که پوست را مستحکم نگه می‌دارد. زمانی که سطوح کلاژن در پوست افت می‌کنند و تحلیل می‌روند، پوست چروک می‌خورد.
[h=4]ماهی آزاد[/h]ماهی آزاد سطح پوست را صاف و نرم کرده و از پیدایش لکه‌های خشک و خارش‌آور جلوگیری می‌کند.
[h=4]آواکادو[/h]این میوه حاوی فولات است که به خون‌سازی که برای بازسازی سلول‌ها ضروری است، کمک می‌کند.
توت‌ها یکی از مۆثرترین موادی هستند که در جلوگیری و به تعویق انداختن پیری پوست موثرند. این میوه به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت لثه‌ها و سلامت چشم‌ها کمک می‌کند.

[h=4]بروکلی[/h]این گیاه هم حاوی مقادیر فراوانی فولات، ویتامین C‌ و فیبر است. ترکیباتی در بروکلی وجود دارند که از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌کنند.
[h=4]لوبیا[/h]لوبیا منبع بسیار خوبی از مواد شیمیایی گیاهی، فیبر، فولیک اسید، پروتئین، کلسیم و منیزیم است. این مواد می‌توانند قند خون را پایین بیاورند و کلسترول خون را کاهش دهند.
[h=4]انگور فرنگی[/h]این میوه هم مانند بسیاری از میوه‌های بالا دارای ویتامین C فراوانی است و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی هم در خود دارد.
[h=4]کاروتنوئیدها[/h]این دیگر غذا نیست، ولی ماده‌ای است که در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند با سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی بهتر مبارزه کند.
[h=4]خانواده کلم‌ها[/h]سبزی‌هایی مانند کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی وقتی جویده می‌شوند، ترکیباتی به نام گلوکوزینولات و آنزیمی به نام میروزیناز ترشح می‌کنند که به خاطر خواص ضد سرطانیشان معروف هستند.
[h=4]زغال اخته[/h]این میوه مقادیر فراوانی ویتامین C، B، E، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم و اسید سیتریک در خود دارد.
[h=4]

زردآلو[/h]این میوه سرشار از فیبر و مواد شیمیایی گیاهی است که بتاکاروتن و لیکوپن از جمله آن‌ها هستند. زردآلو همچنین منبع خوبی برای تأمین ویتامین C، A، کلسیم، فولات، آهن و پتاسیم است که همگی در حفظ و ارتقای سلامت پوست نقش مهمی دارند.
[h=4]خیار[/h]خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که موجب افزایش تولید کلاژن می‌شوند.
[h=4]سبزیجات با برگ‌های سبز[/h]سبزی‌هایی چون اسفناج، کلم پیچ و کاهو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری چون ویتامین C، فولات، آهن، منیزیم، مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.
[h=4]ماهی[/h]ماهی دارای ویتامین A، B1، B12 و B6‌ و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای پوست و همچنین حفظ و ارتقای سلامت قلب و مغز بسیار مفیدند.
[h=4]گردو[/h]گردو سرشار از روی است که به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک بسیاری می‌کند. همچنین ثابت شده که خوردن این مغز به از بین بردن جوش‌های آکنه کمک می‌کند.
زردآلو منبع خوبی برای تأمین ویتامین C، A، کلسیم، فولات، آهن و پتاسیم است که همگی در حفظ و ارتقای سلامت پوست نقش مهمی دارند.

[h=4]روغن دانه انگور[/h]این روغن حاوی سلنیم، روی، مس و آهن است. همچنین منبع استثنایی از اولیگومریک پروسیانیدین می‌باشد که ثابت‌شده خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و به این ترتیب از چروک خوردن پوست جلوگیری می‌کند.
[h=4]عسل[/h]عسل جایگزین خوبی برای شکرهای تصفیه شده است. این شکرها فرایند پیر شدن را تسریع می‌کنند.
[h=4]گیاه مورد[/h]ثابت شده که مصرف این گیاه فرایند پیر شدن پوست را کند می‌کند. قرن‌های متمادی گیاه مورد در درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
[h=4]ارزن[/h]این دانه مغذی سرشار از سیلیس است که برای تقویت مو، ناخن و بهبود وضعیت پوست مفید است.
[h=4]

انار[/h]این میوه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند اثر رادیکال‌های آزادی را که به پوست آسیب می‌رسانند، خنثی کنند.
[h=4]جوی دو سر[/h]جوی دو سر فیبر زیادی در خود دارد و سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. همچنین آهن، منیزیم، فسفر، سیلیکون و ویتامین‌های گروه B و E‌ به وفور در جوی دوسر یافت می‌شوند.
[h=4]خربزه درختی[/h]وقتی به عنوان ماسک روی پوست قرار گیرد، آنزیم‌های آن باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند.
[h=4]آب[/h]پوستی که آب کافی دریافت کرده باشد معمولاً جوان‌تر به نظر می‌رسد. اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که مبالغ هنگفتی را برای خریدن انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها خرج می‌کنند تا پوستشان زیباتر شود، کافی است این غذاها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. زمان زیادی طول نمی‌کشد که اثر آن‌ها را روی زیبایی و سلامت پوستتان می‌بینید. داشتن پوستی سالم و زیبا به شما اعتماد به نفس می‌دهد و اگر شغلتان به گونه‌ای است که هر روز با افراد زیادی مراوده دارید، این اعتماد به نفس به کمکتان خواهد آمد تا در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی‌تان موفق‌تر ظاهر شوید.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]میوه‌هایی كه پوست را شاداب می‌كنند[/h]
[h=2]میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و املاح معدنی، تأثیر بسزایی در سلامت پوست دارندد. همیشه هم سۆال اصلی بیشتر خانواده‌ها به ویژه خانم‌ها از متخصصان این بوده است که خوردن کدام میوه، موجب شادابی، شفافیت و لطافت پوست می‌شود؟[/h]

اگر بگوییم میوه‌هایی که امروزه می‌خوریم مواد مغذی خیلی کمی دارد و حتی انواع خارج از فصل و گلخانه‌ای آن نیز می‌تواند موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر در بدن شود و با تأثیر منفی در عملکرد دو عضو سم‌زدایی بدن یعنی کبد و کلیه، از طراوت و شادابی پوست بکاهد، گزاف نگفته‌ایم!
[h=2]تفاوت میوه‌های دیروز با امروز[/h]در دهه‌های گذشته، بیش از 70 درصد محصولات کشاورزی به روش ارگانیک (سالم) تولید می‌شد. یعنی خاک مورد نیاز برای رشد محصول از سه سال قبل، فاقد هرگونه سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی بود. در مورد هیچ میوه‌ای اصلاح ژنتیکی نداشتیم و استفاده از گازها برای رشد زودرس میوه متداول نبود. به همین خاطر همیشه میوه‌ها رنگ و طعم طبیعی و اندازه مناسب داشت. از این رو بیشتر افراد دارای بدنی سالم و پوستی با طراوت بودند و نشانه آن نیز، گونه‌های گل انداخته و سرخ رنگ بود.
در گذشته این‌گونه نبود که با دستکاری‌های ژنتیکی، هندوانه‌هایی تو زرد با طعم آناناس و شکل مکعب مربع تولید کنند و خیارها طعم خاک دهد و گوجه‌فرنگی‌ها هم هر مزه‌ای جز طعم اصلی داشته باشند و توت‌فرنگی و سبزی‌های غده‌ای همچون سیب‌زمینی و پیاز از درشتی، حیرت همگان را برانگیزند.
قدر مسلم، اگر مقایسه‌ای بین میوه‌ها و سبزی‌های دیروز با امروز داشته باشیم، می‌توانیم مطمئن شویم که سموم دفع آفات، هورمون‌های سنتزی و کودهای شیمیایی، کار خود را کرده و موجب ایجاد ظاهری فریبنده، آبدار و رسیده، ولی بافتی تهی از مواد مغذی در محصولات کشاورزی شده است.
این را هم ما نمی‌گوییم، نتیجه مطالعات مهمی است که در این زمینه انجام شده است. محققان، کاهش میزان پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، روی و ویتامین‌های B، C و E در 43 نوع سبزی و میوه را تائید کرده‌اند؛ این همان گروه از ریز مغذی‌هایی است که اگر در میوه و سبزی‌ها به قدر کفایت باشد، می‌تواند باعث سلامت، شادابی و انعطاف‌پذیری پوستمان شود.
میوه‌های قرمز رنگ، همچون توت‌فرنگی، شاه‌توت، تمشک، گیلاس، انار و انگور سیاه خواص شان مدیون رنگ شان است. رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین موجود در آن‌ها، به احیا و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرده و پوست را از عوامل آسیب‌رسان بیرونی مثل آفتاب، داروها و افزایش سن حفظ می‌کند.

[h=2]با ضدعفونی کردن و پختن، ترکیبات ممنوعه از بین نمی‌رود[/h]به گفته محققان، تلاش تولیدکنندگان امروزی برای پرورش گونه‌های پربازده، مقاوم در برابر آفات و سازگار با هر نوع آب و هوایی، موجب شده محصولات سریع‌تر رشد کرده و متأسفانه سرعت رشدشان همگام با تولید و جذب مواد مغذی نیست.
از طرفی کودهای اوره – فسفر، که موجب بزرگ شدن سبزی‌های غده‌ای می‌شود، یا سموم دفع آفات که برای محصولات کشاورزی به کار می‌رود، حاوی نیترات بوده و به عنوان ترکیباتی سرطان‌زا معرفی شده است و به دلیل آن که این ترکیبات به داخل بافت میوه و سبزی نفوذ می‌کند، با هیچ روشی از جمله ضدعفونی کردن، شست‌وشو و پختن از بین نمی‌رود.
به همین دلیل هم کارشناسان توصیه می‌کنند كه حتی‌الامکان از میوه و سبزی‌های ارگانیک استفاده کنید. حال چگونه و براساس چه معیارهایی باید محصولات ارگانیک را از غیر ارگانیک شناسایی کرد و به آن‌ها اعتماد کرد، موضوعی است قابل تأمل!
اما این را بدانید كه درشتی و تیره بودن رنگ میوه‌ها و سبزی‌های غده‌ای، در بیشتر مواقع به دلیل نیترات بالای آن است. بنابراین هنگام انتخاب میوه از انواع درشت آن صرف‌نظر کنید. میوه‌های فصلی متوسط و ریز با رنگ روشن جزء مناسب‌ترین‌هاست.
[h=2]

میوه‌های دوست‌دار پوست[/h]با این تفاسیر، اگر باز هم می‌خواهید میان انواع میوه‌ها، آن‌هایی را که برای سلامت پوست مفیدتر است بشناسید، میوه‌هایی که حاوی ویتامین‌های A، B، C، D، E و روی بیشتری است در اولویت قرار دارد.
[h=2]میوه‌های قرمز خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد[/h]میوه‌های قرمز رنگ، همچون توت‌فرنگی، شاه‌توت، تمشک، گیلاس، انار و انگور سیاه خواص شان مدیون رنگ شان است.
رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین موجود در آن‌ها نوعی آنتی‌اکسیدان است که با حذف رادیکال‌های مضری که همیشه در حال تشکیل و آسیب رساندن به پوست است، به احیا و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرده و پوست را از عوامل آسیب‌رسان بیرونی مثل آفتاب، داروها و افزایش سن حفظ می‌کند.
بتاکاروتن این میوه‌ها هم نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که حافظ پوست بوده و باعث ایجاد رطوبت و تنفس بهتر آن می‌شود.
[h=2]مرکبات پوست را روشن و شفاف می‌کند[/h]لیموترش، پرتقال، گریپ فروت، خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل، ویتامین C بالایی دارد. کلاژن یک پروتئین مهم در تشکیل پوست است که این ویتامین به رشد و ترمیم آن کمک می‌کند.
میوه‌های آبداری همچون میوه‌های جالیزی، با تنظیم عملکرد کلیه‌ها و جلوگیری از غلیظ شدن خون به آب‌رسانی سلول‌ها کمک کرده و زیبایی و سلامت را به پوست هدیه می‌دهد.

ویتامین C خاصیت ضد اکسیدکنندگی دارد و پوست را سفید و شفاف کرده و از التهاب و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی می‌کاهد. همچنین این میوه‌ها به دلیل پتاسیم بالا با افزایش ادرار، سموم بدن را دفع و از تورم و برافروختگی پوست می‌کاهند. [h=2]انعطاف‌پذیری پوست با سبزی‌های زرد و سبز[/h]هویج، انبه، کاهو و اسفناج به دلیل داشتن ویتامین A ضد سم قوی بوده و به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن با عفونت‌های پوستی مقابله کرده و باعث انعطاف‌پذیری و کاهش چین و چروک می‌شود و برای التیام زخم‌ها مفید است.
[h=2]

میوه‌های شاداب کننده پوست[/h]موز، سیب، گل کلم و سیب‌زمینی، سرشار از ویتامین B و پتاسیم است. پتاسیم به لطافت و نرمی پوست کمک کرده و باعث گردش بهتر خون می‌شود و پوست را روشن می‌کند.
ویتامین‌های گروه B هم چربی پوست را متعادل کرده و به دلیل آن که تقویت‌کننده سیستم عصبی بدن است، با ایجاد آرامش روحی و روانی در شادابی و صافی پوست، تأثیرفوق‌العاده‌ای دارد.
ویتامین‌های E، D و روی هم به میزان کم در میوه‌ها و در مقادیر بیشتر در انواع جوانه‌ها، حبوبات، مغز دانه‌ها، روغن‌های نباتی، گوشت قرمز و آبزیان یافت می‌شود.
[h=2]کم آبی، پوست را خشک و شکننده می‌کند[/h]میوه‌های آبداری همچون میوه‌های جالیزی، با تنظیم عملکرد کلیه‌ها و جلوگیری از غلیظ شدن خون به آب‌رسانی سلول‌ها کمک کرده و زیبایی و سلامت را به پوست هدیه می‌دهد.
این را هم بدانید قند بالای میوه‌های شیرین می‌تواند با مواد معدنی موجود در خون از جمله مس و آهن ترکیب شده و علاوه بر ایجاد رادیکال‌های آزاد، به بخش چربی سلول‌ها صدمه زده و این سلسله واکنش‌های مخرب و التهاب‌زا، موجب تسریع روند پیری پوست شود.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]خواص میوه‌ها با توجه به رنگشان[/h]
[h=2]اولین چیزی که در هنگام انتخاب یک میوه برای خوردن، شما را جذب کرده، رنگ و جلوه خاص آن میوه است، آیا می‌دانید میوه‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت چه خواصی دارند؟[/h]

در اولین قدم، این رنگ اشیا است که شما را به طرف آن شیء جذب و یا از آن دور می‌کند. در واقع احساس آرامش، لذت، ناراحتی، تنش، صلح و دوستی و ... همه و همه در پرتو رنگ‌هاست. رنگ‌ها تمامی محیط ما و حتی خود ما را نیز تسخیر کرده‌اند و در تمام جسم و جان و روح ما تأثیر گذارند. مثلاً در مورد رنگ سیب سرخ و زیبا، علاوه بر لذتی که از رنگ آن در هنگام خوردن می‌بریم و در ما احساس شادابی و نشاط ایجاد می‌کند، در خواصش نیز تأثیر فراوانی دارد. تمامی سبزیجات و میوه‌هایی که روزانه مصرف می‌کنید، با توجه به نوع رنگشان، منافع خاصی برای شما دارند. شاید تعجب کنید، اما فراموش نکنید که رنگ‌ها بر همه وجود ما و در تمامی جوانب نفوذ دارند و این هم یک روش نفوذی آن‌هاست.
رنگ سبز
رنگی است آرامش بخش و با دیدن این رنگ، شما احساس آرامش می‌کنید و از وجودش لذت می‌برید و جالب اینجاست که همین رنگ زیبا و آرامش بخش، علاوه بر این که شما را در ظاهر جذب می‌کند و شما از آن لذت می‌برید، خواص درمانی بسیاری نیز دارد و برای جسمتان مفید است. در واقع، هر چیز سبزی که شما می‌بینید، این خاصیت را داراست و این در مورد میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ نیز صادق است. این رنگ برای افراد عصبی و نا آرام بسیار مفید است. رنگ سبز خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و مناسب برای بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های روده‌ای (یبوست) معده (سوءهاضمه، زخم معده و...)، کلیه (سنگ کلیه و ناراحتی‌های مجاری ادراری)، ریه (مشکلات تنفسی، آسم و ...) و رحم می‌باشد.
این رنگ برای درمان زخم‌های عمیق سوختگی‌های شدید نیز موثر است. این خواص در میوه‌ها و سبزیجاتی که سبز رنگ هستند به وفور یافت می‌شود. تحقیقات نشان داده میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.
میوه‌ها و سبزیجات سبز رنگ برای افرادی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند توصیه شده است. سبزیجات سبز رنگ، همچنین در درمان زخم‌های عمیق و سوختگی‌ها و بیماری‌های ریوی و کلیوی بسیار موثر است و در بهبود بیماری‌های قلبی مصرف فراوان دارد. مثلاً جعفری دارای خواص ضدعفونی‌کننده خون و دستگاه گوارش می‌باشد. جعفری موجب تحریک عضلات روده و رحم می‌شود و مناسب برای معده و هضم غذاست. برگ این گیاه، مناسب برای زخم‌های عمیق است و جوشانده آن مناسب برای بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار است.
انگور سبز
این میوه، مناسب برای بیماری‌های اعصاب است. مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده کمک فراوانی می‌کند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه، سل ریوی، مشکلات کلیوی (سنگ کلیه)‌ و یبوست کمک فراوانی می‌کند. همچنین باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود. آب انگور مغذی عضله قلب است. انگور اختلالات قلبی حاصله از ازدیاد فشارخون را از بین می‌برد و دارای اثر تقویت‌کننده قلب است. انگور موجب ازدیاد ترشح صفرا می‌شود و عمل هضم را تحریک و تسریع می‌بخشد و تخمیرهای روده‌ای را کاهش می‌دهد.


کاهو
کاهو در درمان تپش قلب و سرفه و مشکلات ریوی موثر است. همچنین آرام کننده اعصاب است. کاهو برای دفع مواد زاید در روده‌ها و جلوگیری از یبوست مناسب است. از جوشانده کاهو می‌توان برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده کرد.
لوبیا سبز
از لوبیا سبز برای درمان کسالت‌های شدید کلیوی استفاده می‌شود. این سبزی همچنین در درمان بیماری‌های قلبی نیز موثر است. وجود فسفر در لوبیا برای اعصاب مفید است. خرده شده و یا پوره شده دانه لوبیا، به عنوان ضماد برای مواضع سوختگی و سایر التهابات پوستی و زخم‌ها موثر است.
ترخون
ترخون به دلیل داشتن اسانس‌های معطر در خود، مجاری دستگاه گوارشی را ضدعفونی می‌کند و محرک مناسبی برای معده به شمار می‌رود. این سبزی برای بیماری‌های رحم و تسهیل جریان خون قاعدگی بسیار موثر است.
رنگ قرمز
رنگی است محرک و اشتهاآور. رنگی پر انرژی که همین خصوصیات در مواد غذایی قرمز رنگ هم دیده می‌شود. معمولاً ما برای خوردن خوراکی‌هایی با رنگ قرمز بسیار راغب هستیم. این رنگ و در واقع میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ، علاوه بر این که افزایش دهنده اشتها هستند، برای افراد کم خون و افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مناسب است. همچنین در درمان عفونت‌ها و سوختگی‌های شدید، بسیار موثر است و معمولاً این گونه میوه‌ها و سبزیجات در درمان بیماری‌های ریوی، مشکلات روده (یبوست)‌ و رحم به کار برده می‌شود. مواد غذایی قرمز رنگ، بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید و تقویت‌کننده روده و کبد است.
گیلاس
تقویت‌کننده و انرژی زا. تنظیم کننده کبد و مناسب برای رفع یبوست و اشتها آور، دفع‌کننده مواد زائد و سموم از بدن.
توت فرنگی
در درمان سل ریوی بسیار سودمند است و همچنین در درمان عفونت‌های روده.
انار
جلوگیری از تنگی نفس. مناسب برای روده و تصفیه‌کننده خون.
انگور فرنگی
موثر در درمان تب‌های عفونی، محرک اشتها و رفع یبوست.
شاتوت
تصفیه‌کننده خون، مناسب برای بیماری‌های کم‌خونی و مشکلات ریوی.
فلفل قرمز
تحریک قوای هاضمه، مناسب برای خون‌ریزی‌های رحم، رفع فلج، رفع یبوست و بیماری‌های روده.
رنگ نارنجی
رنگی جذاب و سر زنده و شاداب، که در نهایت جذابیت و جلب توجه، احساس زدگی ایجاد نمی‌کند. سبزیجات و میوه‌های نارنجی رنگ، در افزایش شیر مادران بسیار موثر است. مواد غذایی نارنجی رنگ بسیار انرژی‌زا است و محرک مناسبی برای اعصاب و سودمند برای مشکلات تنفسی و ضد سرفه، ضد آسم و سل ریوی هستند و در درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا و بیماری‌های معده و روده موثر هستند.


هویج
افزایش شیر مادر، مناسب برای درمان اختلالات شدید روده‌ای، بهبود دهنده زخم‌های دستگاه گوارش، رفع کننده یبوست، ضدعفونی‌کننده روده، تقویت‌کننده اعصاب و انرژی‌زا و موثر در بهبود عفونت‌های ریوی.
پرتقال و نارنگی
تقویت‌کننده دستگاه عصبی، عضلات و غدد، مناسب برای رفع اختلالات دستگاه گوارش، کبد و روده‌ها.
زالزالک
مناسب برای درمان بیماری‌های روده و رفع کم‌خونی.
رنگ زرد
رنگی شادی‌آفرین، درخشان، زنده و محرک. سبزیجات و میوه‌های زردرنگ، معمولاً اشتهاآور و در عین حال مناسب برای هضم غذا می‌باشند. میوه‌جات و سبزی‌های زردرنگ، تصفیه‌کننده کبد و روده‌ها و کلیه‌هاست. این مواد غذایی در درمان بیماری‌های معده (ورم معده)‌، کیسه صفرا، یبوست و فشار خون و همین طور مشکلات ریوی مناسب هستند و در تقویت غدد لنفاوی قلب موثرند و بسیار انرژی‌زا می‌باشند و محرک اعصاب.
زردآلو
سرشار از انرژی، موثر در درمان یبوست، کاهش‌دهنده افسردگی و تقویت‌کننده اعصاب.
آناناس
تقویت‌کننده روده، نیرو بخش، مناسب برای هضم غذا و موثر در بیماری‌های ریه.
به
تقویت‌کننده اعصاب و قلب، موثر در درمان بیماری‌های ریوی و سل. همچنین در درمان ورم معده و روده از این میوه استفاده می‌شود.
گلابی
از بین برنده ضعف و بی‌حالی، تقویت‌کننده اعصاب، رفع تنبلی روده‌ها، رفع یبوست و بیماری‌های روده‌ای و معده، موثر در درمان سل ریوی، از بین برنده سنگ کلیه.
آلو
انرژی‌زا و از بین برنده کم‌خونی و ضعف و سستی، برطرف‌کننده یبوست، محرک اعصاب، مناسب برای کلیه‌ها.
سیب زرد
انرژی‌ساز، ضد عفونی کننده قوی روده و مناسب برای تقویت روده‌ها و معده، محرک کلیه‌ها و مناسب برای سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت‌کننده اعصاب، رفع کننده یبوست و اسهال، مناسب برای اختلالات تنفسی.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]فواید هویج برای سلامتی[/h]
[h=2]حرفی که می‌گوید: هویج برای چشم‌هایتان خوب است، کاملاً درست است. علاوه بر این مورد، هویج فواید بسیاری هم دارد كه چند نمونه آن را با هم مرور می‌كنیم.[/h]
[h=4]

تقویت بینایی[/h]تصور قدیمی که هویج برای چشم‌هایتان خوب است کاملاً درست است. هویج سرشار از بتا-کاروتین است که در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در قرنیه چشم به رودوسپین تبدیل می‌شود که رنگدانه‌ای بنفش رنگ لازم برای بینایی است.
بتا-کاروتین در برابر زوال ماکولا و آب‌مروارید ناشی از بالا رفتن سن نیز محافظت می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که مقدار زیادی بتا-کاروتین مصرف می‌کنند، تا 40 درصد کمتر در معرض زوال ماکولا قرار می‌گیرند.
[h=4]پیشگیری از سرطان[/h]تحقیقات نشان داده است که هویج خطر بروز سرطان ریه، سینه و روده را کاهش می‌دهد. محققان به تازگی فالکارینول و فالکاریندیول را کشف کرده‌اند که خواص ضد سرطان در خود دارند.
فالکارینول ماده ضد آفت طبیعی است که توسط هویج تولید می‌شود تا از ریشه خود در برابر بیماری‌های قارچی محافظت کند. هویج یکی از تنها منابع متداول این ترکیب می‌باشند. یک تحقیق نشان داد که موش‌هایی که هویج می‌خورند تا 3/1 کمتر به سرطان مبتلا شدند.
[h=4]ضد پیری[/h]محتوی بالای بتا-کاروتین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برابر تخریب سلولی ناشی از متابولیسم طبیعی بدن عمل می‌کند و پیر شدن سلول‌ها را کُندتر می‌کند.
[h=4]پوست سالم و درخشنده (از درون)[/h]ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر تخریب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، مو و ناخن‌ها می‌شود. ویتامین A از ایجاد چین و چروک زودرس، آکنه، خشکی پوست، لکه، از بین رفتن یکدستی رنگ پوست جلوگیری می‌کند.
مواد مغذی موجود در هویج در کیسه‌های پروتئینی محفوظند که باید توسط گرما (پخته شدن) یا فعالیت مکانیکی (رنده کردن، آب میوه کردن، جویدن درست) شکسته شوند.

[h=4]ماده ضدعفونی‌کننده قوی[/h]گیاه‌شناسان باور دارند هویج از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. آن را می‌توان به صورت له‌شده، جوشانده یا خام بر روی زخم‌ها استفاده کرد.
[h=4]پوستی زیبا (از بیرون)[/h]از هویج می‌توان به عنوان یک ماسک پوستی ارزان و راحت استفاده کرد. فقط کافی است آن را رنده کرده و با کمی عسل مخلوط کنید.
[h=4]جلوگیری از بیماری قلبی[/h]تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های غذایی که در آن مقدار زیادی کاروتینوئید وجود داشته باشد، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. هویج نه تنها حاوی بتا-کاروتین است، بلکه آلفاکاروتین و لوتئین نیز در خود دارد. مصرف منظم هویج سطح کلسترول را نیز کاهش می‌دهد زیرا فیبرهای محلول موجود در هویج با اسیدهای صفرا پیوند می‌زنند.
[h=4]پاک‌سازی بدن[/h]ویتامین A به کبد برای بیرون کردن سموم بدن کمک می‌کند. صفرا و چربی موجود در کبد را کاهش می‌دهد. فیبرهای موجود در هویج به تمیز کردن روده و تسریع حرکت مواد زائد کمک می‌کند.
[h=4]

دندان‌ها و لثه‌های سالم[/h]هویج، دندان‌ها و دهان شما را تمیز می‌کند. ذرات باقیمانده غذا را درست مثل مسواک یا خمیردندان از لای دندان‌هایتان بیرون می‌کند.
هویج لثه‌ها را تحریک کرده و بزاق زیاد ترشح می‌کند که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم‌خوردگی دندان را متوازن می‌کند.
[h=4]پیشگیری از سکته[/h]در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام گرفت مشخص شد که افرادی که بیشتر از شش عدد هویج در هفته می‌خورند، در مقایسه با آنهایی که در ماه فقط یک هویج یا کمتر می‌خورند، کمتر دچار سکته می‌شوند.
[h=4]حقایقی جالب در مورد هویج[/h]- خرگوش‌ها عاشق خوردن هویج هستند اما نباید زیاد هویج بخورند.
- به خاطر داشته باشید که خوردن یک عدد هویج توسط خرگوش برابر با خوردن بیشتر از بیست هویج توسط ماست! آن‌ها عاشق شیرینی هویج هستند و هویج برای دندان‌هایشان خوب است و قند سفید ندارد، اما حتی مقدار زیاد قند طبیعی هم مشکلات گوارشی و دیابت ایجاد می‌کند.
- بزرگ‌ترین هویج بیشتر از 19 پوند وزن و 19 فوت طول داشته است.
- بعضی از هویج‌ها بزرگند، بعضی کوچک و رنگ‌های متفاوتی هم دارند مثل: نارنجی، بنفش، سفید، زرد و قرمز.
[h=4]چطور هویج بخوریم[/h]- مواد مغذی موجود در هویج در کیسه‌های پروتئینی محفوظ اند که باید توسط گرما (پخته شدن) یا فعالیت مکانیکی (رنده کردن، آب میوه کردن، جویدن درست) شکسته شوند.
- پختن هویج در روغن یا پوره کردن یا آب میوه کردن آن، قابلیت دسترسی و استفاده کاروتینوئیدها را افزایش می‌دهد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]سلامت پوست با مصرف میوه[/h]
[h=2]پوست وسیع‌ترین عضو بدن است، بنابراین تردیدی نیست که یك رژیم غذایی بتواند پوست شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.[/h]

افزودن میوه‌های مغذی به برنامه غذایی روزانه، راهکار مناسبی برای کاهش علائم پیری در سطح پوست، روشن شدن پوست و همچنین افزایش استحکام بافت پوست است.
ویتامین‌های ضروری که در میوه‌ها وجود دارد، در دیگر قسمت‌های بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شاتوت، توت‌فرنگی، تمشک و آلو قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها و به ویژه نوعی از آن‌ها که فلاونوئید نام دارد، رادیکال‌های آزادی را که به پوست آسیب می‌رساند، خنثی می‌کند. گیلاس، انگور قرمز، پرتقال و همچنین لیمو نیز از جمله میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان هستند.
انبه میوه‌ای است که نه تنها می‌توانید از طعم آن لذت ببرید، بلکه موادی که در این میوه وجود دارد، استحکام پوست را افزایش داده و مانع از شل شدن و افتادگی پوست می‌شود. این میوه که در نواحی گرمسیری پرورش داده می‌شود، علاوه بر این که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن، ویتامین C، فلاونوئید، پتاسیم، منیزیم و فیبر است.
ویتامین C در تولید کلاژن نقش مهمی دارد. کلاژن پروتئینی است که در ساختمان پوست یافت می‌شود و موجب افزایش استحکام پوست شده و مانع از تغییرات ساختاری پوست می‌شود.
فیبر موجود در میوه‌ها نیز به بدن کمک می‌کند كه از مواد سمی در امان باشد. مواد فیبری، سمومی را که در بدن وجود دارد، در داخل روده به حرکت در آورده و موجب دفع این مواد از بدن می‌شود و به این ترتیب، از رسیدن سموم به سطح پوست جلوگیری می‌کند.
چربی‌های غیراشباع برای پوست ضروری است. به افزایش رطوبت سطح پوست کمک می‌کند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای چربی از دست رفته سطح پوست باشد.


میوه‌هایی مانند گلابی، خرما، سیب و موز سرشار از فیبر هستند و شیرینی طبیعی آن‌ها نیز می‌تواند قند مورد نیاز بدن را تأمین کند. فرآورده‌های قندی یا قند مصنوعی موجب تورم می‌شود، که می‌تواند به پوست آسیب برساند. اگر پوستی خشک دارید، به شما توصیه می‌کنیم آووکادو بخورید. آووکادو نوعی میوه شبیه به انبه است. اگرچه این میوه حاوی مقادیر زیادی چربی است، اما چربی آن از نوع چربی‌های غیراشباع مونو است. از این نوع چربی، با عنوان «چربی خوب» نام برده می‌شود.
چربی‌های غیراشباع برای پوست ضروری است. به افزایش رطوبت سطح پوست کمک می‌کند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای چربی از دست رفته از سطح پوست باشد. با شستن پوست، چربی‌ای که در سطح آن وجود دارد، کاهش می‌یابد و زمینه مناسبی برای چروک شدن پوست ایجاد می‌شود. اما خوردن این میوه به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، کمبود چربی پوست را جبران می‌کند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
زردآلو بخور، سالم بمونی!

[h=2]
زردآلو یک منبع غنی از پیش فاکتور ویتامین آ موسوم به بتاکاروتن است و بنابراین در حفظ سلامت و بینایی چشم‌ها تأثیر قابل توجهی دارد.​
[/h]

بتاکاروتن موجود در زردآلو، در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و این ویتامین نقش حیاتی در بهبود بینایی دارد. این میوه همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی مانع از تخریب سلول‌ها توسط مولکول‌های رادیکال آزاد می‌شود.
به گفته متخصصان تغذیه، انواعی از این میوه که به رنگ نارنجی تیره هستند، ذخیره بتاکاروتن در آن‌ها نیز بیشتر است. مواد غذایی حاوی بتاکاروتن سبب کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته، آب مروارید و بعضی از انواع سرطان‌ها می‌شوند. مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود در زردآلو موجب می‌شود غذای مفیدی برای حفظ سلامت قلب باشد. این دو ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان از اکسیداسیون کلسترول بد و بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.
این میوه برای تقویت بینایی چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و آب مروارید مفید است. رادیکال‌های آزاد، عدسی چشم را تخریب می‌کنند و سبب بروز آب مروارید می‌شوند و یا با تحلیل بردن ذخیره خونی چشم‌ها، سبب تخریب بافت چشم می‌شوند.
علاوه بر این‌ها، زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فیبرهای محلول در آب سبب حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول خون می‌شود.
زردآلو برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.


فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند. هم‌چنین برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف مواد غنی از پتاسیم موجب تنظیم فشارخون می‌شود. این میوه در عین حال سرشار از ویتامین ث و آهن است. میوه رسیده زردآلو حاوی ویتامین‌های گروه ب بوده و بنابراین برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.
آزمایشات جدید نیز نشان داده است که مقادیر زیادی از سایر انواع کاروتنوئیدها مانند کورستین و اسید سالسیلیک در زردآلو وجود دارد. این مواد متعلق به گروه بزرگی از مواد زیست فعال بوده و قادر هستند از مواد غذایی، مواد درمانی تولید کنند، یا حتی دیواره مخاطی روده را بازسازی کنند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
//

//

[h=1]چه رنگ لباسی به پوست شما میاد؟[/h]
همیشه نمی توان از رنگ ها و مدل هایی استفاده کرد که طبق قوانین رنگ ها به شما بیاید، گاهی تنوع هم لازم است، پیشنهاد ما این است که این قوانین را برای مهمانی ها و مراسم های خاص به کار ببرید و در موارد عادی، مانند حضور در کوچه و خیابان و در محل کار، خود را از قید و بند این حرف ها آزاد کنید...

از روزی که خدا بشر را آفرید و انسان هم فهمید که با لباس زیباتر و قشنگ تر خواهد شد، شاید به این فکر افتاد که چه رنگ لباسی به او بیشتر می آید و توجه اطرافیان را بر می انگیزد و با پوشیدن چه رنگی، اصلا جذاب و زیبا نخواهد شد. مثلا اگر پوستش سفید یخچالی است، از برگ چه درختی و یا پوست چه حیوانی استفاده کند تا جذاب تر و زیباتر شود؟ مثلا از برگ درخت مو برای خودش لباس تهیه کند یا از برگ های زرد پاییزی؟!
توجه به رنگ پوست و سایز اندام برای پوشیدن رنگ های مختلف لباس، کاری عقلایی و پسندیده است، خوب طبعا شما در حال هزینه کردن برای پوشش خود هستید و چه بهتر که این هزینه در راه درستش استفاده شود.
چه بسیار انسان هایی که هزینه و توان زیادی برای لباس های خود صرف می کنند، اما در کمال تاسف، نه تنها زیباتر و پسندیده تر نمی شوند، بلکه شاید رنگ لباسشان به رنگ پوست و یا سایز اندامشان ، نیاید و لبخند تمسخر را بر لبان بعضی ها بشانند.
خوب هدف از پوشیدن لباس چیست؟ از بچگی در کتاب های درسیمان خوانده ایم که شاید اولین هدف، حفاظت از بدن است و در قدم های بعدی، زیباتر شدن، پس چه بهتر که از یکسری رمز و رموز آگاهی یابیم تا بتوانیم با چشمان باز و دقیق، لباس های خود را انتخاب کنیم.
نکته ی دیگر در انتخاب رنگ لباس، رنگ مو و رنگ چشمان شماست که بهتر است به آنها هم توجه داشته باشید.گاهی هم ممکن است که تناژهای یک رنگ باهم متفاوت باشند، همینطور رنگ پوست که مطلق نیست، ما در اینجا فقط عناوین کلی را بازگو می کنیم و اِعمال سلیقه آن با خودتان.
البته ذکر این نکته ضروری است که همیشه نمی توان از رنگ ها و مدل هایی استفاده کرد که طبق قوانین رنگ ها به شما بیاید، گاهی تنوع هم لازم است، پیشنهاد ما این است که این قوانین را برای مهمانی ها و مراسم های خاص به کار ببرید و در موارد عادی، مانند حضور در کوچه و خیابان و در محل کار، خود را از قید و بند این حرف ها آزاد کنید.
در گام بعدی می توانید با رنگ ها بازی کنید و نظر اطرافیانتان را در مورد آن جویا شوید، شاید رنگ پوست شما آن چنان خاص باشد که در هیچ قانونی نگنجد!
شاید بیشترین رنگ پوست در میان ما ایرانیان، سفید مایل به زرد و یا قهوه ای روشن می باشد، پس سعی کنید رنگ لباس هایتان، رنگ مایه های متوسط تا روشن باشد​

اگر پوستتان تیره است
افرادی که پوست تیره ای دارند، معمولا رنگ چشم ها و موهای آنها هم تیره است، پس رنگ های تند و تیره مانند قرمز تیره، قهوه ای تیره، آبی تیره و یا فیروزه ای به آنها نمی آید، در عوض رنگ های سفید، آبی روشن و طوسی برای آنها فوق العاده است. پیراهن های سفید و صورتی برای لباس های مهمانی کسانی که پوست تیره ای دارند، توصیه می شود، نشان به این نشان که مانکن هایی که به عنوان مدل برای لباس عروس انتخاب می شوند، اکثرا پوست تیره ای دارند!

پوست های معمولی
شاید بیشترین رنگ پوست در میان ما ایرانیان، سفید مایل به زرد و یا قهوه ای روشن می باشد، پس سعی کنید رنگ لباس هایتان، رنگ مایه های متوسط تا روشن باشد مانند خاکستری مایل به آبی، آبی مایل به سبز کمرنگ، فیروزه ای، شکلاتی، آبی روشن و متوسط، ارغوانى متمایل به زرد کمرنگ، نارنجی یا صورتی متوسط یا روشن ، البته رنگ موی سازگار با این پوست و رنگ لباس، انواع رنگ های بلوند مانند بلوند روشن تا تیره، بلوند متمایل به خاکستری، بلوند طلایی، بلوند متمایل به قرمز ، رنگ های پیشنهادی ما به شماست.
رنگ هایى را كه در این گروه اصلاً نباید پوشید، رنگهاى نزدیك به رنگ پوست شماست.مثلا اگر رنگ پوستتان قهوه ای روشن است، دور و بر لباسی به همین رنگ نباشید. برای مراسم های خاصتان، رنگ مشکی و یا بژ و البته ارغوانی را امتحان کنید، و مانند یک نگین بدرخشید.

پوست روشن چی؟
لباس های سفید رنگ را از خودتان دور کنید و سعی کنید از لباس هایی با رنگ متضاد با پوستتان استفاده کنید تا جذاب شوید.اگر لباس های خیلی روشن بپوشید، سفیدی پوست بدنتان تشدید می شود و شاید دوستانتان شما را به روح تشبیه کنند.
پیشنهاد ما به شما برای لباس مراسمتان، آبی سیر و یا تند می باشد، مطمئن باشد حتی غریبه ها هم زبان به تحسین شما می گشایند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]رنگ رخساره ندا می دهد از رنگ لباس[/h]
جشن عروسی یکی از دوستانتان رفتید. یک لباس با رنگ آبی فیروزه ای پوشیدید و آرایشی متناسب با رنگ پوستتان دارید. به هر جای سالن که می روید، نگاه ها به طرف شماست. همه می گویند، مدل و رنگ لباس تان واقعاً برازنده تان است و شما را به طرز عجیبی زیبا کرده. احساس خوشایندی به شما دست می دهد و به خاطر چنین انتخابی، از خودتان خوشتان می آید. این طرز پوشش بستگی به نوع انتخاب شما دارد. در هنگام خرید لباس باید به تناسب رنگ لباس با رنگ پوست تان توجه کنید.


روش انتخاب رنگ لباس مناسب پوست
هر یک از این رنگ ها، پوستهای تیره، روشن و معمولی زیبایی خاص خود را دارند. هر یک از ما می توانیم از این رنگ ها در لباس هایی که به تن می کنیم و با کفش هایی که به پا می کنیم استفاده کنیم و از آنها لذت ببریم. اما آیا همه این رنگ های زیبا به چهره ما نیز سازگار است یا به نوعی با رنگ پوست مان هماهنگ است؟ برای تصمیم گیری بهتر شما، در سطوح ذیل روش انتخاب رنگ لباس مناسب با رنگ پوست را شرح داده ایم.

کسانی که پوست های تیره دارند این افراد باید لباسی را انتخاب کنند که با رنگ های تیره مغایرت داشته باشد. این مغایرت چهره را از یکنواختی بیرون می آورد و باعث جذابیت بیشتر اشخاص می گردد. این افراد باید از لباس هایی با رنگ هایی صورتی، سفید، خاکی، آبی ملایم و طوسی روشن استفاده کنند و از رنگ های مشکی، قهوه ای تیره، فیروزه ای، سبز شمعی و قرمز تیره تا حد امکان استفاده نکنند.
افرادی که دارای پوست های معمولی (نه تیره و نه روشن) هستند می توانند تقریباً از هر رنگ لباسی استفاده کنند. از آنجا که هر دو رنگ روشن و تیره می تواند با این گونه رنگ پوست مغایرت داشته باشد، بنابراین از هر دو طیف رنگ می توان استفاده کرد ولی بهتر است برای جذابیت بیشتر پیراهن را هماهنگ با رنگ چشم انتخاب کرد. رنگ های مناسب این گروه عبارتند از بژ، آبی، سرمه ای، گندمی، مشکی و صورتی و رنگهای نامناسب این افراد مغز پسته ای، بنفش، قهوه ای تیره و قرمز است. تنها رنگهایی که این گروه اصلاً نباید به کار برند رنگ های نزدیک به رنگ پوست شان است. برای مثال اگر رنگ پوست شما زیتونی است از پوشیدن لباس زیتونی یا قهوه ای خود داری کنید.
پوست های روشن یعنی افرادی که معمولاً موهای بلند و روشن دارند و رنگ چشم آنها سبز، آبی، خاکستری یا قهوه ای روشن است. بهتر است رنگی را به کار ببرند که با رنگ پوست شان تضاد داشته باشد. به طور مثال رنگ های مناسب این گروه شامل؛ آبی ملایم، قهوه ای بژ، آبی سیر و هر رنگی غیر از سفید است. اما رنگ های نامناسب این افراد قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و ارغوانی است. در این گروه باید به طور کلی از رنگ های خشن و روشن استفاده نمود تا تضاد کافی با رنگ پوست به وجود آید. اما به کارگیری رنگ های گرم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

افرادی که پوست شان بسیار روشن است باید بدانند لباس هایی با رنگ بسیار روشن، پوست آنها را روشن تر از آنچه هست نشان می دهد و در واقع بی رنگ شان می کند. این دسته از افراد بهتر است لباس هایشان را از پارچه هایی با رنگ های آبی، سبز یا بنفش بدوزند یا خریداری کنند، اما افراد دارای پوست های خیلی روشن، اگر موهای روشنی نیز داشته باشند بهتر است لباس هایی با رنگ های تند مثل نارنجی و قرمز را انتخاب کنند.
اما آنها که رنگ پوست شان گندمی است، آزادی عمل بیشتری دارند. به این معنا که معمولاً تمام رنگ ها برای این دسته از افراد مناسب است. ولی بهتر است از رنگ قهوه ای تیره استفاده نکنند. در بین رنگ های دیگر نیز سرمه ای، بژ و سفید برای این گروه انتخاب بهتری است و برایشان زیبایی خاصی به همراه می آورد.
اسلام رنگ سبز را ستوده و برخی فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوشش ها دانسته اند. بررسی روایت های موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوشش های سبز رنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است​

رنگ های مناسب مکان های عمومی
پوشیدن لباسی که متناسب با پوست و اندام شما باشد، ظاهر شما را زیبا نشان می دهد. به قول معروف آدم با پرستیژی می شوید. نگاه های زیادی به طرف شما جلب می شود، ولی فراموش نکنید که زیبایی این تناسب، زمانی بیشتر می شود که در جای خود باشد. در مجالس، مهمانی ها و خانه زیبایی شما را به خوبی نشان می دهد. در مکان های عمومی و در محل کار، لباس های رسمی با رنگ سرمه ای، قهوه ای و تیره شما را با وقار می کند. در چنین مکان هایی از پوشیدن لباس هایی با رنگ های جیغ خود داری کنید. این کار شما را متشخص جلوه نمی دهد، بلکه مثل این است که فردی در مراسم عزاداری، سر تا پا سفید بپوشد.

تأثیر رنگ های لباس و نظر اسلام
دین مبین اسلام به طور ظریفی، اثرات حداقل و ضعیف را در نظر دارد و اینکه این اثرات ضعیف چه مثبت و چه منفی، در صورت تکرار می توانند منجر به تأثیر کلی و محسوس گرداند، لذا در همین رابطه دستورهای خاصی در مورد رنگ لباس داده است. رنگ ها آن چنان در روح و روان آدمی اثر می گذارد که موجب تغییر رفتار وی می شوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می گردد، یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک می کند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد.
از نظر اسلام بدترین رنگ مشکی است و کراهت دارد. اسلام رنگ سبز را ستوده و برخی فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوشش ها دانسته اند. بررسی روایت های موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوشش های سبز رنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است. در سطوح زیر تأثیر رنگ های سفید، زرد و سبز بر روح و روان انسان را به اختصار می آوریم.

تأثیر رنگ سفید
رنگی ملیح و براق، گریزاننده میکروب ها، علامت پاکی است، لباس سفید باعث می شود انسان آن گونه که هست جلوه گر شود و از طرفی نوعی اثر شادی بخش، دلگشا و روحانی دارد. در اسلام نیز پوشیدن لباس سفید فراوان توصیه شده است.

تأثیر رنگ زرد
حالت تحریک کننده ذهنی و هوشی دارد و شدیداً موجب تقویت فکر انسان می شود، موجب آرامش و خوشحالی در روحیه انسان می گردد. اثر تحریک کنندگی آن بر فشار خون و تنفس کمتر از رنگ قرمز است، این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد. این رنگ، رنگ روحانی و ایده آل و فیلسوفی و تحریک کننده فکر و آرام کننده برخی حالات عصبی می باشد.

تأثیر رنگ سبز
برای محیط کار و زندگی مناسب است و اثر مفرح و ملایمی دارد که تماس مداوم با آن اشکالی ایجاد نمی کند. در آیات قرآن زیباترین رنگی که معرفی شده، رنگ سبز است که بساط بهشتیان و جامه های حریر و ابریشم آنان به رنگ سبز می باشد. در سوره ی کهف، آیه ی 31 آمده است که: «و یلبسون ثیاباً خضراً من سندس و استبرق؛ و جامه هایی سبز از پرنیان نازک و حریر ستبر می پوشند».
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]مهمترین عامل زیبا به نظر رسیدن[/h]
زیبایی واژه ای است که تقریبا همه انسان های روی کره زمین خواهان آن هستند، زیبا به نظر رسیدن برای خیلی ها آن قدر مهم است که حاضر می شوند چندین بار، زیر تیغ جراحی بروند، ملاک انتخاب همسر، انتخاب کارمند ، انتخاب پزشک و وکیل و ... و حتی معیار انتخاب فروشگاه برای خرید، زیبایی طرف مقابل است.


درست و یا غلط، این واقعیتی است که جریان دارد، آمار بالای استفاده از لوازم آرایشی و جراحی های زیبایی صحتی بر این ادعاست.اما کسانی که حاضر نیستند خود را به دست جراح، برای زیباتر شدن بسپارند، چه؟ کسانی که تمایل به استفاده از لوازم آرایشی ندارند ، چه؟ سهم آنها از زیبایی چیست؟
پیشنهاد ما به این گروه از دوستان این است که روی مهمترین عامل زیبا به نظر رسیدن، تمرکز کنند، اگر شما چشمان ریزی داشته باشید و حتی بینی بزرگی روی صورتتان جلب توجه می کند، ولی اگر پوستی صاف و شفاف داشته باشید، بازهم جزو زیبارویان خواهید بود، و برعکس، اگر صاحب چشمان آهو هم باشید و ترکیب صورت قشنگی هم داشته باشید، اما پوستتان پر از جوش و آکنه باشد، متاسفانه زیبا به نظر نخواهید رسید.
پوست صاف و شفاف اولین نقطه از صورت اشخاص است که به نظر طرف مقابل می رسد، می توانید با راهکارهای زیر ، حتی اگر پوست خوبی ندارید، پوستتان را دوباره شاداب سازید.
اولین راه درمان، که راه درمان تمام بیماری هاست، این است که آرام باشید، آرامش کلید مداوا است، مخصوصا برای پوست شما.
به یاد می آورم در دوران دبیرستان ، در دروس تجربی می گفتند که خون انسان را در هنگام عصبانیت به خوکچه های هندی تزریق کرده اند ، از شدت سموم پخش شده در خون انسان، تمام خوکچه ها جان خود را از دست دادند.
وقتی شما عصبانی هستید و استرس زیادی را متحمل می شوید، اولین نقطه از بدنتان که داغون می شود، پوست شماست که تیره و چرک به نظر می رسد، بعد معده و قلب و ... و در انتها سرطان منتظر شماست، پس قبل از این که به کلکسیون امراض تبدیل شوید، آرام باشید.
خوردن سبزیجات، رمز دیگر شادابی پوست است، اگر توجه کرده باشد ، کسانی که سبزی خوار هستند، پوستشان مثل آیینه است، پس سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید​

دوم خواب خوب، آنهم حداقل 7 تا 8 ساعت برای شب، مشاهده می کنید که یک لایه چربی روی پوست شما می افتد که آن را براق و شاداب می کند.
خوردن سبزیجات، رمز دیگر شادابی پوست است، اگر توجه کرده باشد ، کسانی که سبزی خوار هستند، پوستشان مثل آیینه است، پس سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید.
آب، این مایه حیات، و حداقل روزی هشت لیوان، دقت کنید که چای و یا نسکافه ، جای آب را نمی گیرد.
زیاد زیر آفتاب بمانید، پوستتان مثل کویر می شود، دقت کرده اید کسانی که زیر آفتاب کار می کنند، مثلا کشاورزان و یا فروشندگان دوره گرد، چقدر پوستشان تیره و کدر و خشک است، و در عوض کسانی که در محیط های سقف دار کار می کنند به نسبت دارای پوست بهتری هستند؟ استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه نقاب دار و یا چتر برای جلوگیری از کدری و خشکی پوست الزامی است.
اگر تمام این کارها را انجام دادید و هنوز پوست خوبی ندارید، پس این همه متخصص پوست را برای چه در گوشه و کنار شهر گذاشته اند؟ اگر از نسخه های چندصدهزار تومانی می ترسید، اشکالی ندارد، از دکتر بخواهید نمونه ارزان تر آن را به شما توصیه کند.
و اگر بازهم افاقه نکرد، اصلا شاید مشکل هورمونی دارید که هیچ چیزی روی شما اثر ندارد، به قول معروف، خانه از پای بست ویران است، به یک دکتر متخصص غدد مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید، با یک آزمایش خون ساده، اگر ایراد از هورمون های شما باشد، کاملا مشخص شده و غیر از پوست، مشکلات آینده شما از جمله پوکی استخوان و ریزش مو و ... هم مداوا می شود.
البته تا شما بخواهید به دکتر مراجعه کنید و آزمایش بدهید و دارو درمانی شوید و دارو ها هم اثر کند، کرم پودر ها و شفاف کننده های پوست خوبی در بازار وجود دارد، از یک فروشگاه معتبر می توانید یکی از آنها را تهیه کنید و قبل از خرید به تاریخ انقضا و مجوز وزارت بهداشت آن هم توجه کنید که روی هر بسته به صورت برچسب رنگی نصب شده است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]بر خلاف آنچه می پندارید، نکاتی برای زیبایی[/h]
اگر آنقدر رژیم بگیرید که از گرسنگی رو به مرگ شوید و تمام اسکلت بدنتان مثل آفریقایی ها بزند بیرون، اصلا تصور نکنید که خوش اندام و ماهواره ای تر شده اید، بلکه بیشتر شبیه یک چوب رختی شدید که لباس به آن آویزان کرده اند!


آدم ها در این دنیا چه چیزهای عجیبی که نمی بینند، دختران چاقی که صدها خواستگار دارند ، خانم هایی که اهل آرایش نیستند، اما همه آنها را زیبا می دانند، زنانی که لباس هایشان اصلا مارک دار و به روز نیست اما همه جذبشان می شوند، چرا؟
مگر نه این که هر چه لاغرتر باشیم خوش اندام تریم؟ هر چه بیشتر آرایش کنیم زیباتریم؟ هرچه بیشتر پول بابت لباس بدهیم و مارک دار بخریم، جذاب تریم؟!!!!!
با عرض معذرت، پاسخ منفی خواهد بود، اگر آنقدر رژیم بگیرید که از گرسنگی رو به مرگ شوید و تمام اسکلت بدنتان مثل آفریقایی ها بزند بیرون، اصلا تصور نکنید که خوش اندام و ماهواره ای تر شده اید، بلکه بیشتر شبیه یک چوب رختی شدید که لباس به آن آویزان کرده اند، تازه شادابی صورت، طراوت پوست و درخشندگی چشمانتان را هم از دست داده اید!
دختران چاقی که صدها خواستگار دارند، درست است که چاق هستند اما بسیار سرزنده و شادابند، شما آنقدر ضعیف و بی جان شده اید که حتی نمی توانید لبخند بزنید، پس چه توقعی دارید که یک خواستگار در خانه شما را بزند؟
آنچه در زیبایی مهم است، تناسب اندام است، تناسب وزن و قد به علاوه یک پره گوشت که هر زنی باید داشته باشد.خدا شما را با برجستگی هایی در قسمت هایی از بدن خلق کرده که زیبایی همین است، وگرنه یک تخته چوب صاف که هیچ برجستگی ندارد که زیبا نیست!
آیا تناسب اندام دارید؟ کلمه BMI را در اینترنت جستجو کنید. شما به وسیله BMI یا شاخص توده بدنی که از اصطلاحات معروف علم تغذیه است، می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت قرار دارید یا نه، کمبود وزن دارید و یا دارای اضافه وزن بوده و چاق هستید؟

[h=2]ماسک نزنید[/h]خانم ها وقتی خیلی آرایش می کنند ،انگار که سرشان را در قوطی رنگ فرو برده اند و ماسک زده اند! آنها بر خلاف تصور خودشان اصلا زیباتر نمی شوند، آرایش زیاد شما را از زیبایی طبیعیتان دور می کند و هم این که سن تان را از آن چیزی که هست، خیلی زیادتر نشان می دهد. همه آدم ها یک خانم با زیبایی طبیعی و خدادادی و البته جوان می پسندند.
آرایش زیاد شاید جلب توجه کننده باشد، اما باور کنید در دراز مدت زننده است، وقتی زیاد آرایش می کنید، یعنی این که به زیبایی طبیعی خودتان اعتماد ندارید و تصور می کنید که زشت هستید و با آرایش زیاد زیبا می شوید، باور کنید طرف مقابلتان هم همین احساس را می کند، مخصوصا این که بخواهد شما را برای همسری انتخاب کند، او تصور می کند هنگامی که شما آرایش ندارید چه شکلی خواهید شد؟ مثلا شب، هنگامی که خواب هستید و یا وقتی که از حمام بیرون می ایید، این آرایش زیاد شما، شاید او را از تصمیمش برای ازدواج با شما منصرف کند، از ما گفتن بود...
مثلا اگر پشت شما لاغر و استخوانی است، لباس پشت باز به شما نمی آید و زشتتان می کند، در مقابل اگر قفسه سینه پُری دارید، لباس یقه باز به شما می نشیند و زیباترتان می کند.​

[h=2]لباسی که به شما بنشیند[/h]درست است که هر گرونی بی حکمت نیست، اما هر گرونی هم قرار نیست که به شما بیاید و شما را برازنده تر کند. لباس هایی که مد می شوند و یا آنهایی که مارک دار و گران هستند، خوب و عالی ، اما در مرحله اول باید به شما بیاید و اصطلاحا لباس باید به تنتان بنشیند.
مثلا اگر پشت شما لاغر و استخوانی است، لباس پشت باز به شما نمی آید و زشتتان می کند، در مقابل اگر قفسه سینه پُری دارید، لباس یقه باز به شما می نشیند و زیباترتان می کند.
پوستتان چه رنگی است؟ جنس کدام پارچه ها به بدنتان نمی نشیند؟ مثلا خانمی که سبزه تند است، مسلما لباسی به رنگ قرمز تند، هر چند مارک دار و گرانقیمت، او را جالب و جذاب نمی کند، این رنگ برازنده کسی است که پوستش سفید است، خانم سبزه رو با پیراهن مشکی براق فوق العاده می شود. جنس برخی پارچه ها هم ممکن است به شما نیاید، مثلا اگر پاهایتان کمی چاق است، دامن کوتاه و پشمی آنها را چاق تر نشان می دهد.
راه حل این است که قبل از خرید لباس، حتما آن را پرو کنید تا ببینید که مدل آن و رنگش و جنس پارچه اش به شما می آید یا نه، اگر نمی توانید خودتان تشخیص دهید با دوستی که به شما راستش را می گوید،( نه با کسی که تعارف دارید و یا کسی که فقط قربان صدقه تان می رود) به خرید بروید و آن لباسی را انتخاب کنید که بیشتر بهتان می آید نه آن چیزی که گران تر است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]آیا بادی به غبغبتان افتاده؟[/h]
تا به حال زوزه کشیدن گرگ را دیده اید؟ سعی کنید مثل آقا گرگه روزی چند بار سرتان را بکشید، لبانتان را غنچه کنید و زوزه بکشید، البته بدون صدا! این حرکت ورزشی برای آب کردن غبغب از معروفترین ورزشهاست.


وقتی کسی بادی به غبغبش می اندازد، یعنی می خواهد ابرویش را بالا بیندازد و پز دهد و یا احساس می کند که از طرف مقابل بالاتر است و می خواهد که با افتخار و سرفرازی، نکته ای را گوشزد کند.
در این گفتار منظور ما توضیح و بررسی این اصطلاح نیست، بلکه منظور آن چربی اضافی است که زیر چانه ما افتاده و انگار که غبغب ما را باد کرده اند!
غبغب، این چربی سمج که مثل چربی شکم دیر آب می شود، عاملی برای خراب کردن چهره زیبای شماست.

داشتن غبغب برای افرادی که چاقند یا اضافه وزن دارند، امری طبیعی است اما گاهی این اتفاق می ‌افتد که فرد با وجود طبیعی بودن وزن بدنش، با معضل غبغب دست به گریبان می ‌شود و البته نباید فراموش کنید که وجود غبغب، باعث می‌ شود سن افراد، بیشتر به نظر برسد. جراحی پلاستیک یکی از راه‌ های از بین بردن سریع غبغب است اما چند راه درمانی مفید بدون درد و خونریزی نیز برای از بین بردن این مشکل زیر‌چانه ‌ای وجود دارد؛ تغذیه صحیح و ورزش دادن عضله این ناحیه، که صد البته بهتر از عمل جراحی است!

[h=2]اولین قدم [/h] بیشتر افراد چاق به خاطر پرخوری و نادرست غذا خوردن یا حتی نادرست رژیم گرفتن چاق شده‌‌اند و همین افراد بیشتر اوقات غبغب پیدا می‌کنند و علیرغم موفقیت در کاهش وزن کلی، باز هم از این مشکل رنج می‌برند. به همین خاطر داشتن رژیم غذایی مناسب و پیروی منظم از آن، اولین و مهم‌ترین راه برای حل این مشکل است.
با خم شدن بیش از حد و قوز کردن، عضلات فک‌های شما فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت تا خود را در آن جای دهند و به این ترتیب عضلات آن قسمت شل شده و دیگر لازم نیست خودشان را سفت نگه دارند و به این ترتیب ضعیف و ولو می‌شوند و چربی‌های اضافی می‌توانند در کنار این فک‌های شل و ول تجمع یابند​

[h=2]افزایش فعالیت بدن، دومین قدم[/h] برای خلاصی از چربی اضافه در هر ناحیه از بدن که باشد، افزایش فعالیت، چربی ‌سوز است . آب کردن چربی اضافی زیر چانه یا همان غبغب خودمان هم در این مورد استثنا نیست.

[h=2]قدم سوم، تقصیر خودتان است! [/h]اگر موقع نشستن و راه رفتن قوز کنید و به مدتی طولانی پشت‌تان را خم کرده و در همان حالت بمانید، پوست زیر چانه‌تان شل شده و چربی در آن نقطه جمع می‌شود. در واقع با خم شدن بیش از حد و قوز کردن، عضلات فک‌های شما فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت تا خود را در آن جای دهند و به این ترتیب عضلات آن قسمت شل شده و دیگر لازم نیست خودشان را سفت نگه دارند و به این ترتیب ضعیف و ولو می‌شوند و چربی‌های اضافی می‌توانند در کنار این فک‌های شل و ول تجمع یابند. قوز کردن و خم شدن بیش از اندازه پشت میز کار، نه تنها باعث می‌شود غبغب پیدا کنید، بلکه به کمر‌تان هم آسیب می‌زند.

[h=2]ورزش غبغب[/h]برای کشیدن عضله این ناحیه، چندین ورزش راحت وجود دارد که به تعدادی از آن ها در این قسمت می‌ پردازیم:
1- کف دست ها را برای 10 ثانیه به پیشانی ‌تان فشار دهید. این فشار را در جهت عکس گردن و سر وارد کنید. باید حس کنید که گردن و چانه‌ تان سفت شده ‌اند. این حرکت را، البته این بار با قرار دادن دست در پشت سر، تکرار کنید. همین حرکت را در دو طرف سر نیز تکرار کنید و در این حالت، دست خود را به شکل پیاله کرده و آن را روی گوش خود قرار دهید و ورزش مذکور را انجام بدهید.
2- چانه‌ تان را بالا بگیرید و دهان خود را باز و بسته کنید؛ مثل این که آدامس می ‌جوید. در این ورزش، باید حس کنید که عضلات آرواره تا گردن شما سخت شده‌ اند.
3- دهان خود را باز کنید، خیلی آهسته سر خود را به عقب خم کنید و در همین حال بمانید. حالا لب پایین را تا روی لب بالای خود حرکت دهید و این حرکت را چندبار انجام دهید.
4- همان ‌طور که سرتان در حالت طبیعی قرار دارد(بدون خم کردن آن به هر جهتی)، سعی کنید لب پایین خود را به بینی ‌تان بزنید! البته این اتفاق تقریبا غیر ممکن است اما تلاش برای انجام چنین کاری، برای هدف شما مفید خواهد بود.
5- تا به حال زوزه کشیدن گرگ را دیده اید؟ سعی کنید مثل آقا گرگه روزی چند بار سرتان را بکشید، لبانتان را غنچه کنید و زوزه بکشید، البته بدون صدا! این حرکت ورزشی برای آب کردن غبغب از معروفترین ورزشهاست.
6- همانطور که نشسته اید، سرتان را بالا بگیرید و به سقف نگاه کنید و فشار را روی غبغب خود احساس کنید، سپس با انگشتان دستتان، روی غبغبتان ضربه بزنید، در مرحله بعد انگار که پوست زیر غبغب را ماساژ می دهید، آن را از بالا به پایین بکشد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]اولین عاشق زیبایی[/h]
شاید خیلی ها که فهم عمیق در مسائل دینی ندارند و اهل مطالعه و جستجو هم نیستند، رفتار ظاهری برخی انسان های مدعی دینداری را دیده و آن را به حساب دین و مذهب می گذارند.


این افراد که تنها ظاهر سخنان ژرف اسلام را می بینند بر این اندیشه اند که باید از زیبایی ها دوری گزید، زیرا میان اسلام و زیبایی خصومتی است که از مسلمانان می خواهد از دنیا و همه مظاهر زیبا و شکوه آن پرهیز نمایند.
در صورتی که خداوند متعال در قرآن می فرماید: «قل من حرم زینه الله الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق» یعنی: ای پیامبر بگو: چه کسی زینتی را که خداوند برای بندگانش پدید آورده و روزی های پاکیزه را، حرام کرده است.
برخورداری انسان مومن از زیبایی های حلال خدا، نوعی شکرگزاری و تشکر از خالق بی همتای زیبایی هاست.

تعریف زیبایی
واژه «زیبایی» بر اساس تعریف دانشوران لغت، عبارت است از نظم و هماهنگی که همراه عظمت و پاکی، در شیئی وجود دارد و عقل و تخیل و تمایلات عالی انسان را تحریک می کند و لذت و انبساط پدید می آورد.
چنان که برخی دیگر می گویند:«زیبایی به معنای شکوه و زینتی است که بر تصاویر و معانی واقع می شود.» و حالتی است که در شخص یا شیء زیبا وجود دارد. و از دیدگاه فلاسفه جمال و زیبایی صفتی است که در اشیا مورد ملاحظه قرار می گیرد و حالت رضایت و شادمانی درون آدمی به وجود می آورد.
ابن سینا فیلسوف مسلمان ده قرن پیش بر این باور است که زیبایی و شکوه هر چیزی عبارت است از این که به گونه ای باشد که باید باشد. و استاد محمدتقی جعفری، زیبایی را نمودی نگارین و شفاف بر روی کمال می داند که عبارت است از قرار گرفتن یک موضوع در مجرای بایستگی ها و شایستگی های مربوط به خود.
بنابراین، زیبایی وصف و حالت موجود در خارج و عالم عین و وجود است که با ایجاد رابطه بصری و لمس توسط انسان درک می شود و احساس خوشایند. آن در درون آدمی، سبب ایجاد حالت رضایت و سرور می گردد. این چنین حالت روحی برگرفته از فطرت رو به کمال بشر بوده و حالتی نسبی و اضافی است.
درک انسانی، با توجه به این که همه زیبایی های قابل تصور را او به وجود آورده است؛ می یابد که جمال و زیبایی او فراتر از همه زیبایی های محسوس و معقول است که در دو قلمرو انسان و جهان هستی قابل دریافت است​

زیبایی در منابع دینی
وقتی با دیده اندیشه به عالم وجود می نگریم دو نوع زیبایی را می یابیم. یکی زیبای هایی که بدون تصرّف آدمی در سطوح جهان هستی زیباست. دیگر آن که پدیده هایی که با خلاقیت خدادادی انسان و به کوشش او به وجود می آیند، البته هر دو پدیده نشانی از قدرت خداست ، چه آن که خدا در عالم به وجود آورده و چه آن که آدمی با استعداد و نیرویی که خدا به او داده آن را به وجود آورده است.

زیبایی خداوند
وقتی برای یافتن صفات خداوند متعال به روایات و دعاهایی که پیشوایان معصوم (علیه السلام) فرموده اند، مراجعه می کنیم؛ این توصیف را درباره خداوند به وفور می بینیم:«ان الله جمیل یحبّ الجمال و یحبّ ان یری أثر نعمته علی عبده.» خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست دارد که نمود نعمتش را در بنده اش ببیند. و در هنگام دعا خداوند را این گونه می خوانیم: «سبحان من لیس البهجة و الجمال» یعنی: پاکیزه است پروردگاری که لباس شادمانی و زیبایی پوشیده است. یا: «انت البهیّ فی جمالک.» یعنی: پروردگارا، تویی فروغ اعلی در زیبایی خود و یا: «یا جلیل یا جمیل.» یعنی: ای صاحب جلال و زیبایی. تا آنجا که بنده خویش را عاشق زیبایی پروردگار خویش معرفی می کند: «خداوندا به جهت علاقه به احسانت به پیشگاهت آمدم و برای دیدار جمال و زیباییت به بارگاهت وارد شدم.» و یا در سحرهای ماه رمضان این دعا را که گویای صفات خداوندی است می خوانیم: «اللهم انی اسئلک من بهائک بأبهاء و کل بهائک بهیّ... اللهم انی أسئلک من جمالک بأجمله و کل جمالک جمیل.»
یعنی: پروردگارا، از پر فروغ ترین انوار تو مسألت می دارم و همه نور تو پر فروغ است... پروردگارا از زیباترین جمالت مسألت می دارم و همه جمال تو زیبا است.»
درک انسانی، با توجه به این که همه زیبایی های قابل تصور را او به وجود آورده است؛ می یابد که جمال و زیبایی او فراتر از همه زیبایی های محسوس و معقول است که در دو قلمرو انسان و جهان هستی قابل دریافت است.
در قسمت دوم تحت عنوان «دنیای زشت؟» به زیبایی های عالم وجود همچون زیبایی ستارگان، خلقت انسان و زمین و ...می پردازیم و آیات قرآنی و نشانه های عقلی آن را بررسی خواهیم کرد که البته این برای انسان هایی است که اهل تفکر هستند، هدف ما از بیان این گفتار، همانی است که می گویند از هزار سال عبادت بالاتر و برتر است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]آیا واقعا خداوند زیبایی را دوست دارد؟[/h]
چه کسی زینتی را که خداوند برای بندگانش پدید آورده و روزی های پاکیزه را، حرام کرده است؟


دین مبین اسلام به عنوان کاملترین دستور زندگی بشر به تمام انسان ها، به ویژه مسلمانان به آراستن و زیبایی ظاهری و باطنی خویش تأکید فراوان می نماید و از آن ها می خواهد که نسبت به نشانه های زیبایی و زینت پراکنده در هستی و نیز نسبت به صفات خوبی و شکوهی که در این دنیا برای ایشان میسّر است، بی تفاوت نباشد و به زیباخواهی فطری خویش توجه نموده و در راستای کمال خویش از آنها استفاده نمایند. نتیجه چنین اندیشه ای تصحیح کج اندیشی رهبانیت است، اندیشه ای که به همه صفات زیبا و مظاهر زیبای زندگی پشت می کند و آن را بر خود حرام می کند.
اما اسلام به استفاده از زیبایی ها هدف می دهد و آن ها را در مسیر اعتلای روحی انسان مورد دستور قرار می دهد:
«قل من حرم زینه الله الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق»[1]
یعنی: ای پیامبر بگو: چه کسی زینتی را که خداوند برای بندگانش پدید آورده و روزی های پاکیزه را، حرام کرده است.
بنابراین، بررسی دستورات و فرامین الهی در زمینه توجه به آراستن و زیبایی، ما را به این نتیجه رهنمون خواهد شد که نه تنها اسلام در مقابل زیبایی جبهه نمی گیرد بلکه دستورات خویش را در رستای زیبایی فطری انسان تبیین می کند؛ چه، خداوند دوست دارد آثار نعمتش را بر بندگانش ببیند.[2]

[h=2]زیبایی و آراستن، دستور است[/h]وقتی به گفتار و رفتار پیشوایان معصوم (علیهم السلام) و پیروان حقیقی آنان می نگریم، می یابیم که ابتدا نظافت و سپس پوشیدن لباس تمیز و دارای تجمل که در شأن و حد و اندازه شخص باشد مطلوب شمرده شده است و تنوع در لباس را نیز اسراف نمی شمارند.
اسحاق بن عمار از امام صادق می پرسد: اگر مومن ده لباس داشته باشد، اسراف است. امام (علیه السلام) در جواب می فرماید: خیر. دوباره سوال می کند اگر بیست لباس داشته باشد چگونه است؟ باز هم جواب می فرماید: اشکالی ندارد. در مرتبه سوم می گوید اگر سی لباس داشته باشد باز هم امام می فرماید اشکالی ندارد؛ زیرا این کار اسراف نیست بلکه اسراف آن است که لباس بیرونی خویش را در خانه بپوشی.[3]
در سیره امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است که ایشان برای پوشش تابستانی خویش دو لباس به قیمت صد و پنجاه در هم تهیه می کردند.[4]
آن گاه که پاره ای از کج اندیشان، ابن عباس را در لباس فاخر و زیبا دیدند به او گفتند: ابن عباس تو در نظر، از همه با فضیلت تر هستی، پس چگونه چنین لباس می پوشی؟ او در جواب ایشان فرمود: که خداوند در قرآن می فرماید:
«من حرم زینةالله الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق»[5]
پس هر انسان مومن و دینداری حتی باید در ظاهر هم به امامان بر حق و پیروان آنها تاسی بجوید، چرا که عموم مردم، صورت زیبای ظاهر، پوشش، اخلاق و رفتار کسانی که نشان مذهبی دارند را به حساب دین گذاشته و خدای نکرده اگر ظاهر آنها آراسته نباشد، نمی توانند حق را به گوش دیگران برسانند.
این حکم عقل است که اگر می خواهی هدیه ای به کسی بدهی، آن را در کادو و جلدی زیبا بپیچ و آنگاه هدیه را تقدیم کن و چه هدیه ای بهتر از هدایت و راه خدا، آن کاغذ کادو زیبا هم ظاهر مرتب و تمیز انسان مومن است.
اگر شخصی که به ظاهر دیندار است، به حمام نرفت و از عطر استفاده نکرد و لباسش نا مرتب بود، آن را به حساب دین نگذاریم و بدانیم که این شخص از رفتار پیامبر مان الگوبرداری نکرده و بر راه دیگری است​

[h=2]در مقابل دیگران[/h]در احادیث فراوانی به پوشیدن لباس سفید توصیه شده و در بیان علت آن آمده است: زیرا لباس سفید خوش بوتر و زیباتر است.[6] تا آنجا که پوشیدن لباس سیاه، مورد نکوهش قرار گرفته و لباس غم و اندوه و لباس اهل آتش معرفی شده است.[7]
افزون بر آنچه گذشت، بر آراستن خویش برای ملاقات و دیدار با دوستان تأکید بیشتر شده است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: مردی به خانه رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) آمد و درخواست دیدار با ایشان را داشت. وقتی که حضرت خواستند از حجره خارج شوند و به ملاقات آن مرد بروند، در جلوی ظرف بزرگ آبی که در داخل اتاق بود ایستادند و سر و صورت خویش را مرتب کردند، عایشه از مشاهده این کار تعجب کرد. پس از بازگشت آن حضرت از ایشان پرسید، یا رسول الله چرا هنگام خارج شدن از خانه در برابر ظرف آب ایستادید و موی و صورت خود را منظم کردید. رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) در جواب فرمودند:
یعنی: ای عایشه، خداوند دوست دارد وقتی مسلمانی برای دیدار برادرش می رود خود را برای ملاقات او آماده و بیاراید. [8]
این سیره عملی و روش زندگی پیامبر و دیگر معصومین که درود و سلام خدا بر آنها باد، می باشد، حال اگر شخصی که به ظاهر دیندار است، به حمام نرفت و از عطر استفاده نکرد و لباسش نا مرتب بود، آن را به حساب دین نگذاریم و بدانیم که این شخص از رفتار پیامبر مان الگوبرداری نکرده و بر راه دیگری است.
پی نوشت:
[1] - اعراف/31.
[2] - محمد بن یعقوب الکلینی، الفروع من الکافی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1362، ج6، ص 428: «و یحت ان یری اثر نعمته علی عبده».
[3] - همان. ص 441.
[4] - همان.
[5] - اعراف/21.
[6] - همان، صص 446- 445.
[7] - همان، ص 449.
[8] - الحسن بن الفضل الطبرسی، مکارم الاخلاق، موسسه النشر الاسلامی، قم، 1416 ق، ج1، صص 85- 84.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]لباس های ما در دیار باقی چگونه است؟[/h]
لباس‌های بهشتی از جنس چیزی مثل نورند که در عین اینکه روی هم قرار می‌گیرند وزنی را بر شخص تحمیل نمی‌کنند و گرما و حرارتی تولید نمی‌کنند و تحت تأثیر محیط قرار نمی‌گیرند.


وقتی بحث لباس به میان می آید ، زیبایی انسان، پوشاندن عیوب، محافظت از سرما و گرما و... را شامل می شود، در این دنیا که لباس های مارک دار و گران قیمت، خواهان زیادی دارد، اما لباس های ما در دیار باقی چگونه است؟ زندگی فانی و حداکثر هفتاد، هشتاد ساله که زود می گذرد، اما در زندگی ابدی که قرار است داشته باشیم، به همراه چه لباس هایی خواهد بود؟در قرآن و روایات اشاره های زیادی به نوع و سبک زندگی بهشتیان و جهنمیان شده است، در مورد لباس هم نکات جالب و قابل تاملی بیان شده است.

[h=2]لباس بهشتیان[/h]کلا هر چیزی را که می خواهیم خیلی خوب توصیف کنیم و بگوییم که رو دست ندارد و بهترین است و ... مثالی از بهشت می زنیم.بهشت جایی است که همه ادیان و مذاهب آن را مکانی دلپذیر و زیبا و به دور از هر گونه ناراحتی و ... می دانند.بهشتیان از انواع و اقسام نعمت ها برخوردارند و همواره در ناز و نعمت و تنعم و آرامش زندگی می کنند.
عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَق (آیه 21 سوره انسان)
و بر اندامشان لباس‌هایی از حریر نازک سبز رنگ و دیبای ضخیم است ...

وَ یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ (آیه 31 سوره کهف)
و لباس هایى (فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، در بر مى کنند
در بحث لباس‌های بهشتی بیشتر از همه سخن از حریر و ابریشم و رنگ سبز به میان آمده است . بیان رنگ سبز می‌تواند از روی غلبه آن بر دیگر رنگ‌ها در ترکیب رنگ‌های لباس بهشتیان و یا به دلیل برتری این رنگ در خواص باشد که برای مثال از آن استفاده شده است و البته معنایش این نیست که لباس‌های بهشتیان تنها به رنگ سبز است هر چند رنگ سبز خود نیز انواع بسیاری دارد.
اما سندس و استبرق دو نام لباس‌های بهشتی هستند سندس ،پارچه‌ی ابریشمی نازک و استبرق ابریشم ضخیم است . دیباج و حریر نیز پارچه ایست که تار و پود آن ابریشم است .
لباس‌های دنیوی اگر زیبایی را داشته باشند چه بسا راحتی را به همراه نداشته باشند یا اگر محکم و با دوامند مولد گرما و حرارتند ، مفاهیمی چون گرما ،کثیف شدن سریع لباس ،آزارهای الیاف بعض البسه زیبا ،تنگی یا گشادی و از این قبیل که نمی‌گذارند درک مستقلی از مفهوم لباس پیدا کنیم تا وقتی می‌گوییم لباس زیبا تحت تاثیراین کلمه، احساس کاملاً خوبی داشته باشیم​

لباس های بهشتی نمی تواند به عنوان ابزاری جهت محافظت بهشتیان از گزند سرما و گرما باشد؛ چرا که در بهشت همه چیز در حد اعتدال است و آفت و آسیبی وجود ندارد، پس پوشیدن لباس در آنجا جنبه زینت و زیبایی دارد .
در روایتی سخن از هفتاد جامه است که روی هم می‌پوشند در حالی که همه آن‌ها روی هم رفته از برگ گل نازک‌ترند و در روایت دیگری نقل شده است که از شفافیت لباس و اندامشان مغز ساق پاهایشان از ورای هفتاد لباس ابریشمین دیده می‌شود! (بحارالانوار،ج8،ص184)
در بهشت ممکن است فردی بنا بر روایت، هفتاد جامه در بر داشته باشد بدون آنکه وزنی را احساس کند یا اذیت و آزاری را از جانب لباس لمس نماید .شاید بتوان گفت لباس‌های بهشتی از جنس چیزی مثل نورند که در عین اینکه روی هم قرار می‌گیرند وزنی را بر شخص تحمیل نمی‌کنند و گرما و حرارتی تولید نمی‌کنند و تحت تأثیر محیط قرار نمی‌گیرند.
در توصیف کفش‌های حورالعین آمده است کفش‌هایی از جنس طلا پوشیده که با جواهرات دیگری همچون لولو تزیین شده است و بند آن از یاقوت سرخ است.

[h=2]حالا چرا هفتاد تا؟ [/h]اینکه در اغلب روایات مربوط به بهشت سخن از پوشیدن هفتاد جامه است می‌تواند به دلیل کارایی‌ها و زیبایی‌های مختلف این لباس‌ها باشد که وقتی روی هم و در کنار هم قرار می‌گیرند، ترکیب بسیار زیبایی درست می‌کنند ما نیز در دنیا از لباس زیر و رو (و لباس‌هایی چون کت روی پیراهن) و گاهی کراوات و دستمال گردن و ... استفاده می‌کنیم و از هر کدام زیبایی و مزیتی خاص را می‌طلبیم.
درباره کیفیت لباس‌های بهشتی نیز نقل است که اگر یک جامه از جامه‌های اهل بهشت را در دنیا باز کنند، مابین مشرق و مغرب را روشن می‌کند و دنیا از بوی عطر آن معطرمی شود . احدی قدرت نگریستن به آن را نخواهد داشت . از حضرت زهرا نقل شده است که «یک نخ از لباس اهل بهشت بهتر است از آنچه در دنیا آفتاب بر آن می‌تابد » (اسرار معراج ،ص 257)

[h=2]لباس جهنمیان[/h]«وَ تَرَى الْمُجْرِمینَ یَوْمَئِذٍ مُقَرَّنینَ فِی الْأَصْفادِ، سَرابیلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى‏ وُجُوهَهُمُ النَّارُ»( ابراهیم/49-50)
«کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود. در روز قیامت مجرمان را باهم در غل و زنجیر می بینی که لباسهایشان از ماده چسینده بد بوی اشتعال زاست و صورتهایشان را آتش می پوشاند.»
«قطران» نوعی ماده سیاه رنگ قابل اشتعال است، چیزی شبیه مخلوطی از قیر و بنزین که خیلی هم بد بو و بد منظر است و در آتش دوزخ سریعا آتش میگیرد و شعله ور می شود.
لباس اهل جهنم یا قطعه هایی از مس و آهن گداخته و سرخ شده است و یا قطران است.
امام باقر علیه السلام می فرمایند: به اهل جهنم هفتاد جامه از آتش می پوشانند و کلاهی از آتش بر سرشان می گذارند.
جبرئیل هم به پیامبر اکرم عرض کرد که:" اگر یکی از پیراهن و سرابیل اهل جهنم بین زمین و آسمان آویزان شود تمام اهل زمین از بوی بد و حرارت آن می میرند، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با شنیدن این حرف گریه کرد. (اقتباس از بحار، ج8، باب النار)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]خوش تیپی به نیت خدا[/h]
پیامبر رحمت و مهربانی که درود و رحمت خدا بر ایشان باد، می فرمایند: «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست می دارد اثر این نعمت خود را بر بنده اش ببیند و خداوند دشمن می دارد این که خود را به فقر و سختی افکند و یا تظاهر به فقر نماید».


همیشه فکر می کردم که اسلام دین سادگی است و لباس بر تن، صرف اینکه تمیز باشد، کفایت می کند و گمان نمی کردم، به زیبایی اهمیت چندانی دهد، در این زمینه مطالعه ای کردم، دیدم که پیشوایان دین ما، چقدر به زیبایی و آراستگی ظاهر اهمیت می دادند و حفظ زیبایی ظاهر- به نحوه مطلوب، پسندیده و بدون گناه- را به یاران خود سفارش می کردند. در نتیجه ی مطالعاتی که انجام دادم، دیدگاهم نسبت به زیبایی تغییر کرد و خود را مکلف می دانم که به آراستگی ظاهر خود- البته با حفظ عفاف و عاری از گناه- بیشتر توجه کنم.
آنچه که از تاریخ پیشوایان بزرگ به ما رسیده این است که، این بزرگواران الگوی عملی دستورات دین ما هستند، آراستگی، نظم و زیبایی را در رفتار و ظاهر خود رعایت می کردند، خود این مساله محبوبیت و مجذوبیت آنها را بیشتر می کرد و انسان های با فطرت پاک را به سوی خود می کشاند و عاشق و شیفته خود می ساخت، نورانیت الهی آنها با زیبایی ظاهرشان توأم می گردید و جلوه ی جمال الهی نمود عینی پیدا می کرد و ضمن رعایت عملی به پیروان خود همواره به پاکیزگی، نظافت و آراستگی سفارش می نمودند.

زیبایی در کلام پیشوایان
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) همیشه در آینه نگاه می کردند و موهای سر خود را شانه و آراسته می کردند، گاهی در آب نگاه می کردند و خود را می آراستند، نه تنها برای خانواده اش خود را آرایش می کردند، بلکه برای اصحابش نیز چنین می کردند، در حالی که به سوی اصحابش خارج می شدند، می فرمودند: «خداوند دوست دارد وقتی بنده اش نزد برادرانش می رود، خود را آماده کند و بیاراید». (مکارم اخلاق، الباب الاول، الفصل الخامس، ص 25)
در جای دیگری آن حضرت فرموده اند: «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست می دارد اثر این نعمت خود را بر بنده اش ببیند (با برخورداری به جا و به موقع از آن نعمت استفاده کند) و خداوند دشمن می دارد این که خود را به فقر و سختی افکند (از نعمت های خود استفاده ی شایسته نکند) و یا تظاهر به فقر نماید». (میزان الحکمه، جلد3، ذیل زیبایی) .
برخی به اشتباه، آراستگی را با دینداری و یا به معنی دقیق تر کلمه، زهد در تضاد دیده و گاه با مشاهده پوشش آراسته بزرگان دین، آنان را مورد اعتراض قرار می دادند. مثلاً این قداح- از اصحاب امام صادق (علیه السلام)- چنین روایت کرده است: «امام صادق (علیه السلام) در حالی که لباسی زیبا از جنس پارچه های مرو (پارچه ای قیمتی منسوب به مرو) به تن داشت به عباد بن کثیر - صوفی- برخورد نمود، عباد عرض کرد: «یا اباعبدالله! تو از خاندان نبوتی و پدرت علی، امیرالمومنین بود که همیشه کرباس می پوشید، این لباس های فاخر مروی چیست که به تن کرده ای؟» حضرت فرمود: «وای بر تو ای عباد! این چه اعتراضی است که می کنی؟ زینت خدایی و روزی های پاکیزه را چه کسی حرام کرده؟ خدای عزو جل وقتی به بنده اش نعمتی بدهد دوست دارد [اثر] آن نعمت را در بنده اش ببیند». (ترجمه المیزان ج: 8 ص: 116)
بنابراین انسان مومن می تواند در عین بی اعتنایی به آنچه اسباب غفلت او را از خدا و روز بازپسین فراهم می آورد، به ظاهر خویش رسیدگی نموده و آن را به نحو شایسته و مشروع بیاراید و بدین وسیله دین و دینداری را در چشم و دل دیگران زیبا جلوه داده، آنان را به سمت دین جذب نماید، امام علی (علیه السلام) آراستگی را جزو خلق و خوی افراد با ایمان می داند و نیز توصیه می کند: «آن گونه که هر یک از شما خود را برای بیگانه ای می آراید و دوست دارد وی او را در بهترین شکل ببیند، باید برای برادر مسلمانش نیز خود راهمان گونه بیاراید». (وسائل الشیعه ج 5 ص 11 ح5755)
می توان گفت هیچ چیزی مانند استفاده از عطر و بوی خوش توصیه نشده است، شاید بدان سبب است که غالباً افرادی همیشه از عطر استفاده می کنند که آراستگی ظاهری را به مقدار زیادی رعایت کرده اند پس توصیه به استفاده از عطر به معنی توصیه به پاکیزگی، نظم، خوش بو بودن لباس، بدن و به طور کلی آراستگی است​

مصادیق آراستگی و زیبایی معصومان

عطر زدن
می توان گفت هیچ چیزی مانند استفاده از عطر و بوی خوش توصیه نشده است، شاید بدان سبب است که غالباً افرادی همیشه از عطر استفاده می کنند که آراستگی ظاهری را به مقدار زیادی رعایت کرده اند پس توصیه به استفاده از عطر به معنی توصیه به پاکیزگی، نظم، خوش بو بودن لباس، بدن و به طور کلی آراستگی است. سفارش شده هر روز خود را با عطر خوش بو کنید و اگر نمی توانید یک روز در میان این کار را انجام دهید و حداقل استفاده از عطر در روز جمعه را ترک نکنید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: «بوی خوش قلب را می گشاید». (الکافی، ج6، ص 510) امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده اند: «نماز با بوی خوش بهتر از هفتاد نماز بدون آن است». (مکارم الاخلاق، ص 42) از این حدیث می توان نتیجه گرفت، که نه تنها ظاهر آراسته در ارتباط با سایر مسلمانان لازم است، بلکه به عنوان یک بنده در ارتباط با خدا نیز این آراستگی را باید به نحوه احسن حفظ کرد.

لباس تمیز و زیبا
می دانیم زندگی در گذر زمان همراه با تغییر و تحول است و همگام با آن وسایل، امکانات زندگی و ذوق و سیلقه مردم تغییر می کند، پوشاک نیز از این قاعده جدا نیست. روشن است چنان چه کسی مطابق عرف عمومی رفتار نکند انگشت نما خواهد شد و این پسندیده نیست و بلکه نکوهش شده است. در روایات آمده است که خداوند از لباس انگشت نما خشمگین می شود. مرتب بودن، تمیز بودن و حتی رنگ لباس در روایات اهمیت فراوان دارد.

آرایش مو
یکی از زیبایی های مردان، موی سر و صورت است که به آرایش آن سفارش شده است، چنانچه امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «هر کس که مو می گذارد از آن به خوبی مراقبت کند و گرنه بتراشد» (میزان الحکمه، جلد 2 ذیل زیبایی) و نیز فرموده اند: «کسانی که موی بلند دارند، فرق بگذارند». (الکافی، ج 6، ص 285)
از بلند شدن موی صورت نیز به شدت نهی شده است چنان چه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه باران بودند، مردی با ریش بلند بر آن حضرت گذشت و حضرت فرمودند: «اگر این مرد ریش خود را مرتب می کرد چه ضرری داشت؟» فرموده ی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به آن مرد رسید و او نیز موی خود را اصلاح کرد (نه کوتاه و نه بلند) و سپس نزد پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) آمد، هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) وی را دید خطاب به یاران فرمودند: «شما هم چنین کنید». امام کاظم (علیه السلام) فرمایش کرده اند که: «موی سر، اگر بلند شود، دیده به ضعف می گراید و فروغ نورش می رود، امّا کوتاه کردن مو، دیده را جلا می دهد و بر فروغ نور آن می افزاید». (بحارالانوار، جلد 76، صفحه 85، حدیث 10)
احادیث نقل شده، دلالت بر این امر دارد که پیشوایان دین ما، افزون بر تأکید به حفظ آراستگی و زیبایی ظاهر از جمله: عطر زدن، لباس تمیز و زیبا و آرایش مو، بلکه در لابه لای سخنان گوهر بار خود، نحوه ی بهتر استفاده را نیز بیان کرده اند. به طور مثال، عطر زدن مداوم یا حداقل هفته ای یک بار را فرموده اند. در زمینه ی لباس، لباس سفید را ارجحیت داده اند.
امروزه طراحان لباس، رنگ سفید را مایه ی آرامش و تازگی می دانند. در آرایش مو، به کسانی که موی خود را بلند می کنند سفارش شده که از آن به خوبی مراقبت کنند و گرنه تراشیده شود. یعنی اگر حوصله ی تمیزی و مراقبت از موی خود را ندارید آن را کوتاه کنید که ظاهر زشتی نداشته باشد. نگاه دقیق معصومین به حفظ زیبایی ظاهر، هر مسلمانی را بر آن می دارد که در دیدگاه خود نسبت به آراستگی و زیبایی تجدید نظر کند و مطابق سفارش آن پیشوایان عمل کند. در آخر ذکر این نکته لازم است که خودآرایی در اسلام باید از راه حلال باشد و گرنه قناعت به آنچه فرد دارد، کفایت می کند.
 

Similar threads

بالا